Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Prøysenhuset 2020
Jeg gjør så godt jeg kan men kommer ikke forbi, de er for raske og det kommer møtende biler
Men nå er vi nede ved Mjøsa og jeg tror jeg ser en veteranbil. Men jeg bommet med 9 år, det er en BMW 320 L Kabriolet fra 1999
Jeg glemte å nevne en ting, rullebelter er selvsagt standardutstyr i disse bilene. I hvert fall i min
Nå tar vi inn på en mindre vei og er vel snart fremme. Nakkestøtter kan leveres som ekstra utstyr, men vi trenger ikke det
Nå er vi ved båthavna hvor Moelv Båtforening holder til
Ved  idylliske omgivelser ved Mjøsas bredder
Det er både små og store båter her, tenker jeg skal holde meg ved Mjøsa på denne turen
Men vi skal enda litt lenger inn, vi skal til en brygge
Smal vei som blir bred når Renault 6 kommer tuslende inn her
Vi er heldige med været nå men det blåser litt her nede
Da ser det ut som vi er framme, nå må vi plassere oss riktig
Litt trangt med tre biler ved siden av hverandre, men vi skal få det til
Så her står vi med det norske flagget i bakgrunnen, men vi mangler noe. Han ene har skilt på taket og det har ikke de to andre
Så det må vi gjøre noe med, men det nyttet ikke å sette dem på taket da det blåste for mye. Men jeg syns denne løsningen ble bra også jeg. Men nå må jeg ta farvel med gutta, min datter i Hamar venter på meg
Jeg passerer Engs Bil og Deler men ser ingen veteranbiler der og snart skal vi ut på motorveien
Jeg er på E6 og nærmer meg Skarpsno tunnelen som er 345 meter lang, det er nok like før de er ferdig rundt her
Det er ikke så mye å ta bilder av her på motorveien men her har vi en ny bru. Kan det være den som Tandevegen går over?
Nå har vi kommet til bygget hvor Veidekke holder til, bygget syns godt i terrenget
Så kommer vi til en ny bru til, tror det er Ringsakervegen som går over her
Neste vi kommer til er Mjøstårnet, som er verdens høyeste trebygning med 18 etasjer og er 85,4 meter høyt
Jeg prøver å strekke meg litt for å se båthavna bak der. Brumunddal småbåthavn tror jeg det heter
Wood hotell heter det vist, det er det som står på siden
Men nå gleder jeg meg til å treffe min datter, bare 14 km igjen og skal også finne flyplassen i Hamar
Forbaska midtrabatter, her ser vi på hverandre og hilser og så er gjerdet i veien. Volvo PV - en ekte veteran dette her
Jeg er ganske sikker på at jeg skal kjøre inn ved Hamar vest, og så har jeg to ting å se etter. En flyplass og en høy kornsilo, kan da ikke være så vanskelig dette
Hamar kommune, første beviset på at jeg er på rett vei
Ringsaker kommune, har jeg tullet meg bort igjen nå? Det var da et sted her som flyplassen skulle ligge
Jeg må slutte å se etter veteranbiler og konsentrere meg om kjøringen. Dessuten så bomma jeg med åtte år her. Dette er en Volkswagen California Coach Tdi fra 1998
Men denne må jeg ta bilde av, det er en Renault. Dessverre var det ikke en veteran riktig enda, men hvis vi venter ni år til. Det er en Renault Megane fra 1999
Endelig traff jeg blink, dette er en veteran i år. Vi ser på en Volkswagen Westfalia Atlantic fra 1990
Må innrømme at jeg har stoppet og prøver å orientere meg litt. Og selvfølgelig kommer det en ordentlig veteran og jeg er ikke ved en gammel bensinstasjon
Så mellom bensinpumper og skilt for jeg tak i den. Mine damer og herrer vi ser på en Oldsmobile 98 Sedan Club fra 1950. Bilen er 70 år gammel og ser helt strøken ut
Men nå reiser jeg rett til datteren min, hun for være guiden min i Hamar. Det er jo helt umulig å finne frem, men først denne bilen her. Det er en Volvo 240 GL fra 1987
Jeg finner frem til hvor min datter bor og mens hun gjør seg klar inntar jeg min lunsj med Valnøtt-kjerner og iskaldt vann på termosen
Selvfølgelig loser min datter meg rett til Hamar flyplass hvor Hedmark Flyklubb holder til. Eller må jeg skrive Innlandet flyklubb? Uansett så var det veldig stille her
Neste bygg er HaGL fallskjermklubb som står for står for Hamar, Gjøvik og Lillehammer fallskjermklubb. Men jeg har tydeligvis kommet på feil dag eller tidspunkt
Hamar Lufthavn er en privat flyplass eid av Hamar Kommune og blir nå drevet av Innlandet Luftsportsenter. Tro om denne også skal legges ned som Kjeller Flyplass?
Hamar flyplass ble bygget i 1952 og har en rullebane på ca. 944 meter. Bilen min kler godt denne rullebanen :-)
Flyet LN-TSW er et Cessna 150E som eies av Nedre Romerike Flyklubb Veteranflygruppa, hva gjør det her oppe?
Men dette flyet finner jeg ikke ut av, mener det står 00-DTK Cheetah på siden av den
For min del kan det være Brasiliansk og på propellbladene har malingen flasset av
Og når det gjelder LN-TSW så spørs det om flyet har havarert i 2015 og ble restaurert i 2019 og er nå flyvedyktig igjen
Da klarte vi en av to, kan ikke alltid finne ut alle ting heller da
Det var ikke mye flyaktivitet her i dag og jeg hører at flyplassen har en bensinpumpe ett eller annet sted hvor flyene kan fylle opp sine tanker når de mellomlander
HaGL fallskjermklubb skriver at de holder til på Stafsberg flyplass på Hamar, da blir spørsmålet - Hamar eller Stafsberg flyplass?
Men nå må vi videre, skal bare ha et bilde av bilen med flyene så drar vi
Nå skal hun vise meg utsikten fra Hedmarktoppen, her er hun forresten. Takket være henne så skal vi få se litt av Hamar i dag
Ja, hva ser vi her? Mjøsa, Helgøya og helt bak skimter vi Totenvika ved Skreia
Ikke så lett å ta bilder av fugler herfra, store avstander
Her ser vi brua som går fra Tignes og over til Helgøya, Nessundet bru heter den og er fra 1957. Den har bare en kjørebane og  reguleres av trafikklys
Så på Hedmarktoppen har du folkehøyskole, sommerhotell og campingplass i tillegg til flott utsikt
Her ser du Hedmarktoppen folkehøyskole som drives av Pinsebevegelsen. Her har de både internater og undervisningsbygg
På plassen der vi står ligger også Hedmarktoppen og Hamar hytteutleie, det er litt stille her nå som sikkert skyldes Koronaviruset
Her ser vi noen av hyttene som er vinterisolerte også, men nå skal vi ned til Mjøsa som har badestrand også
Når vi kommer ned til Strandvegen er det første jeg ser en veteran. Det er en BMW 320 L fra 1987 og jeg er ganske sikker på at campingvogna er veteran også
Se så vakkert, da mener jeg bilen :-)
Men det er fint her, se den badestranda da
Her er det vakkert ingen tvil om det og Mjøsa er virkelig stor når du står her nede
Men min datter vet at jeg ser etter røde telefonkiosker også, og her viser hun meg en som ikke er en av de 100 som er vernet rundt omkring i landet vårt
Den står inne på området til Norsk Jernbanemuseum, og jeg er jo en smule gal etter tog også
Her går Tertittoget også, men siste avgang var for en time siden - sukk. Da for vi ikke se det toget, men det er flere tog her
Men først så må vi ta en nærmere titt på telefonkiosken, hvorfor står den ikke på listen?
Sånn som jeg ser det er det nok mange flere en 100 røde telefonkiosker i Norge, verna eller ikke
Aha, her er det ikke noe telefonapparat, kanskje det er derfor
Her ser vi et gammelt diesel anleggslokomotiv Jung fra 1935
Her kan dere lese litt om tyskerne som brukte det og hva som skjedde senere
Er du interessert i tekniske opplysninger om diesel lokomotivet så finner du det her
Litt synd at jeg ikke har tid til å se alt i den fine museumsparken, men det forsvinner jo ikke, så jeg for ta en tur litt senere
Rett over gaten står det også et lokomotiv, dette ble et fint motivbilde. Skiftelokomotivet er fra 1949 med fabrikknummer 550
Min datter sørger for at jeg også kommer med på et bilde, jeg er kanskje ikke så fotogen av meg som dere ser
Hamar er en av de fremste jernbanebyene i Norge og her har det vært bygget lokomotiver, og  byen er et av landets jernbaneknutepunkter
Her står det en Lastetraktor Robel fra 1989, er nok i bruk den
Denne var spennende, kan det være et restaureringsprosjekt?
Denne godsvognen må være gammel, den kom til Oslo i 1923. Gfo-vognen har også et lite rom hvor konduktøren kunne varme seg på en vedovn
Inn hovedinngangen kommer vi ikke inn i dag da vi er minst en time for sent ute. Men her skal jeg inn senere, vær du sikker på det
Men vi kan ta en tur over gaten igjen, det er mer å se på der
Dette må vel være Dovregubbhuset, synd at vi ikke kan gå inn men kanskje det er noen vinduer der?
Dette må være Dovregubben fra 1940, det var en ordentlig sterk arbeidshest dette her. En vekt på rundt 60 tonn og en hastighet på 90 km/h
Men her står jo Tertittoget, lokomotivet "Urskog" som er et Hartmann fra 1895. Den kjører på Norges korteste museumsjernbanelinje som bare er noen hundre meter lang
Her ser vi Killingmo stasjon, den lå på Urskog-Hølandsbanen som ble nedlagt i 1960
Riksvåpenet vårt som gikk ut av bruk ved stortingsvedtak 14 desember 1905. Begge delene er støpt i messing
Ilseng stasjon, den lå på Rørosbanen mellom Hamar og Stange. Den er fra 1893 og ble flyttet hit i 1926
Så ser jeg en plakat hvor jeg kjenner igjen bygningen, dette er Østbanen i Oslo på en tid som må minnes da den ikke er bra
Her ser vi en Motortralle type Kvab, dette er ikke et tog men en bil fra 1962. Sitter faktisk en Volvo B16A-motor og Volvo M4 girkasse i den
Restaurantvognen på Norsk Jernbanemuseum "Kari-Sofie" er fra 1911. Men det er synd vi ikke kan ta en titt inne i den, kan love dere at det hadde blitt fint
Men nå sier min datter klart ifra, vi må videre. Hun skal vise meg Hamar sentrum
Vi kjører Strandvegen innover til vi møter Storhamargata, da ser jeg beviset på at Hamar dølinger er ekte Vikinger
Vi kjører Storhamargata innover mot sentrum og som dere ser så blåser det litt på Mjøsa i dag
Så ser vi Stupetårnet på Hamar som ble åpnet i 2015 og har litt av en historie
Det står på Koigen og nå skal ikke jeg si noe om hvor lang tid det tok og hvor mye det kostet
Men at folk i Hamar bruker det selv om det er stiv kuling er det ingen tvil om, så her ser jeg at dette har blitt en suksess
Nå er vi ved Brygga og det er muligens en veteran foran oss. Jeg traff neste, manglet to år. Det er en Chevrolet Van G 30 fra 1992
Men neste er litt vanskelig, her må jeg bare gjette og da er ikke denne veteran heller. Jeg tror det er en Mitsubishi Evo 5 fra 1998
Det er bra med båter her inne ved Brygga, kan ikke ved første øyekast se om det er en gammel båt her
Men her ser vi Brygga hvor Minipicasso har fått boltret seg på veggen med tegninger og maling. Jeg tror det er en kunst og kulturskole
Her ser vi Hamar stasjon som ble åpnet i 1862 da Hamar–Grundsetbanen ble åpnet. Stasjonen ligger 127 meter over havet
Men nå kjører vi ut på Tjuvholmen og det første jeg legger merke til er en husbåt. Den er importert fra Sverige i 2014 så den har ligget her en stund nå
Den har et solpanel som gir strøm til litt belysning, en kjøleboks og et ekkolodd som en Reodor Felgen-kar i Sverige la inn. Båten drives fram av en 30 hesters motor og varmes opp av en koselig hjørneovn
Her har vi parkeringsanlegget på brygga og der står det en ensom bil
Det er nok ikke noen veteran, jeg tror faktisk det er en Mercedes men er ikke sikker
Helt ytterst på Tjuvholmen står fyrtårnet, men fant ikke noe historie om fyret
Her ute står det også en gammel Kalmar LMV truck, det er en veteran, men årstallet klarer jeg ikke
Nå er vi ved Marinesenteret på Tjuvholmen, her ute er det plass til rundt 500 båter så de har nok mye å gjøre
På vei innover igjen så ser vi enda en husbåt, dog ikke like fin som den andre som ligger her
Litt mer gjennomført denne her og nå ser vi solpanelet og motoren også
Nå kjører vi hovedgaten i Hamar sentrum som heter Strandgata og kjører inn i Storhamargata
Vi passerer Stortorget og ser Hamar domkirke i bakgrunnen som er fra 1866
Storhamargata nummer 32, en gammel bygning fra midt på 1800-tallet
Til venstre ser vi gamle Hamars melkefabrikk som ble bygd i 1875 og på høyre side foran oss ligger bygningen til Hamar bryggeri som ble grunnlagt i 1856. Bygningen er vernet nå
Hamar melkefabrikk ble lagt ned i 2008 og bygningen har hatt mange eiere. Noe som ble produsert her inne var, Gold Medal Brand,  Viking Melk og siden mange Nestlé produkter
Men nå er det mat og min datter shopper inn litt til de to store pizzaene som kommer fra Peppes
Mens vi venter på pizza så ser jeg en veteranbil fra verandaen, det er en Audi 100 2.3 E fra 1990. Den holdt akkurat
Men nå er det lørdagskveld og jeg legger fra meg kamera. Nå skal vi spise og kose oss, så vi ses i morgen tidlig
En god søndags morgen, klokken er litt over seks. Været er bra og jeg har hele dagen på og følge Mjøsa hjemover så langt jeg klarer
På vei ut av Hamar skal jeg lete etter en bussholdeplass som har bøker i seg og en politibil som skal stå parkert i sentrum
Jeg kan med en gang si at bussholdeplassen fant jeg ikke, men politibilen fant jeg
Men den står rett foran hovedinngangen til Hamar politistasjon og det var en strek i regningen
Jeg hadde jo tenkt å parkere ved siden av den og få et fint bilde. Men det tør jeg ikke klokken syv om morgenen, politiet er også tidlig oppe
Så da for det bli skyggen av en Renault 6 sammen med Pelle Politibil
Jeg for et lite glimt av Vikingskipet også kalt Hamar olympiahall som er en av verdens største skøytehaller. Den stod ferdig høsten 1992 og har en grunnflate på 22 000 m²
Vi skal jo følge Mjøsa nedover og her kjører jeg over Stange brua og nyter morgensolen
Jeg legger også merke til hvordan solen skinner på den gamle jernbanebrua over Åkersvika. Når dobbeltspor i tunnel til toget kommer blir vel dette en gang og sykkelvei tenker jeg
Da kjører vi inn i Stange kommune og nå må jeg passe på å holde til høyre hele tiden da Mjøsa ligger på den siden
Jeg tar Vestbygdvegen innover og her er det masse fugler på veien
Jeg nærmer meg Stange kirke som er en gammel kirke fra 1250
Det er vel her jeg roter meg litt bort og tar Sørumsvegen bortover, men hadde jeg ikke tatt denne veien hadde jeg ikke sett denne Volvo-en
Det er en veteran ingen tvil om det, skal vi gjette på en Volvo 244 fra 1970-1980?
Men som dere ser så har jeg øyekontakt med Mjøsa og det er det viktigste nå
Noen kuer eller okser passeres også på veien
Men nå er jeg ikke lenger på Sørumsvegen og asfaltveien er borte. Store Ree ligger i Ekebergvegen og er Genos avlsstasjon for okser og eksporterer sæd til EU og mange andre tredjeland
Jeg må innrømme at det ikke er så lett å følge Mjøsa som jeg trodde, den er et stykke unna
Og veiene blir smalere og nå må jeg ta et valg, høyre eller venstre?
Nytt kryss, noe sier til meg at jeg ikke skal kjøre mot Temmen men Akselstua ser ut som har riktig retning
Hjelp, langt der framme ligger Mjøsa, er jeg på en slags odde nå?
Men alle veier har en ende, og her for jeg beskjed om å ta brått til venstre så jeg har ikke noe valg. Svartnesvegen heter det her og faktisk så er det en bussholdeplass her også
Da ser jeg asfaltvei igjen, her tar vi til høyre mot Tangen på riksvei 222
Men her ser jeg veien som jeg skulle ha tatt, de har bare ikke lagd den enda. Langt inne i skogen der var jeg
Jeg tar ned her til Kongsparten, nå vil jeg til Mjøsa igjen
Og til Mjøsa jeg kom, Tangenodden Camping havnet jeg
Jeg ser at jeg ikke kommer videre og må litt tilbake så jeg utnytter tiden her nede litt. Det var idyllisk her nede
Tangen båtforening anno 1978, men bygget er jo ganske nytt og er fra 2008. Her er det 3 brygger med plass til 70 båter
Ingen av disse veiene kan jeg kjøre, dette er turstier
Vakkert - ikke sant?
Her ser vi Tangenodden Camping i bakgrunnen, idyllisk og fint
Om en båt er veteran har jeg ikke noe greie på, men legg merke til fiskestengene på taket og den snertne vannscooteren til venstre
Så dukker det opp en stor fugl, og jeg prøver å se hva det er
Jeg er ganske sikker på at dette er en Skarv
Storskarven er det som flyr her, tenk at den er 90 cm. lang
Æsj, Brunsnegler fins her oppe også
Men nå er det på tide og kjøre videre, først må vi tilbake til riksvei 222
Saab? Ikke sikker på om det er en veteran, men dypere de står i gresset jo eldre er dem
Snart oppe på riksveien nå, ha de så lenge Tangenodden
Ingen motorvei på meg, her tar vi retningen mot Espa
Hvordan vil det se ut her når det blir to togspor? Uansett så føler jeg på at jeg er på rett vei nå
At den båten der er veteran, er vi vel ikke i tvil om?
Nå er vi ved Skaberudvegen hvor bilene til Weensvangen står, ingen veteraner, men tømmerbiler er det
Fremdeles på Espavegen og nå liker jeg meg, nå har jeg virkelig Mjøsa på min side
Da kjører vi inn til Espa, der bor det 191 innbyggere, men det er sikkert litt flere der nå. Kjører du E6 så er stikkordet - bolleland og bensinstasjonen Espa Servicesenter
Her holder jeg rett fram, til høyre mot Strandlykkja stoler jeg ikke helt på, det er jo ikke rare avstanden mellom meg og Mjøsa nå
Mjøsvang, var det her Mjøsvang pensjonat lå?
Jeg kommer ikke nærmere Mjøsa nå, motorveien på venstre side og togsporene på høyre side. Her er det dobbeltspor forresten
Har aldri sett rasteplassen på E6 sydover nedenifra før, det var morsomt
Hvem trenger motorvei når du kjører gammel bil og veien er så fin som her?
Her er nedkjøringen til en båthavn men veien går ikke videre tror jeg. Så da blir jeg tvunget rett fram
Og da havner jeg på motorveien, noe jeg ikke ville
Så inntil jeg for en avkjøring for jeg holde meg her
Jeg kan heller ikke se noen vei på høyre side mot Mjøsa heller
Jeg blir litt oppgitt, det må da komme en avkjøring snart
Tenk om jeg for motorstopp i en slik tunnel?
Men så fant jeg en avkjøring og kjører Trondheimsvegen mot Langset
Herfra kan jeg se Minnesundbrua fra en annen vinkel. Den nye Minnesundbrua åpnet i 1994 og har et 80 meter langt hovedspenn
Det er svingete veier her på Trondheimsvegen så noen kommer litt brått på. Denne her klarer jeg ikke å dokumentere, men det er nok en spennende bil
Vi tar med noen hester på veien og en gravemaskin
Forbaska portstolpe, men bussen er veteran og heter Pedersen og kommer fra Eidsvoll. Nytter ikke å google det :-). Men jeg har fått hjelp fra Facebook, stikkordet her er Arna Karosseri ca. 1978
Mjøsa er på høyre side, så ikke vil jeg til Finnbråten og ikke vil jeg til Eidsvoll, da blir det Vilberg
Så jeg har nok bommet litt igjen, Mjøsa stoppet ved Minnesundbrua og jeg havnet i åkeren
Men hvis jeg ikke hadde bommet så hadde jeg ikke skremt opp disse tre Tranene som slappet av der
Så hva er det jeg må følge nå? Jo, fra Minnesundbrua er det Vorma som er en elv jeg skal følge nå, den er 32 km lang
Den munner ut i Glomma, men så langt skal jeg vel ikke?
På vei oppover igjen tar jeg bilde av en gammel vannpumpe, det er er ombygd bilmotor - Mercedes?

◄ 1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress