Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Våler august 2023
Nå er det avreise, begge bilene er klare til start
Men først så må Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique fra 2013 få litt bensin først
Renault 6 TL fra 1975 trenger ikke bensin nå, den trenger bare kjærlighet fra eieren
Første stopp er Kløfta, det skjer ikke så mye spennende der
Neste stopp er Sanngrund, men dem klarer seg godt. Det er fremdeles noen meter igjen før det går galt
Men se på bilene, begge er Renault - men det er nesten 40 års forskjell på dem
Begge har fire hjul, grill og sidespeil. Innvendig så er det fremdeles ratt, bremsepedal og gasspedal. Noe mer elektronikk i den nye, som R-Link
Men tilbake til Glomma, nedre del av strandplassen er under vann. Men elven flyter rolig nedover
Så her er det ingen dramatikk, selv om Glomma er stor. Det ser vi med en gang
Men nå er det på tide og reise videre, og vi tar den gamle veien. Den nye er steng selvfølgelig, like etter Kongsvinger
Neste stopp er i Kongsvinger ved Vinger kirke som ligger på en høyde, trygt og godt. Det opprinnelig navnet er Vår frelsers kirke, og kirken er hovedkirken i Vinger som står i dag ved Øvrebyen på Tråstad. Den er fra 1697 med et løkkuppelformet klokketårn fra 1855
Like ovenfor her har vi Tråstadberget hvor Kongsvinger festning ligger, jeg har tatt meg en tur ditt opp, på en tidligere tur
Så vi tar vestsideveien som også heter Vestre Solørveg eller Fylkesvei 210, som også følger Glomma oppover
Men vi kjører oppover så kan jeg fortelle at det er noe som heter Gjølstad Flyplass her oppe, et eller annet sted
Som du sikkert ser, så skal det ikke være vann her
Men det er ingen fare, dyra kan svømme - uten svømmekurs
Og bjørka liker vann, jeg har lest at den kan drikke opp til 500 liter i døgnet
Med flom i Glomma etter ekstremværet «Hans» og stigende vannstand er det stor vannføring i elva, leste jeg
Så nå kan bonden ta frem fiskestanga og la traktoren stå, tenker jeg
Fremdeles 28 km til Våler, men vi tar gamleveien med begge bilene, så vi er trygge
Skulle den nye bilen stoppe på grunn av regn, så har vi jo den gamle som tåler alt
At vi nærmer oss Våler kan du se her, her passerer en Volvo PV fra 1962 forbi oss
Like før vi skal kjøre inn mot Mosogn, dette er vakkert. En gammel og en ny Renault står ved siden av hverandre
Endelig en bensinstasjon i Mosogn igjen. Digerud varmeservice har nå åpnet pumpene, det er vi glade for! Jeg har passert denne bensinstasjonen siden 2008, så jeg er godt kjent her
Det er vel ikke akkurat greia og kikke i butikkvinduer når du kjører på Vestre Solørveg
Hun har kalt det Loppemarkedet i Mosogn, men synes det er så mange skatter der at det nå blir det "Inger´s Skattekammer og Livsglede" - Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt på og stoppe der
Vi nærmer oss Tronstad bussholdeplass, Vestre Solørveg 256 tror jeg dette er. Du finner ikke noe historie, hvis du ikke spør dem som bor rundt her
Da er vi i Våler kommune, og her skal du ha tunga rett i munnen. Våler er en kommune i Solør i Innlandet. Den grenser i nord mot Elverum, i øst mot Trysil og Sverige, i sør mot Åsnes og i vest mot kommunene Stange og Løten. Eller så kan du være ved Våler kommune i landskapet Østfold i Viken fylke på Østlandet i Norge. Kommunen er en av flere som grenser til Morsa-vassdraget med blant annet Vansjø og... - da skjønner du nok hva jeg mener
Akkurat, Damvegen er stengt, det har nok noe med Braskereidfoss Kraftverk og gjøre. Men nå skal vi ta til høyre, så jeg skal ta en liten titt litt senere
Er det en bru som holder så er det denne, den er allerede enveiskjørt og det har den vært hele tiden
Vi kjører nå på Eidsfossbrua, det går en utviklingslinje fra Eiffeltårnet (1889), via det 87 meter høye spiret på Nidarosdomen (1894-1901) og til brua som Eidsfossbrua (1921) - den var nok dyp...
Vi passerer Heia Hotell som ligger praktfullt til i landlige og rolige omgivelser i Våler i Solør. 3 mil sør for Elverum og 1 mil nord for Flisa
Vi passerer Mobakk Bil og Service, og nå er det ikke en eneste veteranbil her - eller er det det...
Vi passerer Våler Vekst, jeg tror stikkordet her blir ved og brøytestikkere. Men det kan være mye mer...
Våler senteret er et trist syn nå, mulig dem trenger noen ideer
Her er mitt forslag, det ligger faktisk i luften allerede. Velkommen til Våler Aktivitetssenter, her finner du klatrepark, paintball, sumobryting, atv-utleie, gokart, mega-boxing, luftgeværskyting og bruskassestabling, øksekasting, pilkasting, her kunne jeg ha holdt på en stund
Her ser vi Vålgutua 175 som er Gårdstunet Kirkelund, dette er våningshuset fra 1800
Nærmest ser vi låven som er fra 1930, doen bak er fra 1900, men ble flyttet hit i 1966. Det meste vi ser her ble flyttet hit og dit
Vålgutua 208, en ekte Esso stasjon som selger bensin til våre gamle biler :-)
I denne gaten har du Lie butikken og Sagopris-Bruktbutikken, mye brukt og nytt her
Vi stopper alltid ved Våler kirke, vi har et viktig ærend her
Våler kommune er i vekst, jeg vet om en som kommer 2 oktober 2023 :-)
Her har det blitt veldig fint nå, jeg har noen bilder når det ikke var så fint etter brannen
Heia hotell, jeg har noen bilder på privaten der inne fra noen fester :-)
Eidsfoss bru, er det en bro jeg stoler på så er det denne
Men nå skal jeg oppover Glomma og se på det som har skjedd
Jeg kjører oppover den stengte veien, hvor Damvegen er stengt. Det hindrer ikke meg og jeg passerer Gjerdrumsbakken, jeg har vært på den bakken før
Jeg parkerer bilen og går siste stykke, Her ser vi Braskereidfoss kraftverk hvor en nettfeil på kraftverket skal ha fått slusene til ikke og gå opp
Det mest dramatiske er over, sier kommunedirektør og kriseleder Anniken Baksjøberget i Våler kommune til VG. – Demningen har bristet
Så den ble ikke sprengt, eller kanskje den ble det...
Jeg går tilbake til bilen min og har noen tanker om dette. Jeg zooma meg inn også, så nå venter jeg bare på fortsettelsen
Men nå glemmer jeg dette og reiser tilbake til folket, vi skal faktisk på et løp i morgen
Renault garasjen, her tror jeg det vil komme masse bilder senere
Når vi blir pensjonister så må vi rydde litt og begynne et bedre liv
Det er jo oss gamle som skal fortelle historien videre
Og historien til Renault vil jeg gjerne være med på
Tenk på historien når vi begynte å fly, jeg har bilder av noen av dem
Alt begynte med fugler, så vi apte etter dem
Men nå er det fredagskveld og moroa skal begynne. Vi har vasket bilene med det som var tilgjengelig
Nå bare nyter vi musikken fra en radio fra 1934
Vi sitter på verandaen og ser på traktoren som skal komme med bred last
Så for vi besøk av den yngre generasjonen, og dem ser litt skeptisk på oss
Men dem kom ikke for å hilse på oss, dem skulle hente sin Renault 4 til løpet i morgen
Dem blir en tøff motstander i morgen, jeg føler det på meg
Men sjåføren er gravid, det kan være en fordel for oss
Eller kanskje ikke, jeg kjenner jo dama...
Men nå reiser den siste dama, nå må vi bare vente på morgendagen
Men nå er deg lørdagsmorgen og jeg bestemmer jeg for ikke å gå en morgentur, det regner nemlig
Men at det kunne ha blitt en fin fugletur tror jeg, det er mange fugler her
Men vi tar en titt rundt i nærmiljøet istedenfor, kan være mye spennende her også
Hva med en barsk hund? Men nå må vi dra av gårde
Jeg skulle ha ønsket meg bedre vær i dag, men har vi meldt oss på, så må vi være med
Der oppe var vi og sjekket i går, Damvegen som krysser Braskereidfoss kraftverk og som går videre til Vålerbanen
Det er ikke før vi skal krysse Glomma så dukker det opp en veteran, det er en BMC Mini 1000 fra 1977. Mini ble produsert av British Motor Corporation (BMC) fra 1959 til 2000
Eidsfoss bru fikk i 1957, 3-dobbelt bæreevne fra 3 til 10 tonn, så den kan vi kjøre trygt over. Jeg er mer bekymret for de lysene bak
Det er en Renault Alpine V6 vi har bak oss, og jeg vet hvem sjåføren er
Heldigvis så er det doble gule striper på Haslemostrekka, så han kan ikke kjøre forbi oss
Veibiten Haslemostrekka har absolutt intet annet å by på enn at den er Norges retteste, og det er jo egentlig ganske stort. Nå bare siterte jeg, strekka er jo fra 1966
Når vi nærmer oss landsbyen Flisa, så dukker veteranene opp. Dette er en Volvo 144 fra 1973. Volvo 140 serien er en svensk personbilmodell, som ble produsert av Volvo fra 1966 til 1974
Like før vi kommer til rundkjøringen på Flisa hvor den store kaffekjelen står, ser jeg en Volkswagen VW 1200 fra 1973. Dette er "Folkets bil", bilens opprinnelse går helt tilbake til 1925, da Béa Barenyi sendte inn sine konsepter til Maschinenbauanstalt Wien
Det er 6. gang Solør Veteran Klubb arrangerer billøpet "På ville veier i Solør". Vi har vært med to ganger før, da var det Høstløpet, men nå heter det Sommerløpet
På det første løpet så stilte det opp 96 biler og rekorden er ikke slått siden. Det er derfor løpet går litt tidligere nå, kanskje åpne biler har anledning til å delta også
Solør Veteran Klubb har fått nye lokaler på Bjørkheim, så det er første gang vi er akkurat her
Målet i år er at det skal komme minst 60 biler, og da teller vi med alle kjøretøyene. Han her kjenner jeg forresten
Våre konkurrenter kjører alt fra Porsche til Audi, så dette løpet kommer til å bli tøft som vanlig
Vi har en gromgutt som alltid starter som nummer 1 i dette løpet, han bidrar med det ene etter det andre
Men nå er det på tide å se litt på bilene, til venstre har vi en Renault 6 TL fra 1975, og til høyre har vi en Renault Alpine V6 Turbo fra 1985
Og her hvis vi begynner fra venstre, så har vi en Volvo Amazon 122S fra 1969. Neste er en Volvo Duett fra 1956. Så kommer det en Volvo 144 Automatic fra 1969. Og den siste til høyre er en Mazda 929 GLX fra 1988
Vi begynner til venstre her også, den første er en Hillman fra 1957. Neste er en Volvo 142 fra 1973. Den siste til høyre er en Ford Mustang GT fra 1989
Vi begynner til venstre her også, den første er en Porsche 911 S fra 1975. Neste er en Audi 50 LS fra 1976. Den siste til høyre er en Vauxhall Victor Super 3 Speed fra 1964
Men nå skal kjekkasen bort å kravle litt, men jeg må stå her og følge med på bilene som kommer
Og her kommer det en Mercedes-Benz SL 350 Cabriolet fra 1972, den ble produsert fra høsten 1971 til den ble avløst av den neste modellgenerasjonen i 1989
Så parkerer det en Renault 4 fra 1972, den kjenner jeg godt
Så kommer det en Chevrolet G 20 Starckraft fra 1991, mer amerikansk kan det vel ikke bli
Chevrolet Van eller Chevy Van var en serie biler som ble produsert av General Motors fra modellårene 1964 til 1996. Jeg går ikke dypere her
Renault 6 TL fra 1975 er klar for Sommerløpet 2023, og har fått startnummer 74. Det er meg det
Så kommer det enda en lekker bil, jeg tror det er en Chevrolet Corvette fra 1993
Jeg ser at det er en Volvo Duett, en av de mange NAF sine veipatruljebiler som gikk på veien fra 1950 til 1970 åra. Og her er Ådalsbruk Motormuseum involvert
Men nå kommer det en Cadillac Eldorado fra 1975, og den er stor
Er det plass til den? Det må vakten avgjøre
Han bedømmer, men dem slipper inn
Som dere ser så begynner dagen litt fuktig, men dem har planene klare. Dem kan vær oppi her
Så kommer den første brannbilen inn her, vi er jo på sikkerhet også. Det er en Volvo FL 614 4X2 Intercooler fra 1991 som vi ser her
Neste er en Ford 17 M 2000 Hardtop fra 1971, sjelden bil, skal visstnok ikke finnes i Norge
Det kommer flere Mercedes-er her, dette er en Mercedes-Benz SL 450 fra 1973
Nå stiger spenningen, sommerløpet skal snart begynne
De fleste som er her er rutinerte og lokalkjente
Oppmøte er bra selv om det er litt dårlig vær, men så mange fine veteranbiler det er her
Men det kommer flere, her har vi en Volvo 242 fra 1984
Sjekk den spoileren bak da, dessuten så har denne en ny bakende, den kom i 1979
Mercedes, Renault og Chevrolet side om side. Da er vi på Tyskland, Frankrike og Amerika, som er store på bilproduksjon
Den gamle svenske Volvo historien er lang, det startet i 1927 og endte i 1999. Da ble det andre eiere...
Her kommer det en som du ikke ser hver dag, det er en Opel GT 1900 fra 1969
Her ser vi på en toseters sportsbil, selv vakten må bøye seg ned
Jeg lurer på om vi får se at frontlyktene kommer opp?
Herregud, sjekk den løpa vi skal kjøre. Dette blir en kjøretur på over 7 mil og mange poster som skal besvares underveis
Den her kjenner jeg godt, det er en Renault 10 fra 1967. Det store spørsmålet er om det er en 1300, Major eller Turbo
Jeg er litt nervøs før løpet, men de andre ser veldig rolige ut
Han der kjenner jeg, blir en tøff konkurrent dette her
Her kommer det en til, det er en Volvo Amazon P-121 fra 1965
Tenk at Volvo Amazon var i produksjon i 14 år, det var en populær bil og er det enda
Er det brannvesenet på Flisa som skal være med? Dem kommer jo i fult utstyr og vil sikkert bruke sirenen under løpet også
Det er for tidlig til å telle hvor mange biler det er her, men det begynner og bli mange
Her kommer det også en stor bil, det er en Lincoln Continental Mark V fra 1978
Bilserien Lincoln Continental i 1970 årene var store, det kan vi se her. Til og med større en Cadillac
Bilen har tildekt skiltet bak også, jeg tror vi skal gjette årsmodellen når vi kommer inn igjen. Kan vi være på 1960 åra?
Men nå skal vi prøve å telle litt, her ser jeg 13 biler
Og med resten bortover her så blir vi 19 biler
Og med disse så blir vi 27 biler
Men det var kanskje litt for tidlig å telle, her kommer det flere. Det er en Oldsmobile Ninety Eight fra 1970
Og her kommer det en Lada 1200 fra 1972
Men det kommer flere, dette er en Pontiac Catalina fra 1965
Lada 1200 var en russisk folkebil som kom først til Norge i 1972
Pontiac Catalina fra 1965 er tredje generasjonen som ble produsert fra 1965 til 1970
Men her må vi følge med, det er en Volvo 264 GL fra 1976
Men det kommer enda flere, dette er en Pontiac GTO Judge fra 1970
Jeg lurer på om dette er modellen som var en spesialutgave, jeg er ikke sikker
Men nå gikk jeg surr i tellingen, må jeg begynne på nytt?
Raden bakerst har vi jo telt før, så tar vi med de som har kommet nå så er vi oppe i 32 biler
Her skal sikkert vinnerne sitte og se på det premiebordet der borte da
Her blir det bare å sette gassen i bånn og bruke hodet, er det ikke sånn dem sier det...
Det er frivillige fra et idrettslag som står for kiosksalget, jeg husker bare ikke hvilket
Her har vi telt alle bortsett fra den til høyre, det er en Datsun deluxe 1600 PL 510 fra 1968. Da er vi oppe i 33 biler
En dobbeltsjekk og rekken her stemmer
Han der kjenner jeg også, kan bli en farlig konkurrent
Og her tror jeg vi har talt alle, det er rom for å ta feil
Jo da, rekken ser fin ut den
Det ser greit ut her også, alt er på stell
Et siste overblikk, da er vi nok 33 veteranbiler her i dag
Men her kommer det enda en, det er en Toyota Carina II XLi fra 1991
Han slipper nok inn, det er enda 15 minutter til løpet starter
Men skal det fortsette sånn så sliter jeg med tellingen. Dette er en Mercedes-Benz 300 TE 4-Matic fra 1988
Tar jeg ikke feil så var produksjonen av Toyota Carina II fra 1984 til 1992
Så da har vi to Toyota-er her i dag på treffet, en Carina II og en Crown Deluxe
Tar jeg ikke feil så var produksjonen av Mercedes-Benz 300 TE fra 1985 til 1989
Her kommer det enda en, det er en Chevrolet Corvette fra 1985
Hvor mange biler er vi oppe i nå? Jeg tror vi er på 36 biler
Vi har to Chevrolet Corvette her i dag, raske biler som kan bli harde konkurrenter
Jo da, har full kontroll nå
Se så avslappet dem ser ut og jeg går rundt og biter negler
Nå er det 10 minutter til løpet starter, nå kan det vel ikke komme flere biler
Begge disse kjenner jeg, blir nok tøffe konkurrenter
Men det kommer flere i siste liten, dette er en Morris 1800 MK II fra 1970
Så kommer en Volkswagen Golf 1,8 INY 16V fra 1988, jeg lurer på om den er ombygd
Så har vi en Fiat 850 Sport Coupe fra 1971, den kom fra Fiat og Spider og var et verk av Bertone
Men nå er klokken 11 og løpet starter, da er vi totalt 39 biler og Audi 50 LS er på vei ut
Så drar Opel GT 1900 ut, skal si det går fort oppover her
Da er det på tide å stille seg i køen, jeg ser at jeg har han Volvo Amazon 122S er foran meg
Så reiser Ford Mustang GT ut, blir vanskelig å ta igjen disse her
Fiat 850 Sport Coupe må ha sneket i køen, kom jo nettopp inn jo
Alle må fortelle litt om bilen sin før dem kan reise ut. Her er det en Volvo 142 som må forklare seg
Ingen slipper unna, det hjelper ikke om du kjører en Porsche 911 S
Nå nærmer vi oss startstreken, disse tre Volvo-ene her kan bli vanskelig å passere
Se her ja, den Mazda-en er ikke bare en GLX, det står 3.0 V6 bak den også
Volvo 144 Automatic må forklare seg før han kan kjøre avgårde
Jeg lurer på om noen har blitt stoppet ved startstreken, jeg håper ikke det
Ok, jeg har en Morris 1800 MK II foran meg, vi er begge grønne så vi får håpe han er lokalkjent, da henger vi oss på
Hurra, han kjente oss igjen. Vi har da vært med to ganger før så vi får starte
I det første krysset ved Arneberg så kjører vi feil, men heldigvis så blunket en Volvo 245 DL 2.1 stasjonsvogn fra 1975 på oss
Så vi måtte snu, men her skal vi ta inn til høyre mot Kvisler og Jara skole

1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress