Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Fransk Bildag på Saggrenda i Kongsberg 2020
Klokken er 07.00 og jeg har nesten 12 timer foran meg, men været er bra så jeg skal klare meg
Stabekk skal jeg finne, der er jeg godt kjent
En stengt vei men jeg tar to til høyre så er jeg der. Telefonkiosken på Stabekk, adressen er Gamle Drammensveien 36 like ved jernbanestasjonen
Her kunne ha tatt et bilde i fart, men må ha bilen og et bilde inni også
Her er det nytt apparat og ingen Lesekiosk, men nå må vi videre
På vei tilbake ble jeg veldig fristet til å parkere foran denne å ta en motiv bilde, men jeg er litt usikker på tiden så jeg gjør det ikke
Jeg klarer å kjøre forbi en traktor som er kantslåtter, bare det er imponerende
Men så ser jeg en bil med sirener, men han ligger i andre fila så det kan ikke være meg han er ute etter
Blir forbikjørt av en varebil med tilhenger, men helt greit. Da fikk jeg se sykkelen, cross-sykkel ccm 50
Her skal jeg ta av, har tenkt meg til Sylling
Bare jeg husker veien ditt, det er 20 år siden jeg kjørte her sist
Det er svingete veier og ikke så lett å ta bilde, men jeg tror vi har funnet den første veteranen. Det er en Chevrolet Starcraft ST 400 fra 1992, bommet med to år
Jeg kjører og kjører og passerer Røedveien, er jeg på rett vei?
Utsikten er fantastisk, du har alltid bedre utsikt fra en veteranbil
Jeg fokuserer veldig på den fjelltoppen der og glemmer helt skiltene på veien
Så jeg bestemmer meg plutselig for å ta til venstre, og det første jeg møter er kuer
Jeg har selvfølgelig tatt av for tidlig denne gangen og havner ved Sjåstad kirke som er en langkirke fra 1896
Da er det greit med en pause og et profilbilde
Det er en fantastisk utsikt fra parkeringsplassen så jeg fanger opp noen sauer som breker høyt
Det er nok der inne jeg skulle ha vært, tok nok av for tidlig
Men her jeg står når jeg bruker zoomen kraftig, ser jeg faktisk minst tre veteranbiler herfra. Men jeg kan bare dokumentere Lexus
Se hvor idyllisk det er, du kan finne mange fine steder bare du tar av feil
Måtte bare sjekke årstallet på kirken og det stemte
Vakker bygning og vakre graver med ferske blomster på, det liker jeg
Men vi må videre og denne hadde jeg ikke oppdaget fra veien. Det er en BMW 318i Cab fra 1995, nå bommet jeg med fem år igjen
Meren i Lier, her ble det problematisk å dokumentere. Er vi i Vestre, Søndre, Bakke eller Nordre?
Samme problemet blir her, er vi i Nedre, Mellom, Øvre, Vestre eller på Ringstad? Vi blåser i det og drar til telefonkiosken i Drammen
Drammen er også som bukselomma mi, jeg kjenner byen ut og inn så denne tok jeg lett. Adressen er Styrmoes vei 33 ved Austad Herredshus
Klokken er ikke halv ni enda, så at det er litt dugg på telefonkiosken må vi godta
Det er et nytt apparat i denne også, det har jeg nå dokumentert
Men vi må videre, har et stramt program i dag. Det vi ser her er Mjøndalsbrua som er den eldste av to bruer som forbinder Krokstadelva og Mjøndalen sammen over Drammenselva
Rundkjøringen i Mjøndalen, den vet jeg alt om nå
En Volvo som går i pressa, så enkelt er det
Skulle gjerne hatt tid til Vestfossen, men det har jeg ikke nå
Flere ting som frister i Kongsberg, men har ikke tid
Kongsbergtunnelen, den har jeg kjørt igjennom før
Ny moderne tunnel hvor du nesten kan stoppe hvor du vil
Når vi er i Kongsberg må vi ta et bilde av Numedalslågen, før vi er ved telefonkiosken
Her er telefonkiosken, adressen er Myntgata 4
Denne fant jeg veldig lett, kall det flaks for en gangs skyld
Moderne apparat i denne også, men nå må jeg finne et sted å tisse
En høyre sving og rett ned til parkeringsplassen, der fikk jeg et profil bilde også
Noen Kanadagås kan ikke følge flokken og dette tror jeg er en av dem
Hunnen følger selvfølgelig trofast med
Her har vi dem begge to, er de ikke søte?
Men nå må jeg videre og er det en Tiur jeg ser?
Tar farvel med Kongsberg og må videre
Når jeg kjører mot Saggrenda, så oppdager jeg at jeg blir fulgt av to veteranbiler
Jeg vinker at de skal kjøre forbi, men det vil de ikke. Så jeg stopper og de stopper. Det viser seg at Kim har like gammel mobil som meg og vet ikke veien, det betyr at vi ikke kjører etter GPS, men etter nesa
Men han bak kjører en Talbot, men som også vil ligge bak
Så her står vi alle tre og jeg må kjøre først
Jeg vet at hvis vi følger Saggrenda og Sølvgruvene så er vi på rett vei
Nå vet jeg at vi er på rett vei, det står en Sitroën langs hele veien
Når det står en Citroën DS fra 1974 langs med veien, så må vi være på rett vei
Nå trenger jeg ikke flere ledesnorer, vi er på rett vei
Og vi fant  fram, nå har vi kommet til Fransk Bildag og sjefen selv står der og tar imot oss
Jeg for litt skjeft da jeg ikke svinger inn riktig, men jeg kan ikke gjøre to ting på en gang. Jeg må ta bilde av dama som skal sjekke oss inn
Det første jeg må lære meg nå er forskjellene mellom Sitroën modellene. Du har DS, SM, LN, XM, GS, AX og BX og en del andre også
Så den første som kommer inn hvor jeg har sola midt i fleisen er en Citroën SM fra 1971. Tre lykter i fronten og en svinger som bilen svinger
Neste som kommer er en Citroën DS 19 Cabriolet
Det kommer en til som også er DS, men heter Citroen D-spesial fra 1974
Citroën DS 19 Cabriolet som kommer her, er en Le Caddy fra 1963
Her skal det parkeres etter merke og modell, blir spennende om de for til det
Foreløpig er rekka fin, men det har ikke kommet mange bilene enda
Så har vi en ny Sitroën i samlingen til klubben, det er en CX Transport fra 1980
Men uansett hvor jeg er nå så kommer det noen fly, dette er et Diamond DA40 NG som kommer fra Notodden
Dere som er en smule fly interessert så er det LN-FTR som flyr over her
Vi har alle måtte registrere oss i forkant av treffet med navn og mobilnummer, og dette hefte fikk vi også når vi kjørte inn. Meget kontrollert, det er nok derfor jeg er her i dag
Så skal det velges ut 3 av de peneste og mest spesielle bilene og det blir spennende
Men det som opptar meg nå er at hvis ikke Simca og Talbot hadde vært så buet bak med en knekk, hadde de hvert enda likere min. Men en Simca stasjonsvogn er ikke buet bak, men hvor finner jeg en sånn?
Tar jeg ikke feil så er det en SM vi ser her, ny vaska og med tøffe felger
Citroën SM med typebetegnelse SD og er fra 1973, må innrømme at jeg enda har noe å lære meg her
Denne er mer i min gate, fra venstre. Renault 6 TL fra 1975 og den er min. Rett til høyre har vi en Simca 1100 LS fra 1973. Og helt til høyre har vi en Talbot Simca 1100 GLS fra 1981
Men nå har Peugeot gutta dukket opp også, disse bilene kan jeg fra før da min far jobbet i Bertel O. Steen. Den nærmest er en Peugeot 404 fra 1967, ikke en bil vi så ofte i Norge. Den borterst er en Peugeot 308 fra 2016 og er ikke en veteran. Hvordan slapp han inne her?
Neste som kommer inn er en Sitroën, men sitter det en fugl ytterst på panseret? Er litt fugleinteressert så jeg vil vite hvilken fugl. Det er ingen fugl men en maskot fikk jeg høre
Kommer en Sitroën til, det er en SM fra 1972, kan det da være slik at SM har alltid tre frontlykter?
Så kommer det et helikopter over Saggrenda, jeg oppdager det heldigvis i tide å ser at det er Robinson R44 som kommer fra Sandefjord Lufthavn
Men det kommer flere Peugeot, dette er en 204 Cabriolet
Glemte jeg å nevne årstallet? Året er 1968
Disse to har nok kjørt sammen, dette er en Peugeot 306, men han må vente åtte år til før han blir en veteran
Denne Sitroën-en mangler maskoten på panseret, nå ble jeg enda mer nysgjerrig
Men så dukker det opp et fly igjen, og ingen fly flyr over meg uten at jeg tar bilde. Dette er LN-FTU som også et Diamond DA40 NG
Dette er vel mitt første oversiktsbilde og Sitroën organiserer seg godt
At disse gutta er avslappa skjønner jeg godt
Må være ett eller annet som vi andre ikke gjør, her ser vi et buet registreringskilt. Det er en Sitroën B, det vil si en Citroën 11 fra 1950
Denne bilen kjenner jeg igjen, det er en Sitroën 2CV, men betegnelsen er  CV6. Den er fra 1982, så kanskje det sier oss noe?
Men nå kommer det en spennende bil, det er en Renault 6 som er en generasjon 1
Men allikevel har den en 1108 ccm motor, det er en TL
Dere husker det forrige bilde? Men nå er vi fire biler så jeg tar det om igjen. Fra venstre, Renault 6 TL fra 1970, så min som er en Renault 6 TL fra 1975. Så kommer en Simca 1100 LS fra 1973. Og helt til høyre har vi en Talbot Simca 1100 GLS fra 1981
På Renault 6 TL generasjon en og to er det bare grillen som skiller oss på disse to
I profil er vi alle fire nesten like pene
Men nå ankommer Renault, det er klubben jeg tilhører. Her ser vi en sjelden Renault Avantime DE fra 2002, er ikke veteran enda
Men her kommer en veteran og den har reist langt, det er en Renault F4 fra 1983
Men så kommer Janne som er en Sitroën XM fra 1998, ikke riktig veteran denne heller men de vil bli det
Men det kommer en til, det er en Citroën AX Sport fra 1987, altså veteran
Men nå holder jeg pusten, det ankommer enda en Renault
Det er en Renault 30 TX V6 Injection A fra 1981, og den fins det ikke så mange av
Vi tar et oversiktsbilde til før vi begir oss inn på litt historie, dere tåler litt historie?
Sølvgruvene, jeg siterer. Kongsberg Sølvverk er et tidligere gruveselskap som ble startet i 1623 og formelt opprettet ved kongelig resolusjon i 1624. Verket er et av Norges eldste og mest kjente bergverk.
Sakkerhusene i Saggrenda ble oppført i 1866 som et overnattingssted for gruvearbeiderne
Selvfølgelig snur jeg meg og tar noen oversiktsbilder mens jeg vandrer
Hvis du teller det samme som meg så er vi nå ca. 40 biler
Jeg går selvfølgelig litt rundt og ser, men det er ikke lett å finne dokumentasjon om alle bygningene som er her
Dessverre er det slik at når jeg skal finne bygningene på web så havner jeg bare inne i dem og da vet jeg ikke hva som er hva
Så jeg tar et bilde av skiltet som er her, men blir ikke klokere
Men Sakkerhusene består av tre bygninger, så da skjønner jeg litt
Når du er på tur, ta alltid bilde av skiltene du ser, et veldig godt råd
Tar et nytt oversiktsbilde og ser at vi nå er rundt 50 biler
Mens jeg står her oppe ser jeg at vår redaktør kommer i sin Renault Twingo fra 2000
Her er vi seks Renault-er og to Simca-er nå
Sitroën kommer med litt flere biler, skal vi identifisere de som står i midten? Fra venstre har vi Citroën 11 BL fra 1951, neste står det en mann og sperrer så den identifiserer vi ikke. Neste til høyre er en Citroën Berline 15 Six fra 1951 og den siste har vi dokumentert før
Den neste er en Peugeot 308 fra 2016. Så er neste en Peugeot 404 fra 1967 som vi har registrert før. Neste er en Peugeot 204 Cabriolet fra 1968 som vi også har registrert før. Neste er en Peugeot 306 fra 1998. Vi kan ikke fortsette sånn
Mens jeg står her oppe kjører en Citroën DS 23FF forbi meg
6 Renault-er teller jeg her og to Simca-er
Jeg kan ikke bare telle hele tiden, så her for dere bare se på bilde
Her også, men her for dere Peugeot i profil
Men disse kan vi dokumentere, begynner nærmest. Citroën CX 22 TRS fra 1986. Neste Citroën F fra 1987. Neste Citroën CX 25 Prestige Automat fra 1985. Neste Citroën CX Prestige fra 1976. Og siste er en Citroën CX 25 GTI fra 1989
Men jeg kan ikke holde på slik, så noe må gjøres. Jeg tar disse tre også, fra venstre. Citroën C6 fra 2010. Neste Citroën C6 fra 2006. Siste er Citroën BX Gti 16 V fra 1989
At Sitroën må ha en egen redningsbil forstår jeg, de er jo så mange
Jeg er sånn laget at jeg må ta andre bilder også, er glad i naturen
Snur meg litt tilbake, hva tenker jeg nå?
Litt registrering igjen, den helt til venstre klarer jeg ikke. Men neste er Citroën SM fra 1972. Neste er Citroën SM fra 1973. Neste er Citroën SM fra 1971. Og siste til høyre er en Citroën SM fra 1971
Nå går jeg bare litt rundt og lodder stemningen hos folk
Det ankommer en Citroën XM fra 1999 med et vrak på slep, vi skal nok ta en titt på den litt senere
Men så ankommer vår web-master i sin Renault 4 GTL fra 1983 og Renault vokser litt igjen
Det er noe eget med oss Renault folk, jeg vet ikke hva
Men her kommer det også en spennende bil, det er en Talbot Samba Cabriolet fra 1985
Her ser vi Citroën DS modellene, men jeg for en bedre vinkel senere
Bak en bilveteran-mann står det alltid en god kvinne, gjelder i nesten alle tilfeller
Vi tåler denne en gang til, fra venstre. Simca 1100 LS fra 1973,   Talbot Simca 1100 GLS fra 1981 og til høyre en Talbot Samba Cabriolet fra 1985
Her må jeg bare sjekke, Janne kjenner vi men hva med de to andre? Fra Janne, Citroën XM Injection fra 1997, og til høyre en Citroën XM fra 1999. XM er en modell som ble produsert fra 1989 til 2000, så vi kommer til å se flere av disse på veterantreff
Men når Renault-gutta gå bort til en som jeg tror er en italiensk bil så må jeg bare si at jeg tar veldig feil. Den er veldig fransk, det er en Matra Talbot Murena 2.2 fra 1981
Men nå må vi se på et par biler fra Norsk Peugeot Klubb, vi begynner fra venstre. Peugeot 306 fra 1998, og den til høyre er en Peugeot 306 som også er fra 1998. Dem er like men jeg ser noen forskjeller, da må vi på Typebetegnelse - 7-LFY og 7-NFZ
Det det handler om her borte er Citroën Vista, så vi begynner fra venstre. Først en Citroën Visasp-CLU fra 1980 og den helt til høyre en Citroën Visa Super fra 1978
Nå gikk det opp et lys for meg, Fransk Bildag er ikke bare for veteranbiler, det er for alle Franske biler. Vi begynner fra venstre igjen, Peugeot 308 fra 2016, neste Peugeot RCZ fra 2010, neste Peugeot 308 fra 2017 og siste Peugeot 307 fra 2009
Ni Peugeot-er teller jeg her, men det er nok et par flere
Disse har jeg sett på før, men fikk ikke med meg den andre bilen så vi tar det en gang til. Fra venstre, Citroën 11 BL fra 1951, neste Citroën B11 Normal fra 1953. Neste Citroën Berline 15 Six fra 1951, og siste er Citroën 11 fra 1950
Litt usikker på om jeg har vært borte hos disse gutta, så jeg begynner fra venstre igjen. Citroën CX 22 TRS fra 1986, neste Citroën F fra 1987, neste Citroën  CX 25 Prestige Automat fra 1985, neste Citroën CX Prestige fra 1976, neste Citroën CX 25 GTI fra 1989 og den siste Citroën CX 2400 Pallas fra 1979
Legg merke til neste bil som kommer inn, en Renalt Cape Town som er en Renault 4 TL fra 1981. To av disse bilene som er her i dag har reist veldig langt
Noen av DS-ene har jeg dokumentert før, men jeg legger alltid merke til når en åpner panseret. Vi begynner fra venstre, en Citroën DS 21 Pallas fra 1972, neste Citroën DS 19 Le Caddy Cabriolet fra 1963, og siste med panseret oppe en Citroën DS D-spesial fra 1974
Men DS rekka er ikke ferdig, må se på noen til. Vi tar de fra vestre, Citroën DS 21 Pallas fra 1966, neste Citroën DS 23FF fra 1974 og til slutt en Citroën ID 19 fra 1968
Vi begynner fra høyre denne gangen,  en Citroën SM fra 1972. Neste er Citroën SM fra 1973. Neste er Citroën SM fra 1971. Og siste til venstre er en Citroën SM fra 1971
Men nå kan vi vel bare rusle rundt, klokken er 11 og alle burde ha kommet nå
Bortsett fra denne 2Cv-en da som kommer altfor sent, men pen var den
De to nærmest holder ikke en meter avstand, men så er det far og sønn. Resten er ganske greit, mann og kone osv.
Det er enda en som kommer for sent, men han klarer jeg å dokumentere. Det er en Sitroën BL 11 fra 1938
Se på detaljene her folkens, gammelt er best
Jeg har dokumentert denne før, men når du ser en slik bil må du ta en nærmere titt. Så har den også motoren bak
Mine damer og herrer, dere ser på en Matra Talbot Murena 2.2 fra 1981
Blir litt fint å bare ta et bilde uten og dokumentere
Men nå skal vi dokumentere Renault, vi kommer tross alt fra Renaultklubben på treffet og har kjørt langt. Det første vi ser er en Renault 6 TL fra 1975
Den neste Renault 6 TL vi ser er fra 1970
Neste er en Renault Avantime DE fra 2002, en bil som ble produsert mellom  2001 til 2003
Neste er en Renault F4 fra 1983, og F står for Fourgonette
Neste er Renault 30 TX V6 Injection A fra 1981, bilen tilhører E-segmentet hos Renault
Neste er Renault Twingo fra 2000, en bil som ikke kom til Norge før Egil tok litt tak i det
Neste er en Renault 4 GTL fra 1983, GTL er den beste utgaven av R4
Den siste her er en Renault 4 TL fra 1981, som dere sikkert ser har noen av disse bilene hvert på langtur
Så bilene er parkert med en meter avstand og været er fint, hva mer kan man ønske seg da?
Alt er så bra så jeg bare rusler rundt
Jeg teller rundt 60 biler nå, kanskje litt flere men jeg følger med
Menneskene du ser på et slikt treff er unike, de har noe som kanskje ikke de som sitter på kontor hele tiden har
Hvorfor jeg går rundt og tar så masse bilder og dokumenterer, ja si det?
Ekte mennesker er kanskje det første som slår meg
Det er bilen på hengeren som er spennende, det er en Peugeot 205 GTI 1.6 fra 1986
Fransk Bildag går på omgang og i 2022 skal Club Renault Norvège arrangere treffet
Det er fem klubber som rullerer, så det er fem år mellom hver gang klubben står for regien. Det er Norsk DS/ID klubb + Citroën SM Klubb Norge som står for dette i år
Klubbene heter Club Renault Norvège, Norsk 2CV klubb + Østfold 2CV klubb, Traction Avant Norvège + Norsk CX klubb + Norsk XM klubb, Norsk DS/ID klubb + Citroën SM Klubb Norge og Norsk Peugeotklubb + Peugeot Sport Club Norge
Fransk Bildag har blitt arrangert hvert år siden 2002 og det var Renaultklubben som kom først med ideen
Så om to år er det 10 års jubileum - 2022
Så hva er Citroën Visa? Den ble lansert i 1978 til 1988 så dette er en veteranbil
Barna har med seg sine egne biler som passer dem bedre, det var god fart på denne
Litt historie om Citroën Vista-en kan du lese her, det er ofte en god historie bak en veteranbil
Det skader ikke om vi tar en titt inne i bilen også
Så denne bilen er det absolutt håp for, om en stund ser vi nok denne på veien
Eneste bilen med norsk flagg, kanskje vi burde skaffe oss noen franske flagg til 10 års jubileum´et?
Sakkerhusene som egentlig er et tysk navn, men så ble de også kalt Bergstuene på norsk, ble brukt til overnatting, da mange av arbeiderne her bodde langt unna
Talbot Samba var en bil som ble produsert mellom 1981 til 1986. En ekte fransk Talbot kan du si
Men her kommer det en Renault til, det er en Renault 15 TS fra 1973
Som mange andre så rotet man litt med veien, da den nye tunnelen og kjøremønstret opp hit ikke var det samme som før

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress