Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Telemark Airshow 2023
Jeg må passe på at jeg får med alle
Har dere sett de støvlene dem har på seg?
Han der skal jeg følge litt med på, det er et eller annet
Hei du, begge hendene på styret...
Sånn ja. Det var sikkert bare et eller annet
Hva sa jeg om han her? Her er det opp på bakhjulet
Men hvor langt klarer han å kjøre på bakhjulet?
Jeg ser ingen svakheter og legg merke til hvor han har bena hen
Den er godkjent, du kan komme tilbake nå
Men nå kommer det en Mercedes, da er vi nok på Autostrada Notodden tenker jeg
Det er en Mercedes AMG SL 63 4MATIC+ fra i år, da kan vi kalle dette en grom nybil
Her finner du en motor som er en V8 på 4L, og hvis 585 hk sier deg noe, så er topphastigheten på over 300 km/t
Nå skal ikke jeg påstå at han kjørte i den hastigheten, men jeg filma han når han kom tilbake - og det gikk fort
Nå vil jeg nevne en ting før vi ser på neste fly, Autostrada og NMK Notodden stilte opp med over 40 mennesker til sammen. Uten de frivillige, så kunne ikke et slikt arrangement funnet sted
Så kommer neste fly, jeg tror ikke jeg har sett den før
Det er en De Havilland DH-115 Vampire T-55 fra 1959
Det er nok Flyvåpenets Historiske Skvadron som er nøkkelen her nå, men før juli 2023 så var den i private hender
Vampire er også bygd i tre og kunne lande på hangarskip
Vampire har en lengde på litt over 9 meter og hadde en topphastighet på 879 km/t
Den kunne altså ikke bryte lydmuren, men har en merkelig plystrelyd når den flyr
Flyvåpenets Historiske Skvadron er en non-profit organisasjon som dedikerer seg til å holde historiske, unike fly hvor de hører hjemme - i lufta!
Det var det første jetflyet som kunne lande på et hangarskip, sier litt om konstruksjonen det
La oss følge den litt, ble litt nysgjerrig nå
I 1948 satte den høyderekord ved å presse seg opp til 18 119 meter
Og senere samme året ble Vampire det første militære en-motors jetfly som krysset Atlanterhavet
Så det er en tøffing dette her
Den er engelsk, og det sier vel litt
Bygd etter krigen, da har man vel noen erfaringer...
Den har heldigvis ikke vært i krig, hvem vil ha en ny krig etter 2 verdenskrig?
La oss følge den litt
Jeg tror faktisk ikke at jeg har tatt bilde av et slikt fly før
Her fikk vi den i posisjon også
Kanskje vi kan få med en fugl også
Skal si den klatrer fort
Nå tenker jeg at den skal ta en loop
Da er det bare å følge med
Nærmere toppen kommer vi ikke
Så skal du ned igjen
Kanskje du kommer hitover?
Jeg venter...
Og venter...
Og her fikk jeg deg i posisjon igjen
Jeg ser det står VT-I og at det er en tegning av Mikke Mus på siden
Er den malt i det finske luftforsvarets sine farger?
Jeg tror faktisk det
Vampire var det første jetflyet som tjenestegjorde i det finske luftforsvaret, da vet vi det
Det norske luftforsvaret hadde også noen av disse, dem ble levert i 1952 til skvadronene 336 og 337
Vampire er en jagerbomber skriver noen, andre skriver at det er et skole og treningsfly
Den er solgt til 29 land, så denne modellen blir bevart
Jeg har sett bilder av den med andre merker på vingene
Så har jeg tatt bilde av den før så ligger den som Småfly eller Ukjent fly over Høyenhall
Fins det en norsk registrert som er bevart? Det fant jeg ikke ut av
Her fikk vi den i posisjon igjen
Er det bomber eller bensintanker under vingene?
Hvis den skal slippe ut bomber, hvor er dem?
Nå bare følger jeg den, den går fantastisk i luften
Hvorfor har ikke alle jetfly to haler?
Jeg må jo stille spørsmålet, og fikk dette som svar. På grunn av at de tidlige jet-motorene hadde relativt liten ytelse var det viktig å unngå tap i luftinntak/utblåsning. Dette er grunnen til Vampirens noe spesielle utseende med dobbel hale
Så skulle jeg stille et nytt spørsmål, da skvetter jeg som bare det. Det tok noen sekunder før jeg fikk summet meg...
Her skulle jeg ha filmet, men når du er her for første gang, så går det ikke slik
Da har jeg bare en kommentar, skolefly du liksom - dette er en jagerbomber. Jeg kjente lufttrykket helt hit
Det er ikke ofte jeg mister landingen, men den landet så fort og jeg var i sjokk
Det skal være plass til to, skal jeg spørre om en tur en gang?
Men nå må dere over på del to, det kommer flere fly, og dem er det ikke plass til her

◄ 1 ... 3 4

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress