Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Hamar flyplass 2024
Jeg er like spent hver gang jeg legger ut på en tur med gamlebilen til et sted jeg ikke har vært før i denne settingen
Men allerede på tur opp til Kløfta så må jeg dokumentere, CargoNet bruker 38 minutter fra Oslo og opp til Oslo Lufthavn
Vi nærmer oss Keplerstjernen eller Fredsstjernen som er 45 meter høy og er utformet av kunstneren Vebjørn Sand og stod klar i år 2000
Jeg stopper ved en rasteplass like før vi kommer til flyplassen, da ser jeg British Airways krysser veibanen. British Airways er et britisk flyselskap dannet i 1974 ved sammenslåing av British European Airways og British Overseas Airways Corporation, og da er vi helt tilbake til 1935
Oslo lufthavn Gardermoen åpnet den 8 oktober 1998 og rasteplassen her har nok hvert her like lenge. Nå skal den stenges, men det sier statsforvalteren nei til. Vi får se hvordan det går senere, vi kjører videre
Jeg tar en tur inn til Forsvarets flysamling på Gardermoen og der får jeg øye på en stridsvogn som ikke stod der sist jeg var her i 2022 på Fransk Bildag. Det er visst en M24 Chaffee fra andre verdenskrig
Her kommer Widerøe inn for landing. I 2001 på Oslo Lufthavn punktlighetsmålinger var Widerøe det beste flyselskapet. Widerøe er Norges eldste flyselskap som ble stiftet i 1934, det er 90 år siden det
Norwegian, SAS og Widerøe har baser her på Oslo Lufthavn. Bilen min er fra 1975 og i 1970 åra fikk Fornebu kapasitetsproblemer og litt av flytrafikken ble flyttet hit
Her tar Norwegian av. Norwegian ble etablert i 1993 og startet med Fokker 50-fly ,men begynte først å operere som et lavprisselskap med Boeing 737-fly i 2002
Her lander KLM. KLM gjennomførte sin første flyvning 17 mai 1920, så dem har holdt på en stund. De fleste europeiske flyselskapene som hadde operert ved Fornebu fortsatte sine operasjoner på Gardermoen, blant annet Aeroflot, Air France, British Airways, KLM og Lufthansa
Når Norwegian i 2003 etablerte en base på Gardermoen ble det en voldsom vekst i antall direkteruter til utlandet. Har du lært deg alle heltene på halen til Norwegian? Her ser du Carl Nielsen
Så Oslo lufthavn Gardermoen hadde i 1999 totalt 211 170 flyvninger og i 2023 totalt 209 743 flyvninger. Kan dette stemme da? Men nå må vi videre
Neste stopp, jeg stod parkert ved siden av den i 2022, men da stod den på plenen bak
Vi ser på en Canadair CF-104 Starfighter fra 1963 og som kom til Norge i 1973
Så hvis vi sammenligner. Begge er grønne og kom til Norge i 1970 åra :-)
Neste fly som står her er en Northrop F-5B Freedom Fighter fra 1966. Her har jeg et profilbilde fra 2020 når jeg var på en tur
Jeg må ha et profilbilde her også. Stridsvognen var utstyrt med to Cadillac bensinmotorer med en samlet ytelse på 220 hestekrefter og hadde automatisk gir
Da blir det ikke så mye vi kan sammenligne her, men vi er begge grønne da og det er plass til 5 personer :-)
Den ser nymalt ut, jeg lurer på om den starter... Men nå må vi videre
Oslo Lufthavn Gardermoen er Norges største og på travle dager kan det være rundt 850 flyvninger og i rushtiden kan det bli over 70 i timen
Det er vel flytårnet vi ser bak bilen, det er 93 meter høyt og her sitter flyveledere og andre og kontrollerer trafikken
Nå er jeg på baksiden av flyplassen, Oslo Lufthavn har to rullebaner på 2.950 og 3.600 meter. Men så er det snakk om en tredje rullebane, den er ikke avgjort enda
Er dette jubileumsflyet SAS går Retro, malt i gamle farger? Det var vel i 2006 at SAS fikk sin første Airbus og det skulle feires
Du snakker, OY-KBO har jeg sett mange ganger i luften, men aldri på bakken
I 2020 startet flyselskapet SAS utfasingen av flåten med Boeing 737-700 og 737-800 i det norske markedet og satser på Airbus A320 istedenfor
Jeg tror målet var nådd 19 november 2023, da fløy den siste Boeing 737-700 fra Stockholm Arlanda til Oslo Lufthavn. Det kan jeg faktisk sjekke, det skal ikke være noen Boeing etter 19 november 2023
Det var ingen av SAS flyene her som hadde røde motorer, dem skal også males om i løpet av 2024
Så litt historie. SAS ble opprettet i 1946 som et samarbeid mellom Sverige, Norge og Danmark, kort fortalt
Så oppdager jeg SAS Museet og det er fredag i dag. Da får jeg komme igjen en annen gang. Og på baksiden har dem en utkikksplattform mot vestre rullebane som er åpent døgnet rundt
Og jeg som irriterte meg på de høye gjerdene som var her, men nå vet jeg bedre til neste gang
Det er en luftambulansebase på Oslo Lufthavn Gardermoen også. Flyoperatør er Avincis Aviation Norway og her har dem en Beech King Air B250 og en Cessna C680A Latitude. Det er mange modellbetegnelser på Beech King, men jeg fikk til et profilbilde
Hvorfor en Cessna 208B Grand Caravan står her, vet jeg ikke. Men når jeg undersøker Xcalibur Airborne får jeg opp geofysiske metoder, kanskje det har noe med den nye rullebanen og gjøre?
Luftambulansebasen på Gardermoen er i døgnkontinuerlig beredskap, og når jeg undersøkte så lærte jeg masse nytt som jeg skal bruke senere
Jeg ser at Norsk Luftambulanse står her også, jeg tror ikke dem har en base her, men dem samarbeider sikkert med Avincis Aviation Norway. Kan det være at Norsk Luftambulanse drifter helikoptrene og Avincis drifter flyene?
Dette er andre gangen jeg står på feil side av gjerde og ser på Gardermoen Flyklubb, men nå er jeg blitt oppdaget. Gardermoen Flyklubb ble stiftet i 1950 og klubben har egne lokaler i Hangar 1 ved Oslo Lufthavn Gardermoen. Etter åpningen av den nye internasjonale flyplassen den 8 oktober 1998 ga regjeringen en særskilt tillatelse for klubben å fortsette sin virksomhet og beliggenhet, som den eneste klubben i området
Litt historie. Området var opprinnelig en del av ekserserplassen for Hæren, og ble første gang benyttet som flyplass av marineløytnant Hans Fleischer Dons, som landet her i 1912. Roald Amundsen foretok i 1914 sin første solotur med fly fra Gardermoen
Så kommer vi til 1950 åra når Gardermoen Flyklubb ble stiftet, da ble flyplassen bygd ut i flere trinn for både militært og sivilt bruk - store deler finansiert av NATO
Men det var under 2 verdenskrig at tyskerne lagde en stor flyplass her med to flystriper - så...
Så nå må jeg vekk fra Oslo Lufthavn Gardermoen, det er for mye historie her. Ser dere flyet der borte som jeg prøver å ta igjen?
Vi passerer en gammel lastebil, jeg elsker å gjette hvilken modell det er. Jeg gjetter på en Volvo N84 fra slutten av 1960 åra, da fant vi en veteran
Nå er ikke hester min sterke side, men kan disse være en norsk kaldblodstraver som stammer fra den norske dølahesten. Den er populær i Norge vet jeg
Jeg tar veien rundt Hurdalssjøen, sjøen har et areal på 32,3 kvadratkilometer og er 16 kilometer lang, så jeg har et stykke å kjøre
Hurdal har en gammel historie, nå vet ikke jeg om jeg fant det eldste huset her. Hurdal er den minste kommunen i Akershus med rundt 3000 innbyggere og det forventes sterk befolkningsvekst frem til 2050 slik som for hele Romerike
Vi passerer Hurdalsenteret, eller Hurdal syn- og mestringssenter som Norges Blindeforbund eier. Der har jeg undervist mye. Hurdalsenteret ble etablert i 1981 og siden har det skjedd mye der
Men du har flere kjente plasser langs veien her, du har Haraldvangen og Hurdalsjøen Recoverysenter blant annet
Men nå hopper vi litt og kjører over Nye Minnesundbrua som stod ferdig i 1994, men jeg har ikke tenkt å kjøre E6 oppover
Så jeg tar gamleveien så langt det går, kanskje jeg ser toget også
Vi passerer Strandlykkja rasteplass som vi ser fra undersiden. Jeg har lest at de to toalettene har en prislapp på 8,5 millioner pr. bygg
Men så er veien stengt og jeg på ta en omvei rundt Espa, men jeg kommer meg ned til Espavegen til slutt igjen
Så kommer vi til Espa stasjon, men stasjonsbygning ble revet i 1966. Dette er banevokterboligen fra 1880 som også er truet nå
Så hva er det som skjer her? Jo, her skal Norges lengste jernbanebro over Tangenvika i Mjøsa komme
Jeg finner litt info. Norges to lengste jernbanebruer med dobbeltspor og hastighet opp mot 250 km/t bygges nå over Minnevika og Tangenvika på Dovrebanen - ref. Jernbanedirektoratet
Så tar jeg en liten stopp ved Tangen kirke, som er en åttekantet kirke fra 1861
Her kjørte jeg forbi i august 2020, da holdt dem på med den nye veien. Men den ser ikke helt ferdig ut og hvor fører den hen?
Tar jeg ikke feil så kjører vi riksvei 222 mot Hamar nå, før 2010 så var dette en fylkesvei
Vi ser Vikingskipet langt der borte, en av verdens største skøytehaller fra 1992
Like før vi er i Hamar sentrum nå, her ser du veifyllingen over Åkersvika hvor grensen mellom Stange og Hamar går
Nå skal ikke jeg dokumentere gamle bygninger i Hamar, jeg har mer en nok med og dokumentere bygningene i Oslo. Men her ser vi Skolegata 2 som er fra 1913, her holdt Frelsesarmeen til
Litt vanskelig å ta bilder i fart, men Hamar Frikirke som er fra 1894, etter at menigheten var blitt stiftet på begynnelsen av 1890-tallet, har et blått skilt
Her er Hamar Frikirke, egentlig så prøver jeg å finne veien til Hamar flyplass, men det bygges så mye her og mange omkjøringer
Jeg nærmer meg Hamar flyplass og står på rødt lys, da ser jeg Gardermoen Flyklubb kommer rett over meg. Ja, det er flyet vi så tidligere i dag
Nå er vi ved Hamar flyplass som ligger på Stafsberg, flyplassen ble ferdig i 1950 og før det så var det forsvaret som holdt til her. Hamar flyplass er også truet med nedleggelse, akkurat som Kjeller flyplass. Har ikke forsvaret fly lenger?
Men her ser jeg en ypperlig anledning til å få til et profilbilde. En Renault 6 TL sammen med en Piper L-4J Grasshopper er ikke hverdagskost
LN-MAV er en Piper L-4J Grasshopper fra 1944. Flytypen var en del av de amerikanernes hærstyrkene under andre verdenskrig,  og ble benyttet til observasjon, ildledning og lette transportoppdrag
Her står det også en som trenger småflyplassene våres, dette er fremtiden. Det er LN-ELB som er en Virus SW 128 Pipistrel Doo Ajdovščina fra 2021. Akkurat, du ser nå på et EL-fly
Det er mye historie her på rullebanen, men hvor lang er den? Jeg fant ut at i 1950 så var den 560 meter lang, og i 1952 ble den 960 meter lang. Men jeg har en lengde på 800 eller 866 meter, så noen meter mangler
Jeg legger merke til noen detaljer før jeg drar, det er skiltet med Norrønafly og dronen som flyr over oss
Jeg blir litt deprimert når jeg leser at Hamar flyplass står i fare for å bli historie, men du må ikke tro at det blir en åker her, hvor traktoren kan gå. Kjenner jeg politikerne rett, så skal det bygges boliger her - Stafsbergtoppen...
Men nå må jeg reise videre og passerer Hamar bryggeri fra 1856. Bygningsmassen er i dag eiet av Utstillingsplassen som har revet de gamle produksjons- og lagerbygningene til fordel for et større leilighetsprosjekt og delvis restaurert den gamle hovedbygningen til kontorer, men bevart det gamle brygghuset og Gildehallen
Vedtakene som kommunestyret har gjort i 2023, har betydning for byutviklingen i Hamar i mange tiår fremover! Hamar har fått en ny sentrumsplan. Blir akkurat som i Lillestrøm dette her
Men endelig så er jeg på verandaen til min datter og svigersønn, så jeg tar tak i litt detaljer som skjer her. Det jeg ser er at et nytt bygg kommer opp, og så ser jeg at på den gamle tomta skal Kornhaven komme med 23 nye leilighetene. Ser dere togskinnene i bakgrunnen?
Snart skal det gå 4 tog her i timen i 2028, da har ikke utbyggerne så god tid på seg
Men vi må ut og lufte oss, Her ser du en Renault 6 TL fra 1975 og en Tesla Model E3D fra 2019, hvem vil forurense mest i 2050?
Den vi lufter er Anton, vårt nye familiemedlem, han gir blaffen i alt vi bekymrer oss om
Det gikk bare en halv time før jeg så den første dobbeltdekkeren over Hamar
Ellen og Gunnar fløy litt for nærme, så jeg vet allerede hvem dem er :-)
Jeg har vært mange ganger i Hamar, men aldri sett en dobbeltdekker her. Så dem ser vi i morgen, dermed basta
Utsikten fra verandaen på Hamar, hvis jeg sammenligner den med utsikten fra Høyenhall, så har vi mye mer flytrafikk over Oslo, hvor jeg bor
Og toget i Hamar skal ha like mye plass som i Oslo, og sikkert mange andre steder også
Men hvorfor tar jeg da bilder av nedlagte togstasjoner over alt? Du kommer deg fra Oslo til Hamar på under en time, men så må du ta bussen eller sykle, eller ta bil tilbake til der du føyk forbi
SAS flyr over Hamar, fra 1956 til 1958 fløy Braathens SAFE mellom Oslo og Trondheim og av og til mellomlandet her
Men nå kommer det en drone over Hamar, jeg har hørt om Police drone, men det tror jeg ikke dette er
Den virker stor, men nå er det kvelden, så jeg ser den ikke tydelig nok
Kan dronen være ute i forbindelse med en fotballkamp? Det er noen fotballbaner her i nærheten
Blir siste bilde ute i kveld, det er Norwegian som flyr over Hamar. Nå blir det pizza og kosekveld foran smart TV
Selvfølgelig har jeg kamera klart, ikke hver dag jeg sitter foran et smart TV. Hva skjer 14. september...
Jo, da er det Flydagen Hamar 2024. Flydagen Hamar som svært mange har ventet på. Klokken 11:00 lørdags morgen går startskuddet for det som skal bli et av tidenes -flydag- på Hamar Flyplass
Men er det ikke et politihelikopter vi ser her? Skal Politiet komme i morgen med en av sine Leonardo AW169?
Så skal vi selvfølgelig få se fallskjermhopping, det er gøy
Nå kan dette være gamle opptak, ungdommen byttet kanaler fortere en jeg klarte å følge med. Men at vi kan få se formasjonsflyvning, er jeg sikker på
Det å se en dobbeltdekker snu seg i luften, er alltid spennende
Jeg blir overasket hvis vi ser jagerfly fra luftforsvaret, men denne så litt liten ut
Skal det modellfly opp i luften i morgen så for fotografen en vanskelig oppgave, det er ikke lett å følge dem i luften
Jeg husker Flydagen på Kjeller flyplass i 2022, da prøvde jeg å følge modellflyene så godt jeg kunne
Må være gamle opptak, dette veteranflyet kjenner jeg ikke igjen
Denne også, tror ikke at jeg har sett denne før
Men denne har jeg sett før, det er en Cessna 182A Skylane fra 1956. Da er vi på fallskjermhopping, men nå må vi legge oss
Lørdagsmorgen, klokken er 07.00 og solen skinner, det blir pent vær i dag
Første flyet jeg ser er for langt unna, men jeg har lyst til å gjette en Van´s RV-6A på grunn av nesehjulet
Men det nytter ikke å stå på verandaen når jeg hører flydur fra den andre siden av blokken. Så jeg løper ut...
Nå er jeg godt vant til å lytte etter fugler og fly, så jeg fant dem fort
Men hvem dem er vet jeg ikke enda, så jeg venter litt
Og her ser jeg hvem det er, den fremste er en Thorp T-18 Tiger og den bak er en Laser Acro ZSB 230
Se på dem, dem er i ferd med å lage et hjerte
Et hjerte over Hamar - Politisk ledelse i Hamar kommune - ta til fornuften...
Den var ikke vanskelig og forstå :-)
Jeg er bombesikker på at dem får jeg se senere i dag på Hamar flyplass
Det virket som om dem hørte meg, bare kom...
Ankomst Flydagen i Hamar, måtte kjøre veteranbilen opp i åkeren. Jeg spurte om de hadde en veteranbil parkering, men nei. Men jeg ble henvist helt opp til gjerde da
At dette blir en folkefest tror jeg på, men nå må resten komme senere...
1-111
1-112
1-113
1-114
1-115
1-116
1-117
1-118
1-119
1-120
1-121
1-122
1-123
1-124
1-125
1-126
1-127
1-128
1-129
1-130
1-131
1-132
1-133
1-134
1-135
1-35-B
1-136
1-137
1-138
1-139
1-140
1-141
1-142
1-143
1-144
1-145
1-146
1-147
1-148
1-149
1-150
1-151
1-152
1-153
1-154
1-155
1-156
1-157
1-158
1-159
1-160
1-161
1-162
1-163
1-164
1-165
1-166
1-167
1-168
1-169
1-170
1-171
1-172
1-173
1-174
1-175
1-176
1-177
1-178
1-179

1 2 ... 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress