Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Sandefjord 2021
Ok, det er han som skal fly, han sitter ved styrespaken eller rattet
Så nå er LN-TFK ready for take off
Men der borte er det også et lite fly som gjør seg klar, det står Experimental på siden av den
Et fly som dette må være lettere enn en bil, se hvor lett han drar den av gårde
Da er Saab-Scania Ab (EX) MFI 9 ready for take off også, lurer på hvem som kommer i luften først
Dette flyet er privat eid og fargen kledde bilen min veldig godt
Så da blir det en Renault 6 TL fra 1975 og LN-TVI som er en Saab-Scania MFI 9 Junior fra 1963 i samme bilde
Og når vi først er i den settingen, Renault 6 TL og en Cessna 172-SP
Jeg ser nå at jeg har hvert veldig forsiktig med å parkere galt her ute på flyplassen, jeg er litt for nærme gjerdet oppdager jeg
Men nå for vi følge med på hvem av dem som skal i luften først
Det er nok LN-TVI som skal i luften først, jeg klarer ikke å finne ut årstallet på dette flyet - joda, 1963
Men Saab-Scania Ab ble etablert i 1969  og opphørte i 1995
Men modellen MFI 9 fant jeg litt ut av, flyet er svensk produsert av Malmö flygindustri i perioden 1961 til 1963
Men nå er det like før han letter, det må vi følge med på
Det letter fort, jeg tror faktisk dette var et skolefly
Hvis jeg leser riktig så veier ikke flyet mer en 340 kg når det er tomt
Der står forresten kompisene min og venter på tur
Flyet har en lengde på 5,85 meter og et vingespenn på 7,43 meter og stiger raskt til værs
Men nå kan jeg ikke følge deg lenger, jeg må finne ut hvem som skal opp i luften nå
Kompisene mine står på samme stedet, så det er nok ikke dem som skal opp
Det er LN-YOK som skal opp med sitt Aerospool WT9 Dynamic
Hvorfor det er et STOP skilt her er at det går en gangvei rett over flyplassen her
Ser dere godt nok etter nå så er det akkurat her han er i luften
Dette er et slovakisk mikrofly som har plass til to
Her fikk vi med tårnet til borganlegget Tunsberghus i bakgrunnen
Men nå er det vel på tide at dere der nede begynner å bevege dere litt, har en av kompisene mine fått den store skjelven?
Egenvekt på dette flyet er 260 kg, det var ikke mye
Lengden på flyet er 6,4 meter og vingespennet er 9 meter, klatrer fort denne også
Ikke spør, jeg har en ekstra dragning til jetfly når jeg ser en rovfugl i nærheten
Nå var jeg kanskje en smule for optimistisk, men det er en rovfugl
Endelig rører LN-TFK på seg, nå skal kompisene mine få luftet seg litt
Men her skal jo LN-YOK lande allerede, skulle du ikke være lenger i luften?
Ok, da skal vi følge med på hvordan han lander
Han kommer meget pent ned, har nok gjort dette før
Jeg kan ikke se noen feil hittil, dette er jo så vannrett som det kan bli
Bakhjulene nede først og så nesehjulet rett etterpå
Dette er akkurat som om jeg skulle ha gjort det selv
Men jeg hadde aldri klart å lande dette flyet og det har ikke han tenkt til å gjøre heller
Han bare subbet hjulene nede på flystripa og dro rett opp igjen
Ok, nå er det våres gutter som skal få lufte seg
Cessna 172-SP blir også kalt arbeidshesten og Tønsberg Flyveklubb har to av disse
Skal du lande denne gangen, eller lurer du meg en gang til?
Ingen ting å si på denne passeringen heller, helt perfekt
Fortsatt veldig bra, bakhjulene er litt lavere
Flott landing, jeg kunne ikke gjort dette bedre selv :-)
Det å komme inn på flyplassen var veldig greit, men det var vanskeligere å komme ut igjen
En ny gruppe skal opp og hoppe og de har første prioritert på flyplassen
Legg merke til brannbilen som er der også, flyplassen har egen brannbil
Jeg vet ikke helt hva som har skjedd her, mens jeg løp etter Linerla så har dem lettet og det fikk jeg ikke med meg
Så når jeg titter opp i luften så er de på vei ned igjen allerede
Jeg vet at jeg kom hjem igjen med altfor mange bilder, men dette var ikke meningen
Da er kompisene mine trygt nede på bakken igjen
Piloten er god så det var aldri skummelt, det var bare moro
Vingespennet er på 11 meter og dette ble et tøft bilde
Minner meg litt om Kjeller flyplass, men det er ikke så høye gjerder her
Nå er det snart min tur til å fly, lurer på hvordan det går?
Se hvor fint det er, du kan ta med deg en lunsjkurv og bare sitte her og kose deg
Nå slipper jeg endelig ut fra flyplassen, men jeg har fartet en del rundt og noen flyplasser har noe å lære
Se på dette da, når det ser slik ut etter en flytur så er det ikke farlig
Åh! Nå tenkte jeg på den filmen med han Tom ett eller annet :-)
Men nå er det min tur og jeg trenger ikke å sjekke flyet da mine kompiser har allerede gjort det
Nå sitter jeg i flyet mens piloten gjør alle sjekkpunktene på engelsk og da skjønner jeg ikke noen ting
Jeg er ikke god i engelsk muntlig, jeg må ha det skriftlig
Det vanskeligste med disse bildene er at de må tas mellom propellen som surrer og går
Jeg blir helt svett, piloten holder på enda
Nå må han bli ferdig snart, tenk om jeg skulle sitte slik i min Renault 6
Nå sa han et eller annet til meg på engelsk, og jeg svarte bare yes
Men elektronikk har jeg litt greie på, så dette er en Garmin G1000
GPS har jeg lekt meg mye med, men er dette en NX eller Cessna M2?
Når vi kjører ut på rullebanen kan jeg ta bilder fra andre vinkler, her ser vi Tønsberg Fallskjermklubb sin kosekrok
Før vi kan ta av så må han der ta av først
Vi flyr utover Vestfjorden, er ikke så godt kjent der
Men jeg kjørte bil ett eller annet sted her når jeg kjørte ut til Tjøme
Det er et høyt dashbord på en Cessna, så sidevinduene er best å bruke
Er du klar kompis? Nå er det jeg som skal fly
Piloten tar kamera mitt, noe jeg aldri tillater ellers. Men holder jeg i et ratt eller kalles det stikka?
Det første jeg ville gjøre var å stupe litt, men fikk klar beskjed om at her holder vi oss på 1000 meter
Det andre jeg ville gjøre var å svinge litt, men da fikk jeg beskjed om at flyet ikke tåler mer en 60 grader
Så det tok kun fem minutter før piloten tok over styringen igjen og jeg fikk igjen kamera
Men et eller annet sted her ute ligger Verdens Ende, må bare finne noen holdepunkter først
Jeg tror dette er Hønsø som ligger på Tjøme, da har jeg retningen
Men det er ikke en øy, må være en halvøy siden det går vei over ditt
Her ser vi Grimestadstranda som ligger ved Grimstadbukta
Må være fantastisk og ha båt her ute, bra fart hadde den også
Skal vi se om jeg skjønner denne. Vi har 16 grader i luften og holder en høyde på 1200 meter og svinger litt til venstre?
Her ser vi Storemyr - Fagerbakken parken og helt ytterst ligger Pirane naturreservat
Og her ser vi Hvasser kirke med Vestgardskilen i bakgrunnen
Men nå er vi helt ytterst og tar en skikkelig sving til venstre, dette var gøy
Når svingen er ferdig så dukker Færder fyr opp som ligger på den midterste av de tre øyene som utgjør Tristein. Fyret er 43 meter høyt og er fra 1697
Båten Color Line er også ute, men jeg klarer ikke å se hva den heter. Kan det være båten som går til Kiel?
Ikke mye vind for seilbåten i dag, da er det greit med en liten hjelpemotor
Se på dette da folkens, er det ikke vakkert her ute?
Dette må være Leiestein som er et naturreservat
Og her ligger Bukkholmen og Roppestadholmen i forgrunnen og Bolæren øyene i bakgrunnen
Her ser vi nærmest Store Rauer og rett bak Lille Rauer, og bak der igjen står det noen hus vi må ta en nærmere titt på
Det er Fulehuk fyr fra 1821 hvor den siste fyrvokteren flyttet ut i 1979. Siden 2006 er det noen som kaller seg Fulehuks Venner som har jobbet for å skape nytt liv på fyret
Og her ser vi Vassholmen, en liten koselig øy
Og her kommer DFDS som tar deg til deilige Danmark
Jeg kan anbefale en flytur over her, det er virkelig en flott utsikt herfra
Her ser vi Ekornholmen til venstre og Hvaløy til høyre
Ble litt nysgjerrig på fiskebåten der nede, men kamera har sin begrensning
Rett foran oss har vi Kalvetangen og litt opp til vestre har vi Teie båtforening og Rosanes badeplass som ligger på Nøtterøy
Øya du ser der ute heter Jarlsø, sikkert et fint sted å bo
Som du sikkert skjønner så er vi på vei tilbake til flyplassen og her passerer vi snart Nordre Nes Småbåthavn som ligger i Tønsberg
Her ser vi Kanalen hvor Ollebukta ligger og vi ser Byfjorden foran oss
Og her ligger Slottsfjellet som jeg kjørte under i går, vi skal ta en nærmere titt
Her kan vi se Slottsfjellstårnet og ruinene etter Mikaelskirken og  Tunsberghus festning fra middelalderen
Du har også noe som heter Slottsfjellhulene, men de ser vi ikke fra denne vinkelen
Et spennende sted, her burde man tatt seg tid til å stoppe og gå litt rundt
Men vi flyr videre og vi kan se Tønsberg flyplass Jarlsberg i det fjerne. Et stort åpent sted hvor det er fint å ha en flyplass
Men vi kan ikke lande fra denne kanten, vi må til den andre enden. Vi kan se Twin Otter´n der nede også
Så vi flyr bort til den andre enden av flyplassen
Dette er alltid litt spennende
Nå må vi ikke gå for raskt ned så vi havner i trærne der
Men dette ser bra ut, vi har høyden
Det er alltid morsomt å se flyplassen fra denne vinkelen
Fremdeles noen meter igjen, hold nå høyden litt til
Nå kiler det litt i magen kan jeg kjenne
Men hvis du tror at dette er første landingen vi gjorde så tar du feil
Første landingen var ikke en landing, vi bare berørte rullebanen med hjulene så bar det opp igjen
Men da filmet jeg istedenfor, så kamera ble lagt bort
Og den filmen ble tøff, synd jeg ikke kan vise den her i galleriet
Så nå er denne turen over, vi skal bare kjøre tilbake til der vi startet
Her ser du forresten sykkelstien som går tvers over rullebanen, det står en syklist og venter på klar bane
Til og med rullebanen er merket opp med sykkelstien
Her ser vi det andre flyet til Tønsberg Flyveklubb, det er litt eldre enn det vi sitter i nå
LN-FTE er en Cessna 172S Skyhawk SP fra 2009 som er utstyrt med skinnseter og G1000 avionikk, integrert GFC 700 autopilot, ADF og DME, noe som gjør at den er IFR godkjent
Håper du fikk med deg alt dette, i tillegg har den en 180 hesters innsprøytningsmotor, som tar bort isingsproblemer i motoren
Men der står kompisen min og venter på meg, håper han har tatt noen fine bilder
Ikke godt å vite med den karen der, solbriller har han også på seg :-)
Jeg må få takke piloten for en fin flytur, det var morsomt med det lille ekstra vi opplevde på turen
Der reiser den andre Cessna´n til værs, som vi så på i sted
Det er samme flyet som jeg så i går når jeg var på bensinstasjonen i Tjøme
En rask titt her forteller med at Jarlsberg flyplass startet i 1937 med modellfly og flyet i midten er et Cessna 175C
Men det jeg ser her er spennende, du er liksom på et museum. Men LN-RTB som er en Piper PA-18-95 Super Cub er fremdeles i luften vet jeg, og  den som henger i luften har nok sett sine beste dager. Men det er en glider LN-GHE som heter noe med A. Schleicher/Adelsberger K-8B
Men nå skal ikke jeg ikke snoke mer her inne, vi tar bare et siste blikk på en Aerospool Dynamic WT-9
Jeg ser i øyekroken at nå er det en ny gjeng som skal opp og hoppe igjen
Denne Piper´n har vi registrert før, men se på de tøffe propellene
Må bare følge med på han der, nå er han i luften "Den hvite Svane"
Men nå er det deg gamle venn, jeg har ikke glemt deg og jeg skal finne ut litt om deg
Så Socata Rally 180T Galerien, hvorfor ligger du her? Du er produsert i Frankrike, du hadde en 180 hk  Lycoming O-360-A3A motor
Men nå er vi ferdige her og jeg tar bare noen bilder av fuglekongen, hvorfor jeg kaller han det, kan du se på t-skorta hans
Det bilde han tok der av meg har jeg sett, det var et veldig nærbilde kan du si :-)
Denne karen her syns jeg også var litt spennende, luka oppe og jeg er sikker på at han kjører uten hendene på rattet. Kanskje jeg skal spørre om en tur senere, jeg har jo sett at han er god til å fly :-)
Mens vi kjører mot hytta igjen og prater om hvor gøy vi har hatt det, så passerer en Chevrolet Impala fra 1966 oss. Nå snakker vi ordentlig veteran
Og ta bilder av fly i fart er kanskje ikke det smarteste du gjør, men det er Widerøe som flyr der oppe
Plymouth Duster fra 1976 står der enda, dette er en amerikansk muskelbil fra Chrysler
Så kjører vi inn i Bøkeskogen i Stokke igjen, jeg og kompisen min har ruslet rundt i den skogen der
Nå kjører vi igjennom tettstedet Stokke som var en egen kommune tidligere, her bor det nesten 4000 innbyggere
Mye spennende å se langs veien, her ser vi tre veteraner. Snekka, sykkelen og døren
Når vi kjører en veteranbil må vi finne oss i og bli forbikjørt
Nå ligger Stokke i Sandefjord kommune og her driver de med kuer, de seg veldig tradisjonelle ut
På vei til hytta stopper vi ved Oi thaifood hvor Oi lager maten selv. Byens beste thaimat sier kompisene mine og det stemte
Mens vi venter på at Oi lager maten, så flyr Diamond DA 42 NG Twin Star over oss
Men nå er maten spist og jeg koser meg nede ved Susebukta
Det er Ærfuglen som er ute å svømmer i kveldsolen
Men nå har vi tenkt å gå en kveldstur, så vi rusler opp igjen til hytta
Hvis dette er en Steinskvett så må det være en hunn, det er ingen spurv ihvertfall
Druene til kompisen min, de kan bli store bare du zoomer dem inn
Da er vi på kveldsturen vår og en katt følger med
Langt borte der hvor den gamle butikken lå ser jeg en veteran, den ser pen ut og skal vi gjette at det er en 1980 modell?
Mens vi går ser jeg noen rester etter en stor henger ute i sivet, det er sikkert en veteran, men ikke så veldig gammel
Vi tar en tur bort til Engebukta igjen, kanskje vi kan se noe annet en Gråhegrer
Den går stille og rolig på jakt etter mat
Litt synd at de er så langt borte
Men det er ingen andre fugler å se
Men her dukker Rådyret opp igjen
Det er hannen som går der borte
Nå snur den og kommer hitover
Den bor nok her i nærheten
Kanskje vi er så heldige å se hunnen også?
Nå skal den krysse veien igjen
Nei, vi går like greit på veien vi
Den er tydeligvis vant til å gå her
Ikke redd i det hele tatt
Den vet jo at vi står her
Syns jeg hører noen lyder fra den også
Men nå er den snart rundt svingen så jeg kan ikke følge den mer
Men se hvem som kommer løpende der borte, det er jo hunnen
Ble en fin tur dette her, men nå går vi tilbake til hytta før det blir mørkt

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress