Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Telemark Airshow 2023
Se hvor blanke og fine dem er
Det faktisk glitrer av dem selv om det ikke er sol
Så stuper dem, men jeg venter litt
Jeg lar meg ikke lure nå, men jeg er litt bekymret for retningen
Dere skal snart svinge litt nå, ikke sant?
Selvfølgelig så svinger dem, har du noen gang hørt at en dobbeltdekker treffer en fotograf på et flyshow?
Men nå skjer det noe, dem skiller lag
Da har jeg et problem, hvis dem flyr like nærme
Dem flyr hver sin vei, hva skal skje nå?
Dette har jeg aldri gjort før, dem flyr alltid rolig over Høyenhall
Nå aner jeg ugler i mosen, så jeg må legge en plan
Jeg tar et bilde av dem når de møtes
Du vil ikke se resten, noe må jeg sensurere bort
Men jeg syns det er på tide å presentere flyveren her, det er Lars med sin dobbeltdekker med ENMA Tigre G-IV-B 4-sylindret motor med hengende sylindere og effekt 150 hk
Her satt det tidligere en Hirth HM 504 firesylindret invertert luftkjølt rekkestempelmotor på 100 hk
Jeg kunne ha zoomet han inn, men her sitter har i flyet sitt med en hvit hjelm med øreklokker på
Jeg tror faktisk at han har solbriller på, så har han snowboard briller på hjelmen i reserve
Mulig at jeg snart skriver at han er i posisjon
Her er han i posisjon
Nei, her er han i riktig posisjon
Men nå vil jeg ha tak i han andre flyveren, klarer jeg det?
Nå venter jeg bare på at dem skal komme nærmere, så vil jeg gjerne ha med den fuglen da
Nå kommer dem igjen, hva skal skje nå?
På Høyenhall har jeg tid til å se etter en fugl, det har jeg ikke nå
Dem har retning mot publikum igjen
Dem er ikke helt synkroniserte, så dem konsentrerer seg om noe annet
Vel, det trekker jeg tilbake
Det ligner litt på det jeg så før, men...
Det er et eller annet som er litt forskjellig
Jeg kan ikke helt sette fingeren på det
Men det kommer nok
Ja, her er dem i posisjon
Eller er det her dem er i posisjon?
Eller kanskje her, blir litt vanskelig å velge
Men nå vil jeg ha tak i han andre flyveren også
Jeg tror jeg må begynne og presentere han her
Han heter Finn Terje og er akkurat som Lars, han har byttet til samme motor han også
Så dem er synkroniserte, kunne faktisk ha vært brødre også. Så nærme flyr dem
Det er jo ikke mulig å presse en fugl mellom disse to her
Men jeg gir ikke opp, nå skiller dem lag igjen
Se som dem leker seg, nå skal jeg fly under deg
Her kommer jeg, nå må du passe på
Ærlig talt, kan man gjøre sånt?
Jo da, bare du er tøff nok og flink nok
Vi har også en greie med solen over Høyenhall
Så her har du LN-INA og LN-ESS sammen med solen
Jeg tror han ene er litt mer rampete enn han andre, men jeg har ikke noe grunnlag til å skrive det
Men her kommer fuglen, du ser den litt nede til høyre mellom de to bakkekammene. Den er stor også
Så her er Finn Terje og Lars, nå skal dem snart lande
Jeg elsker landinger, hvor hjula ligger liksom mot rullebanen
Ok, her kommer Finn Terje rolig inn
Så kommer rett Lars bak, har du sett en sånn umuligmus?
Jeg vil lande først, dermed basta
Jeg konsentrerer meg om Finn Terje jeg, han har en fin posisjon
Dette blir en flott landing, spør du meg
Lik belastning på alle hjula, sånn skal det være
Absolutt godkjent, selvfølgelig så klapper vi
Her kommer Lars, han landet like fint, men jeg kunne ikke følge begge to samtidig
Du kan finne en tilsvarende på Royal Air Force Museum Hendon, men denne flyr
Men hvorfor merke 781-25 er borte her, fant jeg ikke ut av. Den kom til Norge i 2005, tror jeg
Nå har jeg et slags utsiktstårn bak meg hvor alle fotografene står. Så jeg var litt heldig nå
Det var 12 000 besøkende her i 2022 fikk jeg opplyst, da slo dem på stortromma etter to år med avlysning på grunn av koronapandemien. Det spørs om det kommer like mange her i år med dette været
Men her komme det svenske flyvåpenet med enda en Saab 105 SK-60E
Dem er nok ikke helt like, den forrige vi så er en to seter jet-trener og dette er en 4 seter som ble brukt til å trene opp piloter
Så dette er SE-DXG som er en Saab 105 SK-60E fra 1968. Jeg tror den tilhører Swedish Air Force Historic Flight
Fremdeles det samme helikopteret fra Pegasus Helicopter, jeg må jo følge med
Hvor mange turer har dem på en slik dag?
Jeg tror at jeg har sett den 4 ganger allerede, og klokken er bare litt over 11.00
Nei og nei, du kommer ikke gjennom der...
Det skulle komme en Hercules her i dag, men det ble avlyst. Så da tar Marius et ekstranummer med sin Extra EA 300
Vi kan jo følge han litt, jeg har ikke helt glemt fuglen som jeg vil ha med
Hvor fort kan et sånt fly kjøre, jeg fant ut at Cruisehastigheten er på 380 km/t
Men du skal aldri fly fortere enn 410 km/t, kanskje like greit
Så kan du tenke deg hvordan det er å ramle ned i 380 km/t?
Det fins noen varianter av Extra 300, jeg lurer på om dette kan være modellen L
Har du hørt om Luftsportsuka med Norgesmesterskap i luftakrobatikk? Du ser flyet ofte der
Men det er flere piloter som flyr dette flyet, så jeg håper at jeg har rett når jeg skriver Marius nå
Nå er det like før vi har han i posisjon igjen
Denne ble grei den
Så skal vi litt opp igjen
Jeg følger deg som vanlig
Det går rett oppover
Helt til du begynner å snu deg
Du har hodet ned
Så vrir du deg rundt
Så holder du retningen litt
Så 90 grader oppover
Så 90 grader nedover
Så rett nedover
Før du flater ut igjen
Du har mange kombinasjoner av øvelser som har navn, som linjer og vinkler, svinger og rolling turns for eksempel
Men nå skal jeg filme litt, så ser vi på han etterpå
Det er høyt opp til solen, jeg tror ikke han vil høyere opp en tusen meter
Hva sa jeg, nå er han på vei ned igjen
Vi følger han
Kanskje så dukker plutselig fuglen opp
Flott å se på
Nå bærer det oppover igjen
Helt til...
Man vil snu
Så har vi noe som heter spin og stall turns
Er det dette vi ser her?
Hvilken vei flyr han nå?
Nå ser det ut som han har fått motorstopp
Det ryker ikke lenger, bare detter nedover
Men i siste liten så er han i gang igjen
Du lurte ikke meg denne gangen
Det var en flott oppvisning
Så liker jeg landingen hans
Den er snorrett, ingen tvil om det
Da skal vi vente på neste fly, hvem kan det være?
Her kommer det svenske flyvåpenet med sitt jagerfly som heter Viggen
Saab 37 Viggen ble levert til operative skvadroner i det svenske flyvåpenet i januar 1973 og de siste ble faset ut i 2005
Dette er SE-DXN som er en Saab AJS 37 Viggen fra 1977
Den tilhører sikkert Swedish Air Force Historic Flight, og rask var den også
Nå hørte jeg at disse jagerflyene ikke kan fly i full fart når dem er så nærme oss
Men jeg syns dette gikk fort nok, er ikke så lett å følge den
Toppfarten kan være rundt 2 000 km/t, sikkert avhengig av høyden den er i
Skal du bryte lydmuren så er hastigheten 1 238 km/t, så jeg håper at den ikke flyr så fort
Den flyr ikke så høyt akkurat her, så da er nok farten sånn passe
Den virker stor, jeg fant ut at den er over 16 meter lang
Nå kommer den hitover, vi kan jo prøve å følge den litt
Til å veie over 12 tonn så svinger den bra
Artig å ha et jagerfly så nærme seg
Skal vi se nå
Jeg klarer å følge den
Så vidt det er
Like før nå
Her er den i posisjon, den er grei
Har sett noen jagerfly på Høyenhall også, men kun noen få så nærme
Og hvor skal du nå?
Du skal oppover ser jeg
Du kan komme opp i en høyde på 18 000 meter, jeg håper du ikke skal så høyt, da rekker jeg deg ikke
Nå vet ikke jeg og det er han eller hun som er piloten, men dem snur i tide
12 tonn skal fly på hode, blir vi imponert nå?
Nå er jeg ikke sikker på hva som er foran eller bak
Svenskene er smarte, det ser ut som den flyr fra deg og ikke imot deg
Svenskene har fly og biler, hva har vi - troll?
Saab 37 Viggen var det første jagerflyet utenfor USA som var utrustet med en datamaskin og skulle også kunne starte og lande på korta baner
Men har Viggen vært i krig? I så fall må det være den kalde krigen som pågikk på den tiden
Der har vi den i posisjon igjen
Et jagerfly i posisjon to ganger på en dag, det har jeg ikke fått til før
Nå vil jeg bare følge den litt, hvis det er greit
Det tar ikke mange sekundene før vi har den i en annen vinkel
Kan glemme en fugl sammen med denne her
Men jeg tar det som trening
Det er vel ingen som tar så mange bilder som meg
Men så er det første gangen jeg er her
Der fikk jeg den i posisjon igjen
Den har en jetmotor ser jeg, men du måler vel ikke en jetmotor etter hestekrefter?
Jeg har lest at Viggen ikke var det raskeste jagerflyet i verden, men den var kjent for å klatre raskt
Husker dere at jeg lurte litt på hva som var foran og bak?
Vel, her har vi baken
På svensk betyr ordet Viggen, lynet ledsaget av et tordenbrak som ble skapt av Thor, den norrøne guden, da han slo på hammeren sin
Og ofte blir Viggen oversatt til Thunderbolt
Det går like fort nedover som oppover
Vi følger den litt til
Det er fint at noen av de gamle jagerflyene blir tatt vare på også
Nå blir det en siste tur så drar den
Her kommer den
Nå må vi vinke
Og den vinker tilbake
Her fikk vi den i posisjon enda en gang
Men nå ser jeg at landingshjulene er ute
Skal dem ikke dra allikevel?
Nå er det NMK Notodden sin tur, dette var er artig innslag blant alle flyene. Dem har både ATV og MX sykler, nå skal vi prøve og dokumentere
Kan dette være en Yamaha Grizzly 700, legg merke til den spesielle grillen foran
Nå er vi på MX Motocross, jeg ser at det er en Yamaha, kan det være en 125 ccm?
Må være tøft og få lov til å kjøre inne på en flyplass, dette kan ikke være gamle karen, men har utstyret på plass
Hvis du er over 10 år så kan du kjøre en 85ccm, men jeg tør ikke gjette alderen på disse ungdommene
Så holder jeg litt avstand også, vil ha med flystripa
Han har vi sett før, nå får han opp farten
Det er ikke bare fly som har røyk etter seg - tøft
Masse farger og reklame på syklene, skal si det gjør seg
Her har vi en Kawasaki, sjekk den potta da
Det er litt av noen hjelmer dem har på seg
Det er ikke bare gutta som kjører MX, her er jentene med også
Når dem er på banen så har jeg hørt at hoppene kan være fra 5 meter og helt opp til 30 meter
Så det er noen tøffinger dette her
Må være litt stas å kjøre her, publikum har dem også

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress