Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Norsk Renaulttreff 2024 på Dombås
Avreise torsdag 13 juni, begge bilene er klare. Den bak er en Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique fra 2014 og den foran er en Renault 6 TL fra 1975
Så da er vi på vei og kona ligger bak meg i sin Clio, jeg kjører alene med kamera på magen og kan ha det gøy. På høyre side har du kjøpesenteret Bryn Senter som snart skal bli høyere
Så ser jeg en fugl, spørsmålet er om det er en Kråke eller Kaie?
Jeg har kjørt forbi dette bygget noen ganger og tatt bilder av det. I 1985 var det Landhandelen på Opakermoen. Bygget innehold foruten butikk også det gamle meieriet på Opaker, samt det første posthuset på Mo'n. Jeg tror det var en bensinstasjon her også
Står du sånn ved Kia Motors så er du sikkert til salgs. Det er en Pontiac Firebird 400 fra 1968. Det er mange generasjoner av denne, men jeg tror dette er første generasjon
Her inne står det også en spennende bil, det er en Buick 225 fra 1962. Buick Electra 225 er en luksus bil som kom i minst 6 versjoner, hvilken versjon tror du denne er?
Men nå stopper vi ved Sanngrund Servering og Overnatting og må ha litt Renault historie. Renault ble grunnlagt i 1898 av Louis Renault og hans brødre Fernand og Marcel
Så i dag har Renault 126 år med et fantastisk eventyr hvor en som tapte står til høyre og en som vant står til venstre - jeg tror antallet på Clio ble rundt 15,9 millioner biler
Men det blir som med Glomma, noen ganger er den lav og noen ganger er den høy. Sånn er det med Renault også, og jeg ser en liten mulighet her
Det er design som kommer til å telle i fremtiden, du må ikke ligne på alle andre - du må være annerledes
Men vi kjører videre og jeg bruker zoomen, den bilen og da mener jeg ikke traktoren så da veldig spennende ut
Jeg sjekker alltid om de tre revene er på plass i rundkjøringen på Skarnes, her er alt i orden denne gang
Nå har vi kommet til Kongsvinger, det jeg lurer på nå er om den er enveiskjørt på den brua nå. Erfaringene med enveiskjøring over Kongsvinger hengebru og gjennom Storgata vil bli evaluert høsten 2024, så vi må vente litt
Dette er lokomotivet GRAS 6452 som ble bygget av MAK i 1991, Grenland Rail er nok stikkordet her
Så kommer vi til Vinger tunnel som er 114 meter lang og ble åpnet i 1991. Men lokomotivet der oppe fikk jeg ikke helt tak i
Så stopper vi ved Vinger Hotell & Spa som er fra 1930 årene. Det var allerede den gang et flott praktbygg som huset blant annet Vinger kommunes rådhus frem til sammenslåingen av Vinger og Kongsvinger kommune i 1957. Vinger kinematograf er i dag hotellets festsal og sammen med restaurant Grillhaven kan tidligere kinematografen i Vinger dekke til festmiddag for 300 personer
Så kjører vi videre og passerer en familie med traneunger, disse var da veldig små
På veien oppover tar jeg et langt skudd og havner på en Volvo 144 - tror jeg
Hver gang jeg kjører forbi her, så tror jeg at han flytter bilene, men den gang ei...
Skaslien Gjestgiveri satser på EL-parkering, og på 1940-tallet kjøpte Ottars bestemor, Kirsten, det lille småbruket som i dag er Skaslien Gjestgiveri. Småbruket lå den gang under herregården Grøset. Bestemor Kirsten startet i det små med utleie av rom og servering av mat til handelsreisende og andre besøkende som kom til Kirkenær...
Det er så mye du kan se på når du kjører oppover, men her bomma jeg litt kanskje
Og denne er til salgs, kan det være en Opel?
Oppi her har dem selvlysende fartskilt, dem er fartsblinde oppi her veit du :-)
Så kommer vi til Namnå stasjon som var en jernbanestasjon på Solørbanen ved Namnå i Grue. Stasjonen var betjent helt til 1982 og ble nedlagt 1994. Da var det bil som gjaldt
Da kom jordebiler som kunne kjøre over alt, ta snarveier gjennom åkeren. Dette tror jeg er en Volvo Amazon forresten
Respekten for onkel Politi var kanskje ikke helt til stede her oppe i gamledager
Men her oppe satses det ikke på toget, her skal veiene utbedres
Men dette blir vanskelig, du skal kjøre bil og ta bilder samtidig. Jeg tror dette er en Chevrolet Impala fra 1964. Chevrolet Impala var Chevrolets dyreste passasjermodell gjennom 1965 og ble den bestselgende bilen i USA, tror du jeg har mange bilder av den?
Her oppe står veteranbilene på rekke og rad og viser seg frem. Dette er en Opel Kadett LS fra 1969
Så kommer vi til rundkjøringen på Flisa med kaffekjelen, kanskje det til og med vil gjøre at de som kjører forbi får lyst på kaffe, gjør en stopp og kjøper seg det på Flisa, sa kunstner Hans Martin...
Så er vi endelig i Våler og her står det en Chevrolet El Camino fra 1973. Hadde den vært fra 1959–1960, så hadde den vært meget spennende
Vi tar en siste stopp ved Kiwi i Våler, jeg tror den ble åpnet i 2010. En moderne butikk på rundt 1.400 kvadratmeter
Så i Våler sentrum har det skjedd mye siden jeg ble kjent oppi her og det var i 2009. Vi skal ta en liten titt senere
Men nå er vi framme og se på den bilparken, her er det bare Renault så langt jeg kan se
Men nå skal vi gå en tur med Kong Gustav, han vil vise oss litt rundt
Det er mange fine gangveier her, her går vi under Solørbanen som går mellom Kongsvinger til Elverum. Ble nedlagt i 1994 og har nå status som sidespor. Her går det kun godstog nå
Du kan finne mange spennende fugler her, særlig nede ved Glomma. Men dette er en Kaie som er en art i kråkefamilien
Stasjonsvegen i Våler, her sitter det en Linerle og viser veien. Linerla er et sikkert vårtegn
Ta den veien, da passerer du Våler nye kirke som ligger i Stasjonsvegen 1. Den gamle kirken brant ned natt til 29. mai 2009, men Våler kapell fra 1911 står enda
P. N. Sjursen hviler i Våler-jord. Han er gravlagt i kommuneparken i Våler, til daglig omtalt som Sjursen-parken rett ved siden av Våler kirke. Sjursen hadde et bra forhold til de som jobbet i kirken, men ikke noe spesielt forhold til kirken. Derfor var det hans ønske å bli gravlagt utenfor den, han døde 3. august i 1915
Våler kommune er i gang med sitt største investeringsprosjekt noensinne. Kirkebygden barneskole skal utvides og ny Våler ungdomsskole skal bygges. I tillegg skal ny svømmehall, volleyballbane og garderobeløsning på plass, og uteområdet skal oppgraderes
Våler kommune er i stadig vekst. Kommunen har i dag i overkant av 6.000 innbyggere, og det forventes at vi allerede i 2030 er over 8.000 innbyggere. Våler er særlig populært blant barnefamilier. For å møte befolkningsveksten må kommunen utvide elevkapasiteten
Da ungdomsskolen brant i april 2021, ble det fortgang i planene. Så nå har det blitt veldig fint her
Men nå tror jeg at vi ser på en Rødvingetrost, se på de lyse feltet over øynene
Men ferden går videre, nå er vi ved Olavskilden. Sagnet om kong Olav i Våler er omtalt skriftlig i 1828 av presten Theodor Ingier
Stedet der Olav sto da han skjøt pila har blitt kalt Olavskilden. Som mange andre Olavskilder har denne kilden gjennom tidene blitt tillagt legende og helbredende egenskaper. Olavskilden har per nå få markeringer. Våler kommune har initiert et arbeid for å markere og legge til rette for å sette i stand Olavskilden
Så dette er Olavskilden i Våler, du kan finne mye spennende om det gamle sagnet på web. Men nå må vi gå videre
Monsterveggen skal glede langs stien, den lyser virkelig opp i terrenget og skal glede folk som går på den nye stien til Olavskilden i Våler. Monsterveggen som har vært gjenstand for mye diskusjoner, vil jeg tro
Jeg tror Solørbanen feiret 130-årsjubileum i 2023. Banen er 94 km lang og er ikke elektrifisert som du ser her. Damplokomotiv var i bruk så sent som 1969, nå er det vel dieseltog som gjelder
Det er et rikt dyreliv i Våler, du har elg, ulv, bever, hare, rev, grevling, mår og røyskatt blant annet. Men vi nøyer oss med huskatten denne gangen
Fredagsmorgen og fire av disse bilene skal på tur, tror du vi gleder oss? To veteraner og to litt nyere, men alle Renault
Selv Skjæra er oppe med ungen sin, det kommer til å bli en fint dag
Vi kjører fra Våler og stopper i Lillehammer og fortsetter videre til Dombås etterpå
Det er mange fine veteranbiler i Våler, her ser vi to av dem. Den til venstre er en Saab 96 fra 1979. Den til høyre er en Saab 96L V4 fra 1980. Svenskene kunne lage bil den gangen
Her har vi også en veteran som snart skal ut på veien igjen. Kan det være en Mercedes Benz fra 1960 åra?
Det gamle administrasjonsbygget Bjørke står enda, først så ble det solgt og nå i år har kommunen kjøpt det tilbake. Skal bli spennende å se hva som skjer med bygget som var et praktbygg i gamle dager
Så var det disse bomstasjonene da, fra Oslo og opp til Lillehammer via Våler i Solør må vi ut med kr. 112,- pr bil
Men nå er det full gass, jeg ligger i 80 km/t og har 56 km å kjøre. Det skulle vel la seg gjøre på rundt en time med litt stopp underveis
Men nå nærmer vi oss Brumunddal hvor Mjøstårnet står, Brumunddal fikk bystatus i 2010 og blir populært kalt «Dala»
Mjøstårnet ble åpnet i mars 2019, jeg husker at jeg kjørte her i juni 2019. Det er verdens nest høyeste trehus som ligger i umiddelbar tilknytning til Mjøsparken
Mjøstårnet er 85,4 meter høyt og har 18 etasjer med hotell, leiligheter, kontorer, restaurant, fellesområder og et svømmeanlegg
Så skal vi kjøre igjennom Moelvtunnelen som er 197 meter lang og åpnet i 1986
Rett etterpå kommer vi til Mjøsbrua som er 1420 meter lang og ble åpnet i 1985. Men hvis Moelvtunnelen ble åpnet i 1986, så må det ha vært litt kaos her i overgangen
Noen vil ha en ny 4 felt bru, men da blir denne en riksvei som ingen vil betale for. Da må denne kanskje rives, har du hørt på maken. Så Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune
Kanskje vi skulle opprette et fergesamband over Mjøsa igjen, det er jo mange turister som kjører her. Kanskje vi kunne finne igjen en av MF Mjøsfærgene som gikk over her
Men vi må ta en stopp her i Gjøvik kommune, hvem husker ikke Vinter-OL i 1994. Gjøvik Olympiske Fjellhall, verdens største hall som er bygget inn i et fjell
Hvis du ser på skiltet (HS) så kommer bilen fra Lillehammer, jeg har et gammelt bilde av bilen når den er i Lillehammer
Så Lillehammer, her kommer vi nok en gang. Må innrømme at jeg har vært der før når jeg jaktet på røde telefonkiosker
Vinter-OL i 1994 var de 17. olympiske vinterleker som ble holdt i Lillehammer. Byen ble tildelt lekene under Den internasjonale olympiske komités kongress i Seoul 15. september 1988. Jeg husker det var veldig kaldt det året
Her ser vi Skibladnerbrygga i Vingnes eller Vingnesvika som er Lillehammers mest besøkte badeplass. Den nye brygga til Skibladner ligger på Vingnes, og ble innviet 25. juni 2006
Der oppe ser vi Lysgårdsbakkene hoppanlegg i det fjerne - Olympiaparken. Du kan ta stolheis opp til toppen av den største bakken og nyte panoramautsikten ut over Lillehammer by og Norges største innsjø, Mjøsa. Hopptårnet er et populært fotostopp for alle tilreisende. Derfra kan du velge å ta de 936 trappetrinnene ned igjen, eller kjenne på den svevende følelsen i stolheisen...
Men Vingnesvika kan også være en skøytebane om vinteren. Målet er å lage en 400 meter bane, en hockeybane og en langbane 7 km lang fra Vingnesvika til Vingromkirke
Men vi har et mål, vi skal innom Maihaugen hvor det er en rød telefonkiosk som jeg ikke kom til på min forrige jakt etter telefonkiosker. Året var 2020, da hadde vi pandemien
På vei inn til Lillehammer oppdager jeg noe nytt, her bygges det en ny bru over Mesnaelva ved Strandtorget i Lillehammer
Men jeg ser også noe annet, på høyre side ser jeg en Jaguar XJ6 4.2 fra 1986. Det er den første veteranen jeg ser i Lillehammer
Når du ser en slik pipe må den være gammel, jeg er ikke helt sikker, men jeg gjetter. Mesna Kartonfabrik som ble opprettet i 1915 under navnet Mesna Træsliperi og Kartonfabrik
Så må vi igjennom Sorgendalstunnelen som er 278 meter lang og ble åpnet i 1993, ett år før OL
Maihaugen er et museum på Lillehammer. Det åpnet på Maihaugen den 2. juli 1904 under navnet De Sandvigske Samlinger, da Anders Sandvigs private samling ble kjøpt opp av Selskapet for Lillehammer bys vel
Maihaugen er Norges største friluftsmuseum, men kan like gjerne beskrives som en tidsmaskin der du legger ut på en lærerik reise i tid. Opplev både gårdslivet på 1800-tallet, det travle bylivet på 1900-tallet, gå i varierte utstillinger og nyt det fantastiske kulturlandskapet med over 200 historiske hus - og så står det en rød telefonkiosk der inne
Her ser vi en Renault 6 og Maihaugen stasjon som er pakkhuset fra Brøttum stasjon, noen mil sør for Lillehammer. Det ble bygget i 1894. Perrongoverbygget, som gir ly for ventende passasjerer, skal først ha blitt oppført i Christiania (Oslo) i 1897. Senere ble det flyttet til Lillestrøm stasjon, og så til Maihaugen i 1997
Noe er flyttet på siden sist jeg var her, jeg savner damplokomotivet for skiftetjeneste type 23b nr. 443 og postvognen 18107 fra Skabo Jernbanevognfabrikk
Men nå må jeg komme meg inn på Maihaugen, de andre har selvfølgelig kommet inn før meg
Med en gang så oppdager du atmosfæren her, her er det hester og ikke biler
Dette må være Kirkestuen fra 1800 tallet og så siden påbygd mange ganger. Stod på Dovre og ble revet i 1971 og gjenoppført 1975
Ok, her står jeg nå og skal kikke meg litt rundt. Men det er telefonkiosken som er fokuset mitt nå
Her ser vi Julingården som er en kjøpmannsgård med forretningslokaler, bondestue og lager i bakgårdsbygningene. Julingården rommer i dag Falkenbergbutikken, Skovsruds rammeforretning og Rønning Manufaktur
Går du inn i noen bakgårder så kan du oppleve dette, her er det en hane og høner så det holder
Her finner du også Olsengården som er den eneste komplette bygården på Maihaugen. Samtlige bygninger er fra den samme eiendommen og er gjenreist nøyaktig slik de sto i forhold til hverandre
Filmen, Den første julen i Skomakergata ble spilt inn her på Maihaugen vinteren 2022. Tror ikke jeg har sett filmen
Nå har vi kommet til dronning Sonjas barndomshjem som lå i Tuengen allé 1b i Oslo, nærmere bestemt Vinderen
Huset er fra 1935 og Sonja bodde der fra hun var født i 1937 og til hun giftet seg og ble Norges kronprinsesse i 1968. Huset ble flyttet til Maihaugen høsten 2016 og åpningen var i 2018
Men endelig så finner jeg den røde telefonkiosken på Maihaugen, den er en av de 100 vernede telefonkioskene i Norge
Telefonkiosken kom til Maihaugen i 2000, da vet vi det
Ved siden av så står det en funkiskiosk fra 1930 tallet, kiosken ble oppført på Maihaugen i mai 2019
Funkiskiosken kommer helt fra Nord-Gudbrandsdalen, nærmere bestemt ved Ulafossen på Selsverket
Jeg står litt langt unna, men her ser dere mange av husene som står rundt omkring
Her ser vi Postgården, bygningen ble demontert i 1974 og gjenreist på Maihaugen i 2004. Neste gang skal jeg gå grundigere til verks, skal visst stå en 1200 cc Harley Davidsson med sidevogn fra 1932 i bakgården
Byens apoteker i 1890-årene var Thorvald Grundtvig og dette er Nordstrandsgården. Du må bare ta deg en tur, det er så mye å se på her
Salvensen heter denne bygningen, ligger rett ved siden av Nordstrandsgården
Vi avslutter her ute med et bilde av Kirkestuen fra en annen vinkel, her kan vi se verandaen i sveitserstil som ble oppført i 1872 og som var den siste utvidelsen
Norges Olympiske Museum ligger også på Maihaugen, det er et topp moderne og interaktivt museum, som tar deg lekent med på en tidsreise fra antikken til de moderne olympiske leker
Men det har ikke jeg tid til nå, skal rekke et Renaulttreff om noen timer og har fremdeles mange mil igjen
Men hva skjer her, skal dem lage flere tunneler? Det skal bli ny E6 nordover fra Lillehammer. Tunnelen vil sørge for at tettstedet Fåberg blir kvitt støy fra veien. Nesten ti kilometer lang strekning med blant annet 2,7 kilometer toløpstunnel
Hva vil Øyer kommune mene om det, da vil alle turistene kjøre rett forbi. Øyer kommune grenser til nord ved Ringebu
Hunderfossen ligger i Fåberg, dette er kraftverket som er 280 meter lang og 16 meter høyt og er utstyrt med 10 flomluker
Her ligger også Hunderfossen Eventyrpark som tidligere het Hunderfossen Familiepark, den åpnet i 1984
Hvor tunnelen skal komme ut er jeg ikke sikker på, men nå skal vi passere Tretten og videre opp til Otta
Øyertunnelen som ble åpnet i 2012, en tunnel som hadde alvorlige feil med ventilasjonsanlegget i begynnelsen. Jeg håper dem har rettet på det nå
Mageli Camping ligger idyllisk til ved Losna i Gudbrandsdalen, se hvor fint det er her
Tar jeg ikke feil så har dem vært her i 90 år nå, da er vi helt tilbake til 1934, da den første utedoen kom
Nå kjører vi inn i Ringebu kommune som i nord grenser til Stor-Elvdal
Her tror jeg vi ser spiret til Fåvang kirke, en kirke fra 1600 tallet. Men vi har ikke tid til å stoppe nå
Her borte har du veien til Ringebu stavkirke som er en av 28 gjenværende stavkirker i Norge og en av de største. Kirken har en utskåret inngangsportal i dragestil, her burde jeg ha stoppet
Landsbyen Ringebu ble grunnlagt som handelssentrum i 1899, og blir ofte kalt Norges minste by. I 2017 kjørte jeg sammen med en kolonne med Renaultbiler her, hvor vi hadde et Norsk treff
Akkurat, vi var på Frya Leir den gangen. Frya Leir er en nedlagt militærleir som er omgjort til en campingplass, vi kosa oss der
Men hvilken tunnel er jeg i nå? Jeg tror det er Hundorptunnelen som åpnet i 2016 og den er 4 164 meter lang
Så må vi over Lågen og her har vi Harpe bru som også ble åpnet i 2016 og er 324 meter lang. Den kjørte vi over i 2019, da var den 330 meter lang
Da har vi kommet til Nord-Fron kommune og jeg var akkurat for sen med å ta bilde av en amerikaner som er veteran
Nå er vi midt i Gudbrandsdalen, ganske tøft landskap her
Det er lange tunneler her også, her kommer vi til Teigkamptunnelen som er 3747 meter lang og åpnet i 2016. Her har vi en differanse på 147 meter da skiltet sier 3600 meter
Jeg prøver selvfølgelig å sjekke lengden før jeg kjører inn i tunnelen, det jeg fant ut var følgende. 3 750 meter lang, inkludert tunnelportalene, lengden i fjell er 3 675 meter
Men nå kommer vi til Sel kommune, da er vi nord i Gudbrandsdalen. Grenser i nord til Dovre og har fire tettsteder, dem er Otta, Nord-Sel, Dale, Bjølstadmo og Sandbumoen
Her passerer vi Sjoa Mat og Bensin, Rakefiskfestivalen på Sjoa kan være et stikkord her
Storrusten Gjestehus & Camping på Sjoa er neste sted vi passerer, jeg fant ikke ut hvor lenge dem har vært her
Men her har vi Sjoa Familierafting, nå er vi på Varphaugen Gård som ligger helt inntil Gudbrandsdalslågen. Selve gården stammer fra 1744 og turistdriften tok til i 1947, og gården begynte med rafting i 1984
Nå nærmer vi oss Otta, vi hadde et Renaulttreff der i 2014 husker jeg
Velkommen til Otta – byen ved Rondane! Otta fikk bystatus i 2000 og elven Ottaelva renner igjennom her
Men nå snakker vi, nå er det ikke langt igjen til Dombås, vi må bare til Dovre først. Det forvirret meg sist jeg kjørte her også
Her passerer vi Sel kirke fra 1742, det er en korskirke og er trolig den tredje kirken i Sel
Høvringen ligger vakkert til i Rondane Nasjonalpark med flott utsikt over fjell i Nord-Gudbrandsdalen og Jotunheimen Nasjonalpark
Nå er det oppover bakker, rart at ikke redaktøren har kjørt forbi meg med sin Renault enda
Jeg hadde håpet og se toget på Dovrebanen, men ikke denne gangen
Men nå kommer vi til Dovre kommune og jeg må lære meg litt. Den grenser til Oppdal i nord, Folldal i aust, Sel i sør og Vågå og Lesja i vest. Det er ett tettsted i kommunen og det er Dombås, da skjønner jeg...
Dovreskogen camping har ikke alltid hatt det navnet, opprinnelig så het det Rudiløkken camping. I 1986 endret bygda navn fra Brennhaug til Dovreskogen, som var det opprinnelige navnet
Jeg tok bilde av dette skiltet i 2019 også, har det blitt så slitt på 5 år?
Men nå er vi like ved Dombås som ligger helt nord i Gudbrandsdalen og er ett sentralt knutepunkt for både bil og jernbane. Her møtes E6 og E136, og stedet er et velkjent stoppested for alle som har kjørt mellom Oslo og Trondheim, både med bil og tog
Mosjordet Grendahus blir omtalt som gamle ærverdige av dovringer, og sikkert lesjinger også. Her var det Husflidsskole i 1886 før det ble et grendehus i 1978
Dombås har ikke bystatus, men er fremdeles et tettsted med godt over 1000 innbyggere. Her har du et handelssentrum, flotte naturomgivelser med kort vei til Dovrefjell og Rondane
Velkommen til Dombås, jo takk for det. Når jeg tok bilde av dette skiltet for 5 år siden så pøsregnet det
Jeg fant fram med en gang, det er her vi skal være i helgen. Trolltun hotell og hytter som har hotellrom, renoverte hytter og vandrerhjem
Nå lurer jeg litt på hvorfor det heter Trolltun, er det troll her?
Her står det Trolltun Gjestegård som sikkert har litt historie som jeg skal prøve å finne. Trolltun ble bygd som sportshotell i 1984 og så kom det nye eiere i 2015
Og her ser jeg trollene, dem var ikke så trollete som jeg trodde. Dem ser jo faktisk snille ut
Ankomst Trolltun og en har kommet før meg, men han har nok kjørt E136 og ikke E6. Men er det ikke vakkert? En Renault 17 fra 1973 og en Renault 6 fra 1975
Mitt første inntrykk når jeg kommer inn i resepsjoner var, fy flate, her var det fint. Sjekk den melkekassa fra Fellesmeieriet i Oslo, at jeg ikke tok en titt nede i kassa. Knut Edvin selde mjølk...
Nå er det bare å vente på dem andre, men her var det fint
Fugler har dem også her, er det en and eller en gjess? Eller er det noe annet?
Fin plass har dem også, en liten Trolltun dam
Da må dette være Trolltunbekken, jeg bare tuller nå, men pent var det
Kanskje dem ikke er troll, det ser ikke ut som dem har stått her lenger enn siden 2015
Jeg prøver å finne hytta vår, at det er renoverte hytter her ser jeg med en gang
Skiutleie, varmebu og kiosk, det er nok om vinteren når slalåmbakken er åpen det. Trolltun Gjestegård og Dombås Skiheiser - X Games Norway
I morgen tidlig skal jeg oppover den slalåmbakken her og titte etter fugler, det er nesten helt sikkert
Men nå har jeg rota meg bort, burde ha stått der nede nå. Her kommer en Renault 8 som er så fin at den ikke kan kjøre selv
Mens jeg løper nedover så kommer det en Renault Avantime fra 2002, den fins det bare to av i Norge
Dette blir jo håpløst, jeg står her oppe og zoomer og burde stå der nede
Men gi meg litt tid så er jeg snart der nede
Jeg er nesten nede og ser et skilt med Sykkelrute over Dovrefjell. Det ser ut som den veien er god nok til en veteranbil også
Men da er jeg nede igjen og når så du en Renault 6 og en Renault Avantime ved siden av hverandre. Det eneste stedet du kan oppleve det er på Brandbu
Men her kommer redaktøren vår - i en Renault Twingo fra 2001. Jeg syns det står cinetic på siden, dette er andre gangen jeg ser han i en Renault Twingo
En Renault 8 er ikke bare en Renault 8 hvis du ser på frontlyktene. Det kan være en S, Super eller rett og slett en Gordini som er lakkert gul
Dette er et historisk bilde, men dere vet det bare ikke enda. Klubbens grunnlegger, klubbens webmaster og klubbens redaktør - står side om side
Neste bil som kommer inn er også så fin at den ikke kan kjøre selv. Det er en Renault Dauphine fra 1961. På den tiden så tenkte man runde former, du vet - luftmotstand
Så hva har en Renault Dauphine fra 1961 og en Renault Twingo fra 2001 til felles? Kanskje litt runde former
Neste bil som kommer er ikke hvem som helst, her sitter Kong Gustav i en Renault Megane fra 2013
Så hva har en Renault 6 fra 1975 til felles med en Renault Megane fra 2013? Jo, Renault 6 er bestefar til Renault Megane. Den var dyp, men dere forstår den sikkert
Men nå en Renault Twingo Cinetic står parkert i Norge, da må selvfølgelig noen beundre den. 1,2 liters 16 ventilers og du vet ikke hva, kanskje den har automat gir også
Måtte vente litt til Kong Gustav var båret ut, men her har du 38 års utvikling på design
Men det er flere her, da snakker vi om Trønderbataljonen. Vi går ned og tar en titt
Er det noen som kan telt, så er det dem
Det skulle ikke forundre meg at vi finner en gedigen varmelampe her inne litt senere på kvelden
Det vi ser her er en Renault 10 fra 1971, du blir ikke i tvil hvis du ser den fra den andre siden
Når en Renault Dauphine fra 1961 skal rygges ned fra hengeren så må du hjelpe til, så nå legger jeg fra meg kamera
Så ser jeg noen kjentfolk, alle kjører Renault. Hvis ikke han i barnevognen havner bak en Renault, da blir jeg overasket
Hva er vakrere enn å se en gul Renault 8 fra 1968 stå i skyggen fra trærne med sine fire lykter?
Her er hytta vår, det jeg ser med en gang er at jeg må ha et større banner og en større bil
Men fargen matsjer og så fikk vi plass til barnevognen også
Og denne kjenner jeg igjen, har bare litt problemer med uttalelsen, så jeg prøver igjen. Renault 4F6 Fourgonnette fra 1988
Men denne har jeg ikke problemer med, det er en Renault Alpine A310 fra 1981
Men du kan aldri være sikker på denne modellen, du har 1600, Turbo og V6 blant annet

1 2 ... 4 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress