Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Prøysenhuset 2020
Litt klokere fortsetter jeg min ferd og her må jeg ta et valg
Vormsund til venstre og Eidsvoll til høyre, jeg vet at Vorma renner igjennom Vormsund men Vorma ligger på min høyre side så jeg velger Eidsvoll
Jeg har kommet til Eidsvoll, hva gjør jeg nå? Stopper selvfølgelig og tar en titt
Her stopper jeg og konstaterer at det er Vorma som renner her
4 gummidekk og 9 Kanadagås observerer jeg her
Vi ser Eidsvollbrua går over her, 320 meter lang og bygd i 1992, da må det være en gammel bru her også
Team iFish trolling er et Trolling team ifra Eidsvoll. Et familie Team med mange matros venner. Dette skriver de selv
Se på Vorma da dere, dette er vakkert
Jeg visste at det måtte være en gammel bru her også, her ser vi den. Gamle Eidsvoll Sundbru
Men vi må over den nye brua vi også, det er mer å se her
Det er når du kjører over en ny bru du kan ta bilde av en gammel bru, her ser vi den i profil
Men nå blir jeg litt forvirret, kjører jeg over en bru til?
Det må jeg ha gjort, her er jo den gamle brua
1814 og en soldat på kne
Tar et bilde av et bygg som har betydd mye for Norge, men la ikke skiltet lure dere. Øvre Romerike tingrett er nok det riktige navnet
Eidsivating Lagmannsrett, ikke prøv å søke på det - du havner i Hamar
Her kommer jeg ikke lenger så jeg må snu
Tror dette er Pakkhuset hvis det sier noe, er over 160 år gammelt og nyrestaurert
På vei tilbake for jeg soldaten og statuen i hel figur
Men nå må vi videre, Vorma er på min venstre side nå - tror jeg
Men her er det lange strekninger, så det er litt vanskelig å orientere seg
Jeg har kommet til Eidsvoll Verk, har jeg bommet litt igjen nå?
Jeg vet jo at jeg har Vorma på min venstre side så jeg tar til venstre
Men når jeg passerer Eidsvold Verks Gamle Landhandleri aner jeg ugler i mosen
Eidsvoll Verk er en herregård og gården ser vi vel her
Jeg kjører ned i bakgården og tar noen bilder, denne bygningen er fra 1909
Nå står jeg foran Magovegen 22 og jeg gir opp info om bygningen
Dette er et typisk turist sted, og da nytter det ikke å google
Men her kommer min mistanke, trodde jeg fulgte Vorma, men det ble  Andelven istedenfor som renner fra Hurdalsjøen og ned til Vorma
Så ser jeg at Aas & Nordal Entreprenørforretning restaurerer Stallgården
Vi kjører Carsten Ankers veg og ser et stort fly som skal lande på Gardermoen
Vi ser Råholt kirke som er fra 1888 og nå har jeg gitt opp Mjøsa og Vorma tror jeg
Jeg kjører Renault og da tar jeg bilder av Renault selv om det ikke er en veteran. Her ser vi en Renault Captur fra 2014
Så nå bare konsentrerer jeg meg om å unngå motorveien, har en liten plan etterpå
Militær bilen er litt for langt unna og det er flyet også
Av en eller annen grunn føler jeg litt på at vi nærmer oss Gardermoen, men det er ingen elver der
Kanskje jeg har sporet litt av og ser etter Elg? Nannestad kommune, jeg ser nok etter Elg
Eller kanskje jeg ser etter gamle Elgeskilt som dette her?
Nordmokorset, det har jeg aldri hørt om en gang. Men det er et viktig knutepunkt i denne delen av Nannestad kommune når det gjelder sykler
Kjører rett frem jeg, kan ikke bli verre nå
Maura vet jeg lite om, Nannestad må jeg kanskje innom og Lillestrøm, der er jeg ikke helt sikker
Men på turen ser jeg mange godsaker som denne, en Opel Rekord Olympia fra 1968
Jo mer gress det er rundt den jo eldre er den, men det gjelder ikke denne
Nå ser vi Bjørke kirke som er fra 1696, da er jeg i Maura allikevel da
Etter Maura kjører vi inn i Nannestad
Nå er vi ved Piperudkrysset, tror jeg foretrekker retningen mot Moreppen
Men det kan hende at jeg her tok feil, virker som at jeg tok til Gardermoen
Ærlig talt, hvor er det jeg havner hen, har ikke noe tidspress i dag
Vi tar retning Gardermoen, har også lyst på noen fly i dag
Og da mener jeg ikke disse flyene på lang avstand, jeg vil ha nærbilde
Så jeg kjører inn i Ullensaker kommune og for med meg en hest
Så stopper jeg helt tilfeldig på et sted
Og der ser jeg et jagerfly
Tiger 594 heter jagerflyet
Men så tar SE-RPS av og jeg lurer på hvem alle disse modige menneskene er
Men butikken Norge skal gå rundt, så det er kanskje bra at noen er modige
Norwegian har jo ikke så mange norske arbeidsplasser, nå er det polske piloter og allting
Så kanskje de ikke er så norske lenger, akkurat som Braaten og SAS
Men jeg er mer interessert i de flyene som er på bakken, som denne her
Tiger 594 med Tigeren Renault 6
Akkurat slike bilder må gjentas, sånn er det med den saken
Hvis du lurer litt på flyet, så er informasjonen sånn. Northrop F-5B Freedom Fighter fra 1966
Hvis du lurer litt på fuglen oppe i venstre hjørnet, kan det være en ørn
Hvis du lurer på hva jeg tar bilde av nå, så er det skiltet som sier at området er kamera overvåket hele tiden
Så det betyr at jeg er observert her, kanskje jeg burde dra snart?
Akkurat, jeg drar nå videre og finner Mjøsa, Vorma eller en eller annen elv
Men på veien ser jeg en veldig tøff campingbil, at det er en veteran er det ingen tvil om. Jeg gjetter på Hobby 600 rundt 1987
Skal jeg ta til Holter? Bekker og elver er jo borte nå. Vi kjører rett fram
Jeg er i Jessheim, det var litt overraskende
Absolutt i Jessheim, jeg kjenner meg igjen. Jessheim vokser raskt og det bor over 20 000 innbyggere der nå
Jeg nekter og ta motorveien så da blir det Kløfta
Og det angrer jeg ikke på, her er det mange spennende biler
Kan årstallet være rundt 1980?
Tettstedet Kløfta, her bor det nesten 8 000 innbyggere
Men hvor ble det av Kløfta, nå er jeg allerede i Lillestrøm kommune
Mye spennende på veien her også, så bare ikke om det var noen veteraner der
Husker dere at jeg skrev tidligere, jo høyere gresset er rundt bilene jo eldre de er. Men det stemmer nok ikke helt her
Sørumsand 14 km, kan hende jeg prøver å finne Glomma, som både Vorma og Andelva munner ut i
Akkurat her har jeg kjørt på en tidligere tur, det er flytoget som kjører over her
Nå kjører jeg på Haldenvegen og nærmer meg Frogner tror jeg
Så har jeg kjørt meg litt bort igjen, opp til Lundermoen betyr bare at jeg må snu og kjøre ned igjen
Men hadde jeg ikke kjørt meg bort så hadde jeg ikke tatt bilde av denne fine blå bilen. Men veteran var den ikke
Vi er fremdeles på Haldenvegen i Frogner, et tettsted med rundt 1500 innbyggere
Se, en motorsykkel med tre hjul, ser veldig gøy ut å kjøre. Men om det er en veteran aner jeg ikke
En gammel Ford traktor, hvis det er Ford 4000 så er det en veteran
Nå er vi ved Lørenfallet som er et tettsted med over 1000 innbyggere
Et bilverksted og en Toyota HiAce, men den ser litt for ny ut. Rundt 1998 til 2000 tenker jeg
Nå føler jeg litt på at vi skal ta mot Sørumsand, må holde litt retning Oslo også
Akershus 1 km, heter det ikke Viken nå? Kanskje det er rasteplassen som heter Akershus?
Nå er jeg på rett vei, både Vorma og Andelva renner ut i Glomma, så jeg møter dem her ved Bingfoss bru
Bingfoss Kraftstasjon ligger også her, men på andre siden av brua
Men nå kjører vi inn til Sørumsand hvor det bor over 5000 innbyggere, dette er en veldig koselig by. Sørumsand vokste opp som stasjonsby på Kongsvingerbanen fra 1892, da Sørumsand stasjon ble grunnlagt
Her står det Tertitten, det betyr at vi kanskje for se flere tog
Her er Tertitten Urskog-Hølandsbanen som er en smalsporet museumsjernbane. Men jeg ser en veteranbil der oppe også, vi snur og kjører tilbake
De skal ha et biltreff her i dag, men vi kan ta en titt på de som er her nå. Dette er en Commer Cob fra 1959, som er en engelsk bil
Men den originale motoren er byttet ut med noe kraftigere som du kan se her
Neste bil er en Hillman Super Minx Mark II som er fra 1965 som også er engelsk
Den tredje bilen som står her er en Humber Hawk fra 1956, engelskmann dette også. Likte detaljene ved siden av også, tidsmessig riktig
Her er døren oppe også og jeg fikk lov til å ta bilde av den inni. Det er morsomt å se slike biler
En original radio ser jeg også
Den siste som står her er en Sunbeam Alpine Rootes fra 1963 som også er engelsk
Hvis dere ser godt etter så ser dere at pedalene også er røde, en fin detalj
Blir nok et engelsk treff dette her, godt jeg parkerte min franske oppe i høyre hjørne
Her ser vi nesten alle bilene, men nå må jeg videre på turen min
Jeg kjører Rovenveien langs Glomma i retning Fetsund. Jeg glemte jo helt togene når jeg var i Sørumsand på grunn av veteranbilene
Her dukker det kanskje opp noen veteraner men ble lurt litt igjen av det høye gresset. Det var en Jeep Cherokee 4x4 fra 1997 så jeg bommet med syv år
Men her dukker det opp en veteran og den er til salgs. Det er en Ford F-5 fra 1951
Nå kjører vi over Fetsundbrua som er 595 meter lang og ble åpnet i 1959. Bak der ser dere jernbanebrua som også heter Fetsundbrua med syv spenn og er 420 meter lang, den ble åpnet i 1918
I tettstedet Fetsund bor det over 8000 innbyggere og like nedenfor renner Glomma ut i Øyeren
Men nå har jeg funnet ut at jeg skal besøke min yngste datter som bor like ved og da mister jeg fokuset på to veteranbiler som passerer meg
De bor ikke så langt unna Kjeller flyplass så jeg for med et fly også. Dette er Diamond DA40 Diamond Star, flyet er produsert i Østerrike men det ble bygget i Canada også
Det er litt begrenset hva jeg for ta bilder av her i dag, men de har en søt liten Renault Twizy i hvert fall
Det er her inne det er litt hysj hysj, så da er det bare å reise videre
Nå kjører vi igjennom Rælingstunnelen som er 1850 meter lang og som har en fotoboks som drar inn mest penger av alle fotobokser i Norge. Den er ikke her men i det andre løpet så jeg går klar
Her ser vi Lørenskog hus, et stort hus som inneholder alt fra kultur til kino. Ikke rart det blir kalt Festplassen her
Distrahert av huset så mister jeg en veteran igjen, men jeg er meget sikker på at det er en Morris Mini
Det var nok en veteran og så hadde den fått motorstopp
Men nå er snart denne turen over og jeg skal ikke gjennom Vålerengtunnelen så dette går greit
Siste bilde, vi har fått med oss telefonkiosker, tog, fugler og veteranbiler så da takker jeg for denne turen også

◄ 1 2 3

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress