Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Høsttreff på Brandbu 2020
God morgen. I dag starter jeg litt tidlig og jeg er alene i bilen. Brandbu er stoppestedet, men jeg skal kjøre ditt uten at jeg kjører igjennom noen tunneler
Når jeg starter så tidlig er ikke en gang TV-masta på Røverkollen synlig. Men nå legger jeg meg i venstre fil og skal unngå tunneler så jeg må passe på
Ble litt nysgjerrig på Oslo Klatrepark men her ble det bomtur så tidlig på morgenen. Tar jeg ikke feil så er jeg oppe ved Franzefoss bruk nå og må snu
Jeg tenkte jeg skulle svinge inn ved Skillebekk også men lot det være. Allerede en bomtur så det kan være greit å ha litt tid til overs. Nå kjører jeg inn i Nittedal kommune hvor det bor nesten 25 000 innbyggere
Min neste bom er at jeg ikke skulle kjøre rett over i rundkjøringen på Gjelleråsen, det er ingen avkjøring der til Hagan før tunnelen. Skulle ha tatt til høyre der og så til venstre og fulgt Hadelandsveien
Men denne bommen sparte jeg litt tid på så nå kan jeg være litt vågal på turen oppover. At Hagantunnelen er sterkt belastet med trafikkulykker skjønner jeg ikke, den er så bred og fin
Akkurat her når jeg har kommet ut av tunnelen så skinner solen litt, jeg føler på meg at vi kan ta en stopp snart
Jeg stopper ved Nitelva Elvelag hvor Amanda og Martin har vært før meg, men jeg oppdager det først nå
Jeg er ved Rotnes Bruk hvor grunneierne startet  Nitelva Elvelag i 1994. Noen av fiskene som trives her er ørret, harr, lake og abbor
Elvelaget har også tilrettelagt for rullestolbrukere, hvis dette er ved Frørenseriet så er nok brygga løftet litt opp av frost og snø siden da. Men er fisken som de for stor, er det greit å stå i litt oppoverbakke
Nå står jeg ved brygga og det er vakkert her, men nå må jeg videre
Jeg er ved Hadelandsveien 1051 og her er det et gammelt bygg jeg ikke finner noe historie om så jeg kjører videre
Vi er i Hakadal og her skal veien også endres, snart kan vi ikke kjøre på små veier lenger
Overalt registrerer jeg fugler på åkeren, det er gås som hviler på sin ferd
Jeg har kommet til Lunner kommune hvor det bor nesten 10 000 innbyggere og her skal vi passe oss for kuer
Men til nå har jeg unngått alle tunnelene og kjører inn i Hadeland, nå kan det bli litt spennende
Jeg er fremdeles på Hadelandsveien og er i Bjørgeseter når jeg tar til høyre her borte
Bjørgeseter, her tar jeg inn, lukter på en liten snarvei her
Bjørgeseter ligger i Lunner kommune mellom Harestua og Grua, så jeg er på rett vei så langt. Det var tidligere en stopp på Gjøvikbanen med et lite lokalsamfunn, hytter, gårder og plasser for lokalbefolkningen og tilreisende og her kommer jeg nå
På Bjørgeseter stasjon var det en stasjonsmester og en betjent. Fram til begynnelsen av 60-tallet var det postkontor på stasjonen også. Men nå kan jeg ikke se noen, kanskje det er litt for tidlig på morgenen
Oppe i skråningen ser jeg en  Massey Ferguson og det er en veteran. Nå bare gjetter jeg bare, rundt 1960 - 1970
Neste der oppe kan være en Frankia bobil på Sprinter chassis kanskje fra 2005. Fikk hjelp av FB her da
Men skal jeg kjøre videre? Har en vei både til høyre og venstre for jernbanesporene
Er litt usikker på om jeg skal kjøre videre, må sondere terrenget først
Ingen av disse stedene gav meg et hint om at dette kunne være en snarvei så jeg snur og kjører tilbake
Så jeg kjører Hadelandsveien videre og ser et skilt med Bergverksmuseum som ligger ved Grua. Veldig fristende og ta til venstre her men jeg bestemmer meg for å kjøre videre
Men så møter jeg på veien en Volvo, men ikke bare det, sjekk de figurene på stolpene på venstre side. Det jeg kan se er en Elg og en vill hund? - og et menneske?
Men la oss konsentrere oss om Volvo-en, det er en Amazon 131211M fra 1967
Så her kjører jeg videre, kan jo alltids stikke innom her senere
Nå har jeg kommet til Grua, der bor det nesten 1600 innbyggere
Bare så dere vet det, dette regnes ikke som en tunnel
Grua stasjon, en bygning fra 1901 når Gjøvikbanen ble åpnet. Strømmen Trævarefabrik lagde dette og er nok modernisert mange ganger etter dette
Nå skal ikke jeg kritisere at det er en bussholdeplass rett i en sving hvor det er sauer
Men jeg fikk tatt bilder av sauene mens jeg tok svingen, norske sauer?
Så kommer vi til noen gravemaskiner, skulle ønsket at jeg aldri tok dette bilde. Ikke veteraner, men de er - Kato 1430, Atlas 175, Hitachi et eller annet, Volvo osv.
Roa kro og Restaurant, nå vet ikke jeg om Eva og Danny har gitt seg etter å ha drevet kroa i 30 år
Roa, her bor det rundt 1000 innbyggere og er et tettsted
Her ser vi Garverivegen 6, en gammel bygning uten historie som jeg fant ut
Så havner vi på en vei jeg har kjørt på mange ganger før og jeg ser den gamle bussen
Det som er nytt nå er at han har fjernet, til salgs plakaten
Nå er jeg på vei inn i Gran kommune som ligger i Innlandet, dette må nok repeteres tenker jeg. I Gran kommune bor det rundt 14 000 innbyggere
På veien oppover ser jeg en forlatt bil ved veien, det er en Saab 9-3 fra 2002. Dette lover ikke bra til å bli en veteran
Men på veien oppover for jeg et fint motivbilde av en gammel bygning og et par traktorer. Bak en Fiat 45-66/50-66 fra 1985/95 den fremste er en IH 444/454 ca. 1978. Her fikk jeg også hjelp fra FB
Men nå må jeg stoppe, har funnet et sted som passer meg akkurat
Jeg har kommet til Jarenvatnet naturreservat og her spanderer jeg 15 minutters tid for her er det fint. Jeg leser meg frem til at her kan jeg se en del fugler
Det første jeg gjør er å nyte stillheten, her er det bare å stå helt stille å høre etter lyder
Det er litt tåkete så det første jeg hører er vingeslag fra en stor fugl
Etter lyden så for jeg se fuglen og følger den langs vannet
Jeg retter kamera mot den, men er ikke helt sikker på hvem den er
Men når den passerer Toppdykkeren ser jeg hvem det er, tror det er Storskarven
Har du stått slik og fulgt en stor fugl om morgenen?
Kan med en gang si at her kommer jeg en gang til, og da er det bare fugler
Du kan hoppe over disse bildene her hvis du venter på bilene
Men jeg må følge fuglen videre
Hvorfor, fordi det er fantastisk å se en så stor fugl fly 10 cm. over vannet
Så kan du også se at den passerer svanen som er her
Men nå blir den for langt borte for meg
Da følger vi heller denne fuglen som nærmer seg her
Tar jeg ikke feil så er det Toppdykkeren vi følger her
Men så kommer det en flokk fugler i luften
Hvem de er overlater jeg til fugleekspertene
Men nå er vi på han her igjen
Er ikke dette Toppdykkeren så vet ikke jeg. Men nå må vi videre
Mens jeg kjører langs Jarenvatnet ser jeg også fugler
Men jeg kan ikke kjøre bil samtidig som jeg tar bilder av fugler. Så her blir det en Skjære og noen Kråker
Tror jeg kjører Jarenvegen nå og er i nr. 15, AS/Geovekst er alt jeg finner
Men nå har jeg kommet til Strand Unikorn avd. Hadeland og der er det mange fugler
Kaier eller Kråker, er ikke helt sikker da jeg tar bildene i fart
Men nå kjører jeg på Røykenviklinna og ser noe spennende
Jeg ser en Opel Blitz og en Mercedes, og begge er veteraner tror jeg
Men i denne svingen her, like før jeg er ved Brandbulåven vet jeg at det står noen biler, så jeg setter på ratata
Det betyr at jeg tar så mange bilder jeg kan i en sving mens jeg kjører bil
Så det første vi ser er en boble og to Kadett-er, det er en blå i bakgrunnen
Og vi er ved Storlinna, det har jeg dokumentert nå
Alt dette skjer i en sving, tenk deg det. Denne bobla er en Volkswagen 113 fra 1955 og den til venstre er en Opel av ett eller annet slag
Bobla 1300/1302 er vel rundt 1970, og den blå Opel Kadett er en coupé og den gule er en Opel Kadett sedan som også er veteraner
Så sånn blir det når du må ta bilder i en sving, men jeg syns at jeg fikk med meg det meste
Jeg er litt tidlig ute så før jeg kjører inn til gutta så tar jeg en tur opp til Moen og ser ned på Brandbu. Du kan se skyene ligger som et teppe over Brandbu
Det jeg lurer litt på før tåka letter, er hva kan jeg finne her oppe?
Jeg fant Moen kirke som er fra 1914 og er en langkirke
På vei nedover så leter jeg etter Renault-er, men dette kan nok ikke være rette plassen
Kan ikke se en eneste Renault eller veteranbil her
Men nå skal jeg ned å møte gutta, så disse oksene eller kuene blir det siste vi ser her fra Moen. Traktoren er en Valtra og er neppe en veteran
Så nå er jeg framme ved Brandbulåven, går ut av bilen og tar en status. 4 biler er ankommet og jeg begynner ikke å dokumentere riktig enda
Her skal pølsesalget og vaffelserveringen foregå, men først så må det ordnes med antiback og noen andre små detaljer
Vi kan jo ta en titt på bilene som er her imens, bilen til høyre er en Alpine A110 fra 2019, den til høyre er en Renault Megane Scenic fra 2005
Vår redaktør ankommer i sin Renault Twingo fra 2000, dette var bilen som aldri kom til Norge så han dro like godt til Sverige å kjøpte den
Renault Alpine A110 fra 2019. Navnet kommer ifra sportsbilen som ble bygget i tidsrommet 1961 til 1977. Noen kaller denne her en Porsche-killer og det kan jeg være enig i
Men det er ikke bare Renault her på Brandbulåven, vi har andre franske biler her også. Her kommer det en Peugeot 404 fra 1968
Peugeot 404 ble produsert mellom 1960–1975 og erstattet Peugeot 403 som gikk ut av produksjon i 1966
Men her kommer det enda en Peugeot 404 som er enda eldre, de har sikkert kjørt sammen
Denne er fra 1963 og jeg tror eieren har hatt den hele tiden
Så det er 5 års forskjell på disse to bilene, en slitesterk bil og det ble totalt produsert 2 885 374 mellom 1960 og helt til 1988 i enkelte markeder
Men nå kommer det en Renault Captur fra 2014, dette er en bil som fortjener å bli lagt merke til. Fargespekteret du kan velge til denne bilen er helt utrolig
Er det mer vi kan fortelle om Alpine A110? Den har en motor med 252 HK, bensindrevet, automatgir, skroget er i aluminium så den veier ikke mer enn rundt 1000 kg. Så har den noe som heter sportsknappen så 0-100 skal jeg ikke utale meg om
Men Captur-en har med seg spennende last, her var det mange gule permer
Det er enda flere i baksete, håper vi kan ta en titt senere
To Peugeot-er foreløpig men jeg er sikker på at det kommer flere senere
Holder et øye på hva som skjer oppe i luften også
Men dette var nok bare en Kråke og skyene ligger lavt enda
Flere har ankommet og her borte blir det et salgsbord, vi tar en titt senere når de for gjort seg ferdige
Men her komme det en spennende bil, det er en Renault Trafic P1200D fra 1986. Denne er det ikke mange av i Norge
Renault Trafic 1 ble produsert mellom 1980 - 1989 og denne er også til salgs. Vi skal ta en titt inne i den også litt senere
Vi er 6 Renault-er her nå og klokken er ikke 11 en gang og det begynner å bli blå himmel
Men vi tar imot neste bil som er en Renault Megane CC kabriolet fra 2005. Dette er bilen som trakk det lengste strået når det kommer til eleganse på den tiden
Dette er en Megane II som ble produsert mellom 2002-2009. Denne er også til salgs og vi tar en titt på den litt senere
Han her har alltid med seg noe spennende hver gang han kommer, nå er det et sete han bærer på
Men ikke et sete men to seter kommer han med
Da blir spørsmålet her, hvilken bil passer de til? Dem er til en Renault, det er helt sikkert
Skal bli spennende å se hvordan dette tar seg ut når alt blir satt opp
Men nå må vi ta en titt ved salgsbordet vi så på avstand i sted. Her er det litt Ekeberg ting og noe som ser ut som en jekk av et eller annet slag
På bordet var det flere Renault saker og en fin bok om bilens komplette historie
Men nå må vi passe på, her kommer det flere biler. Her ser vi en Renault Laguna T fra 2010. Dette er også en bil som er sjelden å se i Norge
Her rekker jeg ikke å ta to bilder, her kommer en til. Det er en Renault 16 TL fra 1977
Denne har typebetegnelse R1152 og R16 ble produsert mellom 1964-1979. R16 ble kåret til årets bil i Europa i 1966
Men her kommer det også en veteran, det er en Cadillac DeVille fra 1976
Cadillac Coupe de Ville tror jeg er riktig betegnelse og den ble produsert mellom 1971–1976
Men her kommer en ekte Renault Dauphine Gordini fra 1962. Dette er heller ikke en bil du ser hver dag, og denne har en sprek motor på 32 HK og er en kraftig variant av Dauphine
Klokken har passert 11 og solen har begynt å skinne litt
Cadillac DeVille ble produsert første gang i 1949 og den siste som ble produsert var i 2005. Jeg ser at på denne står det Sedan de Ville på siden
Aha, er det denne karen som skal ha setene, da tror jeg jeg vet hvilken bil de passer til. Kanskje en Alpine?
Tror vi er 10 Renault-er her nå, men det vil komme mange flere
Som han her som kjører en Renault Spider Sport fra 1997, dette er også en bil du ikke ser hver eneste dag
Renault Sport Spider ble produsert mellom 1996-1999 av datterselskapet Renault Sport. Rundt 1800 biler ble produsert
Sport i Renault sammenheng betyr racing og det passer godt til denne karen her
Første flyet over Brandbu men han er for langt unna til å se hvem det er
Aha igjen, begge disse typene her har Alpine, da er saken biff - setene er til en Alpine
Men nå må vi følge med, her kommer det også to veteraner. Det er en Renault 8 fra 1970
Typebetegnelsen er R1132 og R8 ble produsert fra 1962-1973. Tar jeg ikke feil så er dette en Major
Da har den en 1108 cc motor med 49 HK, ikke dårlig det i en sånn gammel bil
Her kommer det også en fin bil, her ser vi en Renault 4 GTL fra 1983, denne utgaven er heller ikke så vanlig å se
R4 ble produsert mellom 1961-1994 og GTL ble lansert i 1978 med en 1108 cc motor og er den dyreste versjonen
Her kommer det også en franskmann, bare av en annen variant. Det er en Peugeot  404 fra 1966
Da har det kommet tre Peugeot 404 foreløpig, alle med forskjellig årstall
Men her kommer den fjerde varianten, det er en Peugeot 404  UXD fra 1974
Pickup varianten ble produsert mellom 1968-1979, det sitter en 1,9 liters motor i denne her
Vi for smøre oss litt med tålmodighet, vi kan ikke gå inn der riktig enda
Noen heftige diskusjoner angående Renault detaljer er allerede i gang ser det ut som
Kommer du i en Gordini så må selvfølgelig motorrommet opp
Av en eller annen grunn har jeg begynt å legge merke til om bilene har tilhengerfeste, han her har det
Men her skal man ha øyne i nakken hvis vi skal klare å møte alle som kommer
Vi tar den gule først, det er en Renault 17 TL fra 1972, det er lett å forveksle den med 15, men han har en fin markering på siden
Bak så kommer en Renault 4 GTL fra 1982, da har vi to GTL her i dag
Typebetegnelse er R1312 og her sitter det en 1565 cc motor med 89 HK. Toppfarten er oppgitt til 170 km/t, men det var da den var ny
Typebetegnelse her er R1128 og her sitter det en 1108 cc motor med 37 HK. Toppfarten på denne er i normal klassen tenker jeg
Jeg kan ikke gå opp på utsiktsplassen enda, det kan komme flere biler da klokken er bare 11.30. Men vi må da være rundt 15 biler her nå pluss de andre bilene her
Her kommer neste mann med gule lys, det er en Renault 16 TL fra 1976
Typebetegnelsen er R1152 og tar jeg ikke feil så er vi to R16 her nå, den er ett år eldre enn den andre
Han har også tilhenger feste, eller har han det?
Men her kommer det en bil og nå blir jeg kanskje satt på prøve. Det er en Skoda 1000 MB fra 1967
Dem som tror at denne kommer fra Russland tar feil, dette er et tsjekkisk bilmerke
Men nå kommer det en franskmann igjen, det er en Peugeot 205 CTI og jeg ble overasket over at dette var en veteranbil. Bilen er en  1988 modell så jeg tar av meg hatten for det
Men nå er det på tide å dokumentere et fly, dette er et Cessna Reims F172M
Flyet er fra 1974 så hvis alderen på fly er lik alderen på en bil så er dette en veteran
Flyet er bygget i aluminium og er utstyrt med en 150 hk, 4-sylindret boksermotor fra Lycoming med faste propellblader
Så på gjesteparkeringen har vi en Cadillac og en Skoda, kontraster ja - men jeg liker det
Men nå våger jeg meg en tur opp på utsikten, vi må jo telle hvor mange biler totalt vi er nå. Her teller jeg 22 biler
Glemte denne, da er vi 23 biler og hvem eier den motorsykkelen bak der? Den glemte jeg å ta bilde av, men jeg tror det er lagersjefen sin BMW R 100 RT fra 1996
Tenkte litt på profilbilde i stad, vi må ha et skikkelig bilde av gjestene våre
Denne var da bare lekker, kanskje jeg skulle gå over til.... bare tuller folkens
Typisk at det kommer en bil mens jeg står her oppe, men det er en Peugeot RCZ fra 2011. Spør du meg så kan det ikke være så mange av denne i Norge også
Så der borte teller jeg 5 Peugeot-er og så er det en til som vi ikke ser
Men så typisk, her kommer det enda en bil, er det en Renault?
Åh ja, dem kjenner jeg igjen. Uten dem og Autobjørn hadde bilen min stått i garasjen. Dette er en Renault Laguna T fra 2009. Dette er også en bil du ikke ser hver dag, men her i dag er det to av dem - stasjonsvogn og en sedan tror jeg det heter
Så flyr SAS over Brandbu, men nå er det best jeg kommer meg ned fra utsikten
Men nå er det på tide at vi tar en kikk på denne bobilen, kommer det noen biler så for vi ta dem senere
Prisen på 59 000,- er ikke så gal hvis kjørelengden på 110 000 km er riktig. Resten kan du lese selv, men nå vil jeg se hvordan den er inni
Nå har ikke jeg sånt kamera som eiendomsmeglere har, men her var det hjemmekoselig. Jeg må stå i den ene kroken og ta bilde av den andre kroken. Så det er litt av kjøkkenet dere ser fremst
Setene ser fine ut, girspaken er ikke slitt og det er nakkestøtter på setene. Pioneer stereoanlegget vil nok følge med
Her var det fint, tenk å sitte her på kvelden og se på solnedgangen når du er på et Renaulttreff
Jeg har jo ikke rette linsen til å ta bilde av dette, men det er en fin soveplass her oppe også
Så bytter du ut plakatene Rema 1000, Bohus, Atletico og Elkjøp der oppe, så har du en perfekt treffbil spør du meg
Men nå har vi dokumentert alle disse bilene, det er på tide å dokumentere menneskene bak disse bilene også. Her er både mann og frue viktige mennesker i Renaultklubben, dette er mennesker som skriver historie for klubben
Det er et par bak denne bilen også som har gjort mye for klubben, blir litt vanskelig dette her når du ikke skal bruke navn
Det er et par bak denne bilen også, hvor mye de har betydd for klubben er litt for tidlig å si enda
Mannen bak denne bilen har også betydd mye for klubben, og jeg vet at han har hele familien som støtter han bak seg. Kan hende kona ikke vet hvor mange biler han har men ungene har kontroll
Mannen bak denne bilen kjenner jeg ikke så godt, men jeg vet at han har vært medlem i en mannsalder, og hva gjør en klubb uten trofaste medlemmer?
Guttungen bak denne bilen kjenner jeg meget godt, at vi for nytt blod i klubben samtidig som dem er rå flinke med Renault gjør at en klubb kan overleve i lang tid fremover
Paret bak denne bilen har vært med fra begynnelsen av, må bare få si at noen av de vi har beskrevet hittil ikke har bare en bil så det er sagt
Mannen bak denne bilen er også en veteran, også når det gjelder å være medlem i klubben. Må bare få presisere at jeg ikke kjenner alle så godt, så jeg vet ikke hva alle har gjort

1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress