Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Telemark Airshow 2023
Klokken er før 07.00 og jeg er veldig spent på hva jeg skal oppleve i dag på Notodden, når det gjelder Telemark Airshow
Jeg er godt kjent på Notodden, jeg har vært der noen ganger ja. Jeg var innom der i 2020 og møtte en rød Renault 6, som er lik min bil - bare at min er olivengrønn
Så var jeg der sommeren 2022 i forbindelse med et Renaulttreff på Norsjø, selvfølgelig kjørte jeg innom Notodden flyplass på turen
På turen ditt, stod jeg bare som vanlig og tok bilder utenfor. Men på veien hjem igjen så slapp en hyggelig kar meg inn på selve flyplassen. Det er han dere kan takke for at jeg er på tur i dag
Og selvfølgelig LN-TEX som er en av 3 x Harvard T-6 som skal fly her i dag, han har vært noen ganger over Høyenhall, sånn at jeg ikke skal glemme det
Men nok om meg, nå skal vi fokusere på Telemark Airshow. Telemark Airshow er en frivillig forening som ble stiftet i 2015, og som holder til på Notodden Flyplass, som ligger like ved Tuven
Så i 2015 så het det Notodden Airshow, og ble feiret sammen med Notodden Flyplass sitt 60 års jubileum. Dette ble en suksess, og allerede neste år, så endret dem navnet til Telemark Airshow
Telemark Airshow fortsatte i 2016, 2017, 2018 og 2019 med suksess, jeg skal ikke gå nærmere inn på det her
Men i 2020 og 2021 ble alt i Norge stengt på grunn av Covid-19, også Telemark Airshow
Jeg prøvde å lese litt på Web, og da fant jeg en overskrift med "Norges beste Airshow i 2022" ønsker å utvide med en opplevelsesdag i framtida...
Så femte Telemark Airshow var i 2022, og nå er vi på vei til det sjette Telemark Airshow på Notodden
Nå skal jeg innrømme at jeg har juksa litt, dem fleste har jo flydd over huset mitt på Høyenhall, så jeg kjenner dem godt
Men det svenske forsvaret som skal komme kjenner jeg lite til, jeg hadde jagere over Høyenhall til dem skjønte at jeg var rask nok til å ta bilde av dem
Men dem var norske, sånn som  Lockheed F-104 Starfighter, Saab JAS-39 Gripen (svensk), Tiger 594, F-16 Fighting Falcon, Northrop T-38 Talon, North American F-86D Sabre, F-35 osv.
Mulig jeg tuller litt med dere nå, alle var ikke over Høyenhall. Men jeg har bilde av dem alle sammen, uansett hvor vi er
Jeg blir alltid fasinert over denne rundkjøringen her hvor en Volvo går i pressa, tenk at Volvo luktet på Renault en stund
Hadde jeg hatt tid så skulle jeg ha sett på Norsk Bergverksmuseum og Lågdalsmuseet, men jeg har ikke tid til det nå
Kongsberg har blitt bare tunneler nå, lett å kjøre seg bort
Nå skal vi heldigvis i retning mot Haugesund, Europavei 134 også kalt Haukeliveien
Så kommer vi til en rundkjøring igjen, denne har jeg dokumentert før. Dette "Lille Møbius" som er lillebroren eller søsteren til «Liggende Møbius» som ble montert i Sellikdalen
Jeg likte gamleveien bedre, men nå har vi det travelt så vi tar tunellene. Svartåstunnelen har to løp som er henholdsvis 1513 meter og 1551 meter lange. Den ble åpnet 3. juli 2020
Det er mye spennende som kan skje i en tunnel, Svartåstunnelen har hatt Politiets bombegruppe og en traktor på besøk
Moanetunnelen ble åpnet 3. juli 2020, det er merkelig hvor mye som ble gjort i Corona-tiden
Saggrenda, der har jeg vært på et Fransk treff, er lokalkjent
Vollåstunnelen er den andre tunnelen i Saggrenda og heldigvis den siste, nå kan det bli litt spennende videre
Hva sa jeg, her selges det selvbetjent honning - det er bare å Vippse
Titter du litt ut på siden, så kan du se sauer
Denne har jeg også dokumenter før - Hengselva steinhvelvbru hvor Sørlandsbanen går, den er fra 1917 og er 51 meter lang og er vernet
Dere vet det med fylkesgrenser og politikk. Her må  jeg bare få sitere, så tar vi resten senere. Vestfold og Telemark er et fylke på Østlandet i Norge som er under avvikling. Det består av Telemark og Vestfold. Fylkene ble tvangssammenslått i 2020. Stortinget vedtok å oppløse fylket og gjenopprette Telemark og Vestfold som selvstendige fylker 14. juni 2022
Jeg mener at dem holdt på med den svinger her sist jeg kjørte her også, men sånt kan ta tid
Elgsjø Kafe og Brukthandel fra 2006, det står her enda
Det er fint at noen holder ut, tross alt
Men nå er det nedoverbakke til Notodden, og det er en fantastisk utsikt
Men kanskje ikke, her ser det ut som det skal bygges noe
Høgås sør, akkurat. Tele Feltutvikling har inngått avtale om utvikling av boligtomter i Høgås. Boligfeltet har en fantastisk beliggenhet med panoramautsikt mot Gaustatoppen og...
Jepp, nå er vi på Notodden og her skjer det ting
Rjukan–Notodden industriarv er et verdensarvsted i Telemark, opprettet for å verne industrilandskapet rundt Rjukan og Notodden, med jernbane og jernbaneferger på Tinnsjøen - nå bare siterte jeg
Telemark Airshow er synlige, det ser jeg
Notodden nye stasjon er en jernbanestasjon på Tinnosbanen i Notodden i Vestfold og Telemark. Den ble satt i drift fra 1919 da forbindelsen til Bratsbergbanen ble åpnet. Stasjonen er utstyrt med en tømmerterminal med fire lastespor. Stasjonen er bemannet med togekspeditør og det er kafé der
Notodden gamle stasjon er en jernbanestasjon på Tinnosbanen i Notodden i Telemark. Stasjonen var tegnet av Thorvald Astrup som endestasjon på Tinnosbanen. Den var i drift fra Tinnosbanen ble åpnet i 1909 til den ble nedlagt i 1919 da forbindelsen med Bratsbergbanen ble åpnet og Notodden nye stasjon ble tatt i bruk. Stasjonen lå der Notodden næringspark ligger i dag
Notodden Blues Festival er nok en påminnelse når vi passerer rundkjøringen her. neste festival er 1. -4. august 2024
Vi ser litt av Heddalsvatnet som er en innsjø i Skiensvassdraget, vi trenger ikke å dra den lenger
Om dette er Tveitanbakken som er et skihoppanlegg i Heddal, er jeg ikke sikker på. Jeg bare øver meg litt på zoom
Men nå er vi framme og parkeringsvakten spør om jeg er en fotograf, og jeg svarer nei. Han henviser meg da til motsatt vei og jeg parkerer bilen. Det er en hyggelig kar og han forteller meg at det var 22 500 besøkende i fjor, så dem må organisere parkeringen
Dette passer meg bra, jeg har god tid og kan se meg omkring. Her ser vi LN-LMQ, som er en Cessna U206E Skywagon fra 1971. Fra 1964 til 1969 var U206 kjent som "Super Skywagon". Fra 1970 ble den kalt "Stationair", en sammentrekning av "Station Wagon of the Air"
Neste er litt bortgjemt, men det ser ut som en Reims-Cessna F172N fra 1978. Kan det være LN-NFW?
Jeg vet at jeg er på en flytur, men jeg må stoppe opp litt her. Det er en Jaguar fra rundt 1980, jeg vil gjette en Jaguar XJ6
Nå er klokken 09.01 og jeg har akkurat kommet inn. Her var det masse fint, men jeg er kun på 1/87 skala
Så ser jeg standen til GKN Aerospace, den er litt anonym, men dem er langt fremme. Dem bygger jetmotorkomponenter til verdens største fly blant annet. GKN Aerospace Norway AS har 500 ansatte og ligger på Kongsberg...
Hangaren på Notodden flyplass, pass deg - jeg kommer snart inn
Men nå skal vi titte litt på flyene som jeg tror vi kommer til å se i luften litt senere. Dette er LN-PFX som er en Canadian Car & Foundry T-6 Harvard Mk.4 fra 1952
Neste fly som står her er LN-WNH som er en North American AT-6D Harvard fra 1943
Så kommer vi til LN-BMU som er en Cavalier F-51D Mustang II fra 1944
Så har vi en som jeg har et veldig godt forhold til, det er LN-TEX som er en North American T-6G Harvard fra 1944
Så ser vi på LN-BSP som er en Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI fra 1945
Litt lenger unna så står LN-SAI som er en Piper L-4J Grasshopper fra 1944
Og litt ved siden av så ser vi LN-MAV som også er en Piper L-4J Grasshopper fra 1944
Nå er det første gangen jeg er her, så dere må ha meg unnskyldt hvis jeg registrerer noe feil
Vi har noen flyskoler som er utstilt her også, dette er LN-PFN som er en Diamond DA-42 NG Twin Star som Pilot Flight Academy eier. Dem holder til på Sandefjord lufthavn Torp
Mens jeg går her nede så ser jeg noen fly i luften også. Dette tror jeg er LN-TSX som er en Piper PA-18-95 Cub fra 1953 som Grenland Flyklubb eier
Flyteknisk Notodden er hovedsponsor, og hadde det ikke vært for dem så hadde vi ikke hatt Telemark Airshow. Jeg har ruslet på egen hånd der inne - spennende...
Neste flyskole vi ser er OSM Aviation Academy som står med sin SE-MIN som er en Diamond DA-42 Twin Star. Jeg tror dem holder til på Arendal flyplass
Et eller annet sier meg at jeg må være i nærheten av dette tårnet her, jeg vet enda ikke hvorfor
Her står Notodden og Kongsberg Flyklubb med sin LN-NKF som er en Cessna 172R Skyhawk fra 2008
Neste fly er LN-NFD som er en Cessna A185F Skywagon fra 1981
Her kan dere lese litt om LN-NFD, dette var interessant lesning. Alt av veteraner, så går prisen opp
Så kommer vi til LN-IKA som er en Cessna TU206G Turbo Stationair 6 II fra 1981
Og her kan dere lese litt om LN-IKA, det er jo et sjøfly som kan lande over alt der hvor jegere og fisker vil være
Det er litt synd at det er så dårlig vær i dag, men jeg har med pusseklut til linsa
Nå rusler jeg bare litt rundt, jeg må vite hvor jeg skal stå når showet begynner
Som dere ser så er det ikke en regndråpe på linsa, men nå kjenner jeg at spenningen i meg øker
Biltema Airshow, dem byr på oppvisninger med sine to fantastiske fly. Pilotene er Espen, Rein Inge og Lars, men det er bare to fly...
Hadde det vært pent vær så hadde det vært kø her, det er litt synd. Men det er litt tidlig enda
Da er det bedre og holde seg innendørs og dette er mer i min gate. Til venstre så ser du en Ford Jeep 1/4t fra 1953, kvarting kalte jeg den når jeg var i forsvaret. Neste er en Ford Model A fra 1930, jeg har aldri forstått disse navnene, Model A og B. Så den siste til høyre, det er en Cadillac Coupe DeVille fra 1957
Vi fortsetter fra venstre, der står det en Chevrolet Corvette fra 1998, neste er en Chevrolet Camaro fra 1970, så har vi en Plymouth Cuda fra 1972, og den siste til høyre er en Ford Mustang convertible fra 1965
Det er nok Amcar Dragrace som er stikkordet her, men vi fortsetter fra venstre. Chevrolet Pick-up 3100 fra 1957, neste er en Plymouth Barracuda fra 1970. Den siste til høyre er Chevrolet Chevelle SS 454 fra 1972, den var litt rå da
Da har vi kikket litt på bilene, så vi kan kjenne dem igjen når dem kommer ut, for dem skal vel ut? Dette er LN-INA som er en CASA 1.131E Bücker Jungmann fra 1957
Nå er jeg litt i tvil, men jeg tror jeg har tatt bilde av den før når den ikke var så blank. Men har jeg rett så er det LN-ESS som er en CASA 1.131E Bücker Jungmann fra 1958
Da blir denne enklere, dette er LN-KAY som er en DeHavilland DH 82A Tiger Moth II fra 1941. Den har nummeret 171 malt på siden
Men vi må ut igjen, vi kan gå glipp av noe. Her står LN-XTR som er en Extra EA 300 fra 1998. Denne kan fly opp ned og mer en det, så denne regner jeg med at vi ser i luften i dag
Jeg rekker akkurat å ta et bilde av LN-HOX som er en Reims-Cessna F172N fra 1980 som Sky Wing Flyklubb eier
Jeg vet at flyet er bygget i Frankrike, men Sky Wing Flyklubb er litt ukjent for meg
Det var lurt av meg å gå ut igjen, her kommer LN-BSJ som er en Beechcraft B200GT Super King Air fra 2019. Det er Babcock Scandinavian AirAmbulance som kommer og dem endret navnet sitt i 2019 fra Avincis Aviation Sweden
Jeg er alltid litt opptatt av detaljer når jeg tar bilder og Babcock Scandinavian AirAmbulance kommer perfekt inn på rullebanen
Heldigvis så blåser det ikke, det bare regner og den piloten her har landet før
Først bakhjula og så pent ned med nesehjulet, sånn skal det gjøres
Luftambulansetjenesten har landet og ruller inn på parkeringsplassen hvor man kan få ta en titt inni den også. Men jeg må stå på plassen min
Når jeg tar dette bilde så aner jeg ikke hva det er, den har jeg aldri tatt bilde av før tror jeg
Men her kommer fallskjermgutta og jentene selvfølgelig i sin De Havilland Canada DHC-6-200 Twin Otter fra 1968
Det er LN-JMP som Tønsberg Fallskjermklubb eier og dem har jeg tatt bilde av før
Men nå er jeg litt opptatt av landingen selvfølgelig
Den er godkjent, alle tre hjulene nede samtidig
Den døra der er ingenting, du skal se den på den andre siden
Snart skal dem opp i 2000 meter høyde, gjett om det blir show
Alle store arrangementer må oppfylle en rekke krav og regelverk for at sikkerheten for de som er til stede blir ivaretatt
Her er trykket i orden og jeg føler meg trygg :-)
Men så ser det ut som at showet skal begynne, U.S. Air Force gjør seg klar
Så hva gjør en Canadian Car & Foundry T-6 Harvard Mk.4 fra 1952 i U.S. Air Force? Husk at dette er etter 2 verdenskrig og Harvard Mk. IV er nok stikkordet her
Så gjør FS907 seg klar, nå snakker vi om en North American AT-6D Harvard fra 1943 som er produsert i USA. Ser du på kjennemerke så er det annerledes. Hva blir stikkordet her?
Så plutselig lander LN-YHA som er en Atec Faeta 321 fra 2015, jeg tror Tele-Agder Flyklubb er synderen her
Men nå skal Tønsberg Fallskjermklubb ta av og gjøre en fallskjermdropp i 2000 meters høyde
Skydive Tønsberg står det på siden og her kan dere se døra dem skal hoppe ut fra. Den er litt større enn den vi så på den andre siden
Vi tar med noen fugler mens dem er på vei opp
De Havilland Canada DHC-6-200 Twin Otter fra 1968 er et fantastisk fly. I Norge ble Twin Otter brukt av Luftforsvaret fra 1967 til 2000, og av flyselskapet Widerøe fra 1968 til 2000
Canadian Car & Foundry T-6 Harvard Mk.4 fra 1952, den kom til Norge i 2016. Den er malt for å representere en USAF T-6G under Koreakrigstiden, heter visst Texas Belle, så da er det en hun
North American AT-6D Harvard fra 1943, den kom til Norge rundt 1986-1990 og er malt i RAF-farger som FS907
Hvis du lurer på folkene der ute så er det sikkerhetsfolk som passer på at alt går riktig for seg
Vi andre står trygt innenfor gjerde som du ser, men nå forsvinner dem ut av syne
Utrolig underholdene han speakeren der oppe, tror han heter Tom Brien. Og Notodden kan være glad for at dem har en ordfører som elsker flyplassen sin :-)
Det er så vidt jeg kan se Twin Otter`n høyt der oppe, men dem kan jo ikke hoppe riktig enda
For her kommer dem, legg merke til at hjula på dem begge går samtidig opp
Du snakker, propellene går likt også
Men nå har ikke USA og England vært i krig siden 1780 åra, så det er nok en oppvisning vi skal få se her
Dere skulle ha hørt lyden, den er helt fantastisk
Har dem like motorer? Jeg prøver meg - Pratt & Whitney Wasp R-1340
Det ble ingen fugler så langt, men vi er ikke på langt nok ferdig enda
Fylkesordfører har ordet, men er det Tom Brien som står ved siden av?
Da har vi dem alle tre i samme bilde, kan det bli bedre...
En Piper L-4J Grasshopper veier rundt 345 kg, så den er lett å dytte
Men her kommer dem, nå får vi følge med
Synd det er dårlig vær, men det kan vi ikke gjøre noe med
Dem flyr hver sin vei som du kan se
Men nå er det noe på gang, er du truffet allerede?
Det ser ut som begge er truffet, eller er det bare show?
Og så smeller det plutselig i luften, ikke bare en gang og jeg er helt uforberedt
Det smeller ikke bare i luften, det smeller så det ljomet i bergsidene på bakken også
Klokken er bare 10.00, så nå kommer publikum, tenker jeg
Men nå er dem på vei mot hverandre
Å se to fly rett mot hverandre er spennende, hvem svinger unna?
Men dette går bra, dem har full kontroll
Det er jo om å gjøre å få dem i samme bilde
Jeg har med meg videokamera også, men når skal du få tid til å filme her
Hvilken vei du flyr spiller ingen rolle, det kan like godt være opp ned
Nå skulle vi hatt sol dere
Blir skygge bilder dette her
Men det ser bedre ut i virkeligheten enn det gjør på bilde, så er det sagt
Der slapp han opp for røyk gitt
Nesten 90 grader dette her
Slipper opp for røyk han her også
Så smeller det jaggu en gang til, hvor er fienden? Hvem skyter?
Nå er dem i gang med noe igjen
Du ser det ikke her, men på neste bilde
Røyken ligger over Tuven enda, men du ser retningen dem har?
Hvem har vikeplikt, er det høyre regelen oppe i luften også?
Jeg holder pusten...
Puh. Det gikk bra
Godt jobba gutter, her fikk vi oss et støkk
Men nå er det Tønsberg fallskjermklubb sin tur, eller skal vi kalle dem Skydive Tønsberg
Ser dere nøye etter så ryker det av den første hopperen
Fritt fall fra 2000 meter, speid etter kuene og land så langt unna dem du kan
Nå er det ikke sånn her, dem skal faktisk lande på et lite gult kryss her på flyplassen
Drømmer du om å falle fritt – og etterpå lande trygt med fallskjerm? Realiser drømmen på Skydive Tønsberg! Etter 10 timer bakkekurs, vindtunnel og 7 hopp med...
Nå har nok disse hopperne gjort flere hopp tenker jeg, men vi følger dem ned
Du har noe som heter tracking og Wingsuit, men det skal ikke jeg begi meg inn på nå
Moderne fallskjermhopping regnes for å være en svært sikker sport, det er jeg helt enig i. Det er strenge krav som er regulert av Norges Fallskjermforbund
Her fikk jeg fire hoppere i samme bilde, om det var alle er jeg litt usikker på
I sollys er de fallskjermene ordentlig fine, jeg var på Tønsberg en gang i fint vær
Jeg kunne ha redigert og lysnet bilde, men jeg liker ekte bilder
Som dere ser så følger jeg forskjellige hoppere, men har det begynt å brenne i baken...
Hvordan dem skal treffe det gule krysset i dette været, skjønner jeg ikke
Men dem har jo en rakettmotor i det ene benet, så kanskje
Jeg kunne ha zooma han inn, men han smiler til oss og har full kontroll
Nå er jeg litt spent på landingen jeg
2000 meter ned og så skal du lande på et lite gult kryss, hva med vær og føreforhold?
Landingen er fin, men jeg ser ikke det gule krysset
Da prøver vi oss på neste mann
Det er en mann, men jeg kan ikke se om han smiler, han er jo røyklagt
Dra meg baklengs inn i loppekassa, her ser vi det gule krysset og det ryker av han enda
Dette er hopper nummer tre som kommer, det ryker av han eller hun også
Jeg zoomer meg litt ut, så dere kan se hvordan det er her hvor vi står
Absolutt innenfor, du for godkjent av meg
Hopper nummer fire er på vei ned, og her er det ingen røyk
Men nå er plassen røyklagt, hvordan skal vi se krysset da?
Her kommer femte hopperen i hvit hjelm, ble litt for kort så han eller hun kaster seg frem
Hopper nummer seks må være en gammel veteran, se på alle medaljene han har fått gjennom tiden
Når du er en gammel veteran, så gjelder det å tørre og å gjennomføre, og det gjorde denne karen
Hopper nummer syv har solbriller på, selv om det regner
Kanskje ikke så dumt, når du tenker etter. Men her ser vi krysset igjen
Den er så absolutt godkjent dette også, vi snakker om at dem har reist 2000 meter. Det er 2 km rett ned det
Jeg vil takke Tønsberg Fallskjermklubb for en fin oppvisning, tross været var innsatsen bra

1 2 ... 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress