Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Våler mai 2021
Så da definerer jeg dette som et søplehull av nyere dato
Her stod jeg 16 april 2021 og ser nå at 29 mai 2021, så har ovnen flyttet litt på seg
Den har også en vaier rundt seg som den ikke hadde da
Sist gang så gikk jeg ikke inn, men det gjør jeg nå. Det var russiske krigsfanger som gjorde grovarbeidet, har jeg skjønt
Denne kan være fra krigens dager, hvorfor tar de ikke vare på dette stedet litt bedre?
Noen har det gøy, her inne tar jeg ikke flere nærbilder
At krigsminner ikke blir tatt bedre vare på, kan bare bety en ting...
Det er synd, men nå må vi rusle videre
Men nå skal vi kjøre bort til kommandobunkeren og se hva vi finner der
XL Paintball Fort Haslemoen er nok dette spor av
Denne kan nok være fra krigens dager, jeg vet bare ikke hva det er
Da har vi kommet til kommandobunkeren, stikkordet her blir nok, flyplasskommandant for Lager Vaaler var Oberst Heinrich Maushake
Hvis dette er en Parabolantenne, så kom den i 1990 åra. Men nå skal ikke jeg være for skeptisk, så jeg holder denne åpen
Den stigen eller trappen er ikke over 70 år gammel, sånn er det med den saken
Dette er vurderingen fra fagfolk. Bunkersene er preget av gjengroing og er tidvis nedsunket i vann. Når det gjelder kommandobunkeren er det uheldig at det er gravd ut løpegraver nå i senere tid, som gjør at vannet får lettere tilsig
Her kunne jeg ikke gå i april, det var masse vann her
Dette så ikke så bra ut, og jeg tar ikke i den døra
Så det blir med dette siste bilde, så går jeg ut igjen
Jeg går litt rund og finner denne, men vet ikke hva det er. Kan det være en festeanordning for maskingevær?
Eller kan det være en del fra et pansertårn, vanskelig å vite
Lokk til blikkbokser og annen rusten emballasje, fant jeg mye av
Og dette må vel være rådyr bæsj, dem er sylindrisk bønneformede og ca. 1 til 1,5 cm lange
Tenk at det var minst 5000 tyske soldater stasjonert her, det må jo finnes spor
Jeg er nødt til å gå litt mer i detalj og se på terrenget
Jeg ser flere groper rundt omkring, vi skal se etter ammunisjons dumper, mitraljøse stillinger, søppelhull, løpegraver og tufter
Og her ligger det gamle hermetikkbokser som kan være fra krigens dager
Det er ikke lett å se hva som er hva når du tar bilder av disse gropene, men noe må det være
Så jeg rusler bare rundt og tar bilde av alt jeg ser som er rustent
Ser jeg antydning til en mur her?
Og hva kan dette være for noe?
Det er flere slike groper her, syns det ser ut som noen har ryddet i dem også, burde ha vært mer overgrodd
Noen er brede og andre er smale, er alle fra krigens dager?
Kan dette ha vært et tankstårn og senere modernisert av Paintball folkene eller jaktlaget? Jeg kryper ikke under der, det er helt sikkert
Kan dette være en løpegrav? Den strekker seg langt ihvertfall
Nå tar ikke jeg på noe, men jeg ser at det ligger litt av hvert her
Sekkene må være av nyere dato, den saken er helt sikker
Ikke lett å se, er flasken fra krigens dager?
Noen driver og rydder her, beviset ser vi vel her
Jeg ser etter pansertårn også, men her bommet jeg litt
Om disse skurene er fra krigens dager skal jeg ikke si noe om, kanskje det var et ammunisjonslager?
Vel, noe aktivitet har det vært i ettertid her også
Enda en grop, jeg lurer på hvor dype de egentlig har vært...
Jeg vet ikke, kan det ha stått et skur her?
Enda et skur av blikk og her kan jeg gå inn
Planken på veggene kan vel ikke være fra krigens dager, her har nok noen rehabilitert
Men gulvet er nok fra krigens dager og åpningen er så stor at en bil kan kjøre inn
Men er ikke dette Marlon Brando som var en amerikansk skuespiller? Han spilte i filmer som, En sporvogn til Begjær, Vill ungdom, Storbyhavnen, Gudfaren og Apokalypse nå
Her har nok Paintball holdt til, ser det ut som
Det er flere slike skur rundt omkring, men jeg går ikke inn i flere av dem
Finner neppe noe i skurene, men ute i skogen dukker det alltid opp noe
Sånn, da har vi vel sett de fleste skurene
Nå kjører jeg i retning Spulsåsen, før jeg skal ta en titt på flyplassen. Om disse byggene har noe med Haslemoen leir og gjøre, fant jeg ikke ut
Det er to av disse byggene som ligger ved siden av hverandre
Her må jeg stoppe tenkte jeg, hva er det bak de steinene som stenger veien?
Kan dette være Spulsåsen pukkverk som ble startet i 2019 og steinbruddet skal ferdigstilles om 60 år. Kanskje de finner noe spennende her også
Vel, det var ikke akkurat dette jeg forventet å finne, men jeg fikk et fint profilbilde da
På veien opp mot Spulsåsen så stopper jeg ved et slags skilt som forteller meg at her kan det være noe
Jeg parkerer og låser bilen, samtidig som jeg får et profilbilde til
Jeg går et lite stykke inn i skogen og finner noe som kan minne om en skyttergrav
Jeg ser en stein som det er gravert noen symboler og tekst på, så jeg må undersøke litt nærmere
Øverst til venstre er Gediminasborgen i Vilnius, som er et litauisk symbol på selvstendighet. Symbolene til høyre nummer 2 og 4 er Dobbeltkorset, som brukes av den litauiske hæren og luftforsvar. Det 3 symbolet i midten er Gediminalsøylene, selve symbolet på Litauen. Til høyre for "Litauen" er de tre korsene i Vilnius. Disse er til minne om franskiskanermunker som ble drept for noen hundre år siden. Så er datoen 17 april 1945 inngravert i steinen
Jeg fant et ark i utkanten av stedet og brettet det ut så fint jeg kunne. Et nesten 60 år gammelt Litauen-minne funnet i Våler er overskriften, og dette ble skrevet i 2002. Litauen-Nytt nr 1/2 – 2002 og da fant jeg historien
Nå tør jeg ikke kjøre lenger oppover, dessuten så er jeg veldig nysgjerrig på flyplassen
Jeg rotet litt må jeg innrømme, men her fant jeg både Steinveien og Nybrottsveien
Og jeg stoppet der hvor jeg kunne finne et fint profilbilde
Denne ble veldig tøff syns jeg, men det betyr også at det blir hugd en del trær her inne
Men nå er vi ved flyplassen, flyplassen hadde en 1800 meter lang flystripe og en 4500 meter lang rullebane med tilhørende flyparkeringslommer, har jeg lest et sted
Nå er det vel bare 500-600 meter som benyttes av flystripen og den er dekt med gress
Det er Solungen Mikroflyklubb som er her nå og som ble startet i 1990. Her kan vi se at rullebanen eller gressbanen er 500 meter lang og 15 meter bred
Det er alltid spennende og gå rundt et bygg, det er ofte jeg finner en veteran da. Denne er sikkert over 30 år gammel, men hva er det for noe? En gressklipper?
Tenk å sitte her og se på alle mikroflyene stå oppstilt på gresset, en venn av meg gjorde det et par måneder senere, og sendte meg noen bilder
Det var åpen dag 7 august og Solungen Mikroflyklubb feiret 30 årsjubileum et år for sent grunnet pandemien. Her skal dere få se bildene før jeg fortsetter med turen min
Solungen Mikroflyklubb. Det var ventet rundt 20 fly, men det var meldt regn og vind den dagen, og da er det ikke så bra å fly mikrofly
Solungen Mikroflyklubb. Dem er 8 aktive flyvere i klubben og ønsker seg flere medlemmer. Du kan begynne å øve når du er 17 år gammel og det er tre kategorier mikrofly, vektskiftfly som også blir kalt motoriserte hangglidere, rorstyrt fly som styres med spak og pedaler samt gyrokopter
Solungen Mikroflyklubb. Dette er en Apollo DeltaJet 2 som er i kategorien vektskiftfly som også blir kalt motorisert hangglider. Flyet er en 2016 modell, så det er ganske nytt
Solungen Mikroflyklubb. Apollo DeltaJet 2 har en Rotax 912S motor og sitteplass for to
Solungen Mikroflyklubb. Om noen har lyst til å være med i klubben og begynne å fly, er det bare å ta kontakt. Det er også muligheter for å sitte på å fly en tur om man ønsker dette. Det kan blant annet bestilles turer til utdrikningslag, bursdager eller andre begivenheter
Solungen Mikroflyklubb. Den neste er en Mainair Gemini Flash 2 som også er i kategorien vektskiftfly som også blir kalt motorisert hangglider. Men det som er litt morsomt er at dette er en veteran, flyet er fra 1986
Solungen Mikroflyklubb. Dette er en Ing Nando Groppo S.R.L. modell Trial og er i kategorien rorstyrt fly som styres med spak og pedaler. Flyet er fra 2010 så det må ha noen år til i luften
Solungen Mikroflyklubb. Dette er en Zodiac Ultrastar og er i kategorien rorstyrt fly som styres med spak og pedaler. Dette er en veteran og mulig en gjest som har flydd et stykke, flyet er fra 1985
Solungen Mikroflyklubb. Dette er en Aeroprakt A22L og er også i kategorien rorstyrt fly som styres med spak og pedaler. Her har vi også et fly som er fra 2010, og kommer fra Ringerike mikroflyklubb
Solungen Mikroflyklubb. Dette er en Comco Ikarius C-42 og er også i kategorien rorstyrt fly som styres med spak og pedaler. Det er Sameiet LN-YZG som er i Ringerike og Toten SFK klubb, og de kommer i et fly fra år 2000
Solungen Mikroflyklubb. Dette er en Aerospool WT 9 Dynamic som også i kategorien rorstyrt fly som styres med spak og pedaler. Dette er Kjeller Sportsflyklubb som har tatt en tur med sitt fly fra 2010
Solungen Mikroflyklubb. Dette er også en Aerospool WT 9 Dynamic som også i kategorien rorstyrt fly som styres med spak og pedaler. Her er det Hedmark flyklubb som er i 	Innlandet Flyklubb/Mikro som kommer i sitt fly fra 2010
Solungen Mikroflyklubb. Dette er en Urban Air Samba XXL som også i kategorien rorstyrt fly som styres med spak og pedaler. Her er det Ringerike og Toten SFK klubb som er representert med sitt fly fra 2005
Solungen Mikroflyklubb. Dette er en Aveko VL-3 Evolution som også i kategorien rorstyrt fly som styres med spak og pedaler. Og her er det Sportsflyklubben Øst som er representert med sitt fly fra 2017
Solungen Mikroflyklubb. Dette er siste flyet og det er ikke et Mikrofly. Det er LN-HAU som er en Piper PA-18A-150 fra 1959, samme året som jeg ble født. Den var i Sverige i mai 1965 for å brukes til skoggjødsling, så overtar Vestfoldfly og så baller det på seg
Men nå er vi tilbake til turen min, og bak bilen min som det er et jorde nå, var den store rullebanen tror jeg
Her står jeg i enden av flystripa, vi ser tønnene på hver side som markerer hvor du kan lande
Så dette er 500 meter, men jeg har hørt at mange av disse små flyene klarer å lande på 200 meter
Jeg kan se rester etter den gamle flystripa som hadde soil-betong dekke
Jeg har lest at under graving på 1980 tallet så oppdaget de at flystripa var underminert med sprengstoff som helt sikkert er blitt fjernet
Tenk at på det meste så var det stasjonert 40 fly her under 2 verdenskrig. Noen av flyene som var her var følgende, Junkers 52/3m, FockeWulf FW 200 Condor, Heinkel He 111 og Messerschmitt BF 108 Taifun
Opprinnelig så var flystripa 1800 meter lang og hele området med rullebanen og flyparkeringslommene strekte seg i fra Storskjæret (Haslemoen) i vest til Haslåa og Åsnesgrensa i øst
Kan dette være rester av en splintvoll? Jeg har ingen anelse
Du kan tydelig se rester av flystripa lenger ned også, sikkert derfor det ikke kommer opp så mange trær her
Mens jeg tråler landskapet med kamera mitt så oppdager jeg noe, selvfølgelig bommet jeg litt i forbauselsen
Det er en rev og nå har den skjønt at den har blitt oppdaget
Dette er vel Rødreven som er den mest utbredte arten i sin slekt
Vel, da er den dokumentert sammen med flyplassen
Helt i enden så oppdager jeg noe, må gå litt inn så jeg får en bedre posisjon
Hva dette kan være rester av er vanskelig for meg å si, kan det være rester etter et pansertårn?
Om det ligger noe under denne haugen her, skulle ha vært morsomt å få vite
Men jeg er litt ferdig med å utforske nå, det er på tide og dra videre
Så Haslemoen flyplass også kalt Flugplatzkommando A 52/III under krigen, da tar jeg farvel for denne gang
Da har jeg vært her inne i tre timer og kanskje funnet en tredjedel. Men nå har du noen stikkord, hvis du vil undersøke mer selv
Jeg må bare stoppe her, jeg ser dem fra veien og har kjørt forbi mange ganger. Den til venstre sliter jeg litt med, kan det være en Dodge fra rundt 80? Neste er nok en VW 1200 fra 1970 åra, og den til høyre er også en VW boble, men det som forvirrer meg er det hele sidevinduet og blinklys over forskjermene. Den siste til høyre er en VW Golf fra 80 åra
Denne traktorgraveren står jeg bom fast på, men at den er en veteran fra 60-70 åra er jeg nesten sikker på
Dette er en god gammel dampravals, eller heter det dampveivals? Uansett, denne er fra 80 åra og er en veteran
Men nå er jeg tilbake igjen og ser en stor Trane ute på jordet
Tranen kan være mellom 95 og 130 centimeter høy, så denne er lett å ta bilde av
Den kan veie fra 4,5 til over 6 kg, så det er litt rart at den klarer å fly
I profil så syns jeg at halen ligner på en strutsehale
Men nå syns jeg vi skal gå inn og vekke de andre, vi kan jo ikke stå her å glo hele dagen
Må bare ta et overblikk først, alle er Renault veteraner og minst seks av dem er kjørbare
Klokken er 10.00 og resten av gjengen må få i seg en kaffe først, før de våkner
Nå er det langt på formiddagen for meg, så jeg rusler litt rundt og tar bilde av en Kaie
Nå ser det ut som om Tranen skal ta av, så vi følger den litt
Den begynner å løpe litt...
Den løper fortere og fortere helt til den tar av fra bakken
At en Trane bruker så lang til til å komme seg opp i luften, overrasket meg
Nå har den kommet seg over tretoppene så vidt det er
Jeg syns den flyr tungt, men den er jo tung
Nå begynner den og fly litt i sirkel
Den flyr fram og tilbake og høyere kommer den
Men nå orker jeg ikke å følge den lenger, har kommet seg ganske høyt opp i luften nå
Men etter frokosten så begynner vi med flaskeleken, en etikett kan fortelle mye. Vi begynner fra venstre. Juhla 12 Scandinavian Renault meeting, her blir året 2002. Neste flaske er Renault Alpine Det Lille Bryggeri, var dette et treff? Neste flaske er Halden 2004, det var et Scandinavian Renault meeting samme året. Siste flaske er Renault Østerdalen bryggeri, var dette et treff?
Men nå skal jeg vise dere hvordan det er å kjøre disse Renault veteranene. Her sitter jeg i en Renault Alpine V6 Turbo fra 1985, og her sitter du godt i setet da dette er en fartsbil
Neste bil jeg sitter i er en Renault 6 TL fra 1975, dette er ingen fartsbil, men den har paraplygir, som gir deg en komfortabel tur
Og her sitter jeg i en Renault 4 fra 1967, den har også paraplygir, men gir deg ikke en like god komfortabel tur som du har i en Renault 6
Neste bil jeg sitter i er en Renault 8 fra 1969, den har grom lyd og er ellers veldig god å kjøre
Siden Renault 8 har en 8 spors kassettspiller i bilen med Johnny Cash, så tar jeg meg en tur ut på veien med den. Og jeg kan dokumentere at den er god å kjøre
Men når jeg kommer tilbake så står det en nydelig Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique fra 2014 og sperrer for innkjørselen, men hun flytter på seg
Jeg setter meg inn i den siste bilen, dette er en populær sportsbil som heter Renault Fuego TX og er fra 1981. Men nå gir vi oss med dette og tar rattleken istedenfor
Rattleken ble så vanskelig for meg så jeg måtte be om hjelp fra Renaultklubben og det fikk jeg. Dette rattet er til en Renault 16 TS som ble produsert fra 1968 til 1976
Dette rattet er til en Renault 18 GTD eller 18 TS, GTD kom i 1984 og TS kom i 1978
Så har vi dette rattet som tilhører en Renault 8 Super som ble produsert fra 1964 til 1972
Neste ratt er til en Renault 15 eller 17  som ble produsert fra 1973 til 1975
Så har vi dette rattet her, det er til en Renault 5 TS eller Renault 5 Super. Renault 5 TS ble produsert fra 1972 til1985 og Renault Super fra 1984 til1996
Neste ratt er til en Renault Fuego eller til en Renault 20, Renault Fuego ble produsert fra 1980 til 1995 og Renault 20 ble produsert i 1975 til1983
Så kommer dette rattet her, det skal passe til Renault 5 og Renault Stålmus, som skal være en GTE modell
Neste ratt er til en Renault 16 TS/TX, og TS ble lansert i 1965 og TX i 1973
Dette rattet er til en Renault 4 som ble produsert fra 1961 til 1992
Dette rattet i palisander hvor det står Mountney GT Britain Astrali 1978 kan passe til flere biler, men kan den passe til en gammel Renault formel bil?
Neste ratt er nok litt universalt, det kan passe til alt fra Renault 4CV til Renault 10
Mulig at denne er lik en som vi har sett før, det passer nok til Renault Fuego eller til en Renault 20
Her har vi et ratt til Renault 10 som ble produsert fra 1965 til1971, mulig at den ikke passet til alle modellene
Og her har vi et ratt til Renault 8 som ble produsert mellom 1962–1973, det er mulig at denne heller ikke passer til alle modellene. Men nå er vi ferdig med ratt og tar en tur ut igjen
Det tar ikke lang tid før jeg ser Hønsehauken i luften, da er den dokumentert i Våler i Solør
Det som hadde hvert spennende var om jeg klarte å ta et bilde når den fanget noe
Jeg ser den stupe flere ganger, men da mister jeg den ofte av syne
Jeg tar ofte bilde av Spurvehauken hjemme på Høyenhall, men ser med en gang at Hønsehauken er mye større
Det er ikke hver dag jeg tar bilde av denne fuglen, så dere får  unnskylde meg
Men nå kommer det en fugl til og det oppdager Hønsehauken
Men hvilken fugl er dette, den er for stor til å være en kråke
Kan det være en Musvåk, den er for langt unna
Da lar vi denne bli udokumentert, og så kommer vi oss på landjorda igjen
På landjorda ser vi en gul sommerfugl, snakker vi om en Sitronsommerfugl da?
At gult er kult ser vi her, dette er en Renault Estafette som ser eldre ut enn den er, men veteran er den
Dette er en kråke, det er helt sikkert
Og dette er to Ringduer, det er helt sikkert
Og dette er tre Traner, jeg er nesten helt sikker
Men nå må jeg ha en oversikt, hvor mange Renault-er kan du ha i en hage? Når jeg teller, så kommer jeg til 17 Renault-er og en til
Som du da skjønner, her er det ikke plass til blomster
Så må Linerla dokumenteres her oppe, den bor faktisk her i en eller annen bil
Men nå er det mat, hvis den ikke blir brent da...
Etter maten så oppdager jeg en Ringdue til
Se på denne gjengen da, er vi gode og mette?
Traner ser jeg i luften hele tiden her, men jeg tar et bilde hver gang de dukker opp
Her kommer de den andre veien også
Men nå er vi på lørdagskvelden, og jeg klarer ikke å se hvilken fugl dette er
Utover kvelden så har vi litt språkproblemer, men vi har hjelpemidler som løser disse problemene
Vi ser på solnedgangen og freden senker seg
Det blir en magisk himmel, den er så fin å se på
Men ikke en eneste fugl å se eller et fly, så vi er nødt til å finne på noe
Så vi setter oss i en Renault Laguna Coupe fra 2010 og kjører en tur til en som også har biler i hagen sin
At vi i det heletatt kommer fram er et mirakel, hun sitter jo og sover mens hun kjører...
Men vi kom fram til slutt og ble godt tatt imot, campingvognen er en Knaus og sikkert en veteran. Bilen til høyre er en Mazda 1500 stasjonsvogn, den ble produsert fra 1967 til 1972, så dette er en veteran
Men sjekk denne da, det er en Mazda 1500 SS, dette er en spesialutgave, så året 1968 er stikkordet her
Og det som er så utrolig, denne kommer til å kjøre på veien en dag, kjenner jeg eieren rett

◄ 1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress