Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Telemark Airshow 2023
Men vi må ikke glemme de to som er i luften, her kommer dem igjen
Krigen er ikke over enda forstår jeg, en krig pågår alltid lengre enn vi forstår
Den var kanskje litt dyp, men her fikk jeg med en fugl
Lyskasterne er på, dem hadde vi ikke sett hvis det var pent vær
Så kommer røyken igjen, trodde dem var gått tom for røyk
Da kan vi bare se på og nyte
Lyden fra flyene og musikken i bakgrunnen, selvfølgelig passer musikken til settingen
Jeg må innrømme at jeg ser med begge øynene nå, ett i kamera og ett på flyene
Dere ser de tre fuglene under flyene?
Fantastisk å se på
Så fyker den ene til værs
Dere ser den store fuglen der oppe?
Nå er det to fugler der oppe, hvis dere ser godt nok etter. Men nå må jeg filme litt også
Jeg fikk ikke sett at dem landet, men dette er gøy. Tenk at jeg kanskje har et bilde fra 2016 når den kom til Norge
Flying Aces står det på siden, betyr det flyver-ess eller flygende ess?
Tøft, da mener jeg ikke bilde, men flyet
Tenk at det er 5 år siden jeg tok mitt første bilde av den der
Men dette er mitt beste bilde hittil
Men hva er det som skjer der borte, er det bilene som har begynt å burne allerede?
Men det er ikke en bil men et fly som burner, det eneste jeg ser er sideslip.no
Men her så dukker den opp, det er LN-XTR som er en Extra EA 300 fra 1998
Jeg syns jeg hørte navnet Marius, stemmer det så kan vi vente oss litt av hvert i luften
Hvorfor den heter Extra 300 er fordi den har 300 hestekrefter, bare sånn at du vet det
Extra 300 er belastet for ±10 G med én person om bord og ±8 G med to, men er det plass til flere enn en her da...
Men nå må vi følge med, her kommer han allerede og hjulene er over bakken
Selvfølgelig med litt røyk bak seg
Nå skal vi se på akrobatikk, det kan jeg love deg
Det skulle ha vært lyd på disse bildene, det blir ikke helt det samme
Dette går fort skal jeg si deg
Plutselig så er han langt der borte
Så begynner moroa, nå skal han oppover
Helt til...
Helt til man ikke vil lenger
Da går det nedover selvfølgelig
Men ikke rett nedover, man må rulle litt. Blir 90 grader dette her
Nå må jeg bare vente litt
Han pønsker på noe, det vet jeg
Og da må du være sjapp
Hva sa jeg...
Det vi nå ser er en unormal flygestilling
Så flyr vi litt sidelengs
Så skal han sikkert oppover igjen
Jo da, det ser slik ut
Men vi skal rett opp
Med en snurr
Men hvor høyt kommer han?
Har ikke tenkt å gi seg enda
Spørsmålet er jo om det er piloten eller flyet som må gi seg
I dette tilfelle så tror jeg det er flyet
Nå vil ikke flyet lenger
Og piloten tar hintet
Og da er det bare en vei - ned
Med litt dramatikk, den faller liksom
Misten kontrollen liksom, men du lurer ikke meg
Her fikk han kontrollen igjen, men det går fremdeles nedover
Kanskje på tide å rette opp kanskje
Jeg husker at jeg fulgte den på Starmoen flyplass i 2020, da skrek jeg at han måtte rette seg opp
Det gjør jeg ikke nå...
Har blitt litt tøffere når det gjelder raske fly siden 2019, så man er aldri for gammel til å lære
Men nå må vi følge med, nå skal det skje noe igjen
Han gir meg et hint
Nå må du snart zoome deg ut, sier han
Jeg er med, jeg ser hvor du skal hen
Kursen er riktig
Nå venter jeg bare litt til, så zoomer jeg meg ut
Så skjer det, jeg får LN-XTR som er en Extra EA 300 fra 1998 sammen med solen på Telemark Airshow
Ja, jeg vet, sol og sol...
Så har vi fuglen sier du...
Jeg har egentlig nok med å følge deg
Du flyr fort, men jeg skal gjøre mitt beste
Noen som har tenkt på hvorfor det er gjennomsiktig der hvor bena hans er?
Det er fordi han skal se bakken bedre - når han nærmer seg
Nå er dette min konklusjon, jeg er nybegynner i akroflyging
Nå skal han oppover igjen, sikkert litt høyere enn forrige gang
Nå er det full fart, han skal høyt
Heldigvis så har jeg zoom, så jeg kan følge han ganske høyt
Du kom høyere opp denne gangen
Men så står liksom flyet helt stille der oppe, og da blir det mye røyk
Motorstopp tenker jeg - herregud!
Nei da, han har kontroll
Eller har han kontroll? Dette ser da ikke bra ut
Huff da, men jeg skal ikke skrike enda
Nå må du snart rette deg opp - tenker jeg...
Er det på tide å flytte litt på seg?
Dette ser da ikke bra ut, snart så skriker jeg
Alvorlig talt, nå retter du deg opp snart
Rett deg opp - skriker jeg
Du snakker, han rettet seg opp
Nå som du er litt rolig, skal vi prøve oss på fuglen?
Jeg er litt usikker på om vi får det til
Er det dette vi kaller en turn over?
Men nå skjer det noe
Han har stoppet røyken, hvorfor det?
Akkurat, jeg tar hintet
Da kan du sette på røyken igjen :-)
Helt utrolig, han hørte på meg
Jeg tror ikke vi kan finne noen fugler her, men det er en fantastisk oppvisning
Hvorfor snur ravner seg opp ned i luften, skikkelig akrobatikk, lurer bare på hvorfor...
Eller til og med luftakrobater som svaler og tårnseilere, noe som krever ekstrem nøyaktighet, hurtighet og akrobatikk...
Vi må nok ta fuglen litt senere, du pønsker på noe igjen
Nå kommer du...
Og jeg står klar
Der slo han på lyset også gitt
Det går fort her, hvis du ikke er vant med Spurvehauk
Da kan du glemme disse bildene her, du må ha det i kroppen
Jeg digger han Marius, han kan fly
Jeg må innrømme at jeg filma litt også, men her kommer landingen
Snorrett landing kaller jeg dette
Veldig snorrett, snart på tide å legge ned nesehjulet?
Pegasus Helicopter har rundflyvninger her hele dagen, vi skal ta en nærmere titt
Dette er LN-OSF som er en Airbus H125 fra februar 2023
Jeg vurderte å ta en tur bort, men det ble et stramt program i dag
Kan tenke meg at det luktet ny bil her, hvis dere skjønner hva jeg mener
Men nå kommer det en inn for landing, det er det svenske luftforsvaret
Svenska flygvapnet er vel mer riktig å si, men nå må vi se på landingen
Han er ikke helt nede enda, nesehjulet mangler
Har du sett på maken, nesehjulet vil ikke ned
Jeg tror det er han Nils i det svenske flyvåpenet som sitter bak spakene, han er godt kjent i flymiljøet
Han flyr en Saab 105 SK-60A med nr. 125, men alderen på flyet er jeg litt usikker på
Det er en veteran, skal vi gjette rundt 1966-1968?
Det ble en fin entre, nesehjulet lar vente på seg
En av dem skal ha fargene til det tidligere Team 60 aerobatic teamet, men jeg tror ikke denne har det
Det jeg har hørt er at den senere skal overføres til til Swedish Air Force Historic Flight, når den blir pensjonert
Jeg tenker vi får se den i luften litt senere i dag
Jeg er litt nysgjerrig på om Pegasus Helicopter har mer en ett helikopter der borte, men dette er den samme som i sted
Så det er sånn man starter opp en dobbeltdekker, ingen start knapp altså
Så må man også godsnakke litt med den forstår jeg...
Her kommer den andre dobbeltdekkeren, dem er helt like bortsett fra malingen
CASA 1.131E Bücker Jungmann heter disse to flyene her og er fra 1957 og 1958
Jeg tror det er Nils fra det svenske luftforsvaret som forteller oss litt historie rundt Saab jagerflyene og hva vi kan vente oss senere i dag
Jo da, jeg tror det er den samme
Her ser vi kjennetegnene til det spanske flyvåpenet
Den andre hadde også kjennetegn før, men er tatt bort nå. Jeg tror det var i 2020 den ble blank
Jeg har vel flere bilder av dem over Høyenhall hvor jeg bor, men det skal vi endre på nå
Nå må vi følge med, nå letter dem
Det er gøy at dem er så nærme, det opplever du bare på flyshow
Trenger ikke zoome meg inn en gang, ihvertfall ikke enda
Dette er vakkert, spør du meg
Disse flyene er designet for aerobatiske manøvrer og treningsaktiviteter, har jeg lest
Kanskje vi kan få med en fugl også, det går ikke fult så fort her
Synkroniserte, er det ikke det vi sier
Dem har flydd sammen før, det har jeg sett flere ganger
Men nå er dere veldig nærme hverandre, er dem ikke det?
Det er ikke bare meg som følger med
Syns jeg hører litt skraping der borte nå, bare tuller...
Jepp, da kan vi måle. Skal vi si 20 cm?
Ok, en halv meter da
Toppen en meter, lenger strekker jeg meg ikke
Men nå har dem snudd og kommer tilbake igjen
Vi tar imot dem
Men hva skal dem nå?
Skal dem oppover?
Ja, dem skal oppover
Rett oppover faktisk
Men skal dere helt rundt?
Disse flyene er åpne, det vil si at dem kan dette ut - aha sikkerhetsbelte...
Men allikevel, dette må ha skilt i magen
Jeg tror vi kan glemme å se en fugl her
Nå er det 50 cm imellom dem, basta bom
Dette er tøft, jeg må bare få sagt det
Hadde jeg rekt opp hånda nå...
Tror jeg vet hva dere skal nå
Dere skal oppover igjen, ikke sant?
Men dere skal ikke rundt en gang til?
Jo da, det skal dere
Nå vet jeg at dere ikke kan dette ut
Blir litt vanskelig å følge dere nå
Dumme meg, det er en loop dere har gjort nå, to ganger til og med
Hvor fort flyr dem egentlig? Det må jeg sjekke ut
Cruisehastigheten er 170 km/t og maks hastighet er 183 km/t
Men har dem originale motorer, jeg lurer litt på det
Tenk om vi hadde litt sol i dag, men dette er gøy allikevel
Må bare tørke av linsen noen ganger, men har med klut
Dette vil jeg nemlig ikke gå glipp av
Men hva skal dere nå, dere kommer rett imot oss
Kanskje dere bør rette dere opp litt
Sånn ja, puster rolig ut nå
Jeg skjønner, dere skal opp igjen og ta en loop
Jeg trenger liksom ikke å zoome meg så mye inn nå
Det er vel her jeg skal skrive at dem legger seg i posisjon, det er noe jeg har fra Høyenhall

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress