Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Telemark Airshow 2023 del 2
Velkommen til del 2, her skal vi følge et slepefly og et seilfly opp i luften. Jeg aner ikke hva jeg skal få se, så jeg er spent
Vi skal følge dem og ta en nærmere titt på dem
Jeg må innrømme at jeg har tatt bilde av dette seilflyet før, når et seilfly heter LN-GUD så husker du det
LN-GUD er en Allstar SZD-59-1 Acro fra 2014, og jeg antar at det er Vidar som flyr
Her ser vi Sandefjord seilflyklubb med sin LN-YVP som er en AeroSpool WT-9 Dynamic fra 2010
Sandefjord Seilflyklubb/Notodden Seilflysenter holder til på Notodden Flyplass, jeg tror min pappa fløy her
Du har både Lifjell, Blefjell og Gaustatoppen med Hardangervidda som boltreplasser, og det er ikke uvanlig at seilfly flyr strekninger på over 500 km fra Notodden
Jeg husker pappa fortalte meg en gang at det er et hull under seilflyet hvor du kan tisse, hvis turen blir for lang
Da snakker vi om at Notodden har ypperlige forhold når det gjelder oppdrift, passer fint for seilfly
Jeg gjetter at dem skal opp til 1200 meters høyde, men det kan være litt høyere
Men jeg ser at jeg har et problem, et seilfly skal du se på avstand
Ikke slipp han riktig enda, jeg må ha litt tid
Jeg løper ut, så kan jeg kombinere to ting. Flyplassen tolererer ikke røyk
Jeg står klar, nå kan du komme...
Og han kommer, litt vinglete i begynnelsen
Men kjenner jeg han rett, så retter han seg opp
Han nesten ligger og flyr, jeg kunne ha zoomet han inn
Er litt norrønt her, Vidar er nest etter Tor den sterkeste av alle æsene, og er kalt den tause gud, fordi han snakker lite...
Vidar sin LN-GUD har blitt en populær gjest ved Telemark Airshow, helt siden 2018 fant jeg ut
Jeg husker at jeg var på Starmoen en gang og spurte hvor lenge et seilfly kunne holde seg oppe
Kanskje et par timer, alt avhenger av oppdriften
Men Vidar har ikke tenkt å være der oppe i to timer, programmet videre har nok ikke tid til det
Så Vidar tar den raskeste veien ned
Han koser seg, han er en gud...
Et seilfly har ikke motor, ikke sant? Men jeg så et seilfly med hjelpemotor på Starmoen en gang
Hvor ble han av?
Der er han, nå må vi bare følge han
Jeg er glad jeg trakk meg litt unna
Vi må jo ha med oss røyken, og jeg som måtte ut å røyke...
Dette var en flott oppvisning, men jeg får ikke se han lande - hvis han lander da og ikke flyr videre...
Nå er det Biltema Airshow sin tur, her med sin Cavalier F-51D Mustang II fra 1944
Den andre de har er en Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI fra 1945
Jeg har noen bilder av disse to her fra tidligere, Flydagen på Kjeller og noen ganger over Høyenhall
Skal bli morsomt å se dem i luften, det er utrolig hva dem kan finne på
Men først så må vi vente på bensinbilen som skal bort til Pegasus Helicopter som skal få mer bensin
Men her dukker det opp en gammel kjenning, det er jo en Sea King som kommer
Det er Luftforsvaret redningstjeneste som kommer med sin Sea King nr. 074 som er en Westland Mk43B Sea King fra 1972
Tenk at denne har vært over 50 år i tjeneste, helt fantastisk
Men her sparer dem ikke på kruttet, to personer skal fires ned allerede
Så dette er en dagligdags greie som dem gjør hele tiden, de skal gjøre en redningsaksjon, men du kan da holde deg fast med begge hendene?
Sånn ja, det ser bedre ut. Nå blir legen heist ned til pasienten som ligger på bakken
Jeg kan ikke se pasienten fra her hvor jeg står, men legen kom seg trygt ned
Men her har jeg gått glipp av noe, her er det to som heises opp igjen, men jeg syns at hjelmene er gule nå
Du skal ikke ha høydeskrekk når du henger der, det er helt sikkert
Dette må være den skumleste biten, det må da blåse fælt der oppe
Da er dem nesten oppe, det er to der inne som tar imot
Puh, da er dem endelig oppe. Var litt spennende dette her
Lengden på helikopteret er 22 meter og veier over 6 tonn, så dette er ingen lettvekter
Så snart skal du tilbringe pensjonist tilværelsen din på Bardufoss som undervisningsformål
Men du skal ikke dra riktig enda, du har vel noen flere du skal hente?
Jeg tror det var 9 oktober 2020 jeg tok mitt første bilde av deg
Men nå snur dem, må gjøre meg klar
Nå må jeg nemlig filme og det var jeg glad for at jeg gjorde
Dem flyr sidelengs og bukker til publikum, det ble veldig fint
Men nå må vi følge med igjen, nå skal dem hente opp flere
Nå holder han seg med bare en hånd igjen, er det pasienten som blir hentet nå?
Nå holder han seg ikke fast i det hele tatt, nå prater han med pasienten
Vinker gjør han også, har dere sett på maken
Ja da, vi ser at du vinker. Konsentrer deg om pasienten nå
Dette kan da ikke være lett, pasient med båre må da veie minst 100 kg
Nå vinker du ikke...
Mamma mia, se på dette da
Disse folka vet hva dem gjør
Hva skjer nå? Er det enda flere som skal hentes?
Ja, ikke sant. Det holdt ikke bare med å vinke, du må henge på hodet også
Henge på hodet og vinke, nå må du gi deg
Det er ikke ofte jeg zoomer meg inn på Forsvaret, men her må vi ta en titt
Så her henger den modige mannen som er så glad i å vinke
Selvfølgelig så holder han seg bare med en hånd, og som dere ser så fyker det flyvende objekter i luften
Jeg vil anslå at høyden over bakken er rundt hundre meter
Nå tenkte jeg at jeg ikke skulle zoome mer, men ærlig talt
Har Forsvaret stuntmenn, eller er dette bare en del av utdannelsen?
Jeg vet at vi er på flyshow, men nå ser du og komme deg opp igjen. Dette ser skummelt ut
Han hører heldigvis på meg, men det er vel bare meg som er litt pysete
Men han klatrer ikke opp uten videre, han har det gøy hele tiden
Da var dette oppdraget over, nå må dere ikke finne på mer tøys
Så litt fakta. Marsjhastighet rundt 185 km/t og topphastigheten rundt 240 km/t
Operasjonshøyden er over 3000 meter, og den laveste høyden er under tretoppene
Jeg må sitere litt, kanskje siste gangen jeg ser den. Sea King kom i drift i Norge i 1972. Gjennom 50 år har de hjulpet nesten 50 tusen mennesker i nød
Det er nesten 10 tusen i året det, hvis jeg regner riktig
Litt vemodig dette her, jeg har fulgt Sea King siden 2015 og har minst 200 bilder av dem
Jeg har vel bare sett dem over Høyenhall, så det var fint at dem tok turen hit i dag
Jeg kan nok glemme Sea King med en fugl her i dag, men hjemme så har jeg mange
Svingradiusen på en Sea King har vel ingen målt, men den imponerer
Nå holder dem seg fast der inne, det er jeg sikker på
Jeg leste et sted at svingradius er satt til 300 meter, men den svingte krappere en det
Jeg husker 19 august 2022 og 30 april 2023, da fikk jeg nesten like gode bilder av Sea King over Høyenhall
Nå tror jeg dem skal lande, må bare ta noen bilder her
Dem har aldri landet på Høyenhall, men jeg har et bilde fra Drøbak
Det bilde tok pappa og nå er det min tur
Her lander Sea King 074 på Notodden flyplass, da har jeg det dokumentert
Men hvor ble det av Biltema, det kom jeg på nå
Hvor mange mennesker kan stå under rotorbladene til en Sea King, nå fikk jeg ikke med alle menneskene, så det er nytteløst å telle
Nå skal vi følge den svenske Saab 105 SK-60A nr. 125 fra rundt 1966-1968 litt
Det er Det svenske flyvåpenet sitt og jeg tror piloten er Nils "Princess" som han også blir kalt
Vi skal se hva vi kan finne ut mens vi følger han i luften
Piloten ble tildelt "The King Hussein Memorial Sword" for beste oppvisning under The Royal International Air Tattoo i 2023
Saab 105 SK-60A er et skolefly som ikke har våpen, men det er andre varianter av den også, men da heter den ikke A
Men nå har vi noe å glede oss til sier dem over høyttaleren
Vingespennet er 9,5 meter bred og den er 10,5 meter lang
Topphastigheten skal være 765 kilometer i timen, så den bryter ikke lydmuren
Den har 2x General Electric J85-17B turbojetmotorer som du kan se her
Den kan nå en høyde på 10.000 meter, men så høyt håper jeg at han ikke flyr
Selvfølgelig kan han fly opp ned
Det kan vi se her
Så skal han nedover
Farten øker
Så en liten skru
Det er bra vi har han litt på avstand
Det er lettere å følge han da
Men når han kommer nærmere hvordan vil det gå da?
Vi prøver, kan jo ikke skje noe annet enn at jeg bommer
Dere skulle ha hørt lyden
Nå stiger han igjen
Han svinger ganske fort oppover
Det er imponerende å se på
Nå er det rett oppover
Så er vi kanskje på en loop
En sidelengs loop
Den bærer fortsatt merkene til det nå oppløste "Team 60"
Det var fra 1993 til 2017 den var med i Team 60
Nå snur han på seg igjen
Du kan faktisk få flyet i byggesett også, i 1/72 skala
Men nå bærer det rett nedover, jeg tør ikke se på
Jeg venter til han skal oppover igjen
Jeg filmet også, kanskje det var der
Se og nyt, jeg har planer om å få den med solen
Eller en fugl, vi får se
Det er vakker å se på, spør du meg
Men hvor ble det av solen?
Ingen sol og ingen fugler
Men for en oppvisning, du kan egentlig ikke vise det med bilder
Prøver han å skrive noe?
Kan virke som det, men nå ser jeg solen snart
Det som er av solen i dag, litt synd egentlig
Men dette er tøft å se på
Nå er det fritt fall
Har han mistet kontrollen?
Å nei da, bare for å lure oss
Sjekk de stripene da
Er et jagerfly også et jetfly, nei nå er jeg litt på Høyenhall igjen
Det tidligere Team 60, vil deretter bli overført til det svenske luftforsvarets historiske flyvning for å bli med i...
Så hva er Team 60? Jo, det er det svenske flyvåpenets offisielle oppvisningsgruppe
Vi må kanskje helt tilbake til 1967, når teamet uoffisielt ble dannet
Men i 1974 fikk det navnet sitt - Team 60, tror jeg
Som dere skjønner kan jeg zoome meg både inn og ut
Men han lager så fine striper, og så leter jeg etter fuglen også
Her fikk vi solen igjen
Det er helt rått å se på
Han danser på himmelen og gjør akkurat som han vil
Noen ganger så trenger jeg ikke å skrive under bildene, men jeg må forklare hvorfor jeg zoomer meg inn
Han har retning mot solen, og nå følger jeg han
Og akkurat når han kommer hit så zoomer jeg meg ut
For her kommer solen nemlig, akkurat som han vet at jeg står her
Men nå står ikke jeg her alene, har en del fotografer bak meg
Men om dem er så opptatt av solen som meg, det vet jeg ikke
Men fuglen jeg leter etter uteblir
Svenskene har ikke Å, så da blir det Flygvapnet
Nå tullet jeg, dere skjønte den?
Han er helt fantastisk til å fly
Tar vi det på engelsk så blir det Swedish Air Force
Men nå må da fuglen komme snart
Han flyr litt sidelengs også
Skal prøve å vise dere
Så full fart
Hva tror du han gjorde nå, hvis du ser på stripene?
Her har vi solen igjen
Det er vakkert
Noen ganger er det fint at solen ikke er på sitt sterkeste
Nå skal jeg prøve og ta en nærmere titt
Nærmere kommer jeg ikke, det går fort
Nesten rett over oss
Du skal være sjapp her
Men nå må jeg filme litt igjen, vi ser på han når han lander
Jeg har begrenset sikt oppover rullebanen, men her kommer han inn med stil
Jeg litt nøye på landinger nemlig
Dette er ikke en vanlig landing, han holder posisjonen
Hans fulle navn er Nils "Princess" Schylström, og selvfølgelig så klapper vi når han lander
Men snart så må fronthjulet ned
Sakte, men sikkert, han har kontroll

1 2 ... 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress