Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Starmoen flyplass august 2020 del 2
Ikke store hjulene på den her
Nydelig å se på
Et hjul foran, et på midten og et ved halen og når det stopper ramler den ned på siden
Perfekt landing
Ser ut som halehjulet ikke trengs denne gangen
Nå er det like før de stopper
Og da velter den ned på den ene siden, perfekt landing spør du meg
Tenk at dette flyet er fra 1967, selv om den fikk ny og kraftigere motor i 1978 så er dette utrolig
Og rulle 360 kg bortover på gresset ser ikke ut som er noe problem
Nå kommer halehjulet til nytte også
Men her kommer det et nytt fly inn for landing
Tror ikke vi har sett den her før i dag
Ser ut som det blir en perfekt landing
Nå er vi nesten på bakken
Litt ujevnt kanskje, kan være bilde som lyver også
Er det en Piper Archer III?
Jo da, det er det
Tar jeg ikke feil så har den vært med på Telemark Airshow og det er Elverum Flyklubb som drifter den
Elverum Flyklubb holder til her på Starmoen flyplass
Her ser vi han LN-TFQ Piper PA-28-181 Archer III
Piper er et Amerikansk fly og har en motor på 180 hk og har en topphastighet på 246 km/t
Har et vingespenn på 10,67 meter
Vekten på flyet er 752 kg
Og lengden på flyet er 7,25 meter
Morsomt med slike bilder, skal sikkert parkere nå, da den hører hjemme her
Ble litt nysgjerrig på disse tilhengerne som frakter seilfly, denne heter Spindelberger Cobra og er fra 2013
Nå ser det ut som ASK 21 LN-GBZ fra Elverum Flyklubb gjør seg klar
Trekkflyet står og venter og Linerla nederst i venstre hjørnet følger spent med
Jeg har ofte sett fugler nær og på flyplasser så de passer godt sammen
Begge kan jo fly, den var morsom :-)
Men det virker som om ASK-21 LN-GRA skal først opp, her trekker han ut linen
Der er dem høyt oppe i luften allerede, jeg fulgte dem ikke denne gangen
Nå er det et fly som skal lette men jeg ser ikke hvem det er enda
Vi for følge han litt så finner vi ut av det
Nå er vi nesten der
Det er LN-ATU som skal opp i luften
Det er et Cessna 182P Skylane fra 1973, her fant vi en veteran til
Det kommer helt fra Stavanger dette flyet her
Dette er også et Amerikansk fly
Vingespennet er rundt 11 meter
Vekten er 1338 kg så det er et ganske tungt fly
Det er nok LN-GRA som er oppe i luften igjen
Slepeflyet har sluppet linen til seilflyet
Har fulgt han en del ganger nå
Så hvorfor ikke en gang til
Vannrett som vanlig
Blir nok en fin landing dette også
Bremseklaffene er nede
Kanskje ikke helt vannrett?
Tar seg inn igjen
Ikke helt vannrett, men ikke langt unna
Da er han nede, gikk bra dette
Men nå skal han slepe et fly til
Linen er festet og slepeflyet kjører sakt forover mens han der gir tegn til flyveren på når vaieren strammer seg
Sirkelrunde bevegelser slik at flyveren kan følge med når vaieren er stram
Da tenker jeg at vi har den, da er de i gang
Prøver å se om vaieren er stram og det er den
Nå er det ASK 21 LN-GBZ som skal i luften
Dette ser bra ut
Dem er ikke i luften enda
Der letter seilflyet og trekkflyet har det ene hjulet i luften
Like før nå
Da er dem i luften og linen syns godt her
Dette ser bra ut
Like over tretoppene
Bare tuller, de har god klaring
Her skal det være øvelse igjen
Flyr etter en rute tror jeg
En liten sving
Litt trøblete å få begge to skarpe
Nå ser vi linen igjen
Et flott syn dette her
Her dukker LN-GRA opp igjen
Han skal nok lande nå
Vi følger han ned
Ingen bremseklaffer enda
Der kom bremseklaffene
Pen innflyvning og så fikk vi med en fugl der oppe også
Hjulet på midten er nede
Retter opp litt
Der er nesehjulet nede også
ASK 21 står det på siden
Norges Luftsportforbund er det som drifter dette
17 meter vingespenn, hvis jeg ikke husker feil
Det må være gøy å få lov til å sitte på med dette flyet
Da følger vi det over 50 år gamle slepeflyet før vi sier farvel
Jeg har hatt tre timer med masse fly som har underholdt oss
Vi har sett på NM i Acro 2020, 28 piloter var på listen men jeg tror ikke at jeg har fått med alle
Dere må huske at dette startet på torsdag og jeg har bare vært her 3 timer på lørdag. Hvem som vant? Det er bare å Google NM Acro 2020 så finner du det
Så med dette takker jeg Starmoen for god underholdning og kjører hjemover i det andre galleriet. Kanskje jeg finner noen veteraner på veien

◄ 1 ... 3 4

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress