Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Kjeller flyplass 2022
Modellflyet er over 3 meter langt, så det er ganske stort
Vingespennet er på 262 cm, så den syns fint i luften med de fargene
Jeg prøvde å filme også, men det ble bare tull
Geir fløy for fort så jeg klarte ikke å følge den, ble bare hengenes etter
Jeg sliter litt her også, den vrir og vender på seg
Men nå skal dere få se på noe, ja du må vente til neste bilde
Den begynner å slippe ut røyk, har du sett så tøft
1-188
Opp ned for eksempel...
Men den kan gjøre andre ting også
Rett ned for eksempel
Jeg gir 10 poeng til Geir i Aurskog Høland modellflyklubb for denne oppvisningen
Akkurat her når den har stripen etter seg, kunne jeg ha filmet
Men jeg hadde ikke rukket og bytte kamera
Den brukte nesten hele rullebanen på Kjeller, så den føyk forbi der jeg stod, og så ble den borte...
Her går de første passasjerene om bord, flyet kan ta 19 personer i tillegg til en besetning på fire og to piloter
Her ser vi Mephisto fly den ene veien
Og her den andre veien, så det går fort unna
Litt dramatikk skal vi også få, her ramler den mot bakken
Men selvfølgelig i siste liten så retter den seg opp
Jeg trodde den skulle deise i bakken noen ganger
Nei, egentlig ikke - jeg så at her var det full kontroll
Jeg står litt dumt til, så jeg fikk ikke se landingen, men den var sikkert perfekt
Nå gjør Helitrans seg klar også, de skal også ut å fly med passasjerer
I et Airbus H125 er det plass til fire passasjerer og en pilot - selvfølgelig
Men nå er det et nytt fly i luften, det er Andreas som er oppe med sin Futura Tomahawk Design
Flyet er 2,10 meter langt og har et vingespenn på 1,90 meter
Litt vanskeligere å treffe med kamera, men jeg gjør så godt jeg kan
Det ble en flott oppvisning her også
Dette fløy også fort
Mange av bildene ble dessverre uskarpe
Men nå må den ned og lande, Dakota-en skal snart lette
Nå skjønner jeg poenget med den gule stripen midt i kjørebanen, den tar jo nesten hele veien
Her er de første passasjerene på vei ned, tenker det var en fin opplevelse og se utsikten ovenfra
LN-OGP er en Airbus H125 av typen AS 350 B3, som har høyere ytelse, utrustet med Arriel 2B-motor som styres av en-kanal DECU (Digital Engine Control Unit) med manuell reserveløsning
Dette ble litt morsomt, det ser ut som den skal lande på taket
Det ble en perfekt landing, jeg ser at piloten er enig :-)
Det tar ikke mange minuttene før fire nye passasjerer er på plass og den letter igjen
Det blåser litt rundt oss når den tar av, jeg tenker på de ansatte som står på plassen
Det ser ut som de klarer seg bra, det er morsomt å være så nærme
Nå skal brannbilen Rosenbauer stille seg i riktig posisjon, et eller annet sted på flyplassen
Her kommer det et Saab Safari Treningsfly fra Luftforsvaret, det er en Saab MFI-15 Safari 200A med nummer 838
Og her kommer det enda et, det er en Saab MFI-15 Safari 200A med nummer 846. Jeg har lest at den militære utgaven er kjent som Saab MFI-17 Supporter
Her kommer det enda en til, det er Saab MFI-15 Safari med nummer 839
Da vet jeg, dette er Yellow Sparrows fra Bardufoss. Da er flyene veteraner, jeg vil anslå alderen rundt 1980
Her kommer det siste,  Saab MFI-15 Safari med nummer 803. Jeg ser at mange har et navn på siden, men mangler vi ikke ett?
Men nå må vi følge Dakota-en, Douglas C-53D Skytrooper skal snart lette og det vil jeg ha med meg
Der kommer den, men jeg står veldig dumt til da
Men halehjulet er oppe og nå ser jeg at det er to nødutganger på denne siden
Høyre forhjul er nesten oppe, men hvis den ikke letter før 2 merke, kan kan jeg ikke få se det
Nå er løpet kjørt for meg, jeg mister den av syne
Der er Douglas C-53D Skytrooper i luften, jeg ønsker dere en fin tur
Her kommer jo den jeg savnet i sted, det er Saab MFI-15 Safari med nummer 817
Da har vi alle 6 Yellow Sparrows fra Bardufoss på Kjeller flyplass på plass, jeg gleder meg til å se dem i luften, og kanskje jeg klarer å sette navn på dem også
Men nå er det LN-OFB som også skal fly passasjerer, jeg ble imponert over alle sjekkpunktene som ble gjort før det kunne ta av
Når jeg så LN-TSB, som er en Cessna 182A Skylane fra 1956 ta av, så tenkte jeg ikke noe mer om det
Vi har jo tittet på dette flyet før, med 75 000 fallskjerm utsprang, kan det hende det er noen fallskjermhoppere i det flyet
To Helitrans i ett bilde, dette skulle ha vært på Høyenhall :-)
Royal Norwegian Air Force T9-1, er det en skumblåser jeg ser på taket?
Endelig letter LN-OFB fra tralla si, som fotograf kan jeg av og til bli litt utålmodig
Vent litt, den stod ikke på tralla si, den stod ved siden av
Helitrans med minst to måker, alt det andre er løv som blir virvlet opp
Ser du flyet til venstre? Det gjør jeg...
En av disse skulle løfte bilen min, men det er en annen historie :-)
Nå er det to av dem som frakter passasjerer på Kjeller flyplass, og jeg ser at jeg har fått bøss på linsa
For min del, er det litt sjelden at jeg kan få to helikoptre i et bilde
Sitter piloten på venstre side nå? Hvor sitter egentlig piloten?
Landingen ble perfekt, det kan du se på vakten
Men nå må jeg bevege meg litt, jeg kan ikke stå her hele tiden
Klokken er snart 12.00, og hvem er det som er der borte? Det er LN-FEW som Jan eier og det er en TF-51D Mustang
Hvis jeg skriver at dette er et av de mest avanserte flymaskinene på Kjeller i kategorien 'Experimental' - hva sier dere da?
Klokken er 11.50 og jeg lurer litt på hvor jeg skal plassere meg, kanskje helt inne i kroken på venstre side
Da er jeg i kroken og det angret jeg ikke på, like før vi skal se de store flyene i luften ser jeg våre eminente speakere Rolf Liland og Tommy Steine på podiet
Det er en politiker der også som snakker varmt om Kjeller flyplass og framtiden dens. Men kan vi tro på han, det blir det store spørsmålet
Men så for jeg antennene ute, Politiet er til stede, men jeg har ikke sett noe Politihelikopter
Flere fra Politiet, virker som jeg må bevege meg litt og snuse litt
Men det kan jeg glemme, nøyaktig klokken 12.00 tar jeg dette bilde
Jeg må jo zoome meg inn og ser at det er fallskjermflyet med røyk på halen, men vent - det er ikke på halen
Røyken har løsna, og jeg syns faktisk at jeg ser et menneske der oppe
Har du hørt om Veteranenes Fallskjermklubb? Ikke jeg heller før jeg skulle dokumentere
Hvis du ikke har hoppet i 15 år, eller har tusenvis av hopp bak deg, så har du ingen plass her
Har du hørt om Veteranlauget? Der er det ikke fullt så enkelt å bli medlem selv med håndskreven søknad attestert av to Laugsmedlemmer! - Jeg bare siterer...
Blir mye siterer her: Hvem har hoppet over Normandiekysten i Frankrike bortsett fra de allierte på slutten av den 2. verdenskrig. Jo, du gjettet riktig; Veteranenes Fallskjermklubb selvfølgelig!
Tar jeg ikke helt feil så er dette Bjørn, men jeg er ikke helt sikker
Men jeg følger han og snart tar jeg bilde av de tre andre også
Jeg kan ikke navnene på dem, men her kommer det to til
De skal være tre, du må bare vente litt
Hadde du tørt og hoppe slik?
Aldri i verden, svarer jeg...
Men det ser veldig enkelt ut
Selvfølgelig er du enig med meg
Du hopper fra et fly, trekker i en snor og daler ned...
Endelig, jeg fikk jeg dem alle tre som kom etter han med røyken mellom bena
Det må være en herlig følelse dette her
Men jeg kan ikke se at du samtidig kan holde i et kamera
Fantastisk, hvis du spør meg
Jeg tar dem en og en, ettersom de kommer ned
Dem lander med stil, men vi må vente litt til
Nå bare følger vi dem litt
Dem har en liten styringsmekanisme på fallskjermen
Så de vet hvor de skal lande
Her kommer den ene inn for landing
Jeg står selvfølgelig feil plassert, men vi bruker den gule pipa som markering
Her kommer den neste som skal lande, blir det like bra?
Ut ifra den gule pipa så ser dette bra ut
Så kommer den siste hopperen og jeg følger personen
Alle var ved den gule pipa, så alle hadde et fint hopp
Men nå skal vi se på LN-WNB - Avions Max Holste
Her står Sameiet Broussard bak flyet, noen må få disse flyene i luften
Flyet Max Holste MH-1521M Broussard er fra 1956
Max Holste var en fransk luftfartsingeniør og grunnlegger av et flyprodusentfirma med samme navn i Reims, som er i Frankrike
To fly i luften samtidig, det takler jeg ikke så godt
Jeg har lest at den også kan kalles "the French Beaver"
Noe jeg egentlig ikke forstår
Men her fikk jeg med en fugl også
Sånn er det på Kjeller flyplass, her kommer Douglas C-53D Skytrooper inn for landing igjen
Christen Eagle II, jeg har en mistanke om at jeg kommer til å se deg i luften
Se på publikum, Kjeller flyplass må bare bestå
Tiger Moth, Flyklubben 1912 Kjeller, lurer på om han heter Lars?
Max Holste inn for landing
Men da tok jeg veldig feil, den har ikke tenkt til å lande
Den skal vise seg fram litt
Det er en solid flymaskin kan jeg love deg
Jeg følger den...
Den svinger litt...
Og enda litt...
Og nå kan du se hvordan den ser ut på oversiden
Lett blink spør du meg
Men nå er det ikke meg du skal spørre
Spør heller Max Holste
Når jeg har den rett i mot meg, ble jeg litt skjelven
Men den svinger
Og som den svinger...
Dette ser jeg ikke på Høyenhall
Jeg er nesten litt lettet da den har ryggen mot meg
Men det skulle jeg ikke ha sagt
Det er akkurat som om den kan tenke mine tanker
Jeg ser deg, og nå kommer jeg...
Jeg må jo følge deg, du er et meget spennende fly
Et flott fly, spør du meg
Kraftig flymaskin, det hører du på motoren
Jeg prøver og gjemme meg litt bort, men det hjelper ikke
Den har sett meg, og sånn er det med den saken
Jeg tilbyr en våpenhvile, og den er enig
Så nå tar vi en rolig landing
Jeg håper du kan lande snart, men ingenting med deg er sikkert
Men nå er det et fly til som skal opp i luften, det er LN-ADC som Marius eier og det står THE DE HAVILLAND SCHOOL OF FLY på siden av den. Det er et De Havilland DH 82A fra 1935 vi ser her
Men han skal ikke fly alene ser det ut som, men jeg står litt dumt plassert nå
Det nærmeste flyet er LN-KAY som Lars Erik eier og det er en De Havilland DH 82A fra 1941
Jeg følger dem så godt jeg kan, og tar bilder når jeg har litt sikt
Og her har vi selveste Rittmesteren 189, som er et LN-KFT De Havilland DH 82 fra 1935 som Kjeller Flyhistoriske Forening eier
Mens vi venter på at dem kommer i luften, kan jeg sitere noe jeg har lest. LN-KAY ble bygget i 1941 av Morris Motors Ltd. i England, og satt i tjeneste hos RAF som DE248. Etter 2 verdenskrig ble den sivilt registrert først i England og siden i Sverige. Den ble kjøpt til Norge i 1970, flyet er nyrestaurert, og fløy for første gang på mange år siden, den 23 mai 2015
Nå er den første Tiger Moth oppe i luften, her må vi følge måken også
Da har vi to Tiger Moth i luften, og måken følger med oss
Og nå har vi alle tre Tiger Moth i luften, og måken er med enda
Det er ikke alltid så lett og få alle tre i et bilde, men dette er fint å se på
Så må jeg ha med meg når Max Holste lander også, halehjulet er enda ikke nede på bakken
Men her kommer dem, det er fantastisk å se på
Her ser vi på fly som er fra 1935 og 1941, og dem flyr lekende lett der oppe
Hvis vi ikke hadde hatt Kjeller flyplass, hadde vi fått sett disse flyene i luften da?
Der kommer Max Holste MH 1521M Broussard inn, flyet ble i 1994 kjøpt av et andelslag på Kjeller og fløyet til Norge i januar 1995. Den fremstår i original stand slik som det var militært i 1956
Det er litt historie rundt Broussard, jeg siterer igjen: MH1521 Broussard er en videreutvikling av MH152, en konstruksjon fra 1949. MH152 var noe mindre enn Broussard, men den ble aldri satt i produksjon. Prototypen på MH1521 Broussard fløy i 1952. Produksjonen opphørte i 1961. Broussard har vært brukt militært i ca. 15 land, mest i Afrika. Sivilt har det vært solgt til ca. 20 land. Det er bygget omkring 360 Broussard. Flyet er robust og har omtrent samme egenskaper som DHC-2 Beaver
En ting er å se dem, men dere skulle ha hørt lyden også...
Vi tåler noen bilder av disse tre her?
Dem flyr fint i formasjon
Fint å se på...
Her kommer de en gang til
Vi tåler det...
Ikke hver da vi ser tre veteranfly i luften
Så vi følger dem litt til
Men nå må vi følge med, det skal skje noe
Dem sprer seg litt, hva gjør vi da?
Da følger vi en og en, hva skal du gjøre Tiger Moth nummer 189?
Og hva skal du gjøre Tiger Moth nummer 171?
Og her kommer Tiger Moth nummer 9
Så det er deg jeg skal følge først, jeg er klar...
Jeg får kun en sjanse sier du, skal gjøre mitt beste
Perfekt i posisjon, akkurat som hjemme dette her
Så dette er Marius med sin De Havilland DH 82A fra 1935
Jeg trenger ikke å takke for besøket, nå er det jeg som er på besøk :-)

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress