Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Starmoen flyplass august 2020
Klokken er syv om morgenen og jeg har en tur som skal ta 10 timer foran meg. Det er litt tåkete i dag men vi håper at den forsvinner litt utover dagen
Dette lover godt, første bilen på turen. Det er en Chevrolet Corvette Stingray fra 1972
Manglerud senteret som åpnet i 1966 og som da var et av Norges største varesenter. Senteret er eid av OBOS og har gjennomgått mange ombygginger siden
Siden vi kjører nybilen i dag har jeg GPS også, blir lettere å finne telefonkioskene da
Jeg kan også holde større hastighet men da blir det vanskeligere å få skarpe bilder
Hvis ikke denne tåken blir borte om noen timer, er jeg spent på hvordan flystevne på Starmoen blir gjennomført
Jeg har satt adressen Rånåsfoss, hvor den første telefonkiosken er, i GPS én så tar jeg noen impulshandlinger under veis
Vi ser SNØ-hallen på høyre side, den åpnet i januar i år og har blant annet en slalåmbakke som er 500 meter lang
Her skal vi ta av, tror det blir retning mot Sørumsand vi skal
Nå håper jeg ikke veien jeg skal ta er stengt, det graves over alt nå
Det må være flytoget som går over her, kan glemme å ta bilde av toget her
Vi kjører på Haldenveien nå og har ser vi reklameskilt på Høyt&Lavt i Lillestrøm som er Norges nest største klatrepark med hele 41 zip-liner og 20 aktivitetsløyper som passer både store og små
En flokk Kaier blir skremt og jeg bremser litt opp slik at jeg kan ta bilder av dem
Om dette er en veteran er jeg veldig usikker på, men bilen er fin allikevel
Da har vi kommet til Lørenfallet, et tettsted med rundt 1000 innbyggere. Stedet fikk navnet sitt etter et stort leirras i 1794
Men her tar vi vår første stopp, vi må ha litt kultur også
En Renault og en kirke ble da et fint motiv
En minnestein over våre tapre soldater er satt opp her også
Vi er ved Sørum kirke som er en av Norges eldste kirker og er en langkirke
Men nå tar vi av og ser hva Bingen lenser er for noe. Her har jeg aldri vært før. Hammerenvegen er adressen og vi skal ta en titt
Vi observerer en vanlig huskatt på veien
Skulle gjerne hatt bedre vær i dag, dette blir sort-hvitt bilder dessverre
Vi er ved Glomma nå og der svømmer den noen Kanadagåser
Det er satt opp noen skilt her også, de skal vi ta en nærmere titt på tilbaketuren. Bingen lenser er fra 1500-tallet eller kanskje enda tidligere
Inn der er det ingen vits i å gå nå, da måtte vi nok ha solen på vår side. Men det stod Nedre Romerike vannverk også, så det har sikkert noe med det å gjøre
Jeg kjører veien helt inn til jeg ikke kommer lenger og der står det faktisk en gammel bobil. Det er en Ford Eldorado E350 fra 1991, så det vil si at om ett år er den en veteran
Det er en båt her også men denne er jeg ikke sikker på, kan det være en båt av merke Viking?
Tar jeg ikke helt feil så kalles disse lensekarene, de skulle ta av for tømmeret som kom nedover
Jeg zoomer inn en av dem slik at vi kan se hvordan den ser ut
Vi ser en båt til ved elvebredden der nede
Men nå er utsikten lik null, nå er jeg uheldig
Ser noen fugler langt der ute også, men i dette været kan jeg glemme dem
Men det ser ut som de fleste her er Kanadagås
Jo da, det ser slik ut. Hvor dyp er Glomma her siden de klarer å bygge disse lensene?
Tusenårstreet, jeg la ikke merke til treet, men kanskje det er det til høyre for skiltet
Det ligger flere båter langs elvebredden, virker som at aluminium er materialet på disse båtene
Sørumbåten, Norges eldste båtfunn også kalt stokkebåten ble funnet her. Båten var av Eik og var felt ca. 170 år f. Kr. Nå snakker vi virkelig veteran
Hvor mye tømmer det gikk i elven? Det som står her er at det gikk 2 mill. m3 i 1920 åra. 40 % av all tømmeret som ble fløtt i Norge gikk igjennom her
Tømmerhaka´n eller fløterhaka´n var et av de viktigste redskapene fløterne hadde
Nå står vi ved brua hvor Rømua renner ut i Glomma
Her står det også et velkomstskilt også, det er mange fine turstier i området
Her ser vi Rømua komme nedover, den har sitt utspring i små bekker øst for Dal og blir ganske stor når den kommer hit
Så en liten flekk på bilde og håpet på en Elg, men det var en hest
Tenk om solen hadde hvert med meg nå, bilde hadde vært totalt annerledes
Måker i luften, men det spanderer jeg bare et bilde på i dag
Vi for holde oss til hest og kuer i dag, her er kuene
Men nå må vi videre og jeg passerer denne Van-en, det er en Chevrolet og jeg føler på meg at det er en veteran
Her skal vi ta til venstre, første skiltet med Rånåsfoss
Jeg har kjørt i over en time og det er ertesuppe enda, blir litt engstelig for flystevne jeg
Gml. Hvam for bli en annen gang, vi har et stramt program i dag. Gamle Hvam er etter storgården Store Hvam fant jeg ut
Nå kjører vi Borgenveien og da heter dette sikkert Borgen bru som ble ferdig på begynnelsen av 1990 tallet. Men er den ferdig? Ser ikke slik ut
Glomma renner under, det er helt sikkert i hvert fall
Men nå er vi framme ved Rånåsfoss og vi ser gamle Rånåsfoss bru fra 1927 til høyre
Og her fant jeg den verna røde telefonkiosken også, jeg parkerer fint ved siden av den
Jeg fikk et hint på at min gamle bil kledde telefonkioskene bedre enn min nye bil
Men denne har ikke blitt en Lesekiosk enda og det er et nytt apparat inne i den, de gamle apparatene er røde
Rånåsfoss stasjon tilhører Kongsvingerbanen og er foreslått nedlagt. Hvis det skjer blir vel telefonkiosken flyttet til den nye stasjonen?
Eller blir den fredet og telefonkiosken og bygningen kan stå der? Vi kan håpe, men jeg tror ikke så mye på det - pengene styrer oss veldig
Et siste bilde av gamle Rånåsfoss bru fra 1927. Det er en hengebru med et spenn på 183 meter og betongtårnene er 19 meter høye
Da er vi på vei til Skarnes hvor neste telefonkiosk står. Vi passerer en Chevy Van men jeg tviler på at det er en veteran og så kjører jeg for fort
At det er en Subaru som er veteran, må vi vel gå ut ifra at det er her
Nå har jeg slått av GPS-en jeg vil ta min egen vei, en vei jeg aldri har kjørt på før
Det var mange hester langs veien men den hvite her var spesiell
Her står det også en veteran, en Ford Granada til salgs, men jeg kjører for fort. Hadde jeg kjørt gamlebilen hadde vi sett salgsplakatene også
Men nå stopper jeg og snur, har nemlig sett et par ting som jeg ikke rakk når jeg kjørte forbi. Bildene ble rett og slett for dårlige så jeg slettet dem og gjør det en gang til
Jeg er glad i dyr og reagerer når jeg ser et dødt dyr langs veien
Jeg måtte tilbake for å se hvilket dyr det var og så at det var en Grevling
Så kom det et tog til og det liker jeg
Vi er virkelig på bygda nå og veien er smal. Hvilken vei? Aner ikke, tok bare en vei
Så var det denne campingvogna som jeg syns var så tøff, ville vite hva det var. Den er hjemmelaget og er fra 1983
Vi må ta en titt på bilen også, når campingvogna er veteran må bilen være det også. Og ja, det er en Toyota Carina II DX fra 1985
Og her ser du hovedgrunnen til at jeg snudde, kjørte igjennom en smal undergang og ga full gass
Her er undergangen hvor jeg snur og tar det besøket en gang til
Jeg stopper selvfølgelig bilen og rusler rundt. Vi er på Årnes og dette verkstedet tar jeg meg av hatten for. Egen hjemmeside har de også, det fant jeg ut etterpå. https://www.automobilhallen.no
Rett utenfor ser jeg en Porsche 986 Boxster S fra 1999, kan faktisk unnskylde det at denne bilen ikke er veteran. Men om 9 år, tenk på det dere!
Alle bilverksteder med respekt for seg selv og mekker veteranbiler har ikke betalingsautomater, men har tatt vare på disse som tar imot klingene mynt
Nå må jeg innrømme at jeg har juksa litt, har spurt Norske veteranbil vrak i skog, mark og låver på Facebook om denne
Bussen er en International KB7 - 1947 modell og kjørte på Sunnmøre
Skodjeruta er stikkordet her, jeg håper den blir bevart og havner på museum
Her fikk jeg også hjelp av Norske veteranbil vrak i skog, mark og låver. Det som ble fortalt meg var at det var en Morris Commercial og stikkordet er Greengrass
Dette er også en veteran og den klarte jeg selv, det er en Saab 900 GL fra 1982. Den var faktisk veldig pen
La meg sitere skilt teksten under Gulf merke. Adgang forbudt! Vi vil ikke nekte kunder adgang til verkstedet eller til å konferere med reparatørene , men har DE tenkt på at lange samtaler med disse fordyrer reparasjonen?
Årnes, hvor er det? Fortvil ikke, må bilen bli igjen tar du Taxi til nærmeste togstasjon. Og selvfølgelig for du anstendelig kyss ditt i en Mercedes-Benz 230 S fra 1967
Det var andre Mercedes-Benz der også, det jeg er helt sikker på er at de er veteraner
Her er en til, er helt sikker på at dette også er en veteran
Selvfølgelig måtte jeg ta en titt på bakenden til Saab-en, 900 GL
Men vi må videre, traktoren klarer jeg jeg ikke i farten, men bilen er en Lincoln Continental MARK IV fra 1975
At det er koselig her på landet er det ingen tvil om, og de som bor her er så flinke med detaljer
En blå buss gjemt bak buskene, at det er en veteran er jeg sikker på
Neste sted vi kommer til er Årnes, et tettsted i Nes kommune og med 4 450 innbyggere
Spennende sted, men jeg har ikke tid til Bautaplass eller andre ting nå
Lastebilen er veteran, Bedford tror jeg, men kan ta feil
Elgeskilt her oppe også, bare så synd at Elgen ikke viser seg
Stod midt uti åkeren, ser vi på en tagga Ford her?
Var veldig fristende og ta til venstre her til Funnefoss men jeg må videre og har litt dårlig tid
Men her stopper jeg, må ha en pause nå
Funnefoss kraftstasjon, resten kan du lese selv
Så her må vi ta en rask titt, kun fem minutter
Bare meg på veien nå, men se på den krana da
Hvis noe stort kommer flytende nedover Glomma fjernes det effektiv med denne krana
Her ser vi fisketrappa, det er både Vederbuk, Karruss, Stingsild, Mort, Lake, Ørret og Røye her
Og her skal du ikke oppholde deg, damlukene kan åpne seg når som helst og da er du borte
Men når jeg speider nedover ser jeg noe i vannet langt der nede
Hadde jeg hatt sol så hadde jeg sett hva det var med en gang
Men nå er ikke jeg på fugletur, så jeg trenger ikke å dokumentere dem
Kvinand hunn? Mangler de lysende øynene
Men vi er ikke på fugletur nå, her gjelder telefonkiosker og fly i dag
Men her skal jeg stå en solfylt dag, ser potensiale her
En time i fisketrappa her så hadde vi hatt et bilde av en fisk
Så noen småfugler også, men sjanseløs i dette været
Så vi drar videre i retning Kongsvinger men først skal vi innom Skarnes
Her er det også en spennende sak til venstre - bilopphugging, men vi må rett fram
Veteran, men jeg tør ikke å gjette
Sanngrund, her spiser jeg frokost hver gang vi er på kosetur
Klokken er halv ti og legg merke til hvor mange det er på stranda, kjører samme vei tilbake
Det er ikke en veteran men jeg fikk lyst til å zoome den inn, noe jeg da ikke gjorde
Treet er gammelt, men om traktoren er gammel er jeg ikke sikker på
Som jeg har skrevet tidligere, på landsbygda så pynter dem
Her har jeg hvert mange ganger før, stopper ikke
Veteran hus, det bor nok ingen der nå
Skarnes, her er det en telefonkiosk
Veldig fristende, men nå skal jeg finne en rød telefonkiosk
I denne rundkjøringen tar jeg til høyre istedenfor rett fram
Skarnes sentrum, det er der telefonkiosken står
Skarnes er et tettsted med rundt 2500 innbyggere og har selvfølgelig en rød vernet telefonkiosk
Den står ved Skarnes stasjon som vi tar en titt på senere
Det er ingen Lesekiosk her enda, men kanskje det kommer
Som vi ser er apparatet av den gamle typen
Jeg kunne ikke ta bilde av hele stasjonen da det satt to personer på benken og mekka på en sykkel
Men Skarnes stasjon er gammel det kan du lese her
Men nå må vi videre til Kongsvinger og finne den siste telefonkiosken på ruta
GPS-en svikter meg her på den nye veien til Kongsvinger
Gulli bru som går over Glomma, siste brua før Kongsvinger. Den er 741 meter lang som inngår i veiprosjektet "E16 Kløfta-Kongsvinger"
Da er vi i Kongsvinger, det bor nesten 18 000 mennesker her
Vi skal ta en tur på festningen også etter at vi har funnet telefonkiosken som også ligger i Øvrebyen
Nå kjører vi over Gjemselund bru som er en bjelkebro med et spenn på 200 meter. Brua går over Glomma og ble åpnet for trafikk i 1991
Vi kjører i Kongsvingers gater og ser en spennende bil foran oss
Det er en Jaguar XJ6 3,2, X300 fra 1996 vi har foran oss. Om 6 år er den veteran også
Vi skal tydeligvis samme veien
Nå begynner vi å nærme oss Øvrebyen det ser vi på husene rundt oss
Vi passerer Nygata og dette huset mangler litt vedlikehold
Men denne mangler ikke vedlikehold, vi ser på en BMW Z3 fra 1996. Nesten veteran denne også
Og her fant vi telefonkiosken som står på tovet i Øvrebyen
Her ser vi også en brannhydrant ved Herdahlsparken
Telefonapparatet er av den gamle typen, her blir det sikkert Lesekiosk tenker jeg
I Herdahlsparken står det også en fontene med en hane på toppen, her var det koselig
Frøken Herdahl i Øvrebyen, her selges det klær for den beviste men alminnelige kvinne. Navnet Frøken Herdahl har en kobling helt tilbake til førkrigstiden, da butikken var drevet av Otto Herdahl (derav navnet Herdahlsparken og Herdahlshjørnet)
Kafé Bohem i Øvrebyen åpnet i 2018 og har fått mange gjester på besøk. Fra vinduet kan du se hanen på fontenen å ta morgen kaffen din blant annet
Her på torvet er det stor aktivitet med markeder og lignende
Men skal vi ta en rask tur opp til festningen mens vi først er her?
Kongsvinger festning ble anlagt i årene fra 1673 til 1784
Dette er Kruttårnet som ble oppført i 1730 som vi ser på skiltet
Svenske styrker rykket frem mot festningen seks ganger i perioden 1645 til1814 og enda så reiser vi over å handler der
To ganger i 1676 og 1808 kom svenskene helt frem til Glomma og ble beskutt av festningens kanoner
Det var fem norske angrep inn i Sverige fra Kongsvinger mellom 1644 og 1719 så det var ikke bare svenskene som kriget
Men skal vi ta oss en tur inn i selveste festningen er litt nysgjerrig på hva som er der inne
Her er inngangsdøra eller rettere sagt inngangsporten
Et rom på hver sin side, her er det ene rommet
Og her er det andre rommet
Vi rusler videre, vi er ikke helt inne enda
Skal bli spennende å se hva vi møter på her inne
Det var i 2002 at festningen ble åpnet for allmennheten, det er jo ikke så lenge siden
Dette er nok den gamle alarmklokken som ringte når svenskene kom
Staselige bygg her inne, sikkert offisersmessen dette her
Skal vi se om vi finner noen kanoner her da
Jo da, her ser vi et par stykker
Jeg våger meg opp på kanten og ser at Glomma er vollgraven til festningen
Den går rundt hele festningen
1721 står det på bygget her
Men nå må vi videre så jeg rusler tilbake
Siste sperringen, dette var et fint besøk
En rekke av bygningene her er fra 1850-tallet og utover mot århundreskiftet
Men her kommer det en Renault ZOE, Europas mest solgte elbil noensinne
Men her må jeg stoppe, er sikker på at denne er en veteran
Ikke den mest velholdte bilen jeg har sett i dag, men vi må sjekke allikevel
Og her bommet jeg med 9 år, det er en Volkswagen Golf-kabriolet fra 1999. Sånn kan det gå
Men her ser jeg noen spennende biler ved Politihøgskolens utdanningssenter
Den første til venstre er en Toyota Hi Ace Diesel 4wd fra 1993, neste er en Toyota Hi Ace Diesel 4wd fra 1995 og den siste er også en 1995 modell. Populære biler når de blir veteraner
Den campingbilen som kommer mot meg ser litt gammel ut, det er en Fiat Globetrotter 290 fra 1993. Er litt uheldig med årstallene nå syns jeg
Lastebilen bak til høyre er en veteran, det er jeg bombesikker på

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress