Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur Enebakk rundt 2020
Ja i dag skal vi kjøre Enebakk rundt, en distanse på ca. 80 km
Har noen mål med turen og så for vi se hvor stoppestedene blir underveis
Har skrevet ut noen kart, så vi skal nok klare oss. Så da flyr vi avgårde, vil du være med?
Vi er på veien før klokken 08.00 og vi har fint kjørevær
Merker at det er godt og varmt allerede så kanskje dette hadde vært riktig kjøretøy i dag
Det er allerede en del biler på veien, men så er det lørdag i dag også. 20 juni for å være helt nøyaktig
Noen tårn i sikte, skal vi la første stoppested bli der?
Har aldri kjørt på baksiden av Klemetsrudanlegget før
Her kan vi finne fine motiver med bilen, det er ikke høyden som teller her :-)
Byggingen av anlegget startet i 1983 og var ferdig i 1986, tok tre år for å få anlegget i stand
En ny ovnslinje (KEA 3) sto ferdig i 2011, så nå er det døgndrift der og forbrenningskapasiteten er 375 000 tonn per år eller 47 tonn i timen
Det er Fortum Oslo Varme som driver det og leverer blant annet fjernvarme og kjøling til Oslo. De har store planer fremover, nevner bare karbonfangstanlegget
Men her fant vi et fint motiv igjen, det er ikke alltid det er lengden som teller -:)
Neste stoppested er Grønmo gjenbruksstasjon som er Oslos største søppelfyllingspass. Tidligere het det Grønmo avfallsanlegg som ble etablert som Oslos deponi i 1969
I 2003 ble det anlagt golfbane for Grønmo Golfklubb på den eldste delen av søppelfyllinga. Den er på 4000 mål og er en 9 hulls bane
Så nå er Grønmo et fritidsområde, i 2006 gikk siste søppeltømming til Grønmo etter nesten 40 års drift
Så nå er det kun gjenbruk som blir levert inn her, og det er ikke hvem som helt som kan levere der inne - du må ha en App
Navnet Grønmo har stedet etter en husmannsplass som ble revet grunnet søppelfyllinga i 1960-årene
På vei ut fra Grønmo tar vi en stopp ved Grytelokket, de hadde en fin vegg som var So Tasty. Høsten 2014 ble det malt opp slik vi ser det nå
Stedet har rykte på seg at de serverer god mat, så det er nok en annen grunn til at du ligger her stakkars
Nå har jeg stoppet ved Enebakkveien 401 og ser Gjersrudtjernet bak bilen. Vannet er grunt og næringsrikt men det anbefales ikke å spise fisken som er her
Rett over veien har det også dukket opp noen hus den siste tiden, vet ikke om jeg liker helt den byggestilen
Joker på Klemetsrud, her står vi nå. Tidligere het det ABO matsenter husker jeg
Vi tar et bilde til av Gjersrudtjernet, det for tilsig fra Stensrudtjern via Stensrudbekken, og andre bekker fra sør og øst. Avløpet går  gjennom Gjersrudbekken til Ljanselva ved Hauketo
Vi kjører litt videre og stopper ved Klemetsrud kirkegård. Her finner vi en trygg parkeringsplass før vi ser oss litt rundt
Kirkegården ble innviet i 1981, med arealer for grav- og urnelund og det er mange fugler her også
Klemetsrud kirke er fra 1933 og er en langkirke. Kirken har to klokker fra Olsen Nauen Klokkestøperi i Vestfold
Kirken er tegnet av Herman Major Backer og fullført ved Einar Engelstad i 1932–33 etter Backers død
Kirken har plass til 130 personer og er laget i tre
Men nå må vi videre, nok kirkeprat nå og det er nok Linerla enig i så den for være i fred
Og holde Oslo ren har også en ende, materiell må byttes ut
Trodde jeg skulle finne en eller annen veteran her, men da tok jeg feil
Akkurat som her, ble lurt da jeg trodde det var ørnen
Men da tar vi oss en tur over veien hvor Foreningen for omplassering av dyr ligger
Om disse hestene er omplassert vet jeg lite om, men de små har noen hetter over hodet sitt
Ser ut som en tvangstrøye men er nok ikke det, skal nok bare beskytte stakkaren
Gråtrosten koser seg her også
Dere har masse gress her inne så dere lider nok ingen nød nå
Men nå må vi videre så dere skal få være i fred, hester er flotte dyr
Jeg fant et fint sted å parkere i Enebakkveien, nå kan jeg gå rett over veien til vannet jeg ser
Stensrudtjernet, her kan man bade også ser jeg. Ved sandstranden ble det i 2010 anlagt sitteplasser, fastgrill og det er toaletter i området
Stensrudtjern har en gul-brun farge på vannet grunnet mye skog og myr rundt. Bunnvannet blir sjelden sirkulert, og inneholder en del salter og noe hydrogensulfid. Her fins fisker som storvokst suter og karuss
En liten stopp på Uno-X som var en Texaco stasjon før hvis jeg ikke husker feil. Vi er like ved Sværsvann nå
Nå har jeg stoppet ved Sværdsvandsbro som ligger ved kommunegrensen Oslo og Viken
Her for jeg besøk av en Kanadagås som er her helt alene
Sværsvann henger sammen med Brokkenhustjern og Setertjern den ene veien og Bråtetjern den andre veien
Det er bra med fisk i vannet, særlig abbor, gjedde og mort blant annet. Men øyestikkerne var det ikke lett å ta bilde av
Så har du en kano og liker å padle, har du en fin lang strekning her ute
Hvis vi studerer litt av fiskeutstyret som henger igjen, ser det ut som dupp med mark og søkke er bra her
Men her henger det en spinner og en makrellskje, forskjellige fiskemetoder som blir brukt her ute
Neste er med to dupper, det er nok flere som har hengt seg opp her
Tydeligvis en populær fiskeplass, men nå må vi videre trodde jeg, men vi har ikke hvert på andre siden enda
Jeg så fisker svømme her, det er ganske klart vann. Men kamera klarer ikke å bryte vannflaten, måtte ha lyset fra en annen vinkel
Her er skiltet ved brua, står tydeligvis på den gamle skrivemåten
Sværdsvandsbro, håper de aldri bytter ut dette skiltet
Men så for jeg besøk av noen søte små
Det er andemor med sine 5 små unger
De har faktisk blitt litt store nå, så det er ikke lenge før de klarer seg på egen hånd
Her ser vi innover i retning Brokkenhustjern
Kan nok hende de er vant til at noen kaster ned brødsmuler til dem
Dem gjør seg så søte ser jeg
De er ikke det minste redd meg så de er nok vant til mennesker
Men jeg kan da ikke stå her hele dagen å ta bilder?
Jeg vet, men nå lager de bobler også
Jeg skal prøve å avslutte nå
Bare et bilde til, nå strekker de på bena
Ikke glem at de er fem, tar litt tid da
Men nå skal jeg avslutte, har ikke tid til dette
Siste bilde, må bare ha med moren
Og når jeg gikk så dro de også
Jeg fortsetter litt til og tar en vei som heter Sandbakkveien og stopper ved Setertjern
Jeg undersøker området litt og finner ut at jeg skal kjøre litt lenger
Etter en liten stund finner jeg et motiv og snur på plassen
Slipper litt opp for tid så jeg kjører tilbake til riksvei 155
Vi kjører litt videre og tar opp veien til Sørmarka Konferansehotell. Der har jeg aldri vært før
En fin inngangsportal har de her også, men nei - tør ikke stille meg på tvers her
Jepp, dette stedet var fint, her blir det besøk senere også. Har en lang historie også, helt tilbake til 1939. Hotellet eies av LO, men drives i dag som konferansehotell som er åpent for alle typer gjester som betyr at de tar imot meg også :-)
Så har dem helikopter også, blir midt i blinken for meg. Skal vi se, LN-OHT er et MD Helicopter 500N som eies av Savicon AS
Vi kan gå tur her også, da betyr disse to skiltene at Syverudtjernet har en omkrets på 7,2 km. Dette kan også bli en kort-tur
Tror nesten jeg vil ta en tur ned å titte, selv om tiden løper ifra meg. Ser at du kan leie kano også, eller gjøre som meg, ta robåten da kamera ikke tåler vann
Det er vakkert her ved vannet eller tjernet
Og at det er fisk i tjernet ser du her, lyset er på min side nå
Har du tatt et skarpt bilde av øyenstikker? Ikke jeg heller
Og det er gratis parkering for helikopter også her, så det er bare å gjøre en avtale med dem. Jeg spurte om lov til å ta dette bilde, og fikk til svar at jeg kunne ta bilder av den inni også - gjorde jeg det? Sukk, sier jeg etterpå
Men jeg har det litt travelt, bilen står i solen og det er mektig varmt
Selv sommerfuglen slår ikke ut vingene sine i denne varmen
På vei videre og klokken er allerede 09.40, hvordan skal jeg rekke rundt på planlagt tid?
Jeg kjører i 8 minutter før jeg tar av og kjører inn Bindingsveien. En lang strekning med forskjellige ting som jeg burde ha tatt bilde av, men jeg kjører en bil. Men jeg for med meg en Mitsubishi og en Ford som helt sikkert er veteraner
Neste er i hvert fall en veteran, Massey-Ferguson 50 fra 1973 - Bingo!
Om denne Skjæra er veteran vet jeg ingen ting om, men den løp like fort som jeg kjørte
Neste var nesten, bare to år til. Det er en Citroen Hymer Mobil 534 fra 1992
Men nå kjører jeg i 10 minutter før jeg er ved neste stoppested, et Renault verksted. Men her også blir jeg distrahert av mange fugler
Vi er ved Langenvann og kjører nå på Osloveien
Hvor mange de er? Jeg teller flokken til minst 80 stykker
Det er Kanadagås vi ser her på Langenvann
Det er noen der borte også, rundt 9 stykker
Men her har vi det første målet mitt, Renaultverkstedet i Ytre Enebakk
Men så blir jeg distrahert igjen, Renault 6 med 80 Kanadagåser
Ble et fint motivbilde da
Nå er det bare Linerla igjen så skal jeg kjøre over veien
Renaultverkstedet. Vi ser beviset på de to merkene bak bilen på porten. BP og Renault. Kan hende jeg pynter litt på dette før jeg reiser videre, men hit kommer jeg tilbake litt senere, det går rykter om at det er masse spennende bak disse dørene
Vi rusler litt rundt, og gjør oss litt kjent med omgivelsene. Mitt første funn bekrefter det jeg hadde mistanke om. Dette er en traktor Renault 681 - 4S fra 1981. Se også på merke som sitter på vinduet bak den
Det er ikke nyvaska vinduer her nede, men jeg ser settingen der inne da
Og dette bekrefter at jeg skal inn her senere når dem er hjemme, her inne er det historie
Før jeg drar, lovet at jeg skulle pynte litt. Nå skal vi videre
Vi kjører et lite stykke og kjører inn til Østmarka golfklubb
Kan jo ikke parkere på parkeringsplassen så jeg finner et lite jordstykke
Vi ser nå på enden av Langenvann
Her hvor elven renner videre nedover er det mye historie
Så nå ser vi på Vestby bru fra 1911 som Axel Gulbranson bygde
Den ble kjøpt av kommunen for en symbolsk sum som helt sikkert vil bety ingenting :-)
Men det er mange fugler her og det har jeg egentlig ikke tid til
Noe er demmet opp her nå, derfor det spruter så fælt, men jeg syns jeg ser en ting
Akkurat! Det ligger en sykkel der og hvor lenge har den ligget der?
Dere vet sikkert om denne konstruksjonen, det at stenene låser seg i hverandre
Ble et romantisk bilde, i hvert fall for meg
Men nå må vi videre, herregud som klokka går
Er du klar? Nå går ferden videre
Neste stopp er den gamle mølla, i dag bedre kjent som «Frørenseriet»
Her kan du lese resten selv hvis du er i tvil, flink til å dokumentere
Selvfølgelig tar vi bilde fra alle vinkler
Selvfølgelig tar vi bilde fra alle vinkler, nede som oppe
At det er vakkert her er det ingen tvil om, men nå må vi videre
Vent litt, jeg ser en buss litt lengre nede
Akkurat, Renault 6 er bedre en ild, vold og krig
Slapp av, har parkert langt unna nå
Vinmonopolet går så det suser her ute nå, svenske grensa er stengt
Litt nedenfor ser jeg noe som igjen er vakkert
Kunne ha vært en spennende fugl, men det viser seg hver gang å være en Kråke
En hel time her så hadde vi funnet mange spennende fugler
Vi er ved Ruin hjulmakerverksted ved Tangenelva
Aksel Bråten er vel stikkordet her
Men jeg har vel sagt det før, vi må videre
Osloveien i Ytre Enebakk kan by på utfordringer, Her har vi veteraner og jetfly et bilde
Det går ikke akkurat sakte med en Renault 6, men et par personer ble nok overasket her - hvis du ser godt etter
Tar en ny stopp, hvorfor? Ikke det at det står en buss her som er en Scania K92CL60 fra 1986 som er en veteran
Men jeg er også nysgjerrig på bygningen i Lillestrømveien 267, hva var det her før? Enebakk Byggesenter?
En sommerfugl viser seg frem
Når det gjelder bussrutene, så går de ikke så ofte viser sommerfuglen meg
Frisørsalongen er også stengt, inntil videre
Men vi må videre og på Osloveien går ferden nå, gamle brannhydranter med navnet ESCO dukker opp
Jeg trodde jeg hadde en hvit Volvo, men det er en Jeep Cherokee fra 1990. Da fikk jeg en veteran til før vi må videre
Så har vi kommet til Enebakk kirke som ligger i Enebakk kommune, men dette er ikke kirken
At det er pent her og at de har flinke gartnere er det ingen tvil om
Her ser vi Enebakk kirke med bilen i fokus
Her ser vi bilen med Enebakk kirke i fokus. Oppført i oppført i 1104 og har en vernestatus, så her kan vi komme igjen
Men vi må videre, tiden tikker og går
Når har vi kommet til Kirkebygda og plundrer litt med å finne veien. Her kjører jeg til en husmannsplass og passerer en  Mercedes-Benz 500 Sec fra 1983, så kanskje ikke denne avstikkeren blir forgjeves allikevel
Jeg måtte spørre noen om veien, men fant frem til slutt da. Her kikker jeg igjennom vinduet, men var litt uheldig med bilde. Men jeg ser at masse er bevart fra den gamle tiden
Vi er på Husmannsplassen Engerholm som er en av tre plasser i landet som er fredet i sitt opprinnelige miljø
Husmannsplassen var opprinnelig en plass under prestegården i Enebakk, og hovedbygningen på Engerholm er oppsatt av laftet tømmer og ble trolig bygget omkring 1750. Ble et flott motiv av bilen med dette bygget
Og litt der borte kan du se sauer, passer fint til miljøet rundt her
Restaureringen startet i 1995 og ble ferdigstilt i 1997, og er et sjeldent minnesmerke over husmannstiden i Norge
Men vi må videre og ser akkurat bakparten til en Oldsmobile Cutlas Supreme fra 1972
Begynner å få det litt travelt nå, men vi må se om vi finner noen veteraner her også
Denne røde Mercedes bussen er nok veteran, så synd at den platen stod i veien
De neste bilene vi ser her fungerer nok mer som delebiler til veteran, men de to under presenningen kan nok være mer intakte
Du ser mye rart langs veien, Romerike står det på bussen, er det russebuss eller en festbuss?
Mitt siste stoppested på turen og han var gudskjelov hjemme selv om jeg kommer litt sent. Klokken begynner å nærme seg 12.00
Det vi ser her er en Renault 6 generasjon 1 fra 1970 som kanskje kommer på veien igjen hvis alt går som det skal
Den har stått lenge så nå håper vi bare på at den ikke har stått altfor lenge
Jeg er ikke så ung og sprek lenger, så jeg bare bøyer meg ned og tar et par bilder i blinde
Men det ser ikke så galt ut dette her
Noen deler må fremskaffes også, nye baklys og pyntelister
Men den første utfordringen blir å finne riktige nøkler til bilen, nøklene mangler og da er rattlåsen på. Blir spennende å følge med her
Men det er flere biler i hagen som vi må ta en titt på. Her ser vi en Ford Anglia varebil som faktisk kan komme på veien igjen
Neste er også en Ford Anglia varebil, vi snakker om engelske Ford-er som ble produsert mellom 1940 og 1967
Neste bil vi kommer til er en Ford Consul 315 som ble produsert av Fords fabrikk i Dagenham i England årene 1961 til 1963
Dette er en 2 dørs, og motoren var en firesylindret 1,2 liter med 54 SAE-HK. Vekten var bare 918 kilo
Men vi skal få lov til å ta en titt i garasjen hans også, her står det selvfølgelig bare engelske Ford-er som skiltet viser
Her henger det diverse hjulkapsler på veggen, og her ser jeg at andre bilmerker har sluppet inn også
Men her ser vi på en Ford Cortina MK2 fra 1970. Dette er også en engelsk Ford produsert i tidsrommet 1966–1970
Den venter bare på noen deler som selvfølgelig tar lengere tid i disse Koronatider. Men denne vil rulle på veien i sommer
Vi må ta en titt inne i bilen også, her så det veldig bra ut
Ikke noe å si på dashbordet heller, når treverk kommer inn i en bil så blir det ekstra fint
Så dukker det opp en gammel barnevogn, jeg tror det står Svithun på merket. Skal vi anslå alderen rundt 50 åra, her er jeg usikker
Neste bil er en Ford Anglia stasjonsvogn fra 1962. Dette er også en engelsk Ford, men er det en Super Anglia eller en vanlig Anglia?
Så kommer en Ford Anglia 250 varebil fra 1967, den er også engelsk
Men alt som står her er ikke engelsk, her dukker det opp en boble som har sett sine beste dager
Det er en VW 1300 og siden det står VW kan den være fra 1967 eller nyere

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress