Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

Vi har kun et mål med denne turen, vi skal møte Kong Gustav som er 5 dager gammel. Jeg tar med meg Tinamor og min yngste datter og kjører av gårde. Vi tar noen bilder på vei opp og ned igjen, har jo kamera på magen - så dette blir første turen til Kong Gustav...

Jeg har hatt noen fly over Høyenhall i det siste, som har påminnet meg om at det snart er Telemark Airshow 3 september 2023. Jeg kjøpte meg selvfølgelig en billett og dro av sted. Det var dårlig vær, men det stopper meg ikke nå. Jeg tok nybilen og suste av gårde med kamera, dette har jeg aldri vært med på før og derfor er det ekstra spennende. Jeg er litt nysgjerrig på hva som vil komme, bli med og sjekk statusen på hvilken fly vi vil se...

Telemark Airshow varte i over 5 timer og det skjedde noe hele tiden. Det var vanskelig og ikke ta bilder, så artig var det. Her var det fly i alle varianter som gjorde ting i luften som fikk deg til å måpe. Noen overraskelser var det også, så derfor må vi ha en del 2 på denne turen - så greit er det...

11 august reiser vi oppover og drar ikke hjem igjen før 13 august. Det er spesielt to ting vi må sjekke, det er Glomma og vannstanden den har, og demningen som har gått lekk. Den tredje tingen er Sommerløpet som tidligere het Høstløpet, men som fremdeles heter "På ville veier". Solør Veteran Klubb har flyttet også, nei - nå ble det mye dere...

Det er på tide med en tur til Våler igjen, vi har ikke vært der siden april og det ryktes både det ene og det andre. Siden drivstoff og broer er tema i dag, så blir det også tema på denne turen. Min yngste datter blir med og kona kjører og jeg dokumenterer som vanlig på turen...

Ekebergmarkedet høsten 2022 gikk ikke helt etter planen, min kone snublet over et kumlokk og skadet både nese og panne. Vi må være to når vi skal reise på fredag og opplegget vi har på lørdag. Så plan B måtte til og det var å gå fra Høyenhall og til Ekeberg og tilbake igjen. Jeg dro klokken 10.00 og var hjemme igjen klokken 13.00, men fikk med meg ganske mye...

Dette er den private delen når vi reiste til Norsjø Ferieland på Skandinavisk treff, selvfølgelig hadde jeg en plan. Jeg må bare lure kona litt, det er varmt og ekstra kjøring er lite populært. Men jeg har laget en rute, og der ligger Hokksund og Notodden flyplass. Flyplass besøkene gikk over all forventing og to morgenturer fikk jeg også...

Sist jeg var ordentlig på Kjeller flyplass var i 2019, men nå skal Kjeller flyplass feire sitt 110 års jubileum og det vil jeg være med på. Flydagen på Kjeller flyplass 2022. Tar med både gamlebilen, videokamera og selvfølgelig fotoapparatet som jeg alltid har på magen. Jeg reiser litt tidlig som vanlig og vil sjekke om det virkelig er minst 126 fly parkert på Kjeller. Jeg tar helt av som vanlig så dette er del 1...

Flydagen på Kjeller flyplass 2022 trenger plass til flere bilder, så her kommer del 2. At Flydagen ble en suksess vet jeg allerede, når jeg ser på bildene mine. Jeg valgte å komme anonymt, men jeg tror jeg ble gjenkjent på flyplassen. Vi har en greie med fly over Høyenhall og der er jeg...

Fredag 8 mai 2020 ruslet jeg på Ekeberg helt alene, alt var nedstengt pga. pandemien, og det var Ekebergmarkedet også. Men etter to år så er det full rulle igjen på Ekeberg, Norsk Veteranvogn Klubb er i gang igjen og nå skal vi ha det gøy. Om jeg er litt rusten etter disse to årene, gjenstår å se. Jeg tror heller det motsatte...

Lørdag 22 januar er vel ikke rette datoen og ta en foto-tur på, og været var heller ikke med oss. Vi reiste hjem igjen på søndagen og det ble ikke så veldig galt da. Bildene blir annerledes, litt sort hvitt, men noe dukket opp som vanlig, så vi legger ut turen med dokumentasjon...

Denne turen må deles i to, først så skal vi til Solør Veteran Klubb og være med på en tur "På ville veier i Solør" som trenger både konsentrasjon og dokumentasjon som vil komme etter hvert...

Dette er del 2 av turen, nå skal vi utforske Streetmeet på Flisa og det har jeg ikke gjort før. Jeg har hørt at det skal komme rundt 1000 biler, så jeg har en jobb å gjøre. Men først må jeg finne ut forskjellen på en veteranbil, rånerbil, raggarbil eller rett og slett en bilentusiast. Dere for ønske meg lykke til...

Fredag 20 til søndag 22 august hadde vi norsk Renaulttreff på Koppang Camping. Den offisielle turen er lagt ut, men vi måtte jo komme ditt også. Så dette er den private turen opp til Koppang Camping helt ifra Oslo og hjem igjen.

Jeg startet mandag 9 august og har tre hele dager på meg. Her blir det røde telefonkiosker, fly og biler med noe attåt. Kjører min gamle veteranbil så får vi se hvor den fører meg. Det ligger en telefonkiosk på Tjøme og to i Tønsberg og til slutt en i Sandefjord. Det går rykter om at vi skal ut å fly også, så vi får se hvordan dette går. Som vanlig, bilder kommer først, så kommer dokumentasjonen sånn litt etter litt...

Vi reiser oppover fredag 16 juli og reiser hjem igjen på søndagen. Vi har et par oppgaver på denne turen, først så skal vi godkjenne en garasje og så skal vi sette opp to telt. Selvfølgelig tar jeg noen morgenturer, så får vi se hva jeg finner...

Fredag 28 mai skal jeg kjøre gamlebilen og kona tar nybilen, og så kjører vi om kapp opp til Elverum. Kona tar E6 opp til Elverum og jeg kjører E16 til Skarnes og svinger til venstre der. Hvorfor jeg svinger der er at jeg aldri har kjørt Nord Odalsvegen før, og er spent på hvor jeg ender til slutt. En morgentur innom Haslemoen skal jeg også. Bare å ønske meg lykke til, dette blir en tur med masse spenning og vi blir der helt til søndagen...

Egentlig skulle vi bare oppover og skifte ut noen dekk vi hadde kjøpt til vinteren. Men så møtte vi ambulansen, Elgen, kuer og okser og så måtte vi flytte på noen jordebiler.... Da var løpet kjørt kan du si og jeg begynte å ta bilder....

Jeg slår to fluer i en smekk, drar på Fransk Bildag 29 august og finner tre telefonkiosker samtidig. De franske bilene er Renault, Simca, Talbot, Peugeot og Sitroën. Telefonboksene er på Stabekk, Drammen og Kongsberg. Så tar jeg noen omveier også og tar litt av, kan du si. Bildene kommer først, så blir det dokumentasjon....

Dette blir en lang-tur, 22 august skal finne tre telefonkiosker på veien og etterpå er målet tre Renault-er i et bilde, tror du jeg for det til? Hjemover skal jeg besøke min datter i Hamar som skal vise meg rundt. Dagen etterpå skal jeg følge Mjøsa hele veien inn til Oslo, tror du det ble noen bomturer? Bare å følge med, så ser du hvor jeg havnet under turen... Bildene først, så kommer teksten...

Lørdag 15 august legger jeg ut på en tur igjen, men denne gangen med nybilen. Vi har tre røde telefonkiosker vi skal finne og vi skal kjøre på ukjente veier. Kjenner jeg meg selv rett blir det mye å dokumentere etter hvert. Skal også innom Starmoen flyplass å se på fly som flyr opp-ned og vi må heller ikke glemme seilflyene som også skal være i luften. Kom selvfølgelig hjem med altfor mange bilder så Starmoen blir et eget galleri. Bildene kommer først, så putter jeg tekst til bildene sånn etter hvert.....

Nå er jeg på Starmoen flyplass 15 august og skal se på fly. Sist gang jeg var på et fly stevne måtte jeg også ty til to gallerier. Det måtte jeg her også, og her kommer det jeg opplevde. Blir som vanlig, bildene først så kommer teksten....

Lørdag 25 juli tok jeg en langtur til Porsgrunn, kjører gamleveien fra Drammen, Holmestrand og over Hvittingfoss til Skien og ender i Porsgrunn og besøker en gul Renault 6. Tilbake kjører jeg Sørlandsveien til Sandefjord trodde jeg, men et sykkelritt stengte veien og jeg havnet både her og der på turen tilbake. Hvordan jeg havnet i Bjønnes må du ikke spørre meg om, men her kommer turen …..

Lørdag 11 juli tar vi en rask tur til Notodden og tilbake igjen. Vi svipper innom Hokksund flyplass før vi passerer Kongsberg og havner i Notodden. På Notodden har de både flyplass og gamle biler, så for vi se hva vi finner på veien. Litt dokumentasjon vil komme også…..

Fredag 26 juni reiser vi oppover til landsbyen Flisa. Vi skal bare svippe innom Tom Arne først som har en Renault 6 og noe attåt som de sier oppi her. På lørdag skal vi sammen med Solør Veteran Klubb kjøre konvoi og telle biler. Vi registrerer det vi kan på veien så for vi se hva det blir til...

Enebakk rundt 20 juni med gamlebilen burde ikke tatt mer en et par timer. Men fristelsene på veien var mange og så hadde jeg et besøk å ta også, hvis han var hjemme da. Turen tok seks timer, ikke så verst det da, når jeg tenker på alle stoppene underveis....

Sørkedalen tur på lørdag må bety Bygdøytur på søndagen i Pinsen. Starter tidlig da jeg vil utnytte morgensolen og være der før de andre kommer. Kommer til å lete etter biler og dyr så for vi se hva jeg finner....

Dette blir en spennende dag hvor jeg skal møte Karl Eirik Haug og ta en tur langt inn i Sørkedalens dype skoger med gamle bilen. Har bare noen ting jeg må gjøre først så møter jeg han klokken 09.00 presis. Hva som skjer, ja da må du ta en titt på turen da vel ....

Søndag 21 mai tok jeg en morgentur i Oslo sine gater siden det var Kristi himmelfartsdag. Ingen andre hadde stått opp utenom meg og gamlebilen. En fantastisk tur spør du meg, jeg tok bilder og filmet ....

Fredag 8 mai 2020 dro jeg til Ekebergmarkedet som vanlig. Men hva møter jeg? Det er avlyst pga. Koronaviruset og det er første gang Norsk Veteranvogn Klubb avlyser et Ekebergtreff siden 1987. Så istedenfor å komme hjem med 800 bilder så skal jeg prøve å lage en historie istedenfor og den teksten vil komme under bildene ….. Kunne trenge litt hjelp, så vi for se om den kommer, har spurt nemlig, da kommer det flere bilder ….

Når jeg tar en tur som til Retromobile i 2020 har jeg alltid en liten plan ved siden av. Ordnet med det ene og det andre og disse bildene kan du se her. Bilene er lagt ut på den andre siden så nå kommer alle de små detaljene jeg er så glad i

Onsdag 4 desember skal Trond oppover til Solør Veteran Klubb å fortelle om turen fra Oslo til Cape Town i Sør-Afrika i 2004 med tre Renault-er. Denne gangen skal jeg ikke gå glipp av dette, så jeg har like godt tatt meg fri så kan jeg fyre av noen bilder på turen også. Nå må jeg bare spørre kona om jeg for låne bilen ....

12 oktober tar vi nybilen opp til Våler igjen. Målet med turen er å sjekke om junior og co har malt huset sitt i riktig farge. Men vi jakter på dyr og fugler også, gamle biler og fly. Ja, vi saufarer alt vi kommer over på vår ferd. Noe morsomt blir det også, en Volvomann som kjører Renault for eksempel, så litt Volvo må vi tåle på denne turen. Som vanlig, bildene kommer først, så litt tekst litt etter litt .....

Fredag 20 september og lørdag 21 september blir det full fart igjen. Har fylt 60, men Ekeberg pølsene blir du aldri for gammel til. Så vi tar en tur til og ser hva vi finner, må også prøve å finne på noe nytt med kamera på magen. Hva som vil skje, det vet ikke jeg en gang. Kanskje jeg ser mer oppe i luften, kanskje jeg ser mer på salgsbodene - ikke vet jeg - enda :-) - Men nå vet jeg, etter to fantastiske dager på Ekeberg-markedet. At gamle ting bevares er viktig for vår historie og identitet, det kjenner du godt på når du er der. En stor takk til Norsk Veteranvogn Klubb og alle flyene fra Kjeller flyplass som kom innom. Selvfølgelig gikk jeg bananas med kamera, så bildene kommer først og dokumentasjon under bildene etterpå...….

Vi har fulgt flya en stund og tatt bilde av dem fra verandaen på Høyenhall, men aldri sittet oppi et av dem. Jeg har sendt dem en e-post og vi har fått svar. Dette blir virkelig spennende spør du meg og så har jeg aldri gjort dette før ….. Nå må jeg bare bestemme meg for hvilket fly jeg skal være med i - nå er det bare å følge med, masse informasjon vil komme under bildene … OBS. Trodde aldri at jeg måtte dele en Kort-Tur i to deler, men det må jeg tydeligvis nå.

Trodde aldri jeg skulle si dette, men etter 3 timer på Kjeller flyplass lørdag 24 august og fulgt flyene, skal det bli godt å sette seg inn i Birddog som er et 62 års gammelt fly og fly. Vi skal fly etter en rute jeg har laget, så for vi se hva jeg finner. Som jeg har sagt før, dette har jeg aldri gjort før. Bilder og tekst er nå ferdige - gled dere :-)

Vi har hatt 3 ukers ferie med mye reising, så nå sender vi tre delegasjoner rundt omkring i verden for å finne Renault. 2 delegasjoner reiser til Frankrike og en til Italia. Vi forkorter de tre gruppene slik, etter alder og selvfølgelig damenavnet først. Da vil de hete følgende, KL – MK – AM. Dette har vi aldri gjort før, fulgt 3 par på tur samtidig. Her må dere bare følge med å se .....

Når du våkner opp en morgen og har blitt 60 år, begynner du å tenke litt. Overlever katta som jeg tok bilde av tidlig på morgenen, så kanskje overlever jeg også. Min kone sammen med junior og senior har panlagt noe, jeg vet selvfølgelig ingen ting. Så vi tar turen til Våler i Solør som vanlig, vil du se hva som skjedde? Bildene er lagt opp og teksten er på plass, må si at jeg gleder meg :-)

Her blir vi virkelig veteraner, vi har vært der før. Stedet heter Romme/Borlänge og sist vi var der var i 2015. Nå reiste vi oppover på ny med ankomst 28 juni til 30 juni. Vi tok oss litt fri både dagen før og dagen etter og tar en skikkelig tur. Her blir det turbilder som tas på veien, men bilder og tekst vil ta litt tid

Turen til treffet var vellykket, vi tok bilen over Dovre til Trondheim hvor vi fullførte alle våres mål på turen. Dette ligger da liksom på siden av turen. Her kommer da del to som trenger litt tid til teksten under bildene - bare og vente litt her :-)

Club Renault Norvège har blitt medlem i Amcar. Nå samarbeider Amcar og LMK sammen med mange andre med arrangementet Motorkonvoien 2019. Har lest noe om 100 000 utøvere fra hele landet, så her blir det folksomt. For en tur vi hadde og så mange fine biler vi så ….. Det ble Totenløpet på oss og samlingen hvor Hamarløpet endte også på Biri hvor vi alle dro oppover til Lillehammer

Denne gangen ber vi værgudene om å være snille, nå reiser vi på Ekeberg fredag 3 mai og har fest på Ekeberg og på lørdag 4 mai tar vi med oss vår Renault 6 og lager show. Tar med kamera og hvis været tillater det så tar vi ekstra mange bilder denne helgen, må jo ta igjen det vi gikk glipp av i fjor. Da venter vi bare på Elgen, jeg mente helgen ……. Flott helg med varierende vær, men vi fant Reven og ikke Elgen. Bilder kommer først, så teksten etter hvert, har tenkt til å imponere ….

Trodde ikke dette skulle bli en tur på web, vi skulle jo bare sjekke om Amanda og Roger hadde mus under verandaen. Men når Renault senior skriver bykæra med liten B må jeg ta affære. Nå skal han få - fra By-gutten med noe attåt

En telefon på lørdag fra Renault junior og en ny telefon på søndag fra Renault senior så satt jeg i saksa. Før jeg ante ord av det hadde jeg bestilt flyreise tur-retur Paris med et besøk i Reims for å få med oss det franske veteranbil og dele-markedet i Reims. Når så mange fra Renaultklubben skal nedover må jeg jo bare bli med. Tar med kamera og knipser i vei. Her blir det blanding av hummer, elefanter og kanari og en og annen Renault så her må du være tålmodig.

Grombarna våres tar en ny tur for å lete etter Renault. Denne gangen er det Marocco, tar jeg ikke feil så er dette i Afrika. Og jeg som skal til Kiel da, men skal gjøre så godt jeg kan å følge dem

Nå skal vi ta turen selv, det blir med nybilen som er en Renault. Hvor skal vi? Alt vi vet er at hytta ligger i Sverige og B og R er der, de ønsker oss velkommen men vet ikke hva som venter dem. Vi legger opp turen og her kommer historien, tro det eller ei, jeg vet ikke selv en gang men tar med kamera. Og turen ble gjennomført 19-20 januar i sprengkulde, termometeret føk opp og ned som en jo-jo og den høyeste målingen jeg så var minus 22,9 grader. Nyttet ikke å ta kamera inn og tørke av dugg, da frøys det til is. Her kommer turen.

Nå har det seg slik at Renault Junior har fylt 29 år og det skal feires. Vi tar med oss nybilen og tar bilde av alt og alle på denne turen. Kan hende det blir litt reaksjoner på noen av bildene men da bare sletter vi dem, vi har nok av de. Sett deg ned å nyt, dette blir en tur du ikke har opplevet før. Vi speider etter sjeldne fugler og firbente dyr og ser du nøye etter oppdager du noen. Og menneskene vi møter og tar bilder av er ekte mennesker, sånn er det bare. Tekst kommer etter hvert under bildene - velbekomme!

Igjen blir det en Kort-tur historie men denne gangen holder vi oss i Norge. Vi reiser ikke selv men atter en gang sender vi noen i familien. Her er det bare og vente å se på hva som kan skje

Nå har det seg slik at vi sender ut en ny delegasjon til Roma på leting etter Renault. Denne gangen er det Maiken og Kim som skal reise. De gifta seg i år som dere sikkert vet og hva de har av overskudd på nå, må bare gudene vite. Men vi krysser fingene og bare håper.

Nå har det seg slik igjen at vi ikke kan være overalt, så denne gangen sender vi Vidar med sin faste gjeng ned til Puerto Rico for å sjekke Renault miljøet der. Nå har vi litt bilder fra dem som ble tatt i 2017 så vi vet hva de kan. Alt vi kan gjøre nå er og vente å se på hva de kan finne på. Puerto Rico er jo ikke akkurat Renaults hjemby – eller kan gjengen vise det motsatte? Bilder kommer fortløpende som vi for dem og tekst kommer under bildene. PS. De er alle sammen godt kjent i Puerto Rico, den saken er sikker.

Noen ganger går ikke alt som du har planlagt, været svikter, tiden svikter, kroppen svikter og hvem skal få skylda for det? Kan gi Erik i Tekniske Konsulenttjenester skylda eller meg selv som engasjerte han. Uansett så ble tid og sted litt galt i dag og fredagen med storm gjorde det absolutt ikke noe bedre. Dette blir bildene fra lørdagen, og noen bilder som beviser at vi hadde en grunn til at det ble som det ble i dag. Alt starter med tunge løft, men vi kom i mål på lørdag.

På denne turen kan alt skje, hvem vinner? Flest Renault, flest fugler og dyr eller flest fly? Nå er alle bildene lagt ut og tellingen kan begynne. Fasiten kommer etterpå og vi er like spente som deg.

Dette er en ny vri, vi legger opp mine fugleturer om morgenen i en egen del. Det ble tre turer på denne ferden. Ny hjemmeside med nye muligheter og så har vi blitt mye klokere en da vi startet vår første hjemmeside. Nå kan Renault folk se på Renaulter og fuglefolk se på fugler. Del 3 til Finland 2018 blir da på våre private turer side, slik at vi nå har sortert biler og fugler. Kan det bli bedre da?

Nå har det seg sånn at vi ikke rekker og være alle steder på en gang så vi har sendt ut to familie medlemmer på en tur til Nice. Nice ligger jo i Frankrike som er Renault-ens hjemland. Vi vet ikke helt hva de klarer å gjøre, men kjenner jeg disse to typene rett blir det ett og annet. Vi for bare følge med ...

Nå skal vi følge bryllupet med fotograf Lars Martin Bøe sine øyne, og de var mange steder hvor ikke jeg var. Han leker med farger og sort hvitt bilder og hadde et våpen i begge hender. Det betyr at han hadde to kameraer med seg hele tiden i tillegg til det andre utstyret han hadde. Fikk gleden av å bli litt kjent med han og han var en kul fyr. Nå er det bare å se og nyte, og bilder og tekst kommer sånn litt etter litt.

Dette er alvor, min eldste datter giftet seg med gromgutten 7 juli i Hamardomen. Og festen ble hold på gården Bryhni Søndre i Stange. Vi tok med oss 6 ern og reiste oppover, historien kan du se her. Vi var over 70 gjester og alt ble bare helt fantastisk. De hadde også engasjert sin egen fotograf, og de bildene har vi hvert så heldige å få tak i. Han tok mange bilder, og vi legger da en del av dem opp i galleriet over.

Vi vet ikke helt enda, men vi tror at alt som har med Renault 6 kommer på denne siden. Enten du heter Nøkleby eller har gjemt en 6 er på låven, vi vil prøve å finne dere alle og tar med kamera. Renault 6 ble første gang vist frem i 1968 på Paris Motor Show. Totalt på verdensbasis ble det produsert over 1 700 000 biler og 2312 fant veien til Norge. Den kom først med en 845 ccm motor og i 1970 kom den med 1108 ccm motor. I 1973 kom den med firkantet frontlykter, større baklykter, plastikkgrill og nye støtfangere med integrerte blinklys. 1976 var den siste lille endringen før produksjonen sluttet for Europas del i 1980. R6 kom i modellene 6 L, 6 TL og et begrenset opplag som R6 Rodèo i glassfiber karosseri og med 4 hjulstrekk.

Jeg kjenner litt på denne, er mye mer kjent i Maridalen enn i Sørkedalen. Men vi kjører på, og dette blir turen.

Lørdag 2 juni 2018 tar vi vår nye Renault og reiser til Sandefjord. Vi skal overnatte hos Renault-Knut da Tinamor skal på klassefest i Stokke. Da benytter vi muligheten til å besøke Bøkeskogen i Stokke for å se hvilke fugler som er der. Her blir det mye moro, både på hytta i Sandefjord og i Bøkeskogen. Bildene er lagt ut. Her blir det kanskje litt redigering på tekst til bildene. Følg med å se .....

Lørdag 26 mai 2018 tar vi nybilen og reiser opp til Våler, ikke til Renault-huset men til junior og co. Det blir innvielsesfest i det nye huset deres, men først skal vi sammen med ungdommen bestige Blåeenga som er nesten Vålers høyeste topp. Etterpå skal vi telle hvor mange Renault-er som er i hagen deres og treffe våres venner igjen. Det er kun kremen som har blitt bedt til festen så bare vent å se. Her blir det bilder av natur, fugler og dyr og noen bilder fra festen. Med andre ord, de bildene som slipper igjennom.

Fredag 4 og lørdag 5 mai tok vi turen til Ekeberg igjen. Norsk Veteranvogn Klubb gjennomførte igjen et flott arrangement, og alt var bare så fantastisk bra. Pølsene smakte like godt, været var som bestilt, det ble veldig bra og det kom masse mennesker innom.

Ikke vet jeg, denne siden kan bli borte like fort som den ble opprettet. Sånn er det bare noen ganger, alt går ikke som planlagt. Nå må vi bare vente å se. Vi reiser opp på lørdag med viltkamera og speilreflekskamera så for vi se hva det blir av bilder. Blir det suksess så kanskje vi kan ta med oss noen gamle bilder også, gled dere….

Lørdag 16 september var det Ekeberg marked igjen og som vanlig tok vi turen allerede på fredagen. Vi har med kamera og bilen på lørdag så for vi se hva som skjer. Blir litt kult å vise bilen med den nye konsollen. Været var strålende begge dagene. Vi takker Norsk Veteranvogn klubb igjen for et fantastisk treff.

Solør Veteran Klubb inviterer til høstløp « på ville veier i Solør » lørdag 2 september kl. 10.00. Da må vi stå opp tidlig, men nei da, vi har tatt oss fri fredag så turen begynner derfra til Renault-huset i Våler. Hvordan dette begynner og ender og hvordan løpet blir og vår plassering i løpet har jeg ikke i min villeste fantasi anelse om. Dere må bare vente og se, tar med kamera. Vi har vært der og vi fikk til og med premie, dette var et treff som var super bra.

Denne turen kan bli en utfordring, jeg tar med meg min mor og kone på tur til Årdalstangen med vår Renault 6. Vi startet fra Oslo 19 august via Sollihøgda og riksvei 7 oppover med en overnatting på Thoen hotell i Nesbyen og får med oss litt av Veteranvogntreffet i Hallingdal før vi ender i Årdalstangen hvor min mor kommer ifra. Vi kjørte via Fagernes og over Tyin. Der vi i to dager er på Klingenberg hotell og besøker alle mors hemmelige steder. Etterpå overnattet vi i Lærdaløyri på Lærdal Ferie- og Fritidspark før vi satte nesa vår hjem igjen uten og kjøre de samme veiene med ankomst Oslo 23 august. Hvem vet, kanskje vi møter på noen Renault veteraner på veien. Før turen var vi på Riis Bilglass Oslo Bryn og fikk reparert frontruta vår etter en steinsprut på vår forrige tur. Siden det ikke var glassforsikring på veteranen spanderte Riis Bilglass reparasjonen, slå den da. Det neste vi har gjort er og pynte 6 er`n på dashbordet, mamma skal jo sitte foran. Grunnet galleriets kapasitet må du se resten av turen etter Veteranvogntreffet under.

På grunn av galleriets kapasitet må vi legge resten av turen her. Så etter veteranvogntreffet kommer resten av turen på denne siden. Bildene blir fra Nesbyen til Fagernes over Tyin, og ned til Årdalstangen. Derfra til Lærdal, ned til Gol og over til Leira og videre over Dokka og til Brandbu før vi når Oslo. Nå er de fleste bildene lagt ut og takk til Bjørn i Årdal Sogelag som hjalp oss med og finne ut av toget i Årdal. Det blir ikke siste turen og da skal togruta spores med lupe og kamera, kanskje vi finner noe.

Hvorfor det tok så lang tid før denne siden ble publisert er at jeg måtte treffe mange mennesker og spørre dem om de har fått bot i Åneby, og mange svarte faktisk ja. Var det 15 sjåfører svarte 5 i snitt ja. Det betyr at dette kan være en liten felle også siden den måler alle som kommer mot sentrum og som kjører over 50 km i timen. Uansett vær og kjøreforhold knipser den i vei. Når på dagen eller hvilken dag spiller heller ingen rolle. Jeg sendte inn en klage og fikk svar fra politiet. Man må vurdere selv og tenke, alt kan ikke bare dreie seg om og få inn penger. Jeg kjører aldri fort når vi er ute med veteranbilen og fartsmålingene er selvfølgelig alltid 100 % riktige. Vi kan selvfølgelig ikke spørre om bevis uten og sette i gang et stort rettsapparat da Politiet ikke har lov og utlevere bevis sånn uten videre.

Etter det Skandinaviske treffet i Danmark gikk turen videre ned til Struer hvor vi la oss inn på Struer Vandrehjem. På ferden vår besøker vi alle Loppiser og Antikt butikker, da vi alltids kan komme over noe gammelt spennende. Derfra ble det til Danhostel Haderslev vandrerhjem hvor vi var i to netter. Derfra tok vi turen innom Flensburg i Tyskland og opp til Stony. Så tar vi Sverige hjemmover med en overnatting i Svalöv på Hanksville Farm og en i Gøteborg på Kvibergs vandrarhem & stugby.

Turen til Renaulthuset i Våler og Flisa marknad var veldig morsomt og lærerikt. Så mange ekte og ærlige mennesker må du lete lenge etter og vi møtte dem alle. Se og nyt, det er bare gøy og moro.

Min fetter skal endelig gifte seg etter 10 års planlegging. Fredag 3 juni tar vi med oss vår 6èr og tar småveiene utover. Her blir det vei bilder, natur bilder, og hva vi måtte komme over. Og det vil bli fest og moro i flere dager kjenner jeg min fetter rett. Og det ble det, en fantastisk fest og et fantastisk bryllup. Solen kom ikke men hva gjør det når man danser ut av kapellet.

Fredag og lørdag 5-6 mai var vi på ny tur til Ekeberg marked. Bedre vær og så fult har ikke vi opplevd maken til. Norsk Veteranvogn Klubb klarte brasene med glans denne gangen også. Vi har også litt nytt og selge så dette blir morsomt. Vi tar med oss Renault 6 De Limousine på lørdag. Det som blir nytt er at vi parkerer på småbil plassen denne gangen.

Dette blir liksom siden til Vidar & Anne Grete som bor i Våler i Solør. Renault huset kaller vi det nå, her er det blant annet masse med Renault, men Anne Grete er ikke så lang borte med sine ting heller da. Her kommer historien da vi tok et besøk når vi hadde Renault Clio på vår tredje service. Ankom fredag og kom oss ikke hjem før på søndag.

Mandag 1 august starter vår ferd mot Holmsbu. I 1980 åra var jeg tobakk sjåføren fra Conrad Langaard som leverte varer i nesten 15 år der. Vi vil være der i 3 dager og vi skal være på Holmsbu-bad. Mere idyll enn der må du lete lenge etter. En stor takk til Helge som lot bilen vår få så fin plass og det fine rommet vi fikk med utsikt mot Drammensfjorden og koseligere betjening på hotellet skal du lete lenge etter.

Turen med mor til Maridalen ga mersmak. Vi legger ut på en ny tur til hytta på Hvitsten. Denne gangen tar jeg kona med også.

Hva er bedre enn og ta med seg sin mor som er dobbelt så gammel som bilen og kruse inn i Maridalen. Ingen ting slår det og bilder fra turen kan du se under.

Vi var på Ekeberg markedet høsten 2015. Vidar ordnet en plass til oss som vanlig. Fredag 18 september kom vi tungt lesset med krims krams som skal selges. Og på lørdag så hadde vi vår Renault 6 med inn på Ekeberg og ropte «Renaultklubben», men denne gangen mer forberedt. Vi skal ha med plakat, reklame – you name it! Turen er gjennomført, Ekeberg markedet gikk bra, vær-gudene var med oss. Solen dukket opp på fredag og lørdag var strålende. Masse salg og Renault standen på lørdag hadde et bord og to stoler som ble vel brukt. Interessen var stor for Renault og vi fikk gitt en masse reklame for Renaultklubben. Tenk om vi hadde flere Renault biler der neste gang, for eksempel en 4èr en 6èr og en 16. Det var mange som vi pratet med som ønsket å skaffe seg en gammel Renault igjen. Mange hadde hvert innom Renaultklubben, på linken annonser og sett etter biler.

I år 2015 feirer vi vår Renault 6 TL som er 40 år gammel og like god. Vi har gjort ære på bilen og tatt mange fine bilder av den fra turene våres. Ekstra mange turen har Beauty fått også. Bursdagspresangen var ny frontrute med krom lister foran og bak og en ny bak fanger. Hus og bygninger etc. blir så fine når 6èrn står foran, bare å bedømme selv.

To ganger i året reiser vi på markedet på Ekeberg. Der er vi sammen med noen venner og selger krim krams både fredag og lørdag. Denne gangen tok turen en litt annen vending enn vi hadde planlagt. Etter en fin og lang soldag på fredag med masse godt salg tok vi drosje hjem for å møte opp tidlig lørdags morgen med frokost til våre venner samtidig som vi tok med resten av det vi skulle selge. Isteden for og ta nybilen tok vi vår gamle veteran Renault 6, kanskje vi klarte å kjøre inn på område istedenfor på parkeringsplassen et stykke unna. Vi stilte oss i kø sammen med de andre veteranbilene og plutselig stod vi ved bommen og ble spurt av vakten, utstilling eller salg? Vi så på hverandre, vi kunne jo ikke svare salg, den plassen hadde vi kjøpt allerede så vi svarte utstilling. Ok, 300 kr og vi ble guidet innover. Snart kan vi snike oss bort på salgsplassen tenkte vi men nei, hele veien var det vakter som viste oss veien til utstillingsområdet. Til slutt var vi ved utstillingsplassen og vakten spurte, Renaultklubben? Ja svarte jeg, hva annet kunne jeg svare? Nå måtte vi være kreative, ut med koffertene med salgsting, fram med ark jeg hadde gudskjelov liggende i bilen og fram med verktøy kassa hvor det stod Renaultklubben. Opp med panseret og vips, dette så jo ikke så galt ut tross alt. Vi låste bilen og ruslet stille og beskjedent bort til salgsplassen vår. En gang i timen ruslet jeg opp med min Renault 6 t-skjorte og Renault caps. Da var det mange som spurte og lurte om bilen og noen ville også prøvesitte bilen da de hadde hørt om de gode setene, den spesielle girstanga og den gode komforten. Traff også to medlemmer i klubben som ble en smule overasket så vi er vel på en måte avslørt da. Ikke mange gode bilder, men som sagt, dette var ikke planlagt.

Vår første tur med Renault Clio til det store utlandet. Vi startet onsdag 1 april og hadde som mål og besøke de mest fantastiske Renault menneskene på turen. Det var Steen & Susanne (Stony Renault) og videre til Tommy & Bente i Danmark og til slutt tilbake til innlandet til Vidar & Anne Grete i Våler i Solør. Vi startet etter jobb og overnattet på Scandic hotell i Malmø før vi neste dag møtte Steen og Susanne i Danmark og fikk en nydelig dansk lunsj og fikk handlet en masse deler til vår Renault 6. Noen andre deler fikk vi også med oss som våre norske venner trengte. Bilen vår tungt lesset før vår ferd videre gikk til Hotell Sabro kro hvor vi overnattet før vi besøkte Tommy og Bente. Renault samlingen deres var fantastisk og med hjemmelagde utstillingsmontere var det bare å se og nyte alt som var samlet på, en ekte veteran bil fikk vi også se. Samlingen vår ble bare en lilleputt i forhold. Etter en god lunsj der også, gikk ferden videre til Frederikshavn hvor vi overnattet på sjømannshotellet før vi tidlig neste morgen tok fergen over til Gøteborg. Litt over 3 timer tok båtturen og hjem til Oslo bar det. En liten stopp på 10 minutter hjemme for å lesse av og på noen varer (kremt) og videre til Våler det bar. Der ble vi møtt med Jegermaster og alt det Våler har og tilby. Neste dag måtte vi bare gå av oss grumset, så en tur til Spulsåstoppen det ble, før promille testeren viste at vi kunne kjøre bilen hjem til Oslo igjen. Vi har bestemt oss for at hvert år skal vi ta samme turen hvis de samme menneskene vil ha besøk av oss da. Se bildene og bedøm selv hvor fint vi hadde det på turen, masse opplevelser og med Clioèn var 170 mil ingenting. Trengte bare en god passasjer som slo av Eco`n når behovet var der. R-linken med GPS guidet oss trygt gjennom Sverige og Danmark. Vi ble veldig imponert da det kom opp en informasjons boks i GPS som fortalte oss at det hadde skjedd en ulykke foran oss når vi var på vei over Lillebæltsbroen.

Rallye Monte-Carlo Oslo 2012. Her kan du se starten på Rallye Monte-Carlo Historique som var i Oslo. Det var på slutten av januar og det var godt og kaldt. Bilene hadde en lang ferd foran seg. Vi heiet på Renault og service mekanikeren de hadde med seg.

Oslo - Paris - Nürburgring 2010. Vi hadde en kjempekoselig biltur fra Oslo til Paris og tilbake. Over 400 mil ble det. Vi så Renault over alt og var selvfølgelig innom det viktigste. På vei hjemover var vi innom Nürburgring og fikk oppleve et bilrace og ta en titt i depotene.