Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Kjeller flyplass 2019
Like før nå, han har kontroll
Men nå har jeg et problem, jeg sa til Jarle at jeg møter deg klokken elleve, og nå er klokken kvart over elleve
Men jeg kan ikke se han, så jeg regner med at han ser meg stående på tribuneplassen
Men nå er neste fly så nærme at vi må konsentrere oss, LN-NPS kommer inn for landing
Han kommer fint og bestemt ned
Det ser nesten ut som han kjører med slips
Dette ligger an til en myk landing
Høyre hjul kommer først ned ser det ut som
Bra landing, sier jeg som aldri har vært her før og sett slike landinger
Men nå er det 45 minutter til jeg skal fly
Her kommer de som akkurat landet
Jeg ser at de tar en annen vei inn igjen, enn når de dro ut
Passer bra at det roer seg litt nå
Nå skal vi bare kose vårs, det er bare en halv time til det er min tur
En folkevogn kommer inn på område også, det er en  Volkswagen 113 De Luxe fra 1961. Nå var jeg heldig
Men det er flere som skal inn for landing, så nå må vi følge med
Det er en dobbeltdekker som går inn for landing
Det er en Tiger Moth ser jeg med en gang
Det er nummer 189 som kommer tilbake
Og en Tiger Moth lander på gresset som du ser
Meget flott landing forresten
Kjører pent og rolig tilbake til parkeringen
Men det kommer flere, her ser jeg en fugl og to fly
Det er Cornell og Tiger Moth som kommer tilbake
Det kan ikke være store avstanden mellom dem nå
Et flott syn og se de to oppe i luften
Men tar jeg ikke helt feil nå, så tror jeg at Jarle sitter der oppe i Tiger Moth
Men nå skulle dere ha vært her og sett dette selv
Og hør lyden av to veteranfly bare noen meter over hodet ditt
Blir så fin effekt med skylaget over
Dette er flott å se på
Jeg må jo ta noen bilder av dette, er ikke hver dag jeg opplever noe sånt
Da gir vi oss her i luften, nå kjører de bort til den andre enden av flyplassen
Nå er vi tilbake til dem som landet først med Tiger Moth Rittmesteren nummer 189. Se også på klærne, de er så tidsriktige
DSC_0460_01
Men nå har jeg et problem, jeg ser Cornell oppe i høyre hjørnet også. Jeg kan ikke fokusere på begge samtidig, de er for langt unna hverandre
Men nå er snart Tiger Moth på bakken så jeg må ta han først
Der landet han, halepartiet har enda ikke berørt gresset
Der er han nede og da blir spørsmålet - rekker vi Cornell?
Vi rakk det akkurat ikke, sånn er nå det
Tiger Moth og Cornell kommer inn etter landing, men LN-NPS som er en Piper PA-28-161 Warrior II skal nok en tur opp i luften igjen
Et jetfly flyr høyt over oss og jeg ser på klokken at nå er det akkurat 30 minutter til det er min tur å fly
Men hva skjer her? Han kjører i motsatt retning nå, mot den lyse grønne beholderen
Tenk at dette flyet er godt over 75 år gammelt, hvem skulle ha trodd det?
Samme er det med Cornell, 75 år gammelt det også
Men når jeg titter etter her så sitter han foran med et speilreflekskamera. Kan han, så bør vel jeg kunne klare det også? Må bare ha noen flere flytimer først
Jeg ser at passasjeren bak har overlevd turen, men her ser jeg ingen kamera. Kan hende det bare hadde blåst ut av hendene dine
Men nå må vi følge med, nå kommer det et fly andre veien
Denne vinkelen har vi ikke hatt før
Men det kommer fort
Her kreves det konsentrasjon
Ja jeg fikk deg Piper
Ha en fin flytur videre, og takk for at du kjørte denne veien
Sjekk de gutta, her mangler vi bare sigaren så hadde alt hvert på plass :-)
Nå skal et mikrofly LN-ABA opp , men jeg ser at LN-NPK kommer inn. Har jeg gått glipp av noe nå?
Da er han på vei ut, vi venter på deg vi
Her kommer han og det går fort allerede
Her kreves det dobbelt med konsentrasjon
Det er jo så lite i tillegg
Og så bomma jeg, det er ikke lett dette her
Beklager kompis, men du for ha en fin flytur
Høyt der oppe kommer også Birddog som jeg skal fly med, nå er det bare 20 minutter til jeg skal fly
Det er et annet fly der oppe også, tror det er SE-LJO
Men nå er det et fly som skal lande igjen, vi prøver å følge det litt
Det er litt langt unna til at jeg kan se hvem det er som lander, men her er det full kontroll
Elegant landing spør du meg, alle tre hjulene traff samtidig på bakken
Men nå kommer Birddog inn for landing
Det jeg ser under innflyvningen er at dette flyet er lettere
Nesten nede nå, forsiktig - forsiktig
Begge framhjulene er på bakken, dette ser bra ut
Men se, flyet er så lett at det har lyst til å lette igjen
Var nok bare et lite vindkast, kom fort på rett bane igjen
Ut ifra dette bilde var det nok LN-NRO vi så lande før Birddog. Men nå skal LN-NPK ta seg en ny tur ser jeg
Birddog er 62 år gammelt, to år eldre en meg
Birddog er bygd 8 juli 1957 og jeg er født 6 juli 1959. Nå er det under 15 minutter til jeg sitter i det flyet
Men nå ser jeg i øyekroken at et nytt fly skal lette snart
Man sitter jo foran og kjører dette flyet Cornell, men det er jo et instrumentpanel bak også. Kan det være at det var et skolefly og da har man kontroll også der bak?
Uansett, jeg tror jeg holder meg til instrumentpanelet på 6ern jeg
På Tiger Moth legger jeg merke til et deksel som er oppe og det er skrevet noen signaturer på innsiden
Dette er jo et engelsk skolefly og navnene på dekselet ser ut til å være engelske, så kanskje det er berømte piloter som har skrevet ned sitt navn der?
2 år og 2 dager eldre enn meg er du :-)
Nå kjører LN-NPK ut på banen, vi for passe på når hun kommer
Så kommer et fly til og gjør seg klar, men dette var et spesielt fly
Når jeg undersøker N50G så finner jeg ut at det heter Cirrus SF-50 Vision. Det er et jetfly og nå skal ikke jeg begynne og fortelle når jeg ikke har greie på det. Men dere kan søke selv, nå har dere navnet
Da er min konklusjon den, at dette må være jetmotoren
Nå begynner sommerfuglene å røre på seg, tenk at snart sitter jeg bak der
Bør jeg gå bort til flyet snart nå? Det er jo flere fly jeg må følge med på
Her kommer han jeg ventet på
Nå må vi konsentrere oss, det går fort når de er her
Foreløpig så følger jeg flyet fint
Bommet ikke nå - gudskjelov
Takk skal du ha, fly pent og husk at jeg ikke er på Høyenhall nå :-)
Jeg må bare rekke han her også, har aldri sett et jetfly ta av så nære
Du kan faktisk se jetstrømmen på bilde fra motoren
Ok, jeg er klar. Ikke kjør for fort nå da
Han er allerede oppe i høy hastighet
Nå har han lettet
Kanskje litt dumt å bruke zoom nå
Han kommer forbasket fort
Men den lager ikke mye lyd
Nå må jeg konsentrere meg
Der bomma jeg litt, men fikk med meg flyet
Og nå hører jeg lyden fra deg og takk for oppvisningen og god tur videre
Som dere nå ser har jeg måtte gå ned fra tribunen, det er snart min tur til å fly. Men husker dere at sist vi tok bilde av dette flyet så hadde det presenning over seg. Vel, nå ser dere det, et North American AT-6G Harvard
Ja, nå er jeg like nysgjerrig som dere, kanskje vi for se det fra luften
En vanlig dag på Kjeller flyplass, for en fotograf er dette en smule hektisk
Dere husker flyet vi var litt nysgjerrig på i sted? Nå er det i lufta utrolig nok
Nå kan ikke jeg se flystripa herfra så dere for nøye dere med disse bildene
Dere kan jo lese om flyet selv, morsom lesing forresten. Flyet heter LN-HPB  Rutan 61 Long-EZ
Jeg rakk ikke høyere opp, men vi er ved North American AT-6G Harvard
Hvis man er uenig med piloten og vil fly i en annen retning, hva skjer her da? Nå spør jeg sikkert dumt igjen :-)
Dette er flyet vi fikk lov å ta en titt på, det er en  Cessna 172S Skyhawk SP som har nummer LN-NRO
Men vi må bort å se på Tiger Moth nummer 189 også
Her sitter man altså bak og flyr, passasjeren sitter foran
Her ser vi foran, passasjerer passer på turtallet
Jeg tror ikke at disse vaierne er over 75 år gamle :-)
Men nå må jeg forlate dere, galleriet er fult og jeg skal ut å fly..... Men det kommer en del 2 da :-)

◄ 1 2 3

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress