Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Norsk Renaulttreff 2023 Flisa Camping
Fredag. Jeg prøver å telle og kommer til 27 Renault biler og en traktor
Fredag. Jeg prøver en annen posisjon, men kommer fremdeles til 27 og en traktor
Fredag. Første bilen vi skal presentere er en Renault Megane fra 2006, den heter Meggane og her må jeg bare sitere. Enten så liker han Meggane Grand Fernandez, Meggane Grevot, Meggane Sanigou, eller så er jeg helt på jordet
Fredag. Neste bil er en Renault Fregate fra 1958, det er en eksklusive modell som ble produsert mellom 1951 og 1960. Det er ikke ofte du ser en slik en på treff
Fredag. Neste bil er en Renault Sport fra 1997, Renault Spider ble produsert av Renault Sport som var et datterselskap av Renault. Bilen ble produsert fra 1996 til 1999
Fredag. Så kommer det en Renault 4 som heter JP4 fra 1989, her må jeg bare sitere litt, det er jo litt gøy da... Denne Renault JP4 "frosken" er en svært populær strandbil. En original serie av det franske merket Renault med mindre enn 500 enheter produsert
Fredag. Så kommer vi til en Renault Caravelle med personlig nummer som er fra 1964. Den ble produsert mellom 1958 til 1968 og kan ligne veldig på Renault Floride, så her må du ha tunga rett i munnen og se etter kjøleribber
Fredag. Neste er en Renault 17 TL fra 1972, den ble produsert mellom 1971 og 1980 og må ikke forveksles med en Renault 15
Fredag. Så har vi en bil med personlig nummer igjen, det er en Renault 8S fra 1969. Den ble produsert mellom 1962 til 1972, og må ikke forveksles med en Renault 10. Stikkordet er knekk på panseret
Fredag. Så kommer vi til en Renault A 110 fra 1975, dette er en modell som er laget for fart og spenning. Bilprodusenten Alpine var et fransk selskap som ble grunnlagt i 1954. Den første modellen kom i 1956 og het Alpine A106. Renault overtok selskapet i 1973 og siste modellen ble produsert i 1995
Fredag. Så kommer turen til den populære Renault 4, dette er en 1975 modell og legg merke til grillen. Den ble produsert fra 1961 til 1992 og du har mange forskjellige generasjoner, 4L, 4TL, 4GTL osv...
Fredag. Dette er en Renault Safrane fra 1999, den er ikke veteran enda, men er en veldig spesiell bil. Renault Safrane var en bil som ble produsert fra 1992 til 2000.  Dette var den dyreste og mest luksuriøse Renault-en som aldri så dagens lys i Norge - men nå er den i Norge...
Fredag. Så kommer vi til en Renault Clio 16V fra 1993, den har personlig skilt og det er ikke uten grunn at den er rød. Dette er en råtass uten like, jeg har sett den på Vålerbanen...
Fredag. Men nå kommer vi til en Renault 10 fra 1967, uten knekk i panseret som Renault 8 har. Den ble produsert fra 1965 til 1971 og har motoren bak som Renault 8 også har. Renault 10 er en liten ørtanke lenger enn Renault 8, så da vet du det
Fredag. Så kommer vi til en Renault 17 fra 1973 med soltak. Renault 17 var Renault sin aller første forhjulsdrevne coupé. Renault 17 skilte seg virkelig ut, spesielt med sitt unike dashbord...
Fredag. Så kommer vi til en Renault 12TN stasjonsvogn fra 1974, Renault 12 ble produsert fra 1969 til 1980. Det som er litt morsomt er at Renault 12 plattformen er grunnlaget til Renault 15 og 17
Fredag. Så kommer vi til en Renault 4 igjen fra 1973, og her må du se på grillen. Fra 1973 til 1975 endret Renault grillen fra plastikk til krom, eller kanskje...
Fredag. Så kommer vi til en Renault 4 Fourgonnette fra 1983, en meget spesiell bil. I Europa ble den solgt til 1993, jeg vet ikke helt om vi kan stole på grillen
Fredag. Så kommer vi til en Renault 10 igjen fra 1968, den skal dokumentere som en Renault R 1190 og har vært i familiens eie siden dag en
Fredag. Her har vi en Renault Ondine fra 1961, den kan fort forveksles med en Renault Dauphine. Men dette er en eksklusiv variant av Dauphine, som ble introdusert i 1961 og ble tilbudt i to år
Fredag. Men så kommer vi til en Renault 6 TL fra 1975, som ble produsert fra 1968 til 1980. Den skulle være et eksklusivt alternativ til Renault 4, men det ble ikke så...
Fredag. Så har vi en Renault 21 TXE fra 1990, den ble produsert fra 1989 til 1992. Topphastigheten er på rundt 200 km/t og jeg tror den aldri kom til Norge før nå...
Fredag. Lukt litt på denne, det er en Renault Alpine V6 Turbo fra 1985. Jeg kjørte den til Flisa camping og vet hva den er god for...
Fredag. Så har vi en Renault 8 igjen fra 1969, denne har også 4 lykter foran, så da er det nok en S. Jeg har alltid lurt på om S står for sport eller super...
Fredag. Det er flere Renault 4 her i dag, dette er en fra 1972. Dette er en bruksbil og grillen er søt
Fredag. Så kommer vi til den siste Renault 4 i rekken og den er fra 1967. Den ble produsert fra 1961, og her ser vi den første grillen
Fredag. Så kommer vi til en av bilene til Motor Forum som vi kan få prøvekjøre. Det er en Renault Megane E-tech Electric fra 2022
Fredag. Så kommer vi til Renault traktoren til CowRay da, den har vi jo dokumentert før. Wheel Horse D-250, med en Renault 800-01 bensinmotor
CowRay Sorlie fredag. Nå står jo aldri disse Renault-ene stille så lenge, men her får vi et oversiktsbilde av plassen
Fredag. Men nå er det fredagskvelden og vi har ikke lov å grille på grunn av brannfaren
Fredag. Jeg må bare ta noen bilder før vi spiser, begge klubbilene i samme bilde er historisk
Fredag. Men begge er da ikke Renault Goelette? Her er det ugler i mosen...
Fredag. Men vi går ikke dypere inn på det nå, uansett så er bildene historiske
Fredag. Her møtes Flisaelva og Glomma, tenk dere det. Her bygger og graver Flisa Camping for å skape et fantastisk tilbud, dem er nok ferdig nå - tror jeg
Fredag. Noen folk og biler er lokale så dem reiser hjem. Den har franske gule lys, merk dere det
Fredag. Sukk, når så vi en Renault Frégate sist på et treff, da må du til Våler i Solør
Fredag. Før jeg går opp til Færder Brasserie & Bar, må jeg sjekke opp denne her. Det er en Can-Am Maverick 1000R Turbo som man trenger oppi her, når man skal utforske litt ute i terrenget
Fredag. Klubben ble startet i 1986 av gamlinger, nå er vi på 2023 og ungdommen er klar til å overta stafettpinnen og ta klubben videre
Fredag. Apropos gamlinger, her står han som startet klubben i beste velgående med sin maskot
Fredag. En liten fransk hilsen til fotografen, disse to overasker alltid
Fredag. Det er flere lokale kjendiser som reiser hjem, det betyr ikke at vi ikke ser dem i morgen. Tøffingen i sin Renault 10 reiser hjem med sin bedre halvdel, siden vi alle ikke kunne overnatte her
Fredag. Den verste myggen på Flisa i kveld, var denne her. Den summa som 100 mygg og var veldig nysgjerrig på oss
Fredag. Noen lokale drar, men det kommer noen lokale også, vi tar dem med. Første bil er en Volvo 244 DL D6 fra 1980, trenger jeg å skrive noe mer?
Fredag. Neste bil er en Ford Granada 2,3 L fra 1981, jeg har hatt en Ford Granada 2,0 L fra 1978 - så jeg vet hva denne bilen er god for
CowRay Sorlie fredag. Vi for noen flere oversiktsbilder fra fredagen, dere lurer nok på den plattingen der
CowRay Sorlie fredag. Men nå lurer jeg litt, hvor er teltet?
Fredag. Men nå er det en som snart sier stopp, jeg har mer nok med Flisa-myggen
Fredag. Nå er er det sent på kvelden og noen tåler myggen, mens andre må bare...
Fredag. Jeg kjenner godt disse to her, jeg tror dem kommer fra Fredrikstad et sted...
Fredag. Denne er ikke lokal, den skal bare bort til hotellet, men er det en Renault 17, eller var det en Renault 15?
Fredag. En god fotograf legger fra seg kamera på fredagsnatta, så nå sier vi god natt
Lørdag. Lørdagsmorgen og bilene står fint parkert og Glomma speiler seg i solen og er helt stille. Men jeg ser en ny bil der, eller kanskje to...
Lørdag. Og denne har vi ikke dokumentert før på treffet, det er en Renault 30 TX V6 Injection A fra 1981
Lørdag. Hva gjemmer seg under presenningen, jo en edderkopp :-)
Lørdag. Super jentene er på plass allerede, i dag blir det innsjekking og en tur til BP-servicestasjonen i Skuruberget via Elverum
Lørdag. Men det står en Renault 8 Gordini her også fra 1967, den så vi heller ikke i går
Lørdag. Denne så vi i går, men jeg vil legge til noe. En Renault Safrane fra 1999 som er i Norge. Jeg må sitere litt: Renault har i dag avduket sin satsning i luksussegmentet – Vel Satis. Den er en romslig familiebil med moderne linjer og skal erstatte Safrane. Dette ble skrevet i 2001
Lørdag. Da tror jeg vi har alle sammen i denne rekka, er dere enig?
Lørdag. Men så kommer det en lokal en med sin Renault 10 fra 1967, hvor mange turer jeg har hatt sammen med den her, har jeg ikke telling på
Lørdag. Redaktøren i sin Renault Ondine fra 1961, han kjører i Luxus utgaven, men han sover i et lite telt da
Lørdag. Legg merke til at han har satt opp et norsk flagg, og at vi satt opp en hengekøye i går - i tilfelle...
Lørdag. Det kommer til å bli en tøff dag, da tenker jeg ikke på kjøreturen, men det som kommer etterpå...
Lørdag. Etter en fredagskveld hos Renaultklubben så ser det slik ut på lørdag. Jeg kan ikke se et eneste spor av det som skjedde i går kveld
Lørdag. Hvis Flisa bru fra 2003 skulle blåse ned, så har jeg tatt bilde av den nå
Lørdag. Men her kommer det også en lokal en, det er en Renault 10 -1300 fra 1972
Lørdag. Så nå bare rusler jeg rundt og tar bilder, kan vi ha bedre vær på en lørdagsmorgen?
Lørdag. Renault 4 er vel den bilen som folk flest kjenner best, og det kan jeg være enig i
Lørdag. Men når du ser den samlingen her, så må den dokumenters, jeg begynner fra venstre. Renault 17, 2x Renault 10, Renault Fregate og en Renault 8
Lørdag. Hvis vi tar en rask telling her, så kommer jeg til 25 biler. Men vi må nok vente litt på flere biler
Lørdag. Jeg føler litt på at vi kommer til å ha en fin dag, er dere ikke enig?
Lørdag. Det lønner ser og gå litt rundt og her står det en Renault Espace fra 2007
Lørdag. Så kommer det en Renault 18 TS fra 1980, dette er bare en av hans biler av merke Renault
Lørdag. Det er mulig at jeg må ta en tur til han, så jeg kan telle alle bilene
Lørdag. Renault 4 i farta, den er lokal og mulig at den ene sidedøra er skifta ut
Lørdag. Kun et oversiktsbilde, jeg tror at jeg teller 34 Renault-er på plassen nå
Lørdag. Denne er også lokal, det er en Renault 8 Major fra 1968. Kanskje vi ikke skal la oss lure av Gordini stripene, dem er ganske lure her oppe i Våler i Solør
Lørdag. Neste bil er også lokal, vi har tittet så vidt på den før. Det er en Renault 10 med en 1289 cc motor fra 1972. Den nye motoren kom fra Renault 12 og ble satt inn i Renault 10 i 1970, når den ble lansert - Renault 10-1300
Lørdag. Men denne er ikke lokal, det er en Renault 16 TL fra 1972. Gutta er berømte i Renault miljøet og har flere biler å velge mellom
Lørdag. Den L-en der ser jeg over alt, sist jeg så den var på en Renault 4 i fjor, når vi var på Norsjø
Lørdag. Motor Forum i Elverum har stilt opp med to Renault Megane E-tech Electric som vi får lov til å prøvekjøre litt senere i dag
Lørdag. Dette er den ene som vi så på i går, det er en Renault Megane E-tech Electric fra 2022. Den andre kommer nok senere, så vi for holde utsikt
Lørdag. Denne så vi på i går også, den er fransk så det holder. Vi ser på en Motobecane Mobylette Mobymatic fra 1978
Lørdag. Mobylette som noen ganger blir forkortet som Mob, er en modell av en moped fra en fransk produsent Motobécane i andre halvdel av det 20. århundre. Han som kjører den er en ækte trønder, så da vet vi det
Lørdag. Men nå er det oppsamling, nå skal vi få høre om kjøreturen og dagens program
Lørdag. Men her kommer det også en Renault, ikke en veteran, men allikevel veldig spesiell. Det er en Renault Alaskan fra 2018
Lørdag. Men tilbake til dagens program. Turen til Skuruberget via Elverum er rundt 70 km og så skal vi tilbake igjen. Etterpå er det prøvekjøring av Megane E-tech Electric og utstilling av bilene våres
Lørdag. Så blir det en super vanskelig quiz, kjenner jeg ungdommen rett. Etterpå blir det felles middag på Færder Brasseri & Bar, før vi tar lørdagskvelden med premieutdeling
Lørdag. Om jeg er klar? Selvfølgelig er jeg klar, nå skal vi på tur. Flinke ungdommer, det må jeg bare få si
Lørdag, Nå ble det en endring i planen her, kona mi sitter på med Steinar i sin Renault 10 og jeg får meg en privatsjåfør. På den måten kan vi få litt forskjellige bilder av kjøreturen
Lørdag. Da er sjåføren opplært på paraplygiret og vi skal kjøre i forveien, vi har en plan nemlig
Lørdag. Her har vi sjåføren, han heter Asgeir og kan faktisk se litt fransk ut, med den fine stråhatten
Lørdag. Vi passerer en av superjentene, hun er faktisk gravid og gjør denne jobben med og arrangere dette treffet sammen med noen andre
Lørdag. Her for sjåføren prøvd seg på paraplygiret, mens vi venter på at familien Renault går over veien. Hvilken bil kjører dem i dag tro?
Lørdag. Nå har vi kjørt i forveien, så dette er litt av konvoien som skal av gårde, som min kone tar
Lørdag. Så her ser vi panseret til en Renault 10 når min kone tar bilde, da er vi på vei opp til Kaffegata
Lørdag. Nå hadde jeg ventet meg at Solør Veteran Klubb hadde kommet med noen biler nedover Kaffegata, men her var det stille
Lørdag. Men vent litt, her kommer det en Volkswagen VW 1300 fra 1966. I 1966 ble standardmodellen 1200 erstattet av 1300, det var året hvor nøkkelen til dørlåsen også passet som tenningsnøkkel
Lørdag. Men nå er vi ved rundkjøringa og der står kaffekjelen med skogsarbeiderne med øks, barkespade og fløteren selvfølgelig
Lørdag. Og her står jeg og tar bilde av alle Renault-ene i rundkjøringa, det var derfor vi dro i forkant
Lørdag. Så da skrur vi klokka litt tilbake og ser på første bilen som kommer, det er en velbrukt Renault 4 som har vært med på det ene og det andre
Lørdag. Så kommer det en Renault 4 til, vi kaller den strandbilen og jeg vet ikke helt om den takler den krappe rundkjøringa med asfalt
Lørdag. Så kommer tredje bilen som er en Renault Spider, jeg er litt overasket at dem gadd å kjøre rundt
Lørdag. Så kommer fjerde bilen som er en Renault 16, jeg ser at far har den vanlige avslappa stilen i passasjersete, så den har nok en L bak
Lørdag. Så kommer vår redaktør i sin Renault, dette er luxus utgaven av en Renault Dauphine - husker du hva den het?
Lørdag. Så kommer den sjette bilen som er en Renault 6, dette var nøye planlagt, siden bilen er så sexy
Lørdag. Neste bil er også sexy, det er en Renault Caravelle. Hadde vi byttet om på noen kjøleribber så kunne Brigitte Bardot sittet her
Lørdag. Den åttende bilen er igjen en Renault 4, legg merke til den kjærlige hånden på sidespeilet - så ikke belastingen skal bli for mye...
Lørdag. Så kommer en Renault 17, gul med sorte striper og med hvite felger - typisk ungdomsbil
Lørdag. Så kommer den tiende bilen, som også er en Renault 17. Her har den eldre garde valgt soltak istedenfor striper
Lørdag. Denne må vi jo gi en inne tier siden det er bil nummer 11. Dette er en Renault Safrane, og jeg syns det står 2,3 på siden av den
Lørdag. Så kommer en med flatt panser, det er en Renault 10, og 1300 klarer rundkjøringen fint
Lørdag. Den trettende bilen har ikke flatt panser, det er en Renault 8 Gordini, og den sladder ikke en gang
Lørdag. Så kommer det enda en Renault 8, nå skal vi se hvordan Majoren klarer denne rundkjøringen
Lørdag. Så kommer kona mi som sitter i baksetet på en Renault 10, det er her hun tar bilde, når jeg står på øya og tar bilder
Lørdag. Den sekstende bilen er en Renault 30 TX, det er ikke så ofte du ser en Renault med V6 Injection A motor i rundkjøringa
Lørdag. Kaffekjelen i rundkjøringa er 2,60 meter høy, og Pub Goelette, eller skal vi si Voltigeur, dekker hele kaffekjelen
Lørdag. Den attende bilen er en Renault 18, en spennende bil, og legg merke til gromgutten i passasjersetet
Lørdag. Neste er også en Renault 4, men den har et høyt tak. Denne turen på 70 km må bare være blåbær for Fourgonnette
Lørdag. Bil nummer tjue i Rundkjøringa er en Renault Fregate, jeg tror ikke Kaffegata var asfaltert på den tiden
Lørdag. Hver gang jeg tar bilde av denne bilen som er en Renault 8, så må jeg skrive at gult er kult
Lørdag. Bil nummer tjueto er en Renault Espace, hvis du har en stor familie, så er dette krembilen
Lørdag. Så kommer det en Renault 10 fra 1968, når du første gangen satt med bleier i denne bilen og kjører den enda, da kaller jeg den en familiebil
Lørdag. Men så kommer det en ekte Renault Goelette, den heter Trønder-Goeletten og er like høy som kaffekjelen
Lørdag. Så kommer bil tjuefem, litt rart å se en Renault Alaskan i rundkjøringa på Flisa, den har jo egentlig aldri vært klar for Norge
Lørdag. Så kommer Renault familien med sin Renault 4, da vet vi hvilken bil dem kjører i dag
Lørdag. Så kommer den siste bilen som er nummer tjuesyv, det er en Renault Alpine V6 Turbo, som vi skal puste i nakken på turen oppover
Lørdag. Men aller først før vi tar turen til Skuruberget, må jeg ta en titt på denne bilen. Det er en  Mercedes-Benz 500 SEL fra 1982, hadde den vært sort så hadde jeg kalt den Black-Beauty
Lørdag. Da følger vi riksvei 2 som også blir kalt østsideveien, siden den ligger på østsiden av Glomma. Den nærmeste bilen er ikke en Renault, vi skal prøve å unngå den
Lørdag. Nå skal vi kjøre rundt 4 mil mot Elverum, her fikk vi 11 Renault-er i bilde gitt
Lørdag. Det er faktisk gøy å kjøre slik i konvoi, og så er det sånn fin motorlyd på slike gamle biler
Lørdag. Min sjåfør Asgeir kjører så pent, jeg kan vel ikke be han kjøre forbi på den veien her...
Lørdag. Her tror jeg faktisk at Pub Goelette prøver seg på en forbikjøring, jeg vet hvem sjåføren er
Lørdag. Men her kommer det en sykkel jeg ikke har sett før, jeg tror faktisk det er et solcellepanel som er taket. Da er den elektrisk, slå den
Lørdag. Her kommer et skilt.  Ved Jømna ligger Jømna brug som i 1920 fikk oppdrag fra Oslo kommunale boligråd om å blant annet levere dører og vinduer til Ullevål Hageby, Torshov og Jessenløkken. Dem holder på enda og er den største arbeidsgiveren i bygda. Her holdt også bedriften Bjølseth Caravan til, som var Norges eneste produsent av campingvogner
Lørdag. Men nå er det slutt på 60 sona så vi legger oss ut og gir bånn gass og skal kjøre forbi hele rekka
Lørdag. Men kjører du en Renault 6 så hjelper det ikke og gi bånn gass, det skjer ingen verdens ting. Så vi legger oss inn igjen
Lørdag. Noen blir så fasinert av den lange konvoien med gamle biler, dem rett og slett kjører inn til siden
Lørdag. Riksvei 2 heter også Solørvegen og før 2010 så var dette en stamvei, Strekningen mellom Elverum og Kongsvinger hadde betegnelsen riksvei 20 frem til september 2012
Lørdag. Haslemostrekka som vi har passert for en stund siden lå ferdig i 1964. Haslemosletta lå på riksveg 80 som den het fra 1928 – 1965, og som da ble til riksvei 20 fra 1965 til 1992  og fra 2012 til riksvei 2, som tidligere fortalt. Dere oppdager et hull her?
Lørdag. Nå er det bare 7 kilometer igjen til Elverum, som fikk sin bystatus i 1996
Lørdag. Jeg syns det står Hjelset på skiltet, men her må jeg melde pass
Lørdag. Så er det like før vi kommer til Norsk Skogmuseum, og her er det litt historie. Norsk Skogbruksmuseum ble etablert som en stiftelse i 1954. I 1955 ble den broløse Prestøya gitt i gave fra Elverum kommune til museet. Oppbygningen av Prestøya som et friluftsmuseum ble vektlagt fra første stund, og i 1959 ble den nye bruforbindelsen fra Glomdalsmuseet til Prestøya innviet. Den 50 dekar skogkledte øya midt ute i Glomma, med Klokkerfossen og Prestfossen på hver sin kant, skapte landskapsomgivelser hvor museets nye samling av skogskoier, fiskebuer og kopier av antikvariske fiskeinnretninger naturlig inngikk. Jeg har vært der og anbefaler en tur
Lørdag. Men akkurat her skal vi svinge inn Storgata, vi skal inn til Elverum sentrum nemlig
Lørdag. Elverum har en lang historie som knutepunkt og handelssted og i dag har Elverum sentrum – «Leiret» – over 100 virksomheter med mange forskjellige butikker, kafeer, restauranter, barer og tjenestetilbydere. Sentrum i Elverum kalles «Leiret» fordi den første sentrumsbebyggelsen oppsto rundt militærleiren «Christiansfjeld festning», et forsvarsverk fra 1683. Ruinene etter festningen kan fortsatt oppleves, og «fjellet» danner i dag den østlige grensen for dagens sentrum
Lørdag. Til høyre ser vi Elverum kirke som er en korskirke bygd i 1736, og innviet i 1738. Kirken er i tømmer og har 700 plasser
Lørdag. Elverum har i århundrer vært handelssentrum for østerdøler, tryslinger, solunger og løtensokninger
Lørdag. Jeg siterer: Tettstedet vokste frem rundt Christianfjeld festning, som ble anlagt i 1683. Området der bosetningen vokste opp het Øverleiret, og var en del av festningens område. Etter hvert ble det kalt Elverum Leir, og så Leiret. Sentrum har fått et bymessig preg, og i 1996 valgte kommunen å erklære seg selv som bykommune
Lørdag. Til høyre ser vi Lundgaard anno 1876, og Lundgaard overlevde bombingen av Leiret i 1940. Både låven og hovedbygget er nå satt i stand
Lørdag. Koser Asgeir seg, så er svaret ja. Han har tatt av seg den franske stråhatten :-)
Lørdag. Men her skal vi inn på riksvei 25 som også heter Trysilveien og kjøre 15 km oppover
Lørdag. Så kommer vi til krysset hvor vi skal svinge til høyre, der går fylkesvei 207 til blant annet Sørskogbygda. Før 2010 var veien en riksvei, og etter 2019 så er den heller ikke en fylkesvei, derfor den gule lappen på skiltet. Så vi kaller den bare Sørskogbygdvegen, det er mye enklere
Lørdag. Så kjører vi rundt 3 km og skal ta av mot Lilleberg og her ligger Øvre Skurubergs veg, hvor vi vil finne BP-stasjonen i Sørskogbygda
Lørdag. Den nøyaktige adressen er Øvre Skurubergs veg 123, men har Tor Østmoe plass til 27 Renault-er på tunet sitt da...
Lørdag. Tøff bil , men kom du den andre veien du da? Disse gutta kjører så fort at dem rekker ikke å bremse
Lørdag. Aha, nå skjønner jeg. Vi kan ikke stå i begge retningen, da sperrer vi veien
Lørdag, Tøff denne også, dette er klubbens andre klubb-bil som har blitt så lekker
Lørdag. Som dere ser så er det en lang rekke med biler som skal inn
Lørdag. Her ser vi Tor Østmoe i BP-skjorta si forresten sammen med Roger. Den bilen der er lokalkjent her oppe tenker jeg
Lørdag. Men dem her er turister, det kan du se lang vei
Lørdag. Dem to bilene her er også lokale, Våler i Solør biler dette her
Lørdag. Jaggu kom redaktøren seg opp hit med sin gamle bil også, men den er jo strøken da
Lørdag. At denne kom seg opp forundrer meg ikke, jeg bare skriver TX V6 Injection A
Lørdag. her kommer klubbens ekspert, kanskje han kan fortelle hva Norsk Brændselolje A/S var for noe, det er det som står på skiltet på stolpen
Lørdag. Her kommer det en av den eldre garde, selvfølgelig med soltaket oppe
Lørdag. For denne karen må dette bare være en svipptur, den har noen mil på baken
Lørdag. Her kommer det en lokal en, sjåføren mener jeg da. Bilen er jo fransk...
Lørdag. Som vi ser så er det god plass på tunet til Tor, og her var det koselig
Lørdag. Her kommer det også en lokal en, du ser det på måten dem hilser på
Lørdag. Norsk Brændselolje ble grunnlagt i 1920 og ble overtatt av Statoil i 1976 og omorganisert. Da ble det Norol bensinstasjoner istedenfor, helt til 1991
Lørdag. Han her er også lokal og fyller bensin kun på Statoil stasjoner, hvis han finner noen. Ble vel problematisk etter 2016
Lørdag. Og her kommer vi, da skjønner dere sikkert at min kone har tatt noen av bildene. Vi er ikke lokale, men bilen er det. Med HS nummer og modellen er fra 1975, så har den nok fått bensin fra en BP-stasjon
Lørdag. Og her kommer Renault familien i sin nye bil, det som er helt sikkert er at bilen har smakt på BP-bensin
Lørdag. Her kommer den yngre garde med stripene sine, denne bilen har også fått smake på BP-bensin
Lørdag. Så alle bilene her bortsett fra Alpine, har fått smake på BP-bensin, da dem er eldre enn 1976
Lørdag. Så hva har Tor da? Jo, han har 2 BP-Bensinstasjoner, en kolonialforretning, en kiosk og en kafé
Lørdag. Men denne bilen har nok ikke smakt på BP-bensin, dessuten så tror jeg at den går på diesel. Men når begynte BP-bensinstasjonene og selge diesel? Kanskje fra dag en i 1920...
Lørdag. En av BP-bensinstasjonene har Tor bygd selv, det er en kopi av en BP-stasjon fra 1950/60-tallet. Vi skal prøve å finne ut hvilken
Lørdag. Om vi koser oss, så er svaret - ja
Lørdag. Gult er kult, her har Spider-en parkert ved siden av en Volvo 142 fra 1972. En av dem har smakt på BP-bensin, men den andre har nok bare smakt på Statoil bensin. Men se på detaljene her da, dette er glanstiden
Lørdag. Før i tiden var en kolonial, melk, brød, smør og tobakk. Jeg var tobakkselger på den tiden og husker Gull-Snitt godt

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress