Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Våler september 2020
Rett over veien har vi bygningen hvor Åslia Marknaden/Festivalen holder til. To plakater med Freia Selskaps Chokolade Daglig drikk i alle hjem og Tiedemanns Tobakk er dog den beste pryder veggen
Litt lenger opp i Åsliavegen finner vi dieselpumpene til Brødrene Konttorp som bygde blant annet Haslemoen strekka i 1962-64
Det var diesel for anleggsmaskiner for Brødrene Konttorp maskinfirma og de hadde er verksted her oppe ved Plæssom som de kaller det
Jeg ble bare litt nysgjerrig på den hesten der bort, men det er vel bare en hestehenger
Men vi er ute etter veteraner vi, og traktoren er nok ikke det, men den campingvogna ser gammel ut
Tar jeg ikke feil her så er dette en Volvo BM 600 fra rundt 1960-70, så da fant vi en veteran
Litt utydelig bilde, men vi gjetter på en Volvo N 10 6x2 fra 1975, en anstendig alder på den der og det ser ut som den er i bruk
Det er flere veteraner der borte, men jeg er litt for langt unna
Flere av dem er nok rundt 1990, men jeg gir opp her
Jeg ser en gammel campingbil og en gammel traktor, men ellers så er det vanskelig
Nå nærmer vi oss litt, en Chevrolet, en Kia og en BMW. De er nok rundt 1990 åra ja, kanskje 2000
Da er lastebilen bekreftet gjettet riktig, men under Volvo-en og båten står det også noe spennende. Men vi for gi oss her borte nå
Nå må vi gjøre litt annet, den nærmeste er ku, jeg ser jurene
Så kommer det også tre Ringduer flyenes over oss
Men nå skal vi bort til et annet sted og hente en kar. Men vi kan jo ta med denne veteranen her. Det er nok en Ford Mustang rundt 1965 hvis jeg ikke ser feil
Vi kan jo ta med noen Sangsvaner og et par gjess på veien også
Så har vi kommet til Solør Brodering, både bussen og traktoren er veteraner. Her inne i garasjen er det en stor broderingsmaskin som kan ta seks oppdrag på en gang. Den kan brodere på det meste har jeg lest
Men nå nærmer vi oss huset med det rare i, og ute i hagen står det masse veteraner. Alt er selvfølgelig Renault og du kjenner kanskje igjen den bakerste modellen?
Bare Renault-er her også bortsett fra en, det er bruksbilen som er en Opel Vivaro og han trøster seg med at det er en Renault motor i den da
Dette er finværsbilen, en Renault Floride fra 1962. Dette er en bil du ikke ser hver dag kan jeg love deg
Til venstre her har vi også en veteran, det er en Renault 12 TS fra 1978. Om vi kommer til å se den på veien er litt usikkert
Men jeg advarte dere, når du går inn her så vet du ikke hva du møter på
Hvorfor det stikker en hånd ut at motorrommet på en Renault 8 fra 1969 kan vi jo lure på
Jeg ser jo etter at sjokket har lagt seg at hånden ikke er ekte, men hun her så jeg ikke med en gang så jeg svetter litt til
Hvor har han fått tak i denne dama fra, og hva skal han med henne? Akkurat det fikk jeg ikke svar på nå
Jeg husker han viste meg en dame i en rød telefonkiosk for en stund siden, kan det være henne?
Moroa er over og vi reiser tilbake, da kommer det en  Toyota Crown De Luxe 2.2 D fra 1980. Hvem er det som sier at det ikke fins veteranbiler i Solør. Men nå er det lørdagskveld og jeg sier godnatt
Det er tidlig søndagsmorgen og de andre sover enda. Jeg tenkte vi skulle gå oss en liten tur
Som her, det må være far og sønn som leker seg her. Du trenger ikke å følge veien men følger terrenget istedenfor
Jeg vet hvem som bor her men hun har nok ikke stått opp enda. Koselig hage, men ser jeg et kjøleskap foran kjøkkenvinduet?
Jeg tenkte vi skulle ta en tur inn denne turstien her som går under riksvei 2 i Våler
Jo da, det er fremkommelig her, dette skal vi klare
På den andre siden rusler jeg et lite stykke og stopper og lytter. Men så kommer jeg på at om Elgen kommer her nå så er det nok best at jeg drar tilbake. Den var ganske stor
Da er jeg tilbake, må bare beundre verandaen jeg har hvert med å bygge. Men nå er rekkverket og utearealet ordnet opp i siden sist vi var her
Men de andre har ikke stått opp enda så vi går litt videre. Her ser vi en Volvo 240 GL fra 1987. Bare veteraner her jo
Men nå er jeg nede ved jernbanesporet ved Våler stasjon og her står det en heftig en. Det er en Restrack Huddig 1260 som faktisk kan kjøre på jernbanesporet. Du kan se tog hjula foran og bak hvis du ser godt etter
Jeg stod akkurat her i mai og tok bilde også, jeg ser at den har jobbet med rydding langs sporet. Men denne gangen gidder jeg ikke å vente på toget
Våler stasjon har jeg dokumentert før så nå konsentrerer vi oss om Våler Kunstnerforum. 21 august var de i gang igjen med en sommerfest og hvis dere er heldige så blir det en juleutstilling her også
Dette er et bygg i Stasjonsvegen som ikke har et nummer, men badekaret står der enda
Dette huset har jeg sett flere ganger og det kalles Bjørke. Noen vil rive det og andre vil bevare det. Blir det revet så kan tomten brukes til parkeringsplasser til kommunehuset som ligger ved siden av. Men huset har status som bevaringsverdig og det må satses skikkelig hvis det skal gjennomføres
Men tar vi en titt på den andre siden så ser i hvert fall jeg at dette er et vakkert bygg. Bare synd at dem som hadde ansvaret ikke vedlikeholdte det. Men her oppe i bygda har de mange perler, kanskje de kunne samle noen av dem på et sted?
Dette er menneskeverden, jeg går heller over til dyreverden selv om dem også lider under oss. Kjøttmeis er dette forresten
Traktoren har vært bortover her også kan jeg se
Men på veien tilbake ser jeg en italiensk veteran traktor av merke Fiat, kan det være en hjemmelagd snøskuffe den har på seg?
Har dere hørt en Måltrost synge, det har jeg
Men jeg tror at dette var Gråtrosten, men den sang fint
Håpet jeg skulle se Blåmeisen nå, men det var Kjøttmeisen igjen
En flott fugl som leter etter mat hele tiden, da den er her hele året. Så ikke glem fuglene deres i vinter
Det har regnet mye i Oslo også, men denne soppen har jeg ikke sett i hagen min
Jeg kan kun to sopper, Kantareller og Fluesopp og dette er vel ingen av dem
Endelig tilbake igjen og jeg ser at trappa mangler, for jeg være med på å lage den? Jeg krysser fingene
Et eller annet sted her skal det komme et Renault merke, de har allerede formen kan du se :-)
Sommerfest her til neste år, ja! Selv ugla nikket med hode nå. Men nå må jeg inn å spise frokost
Men søndagen er ikke over, nå skal vi til Elverum og få på nye dekk som vi har kjøpt. Det er fartsdumper i denne veien kan jeg love deg
På veien til Elverum oppdager jeg at det er flere som bruker maling på jordebiler. Det er en veteran forresten
Kan nok være en stund siden denne fikk maling, men veteran er den
Jeg er litt var for Elg, da jeg så en på veien oppover. Men dette er en hest som rusler alene i skogen
Denne traktoren må være en veteran, er det en Ford eller Volvo?
Flere hester, er vi i eventyrskogen?
Kan en hest bli 30 år? Hvis svaret er ja, så kanskje disse er veteraner
Pipa til Forestia som er en av de ledende leverandørene av sponplater i Norden. Her er det masse skog og så gir det mange gode arbeidsplasser
Vi passerer en gammel redningsbil, jeg er ikke sikker på hva det er, men det jeg er sikker på er at det er en veteran
Vi nærmer oss Elverum, 13 km igjen. Det bor nesten 22 000 innbyggere der nå
To veteraner, men vinkelen er litt dum.  Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne mer om biler. Men hvis jeg sier at lastebilen er rundt 50 åra og den røde rundt 1970 åra, er jeg nok ikke langt unna
Vi teller åtte Saab, og de tre til høyre ser litt håpløse ut. Men jeg kan ikke stoppe å hjelpe dem
Neste bilde kom litt brått på, men enten så er det en Mazda eller Ford. Men begge to er veteraner
Så nå kjører vi inn i Elverum, vi vet hvor mange som bor der, men er noe annet vi ikke vet?
Norsk Skogmuseum ligger der som er et av de største museene i Norge med over 100 000 besøkende årlig
Selvfølgelig har de fire Elger rett utenfor, Elgoksen fra gruppa med fire elger er i naturlig størrelse og er laget av kunstneren Skule Waksvik
At Elverum strekker en hånd opp her har jeg forståelse for, spesielt i en rundkjøring
Dette er Nybrua i Elverum over Glomma, hvilken bru kjører vi over da? Og ikke svar Hamarvegen, det er ingen bru
Akkurat her har du flere valg, enten ISUZU eller SUZUKI, vi er på japanske bilmerker nå ikke sant?
Må ta den i fart fra brua, Elverum stasjon er en jernbanestasjon for både Rørosbanen og Solørbanen som kanskje ikke ligger her?
Nå tar vi bilde av en militærleir med biler, det blir ingen dokumentasjon her. Men er vi ved Terningmoen leir?
Men ingen fyller bensin i Elverum når jeg er der, da blir du registrert. TVR 2L Convertible fra 1985. TVR er et britisk bilmerke fra Blackpool i England
Jeg tar en titt ut i horisonten før vi svinger inn til der hvor vi skal nå. Skal bli spennende å kjøre nyveien etterpå
Vi ankommer Motor Forum Renault i Elverum, og nå kjører vi rett inn i garasjen
Selvfølgelig står det en Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique fra 2013 i garasjen og som skal få nye vinterdekk på seg
Men når du kommer inn i denne garasjen blir du litt blendet, det er flere Renault-er her. Et par Clio-er og en av dem er Clio 16V
En av dem var jeg med på Vålerbanen og kjørte om kapp med Porsche, hvem tror du vant? Dem er veteraner begge to tror jeg
Men nå skal bilen heves og da kan vi samtidig ta en titt på bilen
Bilen overbeviste stort da den kom på tampen av 2013 i stasjonsvogn utgave. Og med en 0,9-liters tresylindret bensinturbomotor med 90 hestekrefter så er det en fin bil å kjøre
Ikke verdens raskeste, men den går fra 0 til 100 km/t på rundt 13 sekunder og maler som en katt
Bakre eksospotte ser bra ut etter syv år og reservedekket er gudskjelov ikke et sykkeldekk, men det ser litt smalere ut
At eksosanlegget ligger i en kanal er nok smart, blir beskyttet bedre på den måten
Piggfrie vinterhjul av beste kvalitet, vi kjører Renault vet du og er miljøbevisste
Må ta en titt fra den andre kanten også, ser jo nesten ny ut jo
Men her oppdager sjefen en liten ting, noe som ikke var på de gamle vinterdekkene
De er retningsbestemte, det betyr at vi må ha tunga rett i munn hvis vi skal bytte selv. Huff, dette lover ikke bra...
Da er dekkskifte utført og Koronavakten passer på at vi holder god avstand når vi kjører ut
Når vi lukket garasjedøren så vi litt dramatikk på husveggen, men hvordan dette ende hadde vi ikke tid til å se på
Med sommerdekkene liggende bak begir vi oss mot den nye veien som vi skal ta hjemover. Den heter riksvei 3 og en del av riksvei 25
Men ingen av disse er veteraner, bilen er en Volkswagen Polo fra 2007 og campingvogna er en Solifer Finlandia 620 fra 1994. Fire år til på den så er det en veteran
Fra Basthjørnet til Ommangsvollen skal vi finne 10 bruer, 18 over og underganger, 2 rundkjøringer, 2 T-kryss og 2 faunapassasjer som kanskje er for dyrene våre
Her ser vi første rundkjøringen ved Basthjørnet, en fin og oversiktlig vei hvor det fremdeles er mye byggevirksomhet på siden av veien
McDonald's dukker opp her allikevel selv om de i 2010 ikke hadde noen planer om å starte opp her. Men nå blir det andre boller, eller skal vi si hamburgere
Nå er vi i rundkjøringen og vi ser at alt ikke er ferdig enda
COOP-Ekstra skal også åpne her, så dette blir nok et lite kjøpesenter til slutt tenker jeg
Da har det blitt bompengevei her også til Soløringer´s forargelse, skal bli spennende å se hva de gjør med de andre lokale småveiene. Kan dukke opp noen pengebommer der også...
Nå er vi vel i den andre rundkjøringen men vi skal ikke ta den veien. Trondheim blir det sikkert en tur til neste år
Fartsgrensen er 110, passer bra til moderne biler så kan gamlebilene kjøre gamlevegen
Dette er vel den første faunapassasjen hvor dyr kan passere
Ellers så går det en vei der oppe også, i så fall er vi ved Storhølen
15 km med firefelts veg med midtdeler, så det går unna her
Om dette er en bru eller overgang kan være vanskelig å si, vi prøver oss på overgang og da er dette den første som ligger ved Svea
43 kroner var da ikke så ille, og har du autopass så blir det rabatt på den prisen også. Gjelder å holde seg under 3.5 tonn nå
Nå klarer ikke jeg å registrere alle undergangene som er her, så vi må ha litt slingringsmonn på tellingen. Men nå kjører vi inn i Løten kommune hvor det bor 7674 innbyggere
Nå går det en vei under oss, er vi ved Lundgard? Da er det Chausseen vi har under oss
Nå blir jeg usikker igjen, er det en bru eller faunapassasje? Er vi ved Ebru nå tro?
Rokosjøen og Løten er neste avkjøring, Rokosjøen er en innsjø som består to deler, Rokosjøen og Vesle Rokosjøen. Den siste er et fuglereservat så en tur ditt en gang kan bli aktuelt
Nå er vi ved Myklegard hvor det er to nye rundkjøringer, Ånestadkrysset vil vel dette hete. Men hva er den store skulpturen der borte for noe?
Det er ikke noen skulptur, det er et monument som er tegnet av Terje Halbakken som er byggeleder i Statens vegvesen.  Inspirasjon og materialer er i fra grantrær. Monumentet er 14 meter høyt og produsert av Moelven Limtre
Jeg tror dette er overganger, en bru er nok mye større. Denne er ved Kroksti, sikkert produsert av Moelven Limtre
Neste bru eller overgang kommer like etterpå, vi er ved Årsrudhagen nå. Denne har nok ikke Moelven Limtre laget
Men denne har nok Moelven Limtre laget, vi er like før Gammelsrud nå
Siste avkjøring til Hamar og Løten, i 110 så går det fort og det er langt mellom avkjøringene
Tønset heter det her, og her stikker riksvei 25 av mot Hamar
OBS, jeg holdt på og glemme overgangen like før som Moelven Limtre har laget
Vi følger riksvei 3 retning Oslo, er litt spent på hvor langt ned veien er ny
Dette er samme brua, ved Tønset krysset
115 km igjen til Oslo, og nå må vi bare se på detaljer langs veien. Fremdeles nye gjerder langs veien her
Så kommer det en Moelven overgang igjen, vi er vel ved Furuset nå
Så nå må GPS-en oppgraderes igjen, hvor er Vollen og Haugset da?
Så nå er vi ved Ommangsvollen hvor den nye veien slutter, Ommangsvollen krysset må det hete her da. Her ser vi Elgeskiltet også
Jepp, nå er vi på gamleveien igjen, kjenner en kul fyr som bor her på Ådalsbruk. Her er det forresten noen steder jeg må besøke senere
Har lært meg et nytt navn i dag, jeg har brukt ordet viltoverganger men du kan også si faunapassasjer
Nå er vi ved Kolomoen Bru, ligger i Stange i Hedmark. Den ble åpnet i 2009 har en lengde på 82 meter og et hovedspenn på 55 meter
Takket være FB blir slike plasser litt enklere å dokumentere. Plassen tilhører en bonde som har plassen til lagringsplass
I gamledager kjørte han jordbær plukkerne i denne bussen som er en  Volvo B57 med T-Knutsen karosseri fra NSB Odal og Eidsvollsrutene
Nå bare leker jeg meg, tror vi kjører ut av Espatunnelen. Tunnelen har to løp og er 690 meter lang og åpnet i 2014
Tror dette er Morskogtunnelen, da skal det bare være en tunnel igjen før Minnesundbrua
Siste tunnelen før brua, det er Korslundtunnelen som er 650 meter lang
Da har vi  den nye Minnesundbrua foran oss og vi er nesten hjemme. Samlet lengde på brua er 532 meter
Men nå må jeg gi meg med disse tunnelene, dette blir siste jeg tar bilde av. Eidsvolltunnelen som er 1193 meter lang og åpnet i 1993 men da bare med et løp, det andre løpet kom senere
Vi nærmer oss Kløfta, og et tog passerer oss, ikke er det flytoget og ikke er det en veteran
Men på Kløfta står det en veteran på taket til SOS Biloppretting
Den bør reddes sa de på FB og jeg er helt enig
Denne var litt for langt unna, men når jeg ser på grabben så tror jeg dette er en veteran. Noen hvisket meg i øret at det var den gamle gravern til Tenvik industrier i Tønsberg eller Re
Sauer langs E6 mot Oslo, her har dere beviset
Endelig er vi i Oslo og kan ta bilde av noen måker og en EL bil
Jeg vet at de forrige bilde skulle være det siste bilde, men dette er Brynstunnelen og siste tunnelen før vi er hjemme
Vi har ikke tatt bilde av noen syklister på turen, så her for dere en
Jeg tror heller ikke at jeg har tatt bilde av en Renault EL bil på veien, dette er en ZOE forresten
Så dette er nest siste bilde fra turen, denne gangen så vi Elgen og da passet denne fint. Så jeg takker for turen her :-)
Til dere som lurte litt på jordeløpet og hvordan åkeren så ut etterpå, men den fjerde bilen til høyre kan jeg ikke huske å ha sett. Veldig synd at jeg ikke var der neste helg og dokumenterte løpet. Men det var vel planlagt og så takker jeg for turen

◄ 1 2

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress