Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Morten 60 år 2019
Klokken er syv om morgenen og jeg har aldri sett katta der. Kan det ha noe med at jeg fyller 60 år i dag?
Avreise klokken 9 om morgenen, først må vi passere noen bompengeringer i Oslo som det har blitt så mange av
Første spennende bilde av turen ligger der hvor Akershus fylke og Skedsmo kommune begynner
Innendørs slalåmbakke hvor du etterpå suser rett inn til hotellet. Hva om noen fant ut litt senere på hvordan vi plasserer flest veteranbiler der inne?
På turen oppover er vi som alltid på jakt etter Elg, men siden den er så oppskrytt så tar vi bilder av andre dyr også. Som her, hvor mange måker ser du her og hvor er vi?
Skal ikke lage gjettekonkurranse her, på Skarnes kan du se mange fugler på en av rundkjøringene
Men vi har behov for kjørepauser, det er jo så langt opp til Våler i Solør. Så vi tar en stopp i Kongsvinger ved kirken
Og hva for vi se da? Ikke en Elg, men en sort-hvit Fluesnapper
Ikke bare det, den flyr av gårde. Hvorfor det?
Jo, fordi at det skal komme en ny fugl til oss
Den vil vise fram ungen sin, Fluesnapper unge ser vi her
Men vi må videre og kjører vestsiden, der møter vi Geiter
Spurvehauken sitter der langt borte, men prøv å få til et skarpt bilde i 100 km i timen - umulig så langt borte
Men like før vi når Våler legger vi merke til noen skygger rett over bilen
Nå skal jeg være litt morsom og sette dere på en prøve
To Svaner eller Gråhegrer som flyr her?
Denne gangen er det ingen Elg på stranden der bak og ingen som fisker i Glomma
Vi har kommet fram til Våler sentrum men er det noen som kjøper blomster klokken 12 på formiddagen, svaret er nei
Men så dukker plutselig junior opp i sin Renault 12 og vi for bare en kald hånd som hilsen
Han stopper ikke men bare kjører av gårde som fanden var etter han
Men vi følger han så vidt det er og havner selvfølgelig hos senior hvor vi skal feire første del av bursdagen min
Her blir det gaver i fleng, krus med skriften Boss, fotomann og et troll. Ikke vet jeg hvor de fikk alt dette fra
Senior har også en gave i 1/87 skala, en garasje med en Renault som er puttet ditt etterpå. Ser litt Ekeberg ut dette her
Men jeg aner jo ingen ting og nå skal vi tydeligvis ut på en ny tur
Må innrømme at jeg skvatt litt når han tok på seg kjørehansker, hvorfor det tenkte jeg
Vi kjører nå i en Renault 12 men det er ikke en vanlig motor i denne, skal være en del kraftigere har jeg hørt
Når du hører hvisking og tisking bak deg, tar du bare av et skudd i blinde bak deg. Må innrømme at jeg ikke liker helt det jeg ser
Noe er på gang, det ser jeg med en gang på blikket
Tenkte jeg skulle ta et fint bilde av hoppbakkene og hastigheten vi kjørte i men så ble det ikke. Den ville ikke vise meg det jeg så, men vi ser ved siden av at klokken er 13.23
Aha tenker jeg nå - trafikksenter, Vålerbanen, den skal jeg klare
Men det kunne jeg snart glemme, vi skal videre ut der hvor det er kuer
Instrumentpanelet i bilen viser at alt er som det skal være selv om han kjører litt for fort
Vi stopper for å kjøpe proviant, da setter jeg meg bak rattet slik at vi kan se hvordan det er bak rattet i en Renault 12
Provianten er kjøpt inn, vi skal ikke sulte nå tenker jeg
Det er mye rart å se på veien som denne blå Volvoen som tydeligvis bare går i løp
I begynnelsen kjører vi på asfalterte veier og det syns jeg er betryggende
Men etter hvert kommer vi lenger og lenger inn i skogen, her har vi et skilt med Sondre Flogen - eller er det en ø inni her? Det rister så fælt i bilen
Her ser vi de beskjedne tømmerstokkene som skal hugges opp til ved før vinteren, det er kaldt oppi her
Finnskogen, ante jeg det ikke. Hvor skal vi egentlig?
Ikke lett å holde kamera rolig i denne farten, men jeg for så vidt med meg dette skiltet. Kynndalsmoveien og noe med Holsjøen
Nå er det slutt på det som kalles bilvei, har de tenkt å sette meg igjen her inne?
Egentlig burde man ha traktor når man kjører på denne veien, men bilen klarer brasene
Men nå setter jeg et stort spørsmåltegn på hvor vi skal, her har det jo ikke kjørt bil på mange år
Har de fanget en Elg eller noe sånt? Gresset er jo en halv meter langt på veien. Følger ekstra godt med nå
Vi er tydeligvis snart framme, syns egentlig ikke at vi trengte å kjøre enda lenger inn i skogen
Og helt riktig, det er en foringsplass til Elgen om vinteren. Her ser vi elgebæsj over alt
Men denne klumpen overlater jeg til ekspertene, den er jo kjempediger - Bjørn?
Her skal jeg stå og speide etter Elg men de går seg en tur
Tror du jeg så noen Elg, nei det gjorde jeg ikke for de er så oppskrytte
Vi må dra tilbake, skal vist rekke noe annet også
Når vi kjører tilbake er jeg jo litt på vakt, her kunne det vært en Tiur for eksempel men det vare bare en rot
Siste søk etter Elg, men bilen har vel skremt dem milevis unna
Vi er fremdeles i Finnskogen ser jeg
Kan du tenke deg en Renault 12 i 50 km på den humpete veien? Da blir bildene slik, men jeg kan tyde et og annet. Nordre Kynndalsrunden og Søndre Kynndalsrunden - Sykkelturstier har vi nå kjørt på
Nytt skilt hvor det står Rostillevegen, nå er vi langt inne i skogen
Så kommer det noen mer siviliserte skilt, meget betryggende. Her står det blant annet at vi er på Lundbyvollen og vi kjører på Gravbergsvegen
Ikke tro at veien er asfaltert, det rister og humper enda
Men at utsikten er fin skal jeg ikke si noe på, men det regnværet der borte vil jeg ikke ha hit
Her var det vist fest i gamle dager, og en gang i året nå for spesielt inviterte, tok bilde av andre hus også men de ble så fillerista at jeg måtte slette dem
Tenk dere over 100 km i timen på disse veiene og jeg skal ta bilde av omgivelsene, men her ser jeg at vi er i ferd med å ta igjen en moderne bil
Skjønner dere? Istedenfor Elg blir det varsel på humpete vei her i skogen
Bilen foran er borte eller skal jeg si bak oss, men så plutselig blir det asfalt. Er nok tøffe veibudsjett her oppe, de må sette opp bompengeringer er mitt forslag
Vi har havnet på riksvei 207 og kjører i retning Elverum
Nå kjører han endelig litt rolig og på asfaltert vei så jeg kan ta bilde av hastighetsmåleren. Herregud, han kjører i 100 og det føles som 60
Ikke la deg narre av dette skiltet, det er kun for turister
Men nå bremser han ned, er det fordi han så politibilen eller skal vi også inn der?
En av bilene som kommer ut ser jeg er en Ford Mustang fra 1973, skal vi på et veterantreff for Ford?
Kan nok hende, det ligger en Ford Mustang bak han også
Neste bil er også en Ford Mustang men eldre, den er fra 1967. Og på skiltet leser jeg Starmoen fritidpark
Men så kommer det et nytt skilt, Starmoen flyplass og jeg som er så glad i fly
Ingen tvil, jeg skal få fly i dag
Så kommer den en Volvo Amazon så nærme at jeg ikke kan se modellen, men da er det kanskje gamle biler og ikke fly?
Denne politibilen har jeg sett før, har til og med film av den når han bruker taklysene. Det vi ser her folkens er, Arizonas Highway Patrol
Denne bobla har jeg ikke sett før men strøken var den. Det er en Volkswagen 1303 S fra 1974, hvem skulle tro det?
Her er det bare å gå bananas, nå ser vi på en Pontiac Bonneville fra 1966 og ikke en ripe i lakken
Men hva skal vi her? Er det flystevne eller veterantreff?
Akkurat nå blåser jeg i det, her står det en Oldsmobile 98 Sedan fra 1950, like strøken
Men nå må jeg konsentrere meg litt, jeg må vite hva hele den greia her er for noe
Aha, jeg leste Fritidpark på skiltet. Da er dette husker for barna, men ligger den ikke litt lavt på bakken?
Men hva skjer nå? Det er en slags startsgreie for biler. Og de som skal starte er fra venstre en Ford 1 E Pace Car fra 1979 og til høyre en Ford Mustang Shelby Gt 500 fra 2006. Har faktisk kjørt en Shelby selv i USA i 180 km i timen
Den tiden du ser på tavla nå tror jeg er noe fra tidligere løp, jeg la merke til at noen biler ikke fikk starte likt
To nye biler på start, vi må sjekke disse også. Fra venstre en Ford Mustang GT fra 1999 og til høyre en Ford Mustang fra 1967
Må innrømme at de tallene på tavla forvirrer meg litt, men jeg har aldri vært med på dette før
Men nå tar den venstre bilen litt igjen på den til høyre, sikkert derfor det er den beste tiden til venstre
Jeg følger dem litt og den til venstre kom først i mål, men jeg må nok lære meg ett og annet her
Dette er morsomt, to nye biler på start. Vi begynner alltid fra venstre så slipper jeg å skrive det hver gang. En Ford Mustang fra 1967 og en Ford Mustang fra 1968
Her er de veldig likt ut og for en fart de får
Fikk jo ikke med meg hele tavla, men den til venstre er litt før ute
Dem er i mål og dette må jeg nok gjøre litt annerledes
Vi prøver igjen, to nye biler. Fra? Ikke sant, du har lært det nå, alltid fra venstre. En Ford Mustang fra 1967 og en Ford Mustang  fra 1968
Dette må være en slags Ford greie, hittil er jo bare bilene Ford
Har hatt en del Ford igjennom tidene da, Ford Granada, Ford Sierra, Ford Mondeo - men så ble det morna ….
Nå kommer noe som jeg syns er veldig kult, men det syns sikkert ikke han stakkaren ute på banen
Men å varme opp dekkene husker jeg fra guttedagene, gav masse effekt
Jeg har glemt å presentere dem, det er en Ford Mustang Fastback fra 1967 og en Ford Mustang Tudor fra 1965
Disse starta ganske likt og det ser vi på disse tidene også
Vi prøver en gang til, to nye biler på start. Fra venstre en Ford Mustang fra 1965 og en Ford Mustang fra 1967
Bilen til høyre er litt foran
Og det var kanskje fordi han startet litt før hvis vi ser på tidene
Det regner ikke men allikevel står det noen med paraply, eller kanskje det regner nå?
To nye biler på start, er jo litt morsomt dette her da
Det er en Ford Mustang fra 1967 og en Ford Mustang fra 1969
Ganske jevne biler skal vi tyde tidene rett, men nå føler jeg at jeg må røre på meg litt
Rusler litt rundt nå, skal finne en ny posisjon. Her ser vi en Ford Mustang fra 1967, alle er jo så fine i lakken
Her står det et fly også sammen med bilene, fra venstre en Ford Mustang men årstallet vet jeg ikke og en Ford Mustang fra 1986
Været spøker litt, regner det for mye blir løpet stoppet
Som vi ser er det mange som venter på å kjøre, jeg hørte senere at strekningen de kjører er 201 meter. Håper dette stemmer da
Jeg går over på den andre siden og her bør jeg ikke stå lenge. Midt i kjørebanen men det ble et tøft bilde da
Kom meg fort over og de som kjører av gårde er en Ford Mustang fra 1968 og en Ford Mustang som vi ikke viste årstallet på
Neste bil må vi ta en nærmere titt på, dette må være en nyere modell
Og akkurat, dette er en Ford Mustang Boss 302 fra 2012
Tar et nærbilde så vi kan se når et dekk blir varmet opp, går sikkert av litt gummi når de gjør dette
Nå skal de starte, det er en Ford Mustang fra 1986 og en Ford Mustang fra 1968
Nå går jeg litt fremover på gressmatten ved siden av, blir en ny vinkel dette
Siden jeg ikke har gul vest på meg har jeg fått beskjed om å holde meg litt fra banen
De som suser av gårde er en Ford Mustang Mach 1 fra 1974 og en Ford Mustang fra 1967
De neste som starter er en Ford Mustang hvor vi ikke vet årstallet og en Ford Mustang fra 1967
Nå er ikke jeg noen Ford Mustang ekspert så mine tolkninger av modell og årstall må tas med en klype salt
En strekning på 201 meter, vi må senere se hvilken fart de kommer opp i
Der står det jaggu en morsomt lite fly også
Da er det sikkert slik at de kjører på rullebanen til flyene, så ingen fly lander eller letter i dag trodde jeg
Blir litt revet med, en ting er et bilde men stå her og høre lyden og se på farten er noe helt annet
Det er litt vanskelig å se hvilken av bilene som er raskest sånn med en gang, et girskifte og posisjonen har  endret seg
Her har vi det morsomme flyet igjen
Men vi har glemt å presentere dem, fra venstre en Ford Mustang fra 1967 og en Ford Mustang Boss fra 2011
Her skal to nye biler starte, en Ford Mustang GT fra 1999 og en Ford Mustang Shelby GT 500 fra 2006
Er en liten ledelse på Shelby her ser det ut som
Men de skal kjøre et stykke så vi for se hvordan det endrer seg
Litt vanskelig å se fra denne vinkelen men gøy er det
Her står det et småfly og venter på å få igjen flystripa si
Må jo ta et bilde av det søte lille flyet der borte også da. Ikke helt sikkert jeg hadde blitt med oppi der, men så er det sikkert bare plass til en i det flyet
To nye biler skal starte, det er en Ford Mustang fra 1968 og også en Ford Mustang fra 1968
Men nå rører dette flyet på seg
Tror jaggu det skal lette og jeg som står på gressmatten da
Bør jeg løpe vekk eller kan jeg stå her tro?
Åh, dette var bare så herlig og nære. Dette har jeg aldri gjort før
Har du kjent dragsuget fra et småfly på 30 meters avstand før? Det har jeg!
Nå må dere ta meterne mine med en klype salt, men den letter på samme strekningen som bilene kjører
Må bare følge den litt, så bilene bak meg må vente litt
Få ta et bilde av et fly i denne vinkelen tilhører sjeldenhetene
I hvert fall for meg, takk skal du ha for oppvisningen, hvem du nå enn er
Nå har jeg gått over på den andre siden igjen, la oss følge disse to bilene her. Fra venstre en Ford Mustang Fastback fra 1967 og en Ford Mustang fra 1965
Hvis jeg forstår tavla da rett hadde bilen til venstre en toppfart på 113,92 når den passerte målstreken etter 201 meter og den andre en fart på 149,38
Ikke rart at disse gutta på banen har øreklokker på seg
La oss følge dem også, fra venstre en Ford Mustang fra 1967 og en Ford Mustang fra 1969
Vi begynner å se forskjell på modellene nå ikke sant? Hvor mange utgaver er det egentlig?
Her også kan vi da se toppfarten på bilene når de passerte mållinjen, men det kommer opp noen andre tall også, la oss se på dem
Da følger vi disse, begge er en Ford Mustang fra 1967
Begge kommer raskt ut
Kanskje en liten ledelse på bilen til venstre, men de har vel ikke skiftet gir enda
Da ser vi igjen hastigheten bilene hadde her, men så skifter tavla på visningen
Da blir det vel slik at fra 0 til 201 meter går på litt over 8 sekunder på disse bilene her
Han her skal kjøre alene, den andre bilen dukket ikke opp
Det er en Ford Mustang Hardtop fra 1965
Det gikk fort med han her også, men nå må vi tyde tavlen
Toppfart på 145,16 og tallet 7,70 til venstre vet jeg ikke hva betyr
Men han kjørte på tiden 8,495 og samme tallet til venstre står likt. Siden det var en bil så var venstre siden av tavle uvirksom tenker jeg
Nå skal vi rusle videre, det er et stramt program vi skal følge i dag forstår jeg. Men jeg rekker noen bilder til, en Ford Mustang fra 1967. Tenker at dekkene også har en stor betydning når de kjører her
Jeg står vel ikke i veien for disse gutta her? Dette er en "Madness Power" som vil si en Ford Mustang Hardtop fra 1965
Men her står jeg ikke i veien, den står nemlig parkert. Det er en Mercury Monterey fra 1950 men kan årstallet være riktig her? Uansett, tøff var den
Har fått masse opplevelser på 60 års dagen allerede og dagen er vist ikke over enda
Vi skal videre men jeg for jo selvfølgelig ikke vite hvor
Vi skal forhåpentligvis ikke inn i skogen igjen, det har begynt å regne en del nå. Men regnet kommer og går
Denne glemte jeg å spørre om, modellfly og bil, ditt skulle vi altså ikke
Elgen kan vi glemme, disse er kun for turistene
Hvor vi helt er nå er jeg ikke sikker på, men vi skal ingen av disse veiene tror jeg
En Renault 12 med en uoriginal motor og en girspak som ikke er helt som andre
Den har et hemmelig gir, nemlig 5 gir
Og da fortsetter den opp til 108 km og litt til :-)
Nå er vi der hvor Volvo blant annet har fotfeste
Men selvfølgelig er det Mustanger i området også på en dag som denne. Denne kom fort men fikk med meg at det er en Ford Convertible fra 1973
Men nå er vi på kjente trakter igjen og det begynner å lysne litt opp
Denne brua over Glomma kjenner jeg godt igjen, er dessuten bare plass til en bil om gangen da den er så smal
Men nå skal vi til en Volvo kar som har problemer med en elektrisk bensinpumpe. Kanskje vi kan hjelpe til med noe
Han har flere biler men jeg tror det er Volvo som står hans hjerte nærest
Her ser vi en Volvo 122 S fra 1969 som selvfølgelig er en Amazon med B20 motor
Skal du plukke deler fra en delebil hvorfor ikke like godt velte den opp på siden så du kommer lettere til - genialt!
Men ikke prøv å plukke deler på egen hånd, da kan det hende at du for deg en overraskelse. Den er veldig snill men bestemt
Og rett bortenfor sitter Flåklypa klanen å passer på også
Men nå har vi kommet tilbake til junior og etter blikkene å dømme er jeg ikke helt trygg

1 2 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress