Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Kjeller flyplass 2022
Nå er det selveste Rittmesteren 189 som skal avlegge oss et besøk
Den flyr veldig lavt, jeg er jo nesten i høyde med flyet
Men så kommer Lars Erik med sin De Havilland DH 82A fra 1941, jeg trodde nesten han skulle lande
Men nå skjer det veldig mye her oppe i luften, nå er det Marius  som kommer, og dette ser skummelt ut
Nå er flyet til Marius fra 1935, hadde du turt å gjøre dette?
Du sitter i et åpent fly og til og med i baksete, er det sikkerhetsbelte i et slikt gammelt fly?
Nå trenger ikke vi å tenke på slike detaljer, Marius har gjort dette mange ganger før
En flott oppvisning dette her, jeg tar av meg kapsen for dette her
Det er en historie til dette flyet også, jeg siterer. LN-ADC ble bygget i 1935 av de Havilland Aircraft Co Ltd. i Hatfield, England. Registrert første gang den 11. februar 1935 som G-ADCG ved No.1 Elementary and Reserve Flying Training School, Hatfield. I 1940 satt i tjeneste i Royal Air Force med registrering BB731. Dette er det eldste flyet i Norge med gyldig luftdyktighetsbevis og i daglig drift
I daglig drift og flyet er fra 1935, da må motoren være byttet ut
Mulig en del andre deler også, han fløy jo opp ned
Blir nok en oppvisning til...
Bare kom du, jeg skal ta i mot deg
Denne blir litt vanskelig, nå var du veldig lavt
Der tapte jeg, fikk deg ikke i posisjon
Rittmesteren 189 har landet, det var derfor den var så lavt i sted. Da har nok Tiger Moth 171 landet også
Vel, jeg fikk ikke Marius i posisjon og tapte det slaget
Men hvordan ser Marius ut?
Nå vet jeg...
Takk for oppvisningen, dette var veldig gøy :-)
Men det skjer mye på Kjeller, i følge halen skal XTRA 300S gi oss en oppvisning nå
Mamma mia, jeg snudde meg bort i to sekunder, og så er den oppe alt
Om det er Bendik som flyr her, er jeg ikke helt sikker på
Men den undersiden der, den har da jeg sett før
Kan det være på Starmoen? Jeg tar alt for mange bilder
Det er vanskelig å følge denne karen her, det går fort og så vingler den mye
Skjønner du?
I tillegg så går det rasende fort
Jeg rekker akkurat å se Tiger Moth 9 lande
Au da, den kommer rett i mot meg
Du har ikke tid til å tenke da, det er bare å fyre løs
Fikk med en fugl, men nå må jeg konsentrere meg
Alt må stemme, for jeg han i posisjon?
Det kunne jeg bare glemme, denne manøveren har jeg ikke sett før
Hvem er EDOX? Jeg gjetter på sveitsiske klokker
Når jeg tenker etter, så var det en klokke på halen...
Ok, nå er du i posisjon, men det var ikke helt dette, jeg hadde tenkt meg :-)
Du kan ikke få sitte på med dette flyet, men det holder å se på det fra bakken
Jeg har sett deg før, nå skal du fly oppover og oppover til du ikke komme lenger
Og da detter du ned igjen...
Jeg har ikke nevnt røyken den har etter seg, men dere har sikkert sett den
Når den detter ned - så for den ekstra stor fart
Derfor navnet XTRA, du skjønner?
At jeg klarer å få skarpe bilder, er jo helt utrolig
Er det noen som har tenkt på hvor røyken kommer i fra?
Hull i bensintanken kanskje... ha ha...
Sjekk hva som skal skje nå
Nei! Jeg har ikke vridd på kamera, jeg står like stødig
Jeg kan nesten høre hvordan flyet skriker og bærer seg
Nå vil jeg ikke lenger opp - sier flyet...
Åh, sier piloten - du klarer litt til...
Men vi har noe som heter tyngdekraft, det som vil opp må ned igjen
Og ned den kommer...
Motoren stopper, og den kommer i spinn
Piloten har mistet kontroll over flyet...
Hvordan skal dette gå...
Det spruter og gnistrer...
Nærmere og nærmere bakken, den kommer...
Mamma mia, du tuller med oss nå - ikke sant?
Det var ikke før jeg hadde ropt mamma mia, så så jeg at han hadde kontroll
Denne gutten har nerver av stål
Dere er helt sikkert enig med meg...
Der fikk jeg deg nesten i posisjon
Men du er rask og en meget god flyver
Nå lurer jeg litt på hva som blir ditt neste trekk
Du skal gi meg en sjanse til
Nå skal jeg få deg i posisjon, men du er kanskje litt nærme
Nå har jeg deg nesten...
Men bare nesten, nå er du i gang igjen
Du skal oppover igjen, ser jeg
Jeg må jo bare følge deg
Vet jo aldri hva du skal finne på
Jeg har en mistanke på at du skal lage en avslutning
Nå skal det skje...
Det er litt vanskelig å vise det på bilder
Men han er i ferd med å fly sidelengs
Men vent litt, her fikk jeg med en fugl
Nå er vi i gang igjen, flyet stopper liksom litt opp
Så stemmer liksom ikke vinkelen lenger
Han flyr rett fram, men flyet har en annen vinkel
Du kan sladde med en bil, men at du kan sladde med et fly - det visste jeg ikke
Legg merke til røyken og hvor flynesen peker...
Dette stemmer liksom ikke, jeg klarer ikke å vise det bedre
Men på Kjeller flyplass så må du følge med, her står Nedre Romerike Flyklubb klar med sin Piper L-18C Cub
Men jeg tror det er Nedre Romerike Flyklubb Veteranflygruppa som eier dette
Cub er et meget robust fly som kan utstyres med skiunderstell i tillegg til hjul, og det kan opereres fra landeveier og jorder. Dette flyet er fra 1953
På Kjeller er det to av disse flyene, og på Kjeller brukes Cub til å gi utsjekk på halehjulsfly, og til rekreasjonsflyging. Det er morsomt å fly på fine sommerdager i lav høyde, gjerne med vinduet oppe og den varme sommerbrisen rundt ørene
Jeg bare siterer litt nå fra sider som jeg har lest. Piper L-18C Cub er et toseters, lett observasjonsfly, med røtter tilbake til førkrigstidens J-3 Cub. 16 av disse små, grønne flyene kom til Norge i 1955
Jeg siterer: De ble brukt av Feltartilleriet til observasjon fra luften, ildledelse av artilleri, rekognosering, meldingstjeneste og lignende. I nord var de stasjonert på Setermoen, i sør på Haslemoen
Jeg siterer: Flyene er små, saktegående, men meget manøvrerbare. Dette var det viktigste for flygerne å utnytte i en kampsituasjon, der de måtte fly i lav høyde, og ofte også bruke terrenget til sin fordel for å holde seg utenfor rekkevidde av selv finkalibrede våpen
Men nå vil jeg se på hvordan den er i luften
Den svinger veldig lett
Den bruker ikke mye plass på å svinge
Den kunne ha flydd inne på en fotballbane, rundt og rundt
Der fikk jeg deg i posisjon også
La oss følge det litt, det er et fint fly
Det svinger hit og dit, akkurat det flyet ble brukt til
Med en egenvekt på 442 kg, så forstår jeg hvorfor det går så lett i luften
Bensinforbruk er ca. 20 liter i timen, men flybensinen har kanskje ikke økt like mye som vanlig bensin?
Fikk deg i posisjon denne veien også
Det var fint og få følge deg
Du er ikke helt ferdig, sier du...
Ja, jeg ser at du kommer lavere inn
Fikk deg ikke helt i posisjon, men nå kjenner jeg deg i hvert fall
Men vi er ikke helt ferdig enda...
Ser dere forskjellen på bokstavene? Fra denne siden er det AN-F og fra den andre siden er det F-AN
Dette har lurt meg mange ganger, før jeg lærte meg det
Så igjen må jeg påminne dere om den gamle flyhistorien
Uten Kjeller flyplass, så mister vi mye av den historien
Her tar den en liten sving igjen, jeg vil tro at dette er mer en 45 grader
Skal du følge denne, så må du være sjapp
Ikke med kamera, da mente jeg med et annet fly
Den snur så lett
Veldig lett...
Jeg skulle ha fulgt deg, men jeg ser et annet fly
Nå er det LN-ABA med Jan, Bjørn, Dag eller Thore ved spaken, jeg kjenner litt til dette flyet over Høyenhall
Flyet er et Van's RV-6 fra 2004 og er allerede oppe i luften
Dette flyet snekrer du sammen på gutterommet, så du må ha litt greie på det
Så har den røyk bak seg også, det har den ikke over Høyenhall
Jo da, dette går fort
Jeg er ganske sikker på at det er Thore som flyr her
Du vrir og vender på deg du også, men jeg følger med
Men nå pønsker du på noe, det ser jeg
Nei, jeg har ikke vridd på kamera. Her går det rett oppover
Ja, du tenker det samme? Hva om den detter ned...
Men det er ingen fare, disse gutta har stålkontroll
Når du flyr rett opp som dette, så må du før eller siden ned igjen
Hjemmesnekra, husk på det
Det er akkurat her hvor du stopper og puste litt, ikke piloten altså
Pulsen begynner å slå litt raskere, dette må vel gå bra?
Nå gjør ikke røyken det bedre, men nå syns jeg at du skal rette deg opp
Flyveren har selvfølgelig full kontroll, nå retter den seg opp
Men showet er ikke over, her bærer det rett opp igjen
Profilbilde blir litt annerledes enn hjemme på Høyenhall
Hvis jeg ikke tar helt feil så er det plass til to her framme
Men hvem vil sitte på her? Tør, er kanskje det rette ordet
Flyet veier under 500 kg, så det beveger seg lett
Om motoren som sitter i denne er original, tviler jeg litt på
Men nå er det noe på gang igjen, vi må følge med
Nå nærmer vi oss solen, det kan bli et problem
Et fly sier liksom ifra når det ikke vil mer, men disse pilotene her presser den litt til
Og det som går rett opp kommer som regel nedover igjen
Der kom solen gitt, men vi følger han
Jeg kan ikke la være å si det - på tide og rette opp kanskje...
Du holder spenningen litt til du...
Men endelig så retter han ut litt
Bildene kan ikke helt beskrive det jeg ser, men dette er flott å se på
For og ikke snakke om lyden, vil du høre, så er Kjeller flyplass det rette stedet
Vi tåler noen bilder til, nå er det noe på gang igjen
Noen ganger så går det rett opp, noen ganger så spinner man, og noen ganger går det sideveis
Det er ikke så lett å vise på bilder, men jeg gjør så godt jeg kan
Her går det rett oppover
Her ruller eller spinner man litt
Så bærer det rett nedover igjen
Så stopper mann opp litt liksom
Motortrøbbel tenker jeg nå...
Ha ha, det var akkurat det han ville at vi skulle tro
Så da spinner vi rundt og rundt
Helt utrolig at jeg klarte og følge han, men nå skal han lande
Som dere ser så har jeg ikke full sikt, men her lander LN-ABA
Nå skal Kjeller Flyhistoriske Forening gjøre seg klar med sin Moth DH60M med nummer 125
Og her kommer LN-ABA som er en Van´s RV-6 fra 2004 inn, det var en flott oppvisning vi så
Det er mye som skjer på en gang nå, her gjør Douglas C-53D Skytrooper seg klar
Dakota Norway gjør en fabelaktig jobb med dette flyet, du kan ikke ta for mange bilder av dette flyet
Men nå er Kjeller Flyhistoriske Forening oppe i luften med LN-KFM som er en DeHavilland Moth DH60M fra 1929
Nå må du fly forsiktig med flyet som er nesten hundre år gammelt
Men det virker som piloten ikke hører på meg
Ser dere det samme som meg nå? Jeg har ikke vridd på kameraet
Akkurat, du tar en loop med det gamle flyet
Du kan si at det var det siste jeg ventet meg, så nå ble jeg meget overasket
Kjeller Flyhistoriske Forening har som formål å ivareta det historiske miljøet som knytter seg til Forsvarets virksomhet på Kjeller flyplass. Dette flyet her er ihvertfall tatt vare på, det er helt sikkert
Men her for jeg bekreftet min mistanke når jeg så Politiet i sted. Her står det siste Politihelikopteret LN-ORC av typen Leonardo Spa AW169 fra 2019
Der er den igjen, jeg bare siterer nå. Foreningen fungerer som bedriftsmuseum for den flyrelaterte virksomheten på Kjeller, og ivaretar flyplassens historiske arv ved registrering, innsamling, bevaring, restaurering og fremvisning av bevaringsverdig materiell og dokumentasjon. Et utvalg av tekniske materielltyper er holdt i funksjonsdyktig stand
Som dere sikkert skjønner så har jeg flyttet litt på meg. Her skal Sameiet Slick snart opp med sin LN-SLK Slick 360 fra 2006
Det virker som DeHavilland Moth DH60M følger etter meg, må innrømme at jeg skvetter noen ganger :-)
Nå gjør LN-SLK Slick 360 seg klar, ser du at dem har på seg hjelm?
Nå står jeg slik at jeg ikke kan se rullebanen, men vær ikke bekymret, den kommer tilbake
Tilbake var vel bare fornavnet, etternavnet er veldig nære...
Dette er så rått at jeg holdt nesten på å  gjemme meg i buskene
Men du kan ikke stå i buskene og ta bilder, her går det rett oppover

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress