Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Notodden juli 2020
Nå har jeg skai seter men de er utformet på samme måten
Mine også, her har jeg med absolutt alt jeg trenger på turene mine
Akkurat som om jeg skulle ha skrevet den setningen selv
10 000 venner, blir glad hvis jeg for 10 venner :-)
Siste siden i brosjyren, det finnes en rimeligere variant også
Før jeg må dra for jeg en liten nøtt jeg må knekke. Når jeg roterer denne beveger alle tre delene seg i takt. Denne klarte jeg ikke, men det er en barberblad sliper
På veien hjem fikk jeg et tips om å stikke innom han her. Det var ikke en veteran men den blir det snart. En Lincoln Town Car fra 1999, mangler bare 9 år til
Hittil har turen vært fantastisk, og på vei hjem blir det ikke dårligere. Her kommer det en Volvo 240 GL fra 1985
Neste bil jeg ser på turen hjem er en Oldsmobile 98 Conv. fra 1969, fortsetter det sånn så skal jeg være veldig fornøyd
Nå kjører jeg inn i Viken fylkeskommune og er i Kongsberg kommune
Det er akkurat 10 mil til Oslo, men jeg er ikke helt ferdig her enda
Dessuten så kommer det masse spennende biler selv om denne ikke var veteran enda. Det er en Ford Mustang 2D fra 2005
Vollåstunnelen, så er vi her igjen, den var 480 meter med et løp hvis jeg ikke husker feil
Der har vi tunnelen, det er et løp ja
At jeg ikke tok den gamle veien tilbake da, jeg var nok litt dum nå
Neste er Moanetunnelen som er bare 340 meter lang, du kan se den andre enden før du kjører inn
Du kan si at jeg er en smule lei tunneler nå, så jeg bomma nok med en
Siste tunnelen som er Kongsbergtunnelen
Om det er radarkontroller her inne bryr jeg meg ikke om, når jo ikke topphastigheten uansett
Endelig en bru, er så lei tunneler
Kunne ha zooma inn hunden, en Pomeranian hvis jeg ikke tar feil
Men nå skal jeg til Hokksund flyplass igjen så jeg slapper av litt før jeg kommer til Flyplassveien igjen
Har kommet til Flyplassveien, men tar bilde av noen Kråker like nedenfor bobla som jeg tok bilde av sist
Litt tøft å ta slike bilder fra bilen i fart, men har øvd meg litt da
Men nå er det liv på Hokksund flyplass, møter et fly med en gang
Flere seilfly er klare til å lette, jeg har kanskje kommet på rett tidspunkt?
Dette er slepeflyet, LN-DFK som er et Robin REMO 180
Seilflyene her heter LN-GCJ som er et Schleicher AS-K21,  og LN-GCM som er en LS 4 B
Et seilfly er allerede i luften, men jeg for prøve å ta bilde når vi har blå himmel
Det som slo meg med en gang er at det flyr så sakte igjennom luften
Det er LN-GHC som flyr her, det er et Schleicher AS-K21 dette også
Sakte igjennom luften og ikke en lyd å høre
Flyet svinger lett, virker som det ikke kan veie så mye
Tror et sånt fly veier rundt 374 kg
ASK-21 har vært klubbens mest populære fly
Drammen Flyklubb ble opprettet i 1939 med seilflyvning som hovedaktivitet, så det er en klubb med lang fartstid
Før det het klubben Stratos og drev med modellflyvning, det var i 1935 studenten Bugge startet klubben
Den beste glidefarten skal være rundt 90 km/t
I rolig luft kan et slikt fly komme opp i en hastighet på 280 km/t
Det er utrustet for funksjonshemmede, du kan styre det kun med en håndkontroll
Fantastisk, vingespennet er på 17 meter
Drammen Flyklubb bestilte dette fabrikknye flyet høsten 2002, den heter LN-DFK som også er forkortelsen på Drammen Flyklubb (DFK)
Robin REMO 180 er en fireseter som kan utstyres med long-range tanker og som cruiser på 124 knots
Seilflyet her fikk jeg dessverre ikke se oppe i luften da jeg ikke var her lenge nok
Her lander det ene seilflyet, men jeg klarte ikke å se innflyvningen fra her jeg står
Den lille kjøredoningen dere ser på siden er den som trekker seilflyene ditt den skal
Jeg filmet først mens de tok av og nå overtar jeg med fotokamera
Det var flott å se på, følge flyene og høre på motoren fra slepeflyet i det de lettet fra bakken
De har tydeligvis en rute de må følge, her begynner de å svinge til venstre
Og her kommer det trær i veien så nå må vi bare vente
Slepeflyet kommer tilbake med en lang line bak seg
Flyet følger en bane her også og linen er fremdeles på slep
Hvor lang en slik slepeline er vet jeg faktisk ikke, rundt 30 meter kanskje?
Men kan han lande med lina lurer jeg litt på nå
Så jeg følger han nøye
Like før nå, men jeg har et seilfly som er litt i veien
Men her slipper han lina, da fikk vi vite dette også
Selve landingen fikk jeg ikke på grunn av seilflyet, men han landet veldig fint
Men nå filmer vi ikke, vi følger dem hele veien. Nesehjulet er allerede i luften
Jeg har lest at de trenger max 300 meter for å lette med en seilfly
Men her syns jeg de var i luften lenge før det
Morsomt å høre hvordan motoren går på slepeflyet, den sliter ikke akkurat
Litt vanskelig å ha begge i fokus
Dere skulle ha stått her selv nå, absolutt å anbefale
Robin REMO 180 er også det eneste serieproduserte slepeflyet på markedet og blir mye brukt på kontinentet, og er spesielt egnet til gress-striper
Vakkert å se på
Følger hverandre som perler på en snor
Vi kan jo ikke forlange blå himmel hele tiden, men skyene er fine de også
Nå er det vel like før de skal svinge til venstre også
Her begynner venstre svingen
Tenker vi gir oss her nå
Vi har jo sett hvordan han kommer tilbake med linen, så det trenger vi ikke å ta en gang til
Husker dere at vi så han når vi var på vei til Notodden, det er Piper Cub PA 19 fra 1953 som skal parkere
Men nå er det like før jeg skal dra, jeg spør om jeg kan kjøre inn å få ta bilde av bilen og flyet
Og det for jeg lov til, bare jeg holder meg på grusen og det gjorde jeg. Takk for besøket, her skal jeg komme igjen
På veien hjemover så registrerer vi en fransk veteran, det er en Citroen 2CV fra 1985
Litt langt unna, men hva ser vi her? Kan det være en veteran av typen Fiat eller Autobianchi?
Denne rundkjøringen kjenner vi igjen fra turen oppover, en Volvo i kvernen
Båten foran oss er en Yamaha, skal nok være en påhengsmotor bak den også
54 km til Oslo og 12 km til Drammen, snart hjemme igjen nå
Strømsåstunnelen som vi ikke tok bilde av på turen oppover og som skulle være 3496 meter lang. Her står det 3800 meter lang, kanskje blitt lengre med årene siden 2001
Nå er det like før Lierbakken, dere husker den søte lille campingvognen? Men nå er det full fart oppover bakken
En Audi R8 Coupé fra 2015 legger seg på siden av meg, men så gir den full gass
På noen sekunder så er den borte, du skulle ha hørt den lyden
En Mercedes-Benz CLK 200 Elegance fra 1999 legger seg også på siden og tuter og vinker til meg. Veldig koselig dette her, men nå må jeg legge meg i krabbefilen snart
Klarer neste å holde følge med en Volkswagen Caravelle Tdi fra 1999 men må gi tapt
Blir forbikjørt av lastebilen foran også, det vil si at jeg slapp han forbi meg før tunnelen
Nå har vi kjørt gjennom Fosskolltunnelen og en Smart Roadster Brabus fra 2005 passerer oss, ingen småbil dette heller
På vei hjemover ser jeg en biltransport har stoppet på motorveien, men det var ingen spennende biler på den
Før Holmenkrysset har vi en fin nedoverbakke som passer bilen min godt nå etter den harde oppoverbakken
Vi er ved Slependen og ser Cubus Oppdal foran oss og trafikken går fint
Vi er ved Lakseberget båtforening og det ligger mange båter til brygga enda, selv om det er ferietid
Nærmer meg Lysaker og blir forbikjørt av enda en fin bil. Det er en Ferrari 458 fra 2015 så han er tilgitt
Hva gjør de her når Oslopakke 3 med utvidelse av motorveien skal begynne? Blir enda mer av veien under lokk?
Skøyen, bygget skal ligne baugen på en båt. Om dette er vakkert vet jeg sannelig ikke
Her er det vakkert, Frognerkilen
Vil du hjelpe meg å tolke det skiltet der? Operatunnelen - Fotgjenger - Pedestrian. Hva har en fotgjenger i den fila å gjøre?
Operatunnelen, folk skjelver bare de tenker på å kjøre her inne
Veldig fint med et sekund dagslys før du drar inn i en tunnel igjen. Men nå er snart turen vår over
Vi avslutter her før vi kommer opp til Ryenkrysset, både bilen og jeg er sliten nå. Takk for turen :-)

◄ 1 2

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress