Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Våler juli 2021
God morgen, nå passerer vi Høyenhallparken som i 1917 het Kildals have og er klar for en ny tur
Allerede ved Manglerud ser vi den første veteranen, jeg tror dette er en Mercedes-Benz 220 S Coupe fra 1956 til 1960
Nå har vi kommet til Hvam hvor A2 Auto holder til, men her ble det bom, det er ingen som er veteran
Men her inne står det mange veteraner, men vi kjører forbi denne gangen også
Så hester blir de første dyrene vi oppdager på turen, og traktoren bak er ingen veteran
Den bilen under presenningen kan være en veteran, men det finner vi ikke ut av nå
Her passerer vi Vormsundhallen som åpnet i år, det eneste de mangler er tribuner der har jeg lest
Så ser vi noen biler i skogen, jeg tror den til høyre er en Ford Granada, altså en veteran
Denne har jeg sett før og var ikke helt sikker, nå er jeg mer sikker og gjetter Opel Bedford Blitz fra rundt 1975
Ved Skarnes Bilhoggeri ser alt ut som før, jeg kjørte forbi i mai
Den nærmeste bilen må være en Chevrolet Suburban rundt 1995, jeg tror ikke den er en veteran enda
Rundkjøringen på Skarnes, nå står det tre polarrever der igjen, det gjorde det ikke i mai, når jeg kjørte her
Her ser vi de hvite fuglene som er på søken etter Landet som ikke er... Kåre Tveter
Vakkert, her renner Oppstadåa (eller Osa) ut i Glomma, og er det flom i Glomma så renner Glomma oppover i Osa
Så har vi en Radar på Kongsvinger, den er gammel og god, men blir nok snart skiftet ut
Denne gangen tar vi en tur innom Kongsvinger sentrum, bare sånn at vi for se på livet der inne
Men sjekk denne da, her jeg skulle jeg hatt et profilbilde av bilen med campingvognen som står i stil med bilen. Det er en Chevrolet Bel Air fra 1957 og campingvognen er sikkert fra samme tidsperiode
Den bak er heller ikke så dum, selv om det ikke er en veteran enda. Det er en Ford Mustang GT fra 2006 og jeg lurer på om ikke campingvognen er eldre, tror den er en veteran
Vi kjører oppover Storgata i Kongsvinger og det forundrer meg at ingen av disse husene er vernet eller er bevaringsverdige
Alfs gate 2 er heller ikke bevaringsverdig, selv om Alfs gate er en av byens eldste gater og er oppkalt etter den første kjente husmann Jon Alfsen på Alfsplassen
GMC er en forkortelse på General Motors Corporation i USA. Hvis jeg skriver GMC Sierra Classic pickup, så er vi på 1970 til 1980 åra, altså en veteran selv om det står hybrids på ruta
Men nå er vi på Vestre Solørveg og følger Glomma oppover, her er det landlig og fint
En Toyota Hiace som er en veteran er en gullgruve, og her står det tre stykker. Jeg er litt usikker på den bakerste, nummer fire
Her har jeg også kjørt forbi mange ganger, men får ikke helt tak i lastebilen. Kan det være en Volvo fra 1960 åra?
Her ville jeg ha skrevet Ford Mustang fra 1970 med en gang, men dette er en Boss 302 Mustang og da blir spørsmålet, er det en veteran?
Inne i dette teltet så står det et fly, jeg vet bare ikke hvilket
Både traktor og henger er veteran, vi behøver ikke og dokumentere alle traktorene vi ser på veien
Vi hadde hester tidligere, nå har vi kuer også på turen
Denne bilen var mystisk, er sikkert en veteran
Han her har ryddet opp nå, ikke så mye å ta bilder av nå
Hvis jeg skriver Chevrolet Camaro Z 28 fra 1980 åra, da er vi på en rask veteran. Traktoren var ikke så dårlig den heller, sikkert en veteran
Hvis vi visste hva som gjemmer seg bak en låvedør hadde vi blitt overasket, det er mange skatter på slike steder
Skolens Treningssenter i Kirkenær, adressen er Unnamed Road og kan vi finne noen historie om dette bygget? Ja, Refset skole ble bygget i 1924 og nedlagt i 2010, men så ble det solgt i 2016 og drives videre og det er fint
YX stasjonen på Arneberg har sikkert en historie den også, denne startet i 2012, men hva var det der før? Væssiavegen er nok den gamle adressen og jeg ser et gammelt Gulf merke der, men det overtok vel Esso?
Men nå er vi endelig framme til bestemmelsesstedet hvor vi skal godkjenne garasjen
Jeg kaller det Renaulthuset da det alltid står Renault-er der
Men dette er da ikke begynnelsen på en garasje, det ser ut som det skal bli et hus
Denne hjullasteren er så absolutt er veteran, jeg skal ta en nærmere titt på den senere
Jeg kan da ikke godkjenne denne store garasjen før jeg får se tegninger, den ligger jo altfor høyt i terrenget, og hvem har en så bred bil?
Nei, her må jeg fokusere på noe annet...
Da er første fuglen observert på turen, en kråke
Så får jeg se et melkespann med skriften K. Telle Maridalen inngravert. Nå er jeg ganske kjent i Maridalen som ligger i Oslo, og jeg vet at noen heter Telle der - så jeg undersøker
Etter en lang kjøretur fra Oslo til Våler i Solør så er det godt å slappa av litt på verandaen
Men jeg legger jo merke til at på tørkesnora så henger det mange hestesko-er, og da blir jo spørsmålet - hvorfor det?
Dem er lakkert, og da må jeg selvfølgelig lure på hvorfor man lakkerer hestesko-er...
Men jeg er ikke ferdig med hjullasteren, dette er en Caterpillar 930 fra Belgia og den maler som en katt, eller brummer som en bjørn
Selvfølgelig slo jeg av tenningen før jeg stilte meg opp foran den
Men tilbake til garasjen, denne godkjenner jeg med en gang og jeg gleder meg til den blir ferdig
Men kjenner jeg kona mi rett nå, så skal det skje noe...
Disse to søte jentene skal teste om telt har blitt bedre med årene og begynner med det eldste først, som er fra 1960 årene
Her er det ingen strikk i stengene, så her må det sorteres etter beste evne
Selve teltet ser greit ut, det er jo bare i en del
Men så var det disse stengene da, det er mange av dem
Men det virker som en stang er klar til og settes inn i teltet, nå skal vi se hvordan dette går
Dette ser ikke så galt ut og det har bare gått 6 minutter
Så nå kaster dem seg over den andre stangen, den skal jo være helt lik
Det ser ut som de for den greit på plass også
Det begynner å ligne på et telt nå, fortsett sånn
Nei nå syns jeg de bruker lang tid der inne
Det virker som de plundrer med noe...
Det virker som om en har blitt for lang
Nå har det gått 17 minutter, nå går tiden...
Det virker som om det må noen justeringer til
Jeg kan love deg at her inne skjer det mye nå
Det virker som at ett eller annet har satt seg fast
Nå ser det ut som at det ordner seg, det har bare gått 20 minutter
Men dem er ikke riktig ferdige enda, noen små detaljer til, må til
Vel, det ser ferdig ut, men kanskje teltet buler litt ut?
Da må de ta glidelåstesten, virker ikke som det går så greit
Huff da, holder glidelåsen nå da
Jeg ser at det er et par sikkerhetsnåler der, så kanskje den holder
Det går nedover, jeg mener da at det går framover
Slakke litt her og slakke litt der, så hjelper det nok
Det er et eller annet som krangler der nede
Nå har det bare gått 24 minutter, tror dere halvtimen holder?
Det ser ut so de har kommet i mål, skal vi stoppe klokka?
Vi kan stoppe klokka, de brukte nøyaktig 25 minutter på og sette det opp. Ikke dårlig det, de har ikke satt opp dette teltet før
Et lignende Helsport Trondheim telt brukte Arne Næss Sr. i sin Himalayaekspedisjonen i 1964 til toppen av Tirich Mir
Da blir spørsmålet, er dere klare for neste telt av den moderne typen, og vi tar tiden som vanlig
Jentene er klare og forhåpentligvis så er dette teltet mye lettere å sette opp
Dette virker lovende, de er i gang med flere ting samtidig
Jeg ser at det er samme fremgangsmåten som på det gamle teltet
Her går det unna, det har bare gått 2 minutter
Mens vi venter så passerer Norwegian over oss, og jeg tar den med en fugl
Det virker som de trøbler litt nå, men jeg er ikke sikker på hva som er problemet
Kan være at det er den lange stangen med strikk i, som er problemet
Kan den rett og slett være for lang?
Nei, dette ble komplisert tror jeg...
Nå går dem rundt og tenker litt, mulig de skal gjøre dette fra en annen vinkel
Nå har det gått 5 minutter, så de har tiden på sin side
Men nå fester de stangen først, mulig det kan hjelpe
Bruker dem sløyfe eller dobbelknute? Det så jeg ikke...
Da er den festet, nå skal den bare bøyes opp
Det virker som stangen bøyer seg begge veier, her må det tenkes
Nå begynner det og ligne noe, den bøyer seg ihvertfall
Jeg kan se antydning til et telt nå
Men hva var det som skjedde nå? Datt den ned igjen?
Det virker som det er et lite telt, kanskje til 3 personer?
Det har bare gått 6 minutter, så ikke fortvil enda
Dem er i gang med stang nummer to, og det ser ikke så bra ut enda
Det virker som at det er en knekk på midten
Men den tar de tak i med en gang
Det kan være mulig at den knekker for mye, vi får se
Dette ser ikke bra ut, spør du meg...
Men nå ligner det litt på et telt
Men jenter, hva driver dere med? Dere er ikke ferdig enda
Riktig, det skal være en duk til her
Det virker som de håndterer dette ganske greit
Ingen av snorene har hektet seg fast - enda
Nå er det et eller annet der borte
Men det ordner seg nok
Nå snakker vi, den kommer jo på plass
Eller, gjør den det?
Jo da, den kommer på plass, men det er noen stenger til...
Men nå har dem teken på det, og resten går så fint
Ikke rart dem er fornøyde, det har jo bare gått 10 minutter
Siste innspurt igjen, dette blir bra
Det er gøy og sette opp telt
Særlig når noen tar tiden på deg
Så hva skjer nå, er dem ferdig allerede?
Ja så sannelig, og dem brukte 18 minutter på å sette opp teltet
Så teltet Sierra Trail 3, som er fra etter år 2000, var lettere og sette opp, enn et telt fra 1960 åra
En liten kontroll må til før vi går og legger oss, dette så bra ut
Og dette så også bra ut, og nå legger jeg fra meg kamera for resten av kvelden
Men nå er det lørdagsmorgen og jeg tar turen til Magnesåa som vanlig, og der ser jeg Vintererla igjen som jeg så i mai
Jeg tenkte at jeg skulle gå på noen nye plasser og fant en sti som gikk inn i skogen og endte på en slette, men her fant jeg ingen ting
Jeg så en fugl med langt nebb og som var litt grå på halen, men fant ikke ut hva det var
Det er tidlig på morgenen og mangler litt dagslys
Dette var det nærmest jeg kom, men klarer ikke å se hvem det er
Neste fugl jeg ser er en Ringdue eller Skogdue
Her også blir det litt vanskelig å se
Så oppdager jeg reven like ved dammen som antagelig ikke har noe navn
Rett til høyre i dette bilde så jeg reven, det er fint her på morgenen
Jeg oppdager en katt på veien også, kanskje ikke det mest spennende
En liten Bokfink ser jeg også, da er den også dokumentert her oppe
Så oppdager jeg disse to, da blir det store spørsmålet, er det rever eller hunder :-)
Kan dette være en Fjordhest, jeg tror faktisk det
Jeg ser en Låvesvale sitter på ledningen, dukker opp mange i dag
En Kråke flyr forbi
Det er jeg helt sikker på
Kråka er veldig lett å kjenne igjen
Denne var vanskeligere, men den er også alt for langt unna
Men her blir jeg litt usikker, kan det være Kaier?
Men nå vil jeg ta turen bort til Eidsfossbrua, og se hva som er under der. Da kan vi jo ta med oss denne veteranen her som er en Ford 2000 fra 1970
En Bokfink følger meg på veien bort, så koselig
Like før Eidsfossbrua så lister jeg meg forsiktig ned til Glomma og oppdager et dyr, er det en Bever eller Jordrotte?
Jeg er ganske sikker på at dette er en Bever
Litt morsomt å se Eidsfossbrua fra undersiden også
Jeg står her en stund og håper å få øye på noe, og så er det så idyllisk her nede
Du skal være en flink svømmer hvis du svømmer over til den andre siden herfra
I gresset oppdager jeg en trost
Det er nok en Gråtrost med noe langt i nebbet
Hvis jeg ikke tar helt feil så har jeg gått på den andre siden der borte på en annen tur
Jeg står oppe på brua nå, det er så vakkert her og jeg skal senere utforske enda mer
Noen ganger er du så heldig og oppdage noe, andre ganger ikke
Mulig at jeg har tatt bilde av en Taksvale her, men er ikke sikker
På vei tilbake oppdager jeg denne gule fuglen
Jeg vet at det er en som heter Gulspurv, men jeg syns at den ikke ligner
Se på det hodet da, her tror jeg at jeg må gi opp
Da er morgenturen over og jeg er tilbake igjen, nå blir det store spørsmålet - blir garasjen større en huset?
Jeg lurer på om det blir en Renault garasje, hva tror dere?
Renault Clio som ikke er en veteran enda, men den blir kjørt av en veteran
Hvis du måtte velge bil og skulle til Nordkapp, hvilken ville du ha valgt? Råtassen Renault 8 eller en søt Renault 4?
Fra verandaen så ser jeg Blåenga som ligger 633 meter over havet
Tårnet vi ser nå ble satt opp i 1951, jeg har vært der oppe på en annen tur
Men nå skal vi på tur og er først innom Våler sentrum for å handle, da oppdager jeg at det har brent i vaskehallen hvor også brannstasjonen holder til
Men veteranbilen foran Mekonomen ser like fin ut - gudskjelov
Men nå kjører vi over Eidsfoss bro fra 1921, nå vet jeg hvordan den ser ut nedenifra
Som dere sikkert skjønner så har vi kjørt til Gjerdrumsbakken, som skal utforskes litt nå
Det blir en tøff tur og det er varmt, hoppbakken er fra 1915 og er 100 meter høy
Så her ser du skille mellom de to hoppbakkene, nærmest oss er  60 meter bakken og til venstre er 90 metersbakken
Det jeg har oppgitt nå er såkalte K-punkter, og denne høyden her kjennes behagelig ut
Men vi skal enda høyere og jeg har lest at Gjerdrumsbakken ble pusset opp i 1996 og i 1999, så det er betryggende
Fremdeles så føles det ikke høyt, men hvorfor er det gress i trappen?
Men i 2020 ble to nye hoppbakker bygget her, det er Vaaler IF som står bak prosjektet K20 og K10 bakkene
Fremdeles så syns jeg ikke det er høyt, men nå vokser det trær i trappen
Men nå begynner jeg å kjenne på suget i magen, vi er vel på toppen snart nå?
Er vi bare på hoppkanten?
Og dere er sikker på at dette bare er 60 meter bakken?
Jeg kan hoppe fra kanten og ned i gresset, men der går grensen

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress