Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Våler september 2020
Det var et forferdelig vær når vi kjørte oppover E6 den morgenen. Hadde det ikke vært for ambulansen som kom nedover hadde jeg ikke tatt opp kamera
Så det gikk en stund før jeg tok neste bilde, men her kan jeg dokumentere med litt hjelp som jeg har fått på FB. Lastebilen er en Scania L80 fra 1969, men traktoren er en Fiat 411R rundt 1960
På Vormsund dukker det opp en Volvo Amazon fra 1961, her ser vi på en fin veteran
1961 modellen var også den eneste årsmodellen med det halvautomatisk Saxomat-gir-/clutchsystemet, så den er sikkert behagelig å kjøre
I Vorma som renner fra Mjøsa og ned til Glomma ser jeg noen fugler også
Det er nok vanlige Stokkender som har samlet seg her
Jeg kan ikke se noen andre arter her
Og det er jo ikke det beste været og ta bilder av fugler nå
Det er sjeldent at vi tar bilde av en båt på turen, så vi tar med oss denne. Det er en Askeladden 705 Voyager, men noen veteran er det ikke
Den bilen til venstre kan være en veteran og de Transporterne i bakgrunnen er helt sikkert veteraner
Det er en stor gammel lastebil som står bak der, men jeg fikk ikke til vinkelen
Til venstre ser vi en Nissan minigraver N250, er ikke sikker på om dette er noen veteran. Toyota til høyre er nok mer rusten enn den er gammel
Vi ser noen Kråker på jordet
Ble et fint bilde med et gammelt hus og et fugletre ved siden av. Synd det ikke satt en fugl i treet
Vi nærmer oss Skarnes og den første bobilen dukker opp. Det er en SB720 Eget 250 fra 2010. Hvilket bilmerke er dette da?
Et vakkert hus i Ole Dysteruds veg og rett til høyre finner du galleriet Lysthuset til Kåre Tveter
Og de tre fjellrevene som er innfallsporten til Innlandet er på plass
Kåre Tveter var en stor billedkunstner fra Sør-Odal, født i nærheten av Skarnes i 1922 og jeg tror Kåre Tveter hadde vært fornøyd med hvite rever med stillhet, ro og hvile som ser mot hvite fugler som er på søken etter Landet som ikke er skriver de
Men her har vi en tøff bobil, det er en Karmann Mobil Dexter fra 2013 så denne ble altfor ny
Vi kjører langs Glomma og vi ser Stokkender her også
Det er masse fugler i luften også, men det er jo ikke vær til dette
Men vi kjører i samme retning som dem flyr så kanskje vi kommer litt nærmere
Jeg teller 39 stykker, så det er en stor flokk
Nå begynner vi og nærme oss og det er store fugler
Dette må nok være Traner, er ganske sikker på det
Det er lurt av deg å sitte stille mens de flyr over, det skjønner jeg godt
Men denne traktoren her må være veteran, skal vi gjette på Ford 4000 rundt 60-70 tallet?
Denne kan være på grensen, en Volkswagen Transporter Coach ble vel produsert fra 1979 til 1990
Vi tar Vestre Solørveg innover og ser en Volkswagen Golf- Cabriolet fra 1999. Den må få 9 år til på seg før den er veteran
Disse Toyota Hi-Ace som står her ved Politihøgskolens utdanningssenter tror jeg er rundt veteran alder
Denne kom litt brått på, men jeg mener det er en Mercedes fra 1950 åra. Du ser stjernefeste over, men selve stjerna mangler
Her har jeg nok en del å lære, men en ku er hunnkjønn og har spener og oksen er hannkjønn og har horn. Jeg kan ikke se noen av delene her
Denne Leyland traktoren må også være en veteran, den kan ikke være nyere en rundt 1980. Ved siden av ser dere en John Deere 550 rundballepresse fra rundt 1990 åra
Den røde der borte, kan det være en veteran? Jeg tror det er en Audi vi ser her
Men så trekker jeg tilbake det med at Elgen er oppskrytt, her står den jo og venter på oss
Vi stopper bilen og den går rolig over veien
Elgen er i familie med Hjortefamilien og Hjort har vi jo sett på Hjortefarmen tidligere i sommer
En Elg løper vanlig i 15 km/t men kan komme opp i 50 km/t, men her så bare jogger den
Jo eldre Elgen blir jo større blir geviret, men de mister geviret sitt hvert år
Geviret felles på senvinteren så den skal ha det en stund til
Men nå stopper den opp, skal jeg prøve å gå ut av bilen?
Denne her veier vel kun 500 kg og jeg har jo lagt på meg litt i det siste
Men det var ikke før jeg hadde kommet meg ut av bilen så sprang den avgårde
Det er jo noen som skyter på disse flotte dyrene, ikke rart det er lenge mellom hver gang vi ser den
Men når du har en Elg så nærme må du jo ta bilder
Kanskje 500 kg var litt for lite? Den kan jo veie opp til 700-800 kg
Så kan den bli opptil 25 år gammel så kanskje vi treffes igjen hvis ikke noen skyter deg
Litt skjelven prøver jeg å ta bilder av noen fugler i luften etterpå, det er svaner men både været og bilde er for dårlig
En svane og fire Grågås, først så trodde jeg det var svanemor som var ute med ungene sine
Noen til, jeg er ganske sikker på at dette er Sangsvaner
Dette må være okser, ser ikke et eneste jur, men jeg ser en tissefant
Men fargen på oksene er forskjellige, disse har lyse hoder så jeg gir meg her med okse typer
Her ser vi forresten Tranene på jordet, jeg vet - været
Men her er det en veteran, den bakerste bilen i rekka. Muligens en Mercedes i 200 serien rund 1975 tenker jeg
Men nå skal vi på den andre siden av Glomma igjen og kjører over Sandstadbrua som er bygd i 1904. Jeg er litt spent på denne brua som er en flaskehals på Kirkenær
Men på den andre siden følger vi både en Peugeot og en Volvo. Men det er Volvo-en som er veteran. Det er en Volvo 240 GL fra 1993, da var den ikke en veteran allikevel da
Kom litt fort denne her, men jeg er sikker på at det er en Volvo 740 rundt 1982 til1990
Jeg klarer ikke å identifisere hengeren men disse gressballene er laget av en veteran
Disse to her er veteraner og jeg tror den til venstre er i bruk enda, men hva det er blir for usikkert
Men uansett hvor mye jeg prøver klarer jeg ikke å finne ut hvilken traktor dette er
Denne kom litt brått på, men hva hvis jeg gjetter på en Volvo 240 mellom 1974 og 1993?
Så har vi to traktorer igjen, den til høyre er veteran. Jeg liker ikke dette været i dag, blir ikke skarpe bilder
Nesa til sjåføren er i veien, men vi har en brannbil til venstre og en lastebil rett bak. Og den til høyre er et leketøy for de som bygger om biler
Men her oppdager jeg noe spennende, den gule bobla med kasse på taket har flyttet på seg. Da betyr det at den lever
Jeg har alltid hvert opptatt av tog og her kommer to kjørende. 6452 kom til Norge 16 januar 2017 og 6419 kom til Norge i desember 2017 og de tilhører Grenland Rail
Men nå skal Volvo 240 GL ta av og vi er overlatt til oss selv
Vi ser flere veteraner på veien men været blir dårligere og dårligere. Det er en veteran - NSU?
Og sånn fortsetter vi oppover, en boble fra 1967?
Her blir det nok bom, den bakerste er en Subaru Legacy fra 2005 og den fremste er en Volvo V70 rundt 90 åra
Haslemoen strekningen, jeg digger ikke dette været nå
Men det flagges og alle bilene bak autovernet er veteraner
Vi tar av mot Våler og kjører riksvei 210, ingen tog å se her
Men i Våler kjører de også traktor, dette er en veteran som er Volvo
Så dukker det opp en boble, det er en litt nyere variant. Tror vi er på 1980-1990, kanskje 1990?
Hvorfor man skal parkere en gammel veteranbilhenger rett foran bilen sin har jeg aldri skjønt
Ordet can-am beskriver vel denne bilen, jeg trenger ikke å skrive noe mer. Det er ikke en veteran
Hvem er eldst? Jeg gjetter den til venstre. Og ja, det er en Mercedes-Benz 250 S fra 1967 og den til høyre er en Saab 9-3 fra 1998 som må ha åtte år til på baken
Jeg hater presenninger når det står små veteranbiler under dem.  Det er ingen Renault i hvert fall
Helt bakerst en Toyota RAV4 fra 1998. rett ved siden av en Mercedes-Benz 300 CE fra 1990. De andre orker vi ikke å bry om oss nå
Vi må alltid innom her og handle noen øl, men bilparken her er som vanlig
Vi skal til junior nå og alt på veien ditt er som det pleier - Porsche?
944 Bertel O. Steen, men det er da en Porsche? Den venter sikkert bare på å bli en veteran, den ble produsert mellom 1982 og 1991
At det har regna mye oppi her også, kan du se på plenen her - sopp i mangfold
Nå kjører vi inn i et meget pent strøk, dette er en av naboene deres. Renault Laguna T fra 2010
Men nå har vi ankommet bestemmelsesstedet og ser en Renault Kangoo som sikkert er en El-bil og en Renault Laguna G fra 2002
Men det går ikke lange stunden før jeg må sette meg inn i en Renault Laguna T Cupe fra 2010 og for beskjed om at vi må flytte på noen biler
Haslemoen strekningen på den andre siden også. Det var jo brødrene Konttorp som bygget denne veien i 1962 og ble ferdig i 1964 bare for at jagerfly skulle lande her og veien holder enda
Vi har mye å takke de gutta for, det var bare her du kunne teste toppfarten på bilen din. Husker jeg reiste helt fra Oslo og opp hit
Dette er Kanadagås forresten, hvis du lurer
Mercedes, men ellers så må jeg melde pass her - hjulet bak minner meg om tivoli?
Når vi nærmer oss Flisa så ser jeg alltid en veteran, som denne her som er en Chevrolet EL Camino fra 1978
Vi passerer Kaffegata og det er ikke en eneste veteranbil å se
Men like før vi er fremme så ser jeg en NSU 1200 fra 1968, la oss håpe at det fortsetter slik
Men nå er vi framme til der hvor bilene står som vi skal flytte. En er allerede flyttet så det er fire biler igjen
Alle bilene må igjennom en grundig sikkerhetssjekk før de kan flyttes på
Noen av bilene er små og raske som disse, Peugeot 306 og Renault Clio. Årstallet vet jeg ikke, men de er ikke veteraner
Denne har nok mer tyngde og så er den også fransk som de to små vi så på. Dette er en Sitroën Berlingo som ble produsert fra 1996 så det er ingen veteran dette heller
Den siste er en sliter, Chevrolet Nubira er en kamuflert koreaner og ingen amerikaner hvis du trodde det
Men spør du meg skulle vi nok ha hentet disse to Volvo-ene der borte også, tenker de hadde gjort seg bedre på et jorde
Men tilbake til disse vi skal flytte nå, denne her kan da ikke ha rare motoren i seg. Men den er kanskje litt tryggere når man bulker i hverandre?
Denne ser litt sint ut, så kommer den først ut så har den en sjanse. Liten og spretten og så har den sikkert en bedre motor
Alle bilene må føres opp i et skjema før prøveskilt kan tas på. Her går alt lovlig for seg kan jeg forsikre dere om
Mens de gjør det kan jo vi sjekke hva som står der borte, vi begynner fra høyre. Litt av en traktor som er en John Deere Type 1130 fra 1976. Den neste er en buss som Team Sigfridstad kjører, minigraveren er en Komatsu PC55MR og den siste til venstre er en Volvo L358 hjullaster. Vi fant minst en veteran
Men da er vi klare, jeg er passasjer i en BMW 320D fra 2006 og skal følge bilene bort til bestemmelsesstedet
Selv om dette er en koreaner har jeg litt tro på denne bilen, men da må det ikke være for vått på jordet
Den er rask og ligger godt på veien, trafikklyset ved Arneberg Bro gjør det slik at vi må stoppe opp litt her
Vi passerer H. Lundes Autoverksted på Arneberg og her pleier det å være mange biler utenfor, men det står bare en der nå. Denne kunne sikkert også vært brukt til jordebil da den har stått der en stund
Men nå nærmer vi oss Meierigården hvor det ligger en Antikk butikk nå
Men denne traktoren er helt sikkert en veteran, skal vi kalle den en Ferguson gråtass fra 50-tallet?
Vi er i Hof sentrum og Nyseter Trevare lå her i gamle dager, lageret brant ned i 2008 når det ble brukt som lager til butikken her har jeg blitt fortalt, så kanskje dette var det gamle lageret deres
Det var brødrene Nyseter som drev det. Tidligere var jo Hof en kommune men den ble delt i tre. Hof sentrum ligger nå i Arneberg så da tilhører Åsnes kommune
Men nok forviklinger nå, vi nærmer oss Snålroa og det jeg kan fortelle her er at det ligger i Åsnes kommune. Snålroa ligger på vestsiden av Flisa også, men hvis det er her så skal vi se nye gatelys
Jeg må innrømme at jeg ikke så etter noen gatelys når jeg kjørte der, men nå er vi snart fremme til bestemmelsesstedet
Der ser jeg den første bilen forresten som har blitt kjørt ditt før jeg kom. Den ser veldig lik ut den vi følger nå
Så her er åkeren som skal bli pløyd opp av jordebiler da, jeg håper jeg for et bilde av åkeren etterpå :-)
Men her inne står det en traktor og det er ikke en hvem som helst. Vi ser på en MC Cormick International Farmall D-430. Harvester er navnet og nå snakker vi 50 åra
Her for jeg det bekreftet, begge er Chevrolet Nubira, bare at den ene er en koreansk Gordini
Her ser du en bil som allerede har vært ute på jordet, når du er ferdig med rundene tar du malingspannet og maler bort bulkene. Eller kan det være en rallybil? Jeg har fått litt info
Vi vet jo at det er en Volvo, men at den har grønn lokk (2,5 liter), 2 doble 45mm weber, 231 topp som det er gjort en del med. Den er opprinnelig svensk, men er godkjent i Norge
Når vi skal tilbake så står det en Volvo - NMK Engerdal på en henger. Det er en 244 fra 1985, den har en B-23 motor med 16 ventilers topp med motorsykkel gasserrekke og datasprut. Det ryktes at den drar 170 Hk på bakhjula og det sier vel litt
På veien tilbake tenker jeg på hva jeg har sett til nå, dem er opptatt av biler her oppe, det er sikkert
Men samtidig så tar de vare på bondelandskapet som gjør det så koselig å kjøre her. Men det kan være andre ting enn melk i disse spannene her :-)
Dere skal vite at jeg ikke er riktig ferdig med denne bygningen enda, fortsettelsen kommer... stikkordet er Nissen-hyttene eller Nissenbrakkene. Peter Normann Nissen som var en kanadier med skandinavisk avstamning og utdannet bergverksingeniør som utviklet den prefabrikkerte og transportable, tunnelbuete bygningskonstruksjonen under den første verdenskrig
Arneberg brua som er 315 meter lang, den er bygget i stål i 1926. Rundt 2010 ble det byttet ut fire tverrbærere og 14 stålportaler blir skiftet ut. Eksisterende betongdekke skal skiftes ut og jeg kunne ha fortsatt på dette
Bil nummer to vil ikke starte med en gang, men når de to her tar tak i det så starter den til slutt
Vi følger en Renault Clio som er så spretten som bare det, nå ser vi dessuten lyktestolpene på Snålroa
Han venta ikke på grønt lys en gang, bare kjørte rett fram
BMW-en som jeg sitter i nå, må slite litt for å holde følge
Men så er vi plutselig fremme, ser vi en Hyundai gravemaskin og en veterantraktor der framme?
Nå er tre av bilene på plass, og ut ifra det jeg ser så er gutta fornøyd
He-he, det ble litt gøy når jeg skulle lete etter Drevsjø Hotell som er et "Lite stykke Norge" på Google. Dette er jo bare gjort for moro, og jeg som tenkte at jeg skulle overnatte her
Men like i nærheten har du Strandsjøen som er en liten næringsrik kroksjø som tidligere var en del av elveløpet til Glomma. Dem har et fugletårn her også så du kan drive med fugletitting
Så passerer vi en Poclain gravemaskin, at dette er en veteran er jeg helt sikker på og så er den fransk
Vi passerer Meierigården igjen og jeg prøver å få tak i merke på Gråtass men klarer det ikke
Hvis du tror at dette er original merke til brua tar du feil, det har havnet på museum
Men nå skal vi hente neste bil og vet du hva jeg ser? Denne bilen må ha fått nye dekk
Men det er kun bakhjulene som er nye, tror du dette går bra?
Ingen kommentarer her, det rusler fremover og det flagrer litt her og der
Det var så vidt den kom opp bakken til Arneberg bru når den fikk grønt lys. Jeg ser ikke at denne bilen her kan vinne egentlig
Nå er vi ved Sundenga Idrettspark også kalt Hof Idrettspark som også har en, nei to hoppbakker
Jeg beklager det jeg skrev i sted, trodde faktisk den stod alene men det gjør den ikke
Meierigården. Først så var det Bergs meieri som drev det fra 1887 til 1967. Så var det Solør meieri fra 1968 til 1989.  Men det ble bygd nytt meieri i Odalen ved Slobrua, som overtok for Kongsvinger og Solør meieri
Monza campingvogn, den er engelsk og helt sikkert en veteran
Den ser pen ut i lakken, men vi så dekka ikke sant. Har ikke så trua på denne bilen i et race
Men denne MC Cormick International Farmall D-430 som vi så i sted er fra 1956 og ble kjøpt på Skalbukilen for 8000 kroner i 1988. Motor på 30 hk og en toppfart på 17km/t
Sitroën-en kom da fram til slutt, men jeg ville ikke ha valgt denne i et løp
Når jeg ser på denne rekka her nå ville jeg ha byttet på nr. 2 og 3 så hadde det blitt greit
Nå skal vi hente neste bil og jeg strekker meg litt lenger, begge er nok veteraner men litt for langt unna
Denne også, men at traktoren er en veteran er helt sikkert
Så kommer det flere fugler i luften, men jeg klarer ikke å se hvem de er
Men jeg mistenker dem for å være Traner
Ganske sikker og de er så store at de flyr midt imellom trærne
Nå bare gjetter jeg, en DAF MB 200 fra 1980?
Vi passerer Hof sentrum mange ganger og det er på tide at noen lager historie her. Vi kjøpte vårt første vannfat her inne på Meierigården i 2016 tror jeg
Nå gikk det litt fort, men de kan være veteraner, en Saab og en Volvo
Jeg prøver å finne de 14 stolpene de har byttet ut, og jeg tror jeg fant dem
Vi kommer tilbake og da oppdager jeg at de har en campingvogn. BJØLSETH 530 De Luxe er flaggskipet i1982 så da må dette være en veteran
Jo da, neste bil sparker fra, nå ser han om vi kan følge han. Men ærlig talt vi kjører BMW
Men det går fort i svingene så vi må bare følge på
Blir en hard konkurrent dette her - på jordet
Jaggu fikk han grønt lys også når vi nærmet og Arneberg bro
Jeg rekker så vidt å registrere noen veteraner på veien, et par Saab-er og en Volvo
Makan til råtass, til og med skiltet har blåst seg opp ned
Jeg er glad for at dette er siste bilen vi skal parkere
Nå er jeg lei av å følge disse bilene som allikevel skal bli vrak
Så jeg må ha med litt landskap og pynt på veien nå
En - to - tre - fire - fem, og en en skal være reserve
Hvilken bil blir reserve? Kanskje den helt til høyre
Kan du kjøre en annen vei tilbake spurte jeg, og det gjorde han. De lå dypt i en grop men han kjørte sakte forbi
Jeg rakk å ta flere bilder, og her er det veteraner i massevis
Siste bilde før vi er forbi, hva skal vi si om malingen på de to bilene? Det er faktisk mange biler der nede hvis du ser godt etter
Vi tar det litt rolig tilbake, men har du sett den forbaska vindusviskeren? Det er en Volvo
Så passerer vi Flisa stasjon som ble åpnet i 1893, stasjonen var endestasjon på jernbanelinjen fra Kongsvinger til Flisa i gamle dager
Landsbyen Flisa, her har jeg hatt mye gøy og skal ha mye mer gøy
Isbilen på Flisa, her går det så spruten plasker. Tror ikke han for solgt så mange is i dag
Mørkeblå Golf, jeg tror den er en veteran, men vi lar den være
Men ingen Volvo kommer rett imot meg uten å bli registrert. Dette er en Volvo 850 GLT fra 1992, tenk deg den om to år du!
Men nå tar gutta meg på en tur, herregud hvor skal vi hen nå
Vi er på vei inn i gamle land, jeg prøver å registrere hva som er her på veien. En pølsebod med reklamen Hennig Olsen og varme pølser. Om vi skal kalle det Plæssom eller Åslia her oppe, er jeg usikker på
Vi passerer Åslia Grendehus hvor det er mye liv, årstallet på bygningen er 1938 og tilhørte først Hof indremisjon, men i 1976 overtok Hof østre indremisjon før Åslia velforening overtok det i 1990

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress