Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Notodden juli 2020
Klokken er syv om morgenen og vi skal ta en tur til Notodden og se hva vi finner der
Det er meldt fin vær i dag og jeg har skrevet ut noen kart slik at jeg er litt forberedt på turen
Selvfølgelig glemte jeg kartene på stolen der hjemme men jeg snur ikke nå. Turen for bli uten kart
Når Oslopakka 3 blir klar skal det bli ny motorvei fra Lysaker til Asker. Perioden til Oslopakka 3 varer helt til 2036 så vi må vente noen år til tenker jeg
Blir vel et par ekstra kjørefiler på denne veien her da, men nå er jeg her utenom rushtiden
Å bli forbikjørt av en Jaguar før åtte om morgenen må vi tåle i en Renault 6. Det er en Jaguar I-Pace fra 2019, så den er nesten ny
At vi ser noen Elg her i dag har jeg liten tro på, men nå har vi passert Asker og nærmer oss Heiakrysset
Selvfølgelig må vi ha et profilbilde fra brua i Heiakrysset, motorveien her blir nok som den er
Nå blir det ikke mange bilder av fugl på denne turen, men her sitter Linerla på ledningen
Og her er Kråka, men nå skal vi kjøre videre og tar Gamle Drammensveien et lite stykke
Vi tar en liten stopp ved Lierskogen kirke. Den er nå en Kulturkirke. Den ble bygd som et bedehus i 1937. Gjennom årene har den gjennomgått flere endringer – fått tårn og klokke og skiftet navn til kapell, for så å bli kirke og nå brukes begrepet kulturkirke
Nå har vi tatt ut på E18 igjen og kjører nedover lierbakken og nærmer oss Fosskolltunnelen som åpnet i 1966. Den har 4% stigning og 3 løp som er 506, 552 og 562 meter lang
Nede på sletta er det bobiler og campingvogner som gjelder, den vogna der hadde passa 6 ern hvis jeg hadde hatt tilhengerfeste da. Måtte ha malt den olivengrønn slik at den matchet bilen
Nå kjører vi på Drammensbrua over Drammen, den ble bygd i 1973-1975 og er 1892 meter lang. Jeg husker før i tiden da vi måtte kjøre igjennom Drammen
Etter noen rundkjøringer og igjennom Strømsåstunnelen som ble ferdig i 2001 og er 3496 meter lang, så er vi på E134 og kjører langs Drammenselva
Drammenselva starter ved utløpet av Tyrifjorden og renner ut i Drammensfjorden. Her er det mye Laks og Sjøørret
Og Svaner, for det er jo Svaner vi ser der borte?
Vi har passert Mjøndalen som har ca. 8000 innbyggere og nærmer oss en rundkjøring med et tannhjul med en mann på toppen
Under tannhjulet ser dere et lite knuseverk, der bakparten på en gammel Volvo og stålbiter er i den andre enden. Det er kunstneren Tom Erik Andersen som har laget skissen til denne
Men nå er vi i Hokksund og ser Haug kirke i det fjerne, vi skal ta oss en tur opp dit
Vi stopper ved en infotavle som forteller oss litt om Øvre Eiker kommune. Jeg ser at Norsk Motorhistorisk Senter på Burud må bli en tur senere, men da må vi ha bedre tid
Jeg finner et fint stoppested ved Haug kirke, hvor det er reist et krigsminnesmerke over falne fra distriktet
Her er skiltet til Haug kirke, så kan dere lese detaljene selv
Her ser vi også krigsminnesmerke fra sin rette vinkel
De ga sitt liv for fedrelandet 1940-1945 og så kommer navnene på våre helter
Vi må ha et bilde av kirken også, måtte bli i denne vinkelen for da er solen bak tårnet. Langkirke som opprinnelig er fra 1152. Delvis revet og gjenoppbygd i 1861-1862
Men nå skal vi videre, vi skal finne Hokksund flyplass og jeg som har glemt kjørekartene hjemme
Men det kan ikke være så vanskelig å finne en flyplass, det er bare å lete
Her dukker det opp en campingvogn, helt sikkert en veteran
Men etter en liten stund skjønner jeg at jeg har kjørt for langt. Spurte to karer som fortalte meg av jeg måtte kjøre tilbake et stykker. Men jeg fikk da med meg disse to BMW som sikkert har sett sine bedre dager
Nå er jeg endelig på rett vei og passerer en Volkswagen 11 (VW 1300) fra 1969. Blir vår første sikre registrering i dag
Hokksund flyplass i sikte, flyplassen er ifra 1959 og er like gammel som meg. Det er Drammen Flyklubb som drifter dette
Jeg finner meg en fin parkeringsplass ved siden av to fly. Jeg ser at det ene heter LN-YHH som er et Rans S-5 fra 1991
Det andre flyet vi ser er LN-YLH som er et Rans S6 Coyote 2 og er fra 1997. Se det fine Coyote merke på haleroret
Men her var det ikke mange klokken 9 om morgenen, har nok kommet litt for tidlig
Og jeg som ikke har avtalt at jeg for lov å kjøre inn, nei dette var dumt
Da blir det nok et besøk på hjemover turen også tenker jeg, må jo se noen fly i luften også
Tar bare et siste overblikk før vi reiser videre
Her er flyplassen en gressmatte ser jeg, kanskje hele flyplassen har det?
Er jeg heldig så har du stått opp når jeg kommer tilbake
Vel, da for vi reise videre, vi har en flyplass til og et besøk vi må rekke. La oss ikke glemme adressen hit nå da, Flyplassveien 48
Da er det å finne E134 igjen, men så ser jeg en spennende bil. Kan dette bli vår andre registrering i dag?
Men først så må vi ta en titt på denne her, en Volvo 142 eller 242. Klarte ikke å finne ut hvem som var rally kjøreren
Men nå må vi ta en titt på begravelsesbilen før vi drar videre. Det er en Daimler Hearse DS 420 fra 1985. Ingen dum bil å ha sin siste kjøretur i dette
Men nå er Kongsberg neste, vi har funnet igjen E134 og gir bånn gass
Litt bompenger må vi finne oss i på turen, her er avkjøringen til Darbu hvis vi skulle ha kjørt Gamle Kongsbergveien videre
Denne veien må være helt ny, åpnet nå i juli 2020. Nå skal vi kjøre inn i Kongsbergtunnelen som er 2 km lang
Vi kan glemme Kongsberg sentrum nå, tro hvor vi kommer ut i andre enden?
Vi tar av etter tunnelen og kjører opp til Kongsberg Teknologipark og alt det andre som ligger her oppe
Nå skal ikke jeg kjøre rundt her og rote så jeg nøyer meg med parkeringshuset. Men Kongsberg Teknologipark består av ca. 40 bedrifter som til sammen har 5200 ansatte, og er representert i over 40 land og har en samlet omsetning på omkring 35 milliarder kroner. Kongsberg Våpen er godt kjent med det spennende teknologimiljøet på Kongsberg
Var en liten tur her nede for å se etter noen spennende biler, men siden det var før 10 så var alt stengt her og ingen biler å se
Her ser vi Skulpturen "Stående Møbius" i rundkjøringen opp til Teknologiparken. Det er kunstneren Viel Bjerkeseth som har signert den
Og da er vel dette "Lille Møbius" som er lillebroren eller søsteren til «Liggende Møbius» som ble montert i Sellikdalen
Men vi må videre og Svartåstunnelen med sin lengde på 1,5 km er neste tunnel vi skal igjennom
Men her må jeg passe på, det kommer en pose flyenes over motorveien
5 år har det tatt å lage de fire tunnelene vi skal igjennom, vi har to korte igjen
Litt kjedelig vei når du kjører en gammel bil, men at det ble bra vei på denne strekningen skal jeg ikke klage på
Da må dette være Moanetunnelen med sin lengde på 340 meter
Det er ved Trollerudmoen til Saggrenda de to korte tunnelene befinner seg
Så da er dette den fjerde tunnelen som heter Vollåstunnelen og er 480 meter lang
Etter de 4 tunnelene er vi på den gamle E134 igjen. Her måtte jeg ta en stopp ved Kobberbergselva ved Saggrenda for å hvile litt
Vi kjører videre, det er et stykke før vi kommer til Notodden. Men her kommer det en gul bil, det er en Chevrolet Corvette kabriolet fra 2000. 10 år igjen før den er veteran
Det er vel mer sannsynlig at vi kan se en Elg her, men jeg ser ikke optimistisk på det. Elgen er oppskrytt
Vi tar en ny stopp ved Braaten og ser på bekken som går mellom Steingrunnsvannet og Bråtavannet
Vi står ved Karlstjernsvegen som er en bomveg nå
Her ser vi Steingrunnsvannet, virkelig vakkert her nå
Et eller annet sted her inne skal skogen hugges og ny skog skal plantes fra frø. Det tar bare 60-100 år før det er skog der igjen
Her er elven som går fra Steingrunnsvannet til Bråtavannet, var nok bare en liten avstikker den forrige vi så
Ny bru er det over også, her ser vi restene etter den gamle brua. Men nå må vi videre
Vi passerer Team Tiger som driver med dragracing, her skulle jeg ha stoppet og tatt en titt på depoet
En rød Volvo 144 eller 244 gjemmer seg bak der, årstallet fikk jeg ikke med meg
Vakkert, her ser vi en gammel jernbanebro i bondeaktive omgivelser
Nå er det ikke Elg vi skal se etter, nå er det ridehester som er i fokus
Da kjører vi ut av Viken fylkeskommune og inn i Vestfold og Telemark fylkeskommune og vi er i Notodden kommune
Jeg har stoppet ved Elgsjø og den første motorsykkelen med henger dukker opp. Sykkelen er en Harley-Davidson Ultra Classic fra 2010 og hengeren er en Andre Peak Traler fra 2004
Men han kommer ikke alene, det er flere på tur. Den neste er en Honda Shadow fra 2000. Dette er tøft!
Kommer en til med tre hjul, det er en Harley-Davidson Freewheeler fra 2018. Dette må være fantastisk å kjøre på veien med
Men det kommer enda flere, jeg tror dette er en Yamaha FJR 1300A fra 2007
Her kommer siste mann med sin Harley-Davidson FLHTKSE FL3 fra 2020. Helt ny denne her, dette var morsomt
Her ser vi Elgsjø Kafe og Brukthandel fra 2006, en del av dette pakkhuset kommer ifra Notoddens første jernbanestasjon som ble åpnet i 1909
Og her har jeg parkert ved siden av et gammelt jordbruksredskap. Ser ut som det har vært en hest som har dratt på denne her
Her blir jeg visst stående i dag, nå kommer det et veteranfly over meg
Det er LN-ACF som er en Piper Cub PA 19 fra 1953
Kommer sikkert fra Hokksund flyplass og skal til Notodden flyplass, kanskje jeg ser den der hvis jeg kommer fram ditt
Her ser vi Elgsjø, men så mye mer vet jeg ikke her
En liten fugl flyr over sjøen men dette blir nok håpløst
Den er gul på brystet og svart på hodet, mer klarer vi ikke her
Her kommer det en motorsykkel til, men det er nok ingen veteran når jeg ser nærmere etter. Det er en Honda NC750XA fra 2019
Men nå må vi videre så vi avslutter med denne gamle plogen her. For det må være en plog - ikke sant?
Mens vi ruller ned til Notodden sentrum blir jeg fasinert av fjellene foran oss
Nå er ikke jeg så flink på fjell, men hvis jeg skriver Lifjell, Røysdalsnuten, Mælefjell, Gleksefjell og Nybufjellet må jeg ha truffet på noen av dem
Men nå er det like før vi er i sentrum og jeg har ikke med meg kart, men jeg har vært her for 25 år siden så husker litte grann
Jeg kjører bare rett fram og for til slutt se Notodden kirke, en kirke fra 1938 og er en basilika. Kirken ble i sin tid gitt som gave til Notodden by av Tinfos-direktør, Ole Halvor Holta
Og det er ditt vi skal nå, har aldri vært der før så dette blir spennende
Første bygning vi stopper ved er administrasjonsbygget til Tinfos papirfabrikk, dette bygget stod ferdig i 1908. Foran står det en byste av Halvor B. Holta
Her ser vi Tinnelva og det gamle Tørkehuset til høyre hvor tremassen ble tørket før det skulle bli til papir
Andre veien ser vi Tinnfossen. Gamle Tinfos I ble satt i drift allerede i 1901. Det var det første kraftverket i Tinnelva, og kraftverket skulle først og fremst forsyne Notodden Calsium og Carbidfabrik med elektrisk energi. I tillegg skulle professor Kristian Birkeland få strøm til sin forskning på fremstilling av salpetersyre og kalksalpeter, som i neste omgang førte til etableringen av Norsk Hydro
Tinnfossen er demt opp, og det går bare vann her når det er flom og for mye vann i vassdraget. Dammene demmer opp vannet som brukes i Nye Tinfos 1
Som dere skjønner så jukser jeg litt, jeg kan jo ikke alt dette. Men det her ble et fint motivbilde da
Dette er da gamle Tinfos 1 som stod ferdig i 1901. Kraften herfra ble brukt i Notodden Calsium Carbidfabrikk som lå nede ved Heddalsvannet. Karbiden de produserte, ble blant annet brukt til å lyse opp Londons gater med karbidlampene de benyttet i storbyen
Her oppe ligger Holtakanalen og vannet renner i rør til  kraftstasjonen Tinfos 2. Da står det vel 1955 på bygget der oppe
Dette er da Tinfos 2 også kalt "Borgen". I den store hallen står det tre aggregater fra 1912, men disse er ikke i drift lenger. Aggregatet fra 1926 er nyoverhalt og produserer strøm. På den andre siden av veien ligger vanninntaket. Tre store vannrør går fra Holtakanalen til turbinene. Disse er murt igjen nå. Bare vanninntaket til det nyeste aggregatet er åpent
Jeg vet, skal ikke stå her lenge. Men det er bare meg her og en kar med hund som holder øye med meg
Håper dere klarer å lese det, orker ikke å skrive alt som står på skiltet
Selvfølgelig fant jeg meg en garasje, ble et vakkert bilde syns jeg. Dette er faktisk det gamle vanninntaket
Her ser vi tømmerrenna som går over Tinfosområdet, har frakta tømmer forbi fossene der det ble bygd kraftverk. Den går fra Kloumansjøen som ligger ovenfor Svelgfoss kraftverk, og er over fire kilometer lang. I 1976 var siste sesongen det ble fløta tømmer her
Fant selvfølgelig noen fine motivbilder, kraftig størrelse på denne her
Denne fant jeg ingen historie om, men søt var hun :-)
Dette ble kanskje et bedre bilde av "Borgen"
Men nå må vi videre, Notodden flyplass venter på meg og jeg har en avtale klokken 12
Telemark har også en Teknologipark ser jeg, et bygg på 5000 m2. Det skal bli Nordens mest komplette subsea-testsenter!
Men nå nærmer vi oss Notodden flyplass som ble åpnet i 1955
Ved siden av holder Telemark Airshow til som ble åpnet i 2015
Jeg rusla nå rundt hele flyplassen men alle dørene var stengt og jeg traff ingen mennesker her
Jeg for nøye meg med å ta bilder i gjennom gjerde i dag da
Men her er det noen som snart skal ta av, det er LN-NKF som er et Cessna 172R fra 2008 og eies av Notodden og Kongsberg Flyklubb
Notodden flyplass ligger på Tuven, da vet vi det også
Men det er da forbaska så mye som er stengt i dag da, for bruke vinduene til hjelp. Her ser vi Canadian Car and Foundry T-6 Harvard Mk.4 LN-PFX som LTA-542 i fargene til USAF fra 1952. Flyet bak er nok nyinnkjøpt, det er North American T-28B Trojan C-GSLA som 642 i fargene til US Navy fra 1955. Det er  Norwegian Flying Aces på Notodden som opererer disse
Her ser vi LN-XXD som er et Champion 8KCAB som driver med Aerobatikk. Flyet bak må jeg få en annen vinkel på
Her fikk jeg en bedre vinkel, det er LN-FTX som er en Boeing Stearman PT-17 Kaydet som er i fargene til US Army og som er fra 1943. Noe gjetter jeg på, da vinduene er litt møkkete
Her flyr LN-NKF, det er Cessna 172R som tilhører Notodden og Kongsberg Flyklubb
Men jeg har noen møkkete vinduer til, her ser vi et sjøfly som heter LN-LMQ og er et Cessna U206E. Det nærmeste står for nærme, kan ikke se hva det er
Står et par sjøfly her også, men vinduene er for møkkete
Siste vinduet jeg kommer til, alt her har vi identifisert før
Jeg har et gjerde til jeg kan titte igjennom på men så er det slutt
Vi kan ta det ene til høyre, det er LN-KLD som er et SOCATA TB 10
Så ser vi et sjøfly igjen, det er LN-ASB som er en Cessna Reims F172M fra 1974 som Kilen Sjøflyklubb eier
Rett bak meg ligger kvantum kjøpesenter, ser nesten litt spøkelsesaktig ut
Men nå må vi videre, har en avtale klokken 12
Selv om alle dørene var steng og jeg ikke traff noen, så ble det et fint besøk da. Så har jeg også litt tid til overs da jeg ikke somlet for mye hvis jeg hadde sluppet inn
Selvfølgelig kjører jeg for langt, skulle ikke til BilForum men leter etter Motor Forum
Ikke mye jeg klarer å dokumentere her enn at BilXtra har hatt en gammel buss på Notodden
Vi kjører litt tilbake og for se litt av landingstripa til Notodden flyplass
På den andre siden er det en elv og en bru, elven heter Heddøla og brua heter Heddøla bru
Notodden Camping ligger der også, dem har hytter også som da passer for meg ved en senere anledning
En Toyota ensom og forlatt, men kan det være en veteran?
Endelig fant jeg Motor Forum på Tuven, det var mange firma å velge mellom her. Men nå kan jeg endelig sette bilen min på ladning :-)
Selvfølgelig var det stengt her også på en lørdag
Så da er man nødt til å underholde seg selv, vil du ha en blå eller svart Zoe eller velger du bilen bak :-)
Eller vil du ha en Clio, hvit eller blå? Her også kan du velge bilen som er helt bak :-)
Dette må da være prisen på den blå, da den mangler en del ekstra utstyr
Her er prisen på den hvite som har litt ekstra utsyr. Renault skilt har den også
Her kan du dobbeltsjekke det jeg har skrevet, ser du litt nøye etter så ser du noen flere detaljer på den hvite bak også
Så hva gjør jeg da med en stengt Renaultforhandler på Notodden?
Selvfølgelig bruker jeg vinduene her også, og hva ser jeg da?
Men hva skjer? Jeg treffer på en hyggelig kar som har nøkkel til butikken og vips så står jeg her inne. Da tar jeg bilde av en Renault Dauphine fra 1961 som også er butikken sin
Fikk fem minutter på meg men som dere ser - Renault selger nå om dagen
Så vakker, så velholdt og med alle de fine detaljene på taket. Dette gir jeg en innertier for
Et par raske bilder til nå, denne tenker jeg kan passe meg når jeg blir pensjonist med dårlig syn
Men nå skal han låse, siste bilde fra butikken. Men jeg var nå veldig heldig her da som fikk komme inn
Vi har noen minutter til før det siste viktige besøket, vi kjører litt på baksiden av byggene. Her dukker det opp en Pontiac Lemans Sport fra 1970. Absolutt en veteran
Her var det faktisk mye spennende, neste bil er en Pontiac Firebird Trans AM fra 1986. Kan det bli bedre?
Men så ser jeg noe som er litt trist men også litt fint. Når de nye bilene går i stykker (krasjer) går de i stykker og beskytter oss som er inni
Våre gamle biler bøyer ser bare og legger oss inne døde som fluer
Et spennenende bilde, en har ankommet nylig i henger. En brukes til rally og en har nok gått tapt og den nærmeste er suveren som delebil
Men så dukker det opp en virkelig veteran, det er en Opel Kadett fra 1963
Når du ser en slik bil tar du en runde rundt og tar et bilde til
Hva har skjedd her? Prøveskilt fremdeles på og du ser ikke helt frisk ut Volvo. Må være en 244 dette her
Men nå er vi fremme ved målet på besøket, besøket dreier seg om en Renault 6 TL
Dette er da en Renault 6 TL fra 1970
Vi som har Renault 6 kan kjøre ganske langt for å møte hverandre og da er hele turen verd det
Denne bilen har en 1108 ccm. motor med betegnelsen R 1181
Det som jeg syns er litt rart er at skiltene er forskjellig plassert på bilene våres
Dette er da generasjon 1, men med 1108 motor og ikke en 845 ccm. motor. Det er en TL men har allikevel ikke pyntelister på siden
Den er godt holdt, gått veldig lite, kan holde i 20 år til
Så her ser vi en 1975 som er generasjon 2 og en 1970 som er generasjon1
Den letteste måten å skille de på er grillen, men på generasjon 1 kan det sitte to forskjellige motorer. En annen forskjell er at det er trommelbremser på alle fire hjula på generasjon 1, det er skivebremser foran på generasjon 2
Så da har vi lært noe nytt i dag også, men nå er det kaffe og kaker
Men først må vi ta en titt over gata, her ser vi en NSU RO 80 fra 1969
Ved siden av ser vi en Mazda RX-7  fra1986
Men la oss ta en titt på NSU, jeg fikk tilbud om å prøvekjøre den men jeg takket nei. Jeg våget faktisk ikke
Hvis du tar en titt oppe i motoren er ikke alt som vanlig
Det sitter en Wankelmotor i disse bilene også kalt rotasjonsmotor. Den har ikke stempler og sylindre slik som i vanlige to og firetaktsmotorer, i stedet har den en trekantet rotor som går rundt i et hus formet som en epitrocoide
Siste bilen på denne siden av veien er en Mercedes-Benz 309 D fra  1984, men nå skal vi ha litt kaffe
Mens vi drikker kaffe og spiser hjemmelagd kake flyr det et fly over oss, kan ikke la være å ta bilde selv om de andre skvetter litt. Det er LN-TSW som er et Cessna 150E som Nedre Romerike Flyklubb Veteranflygruppa eier
Men så kommer de med en Renault brosjyre på norsk, kan jo ikke la være å se i den
Ccm har de rundet av litt, det er en 1108 men sånn er vi norske. Lillebror til Renault 16 og Renault 4 nevnes ikke
At Renault 6 har et fortrinn vet jeg alt om, det er derfor jeg kjører en slik bil
Du snakker, dette vet jeg alt om
Det er kun en bil du kan kjøre og samtidig ta bilder med speilreflekskamera

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress