Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Norge Skandinavisk treff – 2022 del 2
Her ser dere ruten min, kjøreturen er på litt over 2 timer, men jeg har beregnet og bruke minst 4 timer hvis alt går etter planen
Vi har strålende kjørevær og gamlebilen maler som en katt
Selvfølgelig ser vi veteranbiler på vår vei, men denne her var vanskelig
Første stopp er i Lier, nederst i lierbakken og da kan vi presentere bilen. Vi kjører en Renault 6 TL fra 1975
Nå kjører vi E134 langs Drammenselva og vi ser Mjøndalsbrua som er en bru fra 1913, og nå siterer jeg: Mjøndalsbrua ble bygget for kryssing av to hestevogner og er noe smal etter dagens krav og standarder. De to midterste spennene på brua er 60 meter lange, og pilarene står 12,5 meter høye fra elvebunnen. Spenna mot land er 50 meter lange, slik at hele broen er 220 meter lang
Nå har vi kommet til en rundkjøring i Mjøndalen og der står det et tannhjul
Kunst Omkring i Ring-prosjektet, jeg bare siterer: Eier og styreleder Ring Tore Teigen og kunstner Tom Erik Andersen kunne fortelle om et fruktbart samarbeid der et tannhjul står i sentrum. Tannhjulet har stått sentralt i Ring Tores familie helt siden hans oldefar leverte tannhjul til papirindustrien i Skotselv og den er også synlig i logoen til Hellik Teigen AS i dag. For kunstneren er tannhjulet bl.a. et symbol for tid og fremdrift. Det sitter en tenkende mannen på toppen, og i midten vil det være en bil i en presse med fragmenterte deler ut på andre siden. Pressen har også en spesiell betydning for Ring ToreTeigen, siden denne har vært i bedriften siden 1977. PS. Jeg har hørt at det er en Volvo som går i pressa
Men så har vi kommet til Hokksund og jeg sier at jeg bare skal stikke innom Hokksund flyplass, jeg kan jo veien utenat, så her er vi på Flyplassveien på vei ned til flyplassen
Hokksund flyplass ble opprettet i 1959, samme året som jeg ble født. Det var da Drammen Flyklubb flyttet aktiviteten sin fra Lier og hit
Her ser vi LN-ASF som er en Reims-Cessna F172M Skyhawk fra 1974, den er faktisk et år eldre enn bilen min og fransk. Reims Aviation SA  som lå i Reims i Frankrike lagde flyet i samarbeid med Cessna
Men her står det et enda eldre fly, det LN-ACF som er en Piper Army Cup L-18C fra 1953. Flyet var en av de syv Army-Cubene som ble overført fra forsvaret til Norsk Aero Klubb, ved en seremoni på Gardermoen i 1992. Dette skjedde i forbindelse med at Feltartilleriets Fly-OP-tjeneste ble nedlagt
Men denne stod godt parkert, denne klarer jeg ikke å se hvem er. Kanskje vi kan klare det senere
Og her borte står LN-DFM som er en Cessna 172S Skyhawk SP fra 2006, det er Drammen Flyklubb som eier denne
Det er Cubgruppa DFK som eier denne og flyet fikk lov til og beholde sine gamle militære farger når dem overtok den. Nå skal jeg gå bort til dem og spørre pent om noe :-)
Først så fikk jeg et nei, det er strenge regler når det gjelder å kjøre en bil inn på en flyplass. Men når de hørte at jeg var mannen på verandaen som tok bilder av fly, da fikk jeg lov. Det ble da et fint profilbilde :-) HS-29184 og LN-ACF
Men vi må videre og vi nærmer oss Kongsberg, visste dere at på midten av 1700 tallet så var Kongsberg, Norges nest største by etter Bergen? Kunne nesten ha blitt hovedstaden vår...
Men det har kommet så mange nye tunneler rundt Kongsberg, så vi kjører litt feil
Kongsbergtunnelen, Moanetunnelen og Vollåstunnelen og så kommer alle bruene da. Kongsbergbrua, Saggrendbrua, og jeg vet ikke hva
Så vi havner her til slutt, men Myntbrua og Nybrua kjenner jeg igjen, som går over Numedalslågen
Så vi tar en stopp her ved glasskirken og for et fint profilbilde til. Det er mulig at det er et anleggsområde her neste gang, jeg har hørt rykter om det - Kvarten skal bli en \"barcode\"
Vi kjører videre mot Notodden og har Hengselva steinhvelvbru hvor Sørlandsbanen går, den er fra 1917 og er 51 meter lang og er vernet
Sørtoget Go-Ahead kjører nok fortere en meg, men så har ikke jeg noe som heter signalfeil. Go-Ahead Nordic begynte å kjøre her i 2019
Fra Kongsberg til Notodden er det litt over 30 km og vi kjører Kongsbergveien
Det er flott utsikt når vi kjører nedover mot Notodden, er det Frafjordheiane vi ser langt der borte?
Men nå er vi i Notodden og vi ser Notodden lufthavn rett foran oss, flyplassen er fra 1955, så den er ikke så gammel
Vi er heldige, jeg ser allerede et Robinson helikopter i luften
Det er European Helicopter Center som er ute og flyr med sin Robinson R44 Raven 1 som er fra 2007
Robinson Helicopter Company har holdt på med helikoptre siden 1973 og leverte sitt første i 1979
European Helicopter Center ble stiftet i 2001, selskapet driver med helikopterflyvning og opplæring av helikopterpiloter
Skolen holder til i moderne lokaler på Sandefjord Lufthavn Torp, så jeg hadde flaks at de var her nå
Ble kanskje litt mange bilder, men vanligvis så ser jeg disse på lang avstand når jeg er hjemme
Men her så står det en gammel Cessna, LN-TSW er en Cessna 150E fra 1965. Du har jo flyverkstedet Flyteknisk Notodden her, så kanskje dem vedlikeholder flyet. Mye historie her, stikkordet er nok Vestfoldfly og Den Norske Luftfartsskole
Men her så kommer det et helikopter til og den kjenner jeg igjen med en gang, Robinson helikopter dette også
Dette er LN-OZM som er en Robinson R44 Raven II fra 2008 som også European Helicopter Center eier
Robinson R44 er en helikopter type som er mye brukt til skole-flygning, taxi flygninger, sightseeing og foto flygning etc. Dette er en helikopter type som er veldig mye brukt over hele verden
Dette var morsomt, sjelden jeg har dem så nære meg
Flyverkstedet Flyteknisk Notodden AS har vært lokalisert på lufthavnen siden 1987, ellers så er Edge Performance, Scandinavian Aircraft, foreningen Telemark Airshow og Notodden & Kongsberg Flyklubb her et sted også
Her står det et sjøfly også, det er en Cessna A185E Skywagon fra 1967. Mange av flyene vi ser er jo veteraner jo
Her står det enda en Cessna, vi skal se på den litt senere. Må bare bli ferdig med vinduene først
Tenk og fått ruslet litt rundt der inne, jeg ser masse spennende der
Her er det flyhistorie, sikkert mange som skal restaureres. Det var dumme vinduer her, de burde ha blitt vasket :-)
Men her ser vi det siste flyet litt bedre, LN-TSE er en Cessna 150F fra 1965. Jeg tror det er Bergen Aero Klubb som eier denne
Flying Aces, her kan du få fly historiske fly som Spitfire MK IX, Boing Stearman PT-17, og Harvard – North American T-6
Men nå må vi videre, Norsjø Ferieland venter på oss, nå skal det bli Renaulttreff
Da har vi kommet til Akkerhaugen bru og skal ta til høyre mot Norsjø Ferieland. Jernbanebrua på venstre side er 100 år i år. Men nå begynner moroa på fredagen som du ikke får se her, den ligger på den andre turen
Men du kan få se veteranbilene tidlig på lørdagsmorgen. Her står det mange forskjellige Renault-er med morgendugg på vinduene. Alle er dokumentert på den andre turen, så dem tar jeg ikke her
Legg merke til at en Renault eier alltid parkerer med fronten ut, jeg tror at det har noe med logo-en å gjøre
Det er vakkert her og som fotograf er det fint at jeg går her helt alene og ser solen treffe fjelltoppen der borte
Jeg står og speider etter fugler og ser et jetfly passere, jeg tar et bilde før jeg tusler videre
Når du er ute klokken 06.00 om morgenen så har du ikke all verdens lys, men dette er en Bokfinkunge som roper på mammaen sin
Du aner ikke hva som gjemmer seg under presenningen her, det er en Renault Teilhol Rodeo fra 1984. Jeg kjenner den godt, men du må nok lure litt
Men her lurer jeg litt, er dette vanlige Gråspurver? Da bruser dem seg litt opp
Jeg stod i 10 minutter før jeg fikk tatt et bilde, men det er en Låvesvale
Svilla Restaurant, endelig så kan jeg ta bilder uten at mennesker forstyrrer bilde. det er en historie her og den tror jeg heter Haukviksaga. Det lå et stort sagbruk her hvor det jobbet på det meste 80 mann som ble nedlagt i 1950 åra
Den store pipa var skorsteinen til den store dampmaskinen som sto inne i "Maskinhuset" og som drev saga. Den lagde blant annet flylemmer til reparasjon av Kjeller Flyplass. Plassen her har stikkordet Nordistugu Haukvik, jeg kommer tilbake hit
Igjen så kan dere se at en Renault parkerer med fronten ut, jeg tror at dette er en Renault 10 Major
Men jeg er jo egentlig på en fugletur om morgenen, og her møter jeg en Linerle
Men jeg liker også dette, Norsjø Ferieland er et fantastisk sted med både Norsjø Kabelpark og det som er
Men tilbake til Linerla, den er en trekkfugl som består av ti underarter. Vippestjert vil jeg kalle den, ferdig snakka
Denne kom etter at jeg hadde lagt meg i går, men den er dokumentert på lørdagen. Det er en Renault Caravelle fra 1964
Men her så har vi en som har parkert den andre veien, det er vår finske venn med en Renault Latitude V6 dCI
Men nå skal jeg opp i høyden og tar bare noen oversiktsbilder, det er fantastisk og være helt alene på plassen
Selvfølgelig følger jeg med på bilen min som jeg ikke for låst på førersiden, det er en Renault 6, jeg håper du ser den
Kråkaholmen eller Kråkeholmen heter det der ute, og jeg tror det var en øy før, men fant ikke noe ut av det foreløpig
Jeg tar noen oversiktsbilder og kan sjekke om noen har sneket seg inn i løpet at natten, men jeg ser at jeg har full kontroll
Et bilde kan fortelle mye, Haukvik-bukta og Liagrendvegen fortalte meg heller ikke noe
Men jeg fikk et napp, Tollev Torsteinsson født i 1795 var husmann her fra 1819. Holmen er ikke nemd i folketellingen for 1865. Først i 1920-åra kom det hus her igjen. Da fikk Hans Larsson Vik leiekontrakt på en part av Kråkeholmen kalt Holmvik
Jeg går enda høyere og tar et oversiktsbilde, her har vi 8 stk. Renault 8 ved siden av hverandre
Fantastisk, ikke et menneske å se - fotografens favorittbilde
Den svenske campingplasskjeden First Camp har kjøpt opp sine første campingplasser i Norge. Norsjø ferieland og Gol camping blir kjedens første norske campingplasser, er det derfor ikke svenskene møtte opp?
Når man er tidlig oppe og går en tur så ser man etter firbente dyr også. Her dukker det opp en fin katt
Langt der nede så ser jeg båten Telemarken ligger ved Akkerhaugen Brygge vest. Akkerhaugen brygge har siden 1870 vært benyttet av dampskipene som gikk her ved Norsjø og Sauarelva
Dette er Akkerhaugen jernbane- og veibru, den ble åpnet i 1922 og er 180 meter lang. Jernbanebrua har en samlet vekt på 570 tonn og med de to vegbruene på 246 tonn, så veier den totalt 816 tonn. Da er den 100 år gammel i år
Nå har jeg ruslet ned til skulpturparken Patmos som ligger ved Akkerhaugen Øst. Her dukker det opp en fugl som jeg først trodde var en Stær
Men jeg ble veldig usikker nå, jeg tror det er en annen fugl, men vet ikke hvilken
Norsjø Padleklubb holder til rundt her, og vi er ved Akkerhaugen Brygge øst nå
Her har vi skulpturparken Patmos som ble åpnet i 1992, her er det badestrand også. Vi skal ta oss en titt rundt parken
Men her skvatt jeg, hvor er eieren? Men den var ikke farlig og skvatt nok like mye som meg, og eieren var i nærheten, så jeg etterpå
Denne har Per Benjamin laget, den heter "Det største eple". Den kom opp i 2011 og er så stor at et barn kan gå inn i det
Denne har Ingrid Askeland laget, den heter "Why drink". Den kom opp i 2019 og er laget i keramikk
Denne ble avduket samtidig som skulpturparken åpnet i 1992, den er laget av Hagbart Solløs og heter "Portal". Skulpturen er laget i granitt
Så til slutt så har vi denne som kom opp i 1994 og er laget av Asbjørn Høglund og heter "Mann i båt". Hva den er laget av, fant jeg ikke ut av
Her skal det være noe som heter gravfelt på Akkerhaugstangen. Det skal være syv gravhauger her et sted
Som dere ser så har jeg gått et stykke, der borte ser vi Norsjø Ferieland. Dette oversiktsbilde gir meg noen stikkord, Vadkåsa og Holtakvenna
Det var fint her, jeg likte meg her. Mulig at jeg kommer tilbake en gang. Men nå tar jeg snarveien langs Norsjø
Nå er jeg tilbake igjen, men de andre har ikke stått opp enda
Jeg kan kose meg med andemor og ungene hennes imens, klokken er jo bare 08.00
Det er en fantastisk fin morgen, jeg ser faktisk at noen tar morgenbadet sitt uten å ta bilde :-)
Et jetfly flyr over meg klokken 08.14, men er usikker på hvem det er
Dette må da være Gråmåka, jeg er ganske sikker på det
Men fin var den, må være en dame dette
Klokken 09.12 flyr et Cessna over meg, det ser litt gammelt ut
Klokken 09.23 er damene mine oppe, dem tok et morgenbad, men de bildene er på privaten :-)
Men nå er det liv i leiren og klokken er ikke ti om morgenen enda, bare en liten frokost nå
I dag så skal vi på en kjøretur til LifjellStua, litt konkurranse og fest på lørdagskvelden, som du ikke kan få se her
Men nå kommer kanalbåten M/S Telemarken, som i mange år har gått i fast rute mellom Akkerhaugen og Lunde
M/S Telemarken er opprinnelig svensk, bygd ved Vesterviken Nya Varv AB i 1951, den ble døpt "Frøya" og senere fikk den navnet "Karsøn".
I mange år gikk hun i trafikk i Gøteborgs skjærgård og med ruta Stockholm-Drottningholm
Men etter en dramatisk ferd kom hun til Notodden i 1988 og ble kanalbåt på Telemarksvassdraget
Nå vet jeg hvorfor våre svenske Renault-venner ikke kom, de trodde kanskje at vi skulle ta en tur med denne båten
Men da må vi kanskje spørre dem om den dramatiske turen til Notodden i 1988
Men den historien tar jeg ikke her, vi for spørre svenskene :-)
Nå spiser vi frokost på verandaen før dagen begynner, og jeg ser at fuglene er vant til å bli matet
Men søte er dem og vi kaster gjerne noen brødbiter til dem, og det vet dem - men nå er lørdagen over her
Søndags morgen av naturlige grunner står jeg litt senere opp. Den lange kjøreturen i går var slitsom
Nå vil jeg bare studere Norsjø kabelpark litt nærmere, det er ikke småtteri dette her
Jeg sover i hytte nummer to fra venstre, tror jeg - eller er det nummer tre?
Nå bare leker jeg meg litt, 23 Låvesvaler på kabelen til Norsjø kabelpark
Eiendommen der Norsjø ferieland ligger, heter Nordistugu Haukvik, og det er litt rart at jeg ikke finner noe historie om den dampdrevne sagen
Kabelparken i Norsjø Ferieland er en av verdens beste kabelbaner for wakeboard, wakeskate og vannski. Banen har fem master, og en 550 meter lang wire som kan dra hele 6 personer samtidig. Kabelbanen kan sammenlignes med et skitrekk, men på vann
Dette er vakkert, Renault har mange farger på sine forskjellige modeller, det ser vi her
Men det er vakkert på Norsjø Ferieland også, dem har sans for detaljer
Vi var 60 biler på treffet og av dem så var det 27 forskjellige modeller hvis vi teller grovt
Hvis vi skal telle dem i litt detaljerte modeller, så blir vi rundt 41 modeller
Det møtte opp 2 danske, 16 finske og 99 norske, hvorfor kom det ikke en eneste svenske - jeg bare lurer...
Når det gjelder Renault 8, så møtte det opp så mange som 10 biler. Det var faktisk veldig imponerende
Av Renault Caravelle så var det 2 stykker, men den finske Renault Clio TCe 100 og Renault Espace 2.0 RT, var det bare en av
Når det gjelder Renault 10 med flatt panser, så kom det 3 stykker
Renault Captur var det en av, og Renault Megane Cabriolet var det en av. Helt til høyre har vi en Renault Kadjar som det også bare var en av
Så at dette har vært en fantastisk treff er det ingen tvil om
Vi har hatt pent vær hele helgen og det ser ut som vi for fint kjørevær hjem igjen også
Kjøreturen til LifjellStua og middagen var også veldig bra, jeg tror alle koste seg
Men nå er det snart på tide og pakke sammen, men det ser vi ikke her. Det tar vi på den andre siden, da vi hadde det litt gøy også mens vi ryddet
Så da er det og peke nesa si hjemover, her reiser junior med frue i sin Renault Laguna Coupe
Så drar senior med frue i sin Renault Alpine V6 Turbo, og dem kan vi glemme og ta igjen på hjemover turen
Dessuten så for vi besøk av et Robinson R44 helikopter, og det må vi følge
Det er European Helicopter Center som holder til i Sandefjord, som er ute i det fine været
Det var da fint med et besøk, men nå skal vi videre hjemover med noen stopp underveis
Her nede så er det ikke elgen som er oppskrytt, men hjorten. Vi så ingen på turen heller
Her møter vi på en Chevrolet Silverado fra 1977, sjekk de frontlysa da
Notodden er en by med over 9 000 innbyggere og her bor det en Renault 6 som jeg har besøkt tidligere. Nå skal vi ikke besøke den, men vi skal til Notodden Lufthavn som Notodden kommune eier
Vi rekker akkurat å se Sandefjord Seilflyklubb/Notodden Seilflysenter som skal opp med sin LET23 SuperBlanik fra 1998
Sandefjord seilflyklubb ble stiftet i 1938, så de har holdt på en stund. Jeg tror Sandefjord Seilflyklubb og Notodden Seilflysenter slo seg sammen i 2009, men er ikke helt sikker
Min far har vært med i denne klubben, men det er en god stund siden
Men så skjer det noe som jeg ikke hadde forventet, en hyggelig kar kommer syklende bort til oss og spør om vi vil inn å kikke
Selvfølgelig takker jeg ja til det og går inn. Her står Notodden og Kongsberg flyklubb sin Cessna 172R fra 2008
Flyene er litt større når du står ved siden av dem, jeg er vant til å se dem over Høyenhall i luften. Dette er Johan sin Cessna A185E Skywagon fra 1967, det er en ordentlig veteran vi ser på her
Scandinavian Aircraft står det på bygningen og nå åpnes porten så jeg kan gå inn. Helt utrolig, her tittet jeg gjennom vinduene på veien oppover
Vi begynner her, dette er en Piper Cub J3C-65 fra 1944. Det er Spit Air som eier det, og nå snakker vi virkelig veteran
Kan dette modellflyet være en Douglas A-26 Invader, jeg syns at den ligner selv om vinkelen er vanskelig
Her har vi en Composite ARF modellfly, radiostyrt sådan. Jeg ser at den har propell, så den nærmeste modellen blir Extra
Men nå skal vi se på ordentlige fly igjen, dette er Notodden Flyinvest sin American Champion 8KCAB-210 Xtreme Decathlon fra 2014. Har du hørt om Notodden Airshow, du finner den sikkert der
Den bak er Anders sin Cessna A185F Skywagon fra 1981, jeg må si at Cessna holder på designet sitt. Ser du designet på biler fra 1980 til 2010, så er det store forandringer
Hva var det han fortalte meg her? Det er restene etter en britisk Spitfire som styrtet i fjellvatnet Samsjøen i Melhus i 1950 eller så var det flyet som krasjlandet i Nordfjorden i Indre Fosen 1945
Jeg tror at dem har restene etter tre Spitfire som Norwegian Flying Aces og Norwegian Spitfire Foundation skal bygge opp igjen, og da trenger dem vår støtte
Men nå er vi på modellfly igjen, dette er nok en Cessna 172 Skyhawk, radiostyrt fra rundt 2010 da den har kåpe over hjulene
Neste blir vanskelig, jeg tror vi er på første verdenskrig siden maskingeværet er plassert foran flyver og den har tre lag med vinger. Jeg gjetter Fokker Dr. I og den "Den røde baron"
Telemark Airshow går av stabelen for femte gang her på Notodden, det arrangeres første helg i september, hvert år
Men jeg må videre, når du først har sluppet inn så tar jeg sjansen og spør pent. Her står det Flyteknisk Notodden og Cessna Service Station og jeg kunne gå inn
Her inne så står det en Boeing Stearman PT-17 Kaydet som Norwegian Flying Aces opererer. Jeg skrev feil på turen oppover. Den er fra 1943 og se som den skinner
Det er altså sånn en flymotor ser ut, dette er en Cessna A185E fra 1966 som Øivind eier. Se hvor rent og pent det er over alt, når jeg kommer hjem så skal jeg vaske veteranbilen med en gang
Vel, før eller siden så måtte jeg vel melde pass. Dette er nok et prosjekt som jeg ikke finner ut av. Flyskroget har dør på begge sider og vingen skal plasseres høyt, det er også mange nagler der...
Andre er noe lettere, LN-ASR er en Cessna U206F Stationair fra 1976, nesten like gammel som bilen min. Jeg tror at Kenneth restaurerer denne her, kanskje jeg ser den over Høyenhall en gang
Det er mye spennende her, nå ser vi på en Socata TB-20 fra 1988, har dere lagt merke til at det er mange veteraner her? Dag er heldig, men jeg ser den neppe over Høyenhall
Et bilde kan bety så mye og hvis du gidder og dokumentere litt. Som guttunge hadde jeg minst 20 fly hengene i fiskesnøre i taket. Hvor er dem nå? Borte, og tok jeg bilde - NEI
Nå er jeg i hangaren og ser på en Piper L-4J fra 1944 som Asmund eier. Den er malt i L-4J Grashopper sine USAAF farger
Her er et fly som jeg faller for, det er en Canadian Car & Foundry T-6 Harvard MK. 4 fra 1954
Men det er flere fly her, nå ser vi på en Mooney M.20C Ranger fra 1969. Jeg håper at jeg kan se Trond over Høyenhall en gang
Beklager, denne har vi jo sett på.  Men US Air Forces betegnelsen var L-4, US Navy-betegnelsen var NE-1, og det britiske navnet på flyet var Piper Cub
Her står det en Cessna U206G 6 II Stationair fra 1978, mulig at Kenneth har flere fly på gang
Så tar jeg bilde av den siste som står her, det er en Cessna U206E Skywagon fra 1971 som Flying Sales eier
Men det er en ting som jeg la merke til når jeg kom inn her, det er limtredragere i taket. Notodden Flyhavn er fra 1955, men hangaren ble nok bygget i 2007. Det er nok Bergen Air Transport som skal ha æren for det
Det er ikke jeg som har tatt bilde her, men hvis jeg skal fly, kan det være med dette her
Det er en navlesnor mellom Kjeller flyplass og Notodden Flyhavn, den går rett over Høyenhall hvor jeg bor. Derfor kan jeg ta mange bilder av fly, så politikere - ikke kødd med det...
Men når jeg kommer ut igjen vil Sandefjord Seilflyklubb/Notodden Seilflysenter gi meg en oppvisning
Noe som jeg ikke sier nei takk til, så jeg følger dem
Selvfølgelig han du fly opp ned med et seilfly, men visste du det?
LN-GIA, da vet vi det...
Men du må ikke tro at LET23 SuperBlanik har tenkt å gi seg med det
Jeg har faktisk noen bilder og video når min pappa flydde, spørsmålet er hvor...
Notodden er et ypperlig utgangspunkt for seilflyging og en tur herfra byr på fantastiske naturopplevelser
Vi har både LiFjell, Blefjell og Gaustatoppen med...
Har du en hemmelig drøm om å fly? Da er Notodden stedet
Seilflyging er den sanne måten å oppleve den totale friheten på, det husker jeg når jeg så på bildene og filmene fra pappa
Men her kommer flyet som trakk dem opp, kan bare ikke dokumentere enda
Men du nærmer deg og snart så kan jeg lese deg
Det tar sin tid, men jeg kan vente
Har du sett på maken, den skjuler seg hele tiden. Men jeg tror at det er en Aerospool WT9 Dynamic som dro seilflyet opp
Nå er jeg ferdig her, men dem som jobber her inne gjør en fantastisk jobb, dem bevarer historien våres
Så nå skal vi hjem, men ikke rett hjem...

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress