Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Kjeller flyplass 2019
Fly med oss! Det er akkurat det jeg vil Nedre Romerike Flyklubb, Veteranflygruppa, men har noen spesielle ønsker
Jeg skal finne dere, kommer med gamlebilen og lager show
Det er selvfølgelig fatter´n som har presset meg til dette, skal vi ta en titt?
Her er han i Bodø i 2018
Selvfølgelig vet jeg at pappa har drevet litt med fly siden han gikk i militæret
Og det var akkurat det han gjorde, men i en mindre skala :-)
Han og jeg har en historie med fly som aldri ble ferdig. Dette selvlagde skroget i balsam ble til før jeg ble tenåring. Har det faktisk enda
Så Kjeller flydag var søndag 16 juni 2019 og neste flydag blir søndag 14 juni 2020. Men så lenge kan jeg ikke vente, så prøver å få til en tur nå
Ok, dette var flyet pappa kom tilbake med fra Bodø, og jeg kunne faktisk velge en T6G-Harvard fra 1944 fra Norwegian Spitfire Foundation. Men dette går fort og jeg er redd bildene hadde blitt dårlige
Han kom også hjem med det jeg kaller en dobbeltdekker og tro det eller ei, du kan være med en slik også på Kjeller flyplass. Dem kalles på fagspråket DeHaviland Tiger Moth. Men hadde jeg valgt denne så hadde mine kontaktlinser blåst ut og kanskje kamera også
Men nå til alvoret, hadde ikke dette flyet kjørt forbi oss hadde ikke kort-tur til Kjeller flyplass blitt til. Jeg trodde rett og slett at politikerne hadde lært litt nå
Så 15 juni 2019 - Bevar Kjeller Flyplass, det er akkurat det vi skal gjøre. Og vi begynner nå!
Så i samarbeid med Christian og Jarle har jeg funnet et fly som jeg kan ta bilder fra. Du kan åpne vinduene på siden og ta bilder uten at kontaktlinsene eller kamera blåser ut
Flyet heter Birddog, og det passer så bra siden jeg tar bilder også av fugler og hunder også. Så matsher fargen  også med vår Olivengrønne Renault :-) Du kan sjekke flyet på hjemmesiden også, www.birddog.no
Så har jeg laget en flyrute som jeg har fått bekreftet kan gjennomføres. Hva som kommer til å skje ellers vet vel bare Jarle som er piloten
Denne har vi ofte tatt bilder av fra motorveien, nå vil jeg ha den fra luften også. Snø i Oslo er nok stikkordet, men nå også innendørs
Neste stoppested er radartårnet på Haukåsen, vil ha det fra ovenifra også. Men du kan lure på hvor dette bildet er tatt i fra
Så lørdag 24 august reiser jeg oppover med min Renault 6 før de andre er våkne og rusler litt rundt før vi flyr klokken 12.00 og lager show :-)
Kjeller flyplass er Norges eldste militære flyplass og verdens nest eldste flyplass, det burde fortelle de som driver med styre og stell ett og annet
Så folkens, nå er jeg på vei til Kjeller flyplass for å se hvordan en vanlig lørdag er der oppe. Bilen er nyvaska og linsen på kamera er vasket. Nå reiser vi av sted og tar bilder
Mens jeg kjører med kamera på magen så tenker jeg, første gang Kjeller flyplass ble foreslått fredet var i 2004 og nå er vi i 2019. Riksantikvaren leverte inn et forslag siste dagen han var på jobb. Kunne det være i 2018 tro?
Denne Snøhallen skal du få fra luften også, men nå tilbake til saken. Hele område rundt Kjeller flyplass er også et fint naturområde, er det noen som har tenkt på det?
Jeg har med meg et kart fra 1943 og et nyere kart så jeg skal nok finne frem. Har tenkt å ta en runde rundt hele Kjeller flyplass, så det kan hende det blir noen fugler også på turen
Ta til høyre ved Olavsgaard, da er jeg på vei. Har søkt \"utsikt over Kjeller flyplass\" på web og fant flere salgsannonser på boliger. Så vi er på vei opp ditt nå
På vei opp til utsikten for jeg se en Volkswagen Transporter fra 1973. Da fikk vi den første veteranbilen på turen også.
Opp hit og ikke lenger kom jeg. Og først må jeg få si unnskyld til dem som spiste frokost og fikk se en mann på tomta si med kamera. Det var bare meg :-)
I 1943 tror jeg rullebanen var 1000 meter lang, men i dag er den over 1600 meter. Nitelva i den ene enden og Storgaten i den andre enden
Det er et nydelig vær og jeg legger også merke til at det flyr masse fugler her og de kommer på bilde selv om jeg ikke planlegger det
Denne var litt hvit i stjerten, men legg merke til den store fuglen som er litt over den igjen
Ja, her borte skal det skje i dag, men det er litt tidlig enda. Klokken er bare halv ni. Men det er mange biler på parkeringsplassen allerede
Kan ikke la være, tror det er en Kaie dette her som også ser utover flyplassen
Jeg prøver å lete etter noen bygninger fra krigens dager, men det er ikke lett. Og fri utsikt har jeg heller ikke da det er en del trær her
Men her har vi den ene enden som slutter ved Nitelva, det er liksom litt borti der jeg vil prøve å komme. Så da reiser vi ned igjen og ser hva vi for til
Akkurat! Det var denne veien jeg hadde siktet meg ut, men ikke tale om at jeg vil møte den løse hunden som går der inne
Men her er det en vei inn hvis du har på deg gummistøvler, som jeg selvfølgelig ikke har. Her kan vi nok vente til løvet har falt og litt frost i bakken
Kan ikke se noen hund, men det er også en privat vei så vi rusler videre
Vi skal jo over på den andre siden etterpå, kanskje det er litt lettere der
Men det er også gjerder over alt, så jeg er ikke optimist. Burde hatt med en lokalkjent på denne letingen
Nå skal ikke jeg gå rundt å ta bilder av militære kjøretøy, men at de er tilstede her enda, ser du her
Men så dukker det opp en stor flokk med fugler der oppe over Kjeller flyplass
Sånn, bare så det er bevist - Kjeller
Selvfølgelig vil jeg da ha disse fuglene sammen med bilen, er litt sprø sånn
Jeg tror faktisk dette er svaner, eller så er det Kanadagås
Her fikk vi den. Renault 6 med 70 store fugler i luften
Men at de var mange kan du se her, men nå må vi reise videre å se på fly
Vi for ta en liten sving inn til høyre her først, vi må se på et jagerfly
Hvis jeg ikke tar feil så ble dette jagerflyet satt på sokkel i 1992
Jagerflyet er av typen CF-104 Starfighter som er et amerikansk jagerfly som satte mange rekorder
HelikopterDrift holder også til her på Kjeller, men de har flere avdelinger rundt i landet også. Helikopteret tar vi en nærmere titt på når vi er inne
Ikke så lett å se igjennom nettinggjerdet, men det er et Cessna 172B som står der inne
Nå kan jeg ikke identifisere alle bygningene jeg ser og nå er det like før vi er fremme til målet vårt
Og målet vårt er Småflyhavna som ligger på Kjeller flyplass, og nå skal vi endelig se på fly
Det er mange klubber og foreninger her, du kan lese dem alle på bilde. Nå kjører jeg inn og parkerer litt på siden av plassen i første omgang
Første flyet jeg kommer til er en Cirrus SF-50 Vision og hva er det den har på ryggen? Kanskje vi for se det litt senere
Neste fly er en New Piper Aircraft PA-32-301XTC. Jeg for bare gratulere Kai med nytt fly jeg også :-)
Neste er også en Piper PA-28-181 Archer III. Tror flyet er fra 2006
Så kommer det en som vi sikkert for se mer av senere, det er en Rockwell Commander 112A
Så kommer vi til et Diamond Aircraft DA40-D, det er Luftfartsskolen som har dette
Dette er litt gøy å se, det er et sjøfly men som dere ser har den nå hjul på seg. Det er N3547T som er en Cessna T206H Turbo Stationair fra 2001
Men det er flere her og klokken er bare litt over ni på morgenen. Det vi ser her er en Cirrus SR22T
Men her har vi noe riktig gammelt noe, det er en De Havilland Tiger Moth som er et legendarisk skolefly fra 1930 tallet som også ble bygget på lisens på Kjeller fram til krigen
Sjekk også uniformen de har på seg, rett og slett tøft, og så må han være sterk som klarer å dytte dette flyet. Flyet har en egenvekt på 506 kg så her går det unna
Selv Linerla må ta beina fatt når flyet kommer susenes. Det var forresten mange småfugler her inne, men nå er ikke jeg på fugletur
Her har vi også en veteran, det er et North American AT-6G Harvard som er bygget av North American for Royal Air Force i 1944. Vi for nok se dette litt senere også håper jeg
Inne i hangaren her står det også et fly, men her må jeg gjette litt så dette kan være feil. Men jeg mener det er et Saab 91B-2 Safir
Nå skal den parkeres på gressplenen, vi skal ta en nærmere titt på hvordan den lander litt senere
Men du må ikke tro at dette var alle flyene, det er mange flere her. Dette er en Cessna Aircraft 150K
Som dere ser så står de på rekke og rad så vi bare kaster oss over neste som er en Mooney M20K og jeg tror den er fra Sverige
Det var her jeg tok kontakt og nå litt senere skal jeg også fly. Noe jeg aldri har gjort før og med kamera attpåtil, ja hvordan vil dette gå?
Men beklager, vi er ikke ferdig med alle flyene. Her ser du også et sjøfly som har satt hjulene på. Det er LN-SEA som er en Cessna T206H Stationair TC fra 2015. I bakgrunnen ser vi SE-LNK som er en Mooney M20K
Men nå fikk jeg et innfall, vil ha bilde av et fly rett forfra. Det er North American AT-6G Harvard som vi har tatt bilde av før
Nå skal jeg ikke ta bilder av alle propellene her, så vi holder oss på denne her
Men nå er det et fly som skal ut på rullebanen, det er Spirit of Little Norway som skal opp
Det er en Fairchild PT-19 Cornell som er mest kjent for oss her hjemme som skoleflyet som ble brukt på \"Little Norway\" utenfor Toronto i Canada under andre verdenskrig, for å trene opp norske piloter
Dette flyet har jeg tatt bilde av fra verandaen på Høyenhall, det var så nærme at jeg klarte å identifisere han
Mens han nå står og venter på og komme ut på rullebanen så rekker vi noen fly til
Ok, da begynner vi. Dette er en New Piper PA-28-181 Archer II
Jeg vet, men det var et tappert forsøk. Men det var masse sommerfugler her også
Neste LN-DAX er også en Piper,  en Piper PA-28-151/161 Cherokee Warrior II
Har ikke våknet enda, men vi tar den allikevel. Men det var lettere sagt en gjort, denne klarte jeg ikke
Men neste klarer vi, det er en Cessna 182
Nå går det lettere, det er LN-NAG som er en Piper PA-28-161 Warrior II som Foreningen NAG eier
Så neste som er en Cessna 172N, det går mye i Cessna og Piper her
Så kommer det en Piper igjen med betegnelsen Piper PA-28-161 Warrior II fra 1979. Her er det helt sikket noen ingeniører som flyr :-)
Men dette blir da en håpløs oppgave, jeg regner med at vi for se den senere
Men nå ruses flymotoren opp, han skal ut på rullebanen
Legg merke til luftmasken han har over munnen, dette flyet går nok ganske fort. Meg bak der med kamera hadde nok endt opp med en katastrofe
Da er han på vei ut mot rullebanen og skal svinge til venstre
Han skal helt bort til enden av rullebanen mot Storgata
Der snur han og er klar til take off, som det heter på flyspråket
Samtidig så hører jeg et SAS som flyr like over oss
Og dette er bare så gøy, et fly og månen
Men nå er det full fart og det er synd dere ikke hører lyden, det forsterker inntrykket mange ganger bedre
Legg merke til halehjulet, det har allerede lettet fra bakken
Farten er allerede høy og flyet har løftet seg opp nå
Jeg bare sier det, du må dra hit selv og oppleve dette
Nå skal jeg liksom følge med og se når de andre hjulene er oppe fra bakken
Det går fort og jeg trodde han lettet fra bakken, men det er like før
Dette er ikke lett, jeg tror hele tiden at han letter
Og så plutselig er han i luften
Og den stiger raskt, ingen tvil om det
Veldig fine farger på dette flyet, selv jeg som er fargeblind ser det
Det går høyere og høyere, men er det en ørn vi ser høyt der oppe?
Men den fuglen som kommer der borte er nok en svale
Men her kommer det et fly til som vi ikke har sett tidligere, det er en Socata TB 9
Tar jeg ikke helt feil så er det der borte de fyller bensin
Men nå må vi snart tenke på resten av runden rundt flyplassen før vi parkerer for godt inne på selv parkeringsplassen
Det eneste flyet jeg ser i nærheten nå er Cornell som er veldig langt unna. Det jeg gjør nå må dere ikke gjøre etter meg
Dere må jo få se rullebanen eller flystripa også før vi drar videre
Jeg løp raskt ut og raskt inn igjen, så nå kan du bare lande
Jeg må bare ta bilde av Tiger Moth en gang til, det er så morsomt å se gamle kjøretøy. Ja, for fly er vel et motorisert kjøretøy eller tar jeg feil?
Men nå må vi videre, har jeg sagt dette før?
Cornell har akkurat landet men her hvor jeg står nå kommer jeg ikke i posisjon
Jeg må passe på dette når jeg kommer tilbake igjen
Må få med meg dette flyet også, tror ikke vi har den fra før. Det er SE-LJO som er en Tecnam P2002-JF som Oslo Flyveklubb eier
Tenkte å stoppe ved den store porten ved enden av rullebanen, men der var det et stort skilt med fotografering forbudt. Men her dukker det opp en spennende bil. Det er en Morris Minor 1000 fra 1969
Nå er jeg i enden på den andre siden av Kjeller flyplass, er dette tomten som ble solgt før man vet hva som skal skje med flyplassen?
Naboen helt i enden er Statens Havarikommisjon for Transport
Havarikommisjonen har til oppgave å undersøke ulykker og hendelser innen luftfart, jernbane, sporveier og T‑bane, veitrafikk, og sjøfart i Norge.
Men her kan jeg også glemme og komme meg inn, tett buskas som bare det i retning elven
At det er fugleliv her er sikkert, her flyr noen Hvitkinngås forbi
Her går ikke jeg nå, den saken er sikker
Men nå må vi tilbake, her flyr en Ringdue forresten
Går ut ifra at det skiltet med fotografering forbudt gjald ved stopp, så da tar jeg den i fart istedenfor
Da har jeg kjørt inn på parkeringsplassen, men denne posisjonen holder ikke når flyene skal ta av
Men her fikk jeg en ide, kanskje den kan brukes?
Da blir det slik - Renault 6 TL fra 1975 og LN-MTH som er en Cessna 172N Skyhawk 100 II fra 1979
Der er den i lufta, men jeg må bare finne en bedre posisjon
Fulgte flyet litt når det snudde men da oppdaget jeg hva som var på den andre siden av et plankegjerde
Er det dette flyet jeg skal fly med? Er det en Bird Dog som står der inne? Men da tok jeg feil, det er LN-WNB som er en Max Holste MH.1521M Broussard fra 1956 som står der inne
Cessna 172N er fremdeles i luften over oss, må være et supert vær å fly i
Nå kan dere se hva som gjemte seg bak det høye plankegjerdet, en tribune så jeg kom mye høyere opp. Nå blir ikke gjerde ved flyene noen hindring
Nå har Cessna 182Q Skylane II fylt drivstoff og er snart klar for take off
Klokken er ikke ti enda og allerede så er det så mye aktivitet
Prøver selvfølgelig å titte inn, hvordan er det egentlig å sitte i et småfly?
Alle flyene stopper her, man må være sikker på at det er klar rullebane og så ruser de litt med motoren
Da er han klar og kjører ut og skal ta til venstre
Så var det denne ideen min da, vet ikke helt om den fungerer. Men her fikk vi med en stor fugl i bakgrunnen
Renault 6 TL og LN-NFA som er en Cessna 182Q Skylane II
Nå er han klar, motoren ruses og snart klar for avgang
Men vent litt, her kommer det en katte som tydeligvis vil være med
Kan det hende den er litt nysgjerrig på hvorfor jeg løper opp og ned fra tribunen?
Hei! Katta har lagt seg ned, nå kan du kjøre
Her har vi en familie på tur, far foran, sønnen i midten og fruen bak. Denne guttungen er heldig, jeg måtte bli 60 år først jeg
Det er litt vanskelig å få hele flyet i bildet når de fyker rett forbi deg, men jeg gjør så godt jeg kan
Her er det ikke noe halehjul, så her må vi følge med på alle de tre hjula foran
Nå er det rett før, jeg ser det på flyet
Og vips så er de i luften, litt vanskelig her å beregne akkurat
Legg merke til den lyse grønne tanken, den vil være et fint punkt for å se når de letter
Dette flyet stiger også ganske raskt
Men så ser jeg noe i øyekroken og zoomer ut istedenfor
Det kommer en stor flokk med fugler, men dette er sikkert piloten trent for
Har i hvert fall et bilde av en Cessna 182Q Skylane II og 14 Kanadagås
Og selvfølgelig gikk dette bra, dette er de nok vant til
Nå håper jeg at Piper PA-28-181 Archer III for en roligere flytur
Men dem flyr jo i gåsegang der oppe i luften
Til og med måken for problemer med å lette
Men nå er dramatikken ved bordet ved siden av meg, Kråka og katta er på farta
Kråka som er ertekroken bør ikke gå nærmere nå
Åh! Fytte katta, unnskyld ordspråket, men Skjæra som også var der var 2 cm fra og bli spist. Men det gikk bra
Nå er det ikke ett, men to fly som gjør seg klare, dette hadde jeg ikke planlagt
Han er grei, deg skal jeg klare å følge
Men hva skal du? Dette blir litt usikkert for meg nå
Renault 6 og en OY-PHM Piper PA-28-181 Archer III
Renault 6 og en OY-PHM Piper PA-28-181 Archer III og en  LN-HJD Europa XS Monowheel
Nå er jeg like spent som dere, hva skal skje nå?
Ja nå er jeg nysgjerrig, skal dem starte samtidig?
Nei, det er bare han som fyker av gårde nå
Det og treffe flyet akkurat når det er på siden av deg er ikke bare bare, men han startet litt senere på rullebanen
Da er det bare å følge med når han letter
Snuta har hevet seg litt
Her har vi den lyse grønne tanken, men husk at han hadde kortere bane til hit
Men så er han plutselig i lufta
Og han stiger raskt og ingen fugler i sikte
Her er det klar bane, bare fly min venn
Nå er det hans tur, nå drar han av gårde
Dette er da et Mikrofly som ikke har mer en to plasser og skal ikke overstige 450 kg ved start har jeg lest
Det betyr at flyet ikke kan veie mer en 300 kg netto hvis jeg regner rett
La oss ta en titt på gutta, dette er to voksne karer, mist 75 kg hver
Men flyet letter før jeg for sukk for meg

1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress