Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Kjeller flyplass 2022 del 2
Jeg siterer: Supermarine (type 361) Spitfire LF.XVIe, med serienummer CBAF.IX.4644 og RAF-registreringsnummer RW386 som til nå har stått registrert som SE-BIR blir LN-BSP
Hvis jeg satt med et maskingevær og ikke et kamera, så hadde jeg hatt store problemer med å skyte det ned
Bevegelsene er så raske og det er vanskelig å følge den
Det er ikke mye flate å skyte på, så det er lett å bomme
Så når den snur og kommer tilbake igjen, hadde jeg nok fått problemer
Jeg kan se for meg kulesprøyten fra flyet, takk og farvel til meg
Men nå er 2 verdenskrig over, og vi kan bare minnes den vonde krigen, han og jeg er jo snille som lam
Biltemas Warbirds eller Biltema Airshow er nok stikkordet her
Dette er historie, og det vil komme en Spitfire til i luften snart
Det er en Spitfire som nødlandet i Nederland i 1944 og skal nå restaureres i Norge
Nå står flyet i England og blir restaurert firmaet "Aircraft Restoration Company", som spesialiserer seg på restaurering av Spitfire-fly
Men Biltema har et fly til som jeg tror er en Cavalier F-51D Mustang II, det skal nok opp i luften det også
Men når begynte Biltema med fly egentlig?
Jeg tror det var i 2006 og 2007, først så kjøpte Biltema Mustangen, så året senere Spitfire
HELITRANS ble etablert i 1990 som et rent helikopterselskap med hovedbase på Trondheim Lufthavn Værnes. I over 30 år har selskapet bistått store og små oppdragsgivere over det ganske land
Et spennende fly, hun ble bygget i Castle Bromwich i 1945. Overført til 6 Maintenance Unit på Brize Norton den 2. august 1945. Hun ble levert til 604 (County of Middlesex) Squadron RAF 25. mars 1947 med kjenningsmerke NG-D. Til Colerne og Lindholme og deretter til Debden i 1950. Sånn begynner historien
Så hvor mange flyvedyktige Spitfire er igjen? Det fant jeg ikke ut av, men jeg vil anslå rundt 50 stykker maks
Helitrans er også veldig avhengig av denne flyplassen, hva skal dem gjøre, som også har et ansvar på brann og så videre
Men nå er Finn Terje på vei opp med sin Casa 1-131E Jungmann fra 1957
Helitrans har 15 baser fordelt over hele landet fra Kristiansand i sør til Alta i nord, og på kjeller har de alltid to helikoptre operative
Helitrans er også Norges største innlands helikopterselskap med ca. 100 ansatte inklusive administrasjon, hvorav 25 årsverk er piloter fordelt på baser over hele Norge
Men nå skal vi se på LN-ELB Pipistrel Doo Ajdovščina Virus som eies av Norges Luftsportforbund
Det som er så spesielt med dette flyet er at det er elektrisk
Flyet er det første som er sertifisert av europeiske luftfartsmyndigheter (EASA)
La oss se hvordan den oppfører seg i luften
Det første jeg tenker på er at jeg hører den ikke, hvordan skal jeg rekke ut på verandaen da, når det kommer et fly
Den svinger veldig lett
Det er den slovenske flyprodusenten Pipistrel som har utviklet flyet. Flyet har en rekkevidde på en time
EL-flyprosjektet er et samarbeid mellom Avinor, SAS, Widerøe, Norges Luftsportsforbund (NLF) og Miljøstiftelsen Zero
En stortingspolitiker sa, dette heier vi på. I dag koster en Cessna 172 mellom 1500 og 1800 kroner timen i en flyklubb, mens man i LN-ELB bruker strøm for noen ti-kroninger
Men kan et EL-fly bli momsfri som en EL-bil? Det gjenstår å se
Men hvor fort flyr den, og hvor langt kan du komme på en time?
Jeg fant ut at marsjfarten er på 90 kcas, det vil si rundt 166 km/t
Men man må jo begynne et sted, alle husker vel EL-bilen Buddy og se på utvalget nå
Må følge Finn Terje med sin Casa 1-131E Jungmann fra 1957 også, vet jo ikke hva han kan finne på
Men tilbake til Pipistrel Velis Electro 600, se på den svingen da. Jeg har ikke vridd på kamera
Den beveger seg smidig, jeg er imponert
Men det er litt uvant og ikke høre lyden av et fly
Jeg syns at du er tøff jeg, kan jeg få et profilbilde?
Se her ja! Takk skal du ha :-)
Men nå pønsker han på noe, jeg føler litt på det
Du skal nok svinge litt til tenker jeg
Jeg er klar jeg, skal ta imot deg
Jeg holder meg unna buskene denne gangen, en gang så må jeg lære også
Jeg kan stole på dere piloter, dette kan dere
Tøft, blir et nytt profilbilde dette her
Som å se på et seilfly nesten, men bare nesten
Dette er nok fremtiden vi ser her, nå er det bare plass til to
Men om 10 år, vil det bli plass til 100 personer og du blir mye større også
Men opp i alt dette så må vi ikke glemme de gamle veteranene, både fly og biler
Perfekt landing, takk for oppvisningen og så ble jeg litt klokere når det gjelder EL-fly
Men nå skal vi følge en veteran som lager litt lyd
Det er Finn Terje med sin Casa 1-131E Jungmann fra 1957
At alder ikke spiller noe rolle kan du se her, ble forresten et profilbilde
Flyet er to år eldre enn meg og jeg har sluttet å stå på hodet for lenge siden
Det er mulig at jeg ble litt engstelig akkurat her
Men jeg later som ingen ting
Tar jeg ikke feil så er dette en dobbeltdekker med ENMA Tigre G-IV-B 4-sylindret motor med hengende sylindere og effekten er 150 hk
Nei, jeg har ikke vridd på kamera
Dette flyet ble bygget i Spania for det spanske luftforsvaret
Men nå tror jeg han skal gjøre det som kan være litt skummelt
Jeg verken hyler eller skriker nå, er bare helt stum. Og nei, jeg har ikke vridd på kamera
Nå må du rette deg opp, og det gjorde han faktisk
Det er ikke lett å følge denne karen her, la meg bare få si det
La dere merke til hvor piloten satt, nettopp - han satt bak
Jeg lurer på hvor mange personer Helitrans har fraktet til nå, kanskje over 200
Flott oppvisning og så fikk jeg et fint profilbilde igjen
Jeg fikk ikke se deg lande fra der jeg stod, jeg beveger meg litt rundt hele tiden
Dakota Norway, hvor mange har foreløpig fått seg en tur med dere nå?
Men her skal en som jeg kjenner veldig godt, opp i luften. Den har jeg sett mange ganger over Høyenhall, men ikke med røyk etter seg
Det er LN-TEX North American Harvard T-6G som Norwegian Spitfire Foundation opererer
Men hvor har du gjort av røyken din som jeg så i sted?
Dette flyet kan jeg høre på lang avstand, det er noe med lyden fra propellen som er helt spesiell
Her for vi Helitrans og Harvard T-6G i samme bilde, jeg liker sånt
Der kom røyken igjen også, da snakker vi
Du skal oppover nå tenker jeg, jeg har jo sett deg over Ekeberg i loop også
Jeg er litt spent på hvor høyt du kommer, selv om jeg kjenner deg fra før
Nei, jeg har ikke vridd på kamera, hvor mange ganger må jeg skrive dette
Huff da, det er her tyngdekraften kommer inn i bilde
Du vil ikke dette ned du...
Du skal være der oppe tenker jeg
Er det mulig? Gjelder ikke tyngdekraften på den der
Men nå skjer det noe, vil tydeligvis ned nå
Og ned kommer du, det skal være sikkert - nei, jeg har ikke...
Nå husker jeg det med lyden, flyet er lett å kjenne igjen på den svært karakteristiske lyden, noe som skyldes at tuppen på propellbladene bryter lydmuren
Dette ble litt fint, flyet med den himmelen
North American Harvard LN-TEX ble bygd på lisens av Noorduyn Aviation i Kanada i 1944 som en Harvard Mk II. Flyet har gjort tjeneste i Royal Air Force, det belgiske, portugisiske og tyske luftforsvaret. I 1979 ble flyet overtatt av Scandinavian Historic Flight, som det første veteranflyet importert til Norge, og ble lakkert i USAAF sølv fargeskjema. LN-TEX har hatt base på Kjeller i mange år
Det går fort, du må ikke tro at det er lett og følge den
Der ble røyken borte igjen, ble nesten et profilbilde dette
Ønsker du å oppleve synet, lukten, lyden og kraften av et veteranfly i luften, inkludert akrobatikkflyging? Da er dette flyet noe for deg
Topphastigheten kan komme opp i 335 km/t har jeg lest
Men det er noe med røyken, kan det ha noe med været og gjøre?
Røyken er så lang, kan det være at vi ser den bedre?
Veldig lang, spør du meg
Mulig jeg overdriver nå, men jeg vil bare vise dere
Jeg beklager, må bare gjøre dette her
Jeg lover, neste gang skal jeg zoome meg inn
T-6 Harvard, Spitefire eller Mustang, Norwegian Spitfire Foundation tar vare på dere
En vakker dag så skal jeg sitte i dette flyet, men da vil jeg sitte bak
Det ser ganske trygt ut der bak, men han for ikke ta en loop med en gang
Et sånt stup kan jeg takle, men ikke brattere
KF568, LN-TEX ble bygget i 1944 av Noorduyn Aviation Co., Canada, for Royal Air Force og den fikk registrering KF568
Etter 2 verdenskrig har den gjort tjeneste ved Belgisk Air Force og Portugisisk Air Force før den 1979 ble kjøpt av et sameie ved Jan Mürer i Oslo. I alt 49 North American AT-6 har vært i tjeneste ved det norske Luftforsvaret. Nåværende eiere er Sameiet LN-TEX - jeg bare siterer...
2 verdenskrig, nå er vi på historie igjen. Flysirenene uler og vi ser fly i luften
Vi ser et fly i luften, er det fienden eller en av våre egne?
Vi hører skudd avfyres, og det siver røyk ut av det ene flyet
Det tordner og lyner, det er slik når det er krig
Du er livredd, men tenker på de tapre flyverne langt der oppe
Vil det styrte til slutt, hvordan vil dette gå? Jeg er sulten og trett, og krigen har pågått i så mange år - er det håp?
Jeg tok nok litt av nå, men sånn var det nok. Men så ser jeg at en Cavalier F-51D Mustang II gjør seg klar
Men denne karen er ikke helt ferdig med sin oppvisning
Så jeg kan ikke gjøre annet enn å følge den, nei ikke spør...
Nå skriker og hyler den
Dette må gjøre vondt, tenker jeg
Du må gi deg, ser jeg
Da er det bare en vei, og det er rett ned
Jeg holder pusten, så jeg sier ikke et ord
Selvfølgelig retter han seg opp, var ikke i nærheten av buskene
Men hva skjer nå, har du fått motorstopp?
Du styrter ikke? Jeg har tenkt å fly med deg...
Helt greit, jeg fikk svaret. Men jeg står slik til at jeg ikke kan se deg lande
Hvis jeg teller bildene av Helitrans og ganger med 4, da kan jeg få antall passasjerer før jeg drar
Jeg tror jeg tok deg akkurat i det du landet, halehjulet er ikke i bakken enda
Her berører halehjulet bakken, du ser forskjellen?
Ser du forskjellen nå da, halehjulet er nok fjærbelastet
Forrige gang jeg tok bilde av deg var på Kjeller i 2019, da skulle jeg fly med Jarle i en Cessna 305C L-19E O-1E Bird Dog
Neste fly som skal opp er Cessna 305C L-19E O-1E Bird Dog fra 1957
Men er det Jarle, nå ble jeg nysgjerrig
Han flyr pent foreløpig, jeg husker at jeg måtte se rett opp etter at han hadde sirkla to ganger over et hus i Maridalen
Det er tre punkts belte til passasjeren i baksete, jeg husker at det nesten kvelte meg
Det som var så fint med dette flyet var at når vi var i luften, så kunne jeg ta av meg belte og lukke opp vinduet
Da var løpet kjørt kan du si, og jeg og Jarle hadde en fantastisk tur :-)
Men nå er det nok om meg, nå er det Nedre Romerike Flyklubb Veteranflygruppa som eier Cessna 305C
LN-WNO rullet ut fra Cessna Aircraft Company, Pawnee i USA, den 7 august 1957, så ble den prøvefløyet og deretter pakket i kasse for levering til forsvaret i Frankrike...
Det er derfor jeg har et profilbilde av min franske bil og dette flyet, så enkelt er det
19 personer ganger hvor mange ganger jeg ser McDonnell Douglas C-53D ta av, kan gi meg et hint
Forsvaret utfaset sine Birddog i 1991/92 og siden har det ikke vært noen Birddog å se i Norge
En gladgjeng med Jarle i spissen reiste ned til Frankrike i 2000 og kjøpte dette flyet her og tok det med seg hjem til Norge
Sivil Cessna L19 Birddog til Norge var overskriften den gangen, historien er lang og interessant
Den så nemlig ikke slik ut den gangen, da var den hvit med en rød munn og hoggtenner
Som vi ser så er flyet lakkert om til norske farger og det syns jeg ser mye bedre ut
Den kan ha ski på seg og kan lande på et jorde som ingen ting
Cessna Birddog er en ekte warbird, og det er et fly som ikke har vært produsert for sivilt salg, kun militært bruk
Jeg klarer ikke å se om det er Jarle som flyr
Når forsvaret i Norge faset ut sine Cessna L19 Birddog, var det flere personer i flymiljøet som ønsket å kunne beholde et eller flere luftdyktige fly i Norge, men dette gikk dessverre ikke
Flyene var en del av Marshal-hjelpen og var bare utlånt til Norge, så dem måtte sendes tilbake til USA
Men det varmet å se deg i luften igjen, jeg klarer ikke å se deg lande fra stedet jeg står nå
En av utfordringene jeg har er at jeg ikke klarer å ta bilder av alle turene Helitrans tar med sine tre helikoptre
Men med Dakota Norway kan det være en mulighet, jeg må bare følge nøye med
Her kommer det enda et helikopter, her går det unna skal jeg si dere
Norges eneste veteranpassasjerfly, en Douglas C-53D Skytrooper, en militær variant av Douglas DC-3, bygget i 1942/1943 er klar til å ta av
Halehjulet er oppe, nå er det like før
Du nærmer deg merke 2, da bør du snart lette
Da er du i luften, da må dere ha en fin tur
Se de gutta her da, her må jeg bare sitere: Foreningen Eastern Warbirds of Norway (EWON) er en ren flyhistorisk forening uten noen former for politisk forankring eller relasjon til våre flytypers opprinnelsesland ut over flyenes egen historie. Eastern Warbirds har egne lokaler med hangar på Geiteryggen Flyplass i Skien. Resten kan du undersøke selv
Venneforeningen LN-TSB. 75 000 fallskjerm utsprang er utført fra dette flyet, Cessna 182A Skylane fra 1956. Dette er flyet som ikke lander med sine passasjerer. Veteranenes Fallskjermklubb, det ble mange stikkord her
Men vent nå litt, jeg hører et fly oppe i luften
Det er Andreas Kjus som kommer med sin Pilot-RC Extra 300 NG
Jeg vil anslå at størrelsen på dette flyet er rundt 2 meter, ser du fuglen i bakgrunnen?
Det er akkurat her du for prøvd ut dine ferdigheter med kamera
Den flyr ikke akkurat så sakte skal jeg si deg
Fuglen følger flyet, eller er det omvendt?
Jeg kan ikke se piloten, det var merkelig
Nå tullet jeg igjen, dette flyet er radiostyrt
Men det var en fin oppvisning, og så fikk jeg prøvd meg litt
Men nå skal vi opp i størrelse, det er Biltema Air Show som gjør seg klar
Det er LN-BMU Cavalier F-51D Mustang II fra 1944 som skal opp i luften
Jeg holder et øye med Politiet hele tiden også, det irriterer meg at jeg ikke fikk se det i luften. Men jeg er kanskje litt bortskjemt hjemme på Høyenhall
Han er oppe i luften allerede og dette gikk da veldig fort
Nytter ikke å koseprate her, og her fikk jeg mitt profilbilde også
Tidligere så het LN-BMU som er en Cavalier F-51D Mustang II for SE-BIL, men fikk nytt registreringsnummer rundt 2020
Flyet med kallenavnet "It’s about time" mistet sin sanne identitet som en North American P-51D Mustang på slutten av 1960 tallet. Da ble hun ble bygget om av Cavalier Aircraft Corporation til en Cavalier F-51D Mustang II
Nei, jeg har ikke vridd på kamera og den flyr ikke over meg
Den prøver seg på tyngdekraften, som alle de andre vi har sett på
Sjekk den da, nå snakker vi...
Det som vil opp må før eller siden ned igjen
Men dette gikk greit, jeg trengte ikke å gjemme meg i buskene
Jeg har lest at flyet er den eneste gjenværende flyvedyktige Cavalier F-51D Mustang II i verden
Eneste i verden, da snakker vi og du har fått en norsk registrering
Dakota Norway venter med og få landet med sin Douglas C-53D Skytrooper

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress