Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Starmoen flyplass august 2020 del 2
Da har jeg lært noe nytt i dag også
Et nytt seilfly skal opp og gjøre noen akrobatiske øvelser
En rekke seilfly er godkjent for avanserte manøvrer og høye g-belastninger, gjerne i mellom -3 g og opp til + 6 eller + 7 g
Det er LN-GGN som er en Pilatus B4 som skal opp å fly, vi kan også se et seilfly høyt oppe til høyre i bilde
Vi følger dem på vei oppover
Dette har dem gjort før, det ser jeg med en gang
Nå er det like før jeg må passe meg for solen
Det er fantastisk gøy å stå her og følge dem
Men nå må vi følge en annen kar som er oppe i luften enda
Slick 360 LN-SLK er med i flere øvelser
Advanced og Intermediate
På dette flyet er det flere flyvere som skal konkurrere
At det er positive og negative manøvrer her er det ingen tvil om
Spørsmålet er vel om det er få begrensninger her
Eller at det er uten noen andre begrensninger enn flyets og pilotens tåleevne
Tygg på ordet, flyets tåleevne
Eller enda verre, pilotens tåleevne
Da er vi nok inne på disse g-kreftene
Så i denne stillingen sitter du nok godt i seteryggen
Og når du kaster deg rundt som her, kiler det nok i magen
Og i denne stillingen er det vel bare sikkerhetsselen som gjelder
Du trenger vel ikke sete i denne stillingen
Men nå ser jeg et seilfly nærme seg
Det er ASK 21 LN-GRA som kommer
Det er Norges Luftsportsforbund som eier denne
ASK 21 har et vingespenn på 17 meter og veier rundt 360 kg
Slick 360 er et Sør-Afrikansk akrobatikk fly
Har et vingespenn på 7,30 meter
Og veier 465 kg
Her kommer det et seilfly igjen men er litt for langt borte
Kan det være LN-GGN Pilatus B4 som kommer?
Men nå skal et annet seilfly lande
Vi følger det litt
Det er LN-GRA med sitt ASK 21
Like spennende hver gang å se hvordan landingen blir
Det ble en perfekt landing igjen
Der er halehjulet nede
Så spretter den opp litt igjen
Før den legger seg ned på siden, fin landing
Men nå skal et nytt fly på vingene igjen
Det er Extra 230 LN-ACN
Extra 230 er en eldre versjon av Slick 360 som vi så på før
Det flyr også i øvelsene Intermediate og Advanced
Det er flere flyvere på dette flyet også
Gutta med nerver av stål
Lykke til der oppe og vær forsiktig
Vi rekker akkurat han som lander nå
Det er Slick 360 LN-SLK som vi fulgte der oppe i sted
En pen landing her også
Vi følger han litt
Jeg liker så godt disse bildene her
Flyver og fly i ett
Da er Extra 230 LN-ACN klar for akrobatikk
Det er ikke så lett alltid å få skarpe bilder når de er så høyt oppe
Men det gir en indikasjon på hvordan de beveger seg langt der oppe
Vingespennet på dette flyet er 7,40 meter
En egenvekt på 440 kg
Flyr ganske heftig han her også
Full fart på dette flyet betyr 352 km/h
Det er bare plass til en i dette flyet
Tar jeg ikke helt feil så er dette flyet utviklet i Tyskland
Flyet var i produksjon mellom 1983 til 1990, så her fant jeg en veteran
La oss bare følge den litt
Jeg følger med om den legger seg på rygg
Foreløpig flyr han rett vei
Nå gir han gass noe skal skje
Han skal fly opp
Går rett opp
Sitter godt i setet nå tenker jeg
Han skal høyt
Men nå kommer du ikke høyere
Og da er det bare en vei
Og det er rett ned igjen
Men vi vil jo ikke treffe bakken
Så vi runder av litt
Men ikke uten en liten vri
Og nå flyr du på rygg
Jo da, det var litt av hvert her
Her kommer Slick 360 tilbake igjen etter landingen
Slick 360 er i produksjon enda og frem til  i fjor var det solgt 9 stykker
Denne ble designet for å fylle opp gapet som var på sortimentet til akrobatiske fly
Den første ble produsert i 2004 hvis jeg har lest riktig
Motoren er en luftavkjølt  Lycoming AEIO-360-A1B6 som er 4 sylindret og med 171,5 kW som er rundt 230 hestekrefter
Piper SuperCub PA-18-150/180 er også en veteran som er fra 1967
Nå stod jeg litt dumt da Slick 360 ruller bortover
Men kanskje det ble litt tøft også
To fly i bevegelse men i motsatt vei
Alle tre hjula ned samtidig denne gangen også
Tror dem skjerper seg ekstra siden jeg står her og tar bilder
Men skal vi følge vår venn Extra 230 som fremdeles er der oppe?
Flyr riktig vei ser jeg
Motoren ruser da vet jeg hva den skal
Skal rett opp
Runder av litt
Der er vi på toppen
Og så full fart ned igjen
Det jeg også husker var at noen ganger stoppet de motoren mens de var på vei ned
Da detter de bare nedover rett og slett
Og snur seg på veien nedover
Det er helt greit å høre at motoren starter igjen, man er jo litt spent
Men han har ikke tenkt å gi seg enda
Litt synd at dette ble uskarpt, men han flyr på ryggen
Han snur faktisk rundt og rundt, prøver å vise dere
Det er ikke så lett å følge et slikt fly som gjør disse bevegelsene
Men jeg har trening fra fuglene
Nå er han nesten på toppen
Og her har han passert toppen
Det er litt greit at vingene er hvite på oversiden
Da vet jeg nemlig når han snur seg
Nå bare følger jeg han litt for å se om det kommer noe nytt
Han snur og kommer tilbake
Noen ganger ruller han men jeg er litt for sen på avtrekkeren
De som står på bakken og ser på uten kikkert vil jo gå glipp av detaljene
Nå pønsker han på noe
Ja, han flyr i en annen retning
Nå stuper han ned, kanskje det var her han stoppet motoren
Samtidig så ruller flyet rundt
Ser dere nøye etter her så slipper den røyk ut
Dessverre så ble det ikke så synlig på bilde
Jeg er ganske sikker på at det var her motoren stoppet
Nå pønsker han på noe igjen
Har lært meg litt av ruten deres nå
Han har god fart nå
Nå må vi bare følge godt med
En roll mens du flyr oppover kanskje
Jo da, her går det rundt
Så er vi på toppen igjen da
Men har vrir seg der oppe også
Nå ser det ut som Extra 300 skal opp i luften igjen
Extra 300 er et to seters fly som kommer ifra Tyskland og den første fløy i 1988
Men han er ikke helt ferdig her oppe, her ser vi undersiden
Like etterpå ser vi oversiden
Så dukker det jaggu opp en ørn i luften
Og han snur
Han er veldig aktiv oppe i luften nå syns jeg
Så var det det med skarpe bilder når han flyr så vinglete
Det er lettere å ta bilde av en fugl
Rolig rett frem, det er greit
Så legger han seg over
Og flyr på ryggen
Så legger vi oss over igjen, er dette rolling?
Men nå må jeg ha en pause fra han der
Et seilfly skal lande og Slick 360 skal ta av ser det ut som
Og jeg har en diger flytilhenger foran meg, er det seilfly som fraktes i slike?
Det er LN-GGN som er en Pilatus B4 som landet
15 meter vingespenn, toppfart på 240 km/t, dette et ypperlig fly for akrobatikk
Ole Imerslund Reistad står det på statuen her, han var fra Furuset og var idrettsmann, flyger og offiser
Noen har vært her i mange dager, flyverne kan campe her også
Hadde jeg kjørt veteranbilen så skulle jeg ha spurt om jeg kunne parkere ved siden av
Disse flyverne må ha nerver av stål, dette er forresten Extra 230
Og dette er Slick 360 og nå angrer jeg veldig på at jeg ikke har med meg gamlebilen
Se det dashbordet da folkens
Så har vi Extra 300, blir ikke bedre med gamlebilen av dette
Litt annerledes i denne, men gøy å se
Og til slutt CAP10C, da er det fire akrobatikk fly på dette Norgesmesterskapet da
Vi må bare ta en titt inne i denne, det er mange instrumenter å passe på i disse flya
Dette er SZD-22C Standard Mucha LN-HAA som har en lang historie. Produsert i 1962 og totalrestaurert fra 2013, det er det eneste seilflyet i Norge som opererer uten "G" bokstaven i sitt kjennemerke
Var ikke store luka å se inn i men det er noen instrumenter i et seilfly også. Trodde de bare hadde en spak jeg :-)
Nå kan ikke jeg gå så langt ut, men vi kan dokumentere den. Det er Duo Discus LN-GSF med et vingespenn på 20 meter, derfor jeg ikke fikk med meg hele vingen
Piper SuperCub lander igjen, han har alle tre hjula plantet godt nede i gresset
Men se her, nå tok jeg han. Han spretter litt opp igjen med halehjulet
Men her tok jeg feil, han lander ikke, men skal lette
Sånn er det, litt distrahert så faller du ut
Det er ASK-21 LN-GRA som skal opp i luften igjen
Det er innmari tøft å følge et seilfly som blir slept opp
Kall det en avledningsmanøver
Imens så sniker jeg meg ut og tar bilde av Duo Discus LN-GSF. Nå ser jeg også at passasjerer har instrumentpanel
Dette er Alexander Schleicher ASK 21, LN-GBZ som er Elverum Flyklubb sitt. Dette er et skole og acrofly som er spesialtilpasset for rullestolbrukere
Neste seilfly er SZD 59 Acro – LN-GUD, det var da litt av et navn
Siste flyet nå i denne rekka, Cessna 182P Skylane LN-ATU. Det er et fireseters lett småfly med en motor. Veldig barnevennlig da du kan montere to barneseter i bagasjeområdet bak de fire setene
Jeg legger merke til at sjefen sjøl følger med meg og later som ingenting
Men det hindrer meg ikke å titte inn i LN-GSF en gang til, lurte litt på den stakkars passasjereren bak
Her står dem, hadde vært fin plass til veteranbilen imellom dem
Men nå lander det et fly som jeg ikke kjenner igjen
Det blir en meget pen landing her også
Noe sier meg at han kommer ifra Hedmark Flyklubb
Det er LN-YYA - Dynamic WT9 som lander, en 2008 modell faktisk som kommer fra Innlandet flyklubb
Skulle gjerne ha vært inne i de to hallene der
Hedmark takserer inn til plassen sin
LN-GRA er oppe i luften

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress