Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Telemark Airshow 2023 del 2
Det som er viktig nå, er og følge med på hva alle tre skal gjøre
Vel, har her vi alle tre
Dem skal liksom angripe oss, men jeg holder stand
Meningen var å zoome inn alle tre, men det rekker jeg ikke
Dette går fort og dem har alle lysene på, vi har dårlig vær i dag
Jeg kunne ha triksa med bildene, men det vil jeg ikke
Dette er flott, du må faktisk være her selv. Det nytter ikke å se på andres bilder
Så her ser vi 3 x Harvard, det holder for meg
Dem legger seg perfekt i posisjon, men nå glemmer jeg litt at jeg ikke er på Høyenhall
Vi er på Telemark Airshow, så her må vi følge med litt
Du snakker om presisjon, og dem kommer rett imot meg
Selvfølgelig så ser jeg en fugl på venstre side
Men nå må jeg fokusere, nå gjelder det flyene
Dette her er ikke så lett, dem kommer fort, og så regner det litt også
Vi må få alle tre i posisjon, jeg tror jeg klarte det
Noen ganger tar du for mange bilder, andre ganger ikke
Dette er vakkert ikke sant? Dem har ryggen til
Nå må vi følge med, nå skal det skje noe
Dem slipper ut røyk samtidig, nå begynner oppvisningen
Det andre vi så var bare oppvarmingen
Dette her skjer på en to tre
Jeg må ha med røyken
Se på dette da folkens
Og så bang - der har vi dem i en fantastisk posisjon
Tett formasjonsflyvning er ikke for hvem som helst
Dette flyet er relativt vanskelig å kontrollere og omtales som «pilotmakeren». Kan du håndtere en T-6 / Harvard under alle forhold fra baksetet, kan du fly hva som helst, har jeg lest
Fra baksetet? Jeg håper nå at han sitter foran
Ja, det gjør han heldigvis
Så bærer det oppover
Helt til flyet ikke orker lenger
Det vet jeg forresten ingen ting om, han vil vel ikke fly for høyt heller
Men nå skal vi ned igjen
Rett ned, hvorfor ikke
Kiler det i magen på en pilot når han utfører slike stunt?
Så prøver jeg og bli litt klokere, Harvard eller Texan, er det det samme?
Eller er det bare navnet som er amerikansk eller britisk?
Men vi er på 550-600 hestekrefter her, så det går unna
Denne her ble overhalt i 2019, så det skal være den sprekeste T-6 Harvard i Norge har jeg lest
Jeg lurer på om han har full gass her
Dette er koselig, og ha dem så nære
Se og nyt, vi snakker om en hastighet på 300 km/t tror jeg
Toseters avansert treningsfly, vi følger deg oppover
Jeg ser at du skal vri deg litt
Ikke bare litt
Du vrir det helt rundt
Jeg kaller dette en rulle jeg, fin var den også
Men nå kommer det to til, jeg tror vi vet hvem dem er
La oss følge dem litt, dette kan bli spennende
Må vise dere røyken, men nå må jeg zoome litt
Snart så skal vi se noe historisk
Dere må bare vente litt
Dette er flott å se på
Røyken gir en fin effekt
Vi kan følge dem hele veien
Det er ikke store avstanden mellom dem
Der slapp dem opp for røyk ser det ut som, dem ser veldig like ut fra denne vinkelen
Men nå skal vi følge dem en gang til
Her setter dem på røyken igjen
Noen kaller dette for teaterrøyk, kan si meg enig der
Og vi er mange tilskuere selv om været er litt dårlig
Jeg prøvde å finne ut hvor mange modeller eller varianter det var av Harvard, og det var så mange at jeg gav opp
Det Norske flyvåpenet fikk levert 23 stykker Harvard under andre verdenskrig og det ble skaffet flere fly av Luftforsvaret etter krigen frem til det i 1956 ble tatt ut av bruk
Men nå må vi følge med, nå drar dem oppover igjen
Til og være så gamle så er dem spreke må jeg si
Se på dette da, er det ikke fantastisk?
Nå er vi snart der
Hvor dem begynner og flate ut
Fikk dem nesten på toppen
Så er det full fart ned
Vi følger dem, vet aldri hva neste stunt blir
Vi tåler dette...
Men nå skal vi følge litt med, snart så skjer det noe
Huff da, dette ser ikke bra ut
Hvem har vikeplikt?
Du snakker, men det gikk jo bra
Gutta har full kontroll, dette har dem gjort mange ganger før
Men nå får vi besøk
Det er North American AT-6D Harvard fra 1943 som nærmer seg
Tenk at flyet er 80 år gammelt
Men i dag er jo ikke 80 noen alder, vi blir jo eldre og eldre
North American Harvard er et to seters treningsfly som var andre verdenskrigs mest populære og anvendte skolefly for jagerflygere, det sier litt
Jeg tror dette flyet kom til Norge i 1984 og det er Sameiet Warbird Aviation som eier det
Og her kommer North American T-6G Harvard fra 1944, jeg tror at dette er flyet jeg har tatt flest bilder av siden jeg begynte å ta bilder for 10 år siden
Jeg tror den kom til Norge i 1979 og det er Sameiet LN-TEX som eier det og Norwegian Spitfire Foundation som drifter det
Den flyr over huset mitt 5 ganger om dagen, nei nå tullet jeg - men noen dager så...
Så det fins tre flyvedyktige Harvard i Norge og dem ser vi her
Og det vil jeg ha bilder av, hvis jeg får det til da
Hvor er den tredje?
Her har vi dem
Se og nyt, dette skjer ikke hver dag
Mitt siste bilde av tre Harvard samtidig, men dette var gøy
Canadian Car and Foundry T-6 Harvard Mk.4 fra 1952, tror jeg kom til Norge i 2016, det er Norwegian Flying Aces som eier det
North American T-6G Harvard fra 1944, jeg elsker denne setningen. Det er lett å kjenne igjen flyet på den svært karakteristiske lyden, noe som skyldes at tuppen på propellbladene bryter lydmuren
Jeg lurer på hvor mange bilder jeg har av deg nå
North American AT-6D Harvard fra 1943, jeg tror den er malt i fargene til en av Luftforsvarets Harvard-er
Men nå må vi ta med landingen, dem er på vei ned
Selve landingen kan jeg ikke se fra der jeg står, men her kommer dem inn og det vinkes
Denne er malt i United States Air Force sine farger som LTA-542, det er litt av en historie disse flyene har
Og denne er malt i Royal Air Force sine farger som KF568, men den har ikke hvert malt sånn hele tiden. Så jeg må se på mine gamle bilder på nytt
Og den siste er malt i Luftforsvarets farger som AJ og FS907, her fant jeg ikke så mye historie, men den har vært gul en gang
Det er det Det svenske flyvåpenet som kommer med sin Saab J-35J fra 1969 som heter Draken
Den flyr fort og her kommer det noen svart hvit bilder
Dette flyet har fått noen begrensninger, den kan ikke fly i full fart over her
Den er utstyrt med en Volvo flymotor som het RM6C og har en skyvekraft på 56,89 kilonewton. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner en dritt
Hastigheten på denne  kan komme opp i Mach 2 og Mach 1 er lydens hastighet
Swedish Air Force Historic Flight er nok stikkordet her, og jeg følger den gjerne
Den flyr fort og jeg liker det jeg ser
Nå venter jeg bare på profil bilde
Du skal ha tunga rett i munn når den kommer
Jeg syns den ser litt skummel ut
Men her fikk jeg til profilbilde
Vi ser SE-DXR som også er kjent som J35J Draken nummer 56
Jeg kan ikke annet enn og følge den
Jeg skal ikke blande inn fugler nå, men det er her jeg har treningen
Du følger et jagerfly, blir akkurat som når du følger en rovfugl
Det har jeg trening i, så vi følger den
Her går det fort, men innenfor grensen
Den har 56 på halen, men det vet du sikkert fra før
Jeg følger den selvfølgelig, ikke hver dag du ser noe slikt
Jagerfly ellers har jeg bare på avstand
Men nå skal det skje noe snart, tror jeg
Det er ett eller annet, jeg kan ikke helt sette fingeren på det
Nå venter jeg i spenning, den reiser rett til værs
Det er de gutta der som sitter i en Ford Jeep fra 1953 som ser litt lure ut
Hvor høyt kan Draken fly? Jeg har lest at den kan nå høyder helt opp til 18 000 meter
Jeg må holde et øye med de gutta samtidig, det er en grunn til at dem er der
Et vingespenn på 9,42 meter og en lengde på 15,34 meter, snakker vi om her
Nå er dem konsentrerte syns jeg, noe er på gang
Akkurat, der borte skjer det noe
Er det et signal av et eller annet slag?
Er Draken bevæpnet? Han flyr veldig nærme nå
Men han flyr på hodet, altså opp ned
Den er utstyrt med missiler, raketter og kanoner som avfyrer 90-120 skudd på en gang
Så skjer det, dette var jeg ikke forberedt på. Så jeg skvetter som bare det
Jeg kan kjenne varmen helt hit, hva med gutta der nede?
Men det skjer mer, og nå er det oppe i luften
Du snakker, gjorde Draken alt dette her?
Vel, det ser ut som gutta er fornøyde - oppdraget utført
Jeg fikk ikke sett den lande, men hva gjør nå det. Jeg har aldri tatt bilde av et jagerfly med fallskjerm før
Det er ikke bare jeg som tar bilder, her jubles det
Det er jo 10 tonn som skal stoppe, så fallskjerm er nok nødvendig
Så har jet et spørsmål, kan en bremsefallskjerm brukes om igjen? Svaret er ja
Vi tåler et bilde til, dette har jeg aldri gjort før
Takk for oppvisningen, dette ble veldig bra
Men de gutta der er nok ikke helt ferdig enda, det ser ut som dem venter på noen
Hvordan skal vi tolke dette, det ryker enda...
Der borte kommer det noen, nå må vi følge med
Nå skal vi se på LN-MAV som er en Piper L-4J Grasshopper fra 1944
Sammen med LN-SAI dom også er en Piper L-4J Grasshopper fra 1944
Piper L-4J Grasshopper var en militær versjon av Piper J-3 Cub, som ble brukt mye av US Army under andre verdenskrig
Piper L-4J Grasshopper ble først og fremst brukt til rekognosering, artilleriobservasjon og lett transport
Men nå må resten komme senere
1-549
1-550
1-551
1-552
1-553
1-554
1-555
1-556
1-557
1-558
1-559
1-560
1-561
1-562
1-563
1-564
1-565
1-566
1-567
1-568
1-569
1-570
1-571
1-572
1-573
1-574
1-576
1-575

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress