Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Flisa juni 2020
Avreise fredag morgen litt over klokken ni
Vi har pent kjørevær og det er godt og varmt
Første stopp er Felleskjøpet på Kløfta
Blir første motivbilde i dag, kanskje ikke så spennende
Like før vi kommer til Vormsund finner vi et morsomt motiv vi bare har tatt bilde av på avstand. Nå svingte vi inn likegodt
Til venstre for oss var det kafe også, det må vi ha i minne til neste gang
Når vi har passert Vorma og kjørt litt lenger ser vi et skilt med kulturminne eller severdighet og tar inn der
Vi kjører en smal grusvei inn til Nes kirkeruiner
Turen tar rundt 5-6 minutter så det var ikke langt
Da er vi framme, vårt tredje motivbilde i dag
Byggeåret er sånn ca. 1100 men har brent ned et par ganger
Kirkeruinene er nå et populært samlingspunkt for bryllup, gudstjeneste, konserter og andre kulturaktiviteter
Et eller annet sted der nede møtes Glomma og Vorma
Det er gamle gravstøtter her, men nå skal ikke jeg gå rundt å ta bilder av dem, så jeg viser bare en helt tilfeldig
Kirkeruinen kommer nok til å stå i hundre år til, den ser solid ut
Første gang den brant var i 1657
I 1697 ble den utvidet til korskirke,  og i 1854 brant den ned igjen og ble ikke satt i stand igjen
Men nå er det nok kultur, på tide å finne noen veteranbiler
Nå er jo også veteranbiler kultur, ligger mye historie der
Vi er ikke lei oss for at det er litt skygge på veien, begynner å bli varmt i denne gamle bilen
Så vil du ta deg en tur å se, se etter dette skiltet
Adressen er Ullershovvegen - god tur, men vi må videre
Første veteranen vi ser er TURBO DUCK, som er en Scania K113 CLB fra 1989
Vi har kommet til Glommen bil som er en bilforhandler som har  drevet med Hyundai i 25 år, men det var ingen veteraner å se der nå
Men nå skal vi ha frokost på Sanngrund, som har vært et spisested siden 1969
Siden 2002 har det kommet nye krefter til, og koseligere spisested skal du lete lenge etter
Traktoren der borte er en veteran, men stolpen ødela for dokumentasjonen
Etter frokosten tar vi et fint motivbilde av traktoren på Sanngrund, må jo være Gråtass dette her
Vi reiser videre, men her bommet vi med 4 år. Det er en Chevrolet SSR Reg Cab fra 2004
Neste stopp er Skarnes Bilopphoggeri, og som vi ser er det mange bobiler som ikke er på veien lenger
Her står det en Autobianchi Elegant, må være mellom 1969–1986 så vi fant en veteran
Men ellers så var det ikke mange veteraner her, mange ruster og går i stykker før de er 20 år
Men dypt der inne står det nok en veteran, en Chevy Van 30 Diesel
Men nå må vi videre og jeg parkerte godt unna inngangen, så bilen vår ikke ble forvekslet som vrak mens jeg var der inne
Enda en buss kommer imot oss, det er KONKKORD som er en Mercedes-Benz 1117 fra 1985. Da var vi heldige denne gangen også
10 år til på dette huset så er jeg spent, men vi ser garantert på en veteran
Skarnes er innfallsporten til Hedmark og her sitter de 3 arktiske revene og passer på
Her er vaktfuglen, det er populært å stjele disse her
Den andre rundkjøringen har vi fuglene som sitter i en virvel, ble kanskje ikke helt som planlagt
Skarnes består av tre hoveddeler,  det egentlige Skarnes på neset på østsiden av Glåma, Tronbøl sør for Skarnes og Korsmo på vestsiden av elven
Vi følger Glomma oppover og møter faktisk ikke så mange veteraner
Kommet til Kongsvinger, nå må det vel skje noe snart
Ikke før jeg har skrevet det så kommer den første, nå ser vi på en Pontiac Firebird fra 1969
Så bli vi forbikjørt av en Volvo 242 fra 1984, men det stod Turbo på den også, og det har ikke vi
Neste bil vi møter er en Chevrolet Caprice Classic fra 1979, god gammel klassiker dette her
Nå har vi kommet til Sæta Gård og Hjortefarm og kjører like godt inn
Vi ringer på og prater med en koselig dame og for lov til å ta bilen inn og titte litt
Vi fikk høre en litt trist historie som jeg ikke skal gå dypere inn på her
Vi fikk beskjed om å se etter kalvene, de gjemmer seg inne blant skyggene nå
Jeg går ut av bilen og får kamera igjennom gjerde
Her ser vi en liten kalv i skyggen
Her var vi litt heldige, nå ser vi dem tydelig
De er ikke lett å få øye på i det høye gresset
Nå har jeg sett minst 3 stykker
Mor passer godt på sine små
Nå har mor oppdaget meg
Da løper vi selvfølgelig vekk
Men det er ikke alle som er redde
Han her for eksempel
Litt greit at det er gjerde i mellom oss
Renault 6 og en Hjort
Hvor mange vi så? Må ha hvert minst 20 stykker
Vi ser noen kalver her også
Kalvene har hvite prikker
Dette var litt av en opplevelse
Men nå må vi videre selv om jeg ikke vil
Men nå skal vi til et spennende sted, vil ikke røpe alt nå
Så blir vi forbikjørt av en Volvo igjen, det er andre gangen i dag og de er begge veteraner. Han her er en Volvo 245 fra 1979. Sjekk forresten de felgene, lavprofil kalles vel dette
Men nå er vi fremme ved første målet, nesten litt skummelt å kjøre her
Hvem som er ny og hvem som er veteran skal bli en utfordring her
Nå er det bare å finne vår kontaktperson, kan by på litt problemer da han er høyt og lavt
Mens de på kontoret prøver å finne han går jeg rundt og snuser litt. Første bilen er absolutt en veteran og den ser fin ut til å være så gammel. Vi ser på en Scania LS110S fra 1970
Blir kanskje litt feil men jeg prøver, har ikke annet å gå på. Volvo 850 og er det en tidlig modell kan den være veteran til neste år
At et eller annet her inne er over 30 år gammelt er jeg helt sikker på, er bare ikke mann til å si hvem av dem
Det hjelper ikke å zoome inn heller, jeg er like blank
Her ser jeg to biler, Chevy Van Starcraft og en GMC Chevrolet Suburban . Begge er veteraner
Men nå har eieren kommet og åpner opp døren til bilen jeg vil se
Vi ser altså på en Renault 6 fra 1969, dette er da generasjon 1
R1180 på fagspråket med en 845 ccm motor, trommelbremser foran og bak
Ikke helt originalt dette håndtaket her, men pent utført
Så da kommer det unike bilde, to Renault 6 ved siden av hverandre
Om den kommer på veien? Jeg skal gjøre alt jeg kan for å inspirere han
Men hvis du tror vi kan gå nå så tar du feil, han har flere biler - mange biler
Jeg trodde faktisk jeg skulle huske noe av det han fortalte meg, men når vi hadde gått igjennom alle garasjene så har jeg funnet ut at jeg har glemt alt. Men skal prøve å ta prosjektene i rekkefølge. Dette er en BMW som kommer ut på veien igjen
Neste er en Volvo som forblir en delebil, men husk at jeg ikke nå husker alt
En sliter husker jeg han sa om denne, og den var god for mange mil til
Tror du jeg husker? Må bare gjette på at det er en Volvo
Men nå skal vi til garasje nummer to og der står det enda finere biler
Sa jeg biler? Først så må vi se på syklene
Beklager, jeg husker ikke hva han sa om denne. Kan det være en Willys Jeep rundt 1941 til 1945?
Det jeg husker var at bilene som hadde presenning over seg var ekstra spesielle
Trygg Sachs, er en Tempo det husker jeg
Her snakker vi veldig gammelt, Tempo 1957 og en som er like gammel
Det er litt trangt om plassen her også, så det er ikke så lett å være fotograf. Men den motorsykkelen har tre hjul
Og sånn kan jeg fortsette, må bare strekke meg litt
Ja, hva tar jeg bilde av nå? Den foran eller bak?
Vi skal bort til garasje nummer 3, men den er mye større en de to garasjene vi har vært i. Må ut å trekke litt frisk luft først
Den har jeg i 1/87 skala, ble kanskje litt dumt dette. Internasjonal Harvester er dette, en veteran
Et vakkert bilde spør du meg, Scania eller Volvo?
Honda motorsykkel, men er det en 350 eller 450? Kanskje større?
Se og nyt folkens, vi har kommet til den store garasjen med mye rart. Denne er ikke rar, det er en Ford fra 1948 - men hvilken Ford?
Neste er heller ikke så dum, det er en Chevrolet Master De Luxe fra 1939
Vet ikke om vi er på ombygde nå, men dette er ikke en motor fra 1939
Alt må være ombygd, hvor kommer 1939 ifra?
Vet ikke om jeg tør å gå inn i denne garasjen, hva venter oss?
Den har presenning på seg, da må den være fin
Mangler radio da, men den kommer helt sikker
Ja, hvilken bil tror du jeg titter i nå, måtte bare ta et par skritt tilbake
Ikke spør nå, denne garasjen er veldig stor så jeg går bare rundt og rundt og tar bilder
Legg merke til det norske flagget, resten av bilen kan jo ikke være helt hel?
Kosekroken til gutta, skal ikke utdype det så mye mer
Denne er snart strøken, det er det som er så morsomt
Flere biler her inne, snart på veien denne også
Garasjen er stor, så det tar en stund før jeg er ferdig
Se på disse detaljene da
Jaggu finner jeg en franskmann her inne også, det er en Citroën DS hvor årstallet kan være 1968
En bil til med presenning, denne er spesiell
Disse gutta her har prosjekter, ingen tvil om det. Nå bare gjetter jeg, Chevrolet fra 1938?
Disse gutta kan historien og fikser på bilene så de kommer på veien
Disse gutta er med på å skrive historien vår når det gjelder biler i alle sjangre
Alt er gammelt, men ikke den lille dubbeditten som sitter midt inne i der. Det er den som for bilen til å gå
Ser du godt inn her så ser du en bergningsbil fra 1957, det er en Chevrolet som har stått der siden det var ny. Men tror jeg nå husker feil
Storebrand Veihjelp - hadde blitt If Veihjelp det nå
Men nå må vi snart gå ut herfra, en fotograf har også sine begrensninger. Kan dette være en Volvo PV som har splitt i frontruten, kanskje en 444?
Jeg trodde jeg skulle huske alt han fortalte meg, men der tok jeg grundig feil. Jeg går ut herfra med dette bilde og prøver å huske alt han sa. Kan det være en Chevrolet Suburban?
Vi fortetter videre oppover mot Flisa og oppdager en Volvo PV  fra 1965, så det betyr at vi nærmer oss
Herbie oppdager vi også, det er en Volkswagen VW 1300 fra 1969
Vi nærmer oss, en Ford Granada og en Ford Taunus, årstallet klarer jeg ikke
Synd motorsyklisten var der, eller så skulle jeg ha zooma litt
Vi tar en liten stopp på veien, og jeg tror jeg tar bilde av en veteran. Men ikke enda, men snart, vi ser på en Ford Mustang GT fra 2005
Neste stopp er ved Arneberg, hvor Arneberg kirke fra 1878 er. Ble et fint motivbilde da
Men nå nærmer vi oss Landsbyen Flisa, skal bli spennende å se hvilke biler vi oppdager på siste stykket
Vi så kun en veteran i Flisa, men det er jo ikke før i morgen det skjer. Men her ser vi en Volvo 144 De Luxe fra 1973
Haslemoen sletta, Norges lengste veistrekning
Haslemoen, her inne er det også noen garasjer som hadde fortjent et besøk. Men vi har ikke tid til det nå, ville bli for mange bilder
Står noen veteraner bak gjerdet der, to traktorer, bobler og et par andre
Denne kan også være en veteran nå faktisk, Mercedes Benz 190 hvis jeg ikke tar feil. De ble produsert fra 1982 til 1993
Du skal være våken når du leter etter veteraner, denne Volvo 740 GL er faktisk fra 1989
Vi skal en liten tur til Våler først før vi reiser inn til Flisa i morgen, men her står det to spennende biler
Den til venstre er en Volvo PV 544 fra 1962, ja du leste riktig nå. Neste er en Opel Kadett caravan fra 1967, biler du ikke ser i Våler hver dag, så nå var vi heldige
Over denne brua kunne to Renault 6 passert hverandre, men de andre bilene er jo så store så vi for passe oss
Vi har funnet et passende overnattingssted med franske aner
Når vi parkerer her og ikke skal kjøre bil mer, kan alt skje
Bilen har ikke tilhengerfeste, men hva gjør det når det ser ekte ut :-)
Selv Kråka reagerte på dette, så da må det være bra
Prøvde å fange regnbuen i denne vannstrålen
Men av og til ser et øye mer enn hva et kamera kan se
Første prosjektet vårt er en ødelagt parasoll, men vi gjør så godt vi kan så den skal skjerme litt for solen
Mens de driver med tapen så tar jeg litt bilder, dette er en gammel trehjulssykkel som har sett sine beste dager
Neste på podiet er en Renault Sport, er det en Megane vi ser på her?
Slipper opp for kjøretøy men hva med en gammel lampe med fugler på? Tror vi gir oss her med podiet
Men nå er det et nytt prosjekt på gang og Pilfinken følger nøye med
Lurer på hvordan dette hadde gått hvis jeg hadde ha et tilhengerfeste, ville den ha steila?
Her ser du vårt neste prosjekt, vi har en Megane som ikke vil åpne sine dører for oss. Men verktøy har vi
Det er bare å få vippa ut denne så åpner døren seg, trodde vi
Men det er ikke så enkelt, den vil ikke slippe oss inn
Vi prøver på den andre siden og så åpnet den andre døren av seg selv og problemet var løst
Det var litt komisk, så vi alle måtte le litt
Var nesten litt mystisk da vi åpner og lukker dørene på ny, nå er alt i orden
Men da var første oppdrag i utført, nå skal den flyttes
Noen gjør klokt i å dra sin vei, før dette begynner
Da ses vi i morgen, kjør pent hjem
Da skal bilen startes, men du kan ikke sitte på den siden når du skal trå på gasspedalen
At denne motoren skal starte har jeg liten tro på
Men med litt ekstra strøm så starten den opp faktisk til andres forundring
Og jaggu ruller alle fire hjulene forover
Er halvveis til målet nå, dette kan gå bra
Litt nøkking der borte, kan være det høye gresset :-)
Da er den på plass, håper dette var siste oppdraget i kveld. Blir en delebil dette her
En liten omvisning i garasjen må vi ha, her ser vi på en Renault Alpine A-110 fra 1975
Neste er en Renault 4 som ser nesten ny ut, så her for du ikke årstallet
Det er så mye Renault i denne garasjen at insektene blir litt preget. Du ser Renault fargene?
Neste bilde er ikke bilde men ramma, her inne skal det prege en Renault Alpine V6. Men det prosjektet begynner vi ikke med nå
Siste bilde fra i kveld, det blir en lang dag i morgen med masse bilder
Tidlig lørdagsmorgen tar jeg meg en tur for å skjerpe sansene mine litt. Ser vi en katt eller Rev som forsvant der borte?
Litt greit å være trent før den store dagen, ser vi en Gråtrost der borte?
Du har flere moduser på et speilreflekskamera, men dette gikk ikke så bra. Flaggspetten ble uskarp da grenene var i veien
Ble litt bedre men jeg er ikke på fugletur nå så vi går videre
Det enkleste er å ta bilde av en Gråtrost når solen skinner rett mot den
Holde pusten akkurat i det øyeblikket du tar bilde, Kråker har vi mange av, jeg vet

1 2 ... 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress