Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Kjeller flyplass 2022 del 2
Velkommen til del 2, ved enden av rullebanen står jeg nå. Både jeg og Volkswagen 1303 LS Cabriolet fra 1973 ble henvist vekk fra dette stedet litt senere
Her gjør Sameiet LN-MAZ seg klar med sin Saab 91D Safir fra 1962
Men den skal ikke fly alene, den får følge av LN-UAX Saab 91B-2 Safir fra 1957 som Tromøy Aero eier
Men det kommer en Saab til der bak, vi venter litt, mens vi ser på flyene
Jeg beklager gitteret, men det skal jeg få fikset på
Vi må fremdeles vente litt til den siste LN-LFK Saab 91B-2 Safir fra 1957 kommer, som LFK Flyhobbyklubb eier
Saab 91 Safir er et treseters elementært trenings- og kommunikasjonsfly som ble utviklet i Sverige på midten av 1940-tallet
Her har vi alle tre og som dere ser så har jeg blitt kvitt gitteret. De to gule som er Saab 91B Safir kom senere og har en sterkere motor og ble en stor suksess
Her har vi forresten LFK Flyhobbyklubb sin  LN-LFK Saab 91B-2 Safir fra 1957
LN-MAZ Saab 91D Safir fra 1962 har fire seter istedenfor tre, og har en Lycoming O-360-A1A motor. Men hvorfor den ikke er gul, fant jeg ikke ut av
Ok, jeg er klar. Dere kan ta av...
Det er lettere og følge en, men jeg vil ha alle tre. Vi er ved punktet 2 og alle har hjulene i luften
Vi nærmer oss punktet 1 og alle tre stiger likt
Vi er ved 1 og det har gått greit så langt
Ingen fugler i sikte, enda jeg har større bredde på bilde
Men da er vi i gang, men jeg må ikke glemme Herr Slick 360 som fremdeles er i luften
Og lette er greit, og fly opp og ned er greit. Snurre, spinne, motorstopp, opp-ned er også greit. Men når du skal lande, det er ikke helt så greit...
Så jeg følger den litt, dette ser veldig greit ut ved punkt 3
Da er vel punkt 1 siste frist for å lande, og begge hjula ned på rullebanen samtidig
Hvorfor disse to bildene ble utydelig kan skyldes varmen fra asfalten, jeg vet ikke
Men nå må vi fokusere på disse tre her, den til høyre holder grei nok avstand, men de to andre...
AV-U, LN-MAZ og AX-U i posisjon, legg merke til denne registreringen
Et bilde, jeg skulle ha filmet
He he, jeg filmet også, husker bare ikke akkurat hvor
Den bredden og ikke en fugl i sikte
Nå må vi vente litt før dem kommer tilbake til meg
Mens vi venter kan vi se litt på Helitrans sin Airbus H125, legg merke til de to rotorbladene. Bilde blir finest da :-)
Men her kommer to av dem tilbake, mulig dere ligger litt for tett nå
Skal vi si en meter, maks to
Jeg vet ikke, hver gang jeg ser dette flyet så tenker jeg på Jarle. Kanskje det er han som flyr?
To Saab i posisjon, jeg er fornøyd
Nå holdt jeg på og skrive takk for besøket, men det er jeg som er på besøk nå
90 cm, jeg holder på den - basta
Fantastisk, jeg finner ikke et bedre ord
Så samkjørte, hvis jeg kan skrive det
Men nå føler jeg på at noe er i gjære
Dem skal skille lag, hva gjør jeg da?
Dette kan bli litt tøft, selv for meg
Men hvis du har fugler som hobby også, så skal jeg klare å følge dem begge
Jeg følger LN-MAZ først, nå snakker vi om sekunder
At det er Jarle som flyr er jeg ikke i tvil om
I en slik situasjon har du lyst til å slenge fra deg kamera og løpe...
Men ikke jeg, jeg vet at dette er Jarle
Jeg og Jarle har flydd sammen før, men det er en annen historie
Når du kjenner dragsuget fra flyet i håret, da er du der...
Du kjenner at håret letter og nakken knekker, nå tullet jeg igjen :-)
Sukk, der forsvant den
Men ikke fortvil, når den ene drar så kommer den andre
Før jeg rekker og ta et ordentlig bilde så er den i gang, vet dere at SAAB som står for Svenske Aeroplan AB kom før bilen…
Profilbilde, ikke akkurat helt som jeg tenkte det
Håper jeg klarte meg sånn noenlunde, men dette gikk fort og var over på noen sekunder
Helitrans gjør en fantastisk jobb her, skal prøve å finne ut hvor mange de får i luften
Som dere sikkert husker så er landingen den vanskeligste delen, og her kommer alle tre inn for landing
At Politiet kom før meg og jeg ikke fikk se det i luften, er jeg litt lei meg for
Nå kommer dem inn for landing, vi følger dem
Det er akkurat her du kan se svakhetene, men begge er på høyde med gjerde
Politihelikopteret LN-ORC Leonardo AW169 og en Saab 91B-2 Safir i samme bilde er ikke hverdagskost
Det er LFK Flyhobbyklubb som skal lande med sin LN-LFK Saab 91B-2 Safir, og gjerde kom i veien
På Taraldsrud har Politiet tre av disse her, LN-ORA, LN-ORB og den vi nå ser er LN-ORC
Jeg går litt rundt nå, se på den folkefesten
Flydagen på Kjeller startet i 1988 har jeg funnet ut, mulig at jeg tar feil nå
Helitrans skal fly fra klokken 10.00 til 19.00 i dag med tre helikoptre, hvor mange kommer de til å frakte denne dagen?
Men nå ser jeg at Aurskog Høland modellflyklubb gjør seg klar igjen, det er litt mer krevende å ta bilde av disse flyene
Når Helitrans har den gode siden mot meg, jeg er fargeblind mot rød farge, så ser jeg at dette er LN-OGP som er en Airbus H125 fra 2020
Jeg strekker meg langt her, liker og vite hva jeg skal se etter i luften
Futura’n er nærmest og Mephisto V2 rett bak
Jeg vil anslå at det er minst 15 000 mennesker her nå, dette burde si litt om Kjeller flyplass
Men nå er Mephisto V2 klar for take off, jeg står dårlig plassert nå
Kom deg opp i luften nå, så jeg kan se deg bedre, jeg tror det er Geir Flesche som står bak spakene
Endelig, nå kan jeg følge deg så godt jeg kan
Denne er ganske grei å følge, den er stor og har fine farger
Selv om den flyr fort og vrir og vender på seg, så klarer jeg å følge den
Alle som tar bilder av fugler burde også trene seg på modellfly, da blir det live og ikke stativ
Han Geir Flesche flyr ganske godt, ikke alltid jeg klarer å følge han
Det er litt rått dette her, nesten som han sitter inne i flyet
Men hallo! Ser dere det samme som jeg ser nå?
Riktig, det kommer røyk fra den, akkurat som på ordentlige fly
Så skal den fly rett oppover til den hyler og skriker, dere kjenner dere igjen nå...
Men tyngdekraften gjelder også på modellfly, så det som går opp må også ned
Men kanskje ikke, nå slipper den ut røyk igjen
Høyere og høyere, nå er det like før jeg ikke kan følge den lenger
Akkurat, du ville at jeg skulle få et profilbilde - takk for den
Du er en tøffing du...
Nå ser jeg at du pønsker på noe, har lært meg å lese deg
Det er nå fuglefotografen kommer inn, hvis du skal du følge Geir nå
Du må ha fotoapparatet på magen minst 12 timer om dagen hvis du skal klare å følge han
Her går det unna nemlig, må innrømme at det er litt krevende
Nei, jeg har ikke vridd på kamera
Om den klarte å lande fikk jeg ikke med meg, men kjenner jeg piloten rett så landet den perfekt
Jeg leste et sted at det bare kostet 600 kroner pr. tur pr. person, og med den bensinprisen vi har nå om dagen så er dette nesten gratis
Her ser vi at Mephisto V2 har landet trygt, lurer litt på om det er Geir som står ved siden av
Men nå skjer det noe, Fieseler Fi 156 C Storch fra 1944 gjør seg klar
Det samme gjør Piper Grasshoppene, da blir det fire fly i luften denne gangen
Nå må vi tilbake til 2 verdenskrig hvor tyskerne og amerikanerne kriget mot hverandre
Vi har jo sett at det tyske flyet har et kraftig maskingevær og at det var en bazooka på en av dem amerikanske, dem skal vel ikke begynne å skyte?
Om det er Tor som flyr LN-WNS Fieseler Fi 156 C Storch fra 1944 er jeg ikke sikker på, men det jeg er sikker på er at det er ingen som betjener maskingeværet
Her ser vi LN-MAV Piper L-4J Grasshopper fra 1944 med bokstaven J som antagelig Per flyr
Og her ser vi LN-RAP Piper L-4J Grasshopper fra 1944 med bokstaven E som antagelig Dag flyr
Og den siste er LN-SAI Piper L-4J Grasshopper fra 1944 med bokstaven L som Sameiet LN-SAI eier
Da kan 2 verdenskrig begynne, jeg er helt sikker på at dette blir en fin oppvisning
Hvis du ser nøye etter her så er både J og L i dette bilde, dem er ved siden av hverandre
Det som overasket meg mest er at dem allerede er høyt oppe i luften allerede
Kjeller flyplass er på 1600 meter og dem trengte ikke 600 meter en gang
Vinden er akkurat slik flyverne vil ha det, stille og rolig
Ble litt misunnelig på dem der borte, men dem har kamera på stativ og det funker ikke
Du må følge dem, lære deg hvordan dem beveger seg
Dem er lette og snur på femøringen
Snart så kan jeg zoome meg inn, nå vet jeg hvordan dem oppfører seg
Men så ser jeg at LN-ACN Extra EA-230 fra 1984 gjør seg klar, og her oser det aerobatic lang vei
Men nå skal 2 verdenskrig begynne, jeg er litt spent på dette flyet
Nå er Tor fra Fetsund snill som et lam, men se hvor fort dette flyet letta da
Jeg har sett dette flyet over Høyenhall, men da fløy det bare rett fram
Flydagen på Kjeller 2022, du må bare dra hit i 2023
Det du kanskje ikke så var at dette flyet snudde på femøringen
Så her må jeg følge med, det beveger seg på en måte som jeg ikke trodde var mulig
Som dere sikkert ser så har den samme retningen som dem andre nå, og det bare på noen sekunder
La oss glemme krigen og heller se på disse fantastiske flyene
1944, det er 78 år siden og noen har tatt vare på disse flyene så vi kan se dem i luften i 2022
Tenk å sitte bak der med kamera, det hadde blitt flotte bilder
Det ble bygget 20 038 fra 1938 til 1947 av disse Piper L-4 Grasshopperne,  og egenvekten er kun på 331 kg
Det som er så fasinerende og se på, er at dem kan ikke fly i en hastighet på mer enn 100 km/t akkurat her
Piper L-4 Grasshopper. Jeg siterer noe jeg har lest: L-4 ble brukt til speiding, postlevering og flytting av personell bak linjene. Med piloten flyvende forfra, kunne observatøren sitte bakover vendt forover eller bakover. Med et bord for kart, skriving og radioer kunne han se bakover ut de utvidede vinduene og ringe inn observasjonene sine. En driftig Grasshopper-pilot festet til og med flere bazookaer til vingestiverne for bruk i bakkestøtte
Det kan ikke bli for mange bilder, men jeg trenger ikke å skrive så mye
Fieseler Fi 156 C Storch som vi ser her veier rundt 860 kg, men den beveger seg utrolig lett i luften
Det å følge fire fly i luften er ikke alltid så lett
Men dem flyr så sakte at dette ble veldig lett
Jeg kunne ha zooma meg inn, men jeg vil ha med meg formasjonen
Ja, jeg ser også de to flekkene på kamera, men de kom i dag og jeg kan ikke gjøre noe med dem nå
Det var her dem skulle begynne å skyte, men alle som flyr er gode og snille
Det er på Kjeller flyplass vi kan se dette her
Kjeller flyplass må bestå, vi kan ikke miste alt dette her
Denne passen kan bli helt unik, med riktige grep
En unik verdenssensasjon som hele verden vil komme og besøke, det blir kroner i kassa politikere :-)
Men nå datt jeg litt ut, her kommer Tor tilbake igjen
Jeg bare siterer mens jeg tar bilder: Denne tyske krigsstorken finnes det kun ti av i verden - to av dem flyr nå i Norge
Siterer: Etter ti års arbeid er Fi 156 Storch igjen på vingene
Siterer: Det tok ganske nøyaktig ni tusen arbeidstimer og få flyet i luften
Siterer: Og da snakker vi om nettotimer med verktøy i hendene, ikke medregnet kaffepauser og lange kvelder med research og konferering med det internasjonale Storch-miljøet
Men nå vil jeg ikke sitere mer, her fins det ildsjeler som vil bevare det gamle
Veteranbiler - Veteranfly, det finnes så mange forskjellige veteraner som blir bevart og de må ha et sted å være
Politikere er vel ikke akkurat den rasen som bor i garasjen og mekker
Dem sitter på kontoret og har kanskje ti tommeltotter, men de ble født sånn
Men det er ikke noe galt med det, noen har det i hodet og andre i hendene, men vi må klare og samarbeide
Nå datt jeg ut igjen, det blir sånn når jeg skal dokumentere bilder som jeg tar av alt som er gammelt
Her kommer Helitrans og vil også ha et ord med i laget, jeg siterer: Kjeller flyplass er viktig for lokalsamfunnet, og tilbyr viktige tjenester som ambulanseflytransport, redningsoppdrag og brannbekjempelse. Det er også et senter for allmennflyvning og næringsflyvning i Norge, med et bredt utvalg av tjenester og fasiliteter for private piloter og kommersielle operatører
HELITRANS på Kjeller flyplass har vanligvis 2 helikoptre og et mannskap stasjonert der. Basen er godt utstyrt for å håndtere et bredt spekter av operasjoner, inkludert sightseeing-turer, lastetransport og persontransport. Med sin strategiske beliggenhet og dedikerte team, er HELITRANS i stand til å tilby rask og effektiv service til kunder i Stor-Oslo-området og utover
Så uansett hvem jeg tar bilde av, så har dem en historie
Ble kanskje litt mange bilder av dette flyet, men er et godt eksempel på vår historie som vi ikke skal glemme
Men nå er det mer som skjer på bakken, LN-TBN Christen Eagle II gjør seg klar også
Nå skal Fieseler Fi 156 lande, spørsmålet er om jeg har sikten hele veien
Jeg har ikke sikten hele veien ned, men det ble et morsomt bilde da
Det er ikke ofte jeg kan ta bilder av to Helitrans helikoptre i samme bilde
Selvfølgelig flyr dem med Airbus H125, men da blir det vanskelig og kontrollere rotorbladene
Men her så fikk jeg det til
Det er en liten hemmelighet vi har over Høyenhall, men den tar vi ikke her
Tre Helitrans helikoptre i samme bilde, det tror jeg er rekord
Tre Helitrans helikoptre og 15 000 mennesker i samme bilde, noen som slår den?
Da skal LN-RAP Piper L-4J Grasshopper fra 1944 lande, og som dere husker så er dette den kritiske delen
Vel, den kunne ha vært litt mer til høyre, eller at jeg skulle ha vært mer til venstre
Så lander LN-MAV Piper L-4J Grasshopper fra 1944, men hvor har han tenkt til å lande?
På flystripe selvfølgelig, det er nok jeg som beveger meg
Så til slutt lander LN-SAI Piper L-4J Grasshopper, og dette seg også veldig bra ut
Jeg kan overhodet ikke se noen svakheter her, alle tre hjulene kom ned samtidig
Jeg er litt mer engstelig for LN-ACN Extra EA-230 som skal ta av, nå blir det fart og spenning
Jeg står slik til at jeg ikke kan følge Extra EA-230 hele tiden, men vent til den kommer i luften
LN-ACN eies av LN-ACN og det betyr at...
Hvem som helst kan fly dette flyet hvis du har aerobatic i blodet
Jeg har noen navn, men jeg er meget bestemt på at det er Morten som flyr her
Hva sa jeg, det var slik på Starmoen også
Ørn, hauk, eller bare fugler blir barnemat når du skal følge dette flyet
Skal du få skarpe bilder her, så må du følge med
Nå kjenner jeg dette flyet fra før, så jeg gjør så godt jeg kan
Jeg våger og zoome han inn
Foreløpig så har jeg full kontroll
Et lite profilbilde for jeg også
Men så pønsker han på noe, og det vet jeg fra før av og det kan gå ganske fort
Nei, jeg har ikke vridd på kamera
Men dette flyet skal oppover
Og da mener jeg oppover
Du kan glemme skriking, dette flyet går bare oppover

1 2 ... 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Morten sin fly side
          • Småfly galleri
          • Helikopter galleri
          • Store fly galleri
          • Luftballonger galleri
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress