Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Motorkonvoien 2019
Her står det en bil som krever vår oppmerksomhet, dette er en Chevrolet 4-DØRS PHAE fra 1929. Ble en veldig god russebil dette her, eller tar jeg helt feil?
Nå lurer jeg neste på om sykkelkongen prøver å vise meg noe, dette blir spennende
Når en søt liten rød bil kommer inn på plassen må vi ta et bilde, det er en Skoda Felicia fra 1962. Men ser du enda en søt liten bil? Like bak til høyre, en DAF Variomatic fra 1970
Litt slemt kanskje, men har du zoom så har du zoom. Vi myser litt inn i massen og ser hva vi finner der. Volvo 144 De Luxe, fra 1974 eller en Volvo 1800 S fra 1965, har vi de fra før?
Mange staselige biler her, men legg også merke til de to søte franskmennene i bakgrunnen
Plukker ut et par biler her, finner du dem? Ford A fra 1929 og en Mercedes-Benz 170 S fra 1953
Skulle gjerne hatt merke på bussen i bakgrunnen men det står for mange mennesker foran, men det kommer sikkert en senere anledning. Ser vi forresten noen danske flagg her?
At vi koser oss er helt sikkert og kaffe, is og vafler er tingen nå
Her kommer det en som jeg ikke klarer nå, men bak så ser du en Nissan Bluebird 1.8 GL fra 1985
BIRI Travbane - Det er her det skjer nå
Her kommer det en til som skal ta dekkprøven, men jeg er ikke kar til å ta bilmerke men det er vel en Ford?
Neste, Sunbeam Rapier Saloon fra 1960
Skal vi også prøve oss på denne? Jawa CZ fra 1957 og tilhengeren er en Pav fra 1970
Se på alle merkene på dashbordet, her er det mye historie. Ser vi inn i en Fiat nå? Eller tar jeg helt feil
NAF er selvfølgelig til stede, bilen er en Volvo 210 fra 1967
Politiet er også til stede i sin Volkswagen VW 1300 fra 1972
Og her sitter Petra og passer på
Men nå må vi ta en kikk på våre danske venner. Vi begynner fra høyre, Alvis TA 21 Ticford fra 1953 og neste er en Chevrolet fra 1941
Nå er det premieutdeling og det begynner med deltagerne fra Hamarløpet
Vi kan ta en titt på bussen imens, den gikk altså til Beitostølen kan vi se her
Ikke noe som sier hvilken buss det er her, bare et merke med Drivers Club Norway
Scania Vabis, sier det oss noe?
Disse to her forteller oss heller ikke noe
Men nå er senior ropt opp til premiebordet, da har han gjort det bra sikkert med alle postene
Mange mennesker rundt premiebordet så vi for nøye oss med dette bildet
Nå skal vi kjøre mot Olympiaparken i Lillehammer og motorsyklene kjører først i kolonnen. Dette er en Hercules K 125 fra 1971 forresten
Neste som kjører ut er en Tempo MC Varemotorsykkel fra 1960
Så kommer det en Honda Gl 1100, 1984 modell
Formen på denne bilen er utrolig morsom, men nå skal bilene begynne å kjøre også
Da bare følger vi konvoien og lar bildene si sitt
3 Renault-er på rekke må jo være stort i denne sammenhengen da
En Ford 8 Cylinder fra 1946 slipper oss forbi
Vi skal kjøre mot E6 retning Gjøvik
Vi skal nemlig over Mjøsbrua
Vi kjører over den nå
Vi passerer Snilsberg familiepark
Merker at været forandrer seg og det kommer noen regndråper
Nå skal vi i retning Moelv
Vakker natur og nå venter vi bare på en lang strekning slik at vi for med mange biler
Vi møter også noen gamle biler på veien, dette er en Chevrolet Bel Air fra 1955
Den gamle bilen fra 1946 holder følge med oss
Vakkert landskap
Flott utsikt
Langt der framme har vi vel Olympiaparken
Endelig en lang strekning, nå kan vi se hvor mange biler det er foran oss og det er enda flere bak oss
Men her har noen fått en stopp og Dodge-en hjelper til
Nå skal han ut på veien igjen og jeg rekker ikke å bremse!
Han slapp inn bak oss, det var bra
Nå tror jeg vi begynner å nærme oss
Nå møter vi enda flere på veien oppover, dette er en Mercedes-Benz fra 1960
Vi møter enda en, det er en Mercedes-Benz 170 VA fra 1951
Men det kommer flere, en Volkswagen VW 1300 fra 1968
Her bare kommer de en etter en, Mercedes-Benz 190 SL fra 1958
Da er vi framme og det er litt kø for å komme inn
Det virker også som at noen drar, kan det være på grunn av været? Bilene vi ser er en Oldsmobile Hydramatic fra 1941 og bak en Mercedes-Benz 190 C fra 1965
Det er uansett mange biler her inne allerede og vi fra Hamarløpet og Totenløpet er jo rundt 150 biler også
En bil til som er på vei ut, det er en Volkswagen 113 De Luxe fra 1958
Kommer en til, det er en Mg "B" fra 1966
Da er vi inne og her var det mange biler, skal vi begynne fra venstre? Volkswagen fra 1966, neste Austin Mini 1000 Van fra 1973, neste Skoda 1201 fra 1956, de to neste har vi tatt før og så kommer en Saab 96 hvor vi ikke vet årstallet, neste er en Mg B men vi vet ikke årstallet, så tror jeg vi har tatt resten før
Nå må jeg begrense meg litt, har en mistanke om at det nå kan bli mange dobbeltregistreringer
Vi er klar for vandring, men skal vi ta med paraply eller ikke?
Her bare ser vi på bilene ok?
Det er en del store biler her også og den hvite til høyre er en Terraplane Convertible Coupe fra 1935
Ble bare litt nysgjerrig på de store bilene også, er de veteraner? Vi prøver, Scania T142 fra 1988 og en Volvo F12 fra 1984. Jo da, de er absolutt veteraner
Så dukker det opp et telt hvor det er masse spennende bildeler, også til Renault som vi kjører. Huseby Autodeler heter det og jeg har visittkortet hans
Statens vegvesen er også tilstede her
Se da folkens, er ikke dette flott så vet ikke jeg
Men her har vi en meget spesiell bil, til og med senior har dukket opp. Det er en Renault 30 TX V6 Injection A fra 1981
Bare for å lodde stemninga litt, vi går under en bru
Nå står jeg bare helt stille og ser, hvilken bil er dette som for mannen til venstre til nesten å sveve?
Takk Speedy Mike for at du stoppet opp et par sekunder foran meg så jeg fikk et fint bilde. Må bare få presisere, se den bakkeklaringen!
Nå går vi bare rundt og koser oss, det regner litt så jeg må ta opp kamera når jeg ser noe spennende sånn som her
Nå er vi foran Amcar teltet og det står to biler der, skal vi dokumentere? Ja vi gjør det, fra venstre en Ford 15M RS fra 1970 og ved siden av en Volkswagen Boble Cabr. fra 1967
Her står det også en vi kjenner fra Renault miljøet med sin Renault 15 TS fra 1973
Rundt omkring var det plassert ut høyttalere og vi hørte en reporter som intervjuet folk på plassen og her fikk vi se han
Så fikk vi se en Citroen Berline fra 1939 som var like rusten som gjerdet vårt
Så har vi teltet til LMK og til høyre står det en Triumph SPITZFIRE 1500 fra 1974
Det er flere som blir intervjuet i dag men jeg ser også en kar inne i bilen
Og han kjenner jeg veldig godt, men hva er det han har på hodet?
Nå ble jeg misunnelig, denne var jo mye finere en min
Skal vi bare begynne fra venstre? Peugeot fra 1962, neste Lancia Flaminia fra 1968, neste Morgan Plus 8 3.9 registrert 2000, og siste en Volkswagen VW 1300 S fra 1973
Her står det to veldig like biler skal vi se om det er noen forskjell på dem? Til venstre en Ford Cortina 1500 fra 1966 og til høyre en Ford Cortina 1500 fra 1966. Altså ingen forskjell
Hva er det vi har her da? Den til venstre er en Ford fra 1931 men den til høyre er jeg litt usikker på.
Her var det mange fine på rekke og rad, vi tar de tre første fra venstre. Ford Sedan fra 1931, Ford A fra 1929, Ford Sedan fra 1930
Men nå regner det så mye at vi peker nesa hjemover, dessverre går vi da glipp av Messhams Wall of Death i kveld, men vi skal være klar igjen i morgen til åpningen av Norsk Kjøretøyhistorisk Museum på Hunderfossen
Nå står vi godt parkert ved Renault huset etter en fin og lang dag med masse opplevelser
Paraplyene må også tørke til neste dag, kan hende vi trenger dem da også
Men så har det seg slik at en lørdagskveld i Våler kan by på overraskelser
Det jeg angrer mest på er at junior kom med dette budskapet fult uniformert og jeg tok ikke bilde da det stod på ladning
Men reklame filmen, hallo det ryker ut av motorrommet, det har det aldri gjort før
Dette er ikke reklame nå, dette er bare for at jeg skal huske
Forværelse til der vi skal sove i natt, kalles dette nostalgi eller hva?
Ingenting slår et tidlig morgentur før dagen skal begynne, og ofte er det Skjæra jeg møter på turene
Lysforholdene er dårlig, det er fremdeles mørkt
Da kan bilde bli slik, men jeg traff den da før den fløy bort
Så ser du en kar som går langt der borte på jordet, da blir du nysgjerrig. Ingen er ute så tidlig på morgenen
Bortsett fra Tranen da, den er også tidlig oppe på morgenen
Det har liksom litt med hvordan den står når du ser den første gangen, hvis den har denne stillingen kjenner du den igjen med en gang
Det kommer en ny fugl på ledningen og jeg har litt bedre forhold og tror jeg vet hvem det er
Trost er etternavnet, men hva er fornavnet? Gråtrost eller Rødvingetrost?
Når du er på en fototur er det bra og skjerpe sansene sine litt. Da må du være observant og noen ganger kan du bare ta et bilde
Står du helt stille og bare observerer er det flere der enn du tror
Men nå står jeg på brua over Magnesåa og lar stillheten senke seg
Jeg hører bare på bruset og lukker øynene, dette er terapi
Da er vi på vei tilbake, snart kan turen til Hunderfossen starte
Jeg bare fyrer av mens jeg går tilbake, kanskje jeg er heldig
Vel, jeg har fått en av dem til å hoppe
Men jeg går fort så de blir litt stressa
Men legg merke til fotarbeidet til den ene, står respekt av det
Vi går målbevisst videre
Og en ny fugl er i sikte
Er nok en av den rufsete typen dette her
Nå passerer vi naboen og det sitter en fugl der
Hvilken fugl har en slik lang hals?
Jo det er Pilfinken
De har en hage også og der er det en fugl
Nå er jeg fargeblind så enten er det en Gråtrost eller en Rødvingetrost
Siste fuglen vi ser i dag som sitter på busken
Pilfink, men nå er vi fremme og skal kjøre Renault Fuego til åpningen av Norsk Kjøretøyhistorisk Museum
Ikke det beste været vi starter med i en Renault Fuego, jeg sitter i passasjersete nå med kamera på magen
Et Rådyr løper over veien og jeg tar et bilde, men det regner sånn at Rådyret blir ikke synlig
Ikke alle de nye bilene tåler regn, det ser vi her
Men nå er vi på jakt etter sauer
Og det vi finner er kuer og noen fugler på ledningen der bak
Hva vi jakter på nå er jeg ikke helt sikker på, kanskje vi bare passer på?
Solen har ikke stått opp enda men for vi se sol i dag?
Men elgen vil vi se, men det er bare oppskrytte skilt
Toget vil jeg også se, men hvor er det når vi kjører over en overgang?
Det er ikke her i hver fall, det er helt sikkert
Men jeg har et øye oppe i luften også, er dette en ørn?
Tror ikke det, kråker er det mange av
Men jeg fikk endelig se et tog selv om gjerdet er i veien
Ja da, høsten 2020 for vi nok bomringer her også tenker jeg
Hvordan skal det gå med disse stedene da, ja det lurer jeg på
Som for eksempel. Her på Midtskogen stanset norske styrker tysk angrep 9-10 april 1940
Vi kunne lese det nå, men hva når vi kjører der oppe?
Her blir det frokost, det er bombesikkert
Men at noen jobber i dag overasker meg litt
Frokosten er inntatt og vi kjører like tungt som måka flyr
Vi nærmer oss Lillehammer tror jeg og bussen foran er ingen bremsekloss
Men hva dukker opp her? Nå må jeg tenke litt
Har sett et eller annet om verdens høyeste trehus på nyhetene
Men han kjører så veldig fort at dette må undersøkes mer på tilbake turen
Så hva er dette? Lyskastere fra skogen som skal lyse opp bygningen i mørket?
Nytt bygg som markerer seg, Veidekke står det på veggen
Så skal vi få to tunneler og kjøre igjennom i istedenfor en, da blir det enda flere veibommer
Moelv-tunnelen, der tror jeg vi kjørte igjennom i går
Så er vi ved Mjøsbrua igjen, men i litt dårligere vær
Så passerer vi Biri travbane også i mye dårligere vær
Så holder nesten en fugl å kræsje i frontruten til senior
Men nå nærmer vi oss veteranbil området, og her kommer den første som hilser på oss. Det er en Chevrolet Bel Air fra 1955
Ikke bare det, lastebiler hilser på oss også, dette er en Volvo L - 37005 fra 1962
Vi benytter anledningen, der borte var vi i går
Men så kommer det enda en bil, det er en Chevrolet Impala Convertible fra 1959 samme året som jeg ble født
Så har vi enda en bru, tror jeg bare kaller den E6 brua ved Lillehammer
Venta litt før jeg tok dette bilde, skulle være rett foran da
Men nå blir det litt spennende da, tre biler er i akselerasjonsfeltet og skal ut på motorveien. Vi tar den fremste først og jobber oss bakover. Mercedes-Benz 350 SL fra 1972, neste bak er Ford A fra 1931 og til slutt en Triumph TR5 PI fra 1968
Nå tar vi bare bilder av skilt som vi passerer, men legg merke til Skjæra da
Nå følger vi bare Mercedes-ene, den lengst bort er en Mercedes-Benz 240D fra 1974 og den andre har vi nettopp sett før
Nå holder senior farten, nesten
Norge er flott selv i dårlig vær
Hunderfossen, er det ditt vi skal?
Familiepark-Vegmuseum, her må det nok suppleres litt senere
Disse har vi dokumentert, men se hvordan de tar rundkjøringen
Vi passerer også noen biler som står inne på bensinstasjonen
Vi begynner å nærme oss og vaktholdet strammer seg inn
Her har vi skiltet hvor vi skal svinge inn, Norsk vegmuseum
På den andre siden av veien er det også noen ting men der har jeg aldri hvert
Men nå er vi ved innkjøringa og se hvor elegante vaktene er
Det kan rett og slett ikke bli bedre
Vi blir møtt med smil
Damene er selvfølgelig litt mer skeptiske, men det bør de også være
Vel, nå har vi sluppet inn og er på vei inn for å dokumentere
Jeg bare begynner fra venstre selv om det er rumpa deres. Volvo B-70501 fra 1964, neste Volvo L-342 fra 1953, neste Scania L 5538 fra 1967, neste Steyr fra 1964, og til slutt en Volvo -L-49508 fra 1965
Men denne var spesiell, hva kan denne hete?
Vi er tidlig ute i dag også men allerede har mange kommet
Her ser vi også litt av bygget som er Norsk Kjøretøyhistorisk Museum som skal åpne snart
Her ser vi resten av bygget og se hvor mange biler det er her allerede
Den fremste trenger vel ikke mer presentasjon men den gule bobla til venstre er en Volkswagen 1302 SL fra 1971
Her står det også noen, vi tar den gule til høyre og så bil nr. to til venstre. Lincoln Continental fra 1971 og en Ford T. Touring fra 1914

◄ 1 2 3 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress