Gå til innhold

Renaultportalen

Om Renault og turer, fugler og dyr

  • Om oss
  • Turene våres
  • Renault gammel bil
  • Renault ny bil
  • Modell biler og tog
  • Morten sin fly side
  • Fugler og dyr

Våre private turer med Renault

Noen ganger tar vi en egen tur, enten i den gamle bilen eller den nye. Begge er jo Renault så hvorfor ikke. Noen ganger blir det en mix av begge deler, men det problemet tar vi senere. Noen ganger tar vi ikke turen selv en gang, vi lar andre gjøre det.

  • Våre private turer med Renault »
  • Kort-tur til Årdalstangen del 2
Jeg sjekker og for beskjed om at det er en Simca Aronde 61 modell under presenningen
Legger jo merke til naturen rundt da
Simca og Talbot side om side
Og når du legger en Renault foran blir det perfekt
Her må vi ta en stopp
Nå er vi på vei ned fra Seimsdalen
Det er bratt her også
Jeg er glad vi tok denne turen
Jeg elsker bare dette stedet, så trolsk
Men her ser vi den første Renault èn i Årdalstangen
Den har en spesiell motor har vi hørt
Videre ned kjører vi inn på en privat innkjørsel
Dette må utforskes, her var det fint
Hvorfor, her er svaret, en egen privat badedam
Nå er vi nede på kaia i Saltvika, først trodde jeg det var her lokomotivet ble heis opp
Jeg kaller det Renault-tangen, og toget gikk helt ut hit
Beklager, her står jeg å dagdrømmer om og bli en Renault forhandler
Fint motiv da, ras og Renault
Hadde bilde hvert litt mer til venstre hadde vi sett verkskaien på tangen hvor lokomotivet ble hevet
Men dette er fascinerende syns jeg, her har krefter hvert i gang
Her renner bekken ned i et hull
Og kommer ut igjen her, det er smart. Her ser vi forresten kaien hvor toget ble heist opp
Når jeg sitter her og tar bilder. Det er en Peugeot forhandler i Øvre Årdal hvorfor ikke en Renault forhandler på Årdalstangen?
Ja hvorfor ikke, Men dette er vakkert
Her kom det sikkert masse som ble losset over fra båt til tog i gamledager
Nå har vi kjørt til den øverste brua ved Årdalsvatnet, den gang kalt jernbanebrua som er bevart i dag
Her må vi ta oss en tur ut på broen, her var det et sidespor over til sandtak og lagerplass
Ikke spør, jeg finner bare et motiv til Renault-en
Hæreidselva nedover mot Sognefjorden
Gangbru nå, jernbanebru før. Rart å tenke på
Noe ligger i vannet, er det en stor gryte eller er det rester etter den gamle brua?
Årdalsvatnet fra brua - vakkert
Nå er vi på brua nedenfor, ble kalt rørbrua i gamledager. Her deler elven seg i to løp
I elva møtes saltvann og ferskvann seg, men vet ikke helt hvor høyt oppe
Den gang var brua bygget på hjulganger, og når det kom tog kunne denne skyves inn på et sidespor slik at toget kunne passere
Nei, nå må vi se hvor jernbanesporene var før, veiene er fjernet for oversiktens skyld
Når det gamle huset ble revet flyttet mine besteforeldre opp i åsen her
Ser ut som det er mye vann når vi ser oppover elven.
Frodig er det også når vi ser nedover et av løpene på elven
Årdalstangen har en tursti også, og her må da jernbanetraseen ha vært hvis vi ikke tar helt feil
Ikke hjulganger på brua lenger nå da, sikkert bygd ny
Fant et motiv igjen, men her kom da toget nedover mot tangen
Nå er det tid for middag på hotellet, i dag blir det Biffsnadder på oss alle
Årdalstangen har et badeanlegg også, kan det være rundt her lokstallen lå?
Det er ikke lokomotivet som har blitt restaurert men det står ved lokstallen
Da tar vi oss en tur oppover stien langs elven. Det var nok her toget gikk i gamle dager
Mor har blitt mye sprekere på bare noen dager, men jeg kan ikke huske at vi så noen spor etter toget når vi gikk her
Her forteller hun at en mann falt ned fra muren i gamle dager. Men gikk toget her oppe? Er et lite stykke ned til gangbrua med hjulganger
Her er kumlokket som var i hagen til mine besteforeldre, så rett til høyre for meg lå huset
Her ser dere veikrysset ved huset i 50 åra. Jeg husker at jeg svingte meg rund på gjerdet
Min mor til venstre sammen med en venninne og huset ser dere i bakgrunnen. Bilde må være tatt i begynnelsen av 50 åra
Min kusine og her ser dere huset fra den andre kanten. Kjøkkenvinduet i 1 etasje hvor jeg satt og tegnet lastebilene som kjørte forbi
Her en min mor i den lille hagen de hadde med masse bærbusker. Jeg husker Stikkelsbær buskene godt
Her sitter min far ved Hæreidselven, må være rett nedenfor huset
Min mor til venstre, bilde er tatt et eller annet sted i Årdal i 40 åra
I begynnelsen av 60 åra kjørte vi selvfølgelig staselig. Her ser dere bilen vår på den tiden - Hansemann
Her er alle mine besteforeldre samlet i hagen og jeg sitter på bordet.
Hvis jeg er tre år på bildet må dette være i 1962. Fra venstre farfar, mormor, farmor og så morfar, min mor til høyre
Nå er vi tilbake til Årdal kirke, her ligger min mormor og morfar nå
En minnestein som er satt opp i 1914
En spasertur i Årdalstangens gater, mange av de gamle butikkene er borte
Koparverkshuset (Gruvehuset) i Årdal
Det er flyttet hit av Årdal Sogelag, vi takker dem så mye for at de sendte bladet til oss om lokomotivet i Årdal
En flott gammel bygning, men nå må vi se på noen bilder da lokomotivet ble heist opp inne på Hydro anlegget
Her ser vi den uheldige togføreren for oppleve at lokomotivet som kjørte i fjorden blir hevet opp igjen over 40 år etterpå
Takket være at Norge rundt har laget en film om dette har jeg tatt meg friheten til og ta 4 bilder mens jeg så filmen
Som dere ser har pensjonistene klart og restaurere fører huset, de har gjort en virkelig god jobb
Uten denne filmen hadde jeg vært usikker på hvilken kai den hadde kjørt ut for
Men her er jeg ikke i tvil, vi ser båten og Klingenberg rett over på den andre siden
Nå er kveldsturen er over, vi drar tilbake til hotellet
Vår siste kveld i Årdalstangen, men vi har en kort kjøre etappe i morgen så vi har morgendagen på oss
Tirsdag morgen, vår siste dag. Vi er blitt overtalt av Elin på hotellet på og ta en tur til Ofredal
Vi var her også for 5 år siden, rett etter at Dagmar hadde herjet og da var det forferdelige kjøreforhold
Men hva møter vi - Stengt! Nei, men det var helgen føre dette gjaldt
Her er den smale og bratte tunnelen vi må igjennom før ferden ned til Ofredal (kalt Offerdalen)
Jaggu har det blitt åpnet en kafe der nede også på dugnad
Kan ikke si at jeg gleder meg til og kjøre igjennom den tunnelen med veteranen
Greit med noen motiv bilder først
Ok, klar ferdig gå - klampen i bånn, det er en meget bratt stigning her inne
Hallo! Nå skulle jeg ønsket med hvite lys og ikke de gule
Ser jo nesten ingen ting og tunnelen er så smal
Kjører kun etter refleksbrikkene og hjelpe meg hvis det kommer en møtende bil
Historien om denne tunnelen var at kartdata var så dårlig at når tunnelen ble sprengt så måtte de korrigere så mye for og komme opp i rett posisjon
Derfor er hellingen 15,5 % i denne tunnelen
Men loven gjelder ikke her, her er du overlatt til deg selv, du kjører i verdens bratteste tunnel
Ligger nå med full gass i 2 gir og farten daler sakte
Kommer vi opp er nå spørsmålet, Ofredalstunnelen er absolutt den tøffeste
Har ikke så lyst og ligge i 1 gir siste stykket, da spinner vel hjula og vi sklir nedover igjen
Puh, vi er i gjennom og nå må veien ryddes for sauer
Plutselig et annet landskap her inne i dalen
Vakkert og frodig og et helt annet landskap
Huff, her må vi inn igjen på tilbaketuren men det er nedoverbakke da, tross alt
Sauene gidder så vidt og flytte på seg men vi kommer forbi
Fine veier her på toppen nå da
Men det er et stykke ned så vi tar noen stopp underveis
Nå begynner vi og nærme oss, vi blir ønsket velkommen til Indre Ofredal
Vi er nede og må bare ta et motiv bilde
Her kommer veien ned og dette er plassen vi kan parkere på
Da er det bare å gå rundt og kose seg
Fint sted og ta motiv bilder på da
Denne bryggen er blitt restaurert siden sist vi var her
Dette skjer sikkert i helgene, vi så ikke en levanes sjel
Stedet er bare så vakkert og teltet var ikke der sist
2012 bilde. Som dere ser er ikke teltet der. Kanskje det er satt opp grunnet bryllupet som var her
Må sjekke om hvordan brygga var sist da, kanskje dere for se
2012 bilde. Her er vi på plassen i 2012 og som du ser var brygga annerledes
2012 bilde. Da husket jeg rett og vi hadde like fint vær den gangen
2012 bilde. Denne veien er alt likt
Her inne er sikkert kafeen men det er stengt nå
Den gamle brygga, ser annerledes ut nå en for 5 år siden. Skal se om jeg finner de gamle bildene
2012 bilde. Brygga ser faktisk likedan ut kanskje litt fiksing her og der
Båtene og båthuset er de samme tror jeg
2012 bilde. Båtene lå inne før men de er kanskje tatt ut for anledningen nå
2012 bilde. Men det ser ut som det har blitt ryddet litt nå når vi ser på dette gamle bilde
2012 bilde. Tok selvfølgelig ikke bilde av baksiden, men litt mer ryddig var det nå
Var et postkontor her også i gamle dager
2012 bilde. Hovedhuset ser likt ut
Her har vi sagbruket, det ser likedan ut. Kanskje noe med taket?
2012 bilde. Nei, taket ser likedan ut, bare jeg som husket feil
Ned her kom tømmeret
Hvis jeg ikke husker feil jobbet det 7 mann på skift her nede
Tøffe arbeidsforhold her nede
Her kan dere se litt på hvordan det ser ut
2012 bilde. Her er vel alt likt
Ned her kom tømmeret, var sikkert når vannføringen var høy
Og dette virket, tømmeret kom dit det skulle
2012 bilde. Noen planker her og der som har flyttet på seg
Legger merke til at det er glatte fjell flere steder
Inne i sagbruket
Ja, det var tider det
2012 bilde. Tok ikke bilde inne sist, så her vet jeg ikke
2012 bilde. Men noe sier meg at alt virket mer ryddig nå
Idyllisk og vakkert
Jepp, da har vi gått rundturen
Er så masse motiv her da
2012 bilde. Jeg husker i 2012 avsluttet vi med dette bilde
Her oppe står det vist en info tavle
2012 bilde. Her ser det likt ut
Skiltet med Ofredal
Her står det om Skogsdrifta og Ofredalssaga
Historien er spennende, den kan leses flere ganger
Nå går turen oppover igjen, bra stigning på veien
Men nå har jeg dagslyset, mye bedre da
Smale veier men vi har en smal bil
Takk for besøket og velkommen tilbake. Vi kommer tilbake, stol på det
Blir 2 gir her også men det gjør ingen ting
Savner autovern da men pytt pytt
Et stykke ned og et stykke opp
Bør ha en Renault på disse veiene
Vi krabber oss oppover og oppover
Som dere ser er vi høyt oppe allerede
En fantastisk utsikt
Noen driver på inne i dalen tydeligvis
Nå flater landskapet seg litt ut
Men det bor noen få her inne faktisk
Så er vi her igjen da og nå har vi vikeplikt
Det for bære eller briste, bare og sette i gang
Ikke noe 2 gir her nei, full rulle nedover går det
Etterpå ble jeg fortalt, mistet du bremsene i tunnelen føk du rett ut bak her og fikk en flytur med på kjøpet
Vel, nå går turen ned til Årdalstangen. Vi skal treffe en veteran mann
Her står han, nå skal vi få se på enda flere av hans biler
Og hva har vi her? En Franskmann
Merke Simca - god gammel årgang
Simca Luxus, en bil man ikke ser så ofte og i veldig fin stand
Meget pen og spesiell bil må jeg si
Legg merke til det råe dashbordet
Fint i motor rommet også og den har ikke gått langt
Neste bil er en Talbot som fungerer som en delebil
Bagasjerommet er også en fryd for øyet. PS. eksosanlegget hører ikke til denne bilen
Nå må vi ta farvel men kan hende vi ses på Fransk biltreff i Årdal som han arrangerer hvert år. Men nå må vi dra videre til Lærdal
2012 bilde. For 5 år siden var vi også her men hvor er det? Vi kaller stedet for nr. 1
2012 bilde. Du for et tips, de hadde sitt øl der og lå høyt oppe i fjellet og vi måtte kjøre en gammel vei
2012 bilde. Så har vi dette stedet for 5 år siden, ligger ganske høyt dette også
Gjett hvor - sted 2 (1)
Tilbake til turen nå har vi Årdalstangen i bakgrunnen, nå går ferden videre til Lærdal
Jeg vet, kun et motiv
Seimsdalen i bakgrunnen
Ankomst Lærdal Ferie- og Fritidspark
Min mor inntar gamlebyen, først på prøve
Her står vi foran Lærdal kirke.

◄ 1 2 3 ►

Søkefelt

Liste over sider

  • Om oss
    • Club Renault Norvège sponsorside
    • Pub Goelette
    • Trønder-Goeletten
    • Hva vi driver med
      • Andre nyheter
  • Turene våres
    • Turer med Renaultklubben
      • Våre private turer med Renault
      • Våres effekter
  • Renault gammel bil
    • Renault 6 veteranbil
      • Renault 6 TL mer informasjon
        • Spesielt interesserte
          • Renault 6 service turer
          • Besøk hos Autobjørn
          • Renault prosjekter
          • Brosjyrer og manualer Renault 6
            • Gamle blader fra Norge
              • Danske-Svenske-Finske blader
  • Renault ny bil
    • Renault Clio Sport Energy TCe 90 Dynamique
      • Clio råd og tips
      • Renault Clio service turer
      • Renault R-Link
  • Modell biler og tog
    • Fantasi verden
      • Fantasi verden tillegg
      • Råd & tips
  • Morten sin fly side
    • Småfly galleri
    • Helikopter galleri
    • Store fly galleri
    • Luftballonger galleri
  • Fugler og dyr
    • Knut kjøper biler
      • Knut og Morten – fugler, dyr og insekter
        • Stikkordet er viltkamera
          • Bekker og elver som Knut og Morten dokumenterer
            • Og her bare dokumenterer vi andre turer
              • Bygninger i Oslo
        • Historien om Skjærene
          • Er du nysgjerrig på Østensjøvannet?
            • Er du nysgjerrig på Botanisk hage?
        • Tina-mors Delfiner
          • Tina-mors Ugler
Drevet av WordPress