Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Norsk Renaulttreff 2023 Flisa Camping
Lørdag. Bil 31. Renault 10 hadde runde frontlyter i begynnelsen, men så i 1967 ble dem firkantet. Jeg lurer på om de to som er på treffet er av typen Major...
Lørdag. Bil 32. Renault 17, siden den har foldetak så tror jeg det er en R17 TS. Hvis du tviler på om den er en R17 eller R15, så har R17 doble frontlykter, noe ikke R15 har
Lørdag. Bil 33. Renault 18 ble produsert mellom 1978 til 1989, og var tilgjengelig i disse variantene TL, GTL, TS og GTS.  Den ble presentert på Genèvesalongen i mars 1978, med markedsføring og salg fra måneden etter
Lørdag. Bil 34. Renault Alpine V6 Turbo er bilen uten skjermer men med stor motor. V6 Turbo: 200 HK, 250 km/t og 0-100 på 7 sekunder, jeg har kjørt den...
Lørdag. Bil 35. Renault Alpine A310 er bilen med skjermer, men hvordan er det med motoren?  V6 PRV, 220 km/t og akseptabel akselerasjon. Jeg har kappkjørt med den, men skulle gjerne ha visst hva 0-100 var...
Lørdag. Renault Traktor 36. Så har vi Gutbrod 2500 eller en Wheel Horse D-250 med en Renault 800-01 bensinmotor, 4 sylindret, 852 cc med 19.9 hestekrefter. Da spørs det om det er motoren til en Renault Dauphine eller Renault 4...
Lørdag. Mens jeg går og tenker litt, så ser jeg denne. Det er en Dodge Challenger 340 Six Pack fra 1970. Legg merke til panseret, dette er en R/T
Lørdag. Som jeg har skrevet før, her ute så følger dem ikke alltid veiene og vil ut i terrenget. Dette er en Polaris RZR XP Turbo, og årstallet vet jeg ikke. Men den var drittøff, unnskyld utrykket
Lørdag. Da har jeg tenkt ferdig, vi var noen flere Renault-er her i dag. Så 36 er ikke antallet, jeg savner Renault 8 Major fra 1968 og Renault Alaskan fra 2018
Lørdag. Hvor mange Norske treff har Renaultklubben hatt? Jeg tror det første norske treffet var på Flisa i 2006 og turen gikk videre til Treffgeneral Vidar Nyen`s jordiske gods både i kjeller og på plenen. Sån`t no hakke vi i by`n!
Lørdag. Så for 17 år siden var det 25 Renault-er her på Flisa, jeg tenkte litt på det jeg skrev tidligere. Men jeg kan bekrefte at vi var flere her nå i 2023, så jeg har ordene mine i behold. Litt synd det ikke var litt bedre dokumentasjon i gamledager
Lørdag. Kan den gummibåten der borte være båten som var på hengeren til Renault 30 TX V6 Injection A fra 1981? Jeg legger meg ikke før jeg finner båten...
Lørdag. Se på dette da, klokken er snart 21.00 og solen varmer enda. Er ikke dette fantastisk, så vet ikke jeg
Lørdag. Men så har vi bøkene til Vidar som koster 50 kr pr. stykk. Den første er en Renault Gordini instruksjonsbok på dansk, da snakker vi om en Renault Dauphine Gordini R1091. Dauphine Gordini ble produsert fra 1958 (type R1091) til 1968 (R1095). Som en god flaske vin har hvert år som har gått gjort den mer og mer smakfull og raffinert
Lørdag. Så har vi neste eske, her er det tykke permer med alt om Renault Trafic. Renault lanserte sin første generasjon Trafic i 1981, og fem år senere kom den med firehjulsdrift. I 2001 kom andre generasjon, mulig at det ligger noe her til den også...
Lørdag. Så har vi en eske med blant annet Renault Kangoo MR 326, Renault MR 502, er det felger eller Clio? Neste er Master MR 323, da er vi på Renault Master II, og den siste er Megane MR 312, da snakker vi om en Renault Megane 1. Denne kassen var vanskelig
Lørdag. Men her er esken med alt det fine, vi starter med en reparasjonshåndbok til Renault 15 eller 17, dem er jo klin like bortsett fra... Resten som ligger der er til Renault 4, Renault 5, og Renault 6 - Renault 6-Vidar...
Lørdag. Det var da mange esker da! Her har vi til R4, R5, R6, R12 og R30
Lørdag. Enda en eske, her fokuserer jeg bare på en. Renault 19 er en bil som ble produsert mellom 1988 til 1996. Jeg siterer. Morsom bil, sær, leken og praktisk nok i det daglige. Ingen negative overraskelser på lengre turer. Og den leverer svært godt på det aller meste
Lørdag. At jeg i det heletatt begynte med disse kassene... Men jeg skriver Renault Fuego, Renault 5, Renault 18, og Renault 30
Lørdag. Men har jeg sagt A så må B komme også. Her finner du Floride, Estafette, R10, R16, og R17
Lørdag. Her fokuserer jeg bare på en igjen, Renault 20. Renault 20: Denne skilte seg virkelig ut fra konkurrentene - Renault 20: Vær spesielt oppmerksom på mange tekniske forandringer som ble utført på denne modellen
Lørdag. Nei vet du hva, nå gidder jeg ikke mer...
Lørdag. Gratis hjulkapsler, for det er vel hjulkapsler? Er det til en Renault som mangler senterhull?
Lørdag. Her har vi lykter av ymse slag, blant annet til en Renault TS 20
Lørdag. Og alt er gratis, slå den da...
Lørdag. Men nå er det premieutdeling, så på det premiebordet da
Lørdag. Nå er alle spente, hvem vinner i kveld? Vi har quiz-en som var kjempevanskelig, en del andre spørsmål var det også. Så har vi fineste bil som ble stemt på og sikkert masse mer
Lørdag. Det ser ut som at barna ikke hadde problemer med quiz-en
Lørdag. Men dem er jo smartere enn oss, vi voksne tenker så vanskelig vi...
Lørdag. Se på radarparet da, her er det dyp konsentrasjon
Lørdag. Klokken har passert 21.00 og vi har det så fint
Lørdag. Jeg ser at ungdommen klarer seg også, kan jo alt om Renault
Lørdag. Her er trønderne oppe og forsyner seg også, dem har reist langt for å komme til treffet
Lørdag. Her er formannen og kasserer oppe og plukker ut noe,  det er skarpe blikk på de gutta der
Lørdag. Her har vi også en som kan alt om Renault, Renault 6 er hans spesialitet :-)
Lørdag. Jeg syns ikke premiebordet begynner og bli tomt, det fylles opp hele tiden
Lørdag. Det er litt mygg her hvor jeg står, så jeg vifter litt med hendene. Gromgutten vinker selvfølgelig tilbake. Men nå skal kona mi velge en premie også
Lørdag. Ja akkurat, den kan du ta...
Lørdag. Her har vi en Renault selger som kan alt, takket være han så har jeg noen antikviteter i garasjen
Lørdag. Men det er flere som skal opp og hente premien sin, syns dere at det minker med premier?
Lørdag. Alle du ser her har kunnskap om Renault, og premieutdelingen tok 30 minutter og alle har fått sitt
Lørdag. Selvfølgelig er det mye fokus på Renault Frégate, jeg tror ikke at jeg har tatt bilde av en Renault Frégate i Norge før. Jeg må helt tilbake til 2016, når jeg var en tur til Danmark
Lørdag. Første gang jeg tok bilde av denne Renault 8S var 20. august 2021, så jeg har mange bilder av denne her
Lørdag. Men nå reiser de lokale folkene hjem, det var fint at dem tok turen hit
Lørdag. Renault Frégate med Renaultklubben strandflagg, et minne for livet
Lørdag. Renault 8S med Renaultklubben strandflagg, ikke et minne for livet, jeg har den med Koppang portalen også
Lørdag. Renault 10 -1300 med Renaultklubben strandflagg, et minne for livet
Lørdag. De lokale passer på hverandre, ingen tvil om det
Lørdag. Takk for besøket, vi ses snart igjen
Lørdag. Alltid litt trist når noen drar, så jeg rusler litt rundt. Her har vi litt info om Trønder-Goeletten, jeg håper du kan lese det
Lørdag. Her var det mange biler gitt. 4CV, Juvaquatre, Colorale, Fregate, Dauphine, Domaine, Dauphinoise, Floride, Ondine, R3, R4, R8, Caravelle, Gordini, R10, R16, R12, R6, R15, R17, R30, R14, og R18. Vi lar det være med det
Lørdag. Men kan det være denne gummibåten som hang på hengeren til R30? En Hydro-Force fra Bestway
Lørdag. Men her så ligger det en båt som krever litt oppmerksomhet. Det er Solungen II som er en gammel varpebåt fra 1964, den er oppkalt etter passasjerbåten D/S Solungen fra 1861 som gikk på Glomma. Jeg siterer. Under pandemien har Solungen II stått på land, men nå er Kåre Fjeld klar for å sjøsette varpebåten. Ny motor er på plass, og med det skal folk få oppleve de gamle vannvegene gjennom Solør igjen
Lørdag. Men nå skal tøffingen fra Våler i Solør reise avgårde med sin Renault 10. Min første tur med han var til Lillehammer i 2012
Lørdag. Neste gang vi var på tur var til Otta i 2014, og så hadde vi en langtur i 2015 hvor vi møttes på Røros og skulle videre til Øysand Camping
Lørdag. Så hvor mange bilder jeg har av denne bilen er ikke godt å si, vi har noen private turer også
Lørdag. Se på dette, klokken er snart 22.00. Hvem vil legge seg nå?
Lørdag. Men det er noen barn som må legge seg, og da er det like greit å kjøre dem til sengs i en Renault Espace
Lørdag. Hvis du tror at vi er ferdige nå så tar du feil, vi har alltid en auksjon i de sene nattetimer
Lørdag. Her står det jo en Renault 4 foran hytta Vesleofsen 2, jeg lurer på hvorfor den står foran hytta vår
Lørdag. Denne bilen kommer til og bli berømt, den har vært med flere ganger i Greta Molanders Æresløp, og det blir nok flere ganger kjenner jeg eieren rett
Lørdag. Men lørdagskvelden er ikke over enda, vi må ta oss en tur ned igjen
Lørdag. Solen har gått ned, men hva gjør det når vi har Pub Goelette og Trønder-Goeletten mellom Renault strandflaggene
Lørdag. Nå skal ungdommen legge seg også, dem er ikke akkurat lette på gassfoten
Lørdag. Men det var nok bare for å imponere fotografen, nå går det pent oppover. Tøff bil forresten...
Lørdag. Men nå er det auksjon, hva er det redaktøren holder i hånden?
Lørdag. Vel, nå er nok dere like spente som oss andre
Lørdag. Det må være en slags presenning som pakkes ut her, men hva skal den brukes til?
Lørdag. Oi, det er en stor bilpresenning, da må du ha en stor bil
Lørdag. Men den er jo kjempestor, er det noen som har en så stor bil da av merke Renault?
Lørdag. Vel, det ble en kjøper på den, selvfølgelig latterlig billig
Lørdag. Jeg kan røpe den store bilen den passer til, det er en Renault Alaskan med en lengde på 5 meter og 40 centimeter og en bredde på over 2 meter, hvis du tar med speilene
Lørdag. Men nå er snart lørdagskvelden over for fotografen, fisken vaker i Glomma
Lørdag. Der hvor Flisaelva og Glomma møtes, tenk at her har det vært tømmerfløting så sent som i 1984, som var siste fløtingssesongen i Flisa
Lørdag. Men da legger fotografen seg og sier godnatt. Vi har en søndag også som skal dokumenteres
Søndag. Søndagsmorgen og her er det full fart allerede, teltet er tatt ned og resten av bilene står oppstilt
Søndag. Litt synd og ta farvel med Flisa camping, vi har hatt det fint her
Søndag. Men jeg gir meg ikke helt på den båten som skal være bak på hengeren på den Renault 30 der borte. Men nå skal jeg ikke forstyrre dem midt i frokosten
Søndag. Jeg rusler ned og der kommer en velkjent fyr i en velkjent bil - Spider Sport
Søndag. Vi sier ikke farvel, men på gjensyn, vi treffes jo på treff både her og der
Søndag. Når du åpner opp panseret på en veteranbil så skal det se slik ut. Ryddig og pent, og alle delene sitter der hvor dem skal
Søndag. Husker dere den store presenningen fra i går kveld? Vel, her er bilen den passer til - husker du hva den het?
Søndag. Club Renault Norvège har to klubb-biler og det er første gang dem er på treff sammen
Søndag. Vi må spandere noen bilder på dette. Klubben har i eie to biler, Pub Goelette og Trønder-Goeletten som begge har og skal igjennom omfattende restaureringer, se hvor fine dem har blitt
Søndag. Trønder-Goeletten er fra 1964 og ble innkjøpt av Universitetet i Oslo ved akustisk institutt som etter hvert flyttet til Trondheim. Så ble bilen solgt til klesforhandleren Harald Haltvik. Senere ble den med på kjøpet da eiendomsmogulen Ivar Koteng kjøpte Haltviks bygård. Trønderne fant den i en kjeller på Lade der den ble reddet ut etter en oversvømmelse. Resten er historie – Trønderne kjøpte den da den kom på Finn.no.
Søndag. Pub Goelette startet sitt liv i 1962 som hestebil, og ble kjøpt av Renaultklubben i 1992. Etter det har den hatt et godt liv med mye pleie. Den har opplevd og sett mye, og fikk ny lakk av det Norske Teater som takk for at den hadde «hovedrollen» i en oppsetning av Brecht hos dem, men det begynner og bli lenge siden. Den har oppgradert motor, og er 100 % teknisk/mekanisk fin
Søndag. Har du en rød Renault 18 så trekker du damer, jeg blir litt misunnelig
Søndag. Har du en olivengrønn Renault 6 så står du ensom og forlatt. Men 18 kan deles på 3, så det er kanskje håp
Søndag. Da gjenstår bare en ting, noen av bilene må parkeres et annet sted
Søndag. Og jeg er så heldig at jeg skal få kjøre en Renault 4, berømt er den også
Søndag. Den båten her skal jeg sitte på med en gang, jeg er jo ofte på Flisa, så det skal jeg få til
Søndag. Da er det enda en som skal reise hjem, husker du om det var en Caravelle eller Floride? Du burde huske det nå
Søndag. Ja, det var noe med kjøleribber på siden og bak. Du er på sporet nå...
Søndag. Han skal mot Oslo så kanskje vi slår følge
Søndag. Men han er en råtass på gassen, så det spørs om vi klarer og holde følge
Søndag. Her har allerede noen vært borte og parkert noen biler, så kommer dem alle sammen i en bil tilbake. Da er det snart min tur
Søndag. Men hva er det redaktøren holder på med nå?
Søndag. Aha, jeg skjønner. Han skal ha det bilde...
Søndag. Men nå er det min tur, jeg sitter i en Renault 4 fra 1972 og det eneste som er likt med min Renault 6 fra 1975 er paraplygiret
Søndag. Den går som et uvær og jeg er på Haslemostrekka når jeg ser et lite fly som kommer imot meg. Men vinduene er møkkete...
Søndag. Det er et mikrofly med en seilduk som jeg har sett før, men den er for langt unna
Søndag. Men da er vi framme, vi er på Haslemoen militærleir som er en nedlagt militærleir fra 1943
Søndag. Men lukker du opp en port så kan det dukke opp en veteran, som denne her. Det er en Renault 8 fra 1969, den ble jo lansert i 1962, så kanskje dette er første versjon
Søndag. Nå skal ikke alle disse inn i en garasje, så små er dem ikke
Søndag. Nå ble ikke denne militærleiren nedlagt før i 2003, så det er mye som er intakt her enda
Søndag. Kan det være en militær brannstasjon eller bensinstasjon? Den var vanskelig
Søndag. Da er denne lettere, men vi skulle sett fronten også, har den 2 eller 4 frontlykter?
Søndag. Men nå skal vi tilbake igjen og sitter alle sammen i en Renault Megane E-tech Electric fra 2022. Legg merke til at sjåføren kommuniserer med bilen via mobiltelefonen
Søndag. Nå kan ikke et speil sladre mer, her er det digitalt. Kanskje med opptaksmulighet og zoom, ikke vet jeg
Søndag. Når du skal rygge så slipper du å se bakover, her har du en panoramaskjerm som forteller deg hvor du skal rygge. Men hvordan klarer den å vise bilen ovenfra? Jeg har da ikke sett noen drone...
Søndag. Nå skal vi bare plukke opp noen billøse personer og reise tilbake til Flisa camping igjen
Søndag. Hvordan senior klarte å kjøre denne her undrer jeg meg litt over. Det er forferdelig trangt der, nesten umulig og komme ut
Søndag. Men nå er vi tilbake på campingen og her var det ikke mange biler igjen
Søndag. Men endelig, her kommer Renault 30 med både båthenger og båten. Da har den kanskje ikke vært på vannet enda. Jeg ser at det er en River 350XR båt med en Yamaha påhengsmotor på minst 10hk
Søndag. Rygger elegant ned til elven, men jeg har ikke tid til å se den på vannet
Søndag. Nå er det avreise og vi skal prøve og holde følge med noen av dem
Søndag. Familien Renault på fire er allerede i farten, dem kan vi glemme og ta igjen
Søndag. Ha en fin tur hjem igjen, jeg lurer på om dem fikk solgt bilen...
Søndag. men før vi drar skal vi se litt på lokomotivstallen fra 1893 som er ved Flisa stasjon. Bygning med lokomotivstall i en etasje, verksted, velferdsrom og kontorer i to etasjer. Hoved-konstruksjonene er i bærende skallmur med utmurte pillastre og fundamentert med ringmurer i hoggen stein. Takkonstruksjon i lokomotivstallen er type Polonceau- takstoler fra ny takkonstruksjon i 1912
Søndag. Svingskiven har betjent begge skinnegangene inn til stallrommet og et sidespor. Dreieskivekonstruksjonen og den steinmurte rundgraven er i god tilstand, men selve gangbanen i impregnerte golv-planker er i begynnende dårlig tilstand. Togskinnene fra skiven og inn i hallen er fjernet
Søndag. Der reiser Pub Goelette, men dem tar vi igjen - tror jeg
Søndag. Der reiser gutta i Renault Alpine også, dem tar vi neppe igjen
Søndag. Litt luking og nye togskinner, da kan togene komme hit igjen. Hadde blitt en fantastisk turistattraksjon
Søndag. Men nå skal vi hjem, gassen i bånn over Flisa bru. Du ser hvem vi har foran oss?
Søndag. Ved Glåmdalen Interiør Senter i krysset ved Lautgutua begynner vi å få øyekontakt
Søndag. Nå er det bare å kjøre på, vi tar dem igjen
Søndag. Kanskje vi skal kjøre fordi, dette gikk jo utrolig fort
Søndag. Akkurat ja, ZZ Top tenkte på det samme
Søndag. En Volvo må jo blande seg inn i rekken vår, men Volvo har jo vært med før også, når det gjelder Renault
Søndag. Men ved fylkesvei 210 skilles våre veien, vi reiser mot Oslo...
Søndag. Og Trønder-Goeletten begynner på sin lange ferd mot Trondheim. Men kjenner jeg dem rett så skal dem innom Vålerbanen først
Søndag. Når du kjører en veteranbil og møter på noen veteranbiler, så hilser vi på hverandre. Her hilser vi på en Volkswagen Deluxe fra 1963 og en Volkswagen VW 1300 fra 1969
Søndag. Men hvor ble det av dem andre, et eller annet sted må de jo fylle bensin
Søndag. men vi nyter kjøreturen nedover og titter på Glomma der hvor veien er nær nok
Søndag. Vi tar en liten stopp i Kongsvinger ved Vinger kirke, nærmere bestemt Tråstadberget
Søndag. Men på vei innover så dukker det opp en kjenning, det er ZZ Top som ligger i venstrefila
Søndag. Vi ser i sidespeilet at en annen kjenning også begynner å nærme seg - Pub Goelette
Søndag. Hvordan formannen klarer å få sånn fart på den der, må bare gudene vite
Søndag. Her kommer han med L i baken, du trenger ikke å sparke han bak, jeg tror han satt bak rattet allerede ved bleiestadiet
Søndag. Men nå er det snart slutt på motorveien, da burde vi ha en mulighet til å følge dem
Søndag. Men den er bare snart slutt, og det utnytter sjåføren. Her skal vi forbi...
Søndag. Vi har som uvane og sjekke at det er tre rever i rundkjøringen på Skarnes, den ene har en tendens til å rømme
Søndag. Vi har klart sånn noenlunde og holde følge med disse rallygutta, men nå må dem hvile litt
Søndag. Det er slitsomt å kjøre fort, det vet formannen alt om
Søndag. Men sjekk den bilen der borte, det er en Ford Anglia fra 1960
Søndag. Du skjønner, noen Ford-er er tyske - mens andre er engelske. Hva tror du denne er?
Søndag. Så kommer vi til det spennende stedet hvor det alltid står mange veteranbiler. Var litt spennende den til venstre
Søndag. Han burde sage ned noen trær, blir litt vanskelig å se
Søndag. Neste stopp er Kløfta og nå har det begynt og regne
Søndag. Pub Goelette med formannen passerer oss, ser du kråka også?
Søndag. Men nå er denne turen snart over, og bobla på taket står der enda
Søndag. Da takker vi for at du fulgte oss på turen, nå skal bilen rett inn i garasjen

◄ 1 ... 3 4

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress