Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Turer med Renaultklubben

 

Her kan du se på litt av det vi opplever når vi for eksempel er med på turer i forbindelse med Renaultklubben.  Vi har også noen private turer, de kan du se med og trykke på bilde over. Når man reiser på tur er det også viktig at man har skaffet seg en del effekter så man blir synlig i terrenget. Effektene kan du se når du trykker på bilde over.

  • Turer med Renaultklubben »
  • Høsttreff på Brandbu 2020
Mannen bak denne bilen kjenner jeg ikke og bilen er også litt ukjent for meg. Hvis det er et nytt medlem så ønsker vi han velkommen. Tar jeg feil nå så for jeg høre det etterpå, men vi trenger også nye medlemmer skal vi bestå. Fikk høre det etterpå, det er en dame som eier denne bilen
Mannen bak denne bilen kjenner jeg godt, et solid medlem i klubben og det er det vi trenger så sårt
Mannen bak denne bilen er vel derfor vi står her i dag. Sammen med noen andre her, så stiftet de klubben og de er med enda. Jeg må igjen få presisere at det står solide kvinner bak disse gutta også
Paret bak denne bilen er meget unge, men allikevel så er klubben avhengig av dem. Uten dem, ingen pub på treff, sånn er det med den saken og det er damen som eier bilen
Ja, mannen bak denne bilen skulle jeg gjerne hatt tak i. Makan til bil da, og jeg fikk ikke snakket med han
Mannen bak denne bilen er også meget viktig for klubben, han har vært med lenge og sørger for at medlemmene for se hva som skjer på web
Den unge mannen som kjører denne bilen er også meget viktig for klubben, dessuten har han en samboer som også kjører Renault. Men her fikk jeg også høre det etterpå, det er damen som eier bilen
Denne karen her, som eier en Twingo er vår redaktør, unnskyld at jeg røper hans tittel. Når vi har et treff, for vi et referat i noe som heter Bulletinen om hva vi gjør
Men nå slipper jeg opp for ord så jeg må fokusere på noe annet, her ser vi Renault Occasions, vi er vel i Nederland nå
Vi kan ikke ha et treff uten at jeg tar en tur inn i låven, det er nok ikke uten grunn at en guttunge står og beundrer en Alpine
Jeg kan røpe at noen av bilene vi ser her vil komme på veien med våre unge medlemmer bak rattet. Det er litt gøy å vite det allerede nå
Men jeg vet ikke alt så det kan komme noen overraskelser også
Det er nemlig slik, at hvis et medlem for alvorlige problemer med bilen sin så for du hjelp her
Nå er jeg på gyngene grunn, klubben har skaffet seg en Renault Optima 5800. Må bare gjette her, men jeg tror det er en slags teststasjon
Klokken er snart 12 og solen skinner som vanlig på Brandbu og jeg går bare litt rundt og tar stemningsbilder
Går også og sjekker om det har kommet noen nye biler mens jeg var inne på låven
På en Renault er av og til grillen ulik, er det slik på Peugeot også?
Aha, mens jeg var inne kom sikkert denne bilen her. Det er en Alfa Romeo Giulia 1300 S fra 1973. Nå snakker vi italiensk folkens
Cessna Reims F172M kommer igjen og denne gangen tar jeg den sammen med en fugl
Veteran, den er fra 1974. Fra midten av 50-tallet til ca. 1980 ble det produsert ca. 30 000 eksemplarer av disse flyene
Men det har kommet flere biler på den korte tiden jeg var inne på låven. Denne her som er en Renault 5 GTE fra 1989. Noen som kan fortelle meg hva E står for? GT vet jeg alt om
Ved siden av står det enda en bil jeg ikke fikk med meg, det er en Renault Safrane Biturbo fra 1995 som du heller ikke ser hver dag
Det jeg lurer litt på nå, er om disse to eierne av de to nærmeste bilene er brødre siden de må ha kommet samtidig?
Bortsett fra det ser resten av rekken grei ut tror jeg
Og her er det fult så ingen overraskelser, jeg våger meg på utsikten igjen
Tenker vi har rundt 27 biler her nå, men jeg ser at det er plass til flere
Fortsetter vi slik så blir denne parkeringsplassen for liten om 10 år
Når jeg står her oppe og titter ned, mitt eneste ord da er at dette er koselig
Sjøsprøyt og brylkrem passer vel noen av gutta her bra, og så krydrer vi det litt med Renault ved siden av
Så tar jeg bilder av noen kasser jeg ikke skal ta bilder av, tenk om vi fikk se en Renault 14 her på Brandbu
Neste kasse jeg ikke for ta bilde av, er M.R. 215 som ikke sier meg noen ting
Går heller litt rundt og tar bilder av bilene og folkene som er her, Skoda har motoren bak forresten, visste dere det?
Når kan du se så mange fine biler på et sted? Jo da må du dra til Brandbu
Her er alle biler velkomne, de hører til her, men uansett så tar jeg bilder av alle
Men nå føler jeg at noe er på gang, lagersjefen går med bestemte skritt mot en garasjedør jeg så i fjor, men måtte nøye meg med vindusbilder
Noen sier sim-sala-bim og porten åpner seg, noen har trukket i noen tråder og jeg slipper inn. Det første jeg møter er en Peugeot 504 som er nesten klar til å kjøre ut
Men når jeg skal gå inn her blir det litt trangt, her er det fult opp av biler og ting og tang. Skal jeg krabbe over eller under?
Nå skal ikke jeg beskrive hvordan jeg kom meg forbi første hinderet, men nå går jeg inn i en hule med gullskatter
Bare den Løven på panseret til en Peugeot 203 er verd en formue
Jeg har ikke så mye plass, men trenger du en dør til Peugeot så finner du den her
Men det er ikke bare deler til Peugeot her, så her kan du finne litt av hvert. Er det en Ford Capri som henger i taket?
Det går rykter om at det er noen Renault-er her også, ser du noen?
Hvis noen ser det som jeg ser, så ser du på en Renault der borte
Ikke denne, dette er en Peugeot 404
Men du skal se på denne, en Renault 4 Forguette
Den ser veldig bra ut, panseret må det nok gjøres noe med
Men vi går videre innover og her kommer det en bil jeg ikke er helt sikker på. Etter litt undersøkelse og litt hjelp fra mine venner på FB så sier vi at det er en Mini Clubman estate som er en British Leyland-utgave
Men her dukker det opp en kjent bil, kan det være en boble?
Kan det være en VW Beetle Cabriolet fra rundt 1970 åra, her er jeg på gyngene grunn
Men her står det en Peugeot 404, alt fra årene 1960–1975
Der borte ser vi en Peugeot 403, nesten samme som Columbo kjørte bare at det var en cabriolet. Var det ikke Peter Falk han het?
Det er mange Peugeot-er her men den bakerste syns jeg lignet på en Renault
Litt gul og litt hvit, hvis den luka der tilhører bilen er denne bobla en 1200 fra 1970
Motorer, bilseter og til og med en varmtvannsbereder kan du se her
De med trent øye ser vel at ikke alle dørene er til Peugeot
Så fikk jeg litt hjelp på den der inne, vi tror det er en Eikmaskin som er en snøfreser
Om det en gang er håp for denne bobla gjenstår å se, den var faktisk finere på andre siden
Jeg var nok litt for optimistisk nå, men det står en bil der inne
Er det faktisk en båt vi ser bak oss? Den har nok sett sine bedre dager
Det er nok en Peugeot det her også, men hva er det vi ser over den bortsett fra dekkene?
Den der er noe annet, ikke en Peugeot tror jeg
Et trent øye ville nok se mange skatter her og hvis du i tillegg har en gammel bil som matsjer noe du ser her inne er det nok til salgs
Helt bakerst der står det også en spennende bil, men jeg for ikke tak i hva det er - Ford?
Her er en Chrysler 77 Simca, kan det ha noe med årstallet når Chrysler Europe kollapset i 1977 og restene ble solgt til Peugeot?
Blir da det store spørsmålet her, Morris Mini Clubman eller Mini Clubman estate?
Denne bilen skulle ha vært i etasjen over, stakkars liten
Jeg hører salgssummer på alt fra 10 000,- og oppover mens jeg går bortover så litt synd jeg ikke har bedre plass hjemme
Noen motorer lar seg sveive rundt, så da vet vi at det er håp
Ja, med litt hjelp. 1 gen. Ford Capri MK 1 produsert 1969-1973 ble meg fortalt
Her var det så trangt av det var dumt å ta bilde, men det er to Peugeot 504
Denne var staselig, Peugeot 203, tenk om den ble gjort i stand igjen
Men nå er omvisningen over, skal bli godt å komme seg ut i friluft igjen
En liten kikk inn her før vi går ut, men fikk ikke se nok av bilen jeg trodde var en Ford
Ikke rart at jeg må snu meg, var alt det vi så inne i den lille garasjen her?
Men hvor mange biler har jeg gått glipp av nå mens jeg var der inne? Her kommer det en Renault 16 og da er det tre av dem her nå
Dette er en Renault 16 fra 1968 med typebetegnelsen R1150 med en 1470 cc motor
Her dukker det opp en som jeg ikke har sett før i dag, det er en Renault 12 fra 1974 med typebetegnelsen R1330
Her står det enda en, Renault 4 fra 1975 med typebetegnelsen R1123
Den så veldig nylakkert ut, den har en motor på 845 cc så da må vi lure litt på hvem som kom med de siste bilene
Så da blir spørsmålet om det er andre vi har gått glipp av, tror jeg må ta en tur opp på utsikten igjen
Så hvis jeg bare teller Renault så tror jeg vi er oppe i 22 stykker nå
Tror ikke jeg har gått glipp av noen nå, kjenner igjen alle sammen
Så totalt er vi over 30 veteranbiler her nå, det er da ikke dårlig
Jeg vet, men når jeg for beskjed om at to Laguna-er er like så må jeg motbevise det. Her er frontlykten på cupe modellen
Og her er frontlykten på stasjonsmodellen, de er da ikke like og det har jeg bevist :-)
Men ser jeg en som jeg tror er veteran og som passerer oss på veien tar jeg også bilde. Her bommet jeg med seks år. Dette er en Fiat Hymer fra 1996 så hold ut litt til så er du der
Men er dette døra til en Renault, det vet jeg faktisk ikke
Her kommer en kjenning som også er viktig for klubben. Han kommer i sin Renault Dauphine fra 1961 med typebetegnelsen R1090
Men hva har skjedd med speilet hans, det skal vel ikke henge slik
Da blir det utsikten igjen, da er vi oppi 23 Renault-er her i dag
Hvis du ser oppi motorrommet til en veteran og så tar en titt oppi motorrommet på en ny bil for man sjokk. Tenk på hvordan utviklingen har gått på bare noen ti år
Men nå ser jeg at det har kommet enda en bil, vi kjenner disse også veldig godt og det ser ut som det er noe spennende i bilen
Dem kommer i sin Renault Espace fra 1993, da er den nesten veteran også da og det sitter en 2L motor i denne
Vi koser oss og det er nok av pølser og kaffe, om det er mer vafler igjen kan jeg ikke se herifra - jo da, det er mer vafler også
Brandbulåve døra, lurer på om det skal opp noen biler her i dag
Så kommer det et fly igjen, litt for langt unna så jeg ser ikke om dette er en veteran
Men nå skjer det noe, Renault 12 parkerer ved låvedøren
Men denne må vi ikke gå glipp av, jeg ser med en gang at dette er en veteran. Fint at du ikke kom lenger her, da må du snu
Det vi ser her er en Triumph 650 cc fra 1956 og den går som en klokke
Men så er det en som roper på meg og han holder en Renault 6 foran meg, så klart jeg måtte kjøpe den
Det kommer flere plakater til syne, men denne syns jeg ikke så så fristende ut
Dette er sant, jeg har kjørt bak en i en tunnel og det hørtes godt
Det er Aage W. Svarthoel fra Ytre Enebakk som drev Renault - Salg - Service - deler en gang i tiden som har med seg et lass
Her er det noe for enhver smak, ingen tvil om det
Ja 10 ern og 16 var populære biler den gangen, ikke rart det er masse plakater om de bilene
Godt det er en stasjonsvogn denne 12 ern, dem har med seg mye
Men se her, puslespillet er ferdig ser jeg og 6 ern er komplett
Men jeg kan ikke kjøpe den, jeg har ikke en vegg som er stor nok igjen
Hvem husker vel ikke Floride med Elke Sommer i 1961, som var en skuespillerinne
Dette er rene julekvelden spør du meg
Men nå kommer LN-AGW over Brandbu, det er et Cessna Aircraft 172S som eies av Gardermoen Flyklubb som ikke ligger så langt unna
Og nå parkerer Renault Espace foran låvedøren også, vi husker at det så ut som om det var noe spennende bak
Ja da, den ser tung ut og så er den veldig lang, men hva er det for noe?
Vi mangler bare juletreet nå så hadde alt blitt perfekt
Og denne fikk jeg av dem, en salgsbrosjyre på Renault 6. Og hvis dere ser på grillen så er det bilen min som blir beskrevet
Men nå reiser Renault 5 GTE med sin 1,7 L motor, men kjenner jeg denne karen rett så har han puttet noe annet oppi der
Dem reiser i lag disse to, Renault Safrane Biturbo med sin 3 L motor. Det var da stor motor til en familiebil?
Men dette kan ikke være en veteran eller er det det? Best jeg tar bilde tenker jeg
Det var bra jeg tok bilde, det er en veteran. Det er en Saab 900 L cabrio fra 1990, akkurat blitt veteran og den ser helt ny ut
Men nå er vi tilbake til 12 ern igjen, skulle gjerne ha skannet noen av disse katalogene med prislister gitt
Men nå durer det rett over hodet mitt, og jeg må bare se opp
Dette må da være det flyet som flyr lavest over Brandbu i dag
Men at det var en veteran er det ingen tvil om, vi ser LN- NAQ som er et Piper PA-28-181 Cherokee Archer II fra 1977
Men nå er jeg tilbake på prislisten, er det innkjøpspriser eller utsalgspriser i denne. Dem var jo en forhandler
Tror ikke vi har en sånn på veien i Norge, men det kan være noen på låvene rundt omkring
Den til venstre har jeg endelig klart å få tak i, men det er en modellbil i 1/87 skala så delebok trenger jeg ikke
Nå husker jeg, har faktisk tatt bilde av denne bilen før på en rundtur rundt Enebakk
Ny motordur fra oven, det er bare veteranen som leker seg litt igjen
Men nå er det flere som reiser, visste dere at en ny moderne Alpine A110 har bare en eksospotte? Men til gjengjeld er den stor da
Stockholm Alpine sentre er kanskje verd et besøk når ting har roet seg ned litt
Litt synd at jeg ikke har alle delenumrene til R6 i hodet, kan være noe spennende her
Det er flere som drar, og detta er gutanen sine, det kan jeg love deg. Er ikke helt sikker på dialekten, men jeg prøver
Jeg savner litt på at vi ikke har hatt et ordentlig treff i år med alle veteranene
Men hvordan motor sitter det i en Cadillac DeVille fra 1976? Jo det er en 8.2 liter med 193 HK, slå den
Men denne tilhører ikke treffet og har faktisk frontlysene på. Det er en Renault Kangoo Express dCi 7 fra 2007 som blir kjørt bort med av en Daf LF 210 fra 2017. Hvorfor det er jeg nødt til å spørre nå
Litt fortumlet tar jeg bare et bilde for å se at alt ellers er ok, og det er det
Her kommer en i siste liten, men han er ikke liten for det, og jeg kjenner han godt. Han kommer i sin Peugeot 504 A13 Automatique fra 1972 og jeg kan ikke huske å ha sett han i denne bilen før?
Web-master reiser også i sin Renault 4 GTL, god tur hjemover og pass på radarboksen ved Åneby
Nå er det bare slit og jobbing igjen og da har jeg en fordel da jeg er fotograf
Klanen må bære inn resten og her snakker vi dugnad
Jeg har gått litt på avstand, da dette må dokumenteres
Fy flaten! Dette må være tungt, og det er jo ikke den letteste veien opp
Men disse gutta vi har sett til nå, dem har gjort dette før, så de klarer brasene
Men så kommer det et fly og jeg må avbryte, det er Cessna 182M Skylane fra 1968 som også er et veteranfly
Men nå er det flere som drar, jeg håper de for solgt bilen sin
Vi kan jo gjenta det, Renault Trafic P1200D fra 1986 som selges for 59 000,-
Klubben har mange unge medlemmer, her er en av dem. Jeg lurer litt på hvilken bil han kommer til å velge?
Lurer litt på hvilken Renault hun vil kjøre når hun har tatt lappen
Men vi har jo glemt denne bilen som er til salgs også, la oss ta en nærmere titt på den
Renault Megane CC fra 2005, den selges kun til CRN medlem til 13 000,-. Alle andre må gi minst 25 000,- så er det problemet løst. Jeg kjenner selgeren veldig godt og den som kjøper bilen vil ha super support hvis du lurer på noe
Nå reiser mekanikeren min også, ikke glem at du skal bytte låser og kanskje startmotor på bilen min til neste år
Men nå ser jeg at det er en fordel å være fotograf igjen, men hva er det som skal bæres opp? Jeg kan lese Renault Optima og ett eller annet
Den er ganske tung, kan det være en slags diagnostisk stasjon?
Hvis det er det, så snakker vi vel om biler fra 1990 og nyere tror jeg
Endelig er de oppe og kan rulle den istedenfor, kanskje best at jeg tar et bilde når den er på plass
Men hva skjer nå? Skal redaktøren ha bilen sin inn på låven?
Men det virker som han har problemer, han stopper opp midt på rampen
Dette må være mer alvorligere en jeg trodde, nå hopper han ut av bilen også. Jeg ser på de andre at det ser ut som om det er noe på den andre siden
Ja, her er det absolutt noe som må være galt. Alle sammen er jo under bilen nå
Så måtte det selvfølgelig komme et fly, men vi registrerer det. Det er et Rockwell 112 Commander men årstallet er jeg usikker på
Men nå er faren over, han skulle bare sjekke noe under og dette var jo en smart måte og gjøre det på. Men han skremte meg litt med en gang
Der reiser junior og senior også, må bare få presisere at bilen er lånt av samboeren til junior
Dette er også junior og senior i sin fine Dauphine fra 1961 , de skal nok bort på det andre lageret som jeg ikke fant på turen opp
Og her reiser Peugeot 504 Automatique fra 1972 også, god tur hjem
Så kommer det en stor fugleflokk over og dette er nok ikke Kråker
Kan det være en Stærflokk, bilde ble nok for dårlig til å se det
Men nå skal en bil inn i låven og den har god bakkeklaring
Han har gjort dette før, så dette går på skinner som vi sier det
Nesten oppe, gikk så fint som bare det
Den gule er neste bil opp, legg merke til vinkelen på frontlyktene nederst
Det er en grunn til at de peker oppover som du kan se på neste bilde
Du har nemlig ikke mange centimeterne til overs når du kjører opp på rampen
Men han har gjort dette før så her går det bra, samboeren blunket ikke en gang
Så her går det på skinner som vi sier oppe på Brandbu
Nesten oppe han også, og det var disse to bilene som skulle inn nå
Nå reiser Renault 16 fra 1977 også, de har et stykke å kjøre
Jeg liker den fargen på bilen, neste samme farge som på min egen. Jeg legger også merke til at han har hengerfeste, noe ikke jeg har - enda
Jeg tar noen farvel ord med vår sportsmann som også har et stykke å kjøre før han er hjemme
Renault Sport fra 1997, så har han to eksosrør istedenfor et stort
Jeg trodde at han skulle gi full gass, men der lurte han meg

◄ 1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress