Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Telemark Airshow 2023 del 2
Så er han nede, akkurat der hvor han skal svinge inn
Det svenske flyvåpenet med sin Saab 105 SK-60A fra rundt 1966. Takk for oppvisningen
Det går to minutter så må jeg opp med kamera igjen, her kommer Biltema Air Show
Dem kommer med sine Cavalier F-51D Mustang II fra 1944 og Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI fra 1945
Jeg har fulgt dem siden 2019, men det skal vi ikke fokusere på nå
Dem har to to fantastiske fly, og dem skal vi følge litt nå
Pilotene i Biltema Airshow er Espen, Rein Inge og Lars, så her må vi velge bort en, og jeg vet ikke hvem
Men se hvor samstemte dem er, dem har flydd sammen før
Det er en som følger og fokuserer
Her tror jeg det er Cavalier F-51D Mustang II som fører, men jeg har jo ikke peiling
Jeg tror sjefen er Espen, men jeg vet ikke hvilket fly han sitter i
Begge har fire propeller, kanskje derfor dem er så samstemte
Men er dem synkroniserte?
Det ser slik ut
Eller kanskje ikke, en har yttersving og den andre har innersving
Begge flyene har den klassiske Rolls Royce Merlin-motoren, da vet vi det
Biltema Airshow kommer fra grunnlegger Sten-Åke Lindholm og hans store flyinteresse
Men er Mustang og Spitfire jagerfly?
Mens vi tenker på det vil jeg ha med solen
Her fikk jeg en med solen jeg tror det er Spitfire Mk. XVI
Det var Spitfire Mk. XVI, ingen tvil om det
Biltema sin  Spitfire Mk. XVI er nesten identisk med den legendariske versjonen Spitfire Mk. IX
Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI har en maksfart på 660 km i timen
Går rykter om at den er oppgradert, da kan motoren yte oppimot 1700 hestekrefter
Da er det ikke noe rart at den flyr fort forbi
Som dere ser så står det RW386 på siden av den, den ble levert til RAF i 1945
Supermarine Spitfire var et britiskprodusert enseters jagerfly som ble benyttet av Royal Air Force blant annet
Supermarine Spitfire var Englands beste militærfly, kanskje derfor vi vant krigen?
Akkurat det skal ikke jeg mene noe om, men det er morsomt og følge han
Ble et profilbilde dette her
Hadde det vært pent vær i dag, så hadde det ikke blitt skygge bilder
Flyet var designet av Reginald Joseph Mitchell, men flyet fikk mange oppgraderinger senere
Men nå bare følger vi den litt
Den er rask
Hva har den av våpen?
Kan den ha hatt to 20 mm maskingevær og fire 7,7 mm maskingevær?
Jeg teller bare fire her, men det kan være det samme
Det å følge et sånt fly i luften er helt fantastisk
Masse av hestekrefter
Sikkert godt vedlikeholdt
Super pilot
Som bare leker seg med flyet
Se og nyt
Slipper opp for ord
Høre lyden og nyte farten
Trenger jeg å skrive noe mer?
Nytt profilbilde
Enda et profilbilde
Rett opp
Helt på hodet
Så snur vi litt
Så kommer vi inn igjen
Vi flyr selvfølgelig litt lavt
Ikke glem at jeg letter alltid etter en fugl
Det er alltid fugler rundt en flyplass
Bare ikke akkurat nå
Vakkert, det er ikke plass til to i dette flyet
Jeg kunne ha zoomet meg inn
Men det trenger jeg ikke å gjøre, nå kommer Mustang-en
Her kommer Biltema Air Show med sin Cavalier F-51D Mustang II fra 1944
Cavalier Mustang blir også kalt "Miss Rebel" og "It's about time" også
North American P-51D Mustang kan oppnå en hastighet på 800 km i timen
Da er vi på jagerfly hastighet, ikke sant?
Dette er selvfølgelig et amerikansk jagerfly
Her er det også bare plass til en
Det er litt dumt at jeg ikke ser hele landingsstripa herfra, men han landet sikkert bra
Alle klapper etter den fine oppvisningen, og han vinker tilbake
Dette er fantastisk, piloter og publikum kjenner hverandre liksom
Men her kommer Biltema sin Mustang i full fart
Vi skal nok få en oppvisning tenker jeg
Den er antagelig bygget i USA i 1944
Jeg har lest at den ble ombygget i 1968, og ble etter det registrert i det El Salvadoranske luftforsvaret
Så i 1974 kom det tilbake til USA
Så hopper vi litt og Biltema kjøpte den i 2007
Nå bærer det rett oppover
Kan det hende vi får se en loop?
Det virker sånn
Nå er vi på toppen
Så er vi på vei ned
Det går fort
Og loopen ble fin
Du kom altså til Sverige i 2007, men når kom du til Norge? Kan det være i 2019 eller 2020?
Kanskje det var i 2019 eller 2020? Jeg så deg 13 april 2019 og 16 juni 2019 over Høyenhall
Med 1500 hestekrefter så beveger du deg fort
Kanskje vi kan få med en fugl her
Vakkert
Så vrir vi oss litt
Nesten en sidelengs loop, men nå må jeg filme litt også
Her kommer han igjen
Han flyr lavt
Så går det oppover igjen
Hvordan våpen har en North American P-51D Mustang? Det står at den har 6x12.7 mm mitraljøser
Dem kan jeg faktisk se
Du kan ikke se hjula under den, dem er gjemt bak deksler
Men nå skal vi rundt igjen
Vi må følge med
Da er vi på toppen
Og nå får vi en anledning
Her kommer sola også
Toppfarten er 800 km i timen, men hvor fort flyr dem her på et flystevne?
Nå kommer han pent inn
Kanskje vi kan få til et profilbilde?
Her kommer profilbilde
Jeg tror det kan sitte to i dette flyet
Men nå skjer det noe, dem sier noe i tårnet
Noen sier at Saab J-32D Lansen fra 1960 har dukket opp langt der borte i horisonten
Da er det vel den der som er SAAB 32 Lansen
Den eies av Swedish Air Force Historic, tror jeg
Håper han kommer nærmere, dette er jo alt for langt unna
Men vi må ha med landingen her først
Nå ser jeg at det står Miss Rebel på siden av den, det var vel vanlig at disse flyene hadde et dame navn på siden
Når jeg ser nøye etter så sitter det et kamera bak piloten, så kanskje det bare er plass til piloten
Nå åpner han opp cockpiten, da blir det sikkert vinking
Se der ja, takk for den fine oppvisningen
Men her kommer Saab J-32D Lansen fra 1960 og det er vel Det svenske flyvåpenet vi ser her
Makshastighet 990 km i timen så vi er fremdeles under lydmuren
Her er det plass til to, det ser jeg
Den er utstyrt med en Svenska Flygmotor RM6A turbojet med etterbrenner
Selvfølgelig har den våpen, her sitter det 4× 30 mm Aden kanoner og 4 × Rb 24 luft til luftmissiler
Den kan komme opp i en høyde av 15 000 meter, men da ser vi deg ikke
Nå kommer han en gang til
Det er spennende når et jagerfly er så nærme
Nå blir det en liten vri
Og her fikk vi et profilbilde - opp ned
Men er ikke ferdig enda
Fortsetter rundt
Da ble vel dette en rulle da
Nesten 350 fly av denne typen ble bygget for det svenske luftforsvaret fra 1952
Den har ikke lenger militær registrering, men har fått sivilregistrering nå
Det er første gangen jeg tar bilde av et sånt jagerfly
Vingespennet er på 13 meter
Har en lengde på nesten 15 meter
Og veier 7 500 kg
Vi må følge den litt til
Flyr veldig pent, får ikke lov til å ha full fart her
Men du hører den for det, ingen tvil om det
Fint å se på, nå må jeg filme litt
Vi tar med den siste manøveren
Snart så skal den lande
Jeg får ikke se hele landingen, men her vinkes det
Den blir større når du ser den på rullebanen rett foran deg
Du ser varmen kommer ut av motoren
Dette var flott å se på
Takk for oppvisningen
Men nå er det Amcar Dragrace som det står i programmet, det skal være noen barske biler, så jeg får se om jeg kjenner dem igjen
Og få leke seg på en flyplass med raske biler må jo være gøy, dette tror jeg er en Chevrolet Corvette Z06
I denne bilen sitter det nok en V8 med minst 600 hestekrefter
Topphastigheten er over 300 km i timen, så denne går fort
Neste er også en Chevrolet Corvette LS1, men mye eldre. Kanskje 20 år forskjell
Det sitter en V8 med over 300 hestekrefter i denne , som dere kan se
Den kan fint gå over 200 km i timen, og dette var tøft da
Her kommer en bil som jeg liker veldig godt, det er en Plymouth Barracuda Wedge 440 fra 1960-1970 åra
Selvfølgelig så sitter det en V8 i denne på rundt 300 til 400 hestekrefter. Du får den nesten opp i 200 km i timen
Så kommer det en Chevrolet Camaro SS 350 fra 1970 åra
Sitter en V8 i denne også, vi er på 300 hestekrefter her også og en hastighet på over 200 km i timen
Neste er en Plymouth Cuda 440 fra 1970 åra, vet dere forskjellen mellom  Plymouth Barracuda Wedge 440 og denne?
Vel, det sitter en V8 på 280 hestekrefter og den har en topphastighet på litt over 130 km i timen. Den tror nok ikke dere helt på, mulig det er miles...
Neste og siste er en Chevrolet Chevelle SS 454 fra 1970 åra
Den har en V8 med 360 hestekrefter og er en sinnatagg
Men topphastigheten er kun på 300 km i timen, hvis du ikke har gjort noe med den
En Chevrolet Corvette LS1 har fire eksospotter, det visste du ikke
En Plymouth Barracuda Wedge 440, hva vet vi om den? Plymouth Barracuda ble introdusert i 1964 som et svar på Ford Mustang...
Chevrolet Camaro SS 350, hva vet vi om den? Chevrolet Camaro ble presentert for første gang i 1966, og var da konstruert som en motpol til Ford sin Mustang
Plymouth Cuda 440, hva vet vi om den? Ikke noe, dette var hva jeg fant. Plymouth Barracuda er en todørs ponnibil som ble produsert av Chrysler Corporation fra 1964 til 1974
Chevrolet Chevelle SS 454, hva vet vi om den? I 1970 ble Chevrolet Chevelle SS 454 regnet som det ultimate råskinnet av en bil i USA
Men nå må vi følge med litt, Canadian Car and Foundry T-6 Harvard Mk.4 fra 1952 gjør seg klar
Så har vi North American T-6G Harvard fra 1944 som gjør seg klar
Og til slutt så har vi North American AT-6D Harvard fra 1943 som gjør seg klar
Jeg er litt spent på hva disse tre flyene kan utrette, men det vil vi se litt senere
Canadian Car and Foundry T-6 Harvard Mk.4 fra 1952 tar av, alle hjulene er oppe
Canadian Car and Foundtry T-6 Harvard Mk.4 fra 1952 er i luften, snart så feller den inn hjulene
Hjulene er allerede på vei inn
Da er du klar, nå vil vi se på neste
Neste og neste, her kommer dem jo samtidig
Heia, heia, hvem tar av først?
Mulig dem er kompiser, dette ser veldig likt ut
Jeg gleder meg til luftkampen, hvis det blir noen luftkamp da
To fra North America og en fra Canadian, har dem vært i krig før da?
Men nå er jeg på flyshow, de detaljene kan vi ta senere
Her er det samkjøring, ingen tvil om det

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress