Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Norsk Renaulttreff 2023 Flisa Camping
Lørdag. Tidemann var min argeste konkurrent, men  Asbjørnsen taklet jeg. Så har du brusreklamen 7Up, i 1929 ble det tatt patent på en brus med det enkle navnet "Bib-Label Lithiated Lemon-Lime Sodas". Som i dag er drikken bedre kjent under navnet 7Up, jeg husker den hjalp bra mot bakrus
Lørdag. Jeg husker i gamledager, oppmøte på Rådhusplassen - uten bakrus...
Lørdag. Så har Tor også restaurert en Volvo Duett fra 1963, jeg tror den kommer fra Hønefoss. Det tok han et år og restaurere denne, og et eller annet sier meg - at denne har jeg tatt bilde av før
Lørdag. Jeg glemte å fortelle at Tor har en rød telefonkiosk også, vi skal komme tilbake til den
Lørdag. Men her kommer Pub Goelette, den har klart bakkene opp hit. Den luktet nok BP bensin den også
Lørdag. Både kiosk og kafe er nok fra 1960-1970 åra, og her ble det servert både vafler og pølse med is og cola som tilbehør
Lørdag. Og her står den røde telefonkiosken, den er ikke fra 1933 og produksjonen stanset ikke før i 1995, så det blir vanskelig og anslå alderen
Lørdag. Når jeg ser på telefonapparatet som er inne i telefonkiosken, så kan den være av nyere dato
Lørdag. Vi har 100 slike røde telefonkiosker nå i Norge som er verna, kanskje det blir flere, interessen er stor
Lørdag. Se her da, Pub Goelette sammen med Trønder-Goeletten sammen på Skuruberget
Lørdag. Men nå skal vi ta oss en tur inn i kolonialen og se om vi finner noe spennende. Kanskje vi er på 1950 åra nå
Lørdag. Så nå må vi se etter detaljer. Margarinfabrikken Norge, Matador rostfria rakblad og Dagens tobakk: Premier smoking mixture - A/S Norsk engelsk tobakkfabrikk (Neto) er noe jeg ser først
Lørdag. Det var nok mange som handlet her, hun var jo riktig søt. Men legg merke til detaljene, her er det mye spennende
Lørdag. Her er det en gammel kjøpemannsdisk, gammelt kassaapparat og en vekt blant annet
Lørdag. Dette vekker gamle minner for oss som har blitt pensjonister og veteraner
Lørdag. Men vi må vel ta en nærmere titt nedover her også, han Tor har sans for detaljer
Lørdag. Disse bilene passer fint foran kolonialen, her har vi årstall fra 1967 til 1989
Lørdag. Dette er nok den eldste bensinstasjonen, disse Gilbarco BP drivstoffpumpene ble nok produsert rundt 1950 åra
Lørdag. Sånn ser den ut inni, den gangen kunne du kjøpe deler til bilen din da. Og mekke kunne hun. Det var ikke noe mat å få den gangen - nei
Lørdag. Neste bensinstasjon er nok fra 1960 - 1970 åra, vi kan dessverre ikke se pumpene på dette bilde. Men stasjonen er større og utvalget er sikkert bedre
Lørdag.  Se her ja, utvalget er mye større, du kan til og med få kjøpt tyggegummi her nå
Lørdag. Jeg lurte litt på om man fikk kjøpt pølse og lompe på den tiden også, men det ser ikke slik ut
Lørdag. Vi må ta en titt inne i kafeen også, her ser jeg at Solør Veteran Klubb har vært også, sikkert mange andre også
Lørdag. Vi har det fint her, det er sikkert. Men kiosken fikk jeg ikke tittet på, der var det kø hele tiden
Lørdag. Tor syns nok at dette er et fint besøk, særlig med de to bilene der
Lørdag. Volvo og Renault skilles, det var i 2008 det. Men når slo dem seg sammen? Jeg tror det var i 1982
Lørdag. Så hvor lenge har Tor hatt BP stasjon i i hagen i Skuruberget i Sørskogbygda. Kan jeg gjette fra 2010, eller er det lenger siden?
Lørdag. Men 27 Renault-er har det aldri vært på BP-stasjonen i Skuruberget
Lørdag. Jeg tror det aldri har vært 27 biler av et bilmerke før på Skuruberget, men nå kan jeg ta feil
Lørdag. Jeg vet at det har vært opptil 70 forskjellige biler her på et treff, men da er det blanda drops
Lørdag. Så dette er historisk spør du meg, og bildene har vi
Lørdag. Men så roper alle sammen på meg, du må komme å ta bilde. Jeg er jo en fuglefotograf, men dette er jo en Salamander som vi ser foran kiosken
Lørdag. Ikke bare det, det var en til inne i kafe-en også, men nok med det...
Lørdag. Jeg prøvde å finne en Renault 8 Gordini på Skuruberget, men fikk til svar. Svaret er begrenset til Renault R8 Gordini og R8S, 1134, 1135 og 1136 som finnes i Norge - altså ingen svar
Lørdag. Så prøvde jeg å finne en Renault 4 på Skuruberget, der fikk jeg mange svar
Lørdag. Men en Renault 4 er ikke alltid bare en Renault 4, så når jeg søkte på Fourgonnette, fikk jeg ingen svar
Lørdag. Skurubergets største turistattraksjon, er nok BP-stasjonen og alt det andre som er her oppe
Lørdag. Som dere skjønner så er vi på farten ned igjen. Men alt her startet med en samling av noen bokser i garasjen, men så ble det fult der og noen havnet på soverommet - da vet du sikkert hvordan resten gikk
Lørdag. Jeg lurer litt på hva redaktøren fikk tak i, det ser jeg vel i neste Bulletin
Lørdag. Men nå skal noen av oss ned til en garasje som ikke har blitt helt full enda
Lørdag. Det vil si at den er akkurat satt opp, og noe flyttes fra en garasje til en annen
Lørdag. Men jeg tror det store problemet er at den gamle garasjen er nesten like stor som den nye garasjen, så jeg følger godt med
Lørdag. Men nå må vi konsentrere oss om kjøringa, jeg har en Trønder i en Renault 8 foran meg
Lørdag. Vi møter en Cadillac Sedan DeVille fra 1973, ikke overaskende, vi er i cowboy land nå
Lørdag. Men dette er litt overaskende, innsatsleder i Brann og Redning er på farten
Lørdag. Det første jeg tenker på, er at nå har noen av gutta i klubben kjørt for fort igjen
Lørdag. Vi passerer Prestmyra bru som ble ferdig i 2018, den er ca. 38 meter lang og hovedbæresystemet består av limtrebuer, og ettespent betongdekke opphengt i stag. Rart den ikke er enveiskjørt
Lørdag. Men nå tar Trønder-Goeletten en annen vei, disse trønderne tar sin egen vei
Lørdag. Som far som sønn, dem er trøndere begge to, og tar sin egen vei
Lørdag. Men vi tar den raskeste veien, Elverum har tre bruer og vi lar oss ikke sinke av å kjøre på Nybrua som er 186 meter lang og har 3 spenn. Den er faktisk fra 1936
Lørdag. Her har vi Gamlebrua som er ei fagverksbru som er 263 meter lang og har 8 spenn. Hvis jeg sier at den er fra 1862, så må du ikke tro at du kan kjøre bilen din over der
Lørdag. Men så ble vi stoppet ved Kvithammarbergetvegen, det har vært et trafikkuhell lenger fremme
Lørdag. Men det var koselig å kjøre Kvithammarbergetvegen, og her møter vi på en fransk veteran som er en Citroën 2CV6 fra 1976
Lørdag. Når vi svinger inn og skal kjøre Vålgutua inn til Våler så ser vi Pub Goelette raser forbi. Tar nok raskeste vei til Flisa Camping, så det blir ikke noe garasje besøk på den karen
Lørdag. Når vi passerer her så må vi ha med litt historie. Fra og med 1 mai 2017 vil Shell Våler være historie, og Brødrene Smedstuen kan ønske alle hjertelig velkommen til den nye Esso-stasjonen
Lørdag. Skal vi komme til garasjen så må vi passere Glomma, og da er raskeste vei over Eidsfoss bro fra 1921. De eldste er best sies det, og den har alltid hvert enveiskjørt
Lørdag. Men nå er vi framme og har parkert ved den gamle garasjen, ikke et uvanlig syn med 6 Renault-er på plassen. Men at gamle Renault Estafette fikk være med på Flisa treffet, var jo gøy da
Lørdag. I 15 år har jeg rusla rundt på denne plassen, men jeg tror ikke at jeg har sett Renault 4 Fourgonnette, Renault 8 Gordini, Renault 17, Renault 18, og en Renault Fregate her før
Lørdag. En vakker dag så skal jeg ramse opp alle Renault-ene som har stått her, jeg har gamle familiebilder også
Lørdag. Men nå skal vi gå bort til den nye garasjen, da må vi passere Renault lik-gården. Her har det stått mange forskjellige Renault-er gjennom åra
Lørdag. Jeg må innrømme at jeg har vært i garasjen noen ganger før, men nå ble jeg imponert. Løftebukk og varmepumpe så gamle pensjonister kan bytte olje selv, og sjekk de Renault skia på veggen
Lørdag. Men garasjen har et rom til, som også inneholder delelageret hans
Lørdag. Men nå skal han Vidar finne en viftereim til en Renault Fregate fra 1958, jeg stikker opp i andre etasje imens
Lørdag. Og fytterakkarn, her har hylle to kommet opp med bare Renault biler. Jeg tror rekorden min ryker, eller kanskje ikke
Lørdag. Herregud! Det har jo kommet opp en hylle to på den andre siden også
Lørdag. Jeg blir stum av beundring, nå skulle jeg ha hatt et kamera som eiendomsmeglere bruker, da blir jo alt større
Lørdag. Jeg må en tur opp hit igjen og ta detaljbilder, sånn er det med den saken
Lørdag. Se her da, en Renault 6 TL i 1:18 skala med Morten Smart med verktøykassa
Lørdag. Og her ser vi to store Renault 6 i 1:145 skala, da kan du bare forestille deg hvilken skala de andre bilene er i
Lørdag. Hadde den til venstre hvert olivengrønn, så kunne dette ha vært ekte. Men nå må jeg ned igjen
Lørdag. Hvor fant du den? Bak et skap, både du og jeg undres...
Lørdag. Viftereima til Renault Fregate er funnet, nå er den snart på plass
Lørdag. Men nå må vi videre til Flisa Camping, men hvem vil egentlig reise fra dette stedet? Her står det en gammel Ford lastebil, det er bare jeg som kan lese skriften over
Lørdag. Vi møter på en Volvo 242 L fra 1975, det betyr at vi er like gamle. Vindusviskerne på frontlyktene er intakt, det liker jeg
Lørdag. Flisa bru ble åpnet 5 juni 2003 og erstattet en tidligere stålbru fra 1912. Den nye brua ble bygd på pilarene til den gamle - kanskje vi skulle ha beholdt den gamle?
Lørdag. Flisa stasjon ble åpnet i 1893, og ble stengt for passasjertrafikk i 1994. Men nå ser det ut som dem skal åpne igjen, da slipper vi buss for tog...
Lørdag. Dette er vognhallen eller lokomotivstallen til Flisa stasjon som er like gammelt. Tenk om det er et gammelt lokomotiv der inne...
Lørdag. Men nå er vi på treffet igjen og ser på en Renault Megane E-Tech Electric fra 2022. Nå må dere ikke forveksle denne med den vi så i går, den var rød. Så Motor Forum i Elverum har stilt opp med to biler som kan prøvekjøres i løpet av treffet
Lørdag. Men nå er det lørdag dere og ser dere det jeg ser? Det har kommet en bil som vi ikke har registrert før, helt til høyre i bilde. Det er en Renault Alpine A310 fra 1981, som ikke må forveksles med en Renault Alpine V6 som står rett ved siden av
Lørdag. Men nå skal formannen vår ut å kjøre en exklusiv Renault traktor, jeg lurer på om han vet hvilken motor som sitter i den...
Lørdag. Se på den oppstillingen da, først rød, så beige og til slutt gul. Mulig det blir noen dronebilder fra luften her
Lørdag. Men tilbake til formannen vår, jeg har lyst til å spørre han om det er en Dauphine-motor eller en R4-motor i denne traktoren. Jeg tror også vår redaktør lurer på dette...
Lørdag. Men sjekk denne oppstillingen av biler, alle er stilt opp i en V-stilling mot plattingen
Lørdag. Og på plattingen står våre to klubb-biler, nå mangler vi bare et dronebilde fra CowRay Sorlie
Lørdag. Men alle er ikke på plass enda, her kommer det en gul Renault 8 fra 1969. Her må jeg sitere litt: Renault 8 er kommet til Oslo! Friskt skudd på Renault-stammen! i VG den 6. september 1962
Lørdag. Og her kommer tøffingen med sin Renault 10 fra 1967, kan den komme fra Oslo denne også? Jeg siterer: Og prisen i mars 1968 var, levert Oslo, fra kr. 18.990,-. Mest oppsiktsvekkende er det nok at denne relativt rimelige bilen hadde skivebremser...
Lørdag. En Renault 21 TXE fra 1990, den fant du ikke i Oslo, du må til Bærum - tror jeg
Lørdag. Så kommer vi til en Renault 12 TN stasjonsvogn fra 1974, dette er en meget spesiell bil som jeg også har bygget i 1/87 skala
Lørdag. Hva tenker du når en Renault 16 TL fra 1972 kommer rett imot deg og sjåføren tar mål av deg? Da tenker jeg at han kommer fra Lommedalen...
Lørdag. Her ser jeg en farlig situasjon, en Renault 4 fra 1967 og en Renault 16 TL fra 1972 er i ferd med å møte hverandre. Var sikkerheten bedre i 1970 åra enn i 1960 åra, jeg bare spør...
Lørdag. Men her så kommer det en Renault Espace fra 2007, jeg tror faktisk at den har soltak. Kan være en fordel når du må lufte ungene litt
Lørdag. Så kommer det en Renault 30 TX V6 Injection A fra 1981, og den har med seg en tom båthenger
Lørdag. Det første jeg tenker på da er - hvor er båten? Kan det være denne, jeg gir meg ikke før jeg finner den
Lørdag. Så kommer det en Renault Sport fra 1997, den første Renault Spider kom uten frontrute, da måtte du kjøre med hjelm
Lørdag. Men det kommer flere, det er Renault familien som kommer med nybilen sin som er en Renault Laguna fra 2009. Den har vi ikke registrert før, da dem kom med sin Renault 4 også
Lørdag. Siste bilen som kommer nå er en Renault 4 JP4 fra 1989, hvis Renault 4 blir elektrisk - så må det bli denne
Lørdag. Club Renault Norvège har hatt treff siden 1986 og jeg har hatt gleden av å være med siden 2012
Lørdag. Jeg har ikke gått glipp av et eneste treff siden da, og det har jeg tenkt å fortsette med - være med på treff altså
Lørdag. Tror ikke at det var denne båten som var på båthengeren heller, men jeg følger med. Før eller siden så må den dukke opp
Lørdag. Men nå forbereder vi oss til quizen, kjenner jeg jentene rett så blir den vanskelig
Lørdag. Her kommer Renault Caravelle som måtte ha litt hjelp på turen tilbake fra Skuruberget
Lørdag. Men nå går jeg rundt og leter etter quiz arkene, og her er en. Den er litt vanskelig, enten så er det en Renault Trezor eller Renault Spider. Renault Trezor er en konseptbil så...
Lørdag. Vi skal ta en nærmere titt i kassene til Vidar, her kan det være mye spennende. Jeg ser det står alle bøker kr. 50,- og noe er faktisk gratis der borte også
Lørdag. Og dette er vel campingbordet til redaktøren, her finner vi belteholdere, NAF merke selvfølgelig, sykkel eller moped låser og litt annet snadder
Lørdag. Men tilbake til quiz, hvem går og husker toppfarten på en Caudron Renault Rafale? Men bilen Renault Rafale er jeg litt spent på når den kommer, det er en hybrid og ikke en elbil
Lørdag. Grunnlegger Louis Renault var ikke bare opptatt av biler, men også i tog og fly. Han var så interessert i fly at han kjøpte opp flyprodusenten Caudron i 1933. Caudron C.450 Rafale med Hélène Boucher bak spaken fløy i 455 km/h
Lørdag. Denne er for barn, skjønner du? Hvilken høne har ingen fjær? Nå er jeg voksen, men tenkte på broiler med en gang. Men neste spørsmål er kanskje litt enklere, her må vel svaret bli regnbue...
Lørdag. Her står jeg bom fast, jeg vet at Renault skal komme med en elektrisk variant av Renault 5. Den elektriske versjonen av Renault 5 forventes å tilby imponerende rekkevidde og rask lading – noe som gjør den praktisk og er et godt alternativ for de som... Mine ord, som allerede har en Renault 5 :-)
Lørdag. Her kommer det en for barn igjen, hvordan skal et barn vite hvor bilen er parkert? Den dekker jo nummeret. Men neste er enkel, enten så er det Gøteborg eller Stockholm
Lørdag. Jubileum kan jeg alt om, helt utrolig at de tok med alternativet R6, men jentene tenkte nok på meg... Ok, her er svaret. I 2022 hadde Renault 5 sitt 50 årsjubileum og ble lansert i 1972 ved VM-Huset ved Holmenkollbakken
Lørdag. Dette er et lure spørsmål, Louis og Marcel er skrevet likt. Det er bare Fernand som er skrevet annerledes
Lørdag. Her har jeg tydeligvis godt glipp av noe, hvilken del?
Lørdag. Så har vi en til barna igjen, hvordan kan du huske bilnummeret til Donald, når du ikke husker ditt eget? Når det gjelder bjørnen så datt jeg ut halvveis i setningen, er det Ole Brum?
Lørdag. Her kommer det en båt til, den er for stor til båthengeren vi så i sted.
Lørdag. Men nå skjer det noe, Asgeir skal prøvekjøre en Renault 4 som er til salgs. Renault 4 var med sine 8.135.424 bygde biler en kjempesuksess og et vanlig syn i trafikken mange steder verden over
Lørdag. Her i klubben er en Renault 4 er vanlig syn, og når prislappen er på rundt 10 000,- så er det billig
Lørdag. Der reiser han av gårde, vi for håpe han kommer tilbake
Lørdag. Se på bakenden til Pub Goelette hvor fin den har blitt. Nye planker, baklys og skvettlapper blant annet. Så har de fjernet tilhengerfeste også ser jeg
Lørdag. Typekode 1223 - akkurat. Her må det være en skrivefeil, men typekode R1223 tilhører Renault 5 Alpine. Typekode til R5 Turbo 2 er R8221 og til R5 TS er typekoden R1224. Nå håper jeg at det er riktig...
Lørdag. Så har vi en for barn igjen, den øverste blir vanskelig. Du har en sol og tar vekk ol, da sitter du igjen med en s. Så legger du til en katt og da blir ordet skatt. Så skal du legge til et tre og ta bort tr, da blir ordet skatte. Så har du en jakke og tar bort ke, da blir ordet skattejak. Så til slutt så har vi en refleks og tar bort e, men hvilken e? Da sitter vi igjen med ordet skattejakrfleks - jeg sa at dette ville bli vanskelig...
Lørdag. Heldigvis så har jeg ikke flere bilder av quiz, nå vil jeg bare gå rundt og kose meg litt. Her skal dem være stilt opp etter farger, selv jeg som er fargeblind ser at dette ikke stemmer
Lørdag. Vi har noen rotekopper i klubben, og Roger kan ikke flytte på dem alle :-)
Lørdag. Men vakkert er det, og jeg vet at det fins noen dronebilder av dette
Lørdag. Men jeg er ingen drone, så jeg for bare klatre så høyt jeg kan. Jeg teller 35 Renault-er her
Lørdag. Solen skinner og vi har det fint på Flisa Camping, klokken er snart 18.00 og det er varmt og godt
Lørdag. Men jeg kan komme litt høyere, det er ikke ofte vi kan lage en V som treffer Pub Goelette og Trønder-Goeletten
Lørdag. Men lenger bort kommer jeg ikke, da må jeg på verandaen til formannen vår, og det tør jeg ikke
Lørdag. Et fantastisk sted, og et fantastisk treff som er og blir historisk
Lørdag. Fem gule Renaultbiler og en gul Clipper 2100 som blir tauet i bakgrunnen - kan det bli bedre?
Lørdag. Men nå vil jeg ned igjen, det er her det skjer. Nå har Asgeir fått fart på Motobecane Mobylette Mobymatic fra 1978
Lørdag. Men her må Asgeir nøye seg med å trille, Motobecane Mobylette fra 1950-1960 åra nekter å starte
Lørdag. Vet dere hvorfor Renault 8 Gordini nesten er alltid blå?  Det startet på Paris Motor Show i oktober 1964 og alle ble fascinert av en liten blå bil med to hvite striper
Lørdag. Men nå oppdaget jeg noe, du lærer så lenge du lever. Jeg har alltid hatt problemer med å se forskjell på en Renault Alpine V6 og en Renault Alpine A310. Renault Alpine V6 har så stor motor at det ikke er plass til skjermer, men en Renault Alpine A310 har så liten motor at de har bygget på skjermer
Lørdag. Men nå er vi på vei inn til Færder Brasseri & Bar som åpnet i juli 2022. Jeg var her på en privat tur i oktober 2022 og spiste middag her
Lørdag. Men nå skal vi opp i andre etasje som heter Høyloftet å spise middag, og her har jeg aldri vært før
Lørdag. Her bare siterer jeg litt. I 2. etasje har vi flotte møte og selskapslokaler. Her kan dere sammen med oss planlegge møter & konferanser, selskaper, barnedåp, konfirmasjon, bryllup og minnestunder. Lokalet kan dekke til opptil 70-80 personer, alt etter hvilket oppsett dere ønsker. Hjertelig velkommen! - jo takk for det...
Lørdag. Men vi må hilse på folket også, jeg kaller dette bordet for "reist langt". Her sitter det en ålesunding, noen trøndere og et par vikinger
Lørdag. Og her har vi "lokal" bordet med Soløringer som skrives med stor S. Nå er vi i Våler i Solør (nesten da)
Lørdag. Men vi har noen "familie" bord her også, vi må ikke glemme at Renaultklubben er en familie klubb. Så her har vi generasjon 1 og 2
Lørdag. Her har vi en blanding av familie og veteraner, noen her har drevet med Renault i en lang tid
Lørdag. Så kommer vi til et familie bord til, vi kan takke noen her for at klubben er til. Nå venter vi bare på generasjon 2 og 3 som ikke har kommet enda
Lørdag. Jeg prøver meg på et intervju med formannen. Hva synes du om treffet så langt? Han svarer - ingen kommentarer før maten er servert...
Lørdag. Så kommer vi til et familie bord til, her er 1, 2 og 3 generasjon på plass. Vi kan takke noen her også for at klubben er til
Lørdag. Så har vi det siste bordet som vi også kan kalle et familie bord. Her sitter 1 og 2 generasjon, og 3 er på vei
Lørdag. Jeg rakk et bilde av middagen, men desserten forsvant så fort...
Lørdag. Her sitter det altså 47 herlige Renaultfolk og spiser opp maten sin, gammel som ung
Lørdag. Jeg må ut å trekke litt fisk luft, tenk at her gikk jeg rundt i oktober i fjor og fantaserte om et treff her. Og så er vi her liksom... Dette er hytte nr. 5 Vesleofsen forresten
Lørdag. Å nei du, du slipper ikke unna. Du er en NSU 1200 fra 1968. NSU og Renault har konkurrert mye på løp, men nå må jeg opp igjen
Lørdag. Men nå har Renault Norvège avd. Trøndelag en kunngjøring, neste treff til neste år blir på Dombås. Det gleder vi oss til
Lørdag. Så har formannen ordet og tar opp tråden med neste treff. Jeg tror jeg hørte om Moskusjakt, eller så var det jeg som sa det. Uansett så er det bare 30 minutter kjøring med en Renault 6 fra Dombås til Dovre, jeg har tatt tiden
Lørdag. Men så er det på plass med en liten påskjønnelse til dem som har organisert dette treffet. Det er sjeldent jeg ser formannen så rørt
Lørdag. Men hva det er oppi den posen fikk jeg ikke greie på, kan det være Renault babyklær?
Lørdag. Bil 1. Dette er en fin dag å telle biler på, vi har jo dokumentert dem fleste før. Renault Laguna kom allerede i 1994, deretter kom en ny bil i 2001 og 2007, og produksjonen varte helt til 2015. Dette tror jeg er en Renault Laguna III Grandtour fra 2009
Lørdag. Bil 2. Renault 30 TX V6 Injection A fra 1981 er en spesiell bil. Introduksjon av R30 TX i 1978 så skriver dem at den hadde en kraftig Bosch K-Jetronic bensininnsprøytning 144 PS (106 kW) versjon av 2664cc V6-motoren, 5-trinns manuell eller 3-trinns automatisk girkasse. Den hadde også lettmetallfelger, elektriske vinduer allround, elektrisk soltak, møbeltrekk i velur og hodestøtter foran og bak. Jeg tror den til og med har cruise kontroll
Lørdag. Bil 3. Renault Clio 16V fra 1993 er en ettertraktet og sporty bil med høy ytelse. Renault Clio ble lansert i 1990 og den femte generasjonen kom i 2019, lang fartstid på Clio
Lørdag. Bil 4 og 5. Motor Forum hadde to biler her, og jeg kan ikke se den andre her nå så vi teller den med. Renault Megane E-Tech Electric fra 2022 og den andre var også en Renault Megane E-Tech Electric fra 2022. En bil som ble lansert i 2022 og har fått god omtale. Den er svært godt tilpasset norske forhold, og det trengs når den går på strøm
Lørdag. Bil 6. Renault 10-1300 fra 1972, er en liten kraftplugg. Jeg fant denne infoen. Den kan akselerere fra 0-60 km/t på 16.3 sek, 0-100 km/t på 17.9 sek og en kvart mil tid er 20.3 sek. Hva er en kvart mil tid?
Lørdag. Bil 8. Renault 4 Fourgonnette konkurrerte med Citroën 2 CV varebiler og jeg tror den vant. Men det var ikke så vanlig å se den her hjemme
Lørdag. Bil 9. En Renault 17 TL var med i filmen Olsen-banden og Dynamitt-Harry går amok. Det var sikkert behov for raske biler på den tiden
Lørdag. Bil 10. Renault Megane 2006. Glasstakkabrioleten Megane CC erstattet både coupe- og cabversjonen av forrige generasjon. Dette er en av de lekreste bilene i sin klasse, dette gjelder fra 2003 til 2008
Lørdag. Bil 11. Renault Alpine A110 er en toseters sportsbil som er laget av franske Alpine mellom 1961 til 1977. Den var tegnet av Giovanni Michelotti og introdusert i 1961 som en videreutvikling av Alpine A108 som ble laget 1958–65. Bilen nådde internasjonal berømmelse i begynnelsen av 1970-årene, da den deltok i den nyopprettede International Championship for Manufacturers, et internasjonalt mesterskap for produsenter, og vant flere arrangementer rundt i Europa. Modellen blir betraktet som en av de sterkeste rallybiler for sin tid
Lørdag. Bil 12. Renault 8S er kompromissbilen som presenteres med gul maling og et sportslig eksteriør. Utstyrt med en front som er identisk med Gordini, bortsett fra at de sentrale frontlysene ikke er jod og at frontlysfelgene ikke har en tunge, men et "hull".  Nå begynner vi og nærme oss hva S betyr
Lørdag. Bil 13. Renault 8S dette også da, eneste forskjellen jeg kan se er pyntelisten på siden. Og legg merke til at begge har terninger hengene på sladrespeilet - tøft...
Lørdag. Bil 14. Renault 10 er en utvidet versjon av Renault 8 med større bagasjerom og motorrom, men førerhuset er det samme
Lørdag. Bil 15. Pub Goelette er egentlig en Renault Voltigeur, men den har en egenvekt på 1 730 kg og motoren er en 1 997 cm³. Vekten er litt for høy, ute så skriver dem 1000 kg, og da skurrer det litt. Men vi har en til på treffet...
Lørdag. Bil 16. Renault 4 kom på markedet i 1961 og ble produsert helt frem til 1994. Totalt rullet det ut over 8 millioner eksemplarer fra fabrikker i en rekke land. Bilen har for lengst fått legendestatus og det finnes fortsatt et betydelig antall ute på veiene: Det sier sitt om at dette var ukompliserte og slitesterke saker. - En av bilene som virkelig vekker oppsikt på bilutstillingen i Paris akkurat nå er Renault 4ever Trophy. Dette er en konseptbil med høy offroadfaktor. Og det aller mest interessante: Dette er forsmaken på at klassiske Renault 4 skal få en arvtaker... EL-bil!
Lørdag. Bil 17. Renault Espace var nok verdens første MPV, jeg tror det startet i 1994. Vår gruppeekspert i klubben sier at en bedre bil skal du lete lenge etter - og han har flere av dem
Lørdag. Bil 18. Renault 21 ble ble produsert mellom 1986 til 1994, så jeg må korrigere meg litt. Men jeg har min egen informasjon og vet at den kom i minst 14 varianter, allikevel kom ingen til Norge
Lørdag. Bil 19. Renault Sport Spider ble produsert i knapt 1.700 eksemplarer, og kun et lite knippe av dem havnet i Norge. Her ser du en av dem...
Lørdag. Bil 20. Renault 12TN, det er en bil jeg har prøvd å lage i 1/87 skala. Men jeg gir ikke opp, jeg har et skall til. Men du kan finne mye rart hvis du leser nøye på merkene på bilen. For eksempel 1998 Oslo-Monte Carlo Club Renault Norvège
Lørdag. Bil 21. Trønder-Goeletten er større enn Pub Goelette, den veier 1 820 kg og har en motor på 2 141 cm³. Men det var ikke store forskjellen, nå ble jeg i tvil...
Lørdag. Bil 22. Renault 4 JP4, og jeg som trodde at denne også kunne bli elektrisk. Den skulle hete Renault 4 e-Plein Air. e-Plein Air forblir et konsept nå, men Renault uttrykker ingen intensjon om å bringe den til produksjon, selv om skaperne sier at de "selvfølgelig vil være oppmerksomme på reaksjonene fra entusiaster og potensielle kunder". Skal vi rope høyt at vi vil ha...
Lørdag. Bil 23. Renault Caravelle, denne sjeldne og sjarmerende franskmannen finner ikke ofte nå på norske veier. Noen skriver at det bare er 14 igjen i Norge
Lørdag. Bil 24. Renault Ondine er en eksklusiv variant av Dauphine, ble introdusert i 1961 og ble tilbudt i to år. Den hadde en 4-trinns girkasse. Men har dere hørt om Dauphine Alfa Romeo, Argentine Dauphine eller Renault Teimoso? Noe å tygge på tenker jeg...
Lørdag. Bil 25. Renault 16 er en modell som ble produsert mellom 1965 til 1980 og ble kåret til Årets Bil i Europa i 1966. Bare det sier ikke så lite
Lørdag. Bil 26. Renault Fregate fra 1958 er den eldste bilen på treffet.  Renault Fregate ble presentert for pressen på Palais de Chaillot i Paris 30. november 1950 av Pierre Lefaucheux
Lørdag. Bil 27. Renault 4, noen har sikkert sett denne bilen før i Greta Molanders Æresløp. Dama er en racer til å kjøre løp
Lørdag. Bil 28. Renault Safrane fra 1999. I 1996 ble den oppgradert med ny grill og frontlykter blant annet, og jeg tror det sitter en V6 motor fra Volvo i denne. Kanskje derfor den ikke kom til Norge?
Lørdag. Bil 29. Renault 6 hadde fra 1968 runde frontlykter og kromgrill, men i 1974 fikk den firkanta lykter og plastikkgrill blant annet
Lørdag, Bil 30. Renault 4 generasjoner. Den første grillen var i perioden 1961 til 1967. Fra 1968 til 1975 kom denne grillen vi ser her. Så i 1976 til 1979 kom den sorte plastgrillen. Så dukket det opp en grå plastgrill i 1980

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress