Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Kjeller flyplass 2019
Det stiger kanskje ikke like raskt
Kan være at en av gutta har overvekt :-)
Men det flyr stabilt og pent
Og så har den fått fart og drar opp
Ingen fugler i sikte, så god tur mine venner
Men nå kommer det ut en Tiger Moth til, den har nummeret 189 på siden og så blir den kalt Rittmesteren
Men her kommer det enda en som skal fly, det er en Cessna 177RG
Men nå må vi følge med, sånn starter de opp en Tiger Moth
En sitter i cockpiten og gjør et eller annet og den andre sveiver i gang propellen
Flyet er akkurat som gamlebilen min, ikke alltid den har lyst til å starte på første forsøk
Lurer på hvordan det er å sitte der og kjøre ut? Du har jo vingespennet du må tenke på også
Nå har Tiger Moth startet og den høres ut som en snekke på sjøen. En fantastisk koselig lyd
Fire fly på plassen og klokken er ikke halv elleve en gang. Jeg for det travelt nå
Tar jeg ikke feil så er dette Jarle som skal være piloten min i dag. Har litt sommerfugler i magen
Det flyr store fly over oss også, her har vi Norwegian som tar seg en tur over
Men nå skal Cornell ut og fly igjen og denne gangen er det med en passasjer
Jeg vet! Har litt sommerfugler i magen jeg også
Flyet er fra 1944, det er kun tre av disse som er flyvedyktige i Europa
Du fløy høyt, men jeg skal nok klare å identifisere deg. Dette er en Piper PA-31-350
Så nå har vi fem fly som snart skal ut å fly, jeg ser at Cessna driver og fyller bensin nå
Cornell gjør seg klar til å fly og vi ser at begge propellene på Tiger Moth nå går rundt
Du er høyt der oppe enda ser jeg, men jeg fant deg :-)
Men nå er Tiger Moth nr. 153 i gang med å ta av
Allerede nå har halepartiet kommet seg opp
Der er han i luften, lenge før den lyse grønne tanken
Og den stiger raskt oppover
Den går ikke så fort men den stiger raskt
Gamle biler og gamle fly, det er gøy det! Så er det masse historie i tillegg
Det går så sakte at jeg kan leke meg litt med bildene, her for eksempel. Rett over lysmasten
Det går så sakte at du nesten ikke skjønner hvorfor det holder seg i luften
Hva med Tiger Moth og månen?
Vi zoomer den inn litt og tar en titt
Et helt utrolig fly, jeg er målløs
Så bruker jeg skyene litt så vi for litt effekter rundt
Du skulle ha vært her og sett det selv, helt utrolig
En ting er å se dem hjemme oppe i luften, men her har du orkesterplass
Når jeg har tatt min første flytur, skal jeg senere ha en tur i dette flyet. Men det blir uten kamera tror jeg
Men nå kommer den rett over oss, skal vi prøve å følge det?
Nå har den fått opp farten, her må jeg følge med
Nå mangler vi bare lyden, men der kan jeg ikke hjelpe dere
Takk for oppvisningen Jarle, jeg tror det er han som kjører flyet
Men nå må vi følge med, Cornell er klar til å dra
Kan dere se meg løpe opp og ned hele tiden fra tribunen? Men her kommer han så jeg gjør meg klar
Renault 6 TL fra 1975 og LN-BIF som er en Fairchild PT-19A Cornell M-62A nr.163 fra 1944
Men se der! Nå reiste Tiger Moth nr. 189 av gårde uten at jeg fikk med meg det. Sånn går det når man holder på med tullete Renault ideer
Men nå tar Cornell fart og fyker av gårde
Det er et stort fly egentlig, har en egenvekt på nesten tusen kg
Marsjfarten i luften er 100-110 mph, som er rundt 177 km/t
Nå er han ved den lyse grønne beholderen og det er like før han letter
Der er han i luften og stiger raskt
Jeg følger han litt men så ser jeg noe
Jeg oppdager et fly til, nå er de to i luften
Sa jeg to? Nei, de er tre fly i luften der borte nå
Det var morsomt, jeg leker meg litt men de flyr
De har en bestemt retning, så de skal nok til et sted
Jeg strekker meg langt nå, men her har vi Cornell og Tiger Moth
Ble et fint motivbilde dette da
To Tiger Moth i samme bilde, synd vi var så langt unna
Nå mangler vi bare fugleflokken så hadde det blitt enda bedre
Men det er vel tidligere på dagen de er på farten
Men nå kan jeg ikke følge dere lenger et nytt fly skal på luften
Nå er det Cessna 172D Skyhawk sin tur til å fly, og se den lille jenta som er der også. Men jeg ser en voksen fot, så vi har nok kontroll
Da er han på vei ut, skal bare ruse motoren først og få klar bane
Men her kommer det et fly til og det ligner på den som fremdeles står inne i hangaren. Men når jeg sammenligner så er det i hangaren mye større
Da er det dette flyet jeg skal fly med etterpå, det er en  Cessna 305C L-19E O-1E Bird Dog som heter LN-WNO
Men nå skal Cessna fly, jeg må ned fra tribunen
Der kommer han, må gjøre meg klar nå
Renault 6 TL fra 1975 og en LN-TVD som er en Cessna 172D Skyhawk fra 1962
Du komme stadig vekk over her du skjønner jeg
Men nå er det snart LN-WNO Birddog sin tur, her er jeg litt spent. Det er jo dette flyet jeg skal sitte i om en drøy time
Men nå må vi følge med her, kanskje vi for med lette tidspunktet
Se her, nesehjulet er i lufta, det er rett før
Hei, hvor ble det av den lyse grønne beholderen?
Han må ha tatt av etter den tror jeg
Ha en fin tur du også min venn
Du kommer stadig nærmere skjønner jeg, jeg følger med deg
Men nå for jeg besøk, da blir jeg ikke lenger alene på tribunen. Det er en Cadillac De Ville fra 1970. Eieren fortalte meg at den var grønn før og er omlakkert til matt svart
Men nå er jeg også nysgjerrig på hvordan det ser ut der hvor jeg skal sitte. Det ser bra ut og så kan vinduene på begge sider åpnes
Men hvor kom han i fra? Jeg tror han landet bak ryggen min og det fikk ikke jeg med meg
Da er vi klar, han nærmer seg. Men dere må ikke tro at jeg nøyer meg med et sånt bilde av bilen og flyet. Nei, det må bli mye bedre, vent å se
Renault 6 og en LN-WNO Cessna 305C L-19E O-1E Bird Dog
Og du da Cessna , som landet bak ryggen min uten å si i fra
Men da er Birddog klar, nå må vi følge godt med når LN-WNO tar av
Men jeg må også passe på bak, skal ikke gå i den fellen igjen
Det går raskt fremover
Hvordan sitter man i dette flyet da, syns han sitter veldig høyt
Se! Han letter før han kommer opp på siden av meg. Nå ble jeg overasket
Hvor mange meter kjørte dette flyet da før det lettet? Kan da ikke være mer en 100 meter bort til gjerdet?
Glir mykt og fint gjennom luften
Motoren maler som en katt
Stiger raskt og greit
Virker veldig lett i luften
Med alle disse flotte ordene ble jeg litt roligere i magen nå
Kjør pent min gode venn, dette flyet skal ha en tur til - med meg
Ok, da er det neste mann ut eller kommer de begge to?
Da er det på`en igjen, om jeg er litt gal? Kanskje :-)
Renault 6 TL fra 1975 og LN-NAE som er en Cessna 177RG Cardinal RG II fra 1976
Og du er der oppe i luften enda, går du ikke tom for bensin snart?
Så må jeg passe på hva som skjer bak ryggen min igjen da. Oi, her blir det travelt nå
Men nå skal Cessna starte, så vi må følge med
Fin fart og så ser jeg at det står Cardinal RG II på siden, det må jeg få med på 6ern
Dette ser bra ut, har allerede god fart
Alle tre hjula er allerede i luften
Og så bare spretter han opp i luften lenge før den lyse grønne beholderen
Da må også du ha en fin tur, blir det dumt at jeg skriver min venn?
Dette mikroflyet har vi nok ikke registrert før men jeg vedder på at han heter Lars
Bare kom Lars, så skal vi finne ut hvem du er
Renault 6 og en  LN-ARS Dyn'Aéro MCR-01 LN-ARS Øyno, Lars
Da er mikroflyet klar til take off
Men betyr dette at flyet er hjemmelaget?
Og er dette Lars som tør å fly et hjemmelaget fly?
Nå spør jeg dumt, hvis du lager ditt eget fly, må du ta flylappen da?
Men nå må vi følge med, nesehjulet er allerede oppe
Der letter han, fin fart også
Hvor ble det av den lyse grønne beholderen, blir litt forvirret når den ikke er til stede
Han stiger raskt
Da må du ha en fin tur Lars, tenk og bygge sitt eget fly
Da er vi klar for neste mann, er allerede på vei ut
En vanlig dag på Kjeller flyplass, hvor skal alle disse flyene og menneskene gjøre av seg etter 2023?
Men nå må jeg løpe, venter et fly
Renault 6 og en  LN-MOK Cessna 182
Klar til start, vi følger han
For god fart med en gang, kan ikke være gamle karen dette her
Akkurat passert meg og to av hjulene er allerede oppe
Der er han i luften
Stiger jevnt og trutt
Høyt oppe før den lyse grønne beholderen
Da må også du ha en fin tur min venn, nå skrev jeg det igjen
Alle var så hyggelige, de som var sammen med meg her akkurat nå. Det var jo mange flere her underveis, men nå følte jeg at jeg måtte ta et bilde
Men det straffer seg og snu ryggen til, så nå må jeg løpe
Renault 6 TL og LN-NRO som er en Cessna 172S Skyhawk SP
Skyhawk er klar til å starte og er allerede i farten
Det jeg ikke har tenkt på før nå, er jo at det må utgjøre en forskjell om man er en eller to i flyet
De har fått opp en god fart allerede
Traff den ikke akkurat i profil, de hadde for stor fart
Men jeg ser på flyet at det er like før de letter
De er i luften og stiger raskt
Her kan vi også se i forhold til den lyse grønne beholderen
Ha en fin tur mine venner, ser i øyekroken nå at jeg må løpe ned igjen
De andre på tribunen må jo tro at jeg er gal, men jeg er klar - kom igjen
HS-29184 som er en Renault 6 TL fra 1975 og LN-NPK som er en Cessna 172B Skyhawk fra 1961
Men ha ryggen klar, det vet jeg nå. Det kommer en til
Men nå må vi følge enda en Skyhawk, tøft navn forresten
Et eller annet gnager meg i bakhodet på at jeg har sett dette flyet før på Høyenhall, men sjekker jeg det nå så jukser jeg
Her må vi skrive på impuls, så kan rettelsene komme etterpå
Men det jeg ser nå er at venstre bakhjul er oppe først, hvordan for de til det?
Åh, alle hjulene er oppe og det er like over bakken. Ikke lett å få til det
Det letter fort
De har nesten passert tregrensen
Ha en god tur gutter, dere er vel ikke på vei til Høyenhall? Jeg er her nå
Men dukker du opp igjen nå, du må ha en enorm bensintank
Men nå må du ha meg unnskyldt, har et fly som ikke var så lett å finne, og ta meg av
Renault 6 TL og SE-LJO som er en Tecnam P2002-JF med navnet Juliet
Nå har jeg allerede fortalt om vekt begrensningene på et mikrofly
De er to i flyet selv om vi ikke ser det nå, dessuten bør han nærmeste barbere seg, men det ser ikke dere :-)
Farten er god, flyet er tøft - det er bare å kjøre på
Ingen hjul er i luften enda, men ser du på nesehjulet så løfter det seg
Og nå er det bare å si, en to tre
Så er det i lufta
Lenge før den lyse grønne beholderen
Det drar kanskje ikke rett opp
Men når farten er der så fyker de opp, god tur gutter
Nå går det litt roligere, nå skal Maule opp
Han har fått klarsignal så da er det bare å løpe ned fra tribunen igjen
Jeg er klar Maule, det er bare å komme
Renault 6 og en LN-BED Maule Aerospace M-5-180C
Er det deg igjen nå hadde jeg tenkt å skrive, men det er jo et annet fly
Men har ikke tid til å tenke mer på det, nå starter han
Blir god fart med en gang
Før de passere meg så er halehjulet oppe
Dem fyker forbi med halehjulet oppe og det er like før de letter
Hva sa jeg, nå er alle hjulene i lufta
Og for en oppdrift, dette går jo rett opp
Da vinkler jeg det litt annerledes, god tur folkens
Men hva er det som skjer nå?
Et fly skal lande!
Betyr det at alle flyene jeg har fulgt opp nå skal lande?
Ok, da gjør jeg det enkelt. LN-MOK går inn for landing
Rett og fint, alle tre hjulene vil treffe bakken
Går rolig og pent ned

◄ 1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress