Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Kjeller flyplass 2022 del 2
Helt til du skjønner at nå går det ikke mer
Piloten og flyet kjemper, men begge må gi seg nå
Jeg vet at jeg har zoomet litt, men jeg blir allikevel litt engstelig
Dette er noe du ikke ser hver dag nemlig
Du kan da ikke ha kontroll her, nå spør jeg bare...
Så kommer vi dit hvor jeg sier at nå må du rette deg ut, at jeg aldri lærer
Det tar en stund før han hører på meg
Har du fulgt en Spurvehauk i stup, så kan du klare den her
Men Spurvehauken stuper bare en gang, det gjør ikke denne her
Jeg følger den, men vet ikke hva som er neste trekk
Det blir ikke som sist, det vet jeg alt om
Det er litt mer kontrollert der oppe nå
Nå skal du ha fart, tenker jeg
Og fart det for du, det glitrer av deg
Nå går det fort nedover, er ikke så langt til bakken
Men jeg har lært, så jeg bryr meg ikke selv om han nærmer seg bakken
Nå må du rette opp skriker jeg, mens jeg tar bilde
Vet du hva den gjør da, jeg har ikke ord
Nå bare følger jeg den, skal ikke si en eneste ting
Gjør hva du vil, du hører jo ikke på meg
Nå bare følger jeg den
Jeg holder meg på litt avstand, men jeg ser jo hva han gjør
Obs, der snurra han rundt gitt
Enda et profilbilde, akkurat det jeg trengte
Jeg må jo følge deg, vet jo aldri hva du finner på
Så bærer det rett ned igjen
Jeg følger deg så godt jeg kan
Heldigvis så tok jeg video av deg også, bildene viser ikke den hele og fulle sannhet
Det er vanskelig å følge deg, samtidig som bildene skal være skarpe
Jeg vet, du vil teste meg :-)
Dette blir mitt beste profilbilde av deg, jeg takker
Nå skal han lande, eller har han fått motorstopp?
Du gir deg ikke du...
Jeg skjønner, men takk for den fine oppvisningen :-)
En fantastisk dag og det er Helitrans helt enig i
Jeg føler litt på at jeg kjenner disse folka her, men jeg tør ikke å rope hei... Det er meg fra Høyenhall :-)
Men nå skal det komme en utfordring som jeg ikke helt vet om jeg klarer
Dem blir kalt Yellow Sparrows fra Bardufoss, og det er 6 stykker av dem her i dag
Da snakker vi om forsvarets Saab Safari Treningsfly
At dem er seks stykker jeg jeg nok takle, bare den flyr tett nok i formasjon
Men jeg har litt lyst til å dokumentere dem alle sammen også, og det vet jeg ikke om jeg for til
Her stod jeg parkert i 2019 inntil gjerde med min veteranbil, og tok bilder av alle flyene sammen med bilen min. Det fikk jeg ikke til i år, området var sperret av, tenk hvor gøy det kunne blitt...
Og i 2019 på denne tiden stod ikke Politihelikopteret her og pustet meg i nakken :-)
Nå skal Douglas C-53D Skytrooper gjøre seg klar til en ny takeoff
Politihelikopteret og Dakota Norway har jeg bilde av fra før over Ekeberg, men her har jeg dem sammen på bakken
Selvfølgelig så har jeg Yellow Sparrows i øyekroken, og denne formasjonen er jo helt perfekt
Men jeg må jo følge Douglas C-53D Skytrooper også
Dem er til daglig stasjonert på Luftforsvarets flygeskole (LFS), som holder til på Bardufoss, har jeg lest
Noen ganger så skjer det for mye på en gang her på Kjeller flyplass, men jeg hadde ikke riktig posisjon uansett når Dakota Norway tok av
6 Yellow Sparrows. Totalt har flyskolen 16 slike skolefly på Bardufoss
6 Yellow Sparrows. Jeg er absolutt fornøyd med disse seks, men det hadde vært helt fantastisk med 16 Yellow Sparrows i et bilde
6 Yellow Sparrows. Bardufoss ligger Nord i landet, mulig jeg må ta meg en tur ditt, jeg kjenner noen der oppe
Disse flyene erstattet de aldrende Saab Safir flyene som hadde vært brukt av Luftforsvaret siden 1956, så alle disse er nok fra 1981
Hvis dette er elever som flyr, så for de 10 poeng av meg. Dette er utrolig fint å se på
Her kommer registreringen, her flyr 811, 843, 846, 836 (Haiskjeften), 839 og 838
Dem har noen andre nummer også, men noen av den er like, så dem kan jeg ikke stole på
Men nå syns jeg at dere skal spre dere litt, dette ble veldig tett
Mulig at de hørte ropet mitt her, jeg ser en endring
Nå snakker vi, dette er innafor :-)
Dem hørte meg og kommer tilbake, jeg kunne ha zoomet dem inn
Men jeg vil ha formasjonen, den er så veldig fin
Se... litt blå himmel har vi også
Se på dette da, kan det bli bedre?
Det er akkurat sånn det ser ut når dem flyr over her, bildene er 100 prosent naturlige
Se på den flotte bevegelsen dem har når dem flyr
Jeg husker ikke om jeg klarte å filme dem også, men kjenner jeg meg rett...
Ut ifra mine beregninger så må jeg ha filmet dem når dem fløy tilbake igjen
For her kommer dem tilbake igjen i en litt annen formasjon
Motlys, jeg kunne ha gjort noe med det i etterkant - men nei...
Se og nyt, det var sånn når dem fløy forbi
Nei, nå ligger dere for tett igjen
Ble litt bedre, men vi mangler litt avstand på de to til høyre
Her kommer dem en gang til, vi tåler det? Flyene er utstyrt med en 200 hk. Avco Lycoming  motor som gir flyene en maks hastighet på rundt 360 km/t
Flyene har også et kraftig understell som tillater flyene å bli brukt på primitive landingsplasser, og de kan også utstyres med ski
Jeg vet at du kan fly til Bardufoss, men jeg vil kjøre min veteran bil
Fra Oslo til Bardufoss er det rundt 160 mil, det blir 320 mil fram og tilbake
Men jeg har vært i Finland med veteranbilen og det var lenger
Når et veteranfly kan klare det, så må jo en veteranbil klare det, vi er jo nesten gjengamle
Ser dere forresten at formasjonene er forskjellige hver gang dem passerer?
Men nå skjer det noe borte ved buskene der, jeg tror det er Christen Eagle II
Så nå blir jeg litt distrahert, det betyr at dem må lande snart
Jeg holder et øye med dem samtidig som jeg følger med på bakken
Slik formasjonsflyvning er ikke noe jeg ser hver dag nemlig
Så her må dere tåle noen bilder
En vakker dag, så kanskje jeg kan få alle 16 i et bilde...
Flott og vakkert er dette å se på, det er helt sikkert
LN-TBN Christen Eagle er litt vanskelig og dokumentere
Og så tar han av på en, to og tre. Må være en Normann som flyr her
Han er akkurat som en fugl, så han skal jeg se nærmere på
Men først så må jeg se på Yellow Sparrows lande, og det kan ta sin tid
Her kommer Saab MFI-15 Safari 200A med nummer 15-836, dette er nok sjefen, og det nærmeste årstallet jeg fant her er 1981
Luftforsvaret kjøpte 20 av disse flyene i 1981 og har nå 16 igjen. Men det betyr jo ikke at dem er fra 1981 alle sammen
Her kommer Saab MFI-15 Safari 200A nummer 15-843, den har også tallet 1 på siden, men mangler den skumle snuten
Så leste jeg et sted at Saab MFI-15 Safari, også er kjent som Saab MFI-17 Supporter, og da blir jeg litt forvirret
Men her kommer Saab MFI-15 Safari 200A nummer 15-838 med tallet 2 på siden
Dem ser veldig like ut, men det jeg legger merke til er at dem kommer ned i nummer rekkefølge og her er det en med navnet "YOGI" også
Så her har vi Saab MFI-15 Safari 200A nummer 15-846 med tallet 3 på siden og med navnet "YOGI" på siden
MFI står for Malmö Flygindustri som konstruerte flyet før selskapet ble overtatt av Saab i 1968. Danmark tok i bruk treningsflyet i 1975, og der går flytypen under navnet Saab T-17 Supporter
Her kommer Saab MFI-15 Safari 200A nummer 15-811 med tallet 4 på siden
Luftforsvarets Flygeskole 139 Luftving sine gule «spurver» tar fugledansen, det er mulig det var det vi så nå i sted
Her kommer siste mann som er en Saab MFI-15 Safari 200A nummer 15-839 med tallet 4 på siden og med navnet "HOTDOG" på siden
Så var det oss da Christen Eagle, foreløpig så holder du deg høyt i luften
Du er vanskelig å følge, det går veldig fort
Mitt første profilbilde av deg, men jeg regner med at du kommer nærmere
Jeg kan med en gang si at dette er et akrobat fly som gjør akkurat hva den vil i luften
Navnet Christen Eagle, når jeg vet at flyet er produsert i USA får det meg til å tenke på USAs nasjonalfugl: Hvithodehavørn
Men at dette flyet var bygd som et byggesett rundt 1979 til 1981 overasket meg
Men nå må jeg konsentrere meg, han pønsker på noe
Han skal oppover, ingen tvil om det
Og da mener jeg rett oppover, har ikke vridd på kamera
Jeg har lest at du kan bli utsatt for 9G i dette flyet
Hvis du lurer på hva 9G er for noe, så betyr det at du blir utsatt for krefter som tilsvarer 9 ganger tyngdekraften
Så hva gjør du når du ikke kommer lengre opp?
Akkurat, du snur deg på hodet
Det var ikke lett og følge han, så jeg måtte slette en del bilder
Jeg har jo tatt bilde av ørn og det gikk greit
Men denne ørnen her er raskere enn en vanlig ørn
Du tror kanskje at den er nærme bakken, men det er den ikke
Den er like høyt i luften som en ørn og jeg har zooma den inn
Den beveger seg som en ørn, men nå ser jeg at den har tenkt å komme nærmere
Jeg har fulgt en ørn høyt i luften mange ganger
Den flyr rundt og rundt og kan komme sakte nærmere
Noe jeg ser at den gjør
Fantastisk flott fly og hvordan den er malt fasinerer meg
Den beveger seg så lett i luften
Har dere lagt merke til at det er en dobbeltdekker?
Moderne fly med doble vinger, 1981 er moderne for meg
Vossingen Håkon kan også være et stikkord her
Jeg har to fettere som er vossinger, og dem er tøffe
Men nå må jeg konsentrere meg, ørnen skal komme nærmere
LN-TBN Christen Eagle, mulig at jeg kan kalle dette mitt neste profilbilde
Legg merke til plasseringen av vingene
Det skal være plass til to i dette flyet, men hvor er piloten?
Kanskje han har ramlet ut, og nå går flyet på autopilot...
Nå tuller jeg selvfølgelig igjen, det ramler aldri ut en pilot av disse flyene vi ser her i dag :-)
Men nå er vi der hvor jeg må konsentrere meg
Jeg lurer litt på om han har sett meg
Han sitter bak og flyr, jeg har nok sett deg
Men er ikke spakene foran?
Mulig jeg er litt dum nå...
Nytt profilbilde, nå ble jeg veldig fornøyd
Men du kan ikke hvile her hvis du skal følge han
Jeg vet ikke om jeg rakk å filme her, men kanskje
Helt rått hvis du spør meg om dette flyet
Kanskje fetteren min kjenner eieren, så kan jeg få sitte på en gang
Men da må han fly pent, ikke slik som her
Han har hjelm og runde solbriller, øreklokker og en liten bart også
Litt usikker med det om barten, men jeg fikk et nytt profilbilde
Jeg syns at han holder i en fjernkontroll, du kan da ikke styre et fly med fjernkontroll?
Jeg tullet igjen nå, men nå kan du vel ikke komme nærmere
Ikke det? Du er ikke så høy i hatten når et fly kommer imot deg sånn som her
Jeg var ett sekund fra og hoppe i buskene, men da svingte han
Nå må jeg zoome meg ut og ikke inn, så nære er han
Jeg beholder fatningen og prøver å få hele flyet i bilde
Vel, nærmere kommer jeg ikke, som jeg kan vise dere her
Men dette var en fin oppvisning, ingen tvil om det
Men nå trenger jeg litt bakkekontakt, dette er en Willys fra 1950. Den er et privateid kjøretøy og du kan ta så mange bilder av den som du vil. Bak så står det en Jeep fra 1964 som kom til Norge i 1994
Militært kjøretøy, men her står det ingen ting om at du kan ta bilde av den, så her vet jeg ikke
Militært telt, og det er en ovn i midten av teltet, den tror jeg ikke har vært i bruk, så teltet er nok ganske nytt
Men nå minner LN-OGE meg på at jeg skal se opp i luften igjen, hva skulle vi ha gjort uten Helitrans
Det første jeg ser er et lite jagerfly som Aurskog Høland modellflyklubb har med seg
Det er nok Geir som flyr et Skymaster L39 Albatros
Jeg vet ikke, jeg ventet også noen ordentlige jagerfly over her i dag
Saab MFI-15 Safari 200A nummer 15-817 var ikke oppe i luften i dag, men hvordan kom den hit da? Har jeg gått glipp av noe, eller kom denne i går?
Se den køen da for å få en helikoptertur, dere skjønner at jeg ikke kunne stille meg i denne køen?
Det er nemlig sånn at jeg bruker mine ører når jeg går, og her hører jeg noe og snur meg
Jeg skyter et hofteskudd, men vet fremdeles ikke hvem det er
Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI er dette og Biltema navnet dukker opp
SE-BIR fikk en omfattende renovering i 2005 og Sten-Åke Lindholm er nok stikkordet her
Mitt første profilbilde av en Spitfire
Ble fint dette også, men litt for mye motlys
Jeg siterer: Biltemas Spitfire er versjonen LF Mk.XVIe, som er nesten identisk med den mest legendariske versjonen Mk. IX, og bygd i Castle Bromwich i 1945. Flyet ble ferdig idet andre verdenskrig tok slutt, og ble derfor aldri tatt i bruk i krig. Det ble satt bort til 1949 og fikk kun tre år i aktiv tjeneste før det igjen ble tatt ut av bruk i 1952
Men nå må du bremse ned, du nærmer deg bakken
Men hører han på meg, da er svaret nei...
Det å se en Spitfire stupe er et imponerende syn
Men nå nærmer du deg bakken...
Endelig så hører han på meg og flater litt ut
Han er nok litt nysgjerrig på hvem det er som skriker så fælt
Det er RAF sitt registreringsnummer RW386 som står på siden av den
Men jeg tror at SE-BIR har fått en norsk registrering og heter nå LN-BSP

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress