Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Ekeberg marked våren 2024
Klokken er 07.33 og jeg har litt sommerfugler i magen når jeg kjører hit helt alene med min Renault 6
Men jeg er i trygge hender, det vet jeg fra før. Norsk Veteranvogn Klubb er en seriøs og ordentlig klubb som jeg stoler på
Men når du står bak en Volvo TP fra 1957 føler du deg litt liten når du snart skal fortelle vakten at jeg er webmaster fra Renaultklubben
Når jeg ikke ville inn på Finbilparkeringen så ble jeg selvfølgelig henvist inn til resepsjonen. Da passerte en Volkswagen 1200 fra 1962 meg
Men det ordna seg, han Thomas i resepsjonen var grei han. Fikk til og med kvittering
Så nå er jeg på vei til klubbplassen hvor Renault og Renaultklubben skal presenteres. Men først må vi passere en Volvo Amazon 121 fra 1970 og en Volvo Amazon stasjonsvogn fra 1965. Dette er vel den ble kalt herregårdsvognen
Jeg nærmer meg klubbplassen, men først så må jeg passere Mercedes-Benz Klubben Norge og Gammeltraktorens Venner. Men ser dere den Tempo MC Swing 175 ccm fra 1957 på høyre side?
Da har jeg funnet klubbplassen, mine naboer er BMW Car Club Norway Classic. Kan bli spennende dette her, min far er en BMW mann og kanskje jeg kommer i prat med dem
Første gangen jeg stod på klubbplassen her med veteranbilen min var mai 2015, da hadde jeg panseret åpent
Det som er nytt i år er at det er åpnet for bakluke salg her, kan bli spennende det
Men når jeg først er her må jeg besøke Renault Vidar, han har alltid noe spennende å selge
Men han kjøper Renault også, bare så det er klart
Men han har allerede kjøpt noe til meg, og det er ikke askebegeret. Han har kjøpt en Renault Clio Sport og en Renault Twingo til meg, selvfølgelig i feil skala. Dette er 1/54 og 1/64 skala, og jeg samler på 1/87. Men for kr. 50,- da kjøpte jeg begge, dette var billig
Men se hva han har kjøpt til seg selv, en Renault Dauphine 1926 modell type 1093 med startnummer 30. Da tenker jeg på Orsini Pierre og Canonici Jean-Baptiste med en gang
Joda, han har sans for detaljer. Det vet jeg alt om
Men han selger litt også, selvfølgelig i fransk sjanger. Visste du at bilmerket Talbot var fransk?
Men her gikk jeg glipp av en gammel bil, det er en Chevrolet Touring fra 1930. Touring betyr åpen bil, det er ingen tvil om at den er åpen
Her kommer det en buss fra Gausdal Bilselskap A/S (GB). Jeg tror det er en Volvo fra 1964 som Romerike Gammelbilklubb eier
Se her da, lokomotiver i lange baner. SBB-tog, Western & Atlantic, East Coast Main line og mange flere
Her kan vi se nærmere på bakluke salget, det er utrolig hva du kan få puttet inn i en bil hvis du legger godviljen til. Jeg har bakluke jeg også, så kanskje til neste år...
Har du hørt om Rootes Car Club Norway? Klubben arbeider for å bevare et viktig kapittel i norsk/britisk motorhistorie, så det må du undersøke
Så passerer Norwegian Air Shuttle AOC over oss, flåten deres består av Boeing 737-fly og mange av dem har en helt på halen som jeg prøver å lære meg
Så kommer det en buss til, det er en Volvo B-513 fra 1946. A/L Øybuss som senere het Rutebilene Øybuss AS, var et rutebilselskap som hadde passasjertrafikk mellom Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme i Vestfold fra 1941 til 1996. Det er Interessegruppen Brødrene Hansens Auto, som holder til i  den restaurerte BP-stasjonen på Nøtterøy som eier den. Hei, der har jeg vært
Men nå får jeg mitt første besøk, det er journalist Karl Eirik Haug som skal skrive litt om klubben min og meg. Nå håper jeg at han skriver pene ting om Renaultklubben og bilen min
Men nå har jeg fått et nytt besøk, det er en BMW fra 1940. Jeg har litt lyst til å gjette at dette må være en 335 modell
Jeg pratet med eieren, en hyggelig kar. Han snakket om å få tilbake de originale skiltene til bilen, jeg håper han klarer det
Men se på den da, det er en Austin Healey 100 fra 1956. Her lukter det Austin Healey Club Norway lang vei
Her kommer det enda en, det er en Austin Healey Sprite fra 1962. Mer engelsk kan det vel ikke bli
Men nå skal vi over til fransk og han her kjenner jeg. Bilen er en Citroën  CX25 fra 1989. Da er vi på Norsk CX klubb tenker jeg
Her har vi et par biler fra 1960 åra, den til venstre er en Austin 1100 fra 1967 og den til høyre er en Mercedes-Benz 190 DC fra 1965
Har du hørt om Husqvarna KAF 256A fra 1968? Hvis ikke kan du sjekke Norsk Veteran Motorsykkel Club, det er dem som står her
Så hvor mange bilklubber har vi i Norge, sikkert nærmere 200. Hvor mange veteranbiler finnes det i Norge, sikkert over 500 000. Så veteranbiler kommer vi til å se en stund til
Her kommer det flere, det er en Datsun 1200 DeLuxe fra 1970. Var veldig vanlig i Norge, og hadde et godt rykte på seg
Men det kommer en Datsun til, det er en Datsun 1200 Coupe fra 1971. Et bilmerke som ikke finnes lenger, var det i 1986 det forsvant?
Det ser ut som det er godt oppmøte på finbilparkeringen, syns jeg kjenner igjen noen
Skal vi gjette rundt 200 biler, veldig vanskelig å se
Hvis jeg sier at begge disse er en Chevrolet Styleline fra 1951 og 1952, hva sier du da? Deluxe skal du si da, ikke ofte man ser to slike ved siden av hverandre
Jeg kan ikke dokumentere alle, men det er ikke rart at det heter finbilparkeringen
Det er bærre lækkert, som dem sier det. Nå er ikke jeg sikker på om jeg er på trøndersk eller østfolddialekt
Han her kjenner jeg, det er Jan Paulsen som har laget skvettlappene til veteranbilen min :-)
Skal vi se... Begge må vel være en Puch fra 1960 åra, men den til høyre mangler eksosrøret sitt
Så er vi på fly igjen. Aerobus Funny airliner kan bare bli morsomt, ikke noe annet
Men her har vi et ekte fly, det er Nedre Romerike Flyklubb som er ute med et av sine fly
Det er Norges største flyklubb som holder til på Kjeller flyplass, dere har hørt om hva som kanskje kommer til og skje med flyplassen?
Her er Norsk A Modell klubb ute med lastebilen sin, tar jeg ikke feil så er det en Ford AA fra 1928. De to doningene på planet og tilhengeren har jeg sett før. Laval patent Crude Oil Engine står på lasteplanet og den på tilhengeren må være en Sefflemotor fra Sverige
Men nå har jeg gått runden min og holder meg på klubbplassen, jeg legger merke til en ting. Jeg har skvettlapper og det har ikke BMW, n
Sånn innimellom så titter jeg opp i luften også, jeg ser spesielt etter rovfugler. Men dette er Helitrans
Helitrans har også en base på Kjeller flyplass - som kanskje skal legges ned. Dere skjønner sikkert hvorfor jeg er litt engstelig?
Men nå har jeg besøk igjen, han har hatt en Renault før. Når han satt seg inn så ble han mektig imponert. Se hvor tøff han ble...
Så kommer det et fly igjen, det er Norwegian med en helt på halen - litt for langt unna
Dere lurer nok på hvorfor jeg tar så mange bilder av fly her på Ekebergmarkedet, det er fordi jeg egentlig er en fugletitter. Du må kjenne igjen en fugl på lang avstand, dette er airBaltic som er ute med sin Airbus
Er vi i fint selskap, jeg syns nå det. Dette kan du bare oppleve på Ekebergmarkedet. Men ser dere noe annet?
Jeg har fått en lampe på hodet, eller min Renault 6 har fått en lampe på taket, burde jeg ha skrevet
Lampen kommer fra den tøffe karen her, det fins ikke et prosjekt han går glipp av. Men da må du være Renault-medlem og møte opp på Brandbu, han kommer med mye rart - gjerne på tilhenger
Han her har hatt en Renault 4 en gang, men når han satt seg inn her, så ønsker han seg en Renault 6 en gang
Gampen startet en gang, du ser røyken fra pipa? Det er en herlig lyd, når den endelig starter - dunk - dunk...
Husker dere bussen A/L Øybuss litt tidligere i dag? Her sitter bussjåføren som kjørte den Volvo B-513 fra 1946. Han ble mektig imponert
Så kommer det et fly igjen, det er TAP Air Portugal som er malt i Star Alliance sine farger. Dere tenker sikkert fotball nå, tenker jeg...
Og her kommer Oslo Flyveklubb med en av sine Diamond DA-40NG. Dem holder til på Kjeller flyplass, og Ekeberg camping er vel like utsatt - ja, nå kan du lure nå...
Lukt litt på denne, Citroën CX 25 Prestige Turbo fra 1989. Du skal være heldig hvis du kjenner denne karen her
Du kan si det sånn, hvilken bil tror du var mest populær i dag? Nei, nå bare tuller jeg
Så kommer det et sjøfly over Ekeberg, snart 20 år gammelt og like god
Dem kommer faktisk helt fra Sveits for å besøke oss
Men nå kjeder jeg meg litt, det kommer ikke flere medlemmer og besøker meg
Men da kommer Nedre Romerike Flyklubb Veteranflygruppa med sin DeHavilland DH-82A Tiger Moth nr. 127 fra 1941
Dem vet å underholde, jeg står på samme flekken jeg
Og ta bilde av en gammel dobbeltdekker er det samme som å ta bilde av en Spurvehauk
Det er like morsomt
Litt senere kommer Field Geospatial, dem samler inn nøyaktig informasjon om hvor mange vi er her i dag
Så kommer SAR Queen som er Forsvarets nye redningshelikopter, enda større og kraftigere enn forgjenger Sea King
Snart så kan den lande over alt, det var kanskje på tide også
Det siste flyet er en Saab 91B-2 Safir fra 1957, det er LFK Flyhobbyklubb som er ute
Tror ikke jeg har sett en Saab bil her i dag, men så har jeg heller ikke hatt muligheten til å gå rundt som jeg pleier
Men nå stikker jeg, klokken er over 14.00. Må bare si farvel til Vidar først
Men nå må jeg kjøre forsiktig, har en Opel Rekord 1900 fra 1976 med pirathode foran meg
Da er det bedre å ha en Citroën DS 23 Pallas fra 1974 foran seg, den er tross alt fransk
Men nå er det hjem til a mor, og jeg tar ikke igjen Chevrolet Biscayne fra 1959 som ligger foran meg
Så siste bilde på denne turen er av en Cadillac De Ville Sedan fra 1960 og en Chevrolet BEL AIR fra 1959. Takk for turen

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress