Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Våler september 2021 del 1
Det jeg vet på denne turen er at jeg kommer til å se mange fine biler underveis
Så flyene må vente litt, nå må jeg følge med på bakken
Det blir det samme med fugler, selv om det kommer en rovfugl
Det vil kun dreie seg om biler og her kommer det en fin Mercury Cougar XR7 fra 1970
Neste bil vi passerer er en Plymouth Deluxe Coupe fra 1948, du ble nok litt overasket nå, den ser jo ikke så gammel ut
Så havner vi bak en Mercedes-Benz 500 SL fra 1986, den er såpass rask at vi holder oss bak den
Dette var en gammel spennende bil, men er litt usikker på bilmerke. Kan det være en Ford Anglia?
Det er fint å se at gamle hus blir restaurert som her, det er sikkert over hundre år gammelt
Og nå passerer vi Flisa bru som er verdens lengste trebro, hvor det går vanlig biltrafikk på
Nå kjører vi i kaffegata på Flisa fredag 3 september, her er det stille og rolig nå. Men bare vent til i morgen
Vi kjører igjennom Flisa og havner på Haslemostrekka som er Norges retteste vei og gir full gass med vår gamle bil
Ved Mobakk bil i Våler står ofte denne bilen utenfor, men jeg har enda ikke fått greie på hvilket bilmerke det er. Kan det være en Opel Kadett?
Men så er vi fremme ved bestemmelsesstedet og jeg parkerer min Renault 6 TL fra 1975 ved siden av en Renault 12 TN fra 1974
Litt senere skal vi til Flisa og spise litt mat, og da møter vi på en Saab Sport fra 1964
Vi kjører Renault 12 til Flisa hvor vi skal spise på Folkets Steakhouse og da kan jeg øve meg litt på å ta bilder
Her i rundkjøringen ved Kaffegata blir det kaos i morgen, merk mine ord og bilder som vil kommer senere
Der borte ser jeg en gammel Mercedes-Benz Diesel fra 1977, den vil vi nok se på veien i morgen
Men i dag skal jeg ikke registrere så mye, nå skal vi bare spise litt på Flisa
Det er fin utsikt fra Steakhouse mens vi venter på maten. Det ser ut som det skal være et rally løp ett eller annet sted her i helgen også
I rundkjøringen kjører en Chevrolet Impala fra 1962, det er dette vi kaller raggarbil her oppe på Flisa
Raggarbil, så tenker vi på en stor amerikansk bil, men kjører du en Volvo Herregårdsvogn så er det Street meet på Flisa vi tenker på
Så i tillegg til at vi skal være med Solør Veteran Klubb på "ville veier" så skal vi oppleve "Street meet" på lørdagen som vil komme på turen del 2
Politiet er også på plass, tror det kan være en fordel så alt går riktig for seg
Her kjører det en spennende bil, det er en Volvo L 3314N feltvogn fra 1966. Ikke noe du ser hver dag
Vekker gode minner når man ser slike biler, her kommer det en Volvo 144 De Luxe fra 1974. Det er mange som har hatt en slik en
Nå reiser fruen av gårde med den gamle bilen, nå skal hun hente en sprekere bil
Nå vet ikke jeg om denne gamle Mercedes kassevognen skal være med på Street meet i morgen, vi for vente å se
Skal nok være rallyløp et sted i nærheten i helgen, her kommer det enda flere
Disse bilene har noen bulker her og der i karosseriet, men oppi motorrommet tenker jeg at det er strøkent
Volvo er en populær bil her oppe, og mange av dem er eller blir snart veteraner
Det er flere Raggarbiler som prøver ruta i dag, dette tror jeg er en Ford
Her kan vi se nærmere på Mercedes-Benz fra 1977, den har soltak også ser jeg
Da er maten spist opp og vi er på vei tilbake, jeg tenker at noen av disse her gleder seg til i morgen
Så jeg avslutter fredagskvelden med dette bilde her, jeg vet at det blir en lang dag i morgen - så god natt
Det er lørdagsmorgen og vi har blå himmel med supert vær, litt kaffe nå en en god frokost så er vi klare
Men når vi skal dra så oppdager jeg at den ene frontpæra har gått. Selvfølgelig har jeg en ny, men holderen til pæra har ramlet ned i grillen og det tar en stund før jeg klarer å få tak i den
Katten ser trøstende på meg og blikket sier meg at dette klarer du. Og det gjorde jeg :-)
30 minutter forsinket, men nå er vi på vei, nå er det bare å kjøre så fort vi klarer til Kvisle Utviklingspark i Arneberg
Vi kjører over Eidsfossbrua fra 1921 og viker ikke for noen nå
Vi tar igjen en Mercedes-Benz 190e fra 1990 og regner med at den skal samme veien, men av en eller annen grunn klarte vi å kjøre forbi der hvor vi skulle svinge inn
Da var det bare å snu, vi tapte bare 10 minutter til, men nå er vi fremme
Planen min var jo å stå der inne når de andre kom, men nå har mange kommet før meg
Sånn går det noen ganger, men nå glemmer vi det. Solør Veteran Klubb ble dannet i 2015 og har nå rundt 200 medlemmer
Her kommer våre venner og de lurer nok på hvorfor vi er så sene
Men nå må vi begynne å registrere litt, her kommer det en A-Ford av typen Ford Tudor Sedan 55-B fra 1931. Den var strøken, tror jeg kommer til å bruke det ordet ofte her
Skal vi bare telle litt først før vi begynner å registrere? Her teller jeg 16 biler
Og her teller jeg 7 biler, nå må jeg holde tunga rett i munnen
Og her har vi telt alle bortsett fra den gule som er en Opel GT fra 1974. Det er en bil vi ikke ser hver dag
Alle her har vi telt, men fra venstre så står det en Ford-A Coupe fra 1931, neste er en Renault 4 L fra 1967 og den siste til høyre er en Ford Customline fra 1954. Alle tre er veldig fine, så har vi brukt det ordet også
Her kommer dem inn på løpende bånd, men vi ser på den nærmeste først. Det er vel en Raggarbil og det er en Opel Olympia Rekord fra 1969, ordet tøff vil jeg bruke her
Se da folkens, her koser vi oss og har det så fint. En kiosk har vi også med gode pølser
Vi ser på de to fremste, den til venstre er en Datsun 120 A F-II fra 1976 og den til høyre er en Pontiac Le Mans fra 1969 som vi så på Flisa i går
Neste bil som kommer inn er en Cadillac Serie 62 fra 1961, den er strøken, og det er jo de fleste bilene her
Her har vi også noen biler vi ikke har registrert, den helt til venstre har vi sett på før og det var en Ford Customline fra 1954. Men til høyre står en Volvo 142 fra 1973, og neste er en Chevrolet Silverado fra 1985. Og helt til høyre står det en Vauxhall Victor Super 3 Speed fra 1964. Bredden på alle bilmodellene vi ser her er helt utrolig
Her kommer det en som jeg kjenner godt, han kommer i sin Renault 10 fra 1967. En tøffing som kjører en tøff bil og jeg håper han starter før meg så han ikke kjører forbi meg
Det er nok alt for tidlig og begynne å telle bilene nå, men se den bredden av modeller, ikke to er like
Det blir nok vanskelig å registrere alle bilene her, men jeg skal gjøre mitt beste
Noen samler seg rundt en Mercedes-Benz 450 SL fra 1973, og det skjønner jeg godt. Dette er også en tøff bil
Under løpet skal vi løse rebus, stoppe ved forskjellige poster og løse oppgaver og heldigvis er løypa merket så vi ikke kjører oss bort
Dette er bilen min, en Renault 6 TL fra 1975, jeg steller godt med den så den er passe fin
Dette er barna våres, de kjører en Renault 12 TN fra 1974 og vil gi oss tøff konkurranse
Her har vi noen som vi kan registrere, vi begynner fra venstre. Først en Mercury Marquis Coupe fra 1980, neste har vi sett på før, det var en A-Ford av typen Ford Tudor Sedan 55-B fra 1931. Så kommer en Pontiac Firebird fra 1967 og til slutt ved siden av min står det en Porsche 911 S fra 1975
Men nå må jeg følge med, her kommer det en Ford Thunderbird fra 1963. En flott bil og jeg tror fremdeles at vi ikke har sett to like modeller enda
Men det har kommet flere, først så trodde jeg det var den vi så på Flisa i går, men da tok jeg feil. Dette er en Mercedes-Benz 250S fra 1966, strøken bil med originale felger
Det ble litt hektisk her nå, vi har enda en som har kommet. Det er en Opel Kadett 1.3S GL fra 1985, dette er en bil du ikke ser så mange av og fin var den
Jeg ser at det er flere biler vi ikke har sett på enda, men de vil komme senere håper jeg
Nå må vi ta imot neste bil som kommer og det er en Ford 17M RS 2000 S fra 1968. En meget spesiell bil dette også, og fin var den
Men det kommer enda flere, her har vi en Mercedes-Benz 450 SL fra 1974. Da har vi to like modeller, men årstallet er forskjellige. Tøff bil dette også
Neste er en Lincoln Continetal Mark V fra 1978, som dere legger merke til kommer det mange store biler her. Jeg bruker ordet strøken her, så varierer jeg litt
Her har vi to biler vi må se nærmere på, jeg begynner fra venstre. Det er en Morris 1800 MK 11 fra 1970 og den ved siden av er en Arge Porsche Audi RS2 fra 1994. To meget pene og spesielle biler dette også
Men det kommer enda flere, dette er en stor bil. Vi ser på en Buick Regal fra 1975, meget strøken denne også
Vi kan ikke begynne å telle enda, men nå begynner plassen å fylles opp
Enda en stor bil, det er en Ford Mercury fra 1971. Den ene spesielle bilen etter den andre kommer. Jeg ser at det står XR7 på grillen, denne var strøken
Den til venstre har vi tatt før, men alt kan gjentas. Buick Regal fra 1975 og den til høyre er en Cadillac Eldorado fra 1976. Passet fint sammen disse to bilene her og se det fine emblemet som begge har på panseret
Vi må være over 60 biler her nå og alle er forskjellige, at mange tar vare på gamle biler vil bli mer og mer verdifullt
De to bilene til venstre har vi ikke registrert, men Raggarbilen til høyre kjenner vi igjen. Fra venstre så har vi en Opel GT 1900 fra 1969 og den til høyre er en Renault Fuego TX fra 1981. Spennende biler alle sammen og fine er dem
Jeg oppdager at jeg har et handikapp, noen forbereder seg til løpet mens jeg går rundt og tar bilder
Huff da, dette så vanskelig ut og min kone har ansvaret for lesingen under løpet. Jeg må jo ta bilder mens jeg kjører
Men det kommer enda flere biler så vi må bare ta imot, dette er en Renault 8 fra 1968. Det jeg legger merke til er at den har Gordini striper og da kan det gå fort
Men hvem hadde trodd? Neste bil er en Datsun 200 L fra 1977, se på den grillen, kan ikke huske Datsun slik, men strøken var den
Det er første gang en scooter er med på "ville veier" og det blir spennende, kanskje det kommer flere til neste år? Dette er en Lambretta 150LI fra 1960 og dette syns jeg blir veldig spennende
Det kommer inn en bil til som mange kjenner til, det er en Ford Taunus 1,6 L fra 1978. Tøff bil og den vekker minner hos mange
Tre tøffinger som står der, håper de ikke gir meg for hard konkurranse under løpet
Nå er det like før løpet skal begynne og jeg kjenner litt på at jeg har litt nerver
Nå må jeg ikke dumme meg ut og kjøre feil, jeg er jo ikke lommekjent som mange andre er her
Alle ser så avslappa ut, er det bare jeg som er litt spent nå?
Nå er vi i gang og litt informasjon om selve løpet kommer, jeg lytter med et øye (øre) da jeg tar bilder med det andre
Første mann ut er Opel Olympia Rekord fra 1969, og de Raggarguttene ser veldig avslappa ut
Opel Olympia Rekord 1969, bilen er en femte serie som det ble produsert 80 000 eksemplarer av. Sjekk de felgene på bilen også, de er viktige på en Raggarbil
Andre mann ut er en Renault Fuego TX fra 1981, den ble produsert fra 1980 til 1986 og på spansk så betyr navnet "Brann". Men sjåføren som kjører en lånt bil har hatt en brannbil før, så jeg rakk ikke et profilbilde
Tredje mann ut er en Opel GT 1900 fra 1969, dette er en sportsbil som ble produsert fra 1968 til 1973 i over 100 000 eksemplarer
Jeg må slutte å skrive mann, det kan like godt være en kvinne bak rattet, men ikke i dette tilfelle. Da har vi to Opel GT her i dag, den andre var gul som vi har sett på tidligere
Fjerde bil ut er en Mercedes-Benz 450 SL fra 1973, den ble produsert fra 1971 til 1989 i over 200 000 eksemplarer. Vi har to slike her i løpet, men det er ikke sikkert at de er like
Femte bil ut er en Vaz Lada 1200 fra 1972, den ble produsert fra 1970 til 1982. Hvor mange eksemplarer det ble produsert av denne er ikke godt å si, men den var den tredje mest bygde biltypen i historien
Sjette bil ut er en Mercedes-Benz 190E fra 1990, den ble produsert fra 1982 til 1993. Den kom i mange motorutgaver og det ble produsert rundt 1,8 millioner biler til sammen
Syvende bil ut er en Ford Taunus 20MS fra 1965, den ble produsert fra 1964 til 1967 i over 700 000 eksemplarer. Jeg er litt usikker på om P5 omfatter 17M også
Åttende bil ut er en Vauxhall Victor Super 3 Speed fra 1964, den ble produsert fra 1961 til 1964 i 328 000 eksemplarer. Da har jeg tatt utgangspunkt i at dette er en FB modell
Niende mann ut er en scooter som heter Lambretta 150LI fra 1960, den ble produsert fra 1959 til 1961 i 270 000 eksemplarer. Likte også esken bak med teksten SPLIT PRUNES, må vel ha noe med svisker å gjøre
Tiende bil ut er en Ford Customline fra 1954, den ble produsert fra 1952 til 1956 i over 600 000 eksemplarer. Dette må da være en ekte amerikaner
Denne var det litt morsomt å se igjen, Mazda 616 var min første bil i ungdomstiden. Min var litt eldre og fargen var oransje
Da kommer ellevte bil ut og det er en Mazda 616 fra 1975, den ble produsert fra 1970 til 1978. Hvor mange det ble produsert er jeg ikke sikker på, men Mazda 616 fikk en ansiktsløftning i 1974 som denne har
Tolvte bil ut er en Chevrolet Silverado 2500 fra 1985, jeg tror den ble produsert fra 1973 til 1991 hvis den er en tredje generasjon. Men her er det mange varianter å velge mellom
Trettende bil ut er en Pontiac Le Mans cabriolet fra 1969, den ble produsert fra 1962 til 1981 i mange versjonen. Dette er en 350 med den siste kraftige motoren som ble satt inn og hvor mange som ble solgt av den vet jeg ikke
Fjortende bilen som skal ut er en Volvo 142 fra 1973, 140 serien som er mange varianter ble produsert fra 1966 til 1974.  Det ble produsert over en million biler i 140 serien
Femtende bil som skal ut er en Mercedes-Benz SL 500 fra 1990, den ble produsert fra 1989 til 2001. Men her er det også mange versjoner, SL 500 og 500 SL for eksempel
Sekstende bil som skal ut er en Cadillac Eldorado fra 1976, dette må være niende generasjon som ble produsert fra 1971 til 1978
Syttende bil ut er en Mercedes-Benz 250S fra 1966, 250 serien ble produsert fra 1965 til 1972 men 250S ble produsert  i 1966-1967
Attende bil ut er en Dodge Aspen fra 1977, den ble produsert fra 1976 til 1980. Totalt så ble det produsert 189 900 av Aspen modellene
Nittende bil på vei ut er en Datsun 120A F-II fra 1976, Datsun Cherry ble produsert fra 1970 til 1986. Men produksjonen av Datsun 120A F-II stoppet i 1978
Tjuvende bil ut er en Opel Kadett 1.3S GL fra 1985, den ble produsert fra 1984 til 1995 og ligger i Kadett E serien
Bil nummer tjueen skal ut og det er en Saab 1965 Sport fra 1965, den må ikke forveksles med Saab 96 som ser veldig lik ut. Produksjonen var fra 1962 til 1966 og var en spesialmodell
Bil nummer tjueto skal ut og det er en Datsun 200L fra 1977, den ble produsert fra 1972 til 1980. Ellers så fant jeg ikke ut så mye om den modellen
Bil nummer tjuetre skal ut og det er en Austin Mini 1000 MK II fra 1969, den ble produsert fra 1965 til 1975. Her er det mange varianter og modeller, så jeg er litt usikker
Bil nummer tjuefire skal ut og det er en Ford A Coupe fra 1931, produksjonen var fra 1927 til 1931. Over 4 millioner ble produsert av A modellen i mange varianter
Bil nummer tjuefem skal ut og det er en Volvo Amazon 121 fra 1968. Den ble produsert fra 1956 til 1970 i mange varianter og total ble det produsert 670 000 eksemplarer
Bil nummer tjueseks skal ut og det er en Cadillac Serie 62 fra 1961. Denne må tilhøre generasjon syv og da var produksjonen fra 1961 til 1964
Bil nummer tjuesyv er på vei ut og jeg må begynne å bevege meg mot bilen min. Dette er en Chevrolet Bel Air fra 1956 som ble produsert i flere varianter fra 1950 til 1975. Jeg tenker dette er andre generasjon som ble produsert fra 1954 til 1957
Bil nummer tjueåtte er på vei ut og det er en Mercedes-Benz 450SL fra 1980 og jeg antar at den ble produsert fra 1973 til 1980. Det er mange varianter av denne serien
Jeg rekker ikke å ta alle bilene nå da jeg må forte meg til bilen min. Men her har vi nummer tretti som er en Pontiac Firebird fra 1967 som ble produsert fra 1967 til 2002 og er den første generasjonen som kom
Bil nummer trettien er en Oldsmobile Toronado Brougham fra 1977 som ble produsert i mange generasjoner fra 1966 til 1992. Dette er andre generasjon som ble produsert fra 1970 til 1978
Bil nummer trettitre er en Mercury Marquis Coupe fra 1980 som ble produsert i mange generasjoner fra 1967 til 1986. Dette er en tredje generasjon som ble produsert fra 1979 til 1982
Jeg rekker og registrere de to siste før jeg hopper i bilen. Fra venstre har vi en Toyota Camry 2.0 XLI fra 1987 og den andre er en Trabant P601 L fra 1965. Spennende biler begge to
Men nå begynner alvoret, jeg skal dokumentere hvor jeg kjører og så skal vi løse både rebuser og alle postene på veien. Jeg vet at jeg skal svinge til høyre og ta til høyre igjen i Kvisler krysset og følge riksvei 210
Det første dårlige tegnet jeg får er at tøffingen i sin Renault 10 har parkert ved siden av veien og venter på meg. Han skal absolutt kjøre forbi meg, så jeg håper at jeg rekker å ta bilde av han når han kommer
Så møter vi en veteranbil, men jeg har motlys, jeg ser at den er amerikansk, men klarer ikke å registrere den
Og her kommer første utfordringen, vi skal se etter håndlagde skilt og jeg holdt på å svinge ned mot Flisa Camping, men min kartleser skrek nei! Vi skal følge veien til Snålroa, akkurat som jeg vet hvor det er
Aha! Det er slike skilt vi skal se etter, vi skal oppover mot Haugen og Røsåsen. Et eller annet sted oppi der skal vi passere en liten bru og bokstavletingen begynner
Huff da, Lambretta 150LI har fått problemer allerede, jeg håper det ordner seg, det er jo første gang en scooter er med i "På ville veier"
Første oppgaven er at vi skal se etter bokstaver som er langs veien, og når vi har funnet alle så skal det bli et ord som er bil-relatert. Så første bokstaven er da J
Vi har fått et ark så vi vet at vi skal finne 11 bokstaver langs veien i Bergesida og neste bokstav vi ser er B, så da har vi J og B
Jeg håper de er godt synlige fra veien, det er litt slitsomt å ta bilder og kjøre samtidig. Men nå fikk vi bokstaven E så da har vi J-B-E
Vi kommer til en bokstav til, det er en K og legg merke til Skjæra som er et stykke foran. Da har vi bokstavene J-B-E-K
Dette går så det suser, neste bokstav er en O, da må vi vel kunne få formet det litt? Da har vi bokstavene J-B-E-K-O
Men ved neste skilt blir jeg lurt litt av en gren, først så tror jeg at det er en x men det er en i. Så da har vi bokstavene J-B-E-K-O-I
Så kommer det enda en bokstav, og det er en S. Da har vi bokstavene J-B-E-K-O-I-S
Vi begynner å nærme oss slutten nå, her kommer bokstav nummer åtte. Det er en L og da har vi bokstavene J-B-E-K-O-I-S-L
Dem er jo lette å finne da, det er vanskeligere å lage hele ordet som vi forbinder med bil. Her kommer bokstaven R og da har vi J-B-E-K-O-I-S-L-R
Men se her, folk sitter ute i hagen sin og vinker til oss. Dette er koselig spør du meg
Noen har stilt opp bilene sine langs veien også og jeg tar bilde. Dette er en fin Buick Skylark 2 dht fra 1965 som snart skal på veien igjen
Med all vinkingen og den fine veteranbilen langs veien, så klarte jeg og overse et skilt med bokstaven E på. Den må vi ha med, så da blir rekken sånn J-B-E-K-O-I-S-L-R-E
Og her kommer siste bokstaven som er en T, da har vi alle sammen og rekken blir slik J-B-E-K-O-I-S-L-R-E-T. Jeg må innrømme at vi klarte det ikke, men kanskje du klarer det?
Men her er jeg lommekjent, nå er vi ved Bergesidebrua hvor Magnesåa renner under. Den renner fra Butjernet og helt ned til Glomma
Så passerer vi Renaulthuset hvor jeg har overnattet mange ganger. Jeg ser to veteranbiler her, en Renault Estafette og en Renault 8
Her har jeg kjørt mange ganger, nå skal vi ta til venstre og kjøre mot Våler sentrum. Ingen har kjørt forbi oss enda så det virker som vi skal klare oss så langt
Dere hadde ikke trengt å sette opp skilt her for vår skyld da, men kanskje det er noen som er enda mer ukjent enn oss?
Ikke mulig å kjøre forbi når vi kjører over Eidsfoss bru, spesielt ikke når du har en bred amerikaner foran deg
Når du kjører en Oldsmobile Toronado Brougham over Eidsfoss bru må du ha tunga rett i munn, det er ikke mye klaring på hver side
Våler i Solør er en kommune som strekker seg fra Elverum i nord, i øst mot Trysil og Sverige, i sør mot Åsnes og i vest mot kommunene Stange og Løten
Men nå skal vi inn til Våler sentrum og se hva som venter oss på Post 1
Det er ingen som puster oss i nakken så dette skal gå greit håper vi
Da er vi ved Post 1 og her står det mange, kanskje vi kan lure oss litt frem i køen?
Men her er det bare å oppføre seg og stille seg i køen, men vi kan følge med litt på hva som skal skje her da
Vi har fått en loddblokk med oss og svarer vi feil så trekker de loddene fra oss. Det er om å gjøre og komme i mål med så mange lodd som mulig igjen
Hadde vakten kjent meg så hadde han ikke holdt arket sånn, men nå gjør han det og jeg benytter anledningen. Men jeg har ingen fordel av dette da jeg ser på bildene når jeg kommer hjem fra turen
Så dette er bare for å forklare hvor lett det er å miste lodd hvis du svarer feil. Jeg tro vi mistet 7 lodd her på Post 1
Nå fikk jeg et fint bilde av Porsche 911 S fra 1975 som stod ved siden av meg på Kvisle Utviklingspark. Tenk, bilen min og denne er like gamle
Men nå skal jeg vise dere hvor vanskelig dette var, kan dere se at den til venstre nr. 1 er Bjørk, nr. 2 er Gran, nr. 3 er Eik og nr. 4 er Syrin?
Men nå har vi Post 1 bak oss og på resten av ruta så er jeg ikke lommekjent så dere for ha meg unnskyldt hvis jeg skriver noe feil
Nå skal vi ta til venstre og kjøre gjennom Våler sentrum i retning nordover mot Kaaten gård. Nå vet ikke jeg hvor den gården er, men ser jeg den så skal jeg ta bilde av den
Men det er en ting jeg legger merke til, i det gamle kommunehuset Bjørke står det et vindu som er oppe. Bygget skulle rives, men det ser ut som de har ombestemt seg
Nå kjente ikke jeg igjen Kaaten gård men vi har kjørt over jernbanebrua og skal ta til venstre her. Nå gjelder det å finne Blåbærkrysset da
Dette må da være Blåbærkrysset, jeg lurer på hvorfor det heter det? Men her skal vi ta til høyre og kjøre Svenskevegen mot Sønsterud og torvdriftsmuseum, et
Her ser vi Våler torvdriftsmuseum som har røtter tilbake til torvskolen som Det norske myrselskap opprettet i Våler i 1918
Jeg skal stoppe her en gang og se meg litt rundt med kamera, det tror jeg blir interessant. Men vi skal videre rett fram og finne Strætkvern krysset og kjøre videre forbi Grendehuset til du ser en kirke og en sjø. Virker som det blir en lang etappe dette her
Vi passerer en veteranbil, men den står i skyggen og jeg er ikke sikker på hva det er
Skyvang handel er nok ikke Grendehuset, men vi er på rett vei tror jeg
Da må dette være Gjesåssjøen som også er et naturreservat, det er et våtmarksreservat som ble opprettet i 2002 og her fins det mange spennende fuglearter
Og her ser vi kirken, det må være Gjesåsen kirke som er en gammel kirke fra 1863. Da er vi faktisk i Åsnes kommune igjen
Her er det fint å stoppe og det benytter noen veteraner seg av også. På ville veier i Solør, går jo ikke på tid, men på kunnskap, så det er ikke noe hastverk
Nå er vi ved krysset hvor skiltet til Kjellmyra står, her skal vi svinge til høyre og finne Post 2
Så nå gjelder det å finne Gundersen-tomta hvor Post 2 er, det bor sikkert en som heter Gundersen der
Kjellmyra er et lite tettsted hvor det bor rundt 420 innbyggere, så vi skal nok finne Gundersen
Og det var ikke noe problem å finne fram, nå er vi spente på hva som møter oss på Post 2
Her er det også litt kø, men vi skal se om vi kan få tak i det arket. Foreløpig er det for langt unna
Ingen av dem vil vise meg arket enda, jeg for smøre meg med tålmodighet
Hvorfor må Tornado være så bred? Her kunne jeg ha klart det
Her har vi en veteran også, kan det hende at Gundersen er rally kjører?
Jeg gruer meg litt til i kveld, være med de to der til Street meet på Flisa kan bli utfordrende nok :-)
Det nyttet ikke å lure denne damen her, så nå er det bare å gjette hvilket stoff disse tre har. Viskose, skinn og bomull var de riktige svarene og vi traff på skinn, så her mistet vi noen lodd igjen
Men nå skal vi finne Post 3 som ligger ved Åsnes sykehjem og vi skal stoppe ved parkeringen bak Rådhuset

1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress