Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Lommedalen 2024
Ikke har jeg ringt og forberedt dem, jeg kommer uanmeldt som jeg ofte gjør. Sentrumsløpet i Oslo sentrum bryr jeg meg ikke om - Jeg skal til Lommedalen hvor jeg ikke har vært på minst 30 år
Lommedalen har blitt et tettsted nå, men det har ikke alltid vært det. Dalen har fått sitt navn etter elven Lomma som renner gjennom dalen. Bilene skal stå parkert i en skog, men jeg tror ikke det er i Krokskogen, vi må nok heller lete etter Trulsrudskogen
Nå er vi ved Gjerdrums vei bru som er fra 1950. Gjerdrums vei bru består av to bruer og i åpningen mellom betongbruene er det dekket til med betongplater
Dette skal gjøres, jeg siterer. Statens vegvesen skal fjerne en betongplate i brua som kan utgjøre en mulig fare. Ved inspeksjon er det funnet at denne betongplaten, som bærer Vann- og avløpsetaten sitt vannrør, ligger på en stålvinkel som er hardt angrepet av korrosjon. Observasjoner viser også at andre deler av konstruksjonen og vann- og avløpsanlegget trenger oppgradering
Nå er vi ved Slemdalskrysset, her krysser fremdeles biler og T-bane hverandre. Det som blir det store spørsmålet her blir om T-banen blir lagt under lokk eller om dem bygger en bro som er mye billigere. Skal bli spennende å se, dem har holdt på med planleggingen en stund nå
Nå har vi kommet til Hovseter stasjon hvor T-banen og biler krysset hverandre tidligere. Men i i 1995 fikk stasjonen planfritt kryss ved at banelegemet ble senket og veien lagt i bro
Røa krysset var et eneste kaos, så der tok jeg ikke bilde. Der var det kø og lysregulering blant annet. Statens vegvesen og Oslo kommune skal bygge gang- og sykkelvei og rehabilitere vann- og avløpsledninger i Griniveien mellom Røa-krysset og Bærum grense
Endelig på landet, her passerer vi Skytterkollen som Carl Otto Løvenskiold fikk bygget i 1951. Så har vi Ila fengsel som opprinnelig ble bygget som kvinnefengsel i årene 1938 til 1939 og sto ferdig til bruk i 1940. Ble tatt i bruk som konsentrasjonsleir av tyskerne i 1941, under navnet Grini fangeleir
Men her skal vi ta av til høyre mot Bærums Verk og Lommedalen. Bærums verk var en av landets eldste støperibedrifter med røtter tilbake til 1610. Ved siden av produksjon av ovns- og bygningsstøpegods spesialiserte firmaet på 1950-tallet seg på masseartikler av støpejern og leverte maskingods av forskjellig slag. Nå er det over 40 spennende butikker, gallerier og utsøkte spisesteder der
Så passerer vi Godthaab Helse og Rehabilitering som er et privat rehabiliteringshjem. Det var Norges første rekonvalesenthjem, grunnlagt i 1918 av Anna Holck
Den høytidelige innvielse av Godthaab fant sted 29. mars 1925. Du kan finne masse spennende historie her, men nå må vi videre
Det ble en del sikk sakk kjøring oppover Lommedalen før jeg fant et hus med to Renault-er foran. Men det viste seg at jeg hadde parkert hos naboen, jeg var observert og ble oppringt
Dem hadde selvfølgelig observert en Renault 6 (meg) oppover Lommedalen (kjørte for langt og måtte litt ned igjen) og stod der med et stort smil
Jeg hadde også hørt rykter om at det var observert en Renault 4 fra Argentina i Lommedalen, nå skjønte jeg hvorfor
Alle som har en veteranbil samler også på modellbiler. Her ser vi en samling Renault A-110 hvor Monte Carlo Challenge er motivet. Legg merke til den fra 1998 hvor en Renault Dauphine fra 1962 var med...
Ellers så har vi noen kjente her, hva med en Renault 16 og en Renault Floride
Men vi kan ikke ta hele samlingen, vi avslutter her med noen godsaker. Her ser vi både Renault 4 og Renault 4 CV. Det er mulig at dem har noen i full skala av dem her...
Men minstemann har også en egen Renault 4 CV, tar jeg ikke feil så er den på ren pedalkraft
Så henger det et bilde på veggen, tar jeg ikke feil så er dette bilen med Magne og Svend når dem deltok i Monte Carlo Challenge i 1998
Men nå er det på tide og reise, men først må vi se på den mopeden. Er det en gammel Tempo Corvette fra 1960 åra?
Men nå skal vi til Trulsrudskogen og jeg behøver ikke å lete. Dem vil vise meg plassen så det er bare å følge etter
Og jeg hadde nok lett lenge, Trulsrudskogen er jo ikke en skog, men en vei. Så Bærumsmarka er nærmeste nabo her og vi er snart ved Skredderplassen ved Trulsrud tror jeg
Men så kommer det store øyeblikket, jeg rygger inn med min Renault 6 og parker ved siden av en Renault 6. Som du sikkert legger merke til, så er det en liten generasjonsforskjell på disse to
Men det helt store øyeblikket kommer her, vi er ikke to - men tre Renault 6 som står i skogen. Jeg har kun ett bilde før av tre Renault 6 ved siden av hverandre, og dette er sjeldent i Norge
Men så lukker vi opp garasjedøren og der dukker det opp en Renault til. Jeg vet ikke om et tilsvarende bilde fins, tre Renault 6 og en Renault Dauphine i samme bilde
Med utgangspunktet Oslo har jeg kjørt til Brandbu, Porsgrunn, Notodden, Enebakk rundt, Flisa opp og ned og til Prøysenhuset for å møte mine blodsbrødre Renault 6. Og jeg har truffet 7 av dem hittil, hvis du tar med Lommedalen
Vi skal ta en nærmere titt på hytta i Trulsrudskogen senere, kanskje jeg finner ut noe. Jeg tror at dette var en gammel husmannsplass
Du må nok lure på hvorfor en Renault 4 fra Argentina  kjører i Trulsrudskogen, forklaringen kommer i neste bilde
Her har vi nemlig ett nytt stort øyeblikk, tre Renault 6 og en Renault 4 fra Argentina
Du har alle bekvemmeligheter her, her er utedoen - helt intakt med isoporsete og doruller. Jeg glemte å spørre om det var med isoporsete...
Hvor gammel denne hytta er, er litt vanskelig å stadfeste. Den var utsatt for hærverk i 2018, så blant annet vinduene er byttet ut. Men kanskje på slutten på 1800 tallet?
Utsiktsposten ble også ødelagt, men hvor gammel er den? Ikke så gammel...
Skolebekken renner igjennom her, og jeg fant ingen ting. men Bjerkebekken (Skolebekken) var grenseskillebekken mellom Trulsrud og Bjørke
Jeg må grave litt dypere, Skredderplassen var opprinnelig en husmannsplass og veien til småbruket heter Skreddergata
Her var det bygd en hytte over fossen i Skolebekken, vi mangler litt historie her
Husmannsplassen hvor Ludvigsen bodde var nok her, det nærmeste jeg kommer er det her. Christopher Ludvigsen 20 og Hans Hansen 17 år var tjenestegutter
Den store boligutbyggingen var i perioden 1984–1990 så ble det bygget ca. 2000 nye boliger med plass til 7000 mennesker på området. 500 av boligene var i blokker og 150 boligtomter skulle selges til selvbyggere. Halvparten av boligene var i den rimelige prisklassen og husbankfinansierte. Før utbyggingen bodde det bare ca. 100 mennesker i området, og utbyggingen innebar store forandringer. Vi lar det ligge der inntil videre
Det er også gamle veier her, men tror du en Renault 4 GTL vil starte i en sånn nedoverbakke...
Tenk deg en turgåer som passerer her og ser tre Renault 6 i skogen sammen med en garasje
Ser du nøye på dette arrangerte bilde, så ser du 6 Renault-er i dette bilde. Bilde er historisk, men så var det den garasjen da...
Garasjen KWE aluminium hvor produsenten var Oslo-firmaet «Ingeniør Kjeld W Eriksen» som ble stiftet i 1962 og salgskontoret i Oslo var Gunnar Bergersen kan du lete lenge etter....
Men vi fortsetter, her er det mange utfordringer. Hva om jeg skriver at dette er en tilhenger bygd på en Renault 12
Ser du nøye etter så ser du et Renault deksel her, felgen mangler et senterhull
Maks vekt er nok 1000 kg, det var det jeg fikk ut av skiltet her
Litt vanskelig å lese, men sier Wintor Winter hengerfeste deg noe?
Denne hvite Renault 6 har to skjebner, den har en 1108 ccm motor og har en girkasse som passer en rød Renault 6 som hopper som en kenguru
Men hvis den røde Renault 6 slutter å hoppe som en kenguru, da blir denne satt i stand
Så i Lommedalen kan alt skje, fra og observere en Renault 4 fra Argentina til og redde en Renault 6
Så da er dette oppdraget utført, og jeg syns det gikk ganske bra. Jeg mangler litt på historien i Lommedalen, det er alt
Så en av dem kommer på veien, jeg gjetter på at den hvite kan bli bra en gang i framtiden
Vi er like ved Røakrysset, jeg må sitere litt. Buss ute av kontroll, buss dundret inn i midtrabatten, alle sliter med å komme seg fram, og det koker rundt i området med et merkelig lysregulert Røakryss – med biler på kryss og tvers
Dette gjelder vel den nye vannforsyning til Oslo og ikke den nye Røa-tunnelen dem har ventet på i 40 år. Tunnelen skal lede råvann fra Holsfjorden til Oslo og vil gå under bakken fra kommunegrensen i Bærum under Røa til Huseby
Det skjer så mye i Oslo at bompengene kommer til og stige til værs, det er helt sikkert
Men nå avslutter vi turen, jeg skal passere en bompengestasjon. Snart så har vi minst 83 bompengestasjoner her, og må regne med en prisøkning på 15% i året

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress