Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Prøysenhuset 2020
Er litt spent i dag, skal møte to Renault 6 og så kjører jeg en selv. Her ser vi en Renault Clio fra 2006
Først så skal jeg kjøre om Gjøvik for der er det en rød telefonkiosk
Etterpå skal jeg til Lillehammer for der er det to røde telefonkiosker
Så må jeg tilbake og møte gutta ved Prøysenhuset klokken 12
Når jeg har klart det så er resten av turen slik jeg legger den opp, blir en snarvei eller to. Men nå må jeg passe på disse to fuglene
Vi kjører inn i Hagantunnelen som er 2595 meter lang og går fra Gjelleråsen til Slattum. Når jeg så leser skiltene så runder de litt liksom, opp eller ned
Samtidig så leter vi etter vrak og veteranbiler, men her står den nok i garasjen
Her blir det Gjøvik nå, på Brandbu er jeg både vår og høst
Åneby, stedet for meg til å skjelve
Denne fotoboksen er djevelen selv, bringer mange penger inn i statskassa
Det spirer og gror i Norge, men Puma´n klipper for oss
Som dere ser så går milene unna
Ikke en gang forskningsparken til Telenor kan stoppe meg nå
Nå kjører jeg inn i Lunner kommune hvor det bor nesten 9000 innbyggere
Selvfølgelig er jeg heldig med været som dere ser
Men nå må jeg konsentrere meg, skal inn i en strekningsmåling
Gruatunnelen som vi har foran oss er 1390 meter lang, igjen har vi misvisende skilt
Neste er Røstetunnelen som er 1 097 meter lang, igjen er det uenighet mellom fakta og skilt
Vi er tydeligvis i Jevnaker men skal ikke mot Hadeland
Her bommet jeg litt, trodde at Volkswagen Polo var veteran, det er den ikke, er fra 2001
Jeg er helt sikker på at denne bussen er veteran, det jeg også ser er at den er til salgs
Går litt i surr med disse fylkesnavnene nå, Innlandet fylke og vi kjører inn i Gran kommune
Vi kjører inn i Granstunnelen som er 1 700 meter lang og åpnet 8 juli 2017. Her stemmer skiltet også
Det jeg legger merke til når jeg kjører opp de harde oppoverbakkene er at jeg for spørsmålet om det er langt til hytta? Nå har jeg ikke hytte her oppe
Jeg setter også pris på et de Elgskiltene blir byttet ut med noe som er mer realistisk
Er Toten i Gjøvik eller er Toten Gjøvik et eget sted? Uansett så ser vi det om 1,2 km. Men vi kan raste etter 4 km. Skal du på do, er det om 4 km.
Han her har jeg sett mange ganger her oppe, han har fast plass her
Nå har vi kommet til Gjøvik Land Toten, men jeg vet at det er en stund til jeg kommer til Gjøvik, så jeg lar meg ikke lure
Når du kjører en veteranbil og ser to motorsykler frese imot deg må du bare ta et bilde
Når du kjører nedover i retning Gjøvik for du en fantastisk utsikt, men bare hvis det er pent vær
Vi kjører inn i Vestre Toten kommune nå
Her er det lange strekninger kan du si
Da må det være Einavatnet vi ser her
Litt over 3 mil til Gjøvik, Raufoss har vi ikke tid til nå
Nå er vi på landsbygda, Bøverbru har 760 innbyggere
Hvis dere ser den Nissan som står bak treet der framme så er det en veteran
Enda en trekningsmåling, det burde også være en flyplass her oppe
Selvfølgelig må jeg dokumentere at en Renault svinger av her oppe, det er en Renault Clio fra 2019
Jeg tror jeg klarte gjennomsnittsmålingen, klarer jo ikke disse hastighetene her oppe allikevel
Jeg ser to veteranbiler i mitt sideblikk
Chevrolet og en Saab, er ikke sikker
Holder meg til riksvei 4, tar ingen sjanser
Skulle ønske at det snart ble bedre vær
14 km til Gjøvik, det lover bra
Enda bedre, nå for jeg en bekreftelse på at jeg er i Gjøvik kommune
Da tror jeg vi er på vei ned til Gjøvik
Campus Gjøvik og Kallerud, vi må bare være på rett vei
Men hvor er telefonkiosken enn, ikke helt sikker
Men Gjøvik er ikke så stort så det burde være lett å finne fram
Den er ikke her, skal ligge i en oppoverbakke
Men nå må telefonkiosken vente, her så jeg noe spennende
Smak på ordet Skibladner, her må det utforskes
Først så må vi ha en Renault 6 og Skibladner, men ble ikke helt fornøyd
Men nå ble jeg fornøyd, nå kan vi snart dra videre. Bare litt dokumentasjon, DS «Skibladner» er Norges eneste hjuldamper og eldste skip i jevnlig drift, bygget i 1854–1856 ved Motala verft i Sverige. Det er dessuten verdens eldste operative hjuldamper i rutegående trafikk.
Det står en spennende bil foran Fauno Café Vinbar Pizzeria, kan det være en bil av italiensk merke?
Men det står en bil til her, og den ser veldig fransk ut
Det er samme reklamen på denne bilen, hvorfor det står en fransk Sitroën her er at den har plass til en bar
Italienske Vespa Ape har ikke plass til en bar bak, og det går rykter om at det er en Vespa i restauranten også
Men nå har jeg funnet telefonkiosken som står på Gamletorvet i Gjøvik
Eksakt adresse er Øvre Torvgate 3 og den står fint her
Klokken er like før 10 og det er full fart på torvet allerede
Denne telefonkiosken er av den nye typen tror jeg
Telefonapparatet er av den siste sorten, her er det potensiale til å bli en Lesekiosk syns jeg
Men nå må vi videre, vi ser Clarion Collection Hotel Grand rett foran oss
Nå er vi nede ved Bryggevegen hvor Vinteropplaget til Skibladner er. Det var litt av et bygg med glassvegger men da kan vi se den hele året
Nå er vi på Lillehammervegen og det er bare å gasse på
Det var ikke mange veteranbilene vi møtte her nå, men fin utsikt
Redalen er neste, i middelalderen var Redalen en del av Mannheims herad hvis noen husker det
32 km til Lillehammer, det er ditt vi skal nå å finne to telefonkiosker
Mjøsbrua i det fjerne men vi skal ikke over den enda
Nå er vi snart i Biri som er et tettsted med ca. 1 500 innbyggere
Vi passerer Vertshuset V-E6 på Biri hvor jeg har spist mange ganger før, men ikke nå
Vi har fremdeles 24 km før vi er i Lillehammer og vet ikke hvor fort jeg finner telefonkioskene
Men det er en fantastisk utsikt herfra over Mjøsa
Men endelig ser vi en veteran, det er en blomsterbil ser det ut som
Men den er jo utenlandsk, hvordan skal vi klare å dokumentere da? Mine venner på Facebook sier mellom 68-72, da er det sikkert riktig
Jeg sier det igjen - vakkert og så mange hvite høyballer da
Vi er ved Biristrand camping, der skal det være fint. Men det var ingen veteraner her, bare et par båter og en hjullaster tror jeg det heter
Men nå er vi i Lillehammer kommune, da er det ikke langt igjen
Men vi skal ikke ta av her selv om det også er en morsom vei å kjøre
Vi har fremdeles 8 km igjen, dette går så det suser
Her ser vi Vingrom kirke er en langkirke fra 1908
Vingrom rasteplass rett på andre siden, OL Lillehammer 1994 og 2016 blir vi påminnet om selvfølgelig
Men nå begynner vi og nærme oss, jeg ser Lillehammer i det fjerne
Der oppe ser vi Lysgårdsbakkene hoppanlegg i det fjerne - Olympiaparken
Her ser vi Skibladnerbrygga i Vingnes hvor båten legger til
Men her skal vi ta av, Maihaugen er det første stedet vi skal til
Vi må kjøre over Vingnesbrua for å komme til Lillehammer
Og nå begynner utfordringene, er ikke så kjent her
Det hjelper heller ikke at jeg samtidig må lete etter veteraner, men her dukket det opp en. Det er en Volkswagen VW 1300 S fra 1973
Nå kjører vi inn i Sorgendalstunnelen som er 278 meter lang, men om dette er riktig vei vet jeg ikke
Jeg fant Lillehammer kirke som er en langkirke fra 1882, samtidig så fikk jeg et motivbilde
Men derfra og opp til Maihaugen er det bare oppover og telefonkiosken kan være hvor som helst
Litt fram og tilbake i småveiene her, så finner jeg ut at her må den være et eller annet sted
Men jeg finner ikke telefonkiosken, men jeg finner et tog og da er det gjort. Vi ser på en Renault 6 og et tog som er et damplokomotiv for skiftetjeneste type 23b nr. 443, det er Thunes mekaniske verksted som bygget dette i 1924
Skulle gjerne ha dokumentert hele vognrekka, men det rekker jeg ikke nå. Men vi tar første vognen som er en Postvogn 18107 fra Skabo Jernbanevognfabrikk i 1922
Men jeg har absolutt ikke tid til å gå inn på Lillehammer Museum nå, men jeg finner en artistinngang. Ingen telefonkiosk her som jeg kan se
Den står heller ikke inne hos Askeladden, da må jeg bare prøve å finne telefonkiosk nr. 2 her i Lillehammer
På vei til telefonkiosk nr. 2 ser jeg en veteran, men det er Mercedes-Benz 250 D fra 1992. Her bommet jeg med to år
Hadde litt flaks her, jeg kjørte rett på den og parkerte slik man skal parkere ved siden av en rød telefonkiosk
Den riktige adressen til telefonkiosken er Kirkegata 45 og her tar jeg bilde sammen med en annen som også ville ta bilde - ok, sa jeg
Denne er en Lesekiosk nr. 20 og har det gamle telefonapparatet, dette var verd turen selv om jeg ikke fant den andre
Men nå har jeg det litt travelt, vet jo ikke hvor Prøysenhuset er, hvor jeg skal møte to Renault-er er helt nøyaktig
Nå blir det samme veien tilbake til Mjøsbrua og jeg har en avtale kl. 12
Da har jeg en time på meg og det skal jeg nok klare hvis jeg ikke roter meg bort
Gjøvik hadde også noe med OL i 1994 å gjøre, vet dere hva?
Kommer en tøff bil imot meg, ikke veteran, men det er en Mazda MX-5 fra 2019. Ikke noe du ser hver dag
Mjøsbrua vi skal over men jeg må ta en hvilepause først
Og der står det henslengt en Mini Cooper D fra 2008 helt alene, at de tør
Men like før jeg skal kjøre over Mjøsbrua passerer jeg en veteran og vi hilser på hverandre. Selvfølgelig tok jeg bilde først, det er en Toyota Crown De Luxe 2.2 D fra 1980
Men nå er det Mjøsbrua og den er 1420 meter lang
Det blåser og det er oppoverbakke, vil jeg og bilen klare dette?
Vi har kommet på toppen og kjører inn i Ringsaker kommune
Da slipper jeg å gire og kan ta bilder istedenfor - vakkert
Etter oppover bakke kommer nedover bakke og denne veteranen rakk jeg faktisk ikke da det gikk for fort
Vi kjører inn i Moelvtunnelen som er 200 meter lang, men det er den ikke. Den er 197 meter lang, har vært der før
Men her må du regne med korte stopp på inntil 20 minutter - hvorfor det?
Sånn blir det når du har det litt travelt, men jeg er ganske sikker på at dette er en Toyota og en veteran
Men så må jeg ha gjort et eller annet galt, er ikke på E6 nå, men på riksvei 213
Kirker er gode utgangspunkter når du kjører deg bort
Og ikke noe er bedre når det står et skilt som er synlig fra veien, Ringsaker kirke er forresten fra 1100 årene og vil få nytt orgel i 2021
Tingvang Gjestehus fant jeg ikke så mye historie om, men at de tar imot selskap og har god mat er det ingen tvil om
At jeg har rotet meg godt bort nå er det ingen tvil om, men før eller siden møter vi et kryss med et skilt og da ordner det seg
Vel, jeg kommer til et veikryss med skilt og jeg velger Brumunddal. Åshøgdvegen tror jeg at jeg er på nå og til slutt møter jeg på et par typer som driver med mopedene sine
De er lokal kjente og diskuterer i 15 sekunder, nå kan ikke jeg skrive i dialekt på hva de sa men... Du kjører litt tilbake og tar første til høyre og kjører forbi en gård, etter den tar du til høyre og så til venstre - tror det er skilt der
Dette er nok gården, men det eneste du kan finne her er et satellittbilde når du googler stedet
Men det står en veteranbuss der, men når du kjører på en grusvei og det humper og rister så kan du glemme skarpe bilder
Men jeg tar til høyre og så til venstre og føler at jeg er på riktig vei
Klokken er 11.56 og jeg rakk frem i tide, nå er vi ved Prøysenhuset som er et kulturhus til ære for forfatteren Alf Prøysen. Men nå skal vi se på noen biler istedenfor
Vi stiller oss opp med den eldste til venstre og den nyeste til høyre. Den til venstre er nok den eldste med skilter her i Norge, men skal vi presentere dem?
Fra venstre, en Renault 6 (R1180) fra 1969. Den i midten er en Renault 6 TL fra (R1181) fra 1971 og den til høyre er en Renault 6 TL (R1181) fra 1975
Vi tar den eldste først, den har en motor på 845 ccm. og har radiatoren plassert midt i motorrommet
Den i midten har en 1108 ccm. motor og radiatoren er flyttet helt i fronten
Og den nyeste til høyre har også en 1108 ccm. motor og radiatoren i fronten
Nå er vi ved den eldste igjen og tar en titt fra andre siden
Den i midten er ganske lik den nyeste til høyre, ikke store forskjeller her
Fra 1971 og til 1975 er nok motorrommet ganske det samme
Men utvendig skiller de seg mer, den eldste har annen grill med runde lykter og trommelbremser på alle fire hjulene
En Renault 6 eier kan være stolt av bilen sin, det er ikke mange igjen av disse og dette er den eldste av dem på veien
Blinklysene er heller ikke integrert i frontfangeren og den har ikke kjøleribber under grillen
Når vi ser den i profil så ser vi at eksosanlegget kommer ut på siden og stikker ikke helt ut bak som på den nye
Når vi ser på den bakfra så ser vi at den ikke har skiltlys på siden men over skiltet
Nå ser vi på den i midten og grillen med de runde lyktene er det samme. Men rett over skiltet har denne kjøleribber siden radiatoren sitter helt foran
I profil er dem ganske like og ingen av dem har pyntelister på sidene selv om dette er en TL utgave
Ingen skiltlys på siden av skiltet her heller, men her ser vi eksosanlegget går helt bak
Nå er vi tilbake til den eldste igjen og det første vi ser er at det er litt treverk på dashbordet. Det andre jeg legger merke til er at paraplygiret er plassert litt høyere en på de andre og så er rattet annerledes
Nå er vi på den i midten og her ser vi både rattet og girspaken som er annerledes. Men ellers så er det andre ganske likt
På disse søte små bilene er det et enormt lasterom, det er likt på dem alle
Men bakryggen kan også felles ned og da blir det enda bedre plass, 1190 liter volum snakker vi om da og da har du veldig god lasteplass
Hva mer kan vi fortelle? Jo den har forhjulstrekk, den har en lengde på 3.86 meter, bredden er 1,50 meter og høyden er 1,48 meter
Hvis du har en 1108 ccm. motor som to av disse har er 0-100 km/t unnagjort på 19,8 sekunder. Den med 845 ccm. motor passerer nok 20 tallet
Med sine (to nærmeste) nesten 48 HK DIN hestekrefter er topphastigheten oppgitt til over 135 km/t men det var nok en stund siden de klarte det :-)
Dem har også en utpreget økonomisk sans, det forbausende lave bensinforbruket er 0,65 l/mil ved en fast hastighet på 90 km/t. Den nærmeste er sikkert enda mer gjerrig på bensinen
Men nå har vi skrytet nok om disse bilene, nå skal vi til neste sted og ta noen bilder. Visste du forresten at dem har bremsetrykkregulator som virker etter belastningen og hindrer blokkering av bakhjulene?
At den ene måtte dyttes i gang betyr bare at den er lunefull
Har du kjørt bak to Renault 6 i en Renault 6 før?  Nei? Tenkte jeg det ikke, men det har jeg
Det å konstruere en bil for ethvert behov, det innebærer også at man må tenke gjennom selv de minste detaljer. Renault 6 er vel gjennomtenkt, og den tilbyr et utstyr og en komfort utenom det vanlige
Sett dem på sjåførens plass og studer dashbordet. Alt er gjort for å spare sjåføren for unødig tretthet og ergrelser, og for å øke den aktive sikkerheten
Men nå er det nok prat, vi skal ta en liten stopp på veien. Her ser det spennende ut så vi må ta en titt
Gamle bensinpumper har de også, 0,50 øre pr liter så 39,1 liter blir den nette sum av 69 kroner. Det var tider det :-)
Vi er ved Ringsaker Bensin & Service, en bensinstasjon fra 1957
I gamledager hadde de skikkelige kanner og ikke disse plastdunkene som vi har i dag
Jeg tar den fra begge vinkler så kan vi se på alt som er der inne
Når denne bilen rullet på veien i 1969 så fylte kanskje eieren bensin her
Vi snakker bare 12 år senere etter at bensinstasjonen kom, så muligheten er absolutt til stede
Stor muligheter for at denne bilen fra 1971 også har fylt bensin her en gang i tiden
Kanskje alle tre bilene har fylt bensin her, ingen ting er umulig. Verden er jo liten når det kommer til stykket
Men nå må vi kikke oss litt rundt også, her ser vi en Volvo 244 DL og årstallet vil jeg gjette er rundt 80 åra
Neste er lettere da den har skiltene på, det er en Pontiac Grand Prix fra 1973. Den var veldig flott spør du meg
La oss konsentrere oss om Volvo-en som står ribbet tilbake. Kan det være spesialmodellen 145 Express som kom i 1970 åra?
Neste har jeg fått litt hjelp fra Facebook, ellers så hadde jeg ikke klart denne. Men der trodde de at det var en beltevogn Steyr RSO/01
Hva denne kanonen gjør på Åshøgda aner jeg ikke, men den ser tysk ut og har nok hvert på en båt
Men her må jeg melde pass, kanskje en Opel blitz?
Veteraner nesten hele gjengen, tar de fra venstre. Mercedes Benz lastebiler, så en Mercury, og bak VW Transporter en Volvo 142. Årstallene vet jeg ikke
Vi er på Mariendal Mega Bilverksted, og her var det mange spennende saker. Men nå må vi videre til bestemmelsesstedet
Men vi kjører kan jeg jo nevne en ting til, visste de forøvrig at setenes komfort ikke bare avhenger av form og stopping, men at setenes mykhet er nøye samstemt med bilens fjæring?
Dette vet jeg alt om, men nå ser vi Ringsaker kirke i det fjerne. Den er fra 1100 årene og er viet til Olav den hellige
Disse bilene er nøye studert av spesialister ved Renaults forskningssenter som har resultert i den utmerkede sitte- og kjørekomfort De i dag vil finne i Renault 6
Jeg tenkte jeg skulle prøve å kjøre forbi de to her, men det er lettere sagt en gjort
Og når det endelig kommer en rett strekning så maler de en gul dobbeltstripe midt i veien

1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress