Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Våler oktober 2022
God morgen, i dag kjører vi nybilen og kjører opp til Våler i Solør. Vi er 3 i bilen i dag og er klar for utfordringer
Etter lastebilbrannen på Ring 3 rett ved Brynsenteret, så ser jeg at både skilt og lys er på plass igjen, etter den kraftige brannen
På vei oppover mot Kløfta så oppdager jeg 11 store fugler, jeg tror det er måker av det store slaget
Ved Kløfta så oppdager jeg den første forandringen, den sorte bobla på taket til S.O.S Biloppretting er borte. Jeg vet faktisk at noen ønsket å kjøpe den, kanskje de har klart det
Men på denne turen så skal vi også følge med på drivstoffprisene oppover. Blir det dyrere eller billigere når vi reiser oppover? Vel, vi er ved E6 på Kløfta og diesel koster kr. 26.38 og bensin kr. 23.36
Vi passerer Ullensaker Kirke som også blir omtalt som Romeriksdomen, og er en langkirke fra 1958. Kirken er bygd i betong og har 650 plasser
Men vi må ikke glemme veteranbilene som er langs veien, bilen til venstre er en Austin 1300 og den til høyre er en Wolseley 16/60 som begge er veteraner. Men den i midten er ny, den har ikke vært der før. Det er en Morris Marina fra 1972
Men allerede ved Vormsund så skjer det noe med prisen, den detter ned til kr. 22.29 på diesel og kr. 21.17 på bensin. Hvorfor blir det billigere på landet, vi må sjekke neste bensinstasjon på Vormsund
Dem ligger to minutter ifra hverandre og det er vel dette vi kaller priskrig, her er jo prisen kr. 22.09 på diesel og kr. 20.97 på bensin. Tar jeg ikke feil så er begge betjente
Det er jo flere traktorer på landet, så jeg kan skjønne at prisen på diesel går ned, grønn diesel heter vel det. Men det er vel ikke noe som heter grønn bensin?
Eller konkurrerer de med prisen på fôr til hestene? Det er faktisk mange som har hester her, og det er et alternativt fremkomstmiddel
Nå har vi kommet til Oppaker, og her er prisen kr. 22.19 på diesel og kr. 21.07 på bensin. Nå er det bare en bensinstasjon her som jeg kan se, så det er vel greit at det er litt dyrere her enn i Vormsund på Shell
Det er mulig at prisen er litt avhengig av hvilken side du ligger på, men her kommer det en flokk med fugler. Det er to grupper som flyr hver sin vei, jeg ventet til dem krysset hverandre
Men man bor billigere på landet, blir huset for gammelt så bygger du bare litt ved siden av
Om noen av disse husene er listeført eller fredet, tviler jeg veldig på
Nå har vi kommet til Skarnes og der er jeg lommekjent, dem har to bensinstasjoner som er så nærme hverandre, at de kan se på hverandre med kikkert. Her er den første, prisen på diesel er kr. 22.40 og på bensin 21.30
Dem har også tre Polarrever i rundkjøringen, og av og til så blir en stjålet. Men alle tre er der nå
Her har vi neste bensinstasjon på Skarnes, prisen er akkurat den samme - kikkert...
Dem har også en rundkjøring til med 22 Polarfugler, jeg mener at alle er der og jeg tror ingen av dem har blitt stjålet før
Men hva er en Polarfugl? Jeg undersøkte og fant ut at det er en fugl med 9 bokstaver og inneholder 3 vokaler og 6 konsonanter
Men så kommer vi til Gulli bru som jeg ikke har sett på GPS-en siden vi kjøpte bilen i 2013, men nå har vi oppgradert GPS-en. I april 2014 skøyv Skanska på plass 21.500 tonn slik at vi kunne komme raskere fram
Så nå er veien uten navn blitt E16 Gulli Bru, med stor B for bru
Så har vi radaren på Kongsvinger, Luftforsvaret har den enda, men jeg tror at den skal legges ned
Nå har vi kommet til hengebrua i Kongsvinger som heter Kongsvinger bru som ble åpnet i 1949. Når en bru ramler ned så blir det kjedereaksjon, så vi for se hva som skjer her
Her står det to diesellokomotiver, den nærmeste er en Grenland Rail 6446 fra 1990. Den bak er DB Schenker Rail 6420 som er fra 1989. Det er vel bare et tidsspørsmål før disse blir spiker
Her ser vi Kongsvinger stasjon som ble åpnet i 1862, da Kongsvingerbanen sto ferdig fram til Kongsvinger. Merkelig nok så er ikke bygningen vernet
I Kongsvinger så er bensinprisen på kr. 21.09 og dieselen kr. 22.49. Nå blir bensinen litt billigere men dieselen går opp
Men vi har full tank, så vi peker bare nese og kjører videre. Men her kan du visst fylle 98 oktan hvis du kjører veteranbil
Men først så må vi se på denne bilen her, jeg tror at det er en veteran. Og akkurat, det er en Ford F150 Ranger XLT fra 1977
I Schusslers veg 20 ligger denne bygningen som er nokså gammel, men hvor gammel fant jeg ikke ut av
Så kommer vi til Norsenga bru som åpnet i 2017, denne må også sjekkes. Siden Tretten bru falt ned 15 august, så skal 14 bruer sjekkes
Men utover nå er det langt mellom husa, og det kan gjemme seg noen gamle biler eller traktorer i buskene som er veteraner. Denne lastebilen her er nok veteran, den har runde små sidespeil
Traktoren ved siden av er også veteran, men den er for langt unna
Vi tar med oss det vi ser av fugler her oppe også, men dette er bare en kråke
Kan så være at det er stor elgefare her oppe, men dem er ikke lett å få øye på
Dette er neppe veteraner, dem er heller delebiler fra rundt år 2000
Men her ser jeg faktisk to veteraner midt i bilde, kranbilen er en gammel Mercedes og til venstre står det en gammel Lada eller Fiat kanskje
Hvor gammel en låve er, kan være vanskelig og anslå. Men ser vi på taket og veggene som er i lafta tømmer, vil jeg tro at den er over 100 år gammel
Denne traktoren av typen David Brown 1212 ble laget i 1971 til 1976. Dette er en god gammel engelsk veteran
Her oppe går det mye Volvo, dette er en veteran av typen 245 tenker jeg
Nå passerer vi Hjortefarmen, og vi for faktisk øye på noen hjorter
Så dukker det opp to veteraner, den til venstre er en Mercedes-Benz 300 GD fra 1985, og den til høyre er en Mercedes-Benz 450SL fra 1974
Vi er ikke så heldig med fuglene i dag, ser ut som en kråke dette også
Så passerer vi Grue kirke som er fra 1828. Det er en langkirke som er bygget i stein har 500 plasser og er stor
Men her så dukker det opp noen veteraner, vi begynner fra venstre. Den første er en Citroën 2CV fra rundt 1970 en gang, den neste er en  Cadillac De Ville Cab fra 1970. Den siste er en Volvo 240 GL fra 1993 som snart blir veteran
Så har vi kommet til Kirkenær og det første bygget vi tar bilde av er Solørvegen 1003. Det er eldre hus som står her, skal vi anslå rundt 1900
Solørvegen 1005 kan være like gammelt, men kanskje det er fra rundt 1920
Solørvegen 1007 er fra 1920, så da har vi litt og gå etter
Solørvegen 1017 er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror vi holder oss på rundt 1920
Solørvegen 1030 vet jeg ikke alderen på, litt annen stilart her. Kanskje det er under oppussing
Sånn så det ut i gamle dager, var da fint med et bilde på veggen der
Solørvegen 1075 ser ut som et staselig gammelt bygg, men alderen fant jeg ikke
Så husene i Kirkenær er over 100 år gamle, da vet vi det. Her har vi også en ubetjent bensinstasjon hvor prisen på bensin er kr. 20.89 og dieselen koster kr. 23.37. Så dieselen blir dyrere og bensinen billigere jo lenger vi kommer opp
Her har vi en veteran, Toyota Hiace 4WD ble produsert mellom 1982 til 1989. Jeg tror dette er en 3 generasjon
Så har vi kommet til Namnå, og her er det en bensinstasjon. Her er prisen på bensin kr. 20.98 og på diesel kr. 22.59, det betyr at bensinen holder seg stabil, men dieselen svinger litt
Solørvegen 1525 er Namnå stasjon som er fra 1893, den er ikke vernet og jeg lurer på hvorfor... I 1923 ble stoppestedet oppgradert til stasjon, og denne var da betjent til 1982. Persontrafikken ble nedlagt 1994, da skulle vi ta buss istedenfor da
Du kan ikke finne adressen til slike bygninger, men at det er gammelt er helt sikkert. Det er i sånne bygninger du kan finne en veteranbil som har stått stille i 50 år
Når et hus ramler ned, så er det siste som står igjen - pipa
Endelig fikk jeg tak i noe annet enn kråker, dette er svaner som flyr av gårde. Her burde jeg ha stoppet og sjekket hva som er bak garasjedørene
Du finner ikke adressen til sånne bygg, men det kan være mye spennende der inne
En vakker dag så skal jeg stoppe ved disse bildene, finne ut litt mer historie
Når pipa begynner og dette ned og bygningen står, da snakker vi byggverk. Det er mulig at bygningen for hjelp av trærne
Men nå må jeg ha noen holdepunkter igjen, dette er Solørvegen 2065. Her blir det mange stikkord, Sorknes Bedehus og Toverud Betel. Bygningen er fra 1909 og det er Sorknæs Missionsforening som eier det
Så kommer vi til Arneberg kirke som er en langkirke fra 1878, Solørvegen 1240 er adressen. Bygningen er laget i tømmer og har 460 plasser. Den er faktisk ikke fredet, jeg trodde det het vernet
Men så er vi på Flisa og må sjekke prisene igjen, her koster bensinen kr. 20.89 og dieselen kr. 23.37. Så hva betyr det, bensinprisen holder seg, men dieselen stiger
Det har dukket opp en gigantisk kaffekjele på rundkjøringen i Flisa, og jeg tar hintet - Kaffegata går jo her
Men det er en bensinstasjon til her på Flisa, mulig at noen har sladra på at jeg kommer oppover. Men nå snakker vi, det er kr. 9,- for bensin og dieselen er nede i kr. 7,-. Kjører du veteranbil så for du ikke 98 oktan her
På Flisa har du noen franske veteraner og veldig mange andre veteraner, jeg fanger opp en fransk en. Det er en Citroen XM fra 1999, der bomma jeg gitt
Nå har vi kommet til Vålerstuen 2 hvor Mobakk Bil og service holder til, det pleier alltid og stå noen spennende biler her. Men noen satte fyr på vaskehallen, så de er nok ikke helt ferdig enda
Så har vi kommet til Glesmyrvegen og her skal vi svinge til høyre. Rett foran oss har du gårdstunet Kirkelund fra 1800 tallet som ble flyttet hit i 1869, det er forskjellige årstall på bygningene her
Men så er vi fremme, vi kaller dette Renault huset junior, da vi har et Renault hus senior her i Våler også
Det første jeg må sjekke er den nye trappa opp til verandaen, jeg har vært med og jobbet på den verandaen nemlig
Jo da, dette er godkjent. Dem har vært flinke
Det er ikke så mange Renault-er i hagen til junior enda som i senior sin, men de kommer nok. Dette er en Renault 12 TS fra 1977, den duger som en veteran, absolutt
Huset er fra 1977 og er altså en veteran, eller når er et hus i klassen veteran?
Lekkert, ungdommen har vært flinke og dem skal ta over etter oss
Her står ungdommen bortsett fra hun bakerst, det er kona mi. Når blir forresten vi mennesker veteraner, det er noe å tenke på. Men nå har dem en plan...
Vi skal til Renault huset senior og jeg håper ikke denne brua er stengt. Nei da, dette er Eidfoss bru som ble åpnet i 1921. Er du over hundre år gammel så holder du
Det er noen nye elementer siden sist jeg var her, disse to må vi titte nærmere på
Det er en Hillman og en Ford, det jeg ser med en gang er at dem er veteraner
Renault huset senior kjenner jeg fra før, men den nye Renault garasjen er jeg veldig nysgjerrig på
Senior er en mann med få ord, det er ikke lett og få noe ut av han. Ikke forteller han meg noe selv om vi er kompiser, jeg må finne ut av det selv
Jeg prøver også og finne ut mer om denne bilen, jeg tror det er en Hillman Minx Series II fra rundt 1960
Lastebilen tror jeg er en Ford D Series fra 1960 åra, må være en engelskmann som bor der borte
Men nå har jeg sluppet inn i Renault garasjen, og det første jeg ser er skiltet fra høsttreffet på Brandbu
Han er jo elektriker også, så litt lys har han fått til. Du snakker om type...
Når går du inn i en garasje hvor det står to Renault Fuego TX fra 1981? Jo, det er her det
Dette er en Renault 8 med knekt panser og har fire lykter i fronten. Den er fra 1969, og enten så ser vi på en Gordini eller en Sport
Må bare ta et bilde fra den andre kanten, men så ber han meg bli med opp i andre etasje. Når hadde en garasje, andre etasje...
Og nå lugger han meg litt i håret, jeg tror samlingen min er større enn din, sier han. Jeg må tygge litt på den, men jeg skal gå opp igjen litt senere
Det ble litt stille der oppe i andre etasje, så vi går ned igjen. Min kone prøver og muntre meg opp igjen
Jeg fokuserer på noe annet en stund, her har vi en fin kattepus som bor i Våler i Solør
Men han har flere store biler enn meg, der kommer jeg aldri til å slå han. Dette er en Renault Estafette som har en utrolig historie. Han burde lage en plakat på siden av den, eller i bakenden
Akkurat, jeg sitter i en Renault 4, men hva er det som er litt rart?
Bak disse to dørene er det så mange deler til Renault, som noen annen, bare kan drømme om
Jeg har veldig lyst til å telle alle modellbilene hans, men det må nok vente litt
Han har satt seg i bilen min, eller det er nok kona mi sin. Hva somler du med sier han, nå skal vi på en liten tur
Vi passerer Solør Brodering som har en Volvo buss fra 1972, da er vi ved Eidsvegen 168 som har det meste av utstyret
Eidfoss bru er allerede enveiskjørt, nå skal alle de andre bruene bli enveiskjørte også
Stabbur kaller vi disse bygningene her, må da være over 100 år gammelt
Det er mange lange rette strekninger her, så det er bare å sette på autopiloten og nyte utsikten
Av og til, eller kanskje litt ofte så dukker det opp en Volvo. Dette er en råner bil, spoiler foran og senket så det holder. Eksospotta bak betyr at den lager lyd når den kjører
Men nå har jeg antennene ute, denne plakaten med Flisa Camping har jeg ikke sett før
Dem er veteraner alle tre, dem er bare for langt unna
Her oppe i Våler i Solør følger de ikke alltid veiene, du må jo ut og se på naturen også. Dette er en Can-Am Off-Road som takler dette
Det er første gang jeg ser kaffekjelen i rundkjøringen på Flisa, så jeg må finne litt ut om den. Så nå bare siterer jeg: Nå er det klart at en gigantisk kaffekjele blir kunstverket som skal pynte rundkjøringa på Flisa. Kunstverket er en gave fra Sparebanken Hedmarks Kunstfond, og bak står kunstner Hans Martin Øien fra Drammen
Kaffegata som vi kjører i nå er hovedgata i sentrum av Flisa og distriktets største handlegate, den er ca. 1 km lang og her har jeg tatt bilder av mange veteranbiler kan du tro
Mens vi venter på grønt lys så kan jeg fortelle litt om Flisa. Flisa fikk sin landsbystatus i 2012 og det bor rundt 1700 innbyggere her. Landsbyen Flisa er Åsnes kommunes administrasjonssted og er det det største handelssenteret mellom Kongsvinger og Elverum
Da fikk vi grønt lys. På Flisa kan du se mange veteranbiler, du har Solør Veteranklubb i nærheten, så har vi Vålerbanen som er et spennende sted, dem har SolørMart'n og sikkert mye mer
Her ser vi Flisa bru som er verdens lengste trebru konstruert for full trafikklast. Brua ble åpnet sommeren 2003, den er 196 meter lang og fordelt på tre spenn
Her ser vi Kaffegata 142 til venstre, det er mange gamle hus her som har sin historie
Her nede har du Flisa stasjon som ble åpnet 1 november 1893 av Kong Oscar II, og arkitekt var Paul A. Due. Her finner du stasjonsbygning, godsbygning, vognhall-lokomotivstall, utedo og en park
Her står også verdens største tannstikker og vitner om at Jordan i mange år har hatt fabrikk på Flisa. Her blir stikkordene, stasjonsbyen Flisa, Flisa bru og Glomma elv
Men Flisa bru er jo stengt, den ble stengt to dager etter at Tretten bru falt ned i august. Nå er vi i oktober, tro når den vil åpne igjen...
Nå er vi ved Færdervegen 21 og her ligger Fiskå Mølle Flisa. Selskapet ble stiftet i 1959 og i 1963 var den første delen av anlegget en realitet. På venstre side ser vi litt av  lokomotivstallen fra 1893
Men nå er vi framme ved Flisa Camping som åpnet i juli 2021. Tidligere så het det Færder Camping, men med et eierskifte, stort ansiktsløft og mange år senere fulgte også en navneendring
Campingen er helårsåpen med utleie av hytter, plass til egne telt, vogner og bobiler. Vi har også bygd et helt nytt 200m2 sanitæranlegg, samt to kjøkken og vaskerom til våre gjester. Badeplassen og stranda er åpen for alle
På strandområdet har vi Færder`n. Det er kiosken vår med uteservering. Vi gleder oss til å servere deg Færderburgeren vår, mens du nyter utsikten over Flisaelva og følelsen av sommer
Så der hvor Flisaelva møter Glomma, må være til høyre her. Flisaelva begynner der Ulvåa og Halåa møtes, rett sør for Halsjøen, renner gjennom Finnskogen og ender her
Der dro dem gitt, min dokumentasjon tar alt for lang tid. Tenk om vi kunne ha et Renaulttreff her da
Her stod det en gammel låve før, som ble revet, nå bygges det et nytt bygg som inneholder blant annet Færder Brasseri & Bar
Så her er Færder`n kiosken hvor vi kan få kjøpt den berømte Færderburgeren
Tenk deg 50 Renault entusiaster her inne da, det hadde blitt fest skal jeg love deg
Renault Pub-Goelette måtte nok parkeres da, her er det jo allerede servering
Man kan drømme, det vil nok ikke skje. Her kommer Flisaelven nedover, det er nok fisk her også
Andre siden av Flisaelven er ikke en øy, det er fastland som tilhører Arneberg. Der går det en gangvei langs Flisaelven og Glomma, og den tror jeg er spennende for oss som er glad i dyr og natur. Men hvordan kommer vi oss over?
Så nå har vi alderen på dette bygget (2022) og jeg må berømme arkitekturen. Spiret og vinduene hadde lurt meg på årstallet, hvis jeg hadde sett dette bygget 10 år senere
Flere nye hytter leste jeg, det stemmer det. Nå mangler det bare bord og stoler
Nå bare siterer jeg, vi skal snart gå inn. Færder Brasseri & Bar vil ha 70 spiseplasser inne, 40 på balkong og et selskapslokale i andre etasje med plass til 80 gjester
Nå skal Flisa settes på verdenskartet og Flisa Camping skal bidra med dette
Vi er på 22 oktober og klokken er 19.00 om kvelden, det er derfor jeg kan buse inn på Færder Brasseri & Bar med kamera på magen. Sjekk den bardisken da
Det er ypperlig service her, så jeg låner bort kamera til kelneren, som tar et fint bilde av oss alle sammen
Nå er ikke dette hele menyen, men dagens «Husmann» skal stå på menyen fire kvelder ukentlig i høst, og det stemmer
Selvfølgelig kan du avslutte måltidet med en dessert, her er litt av utvalget
Nå skal jeg innrømme at jeg ikke drakk alkoholfritt øl, vi hadde da med oss en sjåfør til kameramannen
Men nå er maten servert, se på det bordet da - Bon appetitt. Som dere ser så er det noen som må be en bordbønn først
Du koser deg der inne så når jeg kom ut igjen var det nesten mørkt
Men jeg fikk nesten med meg solnedgangen som er fantastisk her ute
Men her er det noe som må sjekkes ut, synd det er så sent. DS Solungen II er jo en båt som skal gå i kjølevannet til DS Solungen, som var en dampbåt som gikk på Glomma mellom Norsfossen i Brandval og Eidsfossen
DS Solungen II skal være fra 1964 og har en lengde på 21 fot og en bredde på 6 fot. Den har en dybde i vannet på 50 cm og en 2-sylindret dieselmotor på 15 HK og har plass til mellom 12 og 14 personer
Det var det jeg fant ut av plassen nå i første omgang, men kommer jeg hit en gang senere og har bedre tid, da blir det morgentur
På vei tilbake så tuller lysene litt med oss, eller så er det jeg som tuller med lysene - hikk...
En vakker dag så skal jeg telle hvor mange veteranbiler jeg har tatt av i Kaffegata, men det kommer til å ta tid
Men en vakker dag så skal jeg også telle alle veteranbilene jeg har tatt bilde av i Våler i Solør. Nærmest en håpløs oppgave, men jeg har et register
Men nå vil jeg hjem igjen, mitt andre hjem mener jeg. Bergesiden tror jeg det heter og her er jeg lokal kjent
Jeg har en Hane og plukke med Renault senior, han må ikke tro at han har flere modellbiler enn meg
Så før jeg går opp må jeg lese ordensreglene i garasjen, det var vel punkt 11 som gjaldt meg. Spytting bør ikke finnes sted osv.
Jeg må innrømme at han har noen fine modeller, her står en Renault ved Chez Marie, 27 rue Gabrielle i Paris
Denne gav meg ikke mange ledetråder, men det er en Renault 4 pickup fra rundt 1970. Den har ingen sidevinduer bak
Renault Estafette utenfor Epicerie Fine – aux delices, selvfølgelig er vi i Frankrike
Nå må jeg bare gjette, et kommunalt herre og dame toalett i Paris?
Men dette er ikke en Renault, det er en Saviem. Saviem var en fransk lastebilprodusent som ble stiftet i 1955 og slått sammen med Renault i 1978
Dem er veldig tøffe og jeg har noen jeg også, så dem må telle dem også
Så kommer det vanskelige, jeg skal telle på en lørdagskveld. Men her kommer jeg til 22 biler og det er ikke nok til å slå meg
Men rekka er lang og her kommer 4 til, det går rykter om at han skal lage en hylle til
På den andre siden så teller jeg også 22 biler, da er vi oppe i 48 biler
Jeg må innrømme at her var det mange biler, så nå surrer jeg litt i tellingen. Jeg syns at det var 22 biler her også
Disse må jeg da ha telt før ikke sant?
Jeg må ha telt disse før også, men ikke den store under. Men er det en Renault?
Og når jeg tenker på at han må ha en hyllerad til, hvor er de bilene da?
Dem er her sier han, men jeg har enda flere inne i huset. Jeg teller meg frem til 105
Så enden på visa er når jeg teller med dem her, er at han har rundt 300 - Og det holder ikke, jeg har minst 500
Tidlig søndagsmorgen så tar jeg meg en tur opp på Bergesiden, det er bare får og klarne opp i tankene fra i går
Jeg kikker ned i Magnesåa og spør bekken om senior har flere biler enn meg
Magnesåa svarer nei, det er ingen som har så mange bilder av Renault som deg. Hvordan skal jeg tolke det?
Men nå er det på tide og reise tilbake igjen, det er mulig at jeg burde gått bort ditt. Men eieren hadde nok ikke stått opp enda
Jeg tok han i Eidsvegen, men kjenner han ikke igjen
Bussen ved Solør Brodering har vi dokumentert, men det hadde vært morsomt og gå inn og se på maskinparken hans
Vi er på vei til junior nå, og da må vi passere Glomma med en sikker bru
Her nede bor det en Bever, jeg tok bilde av den sist
Våler kapell er neste stoppe sted, kapellet ble tegnet av arkitekt Thorvald Astrup, som også har tegnet Våler kommunelokale, Stallen, Kulturkontoret og Langbakken. Kapellet stod ferdig i 1910
Det brenner mye i Våler, men heldigvis så ble dette bygget spart
Jeg har en navlesnor opp hit, og her burde Våler kirke ha stått - men den brant ned
28 store fugler over Våler, fint at jeg kunne fokusere på noe annet
Det var en som tok en annen vei enn de andre, da blir spørsmålet, hvorfor det?
25 store fugler over Våler, her har alle samme retningen
Det er alltid en som henger etter, men det er ikke noe galt i det
Det er slik at noen ganger så blir denne den sterkeste
En stor flokk med fugler over Våler, nå er jeg ferdig med å telle fugler
Vi er nødt til å reise videre, jeg tror dem var rundt 30 stykker

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress