Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Starmoen flyplass august 2020 del 2
Så her ankommer jeg Starmoen flyplass og skal se på fly, vil du være med?
Det første jeg ser i luften er et slepefly med et seilfly på slep
Det andre jeg ser er et fly som leker seg oppe i luften
Det flyr ikke som andre flyr, det rører litt mer på seg liksom
Jeg har ikke hvert på et slikt stevne før så jeg må bare følge med
Her flyr det opp ned når det ikke kommer lenger opp i luften
Så samtidig så ruller det litt, sikkert bare for gøy
Og så gjør han det en gang til
Dette har jeg ikke sett hjemme på Høyenhall, han flyr opp ned
Og selvfølgelig i den stillingen flyr man oppover
Så vrir man seg rundt
Og flyr oppover til flyet ramler ned igjen
Selvfølgelig stopper motoren slik at det blir litt mer spennende
Selvfølgelig detter et fly rett ned når motoren ikke går
Men så er flyveren fornuftig nok og starter motoren igjen
Og det flyr normalt igjen
Men, jeg sier bare men....
Den drar rett opp igjen
Når den ikke kommer lenger opp så begynner den å flate ut
Og detter ned igjen, men dette har vi jo sett før
Så vi roer den litt med et seilfly som trekkflyet slipper
Hvorfor jeg ikke for helt klare bilder enda er fordi at han flyr så høyt og det er litt dis der oppe
Men nå er den på vei opp igjen
Mens han snurrer rundt
Rundt og rundt
Nå er den veldig høyt oppe i luften
Nå ser det ut som den ikke kommer høyere
Den bikker over, det er nesten så jeg ikke rekker opp
Men nå er den på vei nedover igjen
Tar faktisk veien rett ned
Ikke tale om at jeg ville sitte i det flyet der, må være G-krefter i sving her
Snurrer på seg gjør den nedover også
Flyveren tar til fornuft og retter seg opp igjen
Dere må tilgi meg hvis det er en dame som flyr her, jeg skriver jo han
Slepeflyet LN-KCH som kommer her er en Piper PA-18-150 Super Cub fra 1967
Vi kan jo følge med på landingen
Kommer mykt og fin inn på rullebanen
Veldig fin landing
1967 modell, da er dette faktisk en veteran
Det var Drammen Flyklubb som hadde den først og dem satte inn en større motor på 180 Hk. De solgte den i 1989 og da ble den stasjonert her på Starmoen
Men nå tar vi oss en titt rundt, dette er et akrofly av typen Cap10C
Et seilfly er snart klar for en luftetur ser det ut som
Dere skjønner sikkert nå at det er en dame som flyr et fly, men hvilket vet jeg ikke. Men seilflyet vi ser rett foran oss er en Pdps Pzl Bielsko SZD-22C Mucha som ble totalrestaurert i 2013. Den til høyre er en Allstar SZD-59-1 Acro
Men nå er det et fly til som skal ta av, og jeg kjenner på meg at han skal sikkert fly opp-ned
Jeg er litt spent nå, den her nede og....
Og han der oppe må vel komme ned snart?
At det er en kraftig motor i denne ser jeg på halehjulet som er i luften før du aner det
Neste gang jeg trykker på utløseren er han i luften
Må zoome meg ut da han er så nærme
Mine damer og herrer, vi ser Extra 300 tar av
Flyet er bygget i 1998, produsert i Dinslaken som er i Tyskland
Motoren som sitter i denne er en  Lycoming AEIO-540-L1B5D
Men nå kommer han som har hvert i luften og jeg håper vi kan se hvem det er
Er ikke mulig i denne settingen, han er klar for landing
Når du har gjort det du gjorde i luften må det være enkelt å lande tenker jeg
Jeg kan enda ikke se hvem du er men landingen blir myk ser jeg
Må være en tøffing dette her
Har full kontroll
Her skal landingen bli helt perfekt, det ser jeg med en gang
Alle tre hjula skal ned samtidig
Har du sett på presisjon, for en landing og nå ser jeg hvem du er
Extra EA-230 Aerobatic har landet og det er en mann som flyr dette flyet
Men nå er jeg litt mer informert, Extra 300 er på vei opp
Den har samme flyruta, først rett opp
Tåka blir mer og mer borte så jeg kan få skarpere bilder
Så når du ikke kommer lenger opp så må du ned igjen
Men ikke sånn uten videre, må jo vise seg frem
Så jeg følger han, flyr gudskjelov ikke opp ned enda
Jeg følger han, men det skjer mer på flyplassen
Extra EA-230 som landet kommer nå tilbake
Må jo ta noen nærbilder, så kan jeg helt privat kan zoome inn flyverne
Jeg tar heller et bilde for mye enn ett bilde for lite av disse spesielle flyene
Når jeg tenker på Kjeller flyplass som jeg besøkte i fjor og Starmoen flyplass hvor jeg er nå - at noen i det hele tatt kan tenke på at de skal legges ned
Tar et oversiktsbilde og legger merke til flyet helt bak, det er Cessna 182P Skylane
Det er vindstille og alle holder avstand og dette er et NM
Jeg følger et seilfly
Det skal ikke bare skli gjennom luften
Det skal gjøre noen øvelser dette flyet også
Det er et Duo Discus med et vingespenn på 20 m
Gardermoen seilflyklubb er nok ansvarlig her tenker jeg
Klubben kjøpte dette i 2013 og representerer noe av det aller ypperste i sin klasse
Så da følger vi det litt, og jeg beklager at alle bildene ikke treffer
Men at det gjorde fantastiske øvelser er helt sikkert
Noen gjør seg klar, det er Pilatus B4
Extra 300 er fremdeles oppe i luften og gjør øvelser
Tåka blir mer og mer borte, og det betyr at jeg for skarpere bilder
Nå er han høyt oppe, her snakker vi G-krefter
Jeg presser kamera til det ytterste
LN-XTR er på vei ned
Pleier ikke å nevne navn, men stikkordet her må være Skauen
Far og sønn, eller to brødre? Jeg vet ikke enda, men at de driver med airshow er sikkert
Men nå følger vi flyet, det flyr riktig vei
Men nå er han på vei oppover
Og her er han på vei nedover
Noen følger dem og teller poeng
Hvor mange ganger kjører du opp og ned, hvor mange ganger snurrer du, hvor mange ganger stopper du motoren?
Dette er ikke noe for oss vanlige folk som har begge føttene plantet på bakken
Bare for å markere, han er ikke så høyt oppe nå,  når jeg har et tre i nærheten
Men disse flyverne har full kontroll og vet når de skal snu
Så da kjører vi bare oppover og oppover
Må jo snurre litt, hvis ikke blir det ikke spennende
Men nå kommer du ikke høyere, så du må flate litt ut
Hva sa jeg, men nå skjer det ting på bakken også
Slepeflyet Piper Super Cub skal trekke opp et seilfly
Vindforholdene er super, den henger ned
Dem er i gang
Det er LN-GRA som skal i luften
ASK 21, er vi på Norges Luftsportsforbund nå?
De tar fint av, er samstemte
Følger hverandre som en linjal og her ser vi linen tydelig også
Dem stiger
Dette er alltid en fotograf sin utfordring, plutselig for du solen rett mot deg
Blendet av solen så tar jeg et bilde i blinde
Men på sidelinjen har jeg holdt et øye på han der oppe, og nå flyr han opp ned
Jeg kan ikke så mye om dette, men nå flyr han rett ned igjen
Nå retter han opp litt
Kanskje like greit da et tak kommer i veien for bilde
Men han skal oppover igjen, og da mener jeg rett oppover
Helt til flyet ikke klarer mer
Da må han flate ut
Og ramle ned igjen
Og da mener jeg rett ned igjen
Har selvfølgelig stilt meg i en slik posisjon at jeg kan følge han snorrett
Dette er da en antenne som står rett opp og flyet kommer da rett ned
At han lever enda er helt utrolig, må være i kjempegod form
Skal følge deg litt på landingen jeg
Du må være litt groggy nå
Må si at ingen ting tyder på det - enda
Ikke sant? Du er like god på landingen som du er i lufta
La oss nyte LN-XTR mens han kjører forbi
Skulle gjerne tatt han i hånda, men det må bli til neste år
Har du sett et seilfly som kommer rett imot deg?
Det har jeg og det har ikke bremseklaffene ute en gang
Men nå har den bremseklaffene ute
La oss følge landingen
Full kontroll hittil
Meget kontrollert landing
Den lander på gresset
20 meter vingespenn og den holder seg rett enda
Det er LN-GSF som lander
Gardermoen seilflyklubb er nok stikkordet her
Det jeg er litt spent på er om det holder seg rett
Men når det stopper så detter den ene vingen ned - kontrollert
LN-XTR kommer tilbake etter landingen, så fort går det her. OBS, har jeg havnet på rullebanen igjen nå da
Det er bare et trekkfly her og han har jeg dokumentert før
Men lander han med alle tre hjula samtidig?
Det så faktisk slik ut
Han er kanskje ikke helt vannrett?
Eller er det bakken som ikke er helt vannrett?
LN-KCH passerer forbi
Jeg så ikke dette flyet lette men det er LN-SLK som er der oppe
Flyet er et Slick 360 og er det eneste akroflyet i karbonfiber i Nor
Tidligere Norgesmester, vi for se hva han duger til nå
Han er nærme bakken, da for jeg skarpere bilder
Tar et ekstra bilde her da jeg hører at motoren ruser seg
Noe er i ferd med å skje, plutselig beveger han seg fortere
Selvfølgelig er retningen oppover
Rett oppover og det går fort
Han kommer veldig høyt opp
Men alle fly har sin begrensning
Så han legger seg bakover
Rett og slett gir opp
Men jeg er nok ikke helt sikker på det
Han retter seg opp
Svinger litt også
Og flyr opp ned
Noen er gale, andre er bare flinke
Hjemme på Høyenhall tar ikke et fly pusten av meg, men her på Starmoen tar jeg nesten av meg kapsen
Gardermoen Seilflyklubb har jaggu et fint seilfly
Her står det et par dommere, jeg har lest litt om akrobatikk flyging nå. Tar jeg ikke feil så må flyene holde seg innenfor er "boks" som er 1000 meter bred og 1000 meter lang og opp til 1000 meter høy
Konkurransen har forskjellige vanskelighetsnivåer
Et av nivåene heter Sportsman – som har positive manøvrer
En annen manøver heter Intermediate som har både positive og negative manøvrer med en del begrensninger
Den tredje manøveren heter  Advanced som har både positive og negative manøvrer med få begrensninger
Og den fjerde manøveren heter Unlimited som har både positive og negative manøvrer uten noen andre begrensninger enn flyets og pilotens tåleevne
Dette er de fire vanligste nivåene, men jeg vet ikke sikkert om de følges her i dag
Alle godkjente akrobatikkmanøvrer som kan flys i en konkurranse er beskrevet i et system som heter Aresti, har jeg lest meg frem til
Noen øvelser kalles stall turn, loop, lazy eight
Andre øvelser kalles roll og rygg flyvning
Så når jeg har skrevet opp ned så er det vel roll og rygg flyvning som er det riktige her

1 2 ... 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress