Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Norsk Renaulttreff 2024 på Dombås
Så kommer det mange flere, det eneste jeg klarer å følge med på nå er sprayboksen
Her må det gjelde Pub Goelette, sånn er det med den saken
Jeg er ganske sikker på at sprayboksen forsvinner nå
Så kommer pappa også, da forsvinner sprayboksen helt sikkert
Men så tar det helt av, det er flere premier igjen og dem blir kastet i været
Men sprayboksen da? Har den forsvunnet?
Jeg kan ikke se den, da må noen flytte på seg
Det er flere premier som kastes opp i luften, det er bare å plukke dem opp
Ok, sprayboksen er borte. Nå er det best og flytte litt på seg før det tar helt av
Du snakker, alt skal bort
Må få si at dette er den beste premieutdelingen jeg har vært med på
Alle er fornøyde og natten begynner å nærme seg
Norsk Luftambulanse er ute på et nytt oppdrag, fikk så vidt et glimt av dem
Men nå pakker fotografen ned kamera, vi trekker inn i teltet og skal ha lørdagskvelden for oss selv
Et siste bilde før jeg går å legger meg, det eneste jeg har gått glipp av er sparking av dekk utover natta
Søndagsmorgen, snart så er det på tide å reise hjemover
Det har vært dugg om natten, vi er jo nesten på fjellet
Trønder- Bataljonen er i full gang med å rigge ned teltet, dem har gjort en fantastisk jobb med treffet
Da er det bare å si farvel for denne gang, men vi treffes igjen
Det er to jeg vil ha foran meg før jeg reiser og det er disse to. Du vet aldri hva dem finner på når dem kommer bakfra
Litt synd at jeg ikke visste om basen til Norsk Luftambulanse når jeg var her. Da skulle jeg tatt et besøk
Her nytter det ikke og holde følge med toget, jeg tror det er SJ Nord Premium BM 76 togsett vi ser her
Her kan vi se rester etter den gamle E6 tror jeg, er vel bare en gangvei nå
Her stoppet jeg for 5 år siden, det er Stampen mølle på Selsverket som opprinnelig er fra 1600 tallet og som har sin egen historie
Men nå må jeg konsentrere meg, skal finne Vinstra hvor det står en rød telefonkiosk
Og her fant jeg den, en venn av meg var her i august 2021 og sendte meg et bilde. Da var det ingen Lesekiosk enda
Men i juni 2024 så er den det, ble en Lesekiosk i mars 2022
Vinstra stasjon har ligget her lenge, helt siden 1896 da Dombåsbanen ble bygget til Otta
Vinstra stasjon var tegnet av Paul Due, og ble åpnet 2. november 1896. Da vet vi det
Men nå skal jeg ikke kjøre helt til Oslo, tar et besøk i Hamar hvor min datter og svigersønn bor og overnatter der
Frya leir, det vekker minner. I juni 2017 hadde vi Norsk Renaulttreff der
Så kommer vi til Lilleputthammer Familiepark, dem har vært her siden 1983 og utvidet mange ganger. Har noen gamle bilder derfra
Og her borte et sted ligger Hunderfossen Eventyrpark, dem har ligget her siden 1980 tallet og  bare blitt større og større
Historien er morsom, jeg siterer. Det var en gang en mann fra Lillehammer som satt på verandaen sin og leste Dagbladet. Han het Anders, og bodde på en stor og vakker gård et stykke nord for byen, ved en stor foss kalt Hunderfossen...
Men så stopper jeg ved en rasteplass som har blitt en tasteplass, så det er slik utviklingen blir
Så er vi på Mjøsbrua som er fra 1985, ganske tøff stigning her for min veteranbil
Her ser vi Wood Hotel i Lillehammer, det er 85,4 meter høyt. Noen skriver verdens høyeste, men da må det være bygd i tre
Så er jeg plutselig i Hamar og syns at jeg ser et damplokomotiv NSB type 49 nr. 470 som heter Dovregubben. Hvor tror du at jeg er nå?
Akkurat, nå har jeg parkert utenfor hos min datter og svigersønn, men dem har en hund også, som dere skal få hilse på
Utsikten fra Kornsilovegen i juni 2024, her blir mye annerledes. Men nå er det pizza som gjelder, dem kommer på døra
En kveldstur etterpå ved Mjøsa gjør seg, vi har det koselig
Så dette er da Anton som er litt sjefete tror jeg, men snill er han
Så har vi kommet til mandagsmorgen og jeg må si farvel til Anton. Nå er det videre til Oslo, men først noen stopp på turen
Første stopp er Hamar Flyplass som er eid av Hamar Kommune og blir nå drevet av Innlandet Flyklubb. Jeg hadde håpet å se noen fly her, men er nok litt for tidlig ute
Innlandet Flyklubb ble etablert i 1935 og fyller 90 år i 2025,  og når det gjelder HaGL fallskjermklubb, finner jeg bare datoene 1985 og 1998
Hamar Flyplass eller Stafsberg flyplass har ikke så veldig lang historie, den ble åpnet i november 1950
Jeg fant et fly da inne i flytårnet, jeg tror det er en Piper J3 Cub fra rundt 1980. Men nå må vi videre
Vi nærmer oss Kolomoen vegkryss og her ser vi Kolomoen bru som åpnet i 2009
Som dere sikkert ser så er jeg ikke så heldig med været, så det er bedre å ta bilder i tunneler. Men jeg har to stopp til så jeg håper været bedrer seg
Korslundtunnelen ble åpnet i juni 2015, det er 9 år siden det. Husker dere køene som var her før?
Nye Minnesundbrua som åpnet i 1994, hvor kjørte vi før? Kanskje over Langset bru som nå blir kalt den gamle Minnesundbrua?
Men nå skjønner dere hvor mitt neste stopp er, det er Oslo lufthavn Gardermoen. Jeg har lyst til å se hvor Gardermoen Flyklubb holder til
Men jeg har rotet meg bort og ingen skilt å se. Men jeg fikk et fint profilbilde av Norse og Norwegian da
Men jeg gir meg ikke helt enda, det må da være mulig å kjøre rundt. Her ser jeg Norwegian i luften
Vel, her står Norsk Luftambulanse med sin Airbus H135, men det er et gjerde imellom oss
Her finner jeg også hangaren til Gardermoen Flyklubb, dem har vært her siden 1950 og Oslo lufthavn Gardermoen åpnet i 1998. Så det har vært flyplass aktivitet her før
Gardermovegen 42 så ligger Gardermoen Hotel Bed & Breakfast, eiendommen har en lang historie. Men jeg fant ikke ut noe mer
Jeg gir meg og kjører videre, det er for høye gjerder her
Jeg har en stopp igjen og det tar 50 minutter i veteranfart, gjett hvor jeg skal...
Men når jeg kjører forbi en CF-104 Starfighter som ble montert på sokkel i hovedporten i 1993 og malt opp i militære farger i 2012 og med halenummer 766. Da vet dere hvor jeg skal hen
Eller hvor holder HelikopterDrift hen? Selskapet ble opprettet 10 september 1993 med kontrakt på trafikkovervåkning for Radio 1
Et par småfly ser jeg også, den ene er en Cessna 172D fra 1963 og den andre er en Commander 114 fra 1976. Veteraner begge to
Men nå har jeg parkert ved Kjeller flyplass og ser det første store flyet. Det er Air France som er ute med sin Airbus A318-111 fra 2007
Så kommer Norwegian Air Shuttle AOC med sin Boeing 737-8JP fra 2016
Dette vekker minner, første gang seg så et banner med BEVAR KJELLER FLYPLASS var i 2019, det hang bak et fly mens jeg så etter fugler
5 år har gått siden det, og enda så trues det med nedleggelse
Jeg har drømt og i 2019 så gjorde jeg det. Tok en tur med et veteranfly, kan absolutt anbefale det
Cessna A185F Skywagon fra 1977, nesten like gammel som bilen min og like fin
Saab 91B-2 Safir fra 1952, den ser jo nesten helt ny ut
Cirrus SR22 fra 2017, det tok en stund før jeg ble kjent med den
Piper PA-28-161 Warrior II fra 1978, en ordentlig kriger dette her
Reims-Cessna F177RG Cardinal fra 1972, den må jeg se litt nærmere på senere
Så kommer TAP Air Portugal med sin Airbus A320-251N fra 2020, alle disse store flyene har jeg tatt bilde av før
Men hvor gammelt er flytårnet på Kjeller flyplass? Det begynte på Kjeller i 1912, men så gammelt er det nok ikke
For at Kjeller flyplass skal bevares må politikerne i Lillestrøm kommune vedta det, men kampen om å bevare en av verdens eldste flyplasser er definitivt ikke over. Vi må bare vente til 2029
Så imens så parkerer jeg bilen og takker for turen. Mine turer er definitivt ikke over

◄ 1 ... 3 4

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress